KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONVAIHDE 13.-14.11.2010

5855. IS-viikonvaihde 13.-14.11.2010

Juha N13.11.2010 klo 17:54
Oijoijoi. Tuli kylmiä väreitä, sydänhermovika ja mahahaavakin melkein.

Mikäli tällainen pöllähtää SM-kisoissa välierien kolmantena eli visaisimpana ristikkona eteen, niin taitaa syntyä melkoisia eroja. Itselleni ei olisi 45 aikaraja riittänyt: meni näet 49. Tuplasti sen mitä IS-kakspuoloset normaalisti. Veikkaan silti että moni muu SM-kisakonkari olisi tiukassa paikassa selvittänyt tämänkin reiluun puoleen tuntiin.

Joka tapauksessa kyseessä oli mielestäni vaikein kakspuolonen pitkään aikaan. Omalla skaalallani kolmemiikka. Oikeaa alakulmaa lukuunottamatta ei päässyt juuri missään muualla kunnolla alkuun. Ah niin kutkuttavaa ja ärsyttävää, ja ensi kevättä ajatellen hyytävää...

Hieno laadinta, hyvä pitkä sanasto, tasainen aukioisuus. Kinkkiset vihjeet, jotka ratkettuaan toivat kosolti ahaaelämyksiä.
2. PP13.11.2010 klo 18:55
Pitää taas verrata tämän viikkoisen HS-Ristikon ratkonta-aikaan. Hesari vei vajaa kaksi tuntia ja tämä 35 minuuttia. Kumpikaan ei minusta ollut vaikea. Pallonen lähti ihan sutjakkaasti liikkeelle sanoista EN JÄTTÄNYT (4) ja PIILOON SOLUKKO (7). Siitä sukeutui vasen pitkä pysty. Lauseet panin muutaman avun saatuani arvaamalla, tosin pystylauseen toinen sana meni aluksi väärin. Joskus vain sujuu, toisinaan taas ei, useimmiten ei. Pitkiä hyviä sanoja riitti ja avaruus oli silmiinpistävä. Ei moitteen sanaa.
3. kari kämäräinen13.11.2010 klo 19:01
Minä jo luulin, että olen menettänyt kokonaan vaikeiden ristikoiden ratkomistaidon. Onneksi Juha N palautti minut maanpinnalle eli tämä on tosiaan vaikeampi kuin Pallotukset edellyttää! Vielä pahasti kesken.
4. Jaska13.11.2010 klo 19:09
Juha N:n kolmemiikka osuu näköjään minun keskisraamiini. Toisin kuin toissa viikolla ei kuitenkaan ollut pelkoa, että olisin siihen yltänyt. Kuitenkin helpohkon sorttinen 2½:ksi, paremminkin 2+.

Tutkailin ristikkoa tovin ennenkuin huomasin kaksi toisiaan risteävää sanaa, jotka suurella todennäköisyydellä olivat se ja se (en erehdy vihjaamaan paljastamalla niitä). Siitä pääsi mukavasti alkuun, mutta pikkuvaikeuksia eli minuutin, parin stoppeja tuli pitkin matkaa, myös muutaman virheeksi osoittautuneen koetelman takia. Onnistuneita puolikovisvihjeitä on siis riittämiin.

Pallosella on usein keskiksissä ja pehmiksissäkin hyviä pitkiä sanoja, tässäkin lähes koko ristikon halkaiseva 15-kirjaiminen. Oikein onnistunut sekin, vaikka kenties joidenkuiden hyväksymiskynnyksen ylittämätön sanakirjaesiintymättömyyden perusteella...

Naftisti pallotusta alempi vaikeus ja muutama triviaali olivat pudottamassa arvosanaa pelottavan lähelle tyydyttävän rajaa. Ysimiikkaan viisari sentään lopuksi pysähtyi.
5. Pena13.11.2010 klo 19:41
Pisti ihan ajatteluttamaan "näppärä". No, en liiemmin ihmetellyt: vasemmalta uutterasti oikealle, takaisin, itään, alas, suoraan! d=)
6. PS14.11.2010 klo 20:44
Arvelin jo säikeessä 5846 että harjoittelu alkaa tuottaa tulosta, tämä vahvistaa luuloa, ratkontaan meni pari tuntia, tosin kahtena päivänä. Kiva ristikko, ei tekemällä tehtyjä jippoja.
7. kari kämäräinen14.11.2010 klo 20:50
Ei enää yhtään kesken. Hyvä ristikko.
8. lp15.11.2010 klo 20:22
Teemun ristikoiden avaruus mietityttää aina jonkun aikaa. Leppoisan kiva ristikko.
9. {jussi}16.11.2010 klo 23:20
[Mikähän olisi hyvä tietokonepohjainen "laadintaohjelma" suomenkielisille ristikoille. Tämmöisestä on ollut keskustelua näillä palstoilla joskus viitisen vuotta sitten, kun olin aktiivisempi näissä hommissa ja silloin oli muistaakseni kyse siitä, että ohjelmia kyllä olis kun vain saatais sanavarastoa. Onko sellaista olemassa, myynnissä?}
10. Marco Poloinen17.11.2010 klo 00:39
Siltä varalta, että joku epäilee meikäläistä lintsaamisesta, ilmineeraan että tulostin eilisiltana netistä ristikon hämäräkopion ja ratkoskelinkin sen samaan syssyyn. Aikaa meni aika tarkkaan viisi minuuttia enemmän kuin Juha N:llä, joka tulos minun hieman laveassa ja epämääräisessä taulukossani sopii 2,5 palloisen raamien sisään.

Pallosen laadintatapaan vajaasti totuttautuneille (itseni mukaan lukien) ehkä eniten ajankulua aiheuttaa erittäin tasainen vihjeytys, josta suorana seurauksena on (kakspuoloseksi) helppojen tärppien vähäistä suppeampi määrä. Joissain muissa vastaavissa niitä on hövelimmin tarjolla. (Tämän otannan perusteella näyttäisi siltä, että PP ja Jaska ovat Pallos-opinnoissaan pitemmällä, mutta useamman keskiarvohan sen lopullisesti ratkaisee...)

Yksityiskohtiin tällä(kään) kertaa puuttumatta totean, että olen euron satsaukseeni oikein tyytyväinen!
11. Marco Poloinen17.11.2010 klo 01:10
[jussin kysymykseen löytynee tietoa laatijasektorilta, sikäli kuin sitä jokukaan ehtii/haluaa antaa.]
12. Jaska17.11.2010 klo 14:14
Marco Poloiselle huomautettakoon, että kahden ratkojan opintojen edistymistä ei voi suoraan vertailla heidän henkilökohtaisista rankingeistaan. Minun raamini ovat väljemmät kuin MP:lla. Ainakin tämän ristikon ratkonta-ajan perusteella MP on ehtinyt pallosopinnoissaan selvästi pitemmälle.
13. Marco Poloinen17.11.2010 klo 14:51
Ok. Ehkä ongelmakenttää kuvaa tarkimmin Pirandellolta lainattu Urkin leipälapio-kuolain-yhdistelmätaideteoksen motto: "Niin on jos siltä näyttää"
14. Heips, ratkojat20.11.2010 klo 13:35
Kertokaapa mikä sana tulee siihen "ryöstö"vihjeen toiseksi sanaksi, joka päättyy kirjaimiin -ton. En ihan saanut valmiiksi vasenta laitaa.
15. Marco Poloinen20.11.2010 klo 14:21
Siihen tulee NAAMIOTON .
16. Heips, ratkojat20.11.2010 klo 14:35
Kiitos Marco, lähdenpä miettimishommiin tästä...
17. Heips, ratkojat20.11.2010 klo 14:58
Valmista tuli. Eihän sillä toisella todellakaan ole naamiota, mutta aika kaukaa haettu kuitenkin. Miten lampunkanta ja ennakkoasenne liittyvät yhteen? Ette arvaa, mitä kaikkea vaihtoehtoja yritin tyrkyttää siihen porsaiden kera!!
18. Marco Poloinen20.11.2010 klo 17:11
Lamppua tarvitaan vain määrittämään, että kyseessä on KANTA, eikä mikä hyvänsä jenka. Kantahan on ASENNE, joka voidaan omaksua johonkin asiaan jo ENNAKKOon, sitä tarkemmin tuntematta.
19. Heips, ratkojat20.11.2010 klo 21:26
Aivan, aivan. Mutta hyvä ristikko, lähenteli jo mielestäni 3 - tasoa.
20. CEJAHHEFIl31.3.2013 klo 10:04
Me4 oon nyt harjoitellut te4te4 leiiepn viiltelye4 ja vitsit, kun on vaikeeta...oon tehnyt leipie4 te4lle4 viikolla joka ilta ja ei vaan onnistu. Leive4t le4sse4hte4e4 te4ysin, kun viille4n niite4...hhhmmmm Miten syve4lle niite4 pite4isi viilte4e4 vaiko ihan vaan pinta?Se4 teet aivan uskomattoman hienoja leipie4 - pisteet siite4!!!! :)Pite4e4 jatkaa harjottelua te4e4lle4, aion viele4 onnistua te4sse4 :)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *