KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 27.11.

5877. Is kovis 27.11.

Anu27.11.2010 klo 14:41
No nytpä oli helppoa Vuokilaa. Tosin tulee tylsä loppuviikko kun ei ole ratkottavaa..
2. kari kämäräinen27.11.2010 klo 15:47
Tästä vaikeampi on jo huono. Tämä hyvä.
3. Marco Poloinen27.11.2010 klo 16:25
Ohhoh Kari! Tuosta jyrkempi on jo äkkiväärä. Hyvä tämäKIN.

Tässähän oli avaruutta, tasaisuutta, kikkailemattomuutta - laadukkuutta laadinnassa ja toteutuksessa - mutta ei koviksen edellyttämää vaikeutta. Maanantailiitteen kruunuksi olisi ollut oikein sopiva.

Mutta kuten kahdesta ensimmäisestä viestistä jo voi päätellä, mielipiteet tul(l)evat jakaantumaan...
4. kari kämäräinen27.11.2010 klo 16:50
Marco P: Ymmärrän kyllä teitä kovisten ystäviä, jotka haluavat vain pahempia ja pahempia. Mutta mulla ei ainakaan ole AIKAA vatvoa jotain ristikkoa monta päivää eli tämmöiset kahen ja puolen tähet ovat just passeleita nimenomaan minulle!
5. Jaska27.11.2010 klo 16:52
Joo hyvä keskis. Itäinen hauska savolaisittain äännettynä.
6. O27.11.2010 klo 16:59
Minusta Erkki Vuokilan ristikko oli loistava!
7. Marco Poloinen27.11.2010 klo 17:34
Kari, emmehän "me kovisten ystävät" tällä kertaa/kohtaa ole olleet haluamassa "pahempia ja pahempia". Käsittääkseni toiveena oli saada ratkottavaksi laadukas kahden ja puolen pallon kovis (otsikon mukaan), joka eroaa vaikeudeltaan kahden pallon keskiksestä. Laadullisesti toive toteutui, vaativuudellisesti mielestäni täysin ei.
8. kari kämäräinen27.11.2010 klo 18:13
Marco P: Puhut asiaa. Ristikko oli varmaan helppo teille, joilla on AIKAA nautiskella näistä koviksista. Minulla ei vain ole sitä mahdollisuutta, ainakaan vielä! Mutta sekin aika vielä koittaa kahentoista vuojen päästä. Ellei hallitus muuta tuota eläkeikkää myöhemmäiseksi!
9. PP27.11.2010 klo 18:44
No en kyllä voi loistavaksi kehua, mutta hyvä se on ilman mitään kummempia kommervenkkejä. Jos ristikko täyttyy kumittamatta ja sinne tänne loikkimatta ennätysajassa aivoja rasittamatta, niin reaktio on 'no-joo'. Tänä viikonloppuna vähän enemmän päänvaivaa minulle tuotti SK:n riimipiilosana, sekin Vuokilan käsialaa. Muut, aulis mukaan lukien, olivat läpikirjoitusjuttuja.
10. matts27.11.2010 klo 22:26
2,5 on 2,5, keskivertoratkaisijalle. Eiköhän nuo pallotukset osu aika hyvin!
11. Jaska27.11.2010 klo 23:33
Tiedätkö sinä matts, mikä on keskivertoratkojan ratkonta-aika näille Vuokilan pehmennetyille koviksille? No et tietenkään. Tiedät vain omat ratkonta-aikasi ja oman henkilökohtaisen pallotusskaalasi.

Minun skaalani perustuvat omiin pitkäaikaisiin IS-ristikkojen ratkonta-aikojen keskiarvoihin. Ajanoton aloitin osallistuessani ekan kerran SM-kisaan 2003, ja se jäi sitten tavaksi muihinkin ratkontoihin. Ketä kiinnostaa? No minua.

Pari vuotta sitten näissä 2½-rankatuissa tapahtui havaittava linjanvaihdos helpompaan päin. Selvin se on ollut Vuokilan ristikoissa. Myös kolmemiikat ja täyskolmoset ovat keskimäärin hieman helpottuneet, suhteellisesti kuitenkin vähemmän kuin kakspuoloset.

Minä en suinkaan ole kehittynyt ratkojana, pikemminkin taantunut. Helpottuminen on siis todellista. Syynä siihen on IS-ristikkojen ja muiden tehtävien hyvä palkintotaso. Ne kustantajan pitää kattaa tekstiviesteistä saaduilla provisioilla. Myös kovisten ratkojien on osallistuttava talkoisiin tekstailemalla säännölllisesti ratkaisunsa. Pehmennetyt kovikset tuottavat tietysti enemmän provikkaa kustantajalle.

Toteamukseni, että tämäkin vuokis on minun skaalallani keskis, ei muuten ole mikään nykyIS-kovishelpotuksiin kohdistuva protesti. Pallonpehmennyspolitiikan harjoittaminen saa siis minun puolestani jatkua. Omakin on jo pehmennyt.
12. Marco Poloinen27.11.2010 klo 23:57
[Jaska ehätti ensin, joten päällekkäisyyttä on havaittavissa, mutta haetannoonko tuo mittää...]

Siis nythän sinä matts yrität hämärtää selvää asiaa. Ratkojan ali-, keski- tai ylivertaisuudella ei pitäisi olla keskimäärin ottaen mitään tekemistä sen kanssa, viekö juuri kyseiseiseltä ratkojalta 2-palloisen ratkominen saman verran aikaa
kuin 2,5-palloisen.

Nythän ei ollut tarkoitus suorittaa mitään ratkojien keskinäistä vertailua - kisaamisesta puhumattakaan - vaan tämän ristikon vertaamista omiin aiemmin kerättyihin kokemuksiin. Juha N. todennäköisesti ratkoo parissakymmenessä minuutissa ristikon, johon "keskivertoratkojalta" menee tunti tai enemmän. Mutta samassa suhteessa enemmistöön hän ratkoo muutkin vaikeusasteet (paitsi vaikeimmat kovikset, jotka jäävät vähemmän taitavilta ratkomatta).

Vaikka satunnaisia heilahduksia tapahtuu kaikille, suuntaan tai toiseen, olen taipuvainen luottamaan paljon ratkoneiden arvioihin oman keskimääräisen tasonsa suhteen. Toisaalta, eihän näiden ristikoiden koeratkojatkaan ihan utameita ole, joten luottoa on kyllä siihenkin suuntaan. Ylivoimainen enemmistö ristikoista asettuu varmasti rankingissa ihan kohdalleen. Rohkenen kuitenkin kuvitella, että työkseen ratkovillakaan eivät päivät aina ole samanlaisia.

Vaikeiden ristikoiden liiallista paljoutta tai vähyyttä voitaneen käsitellä jossain muussa yhteydessä (tai lueskellä entisiä käsittelyjä).
13. 28.11.2010 klo 00:52
Vakijengi toisiansa kehuu.
14. ?28.11.2010 klo 01:17
Missä?
15. Marco Poloinen28.11.2010 klo 01:27
[Pistä NN nimmaria kehiin ja tule kehumaan vaikka itseäsi, ettet jää osattomaksi. Mitä edellä oleviin tulee niin eipä taida pahemmin keskinäistä kehua olla havaittavissa. Pikemminkin aliarvioinnin puolelle taisi mennä tuo Suomen Mestarin 20-minuuttinen, vartti voisi olla lähempänä.]
16. PP28.11.2010 klo 08:49
[Varmasti vain vartti meni Juha N:ltä tähän ristikkoon, koska minultakin meni alle puoli tuntia, mikä OMAN rankingini mukaan on todella helpon koviksen aika. NN voi vapaasti kailottaa, että nyt haisee omakehu. Minäpä vastaan että happamia, sanoi kettu...]
17. matts28.11.2010 klo 09:23
Olen näkevinäni Jaskan ja MPn aloituksissa soso-sormen pystyssä;-). Että mitäs se matts nyt tällä puolen seikkailee, pysyisi hömppäämässä. Ihan viattomasti yritin ilmaista oman keskivertoisuuteni ratkojana. Varmaan miehet ovat ihan oikeassa tilastoineen. Itseltäni ei löydy intoa kirjata ratkonta-aikoja ylös. Yleensä ratkonta keskeytyy johonkin puuhaan tai puhelinsoittoon tms. Joten minulla on vain kalpea aavistus, mutu, siitä miten mikin ristikko ratkesi suhteessa toisiin. Anteeksi vielä kerran sohaisuni!
18. Jaska28.11.2010 klo 11:27
Sohi vaan ihan vapaasti molemmilla puolilla, matts. Sana on vapaa. Pahoittelen tahattomasti aiheuttamaani sosotteluvaikutelmaa.
19. Juha N28.11.2010 klo 12:16
Kiitoksia vain luottamuksesta, mutta eivätköhän ne tosinopeat löydy akselilta Rosenberg - Leinonen, joiden luulen suoriutuneen tästä ristikosta vartissa. Itseltäni meni 21 minuuttia.

Minustakin tämä oli IS:n kakspuoloseksi helpohko, mutta pallotus tuntui silti oikealta. Vasemmasta alakulmasta keskustaan ulottuva suuraukio on utameille mahdoton ja kaksipalloisiin tyytyvillekin merkittävä hidaste, kun vihjeet eivät ole siitä itsestäänselvimmästä päästä. Lisäksi oikea alakulma ja pääkuvasta vasempaan oleva aukio ovat liki kovismaisesti vihjeitettyjä. Samoin vasen ylänurkka olisi hyvin kinkkinen, jos armelias "HEINÄ-" ei auttaisi siellä eteenpäin.

Koviskastiin kuuluvaksi tämä oli siis kolmepalloisista suoriutuville iisinpuoleinen, mutta muille kuitenkin selvästi koviskastia. Eli ei ihan tavallinen kaksipalloinen.

Helppous ei vähentänyt minunkaan ratkomisnautintoa yhtään. Mahtavan hyvä laatu noilla pitkillä sanoilla, ja kun vihjeet tosiaan eivät olleet mitään itsestäänselvyyksiä, ne antoivat kosolti ahaa-elämyksiä.

Pääkuvasta lähtevän lauseen ratkettua hieman ihmettelin, että eikös Kharon tai joku muu lautturi käytä keppiä ihan muuhun tarkoitukseen, kunnes tajusin, että mieshän on yksijalkainen...

Tervetuloa matts jatkossakin tänne IS-puolelle!
20. Juha N28.11.2010 klo 12:23
[edit: --- minunkaan ratkomisnautintoani --- ]
21. Jaska28.11.2010 klo 14:06
Onhan tämä toki teknisesti aivan suvereeni 5x9 suorakulmioaukioineen ja 10-15 kirjaimisine sanoineen. Keskipituus valiorajan ylittävä 6,13. Minulla ne "keskivertoratkojalle" mahdolliset hidasteet vain sattuivat tällä kertaa loksahtamaan omaa keskisuoritusta nopeammin kohdalleen.

Vasen alakulma ratkesi puolittain tuurilla varsin kivuttomasti. Se lähti avautumaan yhdellä todennäköisellä koetelmalla ja sitä risteävän sanan arvaamisella vain yhden avun perusteella. Arvaus osui oikeaan.

Toisin päin kävi oikeassa alakulmassa, josta aloitin ratkonnan. Yksi väärä sana johti toiseen ja sen myötä umpikujaan. Jätin silleen ja siirryin muualle. Siellä en perääntymisen aiheuttavia oksereita enää kohdannutkaan, ratkonta-aika 40 minuuttia. Sen jälkeen meni vielä vartti kesken jääneen nurkan pähkäilyyn. Siinä oli siis oikeaa kovismeininkiä, vaikka se saattoi edustaa utamimmeillekin (utamimmi nais-, utahemmo miespuolinen utami?) ristikon pehmeintä antia.

Kuten todettu, pallotusten oikeellisuus on arvioijan henk.koht. näkemys. Vertailtavaksenne oman, keskivertokovissäikeeläistä ilmeisesti jonkin verran ja SM-kärkitasoa huikeasti löysemmän IS-pallotusskaalani ylärajat:

Eriasteiset pehmikset 1-1½ palloa 30 minuuttia, keskikset 2-, 2, 2+ palloa yksi tunti, 2½-kovis kaksi tuntia, kolmemiikka kolme tuntia, täyskolmonen viisi tuntia. Yli viisi tuntia = pahis, kuten ennen vanhaan IS:n vuoden ja alkuvuoden vaikeimmat. Nekin esitettiin vain kolmosina, vaikka neljä olisi ollut perusteltua.
22. Marco Poloinen28.11.2010 klo 14:38
No joo, olis sulle matts yksikin sosottelu riittänyt, mutta kerroin kumminkin että toistoa on luvassa ;-). (En jaksanut enää ruveta stilisoimaan, kun muutenkin on tuo aatosten kirjaimiksimuokkaus niin aikaavievää puuhaa).

Jos olit "näkevinäsi", niin olit; johtopäätös vain oli väärä. Viimeiseksi olisin ajelemassa ketään - sinuakaan - pois täältä, tai yleensä mistään minnekään. (Provot on eri juttu). Isommalla porukalla näitä ristikoitakin tulee paremmin valotettua eri puolilta ja onhan se muutenkin rattoisampaa.

Tarkoitukseni oli vain korostaa sitä, että keskustelu on siirtymässä vaiheeseen, jossa toiset puhuvat aidasta ja toiset aidan seipäistä. Siis toiset (kari k. ja matts) vaikeusasteeltaan erilaisten ristikoiden soveltuvuudesta minkäkintasoisille ratkojille ja toiset (loput) siitä, onko tämä ristikko kovis vai keskis.

Oma mielipiteeni - vaikkakin mielestäni perusteltu - on yksi muiden joukossa, eikä asian luonteen vuoksi voi sen enempää ollakaan. Ristikkoahan en missään vaiheessa ole moittinut - päinvastoin - ja vasemman alakulman aukiota ihailin jo heti ensisilmäyksellä. Ja nautin siitä varmaan siinä, missä moni muukin.

Aika, ja sen käyttö, on omalla laillaan ongelmallinen asia. Karin perustelut ymmärrän mielestäni oikein hyvin. Silti minulle lähimenneisyyden vaikeammissa aikaolosuhteissa (muistaakseni) ei tullut ikänä mieleen, että ne vaikeat ristikot, joita en ehtinyt/osannut ratkoa olisivat olleet huonoja. (Enkä tottapuhuen usko Karinkaan olevan sataprosenttisen tyytyväinen sanavalintaansa :-) )

[Olen tässä päivänä muutamana tuokioitsenut puusängyn kannen alta kaivamani vuoden 2000 PuPen loppuaukeaman parissa. Tuohon Juha Hyvösen ristikkoon olin saanut ko. vuonna kymmenkunta sanaa, ja nyt jotain 15-20 lisää. Eikä kovin hyvältä näytä valmistuminen muidenkaan kolmitähtisten kohdalla. - Tämä vain sivuheittona Jaskankin esille ottamaan ristikoiden helpottumisasiaan...]
23. HM28.11.2010 klo 17:08
Ihan hyvä ristikko. Alku tuntui jopa vaikeammalta kuin viimeviikkoinen, mutta sitten nytkähteli eteenpäin. Samallakin ratkojalla eri kerrat ovat erilaisia, riippuu niin monesta asiasta!
24. lp28.11.2010 klo 17:14
Tykkäsin ristikosta. Eilen illalla täyttyi paljon ja tänään pari viimeistä nurkkaa. Laatutehtäviä nämä helpommatkin. Aikaa en ole koskaan ottanut.
25. matts28.11.2010 klo 20:42
Ehkä sain synninpäästön, ehkä en - mutta hyvä keskustelu syntyi ja jaskalta tuli aikoja framille. Olen joskus tykönäni miettinyt millaisia ne ovat. Ja Juha vähän komppas kuitenkin ;-)
26. RA29.11.2010 klo 19:41
[Kun vertailee noita Jaskan eritasoisten ristikoiden ratkonta-aikoja ja hallitsevan SM-ratkoja Juha N:n vastaavia, niin väkisinkin tulee mieleen PP... Olisipa todella kiintoisaa nähdä PP SM-kisoissa! Vähintäänkin finaaliin?

Sen verran suvereenisti PP niittaa ristikon kuin ristikon (tyylistä riippumatta), että kysynkin, olisiko mitään mahdollisuutta? Jos Jaska vaikka salaa kopsaisit sen ratkaisut ja lähettäisit kisaan? Ja sitten finaalipäivänä 9.4. kautta rantain ehdottaisit, että lähdetäänpä pienelle ajelulle... ?

Toki - varmasti - Suomessa on paljon huippuratkojia, jotka eivät syystä tai toisesta pääse paikalle, eivät tule tai eivät halua kisailla. Tämä ei vähennä mestareiden arvoa. Niinhän se on lajissa kuin lajissa. Mutta ei kai tämän nopeuksien vertailun mitenkään pitäisi rassata ns. keskivertoratkojaakaan tai vielä sitäkin hitaampaa. Ei se omasta ratkontanautinnosta pois ole, että jotkut ovat nopeita.]
27. lp29.11.2010 klo 20:02
Ei rassaa vähääkään. Ratkon ihan omaan tahtiin. Luen kiinnostuneena kommentteja ristikoiden vaikeudesta ja ajankäytöstä. Olen tosiaan ottanut aikaa SM-alkukilpailuissa ja pärjännytkin. Nyt ratkoilen sen minkä kuntoni sallii.
28. Maikki29.11.2010 klo 22:12
(Ei rassaa minuakaan aikarajat, mutta nostaisin esille toisen aihetta liippaavan asian.

Suomen Kuvalehdessä käytetään yhdestä kolmeen tähditystä ja IltaSanomissa sama määrä palloja vaikeuden määrittämiseksi. Itse ihmettelen, kun SK:n hankalimmatkin ristikot ratkeavat lähes poikkeuksetta oikein, mutta IS:ta ei juuri koskaan. Olen tässä ratkaissut viimeksi Pallosen kolmetähtisen Kuvalehdestä, mutta herran laadinnat jäävät mystiikaksi Sanomissa. Samoin käy Pitkälänkin kohdalla. Laaditaanko ne jotenkin eri perusteilla, vai missä mättää omassa ratkonnassani?)
29. Jaska29.11.2010 klo 22:24
Maikki, SK:n kolme tähteä vastaa harvoja poikkeuksia lukuunottamatta IS:n nykyskaalan 2½-pallotusta.
30. Maikki29.11.2010 klo 22:27
(Tack, Jaska, pohtinutkin tuota asiaa!)
31. O29.11.2010 klo 22:54
Maikki.
Sama ihmettely Pallosen ja Pitkälän SK-ristikon kolmen
ja IS-ristikon kolmen kanssa:
No tulihan Jaskan vastauksessa taaskin selvyys!
32. turutar29.11.2010 klo 23:35
Onko SM-kilpailun finaali tosiaankin 9.4.?
33. RA30.11.2010 klo 00:08
[Näin olen kuullut SM-kisoista 2011:

Välierät ja finaali: 9.4.2011

Alkuerät julkaistaan maanantaisin Ilta-Sanomien Ristikkoextrassa:
1. alkuerä 7.2.
2. alkuerä 28.2.
3. alkuerä 21.3.

Päivämäärät varmistuvat varmaankin varmistumistaan. Mutta nämä ne varsin tod.näk. ovat.]
34. Jaska30.11.2010 klo 10:38
Onkohan turutar mahd. matkoilla 9.4.? Juha N ja knit voivat huokaista helpotuksesta...
35. PP30.11.2010 klo 12:02
[RA, jos olit eilen tosissasi, niin kiitos sanoistasi, mutta kiitos ei kilpailuille. En ole koskaan lähettänyt SM-ristikoita enkä tule lähettämään. Siitä päätän minä eikä Jaska. Omaksi ilokseni minä ratkon ja nostan nokkaani välillä huomatessani, että pärjään siinä, missä mestaritkin. Nenä ei kuitenkaan ole miksikään pystynokaksi muuttunut, sama riippupottu tuo näkyy olevan kuin ennenkin. Kilpailkoot ne, jotka mestarin arvon todella ansaitsevat!]
36. iso S30.11.2010 klo 21:23
Mestarin arvon ansaitsee ratkoja joka selviytyy alkueristä, ilmoittaa rehellisesti kolmannen välierän aikansa, saapuu välieriin, raivaa niissä tiensä finaaliin ja ratkoo finaalitehtävän virheettömästi ja muita virheettömiä nopeammin. Monimutkaista, mutta yksinkertaista. Ei siinä sen kummempia ansioita tarvita!

Lisäksi, kaikkien ei tarvitse lähteä kisaan mestaruuden kiilto silmissä. Tapahtuma on sellaisenaan hyvähenkinen ja mielenkiintoinen, eikä yksin kilpaillen saavutettu mestaruus ole minkään arvoinen. Tarvitaan hyviä kirittäjiä. Jokainen mukaan pyrkivä ja välieriin pääsevä nostaa kilpailun tasoa ja sitä kautta arvoa. Jokainen välieräkelpoinen ilman pätevää syytä pois jättäytyvä puolestaan laskee kilpailun tasoa ja vie palasen mestarin arvosta. Onko kiltisti tehty, mitä häh? (retorinen kysymys)

Nyt suu suppuun, olen puhumassa itseni pussiin ja kasaamassa yrityspainetta omaan nilkkaan. Kiitän aikataulua koskevista ennakkotiedoista, ne vaikuttavat sopivilta päiviltä talvilomamatkan varaamiseen...
37. Jaska30.11.2010 klo 22:36
Ei multa ole koskaan kolmannen välierän aikaa kysytty. No varmaan sen takia, kun se on ollut joka kerta (3) maksimi.
38. RA30.11.2010 klo 22:59
[iso S tarkoittaa tietysti kolmatta ALKUerää, joka ratkotaan kotona ja jonka aika ilmoitetaan omantunnon mukaan.

Tämä aikahan on ratkaiseva silloin, kun tämän oikein ratkoneita on enemmän kuin 100, koska välieriin pääsee vain (noin) 100.

Rehellisyys kannattaa - ainakin "suurinpiirtein". On aika noloa, kun alkuerien ratkonnoistaan huippuaikoja ilmoittanut ei välierissä saa helpoimpaankaan ristikkoon juuri mitään ½ tunnissa.]
39. Apua, apua, kissa syö rapua!1.12.2010 klo 15:52
Moneen vuoteen eka 2½, joka ei ratkea! Vaikea on.
40. iso S1.12.2010 klo 16:56
(Juu, näillä keleillä menee helposti alku ja väli sekaisin. Eihän käytetä alku- vaan välihousuja joten sekoilin aluserissä!]
41. Maikki1.12.2010 klo 17:22
Ehdotonta koviskamaa. Nautinto oli ratkoa, ja takuulla vaikeampi kuin SK:n kolmitähtiset, joihin Jaska tuossa aiemmin vertasi. KIITOS!
42. Jaska25.2.2011 klo 12:14
Papereita setviessä osui käteen tämän viime vuoden avarimman (6,13) ristikon lehdestä reväisty ratkomaton alkuperäiskappale. Kolme kuukautta sitten ratkoin siis poikkeuksellisesti kopion. Ratkonta-aika silloin vähän vaille tunti.

Muistitestinä suoritettu uusintaratkonta vei noin puoli tuntia ei niinkään kalliista ajastani. Tulos on huolestuttava, vaikka suoraan 10 minsan läpikirjoittamiseen en uskonutkaan. Mutta ei sentään täyskatastrofi. Olisihan ristikko voinut pahimmassa tapauksessa muuttua - niin - pahikseksi!

Jatkossa aion jatkaa kokeiluja. IS-koviksesta siis kopio, joka ratkotaan kolmen kuukauden kuluttua alkuperäisestä. Tulee olemaan kiintoisaa seurata rappion etenemistä.

Suositan samaa muillekin. Kun aikanne ensimmäisen kerran ylittää 10 minuuttia, voitte kylmän rauhallisesti todeta: nyt se on alkanut.
43. Viljami25.2.2011 klo 12:33
Odota nyt sen verran, että saan sen alkuperäiskappaleenkin ratkaistua!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *