KESKUSTELUT > RISTIKOT > HYVÄT RISTIKOT

579. Hyvät ristikot

Antti Skyttä17.12.2003 klo 01:05
Olen seurannut monia aiheita, joskus mieli ja sormenpäät kutkuttaen, mutta tähän mennessä olen pitänyt suuni (koneeni) kiinni.

En tiedä, mitä tällä käynnistän, mutta haluan ottaa sen riskin.

Jotenkin ihmisiä on aina keskusteluttanut ja puhutellut ristikoiden puhtaus ja laatu. Ja se on hyvä asia.

Minä olen kuulunut kovimpiin ristikkofriikkeihin vuosikymmeniä. Olen mielestäni tosissani yrittänyt kaikin mahdollisin tavoin vaikuttaa ristikon laatuun parantavasti.

Mutta olen myös (mielestäni) huomannut seuraavan: mitä friikimpi ihminen (itseni mukaan lukien), sitä tiukempi pipo.

Minusta meihin tosifriikkeihin pätee erinomaisesti ikivanha ja kulunut ajatus: kun on puhdas ja aatteellinen, on myös ahdas ja puutteellinen.

Mitä, jos alettaisiinkin arvioida näkemiämme ja ratkomiamme ristikoita positiivisten elämysten ja oivallusten kautta????

Onko toistemme kaltaisille friikeille (laatijoille on tärkeää saada tietoa parannustarpeista, heille oma suunnattu palaute on perusteltua) parasta kertoa lähinnä siitä, mikä miellytti. Ja jos vaikka juuri sillä laatijalla, jonka tuotoksista ei erityisen paljon pidä, olisi joku pieni mieltymystä tuottanut oivallusräpellyksen poikanen, niin siitä voisi kirjata muutaman sanasen.

Kun osoittaa syyttävän etusormen toiseen, kolme muuta sormea osoittaa itseä kohti.

Ihanaa, kun meillä Suomessa on monipuolinen ristikkotarjonta, josta voi saada pitkin viikkoa, kuukautta ja vuotta mukavia ahaa-elämyksiä (jos niitä malttaa huomioida kaikkien niiden oikeassa olemisen kriittisten tunteiden joukossa, joita niin monien ristikoiden ratkomisen yhteydessä herää).

Kaikille nimellä ja nimimerkillä mielipiteitään tähän asti kirjoittaneille kiitokset ajatuksien herättämisestä ja erityisesti Erkille siitä, että on tarjonnut meille tämän yhteisen foorumin.


Antti Skyttä
2. Eki17.12.2003 klo 01:43
Antti, todella mukava nähdä Sinun kirjoittavan tänne ristikkoihmisten yhteiselle sivulle. Olenkin ihmetellyt, kuinka kauan pidät vuolasta kynääsi (tässä tapauksessa kai kuitenkin sormiasi) kurissa. Alustus on myös mitä mainioin, sillä positiivisuutta kaivataan, pienissä ja suurissa erissä, miten vaan.

70-luvun alkupuolella, kun itsekin aloitin laatimisuraani, nimesi jäi mieleeni. Minulla on jopa yksi näkömuistihavainto siltä ajalta. Lehti oli kai Visa-Kisa ja ristikkosi yläreuna, joka oli koillis-lounais-suuntaan viisto, sisälsi vihjeen Hendrix ja vastaus oli Jimi. Tämä sinällään naurettavan tuntuinen yksityiskohta antoi sellainen tunteen, että olemme jollain tavalla samalla aaltopituudella, koska vihje liittyi itseänikin ympäröivään elämään enemmän kuin esim. Esa Arra ja Milvi Laid.

Näimme toisemme ensi kertaa vuonna 1985 Sanaseppojen Kotkan kesätapaamisessa Inkeri Pajarin pihalla. Siitä kädenpuristuksesta lähtien tiemme ovatkin olleet osin yhteiset.

Itse en suoranaisesti yksin ratko ristikoita nollapisteestä loppuun kovinkaan usein. Eilen illalla oli harvinainen tilanne. Sanaseppo-lehden kaksi viime tipan ristikkoa kaipasivat lisäsilmäilyä, joten otin haasteen vastaan. Ratkoin Juha Hyvösen ja Alf Simbergin ristikot ja molemmista jäi hyvä tunne. Ne olivat Sanasepon asteikolla kumpikin neljän pisteen ja tarkemmin kolmen lampun ja yhden kirjan arvoisia. Siis sellaisia, joissa aivotyöllä on pääosa ja kirjatietoa tarvitaan varsin vähän. Mukana oli sen verran helppoja vihjeitä, että pääsi alkuun. Mutta sitten tyssäsi. Usein eteenpäin pääsy oli kiinni siitä, että uskalsi sijoittaa jonkun yllättäviäkin kirjaimia sisältävän sanan paikalleen. Silloin tuntee, että laatija on onnistunut jujutuksessaan.

Ne olivat sentään helpompia kuin se edellisen numeron Leinonen, jota puursimme yhdessä autossa matkalla Porista Hesaan, mutta selätettiinhän se Leinonenkin sentään, mutta kaksi isoa miestä siihen kaivattiin.

Jokaisessa noista kolmesta ristikosta oli huonoimmat kohtansa (missään ei ollut monta), mutta kaikista jäi se olo, että aivoja sai vaivata miellyttävällä tavalla ja lopputulos loksahti kohdalleen. Jos joku pieni yksityiskohta ei ollut ihan paras mahdollinen, sitä ei kannattanut jäädä miettimään. Noissa kaikissa oli nähty hirvittävästi työtä sen eteen, että ratkoja saisi mahdollisimman paljon ahaa-elämyksiä.

Huomaattehan, että kaikki kolme laativat sellaisiin ristikkolehtiin, joiden kanssa minulla ei ole mitään tekemistä. Arvostusta yli rajojen tällä kertaa näille veijareille!

Antti, olisin voinut tietysti kirjoittaa tämän suoraan Sinulle, mutta jotenkin on mukava jakaa näitä juttuja samanhenkisten ihmisten kanssa. Heitä tuntuu olevan jo paljon, sillä esim. tänään arkistoon pantuun STTK:n ristikkoon on tullut paljon vastauksia. Tiedän sen, koska ne vastaukset tulevat tänne toimitukseemme. Useimmat vastaukset menevät suoraan ko. lehden toimitukseen. Iloksenne voin myös todeta, että onnellisia voittajiakin on löytynyt jo nettivastaajista. Tane sai ensimmäisen tänään Punaisen Pelikaaninsa, jonka vuosikerran voitti Taloustaidosta.

Tämä on jopa niin mukavaa, etten pysty pysymään täältä päivääkään poissa. Niin, tarkemmin sanottuna minuuttiakaan. Vain yöllä on (tai saattaa olla) yhteys poikki. Silloin näen yleensä unta sanaristikot.netistä.

Kirjoittakaan paljon positiivisia asioita ristikoista tähän(kin) aiheeseen. Ja jos on tarpeen, ruotikaa ristikoita!
3. Henry Haapalainen17.12.2003 klo 02:07
Ihan mukavan sovinnollinen teksti, Antti Skyttä. Nimittäin, jos tuo aikaisempi puuttumattomuutesi olisi totta. Ei se valitettavasti ole!
Ja eikun lunta tupaan, hyvät nimimerkit!
4. antti skyttä17.12.2003 klo 02:13
Niin kuin Henri totesin tekstissäni, mitä kovempi friikki, sen tiukempi pipo.


Antti
5. Henry Haapalainen17.12.2003 klo 02:15
Pidetään kuitenkin faktat faktoina. Kirjoituksesi oli minusta ihan hyvä.
6. Kaitsu17.12.2003 klo 03:43
Poijjaat. Älkääpäs alkako taas!

Eikä enempää siitä, annetaat rakkien haukkua ja karavaanin kulkea.

Antti Skytälle ja muille laatijoille

En tiedä onko minulla mitään tekemistä tällä forumilla, koska olen "vain" ratkoja ja sellainenkin kaiketi vain harrastajatasolla. kerrompa kuitenkin joitain näkemyksiäni.

Käsiini kulkeutui tuossa taannoin mielenkiintoisia ristikkolehtiä. Siinä mielessä mielenkiintoisia, ettei lehdissä ole mitään tietoja toimituksesta tai painovuodesta. Kustantajaksi on merkitty: OKU ilman kotipaikaa tms. Ristikoiden laitoihin on painettu, ilmeisesti laatijan nimikirjaimet, joita mm. MK, PR ja VM. Ledet ovat nimeltään Uusi ristikkolehti ajaton ja ne ovat kaiketi seitsemänkymmentäluvulta.

Mutta asiaan. Minulle oli yllätys, miten aika vaikuttaa ristikon vaikeusasteeseen. "Ilmiselvä Katri Helenahan se siinä kuvassa katselee teinitytön viaton ilme kasvoillaan" tai "Kukahan se olikaan sen hätätilaministeriön ulkoministeri?" Tällaisiin törmää vanhassa ristikossa, nimeltään ajaton.

Pohditte, te laatijat usein sanojenne pituutta ja ymmärrän sen olevat eräänlainen laatimistason mittari. Minulle ratkojana ei ole suurtakaan merkitystä sanojen pituudella, joskus tosin pitkä sana, jonka voi päätellä risteävien sanojen kirjainten avulla auttaa suuresti loppuristikon ratkonnassa.

Katkaisen tähän ja jatkan kohta kun ei juttu mahtunut
7. Kaitsu17.12.2003 klo 03:43
Vaikeusasteet ovat ristikoissa välttämättömiä, mutta joskus vaikeusastetta nostetaan sillä, että esim. vihjekuvat ovat niin epäselviä ettei edes täytetystä ristikosta saa vihjekuvasta selvää mihin ristikon sanaan se viittaa.

Toinen minua ärsyttävä piirre on edelliseen löyhästi liittyvä. Jotkut laatijat käyttävät epäloogisuutta vaikeuden lisääjinä. Siis sijoitellaan vihjeet siten ettei yhdestäkään sanasta tiedä mihin kohtaan ristikkoa se kuuluu. Ratkoja joutuu sitten käyttämään apupaperia, jolle kirjoittaa ratkaisusanat ja yrittää sijoittaa ne ristikkoon kuin palapelin palat välittämättä enää koko vihjeistä.

En ole tosin kuvaamaani tapaa käyttänyt, mutta olisihan sekin jonkunlaista ajanvietettä, ehkä?? Poikkeuksen edellisestä muodostavat ns. avoristikot? joiden koko idea on hiukan perusristikosta poikkeava ja se onkin useimmiten huomioitu jo niitä laadittaessa.

Kolmas ärsyttävä vaikeuttaja on mielestäni paikkojen nimet ja miksei myös henkilöiden, joita ei todellakaan voi edes olettaa tiedettävän pelkän yleissivistyksen pohjalta. Tässä tarkoitan esim. jotain kymmenen asukkaan kylää Siperiassa ja sen kyläpäällikön nimeä.

Johtoajatukseksi voisi ottaa: "Ellei sitä ole merkitty esim. Koulukartastoon, sitä ei ole olemassa" -periaatteen. Ja henkilöiden kohdalla valtakunnallisen uutiskynnyksen ylittyminen edes muutaman kerran.

Silloin kun ristikko on laadittu siten, ettei apuvälineitä tarvitse käyttää sen ratkonnassa, se on mielestäni hyvä ristikko. Tämä vaatimus ei sulje pois vaikeita ristikoita. se asettaa vain laatijan taidot kovemmalle koetukselle. Kyllä suomenkielessä riittää syno- ja homonyymejä yms, kielikikkailuja ja maltilla voidaan käyttää vielä murreilmaisujakin avuksi.

Kuvavihje voi myös olla selvä ja vaikea. Eräässä ristikossa oli moottoripyörän kuva ja vastaukseksi tuli "polttoainesäiliö" olihan se siinä kuvassa selvästi näkyvillä kunhan vain keksi sitä tarkoitettavan.

Nämä minun hyvälle ristikolle asettamani vaatimukset ovat minulle tarpeellisia, koska usein ratkon ristikkoja matkoilla, eikä hotellihuoneissa tai odotussaleissa ole mahdollista käyttää apuvälinearsenaalia. Uskoisin kuitenkin, että kaltaisiani matkaratkojia on melko runsaasti.

Voihan olla, että on olemassa ratkojia, jotka saavat tyydytyksensä jäljitettyään jonkun kuuluisuuden serkun isän entisen hevosen nimen käyttäen apunaan koko internetin ja paikalliskirjaston tarjonnan, mutta minulle on masentavaa kun ristikkoon jää aukkojasiksi, ettei ole maailman topografikarttaa käsimatkatavaroissa.

PS
Jätän koko nimeni täst'edes kirjoittamatta, se kun ei merkitse mitään näillä palstoilla.

Laatikaa hyviä ristikoita meille ratkottaviksi
Kaitsu
8. jupejus17.12.2003 klo 11:32
Hyviä kirjoituksia. Eipä ole nyt aikaa sepustella pidempään, mutta Kaitsu kirjoittaa juuri niin kuin suurin osa ratkojista varmaankin ajattelee. Sen verran vain noista Siperian kylistä, että eiväthän ne mitenkään hyviltä tunnu ristikoissa, mutta en anna niiden häiritä, jos ne ovat selvästikin havaittavissa laatijan "porteiksi" päästä eteenpäin. Eli jos hyvien sanojen lomasta löytää yhden "huonon" sanan, joka ratkeaa niiden hyvien sanojen ohella, niin on se minusta ainakin anteeksiannettavaa. Toinen asia on kokonaan, jos ristikko alkaa vilistä joka puolelta outoja nimiä ja tietämömiä kyliä.
Sanojen pituudesta tai ristikon ilmavuudesta tuskin monikaan ratkoja kulmakarvojaan kohottaa, mutta tietynlainen selväpiirteisyys ja siisteys on kyllä puoli ruokaa.

Hyvää päivänjatkoa kaikille. Keskustelkaahan uutterasti, että illalla on sitten mainiota lukemista.
9. Ylläpito17.12.2003 klo 11:48
Antti Skytän panos tähän kohtaan on ylipitkänä siirretty Pakinat-palstalle.
10. jupejus17.12.2003 klo 23:37
Muutamalla sanalla, kun en ehtinyt aamupäivällä. Kaitsun puheenvuorossa on muutama ajatuksia herättävä kohta (tai oikeastaan usempikin - hyvä kirjoitus - kuin myös tuossa edellinen, jonka ylläpito talletti - todella mielenkiintoinen paketti eri laatijoista).

Eiköhän tämä palsta ole erityisesti tarkoitettu ratkojille, jotta aivan oikeaan osoitteeseen olet Kaitsu löytänyt.
Ratkojan rooli on mielestäni myös se avainasemassa oleva (vaikka laatijat joskus saavat meidät aivan lukkoonkin). Jos ei olisi ratkojia, eipä taitaisi olla laatijoitakaan. Lisäksi, eiköhän ne ratkojat vielä ylläpidä koko ristikkolehtikauppaakin, sillä sieltä päin ne senttiset lähtevät virtaamaan.

Kommentoinpa sanalla parilla tuota toisenkin otsakkeen alla olevaa toteamaasi, että et olisi alanammattilainen kirjoituspuuhissa. Kukapa olisi. Kielemme on niin monitahoinen, että ei sitä taida paraskaan 100 % taitaa, vaikka täällä onkin kirjoittajissa kielen huippuosaajia. En ainakaan minä osaa, eikä ole tarvettakaan, koska työni ei sitä edellytä.
Luulenpa myös, että ei täältä kenenkään tarvitse kirjoituksillaan seminaariinkaan pyrkiä, kunhan omaa hyviä ajatuksia, näkökulmia, mielipiteitä tai halua vain muuten höpötellä kuin mullakin väliin.

Ajattelin vain kannustuksena rohkaista kirjoittelemaan, joka vähänkään tuntee kutsumusta alaa kohtaan - että viis virheistä.
11. iso S18.12.2003 klo 08:15
Jänis oppii juoksemaan juoksemalla. Kirjoittaminenkin alkaa sujua paremmin, kun sitä tekee enemmin. Ei se pilkun paikka yleensä ole niin tärkeä, etteikö asia tulisi ymmärretyksi. Ei kannata olla kuin entinen työkaverini, joka ei käynyt uimassa, koska oli huono uimaan. Odotti vissiin sitä ihmepäivää, kun uintitaitoa saisi tv-shopista. Eikä siinä vielä kaikki...

Palstan tarkoitus määriteltiin aikojen (vuoden 2003) alussa ja lyhyesti etusivulta löytyvässä linkissä Yleisiä kysymyksiä. Tämä on tarkoitettu kaikille ristikoista pitäville. Ratkojat voivat keskustella keskenään, laatijat keskenään ja ratkojat laatijoiden kanssa. Me sekakäyttäjät (ratkoja-laatijat) lisäksi. Ristikoita vihaavat ja pelkkää pahaa niistä puhuvat voivat ystävällisesti hakeutua muualle.
12. Anja R.1.1.2004 klo 13:59
Hei Antti S., olet hyvä kirjoittamaan, konsultoimaan, laatimaan ristikoita, onnea urillesi ...
13. Pena1.1.2004 klo 14:24
Kyllä, Anja R, olet oikeassa.

Antilla on myös hyvä "radioääni". Vaan kun menivät lopettamaan radion Sanasepot! Ärrin murrin...:-(
14. Matti1.1.2004 klo 15:13
Minuakin risoo, että radion Sanasepot lopetettiin. Kehitys kehittyy, mutta mihin suuntaan?

Olin kerran Pasilassa studiossa satimeensaattokisassa. Sain kunnian hävitä itse Seppo Rosenbergille.
15. jupejus1.1.2004 klo 17:11
Hyvä radioääni oli molemmilla herroilla, parempi kuin nykyisillä uutistenlukijoilla, mutta ah, kuinka kaipaankaan sitä helkehtävää Helin naurua. Se oli tämän maan mieltälämmittävin nauru, se meni luhin ja ytimiin saakka iloisuudessaan.
C/;)
16. Matti1.1.2004 klo 18:24
Muisti pätkii, pakko oikaista. Seppo oli eri alkuerässä kuin minä, mutta voitti omansa (minä en), ja sittemmin koko kisan.

Heliä kaipaan minäkin. Missä luuraa, kuka tietää?
17. Eki1.1.2004 klo 19:11
Heli luuraa sisä-Suomessa päivätyön ja perheen hoidon parissa. On mukana Älyilo Oy:ssä, jos sopivaa keikkaa löytyy. Ja on valmis, jos Yle ottaisi viimeinkin vastaan ohjelmaideoitamme. Helille Sanaseppojen loppuminen oli henkisesti isompi sokki kuin meille urospuolisille, vaikka hän olikin tehnyt sitä lyhyemmän ajan.

Olen samaa mieltä kanssanne: lisää Heliä radioaalloille!
18. Eki25.3.2004 klo 20:58
Positiivisen palautteen säie oli ehtinyt valahtaa sivulle 17...
19. Titta25.3.2004 klo 23:54
Jee! Hyvä, Eki! :)
20. AD II26.3.2004 klo 00:09
Helppo aina räksyttää. MUTTA

tosi hienoja ristikoita tekevät n.20...30 laatijaa.

Ja sen lisäksi tavanomaisempia lukuisa joukko lievittäen terveyskeskusjonojen odotteluaikaa. Kiitokset myös heille!
21. Sanelma27.3.2004 klo 13:09
Löytyykö mistään jonkinlaista luokittelua eri ristikkolehdistä vaikeusasteen perusteella? Tottumuksesta tulee aina ostettua samoja, jo hyviksi havaittuja. Kun niitä lisäksi on, näin olen tulkinnut, myös lähes ala-arvoisia tekeleitä kaupan, onko vaan yrityksen ja erehdyksen kautta etsittävä sitä vaihtelua?

Osaako joku kertoa ja saako niin tehdä näillä sivuilla, mitkä ristikkolehdet tarjoavat Iltiksen Koviksen tasoisia ristikoita? Iisakin visaiset, Pelikaanit ja Uusi Kirppu ovat jo tuttuja, löytyykö muita samankaltaisia?

Löytyykö mistään luetteloa, josta kävisi ilmi, mihin lehteen kukakin laatija ristikoita tekee? Olisi helpompi kiskalta pyytää jotain määrättyä lehteä, myyjä tuskin ilahtuisi, jos pyytäisin nipun erilaisia selaillakseni eikä kiinnostuksenikaan taida niin pitkälle riittää.

Tässä taas tällaisen laiskahkon harrastelijan typeriä kysymyksiä. Voitte vapaasti valistaa, kyselenkö jotain salaista tietoa, vaikeasti määriteltävää tms... Eihän sitä yksinkertainen ratkojaparka kaikkia alan ihmeellisyyksiä tiedä.
22. Eki27.3.2004 klo 14:03
Älä turhaan pyytele anteeksi, Sanelma.

On siinä ratkojalla lehtipisteessä ihmettelemistä, kun katselee lehtien lupauksia, että mitkä pitävät paikkansa. Moni lehti väittää lehtien sisältävän ristikoista helpoista visaisiin ja jakelee erilaisia symboleja sitä enemmän, mitä enemmän vaikeutta on. Visaisuus toki on suhteellinen käsite.

Minun käsitykseni mukaan noiden lehtien ulkopuolella visaisia tehtäviä löytyy aika satunnaisesti. Sanoma Magazines Finlandin lehdissä on silloin tällöin todella maukkaita Leinosen visaisia ja myös Kimmo Sillankorva tai täällä vierailevat ile, J Takala ja isoS saattavat intoutua mukaviin visaisiin. Olen kyllä huomannut, että aina jonkun lehden visaisimmaksi merkitty (viisi kynää) tehtävä ei ole vaikea, mutta parhaimmillaan se on hyvä.

Laatijaluetteloita voi joku alkaa kerätä, jos viitsii. En tiedä, olisiko siitä Sanelmalle paljon lisäapua.
23. Eki27.3.2004 klo 14:09
Sanaseppo-lehti piti vielä mainita... Ensi viikolla tulee uusi numero.
24. iso S27.3.2004 klo 23:03
Palasin juuri kummityttären synttäreiltä (4 v). Nyt olen onnesta litteänä, kun luen Ekin 14:03-kommenttia. Nöyrästi pitää kuitenkin kiittää kuvittajia, jotka ovat varmaan mestaroineet raakavihjeitäni. Ne on useimmiten viritetty ns. riviratkojien tasolle. Muiden osalta myönnän diagnoosin oikeaksi, vihjeet ja vaikeusaste lienevät kotoisin mainittujen laatijoiden omasta päästä.

Sanelmalle tiedoksi: Ekin mainitsemat lehdet tunnistaa ???-symbolista. On muuten hatunnoston arvoinen teko nostaa tuolla tavalla esiin kilpailija. Ekin täytyy olla herrasmies, koko alan menestymisestä huolta kantava jalo ihminen tai hölmö, ja tietääkseni Eki ei ole hölmö. Firman lippulaiva, Suuri Ristikkokilpa, valitettavasti kuoli vakavien harrastajien vähyyteen. Kirppiksiltä ja divareista voi löytyä, jos vanhat kelpaavat. Nykyisestä valikoimasta voisit kokeilla esimerkiksi Kotiristikkoa, sen loppupäästä löytyy kohtalaisesti haastetta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *