KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 2.10.2010

5790. IS-viikonloppu 2.10.2010

Jaska2.10.2010 klo 21:13
Päivien lyhetessä (ei kai sentäänturutar ole painunut kasaan) oli siis jo pimeä kun tämä täyttyi. Minäkin olen. Mutta oli siihen verrattuna ihan pehmis tämä IS-kovis. Rankka useita päiviä jatkunut intervallitreenaus onko tehnyt tehtävänsä?

Oikeasti Vuokilan arvio 2½ on vain vähän yläkanttiin. Olen tosin joskus keskiksenkin kanssa tuhrannut vähän pitempään. Lieviä vaikeuksia tuottivat pääkuvalauseet. Se kuva ei ollut selvä. Minä olen. Kärkkäiselle sattunut laspus oli puolestaan helposti ymmärettävissä siksi. Tyydyttävään on tekijäin tyytyminen.
2. Ilmi Riita2.10.2010 klo 22:31
Lehti jäi ostamatta. Hyvä niin. 0,4 kilogrammaa skeidaa
3. 02.10.2010 klo 22:46
Ilmi Riita.
Kovis-ristikko oli kuitenkin tosi hyvä!
4. 03.10.2010 klo 17:28
Jaska.
Minusta pääkuva on selvä! Siksi lauseissa ei ollut tällä kertaa
minulla vaikeuksia. Kerrankin näin. :)
5. Pena3.10.2010 klo 17:37
Kyllä oli mukava perusristikko. Aikaa kului tunti illalla.
6. 03.10.2010 klo 18:22
Pena.
Nokkeluutesi on todellakin ihailtavaa. Tunti!
Minulla meni kyllä hyvin paljon kauemmin.
7. RA3.10.2010 klo 18:46
Taitaa olla Lavoniuksen Heikin toteutus, vaikka alareunassa lukee Heli Kärkkäinen.
8. kari kämäräinen3.10.2010 klo 19:09
Penan kanssa samahkot ratkaisuajat. Hyvä oli.
9. Marco Poloinen3.10.2010 klo 20:17
Ajattelin ensin, etten kommentoi koko ristikkoa, enkä varsinkaan ratkaisuprosessia. Hävettää nimittäin myöntää tekevänsä samoja virheitä aina vain uudestaan.

Tuli näetsen lähdettyä ylväästi liikkeelle mustekynällä (kun oli paremmin hollilla ja vain kakspuolonen tehtävä!). Siinähän ei sinänsä mitään, pitäisi vain muistaa homman edellyttämä taktiikan muutos, eli Simon sanoin "ajatella enste!

Jossain vaiheessa oikeaa alaneljännestä olo alkoi muistuttaa nurkkaan itsensä maalanneen lattiamaalarin toivottomuutta, kun sutturuuduista ei päässyt eteen eikä taakse. Sitä paitsi vähemmänkin sutatut väärät kirjaimet viertävät ajatukset helposti takaisin samalle uralle. No, menihän tuo ajallisesti vielä jotenkin limiittiin, mutta reilusti kuitenkin turpeammaksi kuin Penalla ja Karilla.

Ihan tolkun ristikkona minä tätä pidin. Piilosana- ja tietovihjettä tekijänsä tyyliin, seassa jokunen mukava/harvinaisempi näkökulma, esim. SIIPAN SIIVOTTOMUUTTA. Pääkuvahan ei loppujen lopuksi ole mitenkään "epäselvä", mutta mittasuhteiden ym. hahmottaminen otti kyllä aikansa. Oikean yläkulman kuvaakin piti katsoa "kahdesti" ennen kuin selvisi, että mikä siivousväline siellä pölyssä pyörii...

Jos joku utami(mpi) tästä jutusta jotain viisastuu, niin hyvä. Itselleni näyttää kokemuksesta(kaan) viisastuminen olevan takkuisten takana.
10. AHa3.10.2010 klo 21:22
Hurjan epäselvä pääkuva todella! Liekö lehdessäni vika. Lauseet syntyivät itsekseen ja vasta senjälkeen suurennuslasilla näin jotain hämärää hahmoa kuvan keskelläkin. Silti meni vain tunnin verran ratkontaan. Hyväksi havaitsin laatimuksen ja kuvan huonouden lykkään painon syyksi.
11. 03.10.2010 klo 21:49
AHa.
Jos lauseet ovat oikein, niin silloin ei moiti kuvan laatua.
12. lp3.10.2010 klo 21:54
Kiva ristikko. Se edellinen omine jekkuineen oli "makeempi"
13. Jaska3.10.2010 klo 22:06
Jos onnistuu ratkomaan ristikon, sitä ei sovi moittia? Kyllä sopii. Myös kuvia.
14. +3.10.2010 klo 22:11
(Kuules 0, kun ratkojat ristikon ratkottuaan moittivat kuvaa, niin he moittivat kuvaa. Heillä on siihen oikeus ja se on heidän mielipiteensä. Ei täällä tarvita sinun eikä kenenkään muunkaan kommentin kommenttia, että mistä saa kritisoida ja mistä ei.)
15. 03.10.2010 klo 22:18
Kuules ynnä. Käyttäisit edes oikeaa nikkiäsi.
16. Yhyy3.10.2010 klo 23:06
Ristikot ovat vakava asia?
17. -3.10.2010 klo 23:15
haudanvakava.
18. Ripe4.10.2010 klo 22:06
Hyvä perusristikko! Sain täyteen kohtuullisen nopeasti, mutta kyllä useaan otteeseen jätin hautumaan ja taas myöhemmin palasin asiaan. Se on kumma, kun ristikon jättää jäähylle vähäksi aikaa ja "puhtain" aivoin tutkii sitä uudestaan, ratkaisuja saa taas aikaan. Viimeiseksi jäi DNLI, jota aluksi en ymmärtänyt ollenkaan, mutta kyllähän kytkös lopulta selvisi, kun tarpeeksi pyöritteli.
19. matts4.10.2010 klo 22:28
Arvioitko DNLI vaikeaksi?
20. Ripe5.10.2010 klo 11:05
Hoksaamisen jälkeen kaikki näyttää naurettavan helpolta... (niinhän Matti Vanhasellekin kävi...heh)
21. Matti6.10.2010 klo 20:12
Koskee Ekin eilistä Uutisristikkoa. Siinä on vihje

E-MOLLI
G-DUURI

Pitäisi kai olla

E-MOLLI-
G-DUURI-

Vai?
22. siirto6.10.2010 klo 20:25
(Matin kysymys siirretty => säie 4859 IS Tiistait)
23. mie4.11.2010 klo 00:49
Kertoisiko joku MITÄ IHMETTÄ oikean yläkulman kuva esittää? En millään tajua.

Nyt viime viikonlopun 2,5 palloinen oli minusta helpompi, sen sain täyteen, tätä vanhempaa en ole saanut.

En vain tajua... DNLI? Mitä nuo vessanovet tarkoittaa? Siipan siivottomuutta ei aukea ollenkaan... turhauttavaa.

Ja pääkuvasta en pitkään aikaan saanut mitään tolkkua.
24. RA4.11.2010 klo 01:22
Oikeassa yläkulmassa on kaksi erillistä piirrosta:
- IILI <=> se musta ylälaidassa
- ANASTAA <=> sorsalintu/'anas' menossa piiloon/'taa'

DNLI = IVAR: kirjainkikkailua LIND = ARVI

VESSANOVET-piirros = OVIVÄLI

SIIPAN SIIVOTTOMUUTTA = AVIOPETOS
25. RA4.11.2010 klo 09:52
Jaska puhuu yllä aloitusviestissään 'Kärkkäiselle sattuneesta laspuksesta'. Kärkkäisen Heli ja Lavoniuksen Heikki ovat ajoittain hyvin samannäköisiä (heh), mutta tässä ristikossa toteuttajana oli Heikki. Vaikka Helin nimiin oli merkattu.

Se laspus? Kirjoitusvirhe vihjeessä TAIDEKEKSUS (vas. 9, alh. 6)? Vai jotain muuta?

TAIDEKEKSUS ~ TAIDEKESKUS = PURNU.
26. Mie4.11.2010 klo 19:27
KIITOS! Ihanaa päästä eteenpäin :))

Iilin sain vaikka en kuvasta sitäkään oikein tajunnut, mutta en millään saanut tolkkua mitä muuta kuvassa oli vaikka kuinka tihrustin.

Tuota taidekeksusta ihmettelin, koska sillä logiikallahan vastaus olisi ollut PUNRU. Mun mielestä...

Kiitos vielä kerran, yleensä saan nämä muutamassa päivässä täyteen nämä vaikeimmatkin kakspuolikkaat, mutta tämä jumitti. Kolmoset ja kolme miinukset on mulle vielä liian vaikeita.

Ja laatijoista lempparini on Erkki Vuokila, ja piirtäjistä Heli Kärkkäinen ja Heikki Lavonius.

Olisipa joka viikonlopun Iltiksessä Vuokilan kakspuolikas ;)
27. Mie4.11.2010 klo 20:48
Ai niin, kertokaa vielä tuo luolamiesjuttu ja tuo "luultavasti puhelaululahjoja".

Kiitos.
28. RA4.11.2010 klo 20:59
LUOLAMIES-piirroksesta tuli... yllätys-yllätys: IHMINEN

LUULTAVASTI PUHELAULULAHJOJA
tulee ihan suoraan ;-)
> KAIRAPALMUT / kai-rap-almut
29. Mie4.11.2010 klo 23:11
Suurkiitos! Vaikka pidänkin kovasti Vuokilan Piilosanoista niin en kyllä olisi tuota puhelaululahjoja keksinyt... Pitää alkaa ajatella piilosanamaisesti näemmä myös tavallisten ristikoiden kanssa ;)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *