KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-KOVIS 9.10.2010

5800. IS-KOVIS 9.10.2010

Juha N9.10.2010 klo 19:47
Ei mahda kukaan valittaa, ettei olisi saanut täyskolmosen edestä haastetta? :)

Alapuolisko nyt vielä aukesi väkisin vääntämättä (hauska keksiä tuo lauseeseen kuuluva 21-kirjaiminen sana, tajuamatta alkuunkaan mihin se liittyy), ja oikea reuna (tässä vähän helpommin oivallettava lauseenosa).

Vaan se kaikki muu: yläreuna, pääkuvan alla oleva pieni aukio, ja MILNEN AINETTA. Elinikäinen Milnen vieroksunta näemmmä kostautuu. Viimeinen tyhjä ruutu ei olisi täyttynyt, jos en olisi netistä luntannut. Niin, ja olihan siellä eräs toinenkin kolmitavuinen hidaste, joka vaati dopingin käyttöä.

Mutta nannaa oli tässä kosolti. Kiitos!
2. Marco Poloinen9.10.2010 klo 19:53
Jumissa on. Vahva aikomus on siirtyä harrastamaan käpylehmien tekoa!
3. Marco Poloinen9.10.2010 klo 20:00
Muuten - ainut, jonka tiesin miettimättä, oli MILNEN AINETTA. ;-)
4. PP9.10.2010 klo 20:59
Kaksi pilokirjainta uupuu. Ei auta kuin odottaa Jaskan ratkaisemisen päättymistä. Kiitos taas Tonille! Olipa reipasta aivovoimistelua. Minäkin muistin Milnen aineet, taisi olla ensimmäinen sanani ristikkoon.
5. Marco Poloinen9.10.2010 klo 21:46
Puuhhh! Liian vähän kahvia ja sekin eilen keitettyä - tämä tarvitsi enemmän ja tuoreempaa.

Molemmat satavarmani jouduin perumaan; VIE JONKIN TAAKSE ja PALVOTTU, jälkimmäinen kyllä löytyi samasta porukasta. Maantiedottomuudessani POHJOIS-POHJANMAALLAkin oli pitkään päin peetä (tai paremminkin äätä). Vasemman ylänurkan yhden sanan tiimoilta piti koukata peräti Ristikkorengin kautta. Sitä ei ole tullut tehtyä pitkilleen. - Luulin kyllä ihan oikeasti, että ko. apuvälinettä olisi tarvittu seudulla mukamas enemmänkin... :-)

VERBI MYÖS .....TA oli lopulta (molemmat!) ihan tuttu juttu. Ehkä ihan kaikille ei toinen ole. Kauan kesti senkin hoksaaminen. Hyviä juitsuja oli niin paljon, ettei jaksa luetella.

Pitänee uskoa, että ristikon kaikinpuolisella kieroudella oli osansa tökkimiseen ja pahismaiseen ajankuluun. Ehkä minä kuitenkin vielä lykkään sitä käpylehmäprojektia. Ainakin O:hon asti...
6. Marco Poloinen9.10.2010 klo 21:50
[... tuli ajateltua tuota "verbihommaa" vähän liian ammattimaisesti; eipä kai se toinen(kaan) niin outo ole...]
7. Jaska9.10.2010 klo 23:57
Valmis on sanaston, vaan ei ymmärryksen osalta. Enää vartin verran aikaa pahisrajan ylittämiseen, joten lienee paras keskeyttää. Aamuistunnossa ne seesamit ovat usein ennenkin välähtäneet.

On myös otettava lukuun se karmaiseva mahdollisuus, että minulla on jokin virhe siinä kulmassa, johon suttaantui lähes puolet ratkonta-ajasta. Itse asiassa se on toivottavaa, silä jos olen ratkonut oikein, on laatijalle tulossa piiitkä miiunus eräästä ratkaisusanasta. Elämme siis huomenna hykerryttävän jännittäviä aikoja...
8. Marco Poloinen10.10.2010 klo 00:36
Eipä sieltä ratkaisusanojen joukosta kovin helpolla mitään piiitkän miinuksen sanoja löydy. Niin että keräähän, Jaska, voimia kestääksesi sen karmivamman vaihtoehdon rasitukset...
9. PP10.10.2010 klo 09:13
Ne kaksi piilokirjainta löysin onneksi ennen Jaskan apua. Olin ihan muissa maisemissa liikenteessä, vaikka olisihan minun pitänyt tuokin tuntea. Kyllä pitää hoksottimet olla aika ruosteessa, kun kuitenkin kaikki sanat olivat oikein, vain nuo kaksi piilokirjainta jäivät hahmottumatta.
10. Jaska10.10.2010 klo 10:43
Ikävä juttu, mutta piitkä miiinus oli pakko vetää. Siis itselleni. Jos avain on kateissa, ei ovea pitäisi yrittää pimeässä (myös nässinä) murtaa sorkkaraudalla, vaan etsiä pudonnut avain päivänvalossa.

Aamulla homma klaarautuikin muutamassa minuutissa, joskin PP joutui lainaamaan oman garderobinsa avainta. Ihan simppeleitä sanojahan laatija oli tähän(kin) nurkkaan tällännyt. Siitä ansaitseepi hän ei mitenkään yllättäen täydet pojot.
11. Juha N10.10.2010 klo 12:17
Tässä kun on aiemmin eräästä hankalasta alueesta puhuttu, niin sinne samalle seudulleko se Jaskankin eksyksissäolo paikantui?

Puhekuplan KUUDELTAKO SE OLI? -vihjeeseen halutti kovasti tarjota tuplaäffällistä sanaa, joka sitten hankaloitti vaakalauseen alun ja SVEITSIMÄINEN! (VAATE) -sanan löytämistä. Vasta kun erään ahaa-elämyksen jälkeen kaivoin hyllystä Sivistyssanakirjan (=doping), aukio ratkesi.

Milne-piilokirjain ratkesi kun syötin epäilemäni ratkaisusanan Kuukkelille. Yllättäen löytyi heti linkki suomenkieliseen Wikipediaan.

Aika messevä vihje muuten se hankalan alueen TEHTAILEE MILJOONIA :)
12. Jaska10.10.2010 klo 12:41
Unhoitin huomauttaa yhdestä toivottoman epäselvästä kuvasta. En siitä kuitenkaan hennonnut miinustaa, koska syy voi olla painotekniikassa eikä originaalissa.
13. HM10.10.2010 klo 12:57
Kyllä nyt säästyy tekstarimaksu pitkästä aikaa, sen verran kinkkinen on ristikko. Minua on kiinnostanut vakikirjoittajien aikamääreet, miten kauan kestää kolmipalloisen ratkaisu, entä kolmemiinuksen? Toinen asia, mitä olen pohtinut on Koviksen ratkaisijoiden määrä. Montakohan vastausta menee viikoittain?
14. Kaapo Jupina10.10.2010 klo 15:00
Täynnä minulla myös. Yhdyn kaikkiin kehuviin kommentteihin.

Liekö avainsana oikea sana? Tokko.
15. Marco Poloinen10.10.2010 klo 15:43
Kaapo J., ristikkosääntöjen mukaan kaikki nurkkakirjaimesta lähtevät sanat ovat oikeita.

Kuvan suhteen ajatukseni ovat yhteneviä Jaskan kanssa. Onneksi sitaatit näkyvät hyvin. Olisiko niin, että laatijan uudet vermeet tuottavat vielä yllätyksiä.

[HM:n kiinnostuksen kohteisiin täytyy palata myöhemmin. Nyt on lähdettävä purkamaan kesämajaa ja katselemaan talvirenkaita. (Eilen ei ehtinyt, kun oli muuta tekemistä ;-) ). Rakeita tuli jo vaakasuorassa poskeen, niin oli kuin teräsharjalla olisi taputeltu...]
16. Juha N10.10.2010 klo 15:46
Avainsana ON oikea sana. Kertoo netti. Vuosituhannen vaihteesta, plus miinus 5 vuotta.
17. Juha N10.10.2010 klo 15:50
Vielä Kaapo Jupinalle kommenttina: numeroiduista ruuduista muodostuvan "avainsanan" ei siis edes tarvitse olla oikea sana, mutta tällä kertaa se sattuu olemaan.
18. pirjo10.10.2010 klo 16:13
Hieno oli taas, kaikin puolin! Vasta nyt päivänvalossa tunnistin vas.alakulman hahmon, sehän esiintyy tämän tästä näilläkin säikeillä, ainakin tuolla HS-puolella... Muuten oli kuin olisi Onnensanat-arpaa raaputtanut: vierasperäisiä kirjaimia runsaasti - tässä tapauksessa olivat kyllä ihan kivoja ja sekä helpottivat, että lisäsivät kerrointa sopivasti.

Alareuna oli vaativin minulle - mutta selätetty on sekin ötökkä jota viimeksi jouduin pähkäilemään.
19. Marco Poloinen10.10.2010 klo 17:14
[Minulla näkyy olleen Kaapo Jupinan avainsana-arvion kohdalla ajatukset ihan muissa sfääreissä, mistä pahoitteluni.]
20. höh10.10.2010 klo 18:29
ku ei pääse alkuunkaan! yx varma sana, ei paljon lohduta.
21. Jenisei11.10.2010 klo 12:06
Joku tuossa ylempänä kyseli, kauanko tällaiseen kolmipalloiseen menee aikaa. Joskus menee kamalasti mutta tämä Toni oli ihan keskimittainen eli vähän vajaa 2 h meni. Siitä yhdestä kuvasta olen samaa mieltä, suttuinen oli ja näinä energiansäästölamppujen aikoin tarvittaisiin jotain apuneuvoa moisen tiiraamiseen. Tonille kiitos koko aakkossarjasta, on kiva nähdä miten hän klaaraa ne viimeisetkin ääkköset!
22. kari kämäräinen11.10.2010 klo 20:46
Eilen sain kolme sanaa, joista yksi väärin. Tänään erittäin hikisen punnerruksen jälkeen täynnä. Muuten hyvä, mutta liian hapokas minulle! Ennenkin olen maininnut noista valokuvien käytöstä sanomalehdissä. Ne harvoin onnistuvat, kuten ei nytkään se alimmainen "yökuva", josta ei saanut mitään selvää. Vaikeassa ristikossa vaikeuttaa entistä enemmän, kun joutuu arvaamaan vihjeen. Harmi, sillä vihjekuva olisi ollut todella hyvä!
23. Ripe12.10.2010 klo 12:51
3/4 tehty. Oikea ala-alue aika auki vielä. Tähän mennessä hauskin vihje on tuo ZZZ-mies ja myös "tehtailee miljoonia" vei ihan eri suuntaan. :)
24. Ripe12.10.2010 klo 14:02
Jihaa! Täyteen tuli...pari ihmeoivallusta ja kaakkoisosa alkoi täyttyä. Hieno ristikko jälleen kerran.
25. RA13.10.2010 klo 19:33
HM kyseli ratkonta-ajoista: Minulla ainakin vaihtelee todella paljon kolmipalloisten ratkonta-ajat. Eipä ole tullut vieläkään sellaista rutiinia eikä taitoa, että aina sujuisi yhtä sutjakkaasti. Hyväkin niin ja kertoohan se myös siitä, etteivät laatijatkaan ole tyytyneet tarjoamaan samaa, vaan jokainen erikseen nämä on ratkottava ja oivallettava.

Kun nyt muistelen näitä Tonin kirjainkoviksia, niin nopeimmat olen ratkonut jopa! alle tunnin, hitaimpiin (kuten tähän N-ristikkoon) on mennyt aikaa arviolta 4-5 tuntia.

Pehmisten ja keskisten ratkonta-ajat ovat paljon yhtäläisemmät.
26. Pena13.10.2010 klo 20:12
Meikäläisellä iltoja, luulisin neljä...eikä niin ahkeran intensiivistä. N ehkä Tonin tuotoksista aikaavievin.
27. HM13.10.2010 klo 20:24
Ratkesipa lopulta (paitsi ne kaksi piilokirjainta), niiin hitaasti mutta varmasti... Jälkeenpäin ihmettelee, että miten en tuotakin heti keksinyt. Hyvä ristikko oli! Uutta odottelemme taas.
28. Jaska13.10.2010 klo 23:58
Minulla meni N-ristikkoon vajaat viisi tuntia, mistä pari tuntia sekopäistä sähläilyä muutaman vas. yläk. sanan kanssa. Onnistuin tekemään Pitkälän kirjainristikkojen hitausennätykseni.

IS:n täyskolmosten keskimääräinen ratkaisuaikani on ollut neljän tunnin kieppeillä. Nopeimmillaan (hyvin harvoin) on mennyt vajaat kaksi tuntia ja hitaimmillaan - jaa-a, se taisi olla aikoinaan joku alfis, yli kymmenen tuntia. IS:n täyskovislaatijakolmikon keskimääräinen vaikeusjärjestys onkin Simberg, Skyttä, Pitkälä.

Kolmemiikan olen nopeimmillani selättänyt noin tunnissa, ja kakspuolosen on kynäni kerran sattumien summana suihkinut täyteen puolessa tunnissa. Keskiarvo näissäkin päälle tuplat, ja ylärekordit oikeuttavat täyskolmosten kastiin.

Varmuuden vuoksi tähdennän, että omat aikani ovat sellaista välttävää divaritasoa. SM-liigalaisten keskiajat ovat arviolta alle neljänneksen omistani.
29. Anu14.10.2010 klo 17:40
Täynnä, vihdoinkin, mutta en ymmärrä YÄÖ:tä?
30. Edward14.10.2010 klo 17:50
Ei pääse kiinni oikein mistään!
Aulisen perjantailuomukset menevät aika hyvin sentään -lieneekö vaikeustaso laskenut viime kuukausina?

Mutta Tonin ristikot ovat jatkuvasti täyttä hepreaa - aivorakenne taitaa olla aika lailla erilainen meillä! Omani
kulunut jo kolmen varttivuosisadan käytöstä.
31. Marco Poloinen14.10.2010 klo 18:32
Anu, kun pistäydyt ratkaisusanan kanssa googlessa, niin sieltä sitä "ymmärrysapua" löytyy. Oikeinhan se sinulla varmaan on, koska piilokirjaimia ei ole.
32. Anu14.10.2010 klo 19:44
Kiitos Marco!
33. Marco Poloinen14.10.2010 klo 19:44
Edward, kuvailemasi ilmiö on juuri se, mikä pääsääntöisesti levittää rajavyöhykettä täyskolmepallosten ja miinuksella varustettujen (kakspuolikkaista puhumattakaan) välillä. Helpommissakin saattaa toisinaan ne ensimmäiset varmat etsityttää, mutta sitten kun muutama löytyy, homma usein etenee ravistettuna avatun samppakaljapullon sisällön käyttäytymistä kuvaannollisesti muistuttaen.

Mm. Pitkälän, Skytän, Viitamäen tai Simbergin täyskoviksissa ko. ilmiötä tapahtuu harvoin. Vaikka mielestään on saanut muutaman "takuuvarman" sanan paikoilleen, niitä risteävät sanatkin on nyhdettävä epävarmoin mielin yksi kerrallaan. Mahdollisen pienen innoittuneen pyrähdyksen jälkeen huomaa taas olevansa jumissa. Kohtalaisen pienistäkin virheistä kovis saattaa rangaista ankarasti, koska kapasiteettinsa rajoilla oleva ajatuskoneisto jää pyörimään vikapaikkaan, vaikka sitä koettaisi pitää vapaana ja valppaana etsimään avoimia suuntia.

Jos se nyt yhtään lohduttaa, niin omalta osaltani voin kertoa tämän ristikon kanssa tussaroimisen ottaneen aikaa reilusti yli viisi tuntia, joka on lähihistoriani ylivoimaisesti pisin aika IS-kolmipalloiselle. Jokunen (harva) näistä on sentäs mennyt puoleentoista tuntiinkin, joten poikkeuksellisesta vaikeudesta minulle(kin) tämäinen ajankulu kertoo. Siltikin, vaikka vireystila vaihtelee ja jonain toisena päivänä olisi voinut mennä toisin.

Niin kuin tästä (Jenisei(!)) ja monesta muusta säikeestä voi päätellä, eri ristikoiden vaikeusmäärittely samalle tai eri ratkojalle ei ole kovin eksaktia tiedettä. Ristiin menee - ja sehän on (Jaskan kanssa samaa sarjaa pelaavana) minusta oikeastaan aika mukavaa!
34. Jaska19.10.2010 klo 22:57
ÄssäVeelle: pääkuvassa naistenhuoneen ovi. Lause lähtee alas. Kun käännät ristikkoa 90 astetta, kuvassa näkyy eri kirjain. Lause lähtee oikealle.
35. PS23.10.2010 klo 19:42
Olipa hikinen kirjain. Täyttöaikaa en lähde edes arvailemaan, täyttö (katselu) kertoja lähes päivittäin, tänään viimein täyttyi. Pisimpään kiusasi pääkuvan alla oleva nurkka, olin siihen laittanut melko varmaksi vielä sveitsimäisemmän vaatekappaleen enkä ymmärtänyt siitä luopua. No, sitä makeammalta tuntuu kun hikinen punnerrus tuottaa tulosta.
Sitten voikin siirtyä tämänpäiväiseen Skyttään, saa nähdä meneekö siinä viikko, vai kaksi.
36. Marco Poloinen24.10.2010 klo 00:27
Tuli tuolla aiemmin tahikoitua VERBI MYÖS .....TA -vihjeen "kokonaissanan" tunnettuudesta. Totta kai SURRATA on korvin kuultavana kaikille tuttu ilmaus. Vähemmän tunnettu se saattaa olla betoniraudoittajan ammattiterminä; rautojen sitomiseen käytetty surrauskoukku löytyy myös nimikkeenä alan liikkeistä.
37. Jaska24.10.2010 klo 11:14
Ahtauksessa surraus = lastin kiinnitys.
38. Marco Poloinen24.10.2010 klo 11:26
Aika suoraan kai se ruotsista on jäänyt noihin kiinnityshommiin elämään.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *