KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONVAIHDE 23.10.-24.10.2010

5823. IS-VIIKONVAIHDE 23.10.-24.10.2010

Lauri Kultti23.10.2010 klo 19:46
Vaikka pääkuvan vierusta aiheuttikin lopussa pään raaputusta, oli tämänkertainen KOVIS kai helpommasta päästä. TEHTY (EI PÄÄHÄN) hymyilytti eniten. Ja uuden sanankin taas opin, vihjeestä KOKONAISUUS.
2. Kaapo Jupina23.10.2010 klo 21:32
Joo, hyvä ristikko.

Minulla yksi piilokirjain keksimättä: VOKAALIT VAIHTAEN HYVIÄKIN.

Mietinnässä vielä myös PINAA. Ratkaisusana on kyllä tiedossa.

TEHTY (EI PÄÄHÄN) on semmoisia harvinaisuuksia, joita toivoisi löytyvän useammin. Huippuvihje.
3. Jaska23.10.2010 klo 23:00
Minäkin opin uuden sanan. Ei sanonut mitään. Niinku Sveitsi keskellä. Sitä PP suvaitsi ihmetellä, hän kun kehtasi tietää sen yhdellä avulla. Ei kuitenkaan mikään vakava tapaus piilottomana. Toinenkin tuntui ensin oudolta, mutta onhan se tosiaan ollut ennenkin ainakin Lehdolla, kuten PP totesi.

Varsin passeli kovis flunssatoipilaalle. Alku enteili pahista, vaikka skytismi aukeni sekunnissa ja pari muutakin melkein. Mutta sitten pitkään haja-ammuntaa. Kun patit siihenkin lopahtivat, katsoin parhaaksi hommata niitä lisää; ruokatauko. Ja kas, kohta sen jälkeen onnistuin päästelemään jopa sarjoja! Salaisuutena on oikea annostelu, liikalatinki saattaa jumittaa aseen tyystin. Huima kyyti ei kuitenkaan enää ehtinyt vaarantaa kovisalarajan ylitystä.

Tehdystä useimmat lienevät samaa mieltä, hyviä vaan ei yhtä hauskoja knoppeja toki runsaastikin. Ja sitten vain muuten vaikeita vihjeitä, jollaisia etenkin yksisanaiset usein pruukaavat olla. Lauseet eivät tällä kertaa edustaneet kekseliäintä Syttää, no tuskin kukaan muukaan tästä pääkuvasta olisi kyennyt mitään nerokasta vääntämään. Ulkoasusta muuten plussa, joka kompensoikoon miikan ysin perästä.
4. Marco Poloinen24.10.2010 klo 00:06
Joo, taksi piti panna asialle että pääsi ratkomaan. Mitäpä sitä ei tekisi hyvän harrastuksen eteen.

Eipä tuo aluksi mitenkään "helpommasta päästä" vaikuttanut olevan; tuijottelussa ja ähräyksessä tuntui menevän pieni ikuisuus. Sen verran on kuitenkin jotain sopeutumista tapahtunut, että "skytismi" oli ensimmäisten merkattujen joukossa. Loppua kohti vauhti sentäs kiihtyi riittävästi ratkonta-ajan pysyttämiseksi kohtuullisella kovistasolla.

Minulle ei KOKONAISUUS-vihjeestä tullut sana ollut uusi, mutta yhtä kirjainta pitempääkin versiota olen nähnyt käytettävän. Omalla laillaan aika veikeän ristiriitainen sana. ROSS MACDONALD piti outona tarkistaa, eikä PINAA-vihjeeseenkään sopivaa ihan hetkessä mieleen tullut. Melko hetkessä mieleen kyllä tuli, että toisesta samalla seudulla olevasta vihje-sana-yhdistelmästä saattaisi mahdollisesti joltain taholta tulla ns. sanomista. ;-)

Huippuvihjeestä olen edellä kirjoittaneiden kanssa samaa mieltä. Mm. VALMISTAT RUNOSSA, VOKAALIT VAIHTAEN HYVIÄKIN ja vaikkapa KASILLA KUNINGAS? olivat myös ihan muikeita. Vaikka alku olikin vähän tuskainen, jäi ihan mukava jälkimaku!
5. TAM24.10.2010 klo 10:27
ja HURK-KE_ko on ihan selkeä
en vielä tajua yhteyttä ratkaisusanaan
6. Marco Poloinen24.10.2010 klo 11:48
Näköjään olen onnistunut ohittamaan tuon kummemmin miettimättä. Eli ei ole "ihan selkeä" mullekaan.
7. PP24.10.2010 klo 12:39
HURK-KE-. Metsään menin minäkin tuon vihjeen kanssa.
8. Lauri Kultti24.10.2010 klo 12:44
PP: Niin minäkin, mutta viimeksi noin kuukausi sitten!
9. Jaska24.10.2010 klo 13:38
Minä yritin ensin sovitella siihen J-P:n säestäjää.
10. Marco Poloinen24.10.2010 klo 14:21
Eipä tuosta taida olla kuukauttakaan, kun joku vastaavanlainen vihje oli mietinnässä. Eivät vain tahdo pysyä niin hyvin mielessä, että etenisi heti oikeaan suuntaan.

Jos joku vähän yllyttäisi niin saattaisin hyvinkin kallistua kannattamaan mielipidettä, joka väittää tuo(llaise)ssa vihjeessä olevan kyse kikkailusta. ;-)
11. Juha N24.10.2010 klo 15:21
Hieno laadinta Antilta. Nelikirjaimisia sanoja on huomattavan vähän, joten sanaston keskipituus on tavallista suurempi, ja siitä huolimatta ristikkoon on saatu ympättyä tosi hyviä pitkiä sanoja, kuten LENNOKAS, RINTAMASSA, VIRALLINEN.

Puhumattakaan ratkaisulauseista, joiden kaikki sanat ovat vähintään 9-kirjaimisia. Yhteensä 5 sanaa, joiden keskipituus on 11.4 kirjainta! Pidin lauseista kovasti, etenkin oikealle lähtevästä kaksisanaisesta ilmaisusta ja sen huippukauniista ensimmäisestä sanasta.

Voin muuten kuvitella, että mikäli tuon 16-kirjaimisen sanan sijoittaisi itsenäisenä sanana johonkin laadintaan, kilpailevaa laadintafilosofiaa edustavat gurut teilaisivat sen. "Tuota ei löydy sanakirjasta." "Onko laatijan velvollisuus keksiä sanoja?" "Törmäsin ikäväkseni taas täysin itsekeksittyyn ja hyvin kyseenalaiselta tuntuvaan kökköyhdysanaan." (Ammattikateutta, on oma arvioni.) Mutta niin vain tällainen sana on olemassa, kuten ristikon pääkuva osoittaa!

Kolmemiikka olisi minun arvioni vaikeustasosta. Ratkaisuaika 49 minuuttia.

Vertailuksi:
* Tonin N-ristikko, täyskolmonen, 1 h 59 min
* Tonin M-ristikko, kolmemiikka, 1 h 10 min
* Ekin takalasin lämmitysraidat, kakspuolonen, 32 min
* Ekin LOMANAUVO, kakspuolonen, 25 min
12. HM24.10.2010 klo 16:12
Hyvä kun ammattilaisetkin joutuivat edes vähän miettimään... Päätin, että jos joku ilmoittaa ratkaisseensa puolessa tunnissa, en ikinä vilkaise tälle sivulle! ;) Hitaasti nytkähtelee minulla eteenpäin, loppusuora jo häämöttää. En vaan millään ymmärrä vastausta losarakkaan, jos lie oikeinkaan. Mutta kivoja oivalluksia taas laatijalta!
13. Pena25.10.2010 klo 01:14
Lienen ennätysmäisesti nysvännyt - niin oli kimurantti Antin sanakudelma.
14. pirjo25.10.2010 klo 10:56
Tässä sitä MP:n ennustamaa sanomista - jos nyt sitten olemme samassa sanassa - vähän jurppii tuo KOTKIA...

Ihan vastakkaisessa kulmassa olin kauan jumissa, kunnes äkkäsin siinä olevan taas yhdensorttisen kirjainkikkailun. Monenlaisia vyyhtejä tässä ristikossa tosiaan löytyikin. Skytällä voisi epäillä pahemmanlaatuista lukihäiriötä, mutta hän on jalostanut sen kieroiksi ristikkovihjeiksi. :-)
15. Marco Poloinen25.10.2010 klo 21:03
Pirjo,
sitäpä sitä... kyssäri vihjeen perässä on kyllä paljon väärtinä!
16. TAM25.10.2010 klo 21:48
nyt vasta älysin sen hurkke-jutun. on sama jippo ollut tietenkin ennenkin, mutta aina sitä näköjään tulee höynäytetyksi.
17. pirjo25.10.2010 klo 23:15
MP,
toivotaan Skytälle parempaa onnea tulevaisuuden ornitologisissa harrastuksissaan...
18. Marco Poloinen25.10.2010 klo 23:57
[Pirjo, uskon että todellisuudessa sinullakin on varaa ottaa vihje vakavasti huumorilla eli täysin vaikkapa MM:n kaikkia tasapuolisesti kohtelevan kuvakerronnan sanallisena vastineena. Jätkähuumoria, mutta ei nyt mitenkään pahimmasta päästä. :-)]
19. pirjo26.10.2010 klo 19:40
MP,
kyä näino. Ja ommulla huumorintajuaki sevverra, kuhav vähä pelleili...
20. lp26.10.2010 klo 20:17
On kiva olo, kun Skyttä ratkesi. Mainioita vihjeitä ja noita skytismejä osaa jo lukea. Olin illalla luovuttaa ja sammutin valot. Jonkin ajan päästä tuli ahaa- elämys, valot päälle ja ristikko loppuun. Nukutti makeasti!!!
21. Koppelo29.10.2010 klo 10:03
Elämäni ensimmäisen kerran sain ratkottua Skyttä-ristikon :-) On kai niin, että vanhetessa viisastuu ja oppii skytismit ja muutkin jipot.
22. Ripe4.11.2010 klo 19:48
Maltan-reissun jälkeen en malttanut olla tarttumatta tähän ja olen siis vähän jälkijunassa. Hirveän - välillä epätoivoisen - väännön jälkeen sain kuin sainkin täyteen yhtä tyhjää lukuun ottamatta. Vasemman alanurkan alin vihje ei avaudu ("Tälle etsin...).

Onko muuten ok, että punaisen nuolen vasen ruutu jää tyhjäksi?

Hieno ja hauska ristikko! LOSARAKKA oli hauska.
23. Ripe4.11.2010 klo 19:50
Hitto! Keksin sen heti, kun luin viestini. Liittyisikö alanurkan sana massakalastukseen? :)
24. RA4.11.2010 klo 19:56
Niinpä. TÄLLE ETSIN AINA TÄSMÄVIHJETTÄ > TEAT on piilosanamainen vihje, ratkaisusana tulee vihjeen sanojen alkukirjaimista.

Punaisen nuolen vasen ruutu ei jää tyhjäksi, kyllä siihenkin kirjain tulee.
25. Jaska4.11.2010 klo 20:13
LOSARAKKA oli helppo skytismien apron suorittaneille. Vaikeampia ne voisivat olla epäsuorina: ALEXEIRAKKA.
26. Ripe4.11.2010 klo 21:11
Siispä olin väärässä. Ajattelin, että piilosanamaisesti INAT, mutta silloin tuo ruutu olisi ongelma. Nyt siihenkin tuli selitys. Kiitokset RA!
27. RA4.11.2010 klo 21:21
Aivan varmasti epäsuoruudella ja jotain erityistietoa hyväksikäyttäen saa loputtomiin vaikeutta. Tulee mieleen, että järjettömyyteen asti;

ALEXEIRAKKAhan - esimerkiksi - vaatisi "vain" oikean Alexein (Eremenko) keksimisen ja hänen lempinimensä (Losa) tietämisen ja sen, että älyää tässä nyt tarkoitettavan tätä lempinimeä ja sitten oivalluksen, että vihjeen kantasana on 'piirakka' ja sitten nips-naps sen, että nytpäs onkin piirakan alkutavu PII LOSANA.

Ihan näin äkkiseltään arvellen ainakaan itse en ratkojana elämystyisi moisesta.
28. Mie9.12.2010 klo 23:35
Äsh, mulla loppuu tekeminen kesken, kun tämäkin on liian vaikea. En saanut täytettyä kuin muutaman sanan. Pitkällä saikulla olen kaivanut ison pinon säästettyjä viikonvaihteen Iltiksen Plus-liitteitä. Kaksipuolikkaat tehty yhtä lukuunottamatta jota kukaan ei enää muista, ja kolmospalloiset liian vaikeita.

Odottelen ensin viikonlopun Iltistä :)

En pidä ristikkolehtien värikkyydestä jne. vaan nimenomaan näistä mustavalkoista, vähäeleisistä Kärkkäisen tai Lavoniuksen piirtämistä.

Itsenäisyyspäivän Toni Pitkälän ristikkoa en ala edes yrittämään sen häiritsevän ulkoasun takia. Juu olen herkkäsilmäinen...
29. Marco Poloinen9.12.2010 klo 23:48
Voiskohan tuo olla niinkin, että häiritsevintä Toni Pitkälän ristikon ulkoasussa on ne levottomat valkoiset ruudut, jotka aika sitkeästi pyrkivät semmoisina pysymäänkin...
30. ?9.12.2010 klo 23:59
?
31. Mie10.12.2010 klo 00:25
Mun kohdalla kyse ei ole tuosta, kun yleensä kaikki kolmepalloiset pysyvät aika tyhjinä mun kohdalla...

En vain pidä Pitkälän käyttämästä piirros- ja fonttityylistä. Ja yleensäkin mustavalkoiset ristikot ovat ne joita teen.

Vaikea selittää. Mutta siis, kummallinen kuilu on näiden välillä, 2,5 -palloiset teen, mutta sitten 3 ei mene millään... 3 - menee osittain.
32. Eki10.12.2010 klo 00:27
Tämä ristikko on kyllä värillinen.
33. Mie10.12.2010 klo 00:46
Niin, ja se värillisyys minua häiritseekin, siksi harvoin ostan ristikkolehtiä ja ostan vain aina viikonvaihteen Ilta-Sanomat :D

Kun saisi tehdä 2,5-palloisia enemmänkin. Maanantain 2-palloinen alkaa olla mulle jo liian helppo.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *