5810. PuPe 6

lp16.10.2010 klo 14:41
Aloitin lempparistani sanakehikosta, sitten hyppäsin piiloihin.Piilosana A:ssa puuttuvat pystysuoraan kaksi viimeistä vihjettä. Laitetaanko sinne omia keksintöjä vai kuinka??
2. Aulikki Nenonen16.10.2010 klo 15:01
Tarkistin, olenko lähettänyt vihjeet vai puuttuivatko ne jo alun perin tehtävästä. Kyllä ne ovat lähteneet koneeltani, mutta ovat näköjään kadonneet johonkin. Voisin tietysti kirjoittaa tähän ne puuttuvat vihjeet, mutta arvelen. että mitkä tahansa itse keksityt sanat kelpaavat, mikäli ratkaisu on muuten oikein.
3. Tuomas L.17.10.2010 klo 11:22
Pertti Oskalan piilosanan avainsanan viimeinen kirjain on ruudussa 30 - ja nyt pitäisi enää vain tietää, missä on ruutu 30.
4. Jaska17.10.2010 klo 11:38
Onpas pohjallisesti erikoinen piilosana. Kaikki 25 ratkaisusanaa yhdeksänkirjaimisia.
5. Tuomas L.17.10.2010 klo 14:20
Sivun 15 ristikossa Kari Kämäräinen on tainnut sekoittaa kaksi tunnettua bändiä keskenään.
6. Marco Poloinen17.10.2010 klo 15:56
Näyttää säie avautuneen ihmettelyn merkeissä. Teemassa pysyäkseni hieman kummastelen puolestani sivun 27 Ekin/P.A.M:n ristikon vihjettä ADJ./.JDA . Vihjeen voinee käsittää kahdella tavalla, mutta nimenomaan noin esitettynä se minusta on kieliopillisesti virheellinen.

Hannu Salokankaan s. 26 ristikossa ehdin jo ihmetellä oikean alanurkan SYTTYY VEDESSÄ -vihjeestä syntynyttä sanaa; kas, kun eihän se ollut ollenkaan se, jonka kanssa joskus ammoin kumpailtiin luonnontiedon tunnilla. Tarkistaa piti, ja niin vain huomasin taas viisastuneeni ratkontaharrastukseni ansiosta!
7. Marco Poloinen17.10.2010 klo 16:10
Teenpähän vielä tiettäväksi, että kaikkinaisesta tikulla kaivamisesta huolimatta en löytänyt mitään huomauttamista vaativaa ontumista enkä muutakaan marmattamista sivun 28 TL/RA-tavuristikosta!

Jos nyt sen kummemmin erittelemättä tunnelmiani kuvailen, niin hieman vaikeampaan olin mielessäni varautunut. Ihan mukava maku kuitenkin jäi ja vaihettelevaistahan elämä kaikikseenkin on.
8. kari kämäräinen17.10.2010 klo 17:30
Tuomas L.: En suinkaan ole sekoittanut. Kyseessä ilmi selvä kirjoitusvirhe.
9. Jaska17.10.2010 klo 22:16
Mulla ei mennyt TL/RA:han kuin kahdeksan tuntia miinus yksi ateria- ja 50 niisto/räkimistaukoa (flunssa). Kaksikko taitaa olla taantunut?
10. RA17.10.2010 klo 22:42
Minulla puolestani on mennyt nyt useita tunteja miettiessä tätä Marcon tekstiä: "... hieman kummastelen puolestani sivun 27 Ekin/P.A.M:n ristikon vihjettä ADJ./.JDA [4]. Vihjeen voinee käsittää kahdella tavalla, mutta nimenomaan noin esitettynä se minusta on kieliopillisesti virheellinen."

Ei sytytä yhtään, missä tuossa voi olla virhe. Voiko tuota kommentoida tässä vaiheessa yhtään enempää sanaa paljastamatta?
11. Marco Poloinen18.10.2010 klo 01:48
No koetetaan kommentoida. Todennäköisesti minä olen käsittänyt vihjeen juuri sillä toisella tavalla. Se on tuo kauttaviiva, joka minua kiusaa ja jakaa mielestäni ratkaisusanan kahtia, jolloin puolikkaat eivät ole vihjeen mukaisia. Esim. alekkaisina vihjeenpuolikkaat olisivat ihan ok.

Uskoisin, että käsitykseni asiasta tuli riittävästi selvitettyä. Lisäinttämiseen en aio ruveta, jäinpä käsityksikseni yksin eli en. Eikä moittimiseen ole muutenkaan mitään tarvetta.
12. Marco Poloinen18.10.2010 klo 06:13
Herättyäni (kesken kaiken) tuli mieleen tuo edellä kirjoittamani. Hetken mietinnän jälkeen päätin vielä palata asiaan.

Ensin pitää korjata viimeisen kappaleen sana; po. tietysti ... käsityksineni ...

Toiseksi pitää todeta, että olen katsonut ja mieltänyt vihjeen vinoviivan sanakirjamerkityksessä, eli erottamassa sanan vartaloa päätteestä. Tarkemmin ajateltunahan nuo lyhennettä osoittavat pisteet muuttavat viivan osoittamaan vaihtoehtoa. Ilman pisteitä aiemmin esittämäni teesi vihjeen puolikkaiden törmäämisestä vastakkain toteutuisi. Siis myönnän, että esitetty tapa vastaa (kai) vihjeen puolikkaiden esittämistä alekkaisina.

Vilkaisin piruuttani Nykyajan kielenoppaasta, mitä se kertoo vinoviivan käytöstä. Kilometrin pituisesta selostuksesta jäi päällimmäisenä mieleen kehotus välttää sen käyttämistä. Kopsasinkin yhden pätkän:

"Useinkin vinoviivan merkitys on kirjoittajan mielestä aivan selvä, lukijan mielestä ei. Voikin sanoa, että kun käytät vinoviivaa, siirrät kaiken vastuun tekstin sisällöstä lukijalle."

Nimim. "Vastuullinen" ;-)
13. Tuomas L.19.10.2010 klo 15:05
Huh huh! Tulipa tuo Tonin aukeama sentään vihdoin valmiiksi. Perjantaina aloitin, nyt tiistaina aamupäivällä tuli valmista, tai oikeastaan vasta iltapäivällä täyttyi viimeinen ruutu, kun sain vielä tarkistettua Nykäsestä, että eräs aika erikoisen kuuloinen verbi on tosiaan olemassa. Miten teiltä muilta on sujunut tuon ristikon ratkonta?

Pari havaintoa:
- Ristikossa on sama sana yksikössä ja monikossa, mitä ei käsittääkseni pidetä suositeltavana. Mutta tekevälle sattuu.
- Vihje RINTA RINNAN ei enää nykynäkemysten mukaan pidä paikkaansa. Toni lienee oppinut koulussa näin, kuten minäkin, mutta 2000-luvulla alan terminologia on muuttunut. Palataan tähän ehkä myöhemmin.

Pihlajamäen kolmitähtinen oli muuten mielestäni yllättävän helppo, kaksi ja puoli olisi mainiosti riittänyt. Joskus Mirjan kovis on ollut koko lehden vaikein tehtävä.
14. Marco Poloinen19.10.2010 klo 18:28
Paikoitellen melkoista ilotulitusta! Siis tuo "Tonin aukeama". Vasen ylänurkka tienuutti su-iltapäivällä aloitetusta ja pätkätöinä toteutetusta ratkonnasta pisimpään. Vaaterissa toisena olevaan pikkuaukioon asensin viimeiset puolenkymmentä sanaa yön yli nukuttuani aamukahvin keralla tänään.

Aikaahan kyllä kului nettona vajaan työpäivän verran, mutta silti vain 2/3 siitä, mitä Viitamäen viimekertaiseen. Vaikea sanoa, onko pätkissä tekemisestä enemmän haittaa vai hyötyä. Ehkä on. ;-)

Noista Tuomaksen mainitsemista tapauksista saman sanan toistumista en edes pannut merkille, eikä RINTA RINNAN -vihjeproblematiikan kanssa oikeastaan koskaan ole joutunut käytännön elämässä huomiota vaativalla tavalla tekemisiin. Eli (hämärillä) kouluaikamuistoilla kuittasin tuon kohdan.

Osin aika kimuranteiltakin näyttävistä ratkaisusanoista ei minun lehteni marginaaliin jäänyt kysymysmerkkejä. Tai, no, yksi on OUSA (KASVISUKU) -vihjeesta tulevan sanan piilokirjaimen kohdalla. Tutun suvun siihen laitoin, mutta yhteys vihjeeseen on vielä viimeistä varmistusta vailla.

Oikeastaan siinäkin mielessä on kiiteltävä Tonin aukeaman vaativuutta, että se edes hieman tasapainottaa muuten jokseenkin selvästi edellistä PuPea helpompaa valikoimaa. Tai ainakin jälkimmäisestä lehden puoliskosta ratkomiani, alkupää on vielä "vaiheessa". Pihlajamäen kohdalla(kin) yhdyn Tuomaksen mielipiteeseen. Tosin ei olisi mitenkään harvinaista jos Mirjan helpommaksi rankattu ristikko osoittautuu kovista hankalammaksi!

Valitettavasti on pakko epäillä sivun 23 Ekin ja P.A:n ristikon joutuneen taittovaiheessa väärään väliin. Omien - jo jonkin verran testattujen - edellytysteni pohjalta vaikuttaa vartin "kirjoitusaika" pahasti alamittaiselta ko. rankingin tehtävälle. Vaikka sattuisikin olemaan ns. hyvä päivä.

Edellisen PuPen keskimääräiseen vaativuuteen tyytyväisenä kainosti toivon, että tämänkertainen helpotussuuntaus osoittautuu väliaikaiseksi...
15. Jaska19.10.2010 klo 19:57
Silmäilin edelleen flunssaisena puolisen tuntia Pitkälän aukemaa. Totesin vaikuttavan kovemmalta kuin TL/RA:n tavuri, joka oli reilusti pahis. Seitsemän sanaa (niissä myös OUSA) sain tuherrettua, mutta päätin sitten jäädä vuottamaan kuntoutumista. Jos nyt sitten sekään takaa selviytymistä, kun kerran SM-liigatasollakin on useampia istuntoja tarvittu.
16. Marco Poloinen19.10.2010 klo 20:17
Katsannon kapeuttahan tuo OUSA-ongelma näkyi olevan.

Luultavasti olet, Jaska, oikeassa noiden kahden kovuusvertailussa. Mulle ainakin oli noin päin. "Tavurin" kohdalla en (ikävä) kyllä tällä kertaa "päässyt" kunnolla edes kovislukemiin.

Näin se kohtalo meitä poloisia heittelee...
17. Maija23.10.2010 klo 12:19
Minustakin Pihlajamäen kolmetähtinen on yllättävän helppo, mahtaako olla jossakin koira haudattuna?
18. Marco Poloinen23.10.2010 klo 12:36
Tutkimuksissani olen edennyt siihen vaiheeseen (= viimeinen kuvaristikko), että voin julkaista sen tehtävän, johon s. 23 ristikko on "vaihtunut". Tai ainakin hyvän ehdokkaan:

Sivu on 10 ja ristikko Hannu Salokankaan laatima. Muutamine oudompine sanoineen ja jippoineen erottui "ympäristöstään" mielestäni selvästi. Ns. ratkonnan vireysvaikutusten arvioin sopivan virhemarginaaliin.

Näin siis mulla - entäs sulla?
19. Maija23.10.2010 klo 12:43
Sivun 27 Vuokila/Manninen ristikossa mielestäni ainakin kaksi virhettä, esim. vasemmassa alalaidassa (neljä kirjainta) ja ylhäällä yhdeksänkirjaiminen. Ja ehkä vielä puolivälissä yhdeksänkirjaiminen. Tai sitten olen vaan niin tyhmä, etten tajua...
20. Marco Poloinen23.10.2010 klo 13:12
Maija,
mitenkään korostamatta jälkimmäisen vaihtoehdon mahdollisuutta arvelen, ettei missään noista kolmesta kohdassa ole virhettä. (Todennäköisesti tarkoittamasi) vasemman alanurkan vihjekään ei ole kovikseksi rankatuissa ristikoissa erityisen harvinainen.

Kun tämä ristikko tuli (vielä) esille, niin kritisoinpahan hieman pääkuvan viereisen pystysanan vihjeen persoonallisia kirjaimia. Vähän meni arvailun puolelle, koska kyseessä olisi voinut olla toisentyyppinenkin vihje...
21. pirjo24.10.2010 klo 22:22
Aloitin ratkonnan loppupuolelta (ei ole mitään itsekehua tämä, vaan malttamattomuutta ) - tarkemmin Toni Pitkälästä, eikä hän pettänyt nytkään: mikä sanavarasto, mikä ajatuksenlento !! Vaikka olenkin tällainen vähän HEIKENTYNYT ja mulla on HUONOMPI MUISTO ja olen sen verran ulkokehällä, että PELIKAANIMIESKIN tuotti päänvaivaa niin sitä mukavammalta tuntui, kun ratkesi.

Jossain jo taisin ottaa puheeksi nuo vierasperäiset kirjaimet? Niitä oli nytkin runsaasti ja minä siis tykkään niistä. Huomattavaa on vaan se, että ne myös helpottavat ratkontaa: kun saat jonkin sanan ratkaistua, tulee risteävä aika helposti.

Mirja Pihlajamäen karhupari on kyllä mielestäni aika heppoinen kolmitähtiseksi. Sen sijaa Lähteenmäki/Asikainen on varsin kinkkinen, n. 2/3 tähän mennessä ratkaistu. Tavuristikko on mulle vähän uusi laji - totuttelen. Ihan hyviä (= aluksi harhaanjohdattelevia ) vihjeitä + joukossa muutama, joilla pääsee helposti kiinni.
22. pirjo24.10.2010 klo 23:39
Jäi vielä sanomatta tuosta OUSAsta:" logiikka" on ollut joskus pari vuotta takaperin hyvin tarkasti selvitettynä näillä palstoilla. Laatija oli toinen.
23. pirjo24.10.2010 klo 23:45
Jatko-osa II: jos tuo edellinen oli liian arkaluontoinen vihje niin puolustaudun sillä, että kaikkihan sen kuitenkin oikein saavat - tiesivät sitten juonen tai eivät...
24. Pena24.10.2010 klo 23:48
Vai kaikki...sais nyt edes muutaman sanan siihen ristikkoon!

d=)
25. pirjo25.10.2010 klo 00:15
Pena,
sisukkaasti vaan eteenpäin, kauan minäkin tätä pähkäilin mutta siinähän se just on se autuus! Joskus olen tehnyt puolikin vuotta jotain ristikkoa (en kuitenkaan koko ajan), mutta sain sen ratkaistua ennen kuin paperi kului ihan puhki.
26. Marco Poloinen25.10.2010 klo 00:27
[Laittelin edellistä PuPea postituskuntoon (ettei jää viime tinkaan) ja verestin samalla muistojani sen ristikoista. Hieman soristellen joudun toteamaan, ettei keskimääräinen vaikeustaso (Viitistä lukuunottamatta) nyt ihan niin paljon tämänkertaisesta tainnut poiketa kuin muistelin. Reilun parinkymmenen minsan kaks'puol'tähtösiäkin näkyi olevan, joten siltäkään osin ei mitään uutta auringon alla.

Taas ja taaskin haluan mainita, että tämän(kin) säikeen pehmonegativismini on kohdistunut pääasiassa kaikin puolin tasokkaiden ja muuten mieleisten ristikoiden antaman nautinnon lyhytkestoisuuteen. En oikein tiedä mitä tuolle asialle tekisi... paitsi että voishan sitä joutoaikoina tietysti tehdä jotain muutakin :-) ]
27. Kata25.10.2010 klo 13:14
Teettipä töitä tuo ison Pitkälän vasen yläkulma.. ja sitten aukesi ihan kansakoulun tiedoilla!- Välillä jo tuntui siltä, että yksi vihje tarkoitti meikäläistä!-Missä lie taas lehteni seikkaillut , kun marketin hyllyssä oli nippu jo neljä päivää ennen kuin meidän lehtemme tipahti postilaatikkoon?
28. Ripa26.10.2010 klo 18:10
Aulikki Nenoselle: Laittaisitko tänne Piilosanan A puuttuvat vihjeet että pystyy viemään tehtävän kunnialla loppuun? Kiitokset etukäteen!
29. Eki26.10.2010 klo 19:09
Tässähän nämä, pahoitellen...

18. Markus pieni sydän poispäin kääntyneenä. (5)
19. Kippari-Kalle Olgan kanssa. (4)
30. Kaapo Jupina26.10.2010 klo 19:49
RA:lle terveisiä, että tavuristikon ulkoasu ei ollut nyt niin levoton kuin aikaisemmin. Pidän sitä tosi hyvänä asiana. Oikein silmä lepäsi.
31. RA26.10.2010 klo 20:58
Kiitos!
32. mie vaan28.10.2010 klo 15:54
Ei kyllä mitenkään aukea tuo s 28 tavuristikon vasemmalla oleva
kuva musiikkigenrekuplan yläpuolella. Sen takia myös genre-vihje jää ekaa tavua vaille.
33. HM29.10.2010 klo 10:12
Ikäväkseni törmäsin tähän uuteen tuttavuuteen täällä! Olin kuvitellut olevani turvassa vkl-lehtiin asti ja siivoavani kaikki kaapit ja ullakon ym loppuloman aikana, mutta taas mennään... ;)
Totta puhuen ihan mukava löytö, en tiedä miten olen voinut olla huomaamatta aikaisemmin.
34. -,29.10.2010 klo 13:34
?? En ymmärrä ed. mitään, mutta miksi pitäisikään.
35. HM29.10.2010 klo 16:49
Sama selkokielellä: Kotityöni kärsivät, koska ostin tällä viikolla elämäni ensimmäisen Punaisen Pelikaanin ja jumitun sen ääreen jatkuvasti. Muussa tapauksessa olisin jumittunut seuraavan kerran vasta lauantaina IS Koviksen ääreen.
36. pirjo30.10.2010 klo 20:34
Oli muuten tosi vaikea tehdä sitä anagrammeihin perustuvaa ristikkoa - väkisinkin rupesin pohtimaan "vihjesanojen" merkityksiä. Ihan mukavaa vaihtelua, enpähän ole ennen ihan samanlaiseen törmännyt.
37. maatu31.10.2010 klo 16:22
Sain äsken Pitkälän ISOn valmiiksi. Olipa ihanan vaikea. Minua huvitti valtavasti, kun luin, että joillakin oli jäänyt vasen yläkulma viimeiseksi. Minulla se oli ainakin 3 päivää ainoa varma/valmis kohta, ja luulin (kuten joskus ennenkin), että nyt tuli se ristikko nenän eteen, jota en saa valmiiksi. Täytyy vain nostaa hattua näille meidän lahjakkuuksille, jotka laativat. On kai meillä ratkojilla kuitenkin tosi paljon helpompi tehtävä. Täytyy tuon Toninkin olla melkoinen verbaaliakrobaatti. Oikein suurkiitokset kaikille ihanille laatijoille, joita PuPe sisältää. Ja Ekille myös, kun hemmottelee meitä tällaisella lehdellä.

P.S. Onpa kiva, että uudetkin ihmiset löytävät tämän lehden, sehän takaa jatkuvuutta.
38. ,-viilari4.11.2010 klo 19:42
Reissun takia jäi aloitus vähän myöhäiseksi, mutta ei se tahtia haitannut.
Erikoiskiitokset Salokankaalle s .10 kaksitähtisestä - meikäläiselle melkein kolmonen.
Mahtava luomus, nerokkaan pirulliset vihjeet - ja nautittavat!
39. Marco Poloinen4.11.2010 klo 22:04
Kiva. Arvelinkin, että ko. luomus saattaa erottua jonkun toisenkin silmään... (meikä 23.10. 12.36)
40. Maikki4.11.2010 klo 22:23
Olisin antanut Salokankaalle puolikkaan lisää. Ihanan kimurantti!
41. ,-viilari10.11.2010 klo 13:50
Salokankaan kolmonenkin selätetty - jotenkin se ns. helpompi tuntui paremmalta, vaikka aikaa kului ehkä saman verran.
Ekin s. 27 on paria kohtaa vaille valmis. Minäkin purnaisin hiukan vihjeistä. Luin yläreunan vihjeen DELMISTÄ. Vihjeen H oli aivan kirjaimen M näköinen.
TOSI ITÄINEN, ei mielestäni vastaa todellisuutta, Tosi itäinen olisi esim TUVALU,kotimaastakin löytyy idempiä paikkakuntia.
MONEN MAAN HALKI ei todellakaan pidä paikkaansa, jos ratkaisin oikein. Minun ratkomukseni joen latvat ovat Euroopan sisämaassa,sitten joki virtaa yhden maan halki muodostaen myöhemmin kahden maan rajan, käymättä kuitenkaan tämän rajanaapurin puolella.
42. Marco Poloinen10.11.2010 klo 17:40
Hienoinen "isottelu" tuosta HALKI-sanasta toki tulee mieleen. Oikeampi voisi olla 'alueella'. Kahden maan alueellahan se rajajokikin lipuu ja tyrskyää. Eli ei ole "ei kenenkään vettä".
43. Maikki10.11.2010 klo 19:34
Pihlajamäen kolmetähtisessä kaksi numerokakkosta, ja aivan outo ratkaisusanaosa... ?
44. Marco Poloinen10.11.2010 klo 20:25
Niinpäs näkyy. Kun en yleensä keräile noita kirjaimia, en ole kiinnittänyt myöskään huomiota. Kaipa tuohon tavulaatikkoonkin saa kirjaimet sovitettua, kunhan laittaa jälkimmäisen kakkosen kolmoseksi.
45. Pertsa12.11.2010 klo 06:17
Pitkälän aukeama pitkän puurtamisen jälkeen muutoin ok, mutta
jäin pohdiskelemaan vihjeen "hänellä kenties pitkä odotusaika",
ja saamaani ratkaisusanan välistä yhteyttä. Haastetta oli, ja hyvä
niin.
46. Kaarina12.11.2010 klo 11:43
Salokankaan sivu 10 oikea alakulma? Minusta kirjaimet
ristissä Puhaltajalle tärkeä...siis pasunistille vai varkaalle?
Vaakasuoraan viittaa monikkoon.
47. PP12.11.2010 klo 13:59
Minusta kaikki on ihan ok sivun 10 Salokankaan alakulmassa.

Oli jäänyt aikaisemmin jostakin syystä väliin ko. ristikko. Yhdyn nyt Marco Poloisen (23.10.2010 klo 12:36)
kehuihin ja olen sitä mieltä, että kolmen tähden Salokangas s. 26 ja tämä s. 10 saisivat olla päinvastoin. Minä tuhrasin tähän puolta enemmän aikaa kuin muka vaikeampaan. Sai pähkäillä enemmän kuin kahden tähtösen ristikoissa yleensä.
48. Jaska12.11.2010 klo 17:45
Minulla meni sivujen 10 ja 26 täyttöihin melkein minsalleen sama aika. Molemmat keskiksiä, joten s. 26 väärin rankattu.
49. Kaarina13.11.2010 klo 13:44
PP - Heti illalla huomasin sivun 10 jujun,mutta en ehtinyt enää koneelle perumaan ihmettelyäni. Oli siinä mulla yksi
virhekin.

On näissä usein ranking outo, mutta todellakin sivu 23 kuuluu helppojen joukkoon samoin myöhempikin Ekin laatima.
50. Jusha17.11.2010 klo 14:10
Pitkälän 2-sivuisen oik. alareuna ei aukea millään. Olen yhden kaverin kanssa yrittänyt ratkoa kaksinkin. POIS AJAVAan ei tuu mitään järkevää. Onko AAVIKOLLA auto? LIHASSA juttuun ei löydy kuin se joka langassakin on, alkaa s:llä.
51. Tuomas L.17.11.2010 klo 15:04
Autetaan nyt sen verran, että LIHASSA ei ole se mielessäsi (luultavasti) oleva sana, mutta olet kyllä jäljillä. AAVIKOLLA ei liity autoihin ollenkaan.
52. Jusha17.11.2010 klo 16:58
Jep, jo aukesi, kiitos. Oltiin liikaa niissä omissa "varmoissa" sanoissa. En näitä mihinkään lähetä, joten en tavoittele fyrkkaa. Fanitan Pitkälän ristikoita vaan ja nämä teen aina ekana, kestää kyllä äkkiä kk:n tehdä, kun on muutakin tekemistä ja järki ei niin aina luista.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *