KESKUSTELUT > RISTIKOT > METRO 02.08.2010 JA KÖKKÖYHDYSSANAT

5702. metro 02.08.2010 ja kökköyhdyssanat

uusi ratkoja20.8.2010 klo 12:11
Heh-heh ja huh-huh. Olen uudehko ratkontaan retkahtanut kansalainen. Olen ikäväkseni törmännyt liian usein ristikoiden sanavalinnoissa joko täysin itsekeksittyihin tai hyvin kyseenalaisilta tuntuviin kökköyhdysanoihin. Toki ne helpottavat kokemattoman laatijan työtä, kun sattuu paha kulmapaikka ja aikataulut paukkuu, mutta sittenkin?
Ihan vaan esimerkkinä Metro 2.8.2010 esiintyvä "alepora".
No arvaan kyllä, että puolustuksena tulee heti maininta onhan olemassa "alepaita" tai "aletakki". Mutta onko ne olemassa muutoin kuin arkikielessä ja silloinkin heikosti kouluttaneiden kotiäitien puheenparressa?
Toivottavasti olen ratkonut tuon ristikon väärin ja tuo sanahirviö ei sisällykään ko. ristikkoon. Pyytelen kovasti anteeksi, jos näin on käynyt...
2. [otv-a20.8.2010 klo 12:38
uusi ratkoja,
enemmän kuin "alepora" korviini sattui mainitsemasi kotiäiti-viittaus. keitä heidän pitäisi kouluttaa? lapsiaanko? oma hiekkalaatikkoporukkani oli enemmistöltään korkeakoulututkinnon suorittaneita, ja me sujuvasti keskustelimme arkisin mm. lähikauppojen aletarjonnasta. lapsiemme kouluttamisen annoimme siihen tehtävään kouluttautuneille henkilöille.]
3. uusi ratkoja20.8.2010 klo 12:46
...etköhän itsekin huomannut (asiayhteydestä), että tuossa oli kirjoitusvirhe eli sana piti olla kouluttautuneiden.
Ihmettelyni ristikoiden kökköyhdyssanoista, kuten aleporasta jatkuu edelleen. Tämä sinun vuodatus kun ei asiaa muuksi muuttanut ;)
4. uusi ratkoja20.8.2010 klo 12:49
Mainitsenpa vielä, etten ole ennen tälle palstalle kirjoitellutkaan, lueskellut kyllä. Syynä juuri se, että aina täältä tuntuu löytyvän "kieli- ja mielipoliiseja", jotka osuvat kommenteillaan asian viereen eivätkä kantaan.
5. [otv-a20.8.2010 klo 13:06
toki huomasin kirjoistusvirheesi, enkä olisi siihen jonain muuna päivänä varmaan puuttunutkaan. tänään vaan olen jo taistellut erään lentoyhtiön ja sähkölaitoksen virheitä vastaan, ja herne jäi nenään. hesarin ristikkokin tuntuu turhan hankalalta. mutta kotiäitejä puolustan aina! poliisiksi en tunnustaudu kuin satunnaisesti. jatka ihmeessä kirjoitteluasi ja ratkontaa (myös kökköyhdyssanojen), ei täällä sentään joka pilkkuun tartuta.]
6. Jaska20.8.2010 klo 13:07
Puhumattakaan sen ytimeen osumisesta.
7. uusi ratkoja20.8.2010 klo 13:16
Jep, jep...ei ratkonta pilkkujen viilailuun lopu.
8. uusi ratkoja20.8.2010 klo 13:18
niin ja voinhan tätä alekirjoitteluakin jatkaa...
9. Eki20.8.2010 klo 13:28
Ihan lyhyt laatijakommentti.

Jos laatii lyhyin sanoin, on suht helppo valita sanastoa eikä tule ongelmaa tekoyhdyssanoista, kun ristikossa ei ole yhdyssanoja juuri lainkaan.

Metrossa me laatijat useinkin teemme avaria alueita, jotka sitten joskus vaativat panemaan sanan, joka ei ehkä ole kaikkien mieleen. Alepora on minusta ok sana, pahempiakin on ollut Metroissa ja muissakin. Se on vero siitä, että ristikoissa on vaihtelua viikosta toiseen.

Se on väärä luulo, että laatijat yrittäisivät tällä tavoin päästä helpommalla. Pikemminkin haluavat päästä haastavassa työssään edes kohtuuajassa valmiiksi.

Pakko vielä todeta, että ratkojilla on todella erilaiset mielipiteet yhdyssanoista. Tätä ei uuden ratkojan kannata ottaa kannanottoja itseään vastaan vaan rehellisen keskustelun harjoittamisena.
10. uusi ratkoja20.8.2010 klo 13:42
niin, niin...mutta sittenkin: alepora?
Mutta kuten sanoit, ne aikataulutkohan on sittenkin kaiken takana eli money talks ristikon laadinnassakin?
11. uusi ratkoja20.8.2010 klo 13:47
Vielä Ekille täsmennys: olen samaa mieltä, ettei tuo alepora ole todellakaan pahimmasta päästä. Pahempaa on nähty ja varmasti parhaillaan laaditaan.
12. tonimikael20.8.2010 klo 14:01
Alepora-sanassa ei mielestäni ole mitään vikaa. Täysin kielioppisääntöjen mukaan tehty yhdyssana, jolla on selkeä tarkoite; pora, joka myydään tarjoushinnalla. Ja sellaisia tässäkin maassa on vaikka kuinka paljon, melkein yhtä paljon kuin kapakkatuitereita.

Silti suosittelen ostamaan jonkin muun kuin aleporan paitsi, jos tekee vain muutaman reiän kesämökillä. Muuten satsatkaa laatuun. Tulee jätettäkin vähemmän.

Kyllä, money talks. Minä ainakin jättäisin melkein sata prosenttia ristikoistani laatimatta, jos niistä ei mitään maksettaisi.
13. uusi ratkoja20.8.2010 klo 14:14
Jaahans, vai näin tuumaile laatija tonimikael? Jäänkin siis mielenkiinnolla odottelemaan lisää niitä uusia ja innovatiivisia kielioppisääntöjen mukaisesti muodostettuja yhdyssanoja. Tai pitäisikö sanoa "parisanoja", kuten eräässä ristikossa taanoin oli (vihje: yhdyssana => parisana). Tosin taisi olla jossain sellaisessa Ärrältä ostetussa roskakuvaristikkolehdessä.

Niin, yhdyssanathan ovat suomen kielessä tosiaankin vapaata riistaa, ja niitä saa jokainen muodostaa oman makunsa, ja varsinkin tarpeensa, mukaan.

Totta puhuit kuitenkin porista.
14. uusi ratkoja20.8.2010 klo 14:38
...ai niin, pitää vielä korjata (ennen kuin joku taas viilailee) tuon "taanoin" sana muotoon taannoin. Sattui näet vihre tuohon kirjoitusasuun, sorry.
15. uusi ratkoja20.8.2010 klo 14:58

hehhehehh...en malta olla kiusaamatta tomimiakelia tuosta
"täysin oikein muodostetusta yhdyssanasta" eli aleporasta, joka siis on alennuksella ostettu pora. Siispä aleauto, alepiimä, alehiustenleikkaus, alepihvi, ale se ja ale tämä on oikein, jos se on vai tarjoustuote ja alennuksella ostettu. Minusta tuon ale-sanan käyttö on oltava vakiintunutta, kuten nyt rättikauppojen ale-myynneissä on tapana. Mutta rautakaupasta tai jostain halapahallista ostetut tuotteet ei hevillä muutu aleporiksi tai muiksi aleyhdyssanoiksi?
Täh? Taidan vain olla tyhmä kun en ymmärrä kokeneita laatijoita ja heidän suomenkielinerouttaan? Häh?
16. tonimikael20.8.2010 klo 15:01
Uusi ratkoja. Jos sana "alepora" tosiaan sai sinut noin tuohduksiin, niin en missään nimessä suosittele omia laatimuksiani. Niistä kun voi löytyä mitä vain sanakirjojen ulkopuolisia sanoja.
17. Marco Poloinen20.8.2010 klo 15:04
uusi ratkoja, "siihen tottua saat, minä takaan sen..." Minäkin olen tottunut, ja olen sentään suht reilusti yli nelikymppinen.

En tiedä missä fakki(idiootti)porukassa olet elänyt, kun arvelet vain "kouluttamattomien kotirouvien" käyttävän arkikieltä. Ja kuka on mielestäsi riittävän arvokas muodostamaan uuden yhdyssanan? Kokemukseni mukaan juuri laatutietoiset ja suomenkieltä laajasti hallitsevat laatijat (mm. Metroonkin tekevät) ovat osoittautuneet olevan siihen hommaan "onnen omiaan". Vesi kielellä odottelen uusia vänkiä ja yllättäviä, kielen sääntöjen mukaan muodostettuja yhdyssanoja. Ja seassa menee joku heikompikin, jos siinä ei ole asiavirhettä, ja kokonaisuus on muuten laadukas.

Esim. ale-alkuiset sanathan ovat kansan kärttyisässä keskuudessaan keksimiä ja levinneet joka soppeen, joten ne eivät edes ole slangia tai fakkisanoja.

Siis: Laatua painotan, mutta ymmärrän myös tarveharkinnan tarpeellisuuden - niin ristikoissa kuin porissakin.

- Uutena ratkojana olet myös mitä ilmeisimmin suht uusi tähän sivustoon tutustuja. Suomen sanoja - yhdessä ja erikseen - ja muita elämän ihmeellisyyksiä on yli 5700:n säikeen puitteissa tutustumisen ansaitsevissa määrin käsitelty ennenkin. Yhteenvetosivun osoite (poista viiva edestä):

_http://drzf55.angelfire.com/listoja.html
18. uusi ratkoja20.8.2010 klo 15:10
Niin, ei tuo alepora ole todellakaan paha. Se vain nyt oli esimerkki. Ja sanakirjojen ulkopuolisia sanoja saa toki käyttää, varsinkin jos ne tarkoittavat jotain, jonka muutkin hyväksyvät "sanaksi" eikä vain laatija itse. Kerroithan, että et ristikoita laadi itsellesi vaan teet sen rahasta, kun siitä nyt joku suostuu maksamaan. Joten pidätän oikeudun tuohtua ja purnata, sillä loppujen lopuksihan me ratkojat sinunkin palkan maksamme, näin luulisin ;-)
19. tonimikael20.8.2010 klo 15:14
Minä en ainakaan koe olevani lähelläkään neroa suomen kielen suhteen. Mutta sen verran osaan sanoa, että mikä tahansa tuote, joka on alennuksesta ostettu on oikeakielisesti alemikätahansa. Onhan "ale" puhekieltä enemmänkin, mutta virallisista sanakirjoista löytyvä. Ja miksi ihmeessä jonkin (yhdys)sanan pitää olla yleisesti käytössä tai vakiintunut, että se on OIKEA?

En minäkään ensimmäiseksi ole ristikkooni tyrkyttämässä sanaa ALEPORA, mutta jos joskus (=vähän väliä) ristikkooni vastaavia pääsee, en minä siitä mitään tunnontuskia aio ottaa, että se jonkun mielestä on surkea. 17 kertaa mieluummin minä sen aleporan ristikkoon päästänkin kuin esim. ASEAn.

Esim. Viitamäen Antilla oli joskus ristikossaan vihje SINISTYNYTTÄ? (tai jokin vastaava) ja ratkaisuksi tule ALEPUU. Ja minusta oli oikein mukava keksiä se sinne viimein.

Ja ovathan nämäkin viime kädessä makuasioita ja ristikkomielessä (ok sana?) meillä suomalaisilla on hyvät oltavat, kun on niin paljon erilaisia ristikoita ja niiden laatijoita. Että jokaiselle löytynee sopivia. Ratkontailoa! :)
20. uusi ratkoja20.8.2010 klo 15:24
En usko, että kuvaristikot ovat se foorumi, jossa muodostetaan uutta suomen kieltä? Vai näinkö laatijat ovat itselleen uskotelleet, ja saaneet uskovaisia myös ratkojien joukosta. Olen ollut yrityselämässä jo kymmenien vuosien ajan toimitusjohtajana. Yhteistyökumppaneinani ja ystävinäni on vastaavanlaista fakki-idioottiporukkaa ja yrityselämän rupusakkia. Joten anteeksi tyhmyyteni tällaisen jalon harrastuksen vasta-alkajana.
Tosin, kun en aiemmin ole tällaisilla palstoilla käynyt, niin voisiko olla, ettei keisarilla olekaan vaatteita, siis että onkin ihan aikuisen oikeesti alasti...
Enkä edes viitsi selittää mitä tällä tarkoitan.
21. Kotiäiti20.8.2010 klo 15:44
Uusi ratkoja

Suosittelen sinua uusimaan edes kansakoulua vastaavan oppimäärän uudelleen.
22. uusi vierailija20.8.2010 klo 15:53
Tulipa mieleen eräs slogan, jota käytti eräs
"listahittimusiikkia" soittava kaupallinen radio. Se meni jotenkin näin: emme tee hittejä - me soitamme niitä.
Tämän muuntaisin sanaristikoiden laatijoille muotoon: emme tee suomen kieltä - me käytämme sitä.
Joten hallelujaa ja luomisen tuskaa vaan laatijoille uuden suomen kielen sanaston keksimisessä!

Poloiselle marcolle: on olemassa kaikenmoisia friikkejä, jotka ovat oman alansa hardcore-porukkaa. Vaikkapa nyt seksin tai väkivallan puolella. Kun kaikki on jo kokeiltu ja mistään ei enää saa kiksejä, niin siirrytään yhä kovempaan kamaan.
Näin kai käy myös hardcore-ratkojallekin sitten aikanaan.
Kai minullekin. Kun tavalliset sanat eivät enää riitä, kun lälläriristikot ilman uutta ja uudenlaista sanastoa ei enää innosta, niin haen käsiini ristikoita, joissa sanasto on uutta, verevää ja ennen kokematonta, vaikkakin muiden tavisten mielestä täyttä älämölöä.
No, toivon mukaan minäkin sitten joskus vedän nahkaliivit päälle ja ryhdyn ruoskimaan ristikoista tarpeeksi outoa kamaa irti riittävän isoihin kikseihini.
23. ratkoja vierailija vai mikä20.8.2010 klo 16:04
Se kansakoulun käyminenkään ei enää mitään auta.
24. uusi joku20.8.2010 klo 18:22
kotiäiti. 'uusimaan-uudelleen' sanapari samassa lauseessa viittaa siihen, että olisko tarpeen lähteä yhdessä kertaamaan kansakoulun oppimäärä.
25. PP20.8.2010 klo 18:38
Kehoittaisin uutta ratkojaa nyt ensin täyttämään kaikessa rauhassa muutaman Hesarin ristikon. Niiden laatija on oikea kökköyhdyssanavirtuoosi. Tule sitten takaisin tänne puhumaan näiden maan mainioiden sanaseppojen, joihin Eki ja tonimikaelkin kuuluvat, kanssa heidän yhdyssanoistaan. Ne kyllä kalpenevat Lehdon saavutusten rinnalla. Mitähän mieltä olisit viimeisen Punaisen Pelikaanin Antti Viitamäen koko aukeaman ristikon yhdyssanoista. Meille ne olivat herkkua, vaikka niissä olikin pisimmillään tällä kertaa 'vain' 17 kirjainta.
26. Jaska20.8.2010 klo 18:39
Summa summarum: alepora on aivan kelvollinen ristikkosana. Utameille pitänee huomauttaa, että niin on myös pora-ale. Ja nyt tarkkana! Ristikossa ei pora-alessa ole yhdysviivaa. Tämä on hyvä tietää etukäteen, jotta ei tarvitse ruveta ratkottuaan poraamaan.
27. joku20.8.2010 klo 21:51
Tai olla uusi ratkojan ensimmäinen ja viimeinen käynti täällä. Kun viisaus täällä aina kukkii.
28. Matti20.8.2010 klo 22:42
Mieleeni on jäänyt, että suun sai hymyyn ristikon yhdyssanat nikosialaisisä ja tuliaislasso. Lisää!
29. hah20.8.2010 klo 23:22
Nyt löytyy alepora jo googlaamallakin, kiitos tämän säikeen! :D
30. Eki20.8.2010 klo 23:58
joku: "Tai olla uusi ratkojan ensimmäinen ja viimeinen käynti täällä. Kun viisaus täällä aina kukkii."

Mielipiteitä pitäisi voida vaihtaa, puolin ja toisin. Onko tässä säikeessä jotain tavatonta, jonka perusteella keskustelu täällä ei toimi?
31. uusi ratkoja21.8.2010 klo 00:26
eki.
Säikeen perimmäinen pohdinta oli, onko laatijan tehtävänä keksiä uusia suomen kielen sanoja. Olen saanut selkeän vastauksen, että kyllä on, se tuntuu olevan jopa jumalallinen velvollisuus. Tuntuu kuin olisin törmännyt fundamentalistiseen uskonlahkoon, niin fanaattista tuntuu olevan mielipiteiden vaihto oikeaoppisen sanarisristkon asiasisällöstä.nnistani, sillä 'uskonahkonne' tuntuu tarvitsevan ulkopuolisia henkilöitä, jotka puhuvat asian vieresta ja joskus myös niistä tabuista, joita rstikkomaailmassanne ette itse uskalla puhua.
32. Marco Poloinen21.8.2010 klo 00:29
Tiedäpä häntä. Aiemminkin on tosin ollut havaittavissa, että yhteiskunnallisen aseman painoarvo on täällä melko vähäinen, eikä alentuva asenne tai nimimerkin hajoaminen ryppääksi sanottavasti lisää luottamusta tai innosta keskustelemaan.
33. Eki21.8.2010 klo 00:37
Nuo ovat johtopäätöksiäsi ihmisten mielipiteistä. Minusta et ole tulkinnut niitä oikein. Johtuu varmaan siitä, että mielestäsi nuo mielipiteet ovat vääriä.

Otan etusivulle säikeen, joka muistuttaa kovasti sanomaasi: Onko kielitoimiston vai laatijan "velvollisuus" keksiä sanoja? Siinä on myös linkki toiseen keskusteluun. Mukavia lukuhetkiä!
34. Eki21.8.2010 klo 00:40
Edellinen kommentti siis nimimerkki uudelle ratkojalle.
35. uusi ratkoja21.8.2010 klo 00:44
höh. Tuosta edellisestä viestistä osa pätkiintyi pois. No, enivei, olen törmännyt tänään outoon ristikonratkaisijoiden keskustelupalstaan, joka ei sittenkään taida olla ihan tavisratkojan seuralle sopivaa ajanvietettä. Sen verran hyytävä on tunnelma täällä ollut. Böööö. Hööö. Poistu epäuskoinen mielipiteinesi tältä palstalta. Poistunhan minä, ja jätän teidät ristikkouskovaiset herran rauhaan. Olkaa vahvat uskossanne. Tai saattahaan olla, että i'll be back, niinkuin Iso-Arnold aikoinaan sanoi...
36. uusi vai joku21.8.2010 klo 00:59
jos laatijoilla on oikeus käyttää keksimiään sanoja, lienee minulla samanmoinen oikeus käyttää hajoavia nimimerkkejä. Mitä sitten? Sehän tuo vain vaihtelua? Odotinkin milloin joku tähän puuttuu. Miksi siitä uskottavuus kärsii. Päin vastoin. Laatijoilla on lupa käyttää epäsuomenkieltä, mennään siis samoilla ehdoilla. Vai onko ehdot vain yksisuuntaiset.
37. uusi ratkoja21.8.2010 klo 01:10
höh. Tuosta edellisestä viestistä osa pätkiintyi pois. No, enivei, olen törmännyt tänään outoon ristikonratkaisijoiden keskustelupalstaan, joka ei sittenkään taida olla ihan tavisratkojan seuralle sopivaa ajanvietettä. Sen verran hyytävä on tunnelma täällä ollut. Böööö. Hööö. Poistu epäuskoinen mielipiteinesi tältä palstalta. Poistunhan minä, ja jätän teidät ristikkouskovaiset herran rauhaan. Olkaa vahvat uskossanne. Tai saattahaan olla, että i'll be back, niinkuin Iso-Arnold aikoinaan sanoi...
38. +++21.8.2010 klo 01:10
Älä mene pois tai tule takaisin sinä lämminhenkinen avarakatseinen uskonlahkoton rohkea itseäsi korostamaton vailla varmoja mielipiteitä ja viisauksia oleva tavisratkoja.

Sinun kaltaisia tämä keskustelualue tarvitsee.
39. uusi ratkoja21.8.2010 klo 01:17
eki.
Säikeen perimmäinen pohdinta oli, onko laatijan tehtävänä keksiä uusia suomen kielen sanoja. Olen saanut selkeän vastauksen, että kyllä on, se tuntuu olevan jopa jumalallinen velvollisuus. Tuntuu kuin olisin törmännyt fundamentalistiseen uskonlahkoon, niin fanaattista tuntuu olevan mielipiteiden vaihto oikeaoppisen sanarisristkon asiasisällöstä.nnistani, sillä 'uskonahkonne' tuntuu tarvitsevan ulkopuolisia henkilöitä, jotka puhuvat asian vieresta ja joskus myös niistä tabuista, joita rstikkomaailmassanne ette itse uskalla puhua.
40. +++21.8.2010 klo 01:21
Kiitos. Säikähdinkin jo että lopetit kesken kaiken.
41. uusi vai joku kuka21.8.2010 klo 02:03
+++
kuvailit luonteenpiirteeni oikein viehkeästi. Mutta usko pois, on minullakin pimeät puoleni. Minä syön välipaloikseni tuhmia epäsuomenkielenristikonlaatijoita...saattaa mennä useampikin ihan yhdellä hotkaisulla. Ai hurjaa!
42. uusi ratkoilija21.8.2010 klo 02:25
eki. Ehdottamasi säie oli täyttä potaskaa. Keskustelun taso oli siellä pelkkää loanheittoa, niinkuin näillä palstoilla tuppaa aina olemaan, varsinkin jos arvostelu kohdistuu laatijoihin. Tämäkin säie osoittaa, että ainutkaan tavisratkoja ei ole tällä foorumilla uskaltanut sanaansa sanoa. Kaikki kommentit ovat tulleet joko sanarislaatijoilta tai sanarisratkojauskovaisilta. Muut savustetaan sanaväkivalloin tältä kanavalta pois, Eriävää mielipidettä tällä palstalla ei pidä lausuman, aamen.
43. Eki21.8.2010 klo 02:41
Hyvää yötä sinnekin.
44. uusi vai joku kuka21.8.2010 klo 02:41
+++
kuvailit luonteenpiirteeni oikein viehkeästi. Mutta usko pois, on minullakin pimeät puoleni. Minä syön välipaloikseni tuhmia epäsuomenkielenristikonlaatijoita...saattaa mennä useampikin ihan yhdellä hotkaisulla. Ai hurjaa!
45. uusi vai mikä joku21.8.2010 klo 02:50
eki. hyvää yötä. Keskustelun tasottomuus tänään nyt vain on ollut mitä on. Elämäähän tämä vain on.
46. heh21.8.2010 klo 08:58
Lähettäjä: uusi ratkoja:

...joukosta. Olen ollut yrityselämässä jo kymmenien vuosien ajan toimitusjohtajana.
.....
No, enivei, olen törmännyt tänään outoon ristikonratkaisijoiden
.....
Böööö. Hööö. Poistu epäuskoinen mielipiteinesi tältä palstalta
<<<<<<<<<<<<&l t;<<<<<<

Kielenkäytön perusteella kirjoittaja lienee melkoisen nuorta ikäpolvea eli toimitusjohtajan ura on tainnut alkaa jo kohdussa ellei kivespussissa.
47. Eki21.8.2010 klo 09:10
Tämä nyt menee ihan sivuun asiasta, koska olennaista on miettiä, kuinka huono sana alepora on. Sen pitemmälle ei huonoissa sanoissa ole päästy, joten se on ainoa oikea anti.

Mutta toimitusjohtajaksi pääsee, kun jättää yrityksen perustamisasiakirjat sisään. Titteliä korostamalla antaa tietysti sen kuvan, että yritys on vähintäänkin keskisuuri. Mutta pienessä toimivassa yrityksessä tj on yleensä kaikkea juoksupojasta johtajaan. Mulla on inside-tietoa asiasta.
48. T21.8.2010 klo 10:34
Yritin aiemmin, mutta ei mennyt läpi, joten kokeilen uudestaan lyhyemmin. Yhdyssanoja ei keksitä, vaan ne muodostetaan ja niitä voidaan suomen kielessä muodostaa loputtomasti. Jokainen yhdyssana on joskus muodostettu ensimmäisen kerran. Tällä kertaa wikipedia sanoo mielestäni asian hyvin, vaikka yleensä vältän moista opusta viimeiseen saakka, vaan nyt selkein ja erittäin hyvä selitys löytyi sieltä:

"Suomen kielessä voidaan muodostaa uusia yhdyssanoja loputtomasti. Yhdyssanat voivat myös olla moniosaisia (vuorotyötuntilistakansio), mutta tekstin luettavuuden helpottamiseksi liian pitkät yhdyssanat suositetaan jaettavaksi (kansio vuorotyötuntilistoille, vuorotyötuntilistojen kansio tms.)."

Besserwisserin tarkennus: Toimitusjohtajaksi päästäkseen täytynee olla osakeyhtiössä kuitenkin. Mm. toiminimessä ei onnistu. Mutta muutama euro tarvitaan rahaa, niin siihen hommaan todellakin pääseen. Yksi henkilö riittää. Olen eräässä yhteydessä nähnyt yhden henkilön pitämän yhtiökokouksen paperit.
49. o21.8.2010 klo 10:55
Laatijan ja "laatijan" huomaa hyvin herkästi nykyään ristikoista. -Valitettavasti. Todella surullista. Ne jotka luulevat olevansa laatijoita pitävät suurinta ääntä.
50. Lauri Kultti21.8.2010 klo 11:02
Seuraava liittynee aleporaan ja epätavanomaisten yhdyssanojen asemaan.

Suomen kielen tutkija Lari Kotilainen listaa tuoreehkossa pamfletissaan Suomensuojelija muutaman keinon, jolla (suomen) kieli pidetään elossa ja toimivana. Ensimmäisenä hän listaa ohjeen "Leiki kielellä". Kotilaisella todellakin on huolena kielemme säilyminen.
51. HT21.8.2010 klo 11:21
Saas nähdä, milloin iso S:n maksimaaliset anagrammit -säikeessä lanseeraama JUKKISMUREKE pääsee ristikkoon. Kuten iso S totesi: "Selvää suomea sekin ja tarkoite on kuviteltavissa!"
52. uusi ratkoja21.8.2010 klo 11:35
lukisitte nämä viestit tarkemmin. Marco poloinen nimen omaan halusi tietää taustani, ihmetellessään missä fakki-idioottiporukassa olen elämäni elänyt. Vastasin siihen, että yrityselämässä. Mainitsin myös työehtäväni. Jos se olisi ollut metsuri, niin liekö asiaa olisi enempää kommentoitu. Tämän säikeen asiahan ei siitä silti muuksi muutu. Olen siis kaikkien teidän tosiristikkouskovaisten mielestä idiootti ja pakana, kun väitän, ettei laatijan tehtävänä ole muodostaa yhdyssanoja, jotka eivät tarkoita mitään järkevää.

Olen aikaisemminkin jo maininnut suomen kielen mahdollistavan mitä ihmeellisempien yhdyssanojen muodostamisen (hyvä, että joku sen oikein Wikipedilla vahvisti). Silti suomen kieltä ei mielestäni pidä keksiä laatijoiden ruutupapereilla. Se on liian suuri vastuu raasuille laatijoille. Jostain syystä tämän lähes jumalallisen tehtävän he kuitenkin ovat itselleen hamunneet. Ja hurmoshenki on sen mukaista, kuten tälläkin palstalla on nähty. Mutta jatkakaa vaan valitsemallanne tiellä.
53. uusi ratkoja21.8.2010 klo 11:43

lauri kultti. Siis, että sanaristkoista tehtäisiin suomen kielen leikkikenttä. Hyvä ajatus.
54. uusi ratkoja21.8.2010 klo 11:51
lauri kultti. Itse asiassa se 'leikkikenttä' taitaa jo olla olemassa.
55. uusi ratkoja21.8.2010 klo 12:03

lauri kultti. Siis, että sanaristkoista tehtäisiin suomen kielen leikkikenttä. Hyvä ajatus.
56. Jaska21.8.2010 klo 12:03
Alkuperäiseen aiheeseen liittyen ja vinkkinä laatijoille. Oiva ristikkosana olisi ALEALE. Se on sikäli vinkeä, että sen voi tulkita sekä alejuomaksi että juoma-aleksi. Yhtä kaikki, kumpaankin tulkintaan kelpaa vihjeeksi esim. JANOISEN MIELEEN.
57. RA21.8.2010 klo 12:06
uusi ratkoja: "... väitän, ettei laatijan tehtävänä ole muodostaa yhdyssanoja, jotka eivät tarkoita mitään järkevää."

Eivätköhän kaikki ole tästä yhtä mieltä. Tai tietysti nyt pitäisi määritellä 'järkevä'. Tarkoitetaanko sanoja, jotka eivät merkitse mitään? Joilla ei ole tarkoitetta? Joita ei voi käsittää tai joista ei synny mitään ymmärrettävää mielikuvaa? Alepora oli tuolla alussa esimerkkinä, mutta uusi ratkoja taisi jo itsekin todeta, ettei se olekaan hyvä esimerkki.

Aloin oikein miettiä, että koska olen nähnyt ristikossa yhdyssanan, joka ei tarkoita mitään. Ei tullut mieleen. Minusta suomalaiset laatijat pitävät varsin hyvin järjen mukanaan silloinkin kun leikkivät.

Tähän keskusteluun tarvittaisiin nyt muutama aito esimerkki. Oikea, sanaristikosta löytynyt (ei keksitty) yhdyssana, joka ei tarkoita mitään järkevää. Kuinka paljon näitä löytyy? Ja kuinka suuresta kielenraiskauksesta tässä on kysymys?
58. uusi ratkoja21.8.2010 klo 12:15
heh..
usko pois hyvä heh, nuoresta iästäni huolimatta olen se mikä olen. Eikö olekin outoa? Mutta kun säikeen teemana taisi olla kökköyhdyssanat ja niiden käytön oikeutus hyvässä laadintatyössä. Mielipidettäsi en tähän tainnut kuitenkaan huomata. Vai olitko siihen jo vastannut muilla lähettäjänimillä?
59. uusi ratkoja21.8.2010 klo 12:37
RA. kuten olen maininnut, olen uusi ratkoja. Mittavaa kokemusta ratkonnasta ei vielä siis ole, enkä tiedä missä laajuudessa huonoja yhdyssanoja yleensä esiintyy ristikoissa. Teillä tosiratkojilla ja laatijareiskoilla siitä lienee tarkempi näkemys. Niin, aleporasta mainitsin, ettei se ole pahimmasta päästä. En pyörtänyt. Mainitsinpa myös jossain roskakuvaristikkolehdessä törmänneeni sanaan 'parisana', mutta ko. Julkaisuissa vastaavia lapsuksia kai enemmän esiintyykin. Se, että Metro-ristikosta tuon aleporan bongasin oli mielestäni säikeen arvoinen löydös. Tämä sinun kommettisi oli nyt ensimmäinen asiallinen ja kiihkoton, joten hyvä niin. Ehkä keskustelua syntyy...
60. T21.8.2010 klo 12:49
hmmm. Pitkästä aikaa tänä kesänä olen kokeillut laatia oikeankin ristikon, itse kuulun termeihin ex-"laatijat". Siis enemmänkin ainakin toistaiseksi entiset sellaiset, sillä viime vuodet on mennyt ihan muissa asioissa.

Mietin itse, että käyttäisinkö sanaa alepora oikeassa kielessä. Ostin aleporan. En käyttäisi, sanoisin, ostin tarjouksesta poran. En sanoisi siis edes että alennuksesta. Sana siis ei ole kovin hyvä, ei kovin käyttökelpoinen arkikielessä. Mutta, jos se pelastaa ristikossa muuten hyvän laadinnan, sallittakoot se, sillä sanojen yhteensovittaminen (onkos tämä nyt yhdyssana vai ei, kertokaa joku) ei ole kovin yksinkertaista, sallittakoot se. Ainakin jos vaihtoehtona olisi joku latinan kielen sana tai 500 asukkaan kylä Burmasta, joka löytyy tarkoista kartoista - pitäisin muodostettua yhdyssanaa parempana kuin nippelitietoa. Hyvä ristikko on minun makuuni sellainen, jonka saa ratkottua junamatkalla ilman tietokirjoja tai googlea. Eikä välttämättä edes yhdellä junamatkalla, kyllä se menopaluukin voi siihen helposti mennä ja ylikin, ainkin minun taidoillani.

Suurin osa muodostetuista yhdyssanoista tarkoittaa jotain järkevää, tosin harvaa niistä oikeasti käytetään. Minusta rajamailla olevilla yhdyssanoilla voi pelastaa muuten hyvän ristikon, mutta en ole innostunut siitä, että niitä viljellään rajattomia määriä. Tosin pitkät sanaleikit vaikeissa ristikoissa on mielestäni ok, niissä on jotain hoksaamisen iloa, mutta vaikeita ristikoita ei enää perussanoilla saakaan tehtyä, sillä kun itse miettii vihjeitä tavalliseen sanaan, tuntuu, että kaikki on jo keksitty.

Uusimmassa punaisessa oli Tonin ristikko, jossa mietin pitkään vaikka vain pari kirjainta puuttui, että mitä ihmettä tähän tulee. Piti oikein katkoa sana, että näki jotta kyllä se järkevä sana on, vaikka sitä vähän aikaa mietin, en ollut vielä tätä keskustelua silloin nähnyt. Mutta ei sen enempää, koska palautusaikaa on vielä reippaasti, en sano edes mikä ristikko.
61. Taata21.8.2010 klo 12:54
Voisitko arvoisa "uusi ratkoja" tiivistää ja formuloida sanomaasi, että voitaisiin katsoa, että jääkö minkä verran villoja käteen. Aleasusteita ja -poria jne. saattoi nyt kuluneena alennusmyyntiaikana ostaa monista paikoista. Mekin kävimme jopa Itäkeskuksen liikkeissä alennusmyynneissä Helsingissä ollessamme.

"Leikkikenttiä" sanoilla leikittelyyn on todella olemassa kuten
näyt jo itsekin oivaltaneen. On luonnollista, että Eki mainostaan ennen kaikkea omaa firmaansa. Hesarin Aulis Lehto leikittelee ristikoissaan sanoilla ja keksii koko ajan uusia yhdyssanoja, joita monet moittivat. Pekka Joutsin ei taas tarvitse mainostaa laatimuksiaan, sillä työn jälki puhuu puolestaan ja toiset sitten kehuvat häntä.

Tuota tittelileikkiä en ymmärrä tuolla oikein kouluttautumattomine kotirouvineen. Minulle "uusi ratkoja"
sinun kirjoitustyylisi ja sananvalintasi kertoo aika paljon ja tuskin tarvitsee valistuneelle lukijalle edes kertoa, että mitä johtopäätöksiä siitä voi vetää. Pidinkin aluksi juttujasi pelkkänä vedätyksenä, mutta sitten tulin jostain syystä muunlaisiin aatoksiin. Välillä tosin ajattelin, että "Henri" on uudelleen syntynyt.

Noita toimitusjohtaja- ja yhtiöasioita en viitsi kommentoida, kun olen niissä ikäni pyörinyt. Mutta missä ovat RA:n kommentit?
62. uusi ratkoja21.8.2010 klo 13:42

lauri kultti. Siis, että sanaristkoista tehtäisiin suomen kielen leikkikenttä. Hyvä ajatus.
63. uusi ratkoja21.8.2010 klo 14:19
taata. Sen verran pitää vedättää, että saadaan keskustelua aikaan. Eikös näissä tuoreimmissa viesteissä ole jo syntynyt ihan oikeaa mielipiteiden vaihtoa, eikä pelkkää loanheittoa.
64. -21.8.2010 klo 14:41
liekö asiaa olisi enempää kommentoitu
65. Jondalar21.8.2010 klo 14:54
Meitä vedätetään kuin pässiä narussa. Kukaan vihreä ratkoja ei käyttäytyisi noin. Ei arvostelisi laatijoita huonosti keksityistä sanoista; miten voisikaan ilman kokemuspohjaa. Tuttu vanha ystävä paljastui jo ensimmäisistä sanoistaan. Heh heh, huh huh, hah hah. Pilkkanauru, jolla hän uskoo viiltävänsä syvästi. Tuttu tuhatkasvo Espoosta nauraa makeasti partaansa.
66. uusi ratkoja21.8.2010 klo 15:17

lauri kultti. Siis, että sanaristkoista tehtäisiin suomen kielen leikkikenttä. Hyvä ajatus.
67. uusi ratkoja21.8.2010 klo 15:24
jondalar. heh heh ja huh huh, muttei tuhatkasvo. Vedättämiseenkin tarvetta vain nykäyksen verran. Ja usko pois, että ratkomisessa olen noviisi. Ja sen huomaa pässikin.
68. uusi ratkoja21.8.2010 klo 16:17
lukisitte nämä viestit tarkemmin. Marco poloinen nimen omaan halusi tietää taustani, ihmetellessään missä fakki-idioottiporukassa olen elämäni elänyt. Vastasin siihen, että yrityselämässä. Mainitsin myös työehtäväni. Jos se olisi ollut metsuri, niin liekö asiaa olisi enempää kommentoitu. Tämän säikeen asiahan ei siitä silti muuksi muutu. Olen siis kaikkien teidän tosiristikkouskovaisten mielestä idiootti ja pakana, kun väitän, ettei laatijan tehtävänä ole muodostaa yhdyssanoja, jotka eivät tarkoita mitään järkevää.

Olen aikaisemminkin jo maininnut suomen kielen mahdollistavan mitä ihmeellisempien yhdyssanojen muodostamisen (hyvä, että joku sen oikein Wikipedilla vahvisti). Silti suomen kieltä ei mielestäni pidä keksiä laatijoiden ruutupapereilla. Se on liian suuri vastuu raasuille laatijoille. Jostain syystä tämän lähes jumalallisen tehtävän he kuitenkin ovat itselleen hamunneet. Ja hurmoshenki on sen mukaista, kuten tälläkin palstalla on nähty. Mutta jatkakaa vaan valitsemallanne tiellä.
69. uusi ratkoja21.8.2010 klo 16:23
ihan vaan tiedoksi, että minä en ole lähettänyt noita palstalle moneen kertaan tulleita viestejä. Käytän nettiyhteyttä kännykästä käsin, josko nuo viestit monistuvat jossain vaiheessa lähetettäessä. Tiedä häntä.
70. Marco Poloinen21.8.2010 klo 16:33
En pidä tarpeellisena osallistua pyörän keksimiseen uudelleen. Minusta Antti Viitamäen ja kumppaneiden ' Onko kielitoimiston vai laatijan "velvollisuus" keksiä sanoja? -säikeessä esittämät perusteet eivät ole viidesssä vuodessa vanhentuneet tai muutenkaan menettäneet arvoaan.

Noiden KP:läisten näkemysten kohdalta juna meni jo ajat sitten ja raiteetkin on purettu.

uusi ratkoja; vaikka pursuavalta itsetunnoltasi et kykenekään kirjoittamaan nimimerkkiäni oikein, toistan eilen klo 15.04 esittämäni kysymyksen: Kuka on mielestäsi riittävän arvokas muodostamaan uuden yhdyssanan? Sen kuka/ketkä eivät ole, olet jo tehnyt tiettäväksi.

Muuten, jos itsellä on kokonainen lappeellinen ruoteita silmässä, on vähän suotta etsiä päreitä toisten silmistä - keskustelun taso -asiassakaan.
71. työmies21.8.2010 klo 16:46
Vähän aika sitten oli ristikossa
tyllileninkikuvamainos.
Kielileikkiä, jes.
72. uusi ratkoja21.8.2010 klo 17:04
oikein kauniin sanan olet löytänyt, työmies. Tästä poloinenkin tykkää.
73. uusi ratkoja21.8.2010 klo 21:26
poloiselle: Yhdyssanoja saavat muodostaa kaikki siihen kykenevät tai kykenemättömät, siihen kaikilla on vapaus. Se mitä ne tarkoittavat lienee turha sivuseikka. Pääasia, että laatijoilla on hauskaa sisäpiirin sanaleikeissään. Kuten olen sanonut, mitä se meille tolloratkojille kuuluu. Mehän vain maksamme teidän palkkanne.
74. uusi ratkoja21.8.2010 klo 21:52
poloiselle: pursuava itsetuntoni ei valitettavasti vedä vertoja sinun pahanilkeälle luonteellesi. Ota tämä kehuna.
75. Hemuli21.8.2010 klo 22:15
uusi ratkoja,
sinulla oli varmaan joku tarkoitus, kun aloit suoltaa tekstejäsi tänne, tähän mennessä neljättäkymmentä - aika hyvä saldo parille päivälle.
Mikähän se tarkoitus mahtoi olla?
76. uusi ratkoja21.8.2010 klo 22:31
mene sinne säikeen alkulähteille ja katso itse. Minä en sinulle tässä välikommetteja erikseen ryhdy kertomaan, enkä muillekaan poloisille.
77. si-tee-raaja21.8.2010 klo 22:42
uusi ratkoja 20.8.2010 klo 12:11

"... ... Olen ikäväkseni törmännyt liian usein ristikoiden sanavalinnoissa joko täysin itsekeksittyihin tai hyvin kyseenalaisilta tuntuviin kökköyhdysanoihin. ..."
78. -21.8.2010 klo 22:52
Saas nähdä, kauanko tämän "toimitusjohtajan" kirjoitusripuli kestää. Paine on kova ja päästöt melkoiset.
79. uusi ratkoja21.8.2010 klo 23:17
ripulini pituudesta käydään yleensä vain hurjia arvioita. Totuus siitä lienee tuolla jossain.
80. uusi ratkoja21.8.2010 klo 23:35
hemuli vai joku? Kerron sinulle salaisuuden. Lupaathan, ettet aikuisten oikeesti kerro sitä muille. No hyvä. Salaisuuteni menestyviin säikeisiin on vanha sanonta: se ei ole tyhmä, joka provosoi vaan se joka provosoituu. Kokeile itse. Tällä palstalla se tuntuu onnistuvan keskivertoa paremmin.
81. RA21.8.2010 klo 23:53
Loppu(?)kevennys:

Mies repi paperia silpuksi. Aina kun silppua oli tarpeeksi, hän lähti ulos ja alkoi heitellä silppua pitkin teitä.
- Miksi sinä noin teet, roskaat paikkoja, kysyivät ihmiset.
- En minä roskaa, kavahti mies.
- No mitä tuo sitten on, kysyivät ihmiset.
- MINÄ karkoitan tiikereitä!
- Mutta eihän täällä ole koskaan ollut tiikereitä, sanoivat muut.
- Niin ei olekaan. MINUN ansiostani!
82. 022.8.2010 klo 00:11
RA.
Hieno loppukevennys! (?)
83. Taata22.8.2010 klo 00:29
Sitten vielä ei saa unohtaa, että ristikot ovat iloinen asia
kaikesta huolimatta.
84. pelaaja22.8.2010 klo 09:46
Ei tämä ihan vielä loppunut.
On sanapari/parisana, josta provosoidun. Ja se on tuo ylempänä esiintyvä AIKUISTEN OIKEESTI. Voin ymmärtää, jos sitä käytetään jossain tahtojentaistelutilanteessa lapsosille osoitettuna. Olen kuitenkin kuullut lähinnä nuorten naisten ja naismaisten miesten käyttävän sitä jonkinlaisena lisävakuutteluna. Niissä yhteyksissä nuo sanat lausutaan yhdyssanana mutta kirjoitetaan erikseen. Eikä noilla sanoilla minun korvissani ole silloinkaan mitään merkitystä eikä tarkoitusta. Paitsi että sanoillahan ei nykyisin muutenkaan tunnu olevan tarkoitusta vaan tarkoite. Tarkoite esiintyy pari kertaa tässäkin säikeessä. Ja tuosta uutukaisesta sanasta (jolla vanhastaan on ehkä hieman erilainen merkitys) tulee mieleen, että ei ristikoitakaan enää vihjeistetä vaan niillä on vihjeytys tai vihjeitys, kumpikos se nyt olikaan..
85. +22.8.2010 klo 10:16
tarkoite:
(kielitiede) se olio tai vallitseva seikka, johon sanalla viitataan kulloisessakin lauseyhteysessä
86. HT22.8.2010 klo 10:33
Iso suomen kielioppi selittää tarkoitetta monisanaisesti:

"Tarkoite on (1) todellinen tai kuviteltu entiteetti: olio, joukko, aine-erä tai abstraktio, johon substantiivilauseke tai muu NP kulloinkin viittaa. Sama ilmaus voi siis viitata eri käyttökerroilla eri tarkoitteisiin, ja samaan tarkoitteeseen voi viitata eri ilmauksilla. Jos NP:llä on tarkoite, se on referentiaalinen.

(2) Termiä tarkoite käytetään toisinaan myös substantiivin mahdollisista tarkoitteista, ts. entiteeteistä, joihin sanalla ylipäätään voi viitata, esim. puhuttaessa jaollis- tai jaotontarkoitteisista substantiiveista. (→ § 1406.)"

Että semmoista. Ainakin tarkoite kuulostaa hienommalta kuin tarkoitus, vaikka ei aina niin oikein olisikaan.

Muistuu mieleen 80-luvulta eläkkeellä ollut opettaja, joka ei kai tuntenut käsitys-sanaa tai ainakin karttoi sen käyttöä. Hänellä oli asioista aina se ja se käsite, ei käsitys.
87. Matti22.8.2010 klo 18:35
Tarkoite - merkitys, mitä eroa?
88. uusi ratkoja22.8.2010 klo 21:04
hihihihihihihihi (nauraa partaansa)
89. uusi ratkoja22.8.2010 klo 21:20
täsmennys: hihitys ei liittynyt edelliseen HT:n komentiin
90. uusi ratkoja22.8.2010 klo 21:31
täsmennyksen täsmennys: kirjoittelen näitä päästöjäni mobiililaitteella, joten kirjoitusvihreitä mukaan mahtuu. Nokialaisessa nämä näppäimet ovat turkasen pieniä. Kaipaan sitä vanhaa kunnon Pölkky-Kommukkaani. Pitäisiköhän se jostain etsiä esiin?
91. uusi ratkoja22.8.2010 klo 22:11
täsmennys: hihitys ei liittynyt edelliseen HT:n komentiin
92. uusi ratkoja22.8.2010 klo 22:11
hihihihihihihihi (nauraa partaansa)
93. 022.8.2010 klo 22:27
Ei varmaan tarvitse etsiä. Komentteja on tullut runsaasti.
94. qwertsu22.8.2010 klo 22:58
Onpa tähän tullut reipasta tekstiä asian vierestä. Kuuden tunnin ajomatkan ja viikon netittömän loman jälkeen en ole parhaimmallani, mutta uusi ratkoja kirjoittaa asiaa.
Jondalarilla näyttävät sahajauhotkin olevan pahasti vettyneitä.
Ehkä huomenna tulee näille muillekin fakkiavoisille lisää palautetta.
95. sama22.8.2010 klo 23:35
Tää jatkaa vielä. Henry Haapalainen aikoinaan kirjoitti samaan tapaan, kuten uusi ratkoja näistä ristikkouskovaisista . Onneksi jäsenmäärä on pysynyt alle kahdentuhannen, joten ei ole pelkoa, että tauti laajenisi pandemiaksi.
96. HT22.8.2010 klo 23:40
Matti: hyvä kysymys. Iso suomen kielioppi (on myös netissä) puhuu tarkoitteesta 130 pykälässä, ja kyllä meikämies monessa esimerkkitapauksessa voisi sen tilalla käyttää merkitys-sanaa ilman pahoja aavistuksia.

Mutta silmään sattunut yleisen kielitieteen peruskurssi julmistelee: "Merkitystä ja tarkoitetta ei saa sekoittaa! Edellinen on kieleen kuuluva konventionaalinen asia, jälkimmäinen kielenulkoinen olio." Nytpähän sen sitten tiedämme ja varomme kiivaasti sekoittamasta.

Lisää viisautta saamme tiedosta, että "merkitys = sanan ja tarkoitteen välinen suhde" ynnä määritelmästä "Referentti eli tarkoite: aikapaikkaan sidottu, puhujasta riippuvainen. Puhuja poimii tarkoitteen (yksilon tai luokan), asettaa sen puhunnoksen teemaksi, josta muu lause predikoi jotain." Viimeistään nyt asia on tietysti kaikille selvä kuin pläkki, mutta yritän joka tapauksessa sanoa aiheesta vielä jotain vajavaisella ymmärrykselläni.

Muutama esimerkki Isosta suomen kieliopista.

"sanoilla hyttynen ja kärpänen on pienikokoinen tarkoite"; halutaan siis ilmaista, että oliot, joihin viitataan eli joita nuo sanat tarkoittavat, ovat pienikokoisia. Ei voi sanoa, että sanoilla hyttynen ja kärpänen on pienikokoinen merkitys.

"luottaa-verbin subjektin tarkoite on tajunnallinen olio"; siis se, mihin subjekti viittaa, mitä subjektilla tarkoitetaan. "Subjekti on tajunnallinen olio" kelpaisi
epäilemättä normaalikielessä.

"Slangin substantiivijohdoksen tarkoite on yleensä konkreettinen ja puhujayhteisössä keskeinen"; eli se, mihin johdos viittaa. Minä kyllä taitaisin puhua tuossa aivan huolettomasti johdoksen merkityksestä.

Löytyipä tuollaistakin:

"Tehtävä 14: Sinun tulisi analysoida lausetta 'Juna tulee!' semioottisesti. Kuvittele, että olet asemalla odottamassa junaa ja sanot juuri tämän lauseen matkakumppanillesi. Mikä on juna-sanan merkki, merkitys ja tarkoite?"

Ja asiaa selitetään muun muassa näin:

"Kun olemme käyttäneet sanaa juna lähestyvästä junasta, jota olemme odottaneet asemalla, on lähestyvä todellinen juna 'objekti' eli suomenkielisellä termillä ilmaistuna 'tarkoite'.
Lauseessa 'Juna tulee!' juna voisi olla tietysti olla myös juna yleensä. Kun pojat ovat esimerkiksi leikkimässä ja sanovat noin, he kiinnittävät huomionsa siihen, että juna tulee, noin yleisesti. Silloin tarkoitetaan junaa yleensä. Tavallisempaa kuitenkin, että juna on näissä yhteyksissä määräinen olio eli
tietty juna: se juna, jota asemalla kovasti odotetaan. Sana juna on merkki. Merkitys on se piirteiden joukko, joka liittyy mielessämme merkkiin, esimerkiksi: 'peräkkäisistä vaunuista koostuva sarja, jota veturi vetää'. Tarkoite on tavallisesti yksilöolio eli juuri se juna, jota odotetaan. Mutta jos se on leisolio, niin se on silloin mielessämme oleva junan mielikuva."

Kaiken kaikkiaan minä kyllä varoisin tarjoilemasta koko tarkoite-sanaa ainakin jokapäiväisessä jutustelussa, mutta minua pätevämmät, joiden määrä ei ole vallan vähäinen, hallitsevat tietysti sen käytön ja voivat heittää sen esiin aina
kun sopiva sauma sattuu.
97. alus ja maine23.8.2010 klo 00:04
HT varmaan soittaa maanantaina kielitoimistoon pyytämään selvennettä,
Kaikenlaiset horiskot tänne kirjoittelee
98. Matti23.8.2010 klo 00:05
HT, kiitos vilpittömästä auttamisyrityksestä. Aikalailla meni yli hilseen, mutta onhan ne suomea vuosikausia yliopistoissa tutkineet aikamoisen etumatkan muiden alojen ihmisiin jo kirineet.
99. Jondalar23.8.2010 klo 08:40
Nyt selvisi, että Nyssellä tarkoitetaan tarkoitetta. Nysse tulee, nääs sanotaan Tampereella rotvallin reunalla.
100. pelaaja23.8.2010 klo 19:07
Kiitosta HT tarkoitteen selvittelystä. Heitin sen tänne ihan vaan jonkinlaisen korvamuistin aiheuttaman pienen ärsytyksen ja ehkä myös Nykäsen ilman esimerkkiä olevan vaikeastiymmärrettävän selityksen takia.
Se onkin sitten erikoisempi kuin olisi luullutkaan. Seuraavaksi jäämmekin odottamaan tarkoitehakuisuuden syntyä.
101. Matti23.8.2010 klo 22:01
Minua häiritsee näissä humanistisissa tieteissä se, että uusi termi määritellään käyttämällä sanoja, joita ei ole määritelty. Olo on kuin hyllyvällä suolla. Uppoanko, enkö uppoa. Mutta tämä on kai väistämätöntä, ja kuuluu mainittujen humanististen tieteiden syvimpään olemukseen.

Muistuu mieleeni takavuosilta, kun Suomen eduskunnassa keskustektiin kiivaasti fasismista - onko sitä Suomessa, vai eikö ole. Johannes Virolaisella oli selvä resepti: määritellään ensin fasismi, ja sitten vaan katsotaan, ketkä individit täyttävät määritelmän ehdot. Onneksi eduskunnassa riitti sen verran järkeä, että ehdotus haudattiin vähin äänin.
102. uusi ratkoja23.8.2010 klo 23:44
ehkä nämä kielitieteelliset vuodatukset kuuluvat tähän säikeeseen, ehkä eivät? Minä tollo toisaalta käytän suomen kieltä samaan tapaan kuin suurin osa kansasta eli korvakuulolta ja kielikorvalta mututuntuen. Hienoa, että nämä asiat kuitenkin täsmentyvät näin selkeästi ennen seuraavaa ristikonratkomisyritystäni. Laatijoiden mottona siis olkoon jatkossakin 'me luomme suomen kieltä - emme käytä sitä'. Toisaalta on oikein, että sanoilla leikitään niinkin vakavassa formaatissa kuin sanaristkoissa ;). Mutta pitääkö sanaleikit tehdä leikkisanoilla vai käyttäisinkö tässä sittenkin muotoa 'feikkisanoilla'. En, se kun ei taida ollakaan kovin hyvää suomea... Tjaaaah! Sanoi Pekko Aikamiespoika ja käänsi mopedin keulan kohti uusia siekkailuja...
103. Jukkis24.8.2010 klo 08:05
Kielikorvansa mukaanhan kaikki kieltä käyttää. Mutta jos niinkin moitteettomasti muodostettu yhdyssana kuin "alepora" aiheuttaa tässä nähdyn kaltaisen reaktion, niin olisi asiallista hiukan miettiä, voisiko sitä kielikorvaa yrittää hiukan kehittää. Kaunokirjallisuuden monipuolinen lukeminen esimerkiksi auttaa, samoin runouden.
104. Antti Viitamäki24.8.2010 klo 10:57
Laatijat tuskin luovat suomen kieltä sen enempää kuin muutkaan kielenkäyttäjät. Uusien yhdyssanojen muodostaminen ei varsinaisesti ole kielen luomista, sillä tilapäiseen käyttöön yhdyssanoja luodaan jatkuvasti kaikkialla - ja on aina luotu.

Jos yhdyssana on oikein muodostettu ja sillä on selvä, ymmärrettävä tarkoite, asiassa ei pitäisi olla mitään väärää. ALEPORA on oikein muodostettu, ja sillä on selvä tarkoite. Olen itsekin ostanut Anttilasta poran aleporien joukosta. Aikani asiaa makusteltuani olen samaa mieltä siitä, että en ehkä ostanut aleporaa, vaan poran alennusmyynnistä tai tarjouksesta, mutta kyllä Anttila silti lopulta siirsi myymättä jääneet aleporat laarista takaisin hyllyyn. :-)

Tilapäinen yhdyssana ei oikeastaan edes ole vielä "uusi sana". Jos yhdyssanan käyttö muuttuu pysyvämmäksi ja sen merkitys alkaa eriytyä alkuperäisestä, voi katsoa uuden sanan varsinaisesti syntyneen.

Enimmäkseen kieli uudistuu hyvin hitaasti - toki muuttuminen on pikku hiljaa nopeutunut viestinnän nopeutumisen ja laajentumisen takia.

Kaikki kielitieteilijät eivät käsittääkseni edes katso uusien sanojen olevan kielen uudistumista. Vasta kun jokin sana korvautuu toisella, kieli selvästi uudistuu. Lisäksi on ilmeisesti myös niitä, joiden mielestä sanaston muuttuminen ei ylipäätään ole vielä varsinaista kielen muuttumista. Sellaista on heidän mukaansa vasta rakenteelliset muutokset.

Itse koen, että laatija voi parhaimmillaan löytää suomen kielestä uusia jännittäviä yhteyksiä - tuottaa ratkojalle ilon sen oivaltamisesta miten rikas kieli meillä on. Tilapäisten yhdyssanojen käytännössä loputon määrä on jotain melko harvinaista maailman kielten keskuudessa. Nauttikaamme siitä, että käytämme kieltä joka tarjoaa tällaiset mahdollisuudet!

Kukaan ei varmastikaan ole sitä mieltä, että ALEPORA on loistava ratkaisusana - se on kyllä moitteeton (ja varmasti parempi kuin 20 prosenttia kaikista ristikoissa käytetyistä sanoista), mutta ainakin minusta se on silti melko tavanomainen ja tylsä. Toki sillekin voi varmasti keksiä nautinnollisen vihjeen - ja näin itse sanan keksiminenkin muuttuu mukavammaksi kokemukseksi.

Jos kielessä voisi käyttää vain niitä sanoja jotka esiintyvät sanakirjoissa, se olisi kuollut jo ajat sitten. Itse asiassa yhtäkään kieltä ei olisi koskaan edes syntynyt.

Olennaisin asia, joka kielestä pitää ymmärtää, on se että se on elävä olio. Se on jatkuvassa muutoksen tilassa. Kielen vireä käyttäminen takaa kielen säilyvyyden. Siinä suhteessa ristikot ovat hyvällä asialla - paitsi ehkä silloin, kun ne tehdään tietokilpailuperiaatteella, vailla minkäänlaista halua leikkiä ja tutkia raakamateriaaliaan.

Jos ei kerta kaikkiaan kykene hyväksymään ristikossa sanaa ALEPORA, niin on kai sellaisiakin ristikkolehtiä jotka vaativat laatijoilta sanojen löytymistä kovista kansista. Minua tosin kiinnostaisi nähdä se ihminen joka tietää tasan mitkä sanat ovat kirjoissa ja mitkä eivät - tai joka jotain sanaa ärtyneesti ihmeteltyään leppyy välittömästi saadessaan tietää sen löytyvän kirjoista.
105. Antti Viitamäki24.8.2010 klo 11:05
Toisena huomiona: hämmennyin suuresti siitä, miten vaikeaa tuntui olevan selventää sanojen "tarkoite" ja "merkitys" välinen ero. Otan yhden esimerkin, jonka minun ymmärtääkseni pitäisi yksin tein tehdä tuo ero selväksi:

Sanan KISSA merkitys on se käsitteiden, mielikuvien ja määritelmien kokonaisuus joka meillä itse kullakin on kyseisestä sanasta - tai josta voi lukea yhdenlaisen tiivistelmän esimerkiksi sanakirjasta. Huomatkaa, että "sanan KISSA merkitys" ja "kissan merkitys" ovat ihan eri asioita. "Kissan merkitys" voisi olla esimerkiksi hiiri/rottakannan aisoissa pysyminen, pikkulintujen määrän pieneneminen pihapiirissä, omistajan lemmikistään saama ilo ja lohtu, se että omistajan täytyy matkalle lähtiessään miettiä kuka käy laittamassa maitoa kuppiin ja niin edelleen.

Sanan KISSA tarkoite taas on kissa itse. Siis se eläin, johon viittaamme kun sanomme tuon sanan. Sanan KISSA tarkoite voi olla tilannekohtaisesti myös esimerkiksi lelukissa, kissaa esittävä patsas tai kuva, mikä tahansa läheisyydessä oleva tai muutoin täsmennetty kissaeläin tai vaikkapa oikein hyvännäköinen nuori nainen. Mutta tarkoite on siis se esine, asia tai ilmiö itse johon sanan käyttäjä viittaa. Rakkaus voi olla ruma sana, mutta sanan tarkoite lienee useimpien mielestä jotain kaunista ja tärkeää.

Rakkaus-sanan tarkoitetta kaikille tasapuolisesti! :-)
106. ussi ratkoja24.8.2010 klo 11:57
Jukkis.
Luetko uudelleen säikeen otsakkeen. Tuo termi "kökköyhdyssana" lienee yleisnimitys aleporan kaltaisille ilmaisuille. Yleiskielessa moisia ei tapaa, laatijoiden sanavalikoimaan vastaavat kuitenkin kuuluvat. Esimerkkinä tuo alepora senkin vuoksi, että sattui löytymään tätä palstaa yllpitämän Sanariksen tuotoksesta.

Aulis Lehto lienee kökköilysanojen mestari, mutta hän ei tee sitä pakon edessä ajautuessaan ahdinkoon sanasolmujensa tai aikataulujensa kanssa tai pelastaakseen muutoin mallikkaan ristikon roskakorilta. Monet muut laatijat haluavat hänen tapaansa leikkiä sanoilla, mutta saavat aikaan enemmänkin tahatonta komiikkaa.

Lukemani kirjallisuus lienee peräisin eri kustantajilta kuin harrastamasi. Täytyypä käydä noutamassa divarista iso kasa oikein huonoa proosaa...se taiteen laji on vielä jäänyt vähemmälle lukemiselle, myönnettäköön.
107. ?24.8.2010 klo 12:06
" hihhih vedätin en vedättänytkään olen aloittelija en olekaan otitteko tosissanne eikö täällä voi keskustella asiallisesti ei tämä niin vakavaa ole, olette tosikoita fundamentalisteja vedätin en vedättänytkään alepora on kökkö ei olekaan jos aulis laittaa se on eri asia ei olekaan sanoilla leikkiminen oikein on väärin mikä teitä vaivaa kun ei synny keskustelua hihhih "
108. ?24.8.2010 klo 12:23
" provosoin en provosoinutkaan provosoiduitteko hölmöt olen tosissani en olekaan hihhih eikö tästä voida keskustella hhih hih naurattaa kuinka tosissanne olette hihhih leikkiähän tämä vedätin en vedättänytkään hihhhhih"

(jos olis vanha mokkula ei tulisi näitä toistoja)
109. uusi ratkoja24.8.2010 klo 12:30
Olipa kerran leipuri, jonka piti toimittaa lähikauppaan tusinan verran tuoreita leipiä joka aamu. Joskus kuitenkin jauhot loppuivat tai leipuria muutoin vain laiskotti, eikä tusina tullutkaan täyteen. Silloin leipuri käytti tuttua keinoaan. Hän sujautti tuoreiden leipien sekaan puuttuvan määrän homeisia tai kuivaneita tai mitä nyt leipomon nurkista sattui hädissään löytämään. Lähetykset lähtivät lähikauppaan ajallaan, niin aina.

Tapahtuipa toisaalla:
Laatijan piti toimittaa julkaisijalle sanaristikoita. Aikataulut olivat tiukkoja, eikä aina voinut välttyä sanasolmuihin juuttumiselta. Silloin laatija käytti tuttua keinoaan ja sujautti muutoin kelvon ristikon sekaan sanoja, joita nyt hätäpäissaan sanavarastonsa nurkista sattui vielä löytämään. Ristikot lähtivät ajallaan kustantajalle, niin aina.

Nykyisin sanaristikoiden laatija on erityisen arvostettu
kollegoidensa keskuudessa. Hän jatkaa onnellisena sanaristikkotaiteensa luomista kauniissa Sanaris-maailmassaan.

Kehno ja laiska ex-leipuri sai puolestaan mitä ansaitsikin.
110. ??24.8.2010 klo 12:35
Miten uusi ratkoja voi tietää, että "Aulis Lehto lienee kökköilysanojen mestari, mutta hän ei tee sitä pakon edessä ajautuessaan ahdinkoon sanasolmujensa tai aikataulujensa kanssa tai pelastaakseen muutoin mallikkaan ristikon roskakorilta."
111. ?24.8.2010 klo 12:39
" vedätin en vedättänytkään vedätin otitteko tosissanne sanaleikit on oikein väärin on väärin oikein eikö tästä voida keskustella ei tämä niin vakavaa ole hihhihhiiii"
112. uusi ratkoja24.8.2010 klo 12:41
Hauskaa, että ?:llä on hauskaa. Eikös ristikoiden pitänytkin olla iloinen asia.
113. uusi ratkoja24.8.2010 klo 12:47
??

Ovatko Lehdon ristikot sinusta kiireellä laadittuja tai onko niiden sanavarasto ammennettu viimeisistä rippeistä?
114. uusi ratkoja24.8.2010 klo 12:52
?

Se sanaleikitelköön, joka osaa. Se menkööt uimaan, joka osaa. Tosin tänä kesänä moni teki sen vaikkei osannut.
Tai omasta mielestään kyllä.
115. RA24.8.2010 klo 12:55
uusi ratkoja kirjoitti yllä 12:30:
"Nykyisin sanaristikoiden laatija on erityisen arvostettu
kollegoidensa keskuudessa. Hän jatkaa onnellisena sanaristikkotaiteensa luomista kauniissa Sanaris-maailmassaan."

Vaihtoehtoja ei ole monta. uuden ratkojan erityisesti kritisoima on siis Eki, Teemu tai Toni. Tai joku Sanariksen ns. vakkarilaatijoista. Kuka?

Eikö tuota nyt voisi sanoa suoraan ja sitten ko. laatija voisi kertoa oman näkemyksensä tai periaatteensa sanaston valinnassa.
___

Ehdotin jo aikaisemmin, että tämä keskustelu tarvitsisi esimerkkejä: aitoja, ristikoista löytyneitä "kökköyhdyssanoja" (siis ei tätä keskustelua varten keksittyjä). Niitä ei nyt vain jostain syystä kukaan ole ilmoitellut ja uusi ratkoja tuossa yllä jo pesi Aulis Lehdon yhdyssanat "eri asiaksi".

Löytyykö niitä esimerkkejä?
Sammutetaanko tässä paloa, joka ei ole edes syttynyt?
116. Antti Viitamäki24.8.2010 klo 13:10
Uusi ratkoja (24.8. klo 11:57):
"Tuo termi "kökköyhdyssana" lienee yleisnimitys aleporan kaltaisille ilmaisuille. Yleiskielessa moisia ei tapaa"

Uusi ratkoja, sinäkö sitten tulet aina tarvittaessa kertomaan milloin on käytetty yleiskieltä ja milloin ei? Jos lähtisi lueskelemaan erilaisia selkeästi yleiskielellä kirjoitettuja tekstejä, löytäisi varmasti vaivatta melkomoisen määrän yhdyssanoja joita ei ole ainakaan sanakirjoissa. Sinäkö kerrot meille, milloin nuo yhdyssanat ovat kökköjä ja milloin eivät?

Pystyn aivan helposti kuvittelemaan tavaratalon johdon lähettämän virallisen kirjeen, jossa kaikki aleporat ja muut sähkökäyttöiset aletyökalut pyydetään siirtämään varastoon sen-ja-sen inventaarion ajaksi. Tuon virallisen kirjeen kielikö ei siis ole yleiskieltä?

Onko sanan kökköyttä tosiaan mielestäsi se, jos jotain sanaa ei käytetä yleisesti kaikkialla? Pitäisikö meidän koettaa syynätä taajuussanakirjasta, mitkä sanat ovat milloinkin todella vähän käytettyjä - ja sitten välttää niitä?

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että on olemassa - ristikoissakin - laaja kirjo (yhdys)sanoja hyvistä todella huonoihin. Agendaasi ei nyt vain ehkä oikein palvele juuri tämän ALEPORAN esiin nostaminen esimerkkinä. Sitä kai Jukkiskin lähinnä yritti sanoa.

Hyvä keskustelu tällaisella foorumilla lähtee yleensä siitä, että oma asia esitetään selkeästi ja hyvin perustellen. Käytetyt esimerkit kannattaa valita huolella - ja miettiä, antavatko ne mahdollisimman hyvän ja kattavan kuvan esitettävästä asiasta.

Närkästyminen yhdestä yksittäisestä tapauksesta ja katteeton, summittainen yleistäminen sen pohjalta takaavat vilkkaalla fooorumilla vastalauseiden ryöpyn. Jos sen seurauksena itse provosoituu syyttelemään sisäänpäinlämpiävyydestä, fanaattisuudesta ja uskovaisuudesta, on soppa valmis.

Suosittelen myös lämpimästi oman viestin läpilukemista useampaan kertaan, kirjoitusvirheiden korjaamista ja kielenhuoltoa. Näin vältytään turhilta, keskusteluun perehtymistä vaikeuttavilta sivuraiteilta, jotka syntyvät ihmisten tarttuessa epäolennaisuuksiin.

Toki on tärkeää myös lukea muiden viestit hyvin ja olla reagoimatta epäolennaisuuksiin, mutta totuus on että hyväkin lukija häiriintyy pienistä epätäsmällisyyksistä ja kohtalokkaisiin paikkoihin jääneistä typoista.

En tällä tarkoita, että keskustelun olisi täällä välttämättä oltava tietynlaista. Tarkoitan vain että metsä tapaa vastata niin kuin sinne huudetaan. Vastuu foorumin laadusta ei ole pelkästään sen "vanhoilla käyttäjillä", vaan yhtä lailla jokaisella tulokkaallakin.

Täällä on vuosien varrella käyty paljon hyviä, tiukkojakin väittelyitä sadoista eri asioista - ja ratkaisujakin on usein löytynyt. Mutta pohjimmiltaan kieli ja siihen liittyvät ilmiöt ovat kaukana täsmällisestä tieteestä jossa olisi olemassa oikeita ja vääriä vastauksia. Moni asia on täysin kiinni mausta ja mieltymyksistä.

Silti vastustan sanontaa "Makuasioista ei voi kiistellä" - kuten Keskisuomalaisen toimittaja Marko Ahonen kauan sitten kysyi: "Mistä sitten VOI kiistellä? Faktoistako?"

Päivänjatkoja. :-)
117. Antti Viitamäki24.8.2010 klo 13:22
Uusi ratkoja (4.8. klo 12:47):
"Ovatko Lehdon ristikot sinusta kiireellä laadittuja tai onko niiden sanavarasto ammennettu viimeisistä rippeistä?"

Aulis Lehto laittaa laatimuksiinsa haastavan, keskimäärin ihan huolella mietityn lähtökohdan (pääkuvat ja niistä lähtevät lausekkeet) - mutta sen jälkeen mitkä tahansa keinot ovat sallittuja. Kun laatijana tutkin hänen käyttämiään ratkaisusanoja, minulle on selvää että hän on jo aikaa sitten käyttänyt sanavarastonsa rippeet ja siirtynyt nettiin googlettelemaan oikeutusta milloin millekin kirjainyhdistelmälle.

Jos laatija sen sijaan yrittää kauttaaltaan (pääkuvalausekkeiden ulkopuolellakin) saada ratkaisusanoiksi selkeää suomen kieltä tai edes tuttua erisnimistöä sekä hieman avarampaa rakennetta, hän on paljon suuremman haasteen edessä kuin Aulis Lehto.
118. Jaska24.8.2010 klo 14:06
Ja niinpä AV:kin heitti pyyhkeen kehään eli tiettyyn aukeamaansa!!
119. RA24.8.2010 klo 14:20
... ja Jaskakaan ei voi sitten millään sanoa sanottavaansa suoraan suomen kielellä niin, että syntyisi edes jonkin sortin mahdollisuus ymmärtää?

Tässä keskustelussa ei ole palautusaikaa. Ei tarvitse verhota eikä 'hienovaraisesti vihjailla'. Ei ole mitään syytä. Toivon, että tätä keskustelua voitaisiin käydä mahdollisimman suoraan ja avoimesti.
120. uusi ratkoja24.8.2010 klo 14:48
Antti!
Kiitos isällisistä neuvoistasi.
Tosin heti säikeen alussa huomasin, että ei tähän metsään tarvitse huutaa, kuiskaus riittää.

Olet oikeassa. En ole saanut asiaani täsmällisesti kerrottua. Tulkintasi, kuten muutaman muunkin, tuntuu edelleen olevan, että närkästykseni on vain yhdellä aleporailulla aikaan saatu.

RA lienee juonen ymmärtänyt mainitessaan:
"Ehdotin jo aikaisemmin, että tämä keskustelu tarvitsisi esimerkkejä: aitoja, ristikoista löytyneitä "kökköyhdyssanoja" (siis ei tätä keskustelua varten keksittyjä)."

Kukahan laatija uskaltaisi ensiksi itsensä ilmiantaa ja kertoa missä ristikossa ja milloin hän joutui muodostamaan
huonon yhdyssanan?
121. uusi ratkoja24.8.2010 klo 15:10
Täsmennys RA:lle viestiin 24.8.2010 klo 12:55

En tunne entuudestaan mainitsemiasi Sanaris-laatijoita, eikä minulla ole mitään syytä yksittäisten laatijoiden tuotoksia erikseen tässä yhteydessä kritisoida. Heti säikeen alussa osoittautui, etteivät noviisit ole kovin tervetulleita tälle palstalle. Sen tekivät selväksi varsinkin Sanaris-laatijoiden ratkoja-alamaiset (Marco P., Kotiäiti). Siinä syy termin 'Sanaris-maailma' käyttöön. Onhan se niin auvoinen ja rauhaisa oma maailmansa.
122. uusi ratkoja24.8.2010 klo 15:45
Lainaus Antti V:n viestistä 24.8.2010 klo 13.10
"Uusi ratkoja, sinäkö sitten tulet aina tarvittaessa kertomaan milloin on käytetty yleiskieltä ja milloin ei? ------Sinäkö kerrot meille, milloin nuo yhdyssanat ovat kökköjä ja milloin eivät?"

Tottakai autan, jos apua kaipaat! Mutta onhan tuo aika hurja ehdotus kaltaiselleni noviisille, mutta lupaan olla luottamuksesi arvoinen.
123. alus ja maine24.8.2010 klo 17:18
Voisisitko Antti Viitamäki kirjoittaa vähän nasevammin. Noita pitkiä kirjoituksiasi ei kukaan jaksa lukea. Jakaisit ne vaikka useisiin kirjoituksiin.
Kesä lähestyy loppuaan.
Vihje VIITAMÄELTÄ - > PUSKATEATTERIOHJAUS
(hyvä sana ristikkoon)

Muuten. Viitamäen ristikot jäävät meiltä pääsääntöisesti aina täyttämättä.
124. Jukkis24.8.2010 klo 17:34
Mitenkäs pitkä kirjoitus siitä lyhenee, jos sen jakaa useaksi lyhyeämmäksi?

Viitamäen kirjoitukset jaksaa aina lukea, koska niissä on asiaa ja ne on hyvin kirjoitettu. Paljon työläämpää on lukea sekavia muutaman rivin päästöjä, joista ei monellakaan lukemisella ymmärrä, mitä yritetään sanoa. (Ettei tule väärinymmärrystä: alus ja maineen kirjoitus ei ole tällainen.)
125. Matti24.8.2010 klo 19:49
uuden ratkojan tämän säikeen avauksesta: "Olen ikäväkseni törmännyt liian usein ristikoiden sanavalinnoissa joko täysin itsekeksittyihin tai hyvin kyseenalaisilta tuntuviin kökköyhdysanoihin."

Sano nyt hyvä ihminen edes yksi esimerkki kökköyhdysanoista tuon aleporan lisäksi. Olethan törmännyt niihin liian usein.
126. HT24.8.2010 klo 20:32
Kun heittää Googleen vaikka haun

kökkö yhdyssanat site:sanaristikot.net

löytyy paljon jupinaa aiheesta. Ongelmanahan on tietysti se, että tuoreeltaan ei voi panna selväsanaisesti näkyviin niitä huonoiksi katsottuja juttuja, ja harva muistaa tarkasti enää jälkeenpäin, mikä oli aiheuttanut mielipahaa.

Tosinaan ei kelpaa edes vakiintunut sanapari. Tulee mieleen taannoin ihmettelyä laatikkomyymälä-sana, joka ei saanut hyväksymistä edes selitettynä. Okei, ei sitä taida kovin paljon tavata runoudessa ja romaaneissa, mutta viestimissä toki: Hesarin arkiston ensimmäinen osuma on arkiston perustamisen alkuajoilta, 7.2.1990, ja viimeisin viime kuulta. Suomen kielen perussanakirjassa se on ollut alusta lähtien eli melkein kaksi vuosikymmentä. Mutta jos on outo niin on, minkäpä sille voi.
127. Arska24.8.2010 klo 20:33
Tässä muutama malliksi.
URIGELLER, ITÄATTIKA, DDRLÄISAUTO, CDLEVY...
128. uusi ratkoja24.8.2010 klo 20:33
Matti, luuletko tosiaan, että olen vastaantulleet kökkösanailut johonkin salaiseen kansiooni taltioinut ja sieltä ne sitten nähtäväksenne tarvittaessa livauttaisin? Eikös RA pariinkin otteeseen pyydellyt teiltä laatijoilta aitojen julkaistujen kökkösanojen esiintuomista tälle palstalle?. Teillä laatijoilla lienee jokaisella ainakin omat laadinnat taltioitu. Kysyinkin aiemmin kuka laatijoista uskaltaa ilmiantaa itsensä ja kertoa milloin moiseen kurjimukseen on sortunut. Se näet olisi reilumpaa kuin kollegoiden tuotosten arviointi.
129. Jaska24.8.2010 klo 20:42
Laatikkomyymälästä tuli mieleen Ollin pakina (kokoelma Puusta tyveen). Siinä ostoaikeissa ollut kansalainen kierteli monet kaupat, mutta kaikista oli tavara loppu (sodan jälkeinen pula-aika) ja tyhjät hyllyt. Lopulta hän osui kauppaan, jossa ei ollut edes hyllyjä. Kansalainen ihmetteli mikä se tämmöinen kauppa on. Kauppias vastasi: tämä on hyllykauppa.
130. uusi ratkoja24.8.2010 klo 20:42
Arska. Noilla ei ole todistearvoa, ellet voi kertoa missä ja milloin tuollaiset kökköilyt on julkaistu.
131. Arska24.8.2010 klo 20:47
Nuo "kököt" on Sanaseppo lehdestä, sieltä ne pikaisella vilkaisulla löytyi.
132. Eki24.8.2010 klo 20:49
Sain 4.8. tällaisen meilin koskien sen päivän Metro-ristikkoa. Onkohan kyseessä samainen uusi ratkoja: "Kertokaahan nyt miten ikuisesti voi olla AINIAN, yhdellä I-kirjaimella. Olen kyllä kuullut ainiaan-sanasta, mutta tuollaista en ole tavannut. Onko sanoja mukavampi/helpompi keksiä, kuin tehdä hyviä ristikoita? Näissä teidän ristikoissa on aika usein uskomattomia sanayhdistelmiä, mikä kertonee tekijöiden aivokapasiteetista..."

(Vastasin, että ainian-sanan voi nykäistä vaikka Nykäsestä.)
133. (Arska)24.8.2010 klo 20:50
(CDLEVY oli jossain pelikaanissa).
134. RA24.8.2010 klo 20:51
Pyysin aitojen julkaistujen kökköyhdyssanojen julkituomista ensisijaisesti k a i k i l t a. Niin ratkojilta kuin laatijoiltakin.

Siis: Millaisia epäyhdyssanoja oikeasti on ristikoissa tullut vastaan. - Arska sentään tarjoaa jo jotain keskustelun konkretisoimiseksi.
135. Jaska24.8.2010 klo 20:54
Aulis Lehdon helmi: VAPAA-AJAN LUNTA - LOMAVITI.
136. Arska24.8.2010 klo 20:59
Googlella AINIAN tulos Suomen kielisiä sivuja 1, jonkin virren pätkä. Lisäksi tuo haku antoi useita suomalaisia sivuja joissa esiintyy AINIAN. Ulkolaisia osumia n. 130000.

AINIAAN tulos Suomenkilisiä sivuja n. 12800 (osa voi olla ulkolaisia)
137. RA24.8.2010 klo 20:59
Sanaseppo-lehti on tässä keskustelussa vähän huono lähde; Sanaristikkoseuran lehtenä kun siinä julkaistaan ihan tarkoituksella kaikenlaisia erikoisviritelmiä. Siis ristikoita, joita tuskin missään muualla voisi julkaista.
138. (Arska TM)24.8.2010 klo 21:02
Korjataanpa lause kun siihen lipsahti kirjoitusvirhe.

...Lisäksi tuo haku antoi useita suomalaisia sivuja joissa esiintyy AINIAAN (siis kahdella aalla!). Ulkolaisia osumia n. 130000.
139. Jukkis24.8.2010 klo 21:07
Nuo Arskan antamat on vähän huonoja esimerkkejä, koska eihän esim. sana CD-LEVY varmaan kenenkään mielestä ole "kökkö". Noissa on kyse siitä, että lienee jokinlainen sopimus siitä, että ristikkokäytössä yhdyssanassa oleva viiva jätetään pois.

URIGELLER tietysti on eri asia, ja jos tällaista nimien yhteenkirjoittamista ei sulata, niin sitten ei. Sopimuskysymyshän sekin on. Paitsi että kyllähän urigeller ihan pätevä sana sellaisenaankin on: "Kuka helkutan urigeller tän lusikan on näin taittanut!"
140. Taata24.8.2010 klo 21:14
PERÄKONTTIKIRPPIS on Tampereella.
141. Jukkis24.8.2010 klo 21:20
HT 24.8.2010 klo 20:32:

"Tulee mieleen taannoin ihmettelyä laatikkomyymälä-sana, joka ei saanut hyväksymistä edes selitettynä."

Taidat muistaa väärin. Tätäkö säiettä tarkoitat:

_http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?p1=vast.php&p2=info_3.php&alku=0&id=5362&t=k1
142. uusi ratkoja24.8.2010 klo 21:21
RA. Olisikin kovin suotavaa, ett myös ratkojat osallistuisvat tähän keskusteluun, mutta heitä lienee vähemmistö tällä palstalla. Teidän 'me-porukka' osaa kai täällä esiintyneistä nimimerkeistä erotella tällä palstalla kommentoivat ratkojat laatijoista. Minä en. Mutta nythän tämä keskustelu on muutoin päässyt käyntiin. Loastelu on vähentynyt ja purutkin ovat kuivumaan päin. Tästähän voi syntyä ihan oikea otsakkeen mukaine säie.
143. uusi ratkoja24.8.2010 klo 21:32
anteeksi pyydellen: siirryin jälleen mobiilillaitteeni ääreen, joten mininäppäimistö ja tihrunäyttö tulevat taas tuottamaan kirjootusvihreitä ja muita kummajaisia viesteiheni.
144. tonimikael24.8.2010 klo 21:39
Muistini ja tarkistukseni tulos (otanta hyvin hyvin pieni, joten lisää kökköä luvassa, jos vain jaksais enemmän etsiä):

RAHALAKI
PERUSMOPPAUS
AIRAMTEKSTIT
ARMEIJAKUULUTUS
AAMUROMMIT
AJOAIHEET
ULKOVAATETUSMENO
ENGLANNINLAKRITSIPALANEN
ITÄKOIRAT
RAIDKÄTKÖ
ITUKASA
GLASNOSTAPU
OSASATO
LISTAFOLK
TOKIOLAISKAMIKAZE
ALATUPA
AAMUVAHTI
VIITTAKOOT
HIIHTOIKONIT
SHOWKNOWHOW
SCHWARZENEGGERIMITAATIO
WWWAPU
KRISTIINANAANTALITIE
VAKIOKOTIPIZZATILAUS
KOELETTI
LOUNAISSWAZIMAA
IITAMUIJA
LATOTENU
SAHARIMA
TILAKAARA
SYYSHYNTTYYTTÖMYYSSYY
KAPAKKATUITERIT
SEJUORU
PAPARAZZIILKIMYS
JAZZMEKAT
145. tonimikael24.8.2010 klo 21:40
Siinä muutama maistiainen omistani. Ja tuskin tuossa olivat edes kaikkein pahimmat. Nyt joukolla kiviä keräämään.
146. Arska24.8.2010 klo 21:44
Kyllä henkilön nimi pitää kirjoittaa etu- ja sukunimi erikseen!

Jos laatijat ovat keskenään sopineet ettei väliviivaa tarvi ristikkosanassa käyttää ei sitten. Silti mielestäni on tosi "kökkö" sana esim. NBCTVKANAVA
147. Jukkis24.8.2010 klo 21:44
Juuri tuollaisten takia tykkään tonimikaelin ristikoista. Ongelma vaan on se, että vaikeimpia niistä en tahdo saada täytettyä. Tämä ongelma tosin on tässä vähitellen korjaantunut, mutta ei vielä kokonaan.
148. Jukkis24.8.2010 klo 21:50
No tottakai henkilön nimi pitää kirjoittaa oikein normaalitekstissä.

Mutta etenkin Sanasepon tyyppisessä harrastuslehdessä voidaan aivan hyvin kokeilla ristikoissa kaikenlaisia hullutuksia.

Mutta toistan sen, että urigeller on aivan käyttökelpoinen yhdyssana.
149. Jaska24.8.2010 klo 21:56
Pitänee tähdentää, että myös muiden Sanarislaatijoiden utameista ihmeelliset yhdyssanat ovat pääosin koviskamaa. Kovisratkojaksi pitää siis harjaantua. Tyvestä puuhun noustaan, vaikka Mustapartaiselta mieheltä päinvastainen onnistuikin.
150. RA24.8.2010 klo 21:59
Toni, et nyt ymmärtänyt... Piti antaa esimerkkejä kökköyhdyssanoista ~ sanoista, jotka "eivät tarkoita mitään järkevää".

Vai? Laajennetaanko nyt hakua niin, että puhutaankin harvinaisista, erikoisista yhdyssanoista? Sanoista, joita ei ole ennen kuullut?

P.S. Tuosta Tonin listasta puuttuu ainakin LISTARAP
(< LAULAMATTA NOUSSUT?). Jäipähän mieleen. Eikä todellakaan kökköyttään vaan silkasta ahaa-elämyksen voimasta.
151. tonimikael24.8.2010 klo 22:05
Eikö juuri tuollaisia "itse keksittyjä, kirjoista löytymättömiä, yleisesti käytössä olemattomia = kökköjä" tämän säikeen aloittaja nimenomaan toivonutkin?
152. Nykänen24.8.2010 klo 22:07
Sahariman minä hyväksyn eli kovissa kansissa on.
153. RA24.8.2010 klo 22:10
Niinpä taisi toivoa. Ja sitten välillä merkityksettömiä kökköjä. Olkoon siis sekä-että.
154. Arska24.8.2010 klo 22:13
NBCTVKANAVA löytyy PuPesta.
Intän edelleen ettei urigeller ole "oikea" sana.
Voittehan te laatijat sopia että ä ja ö kirjain voidaan korvataa ae ja oe. Saisitte lisävapauksia laadintaan.
Vihje voisi olla: "Hyppäsi mäkeä ulkomaalaisittain" ja ratkaisu olisi "JAENOEJUSSI"
155. kerroskelija24.8.2010 klo 22:14
Pekkajoutsi kirjoitti aikoinaan etu- ja sukunimet ristikoihinsa yhteen. Nyt on tainnut lopettaa.
156. HT24.8.2010 klo 22:23
Urigeller: vuosikymmeniä sitten oli tavanomaista, että nimet tulivat yhteen pötköön (mm. JOHNFITZGERALDKENNEDY), mutta nyt moinen näyttää pikkuisen oudolta. Mitä mahtaa alan säännöstö sanoa asiasta vai sanooko mitään?

Jaskan hyllykauppa-juttu oli sikäli kiinnostava, että vitsi esitettiin aikanaan televisiossa enkä kyllä muista, että Olli olisi mainittu lähteeksi, vaikka tietysti olisi pitänyt, ellei sitten Olli ollut lainannut sitä jostain.

Yllä mainittiin LOMAVITI; minusta kökkö, mutta varmaan puolustajiakin löytyy.
157. uusia ratkoja24.8.2010 klo 22:24
tonimikael, esimerkkisi olivat juuri teeman mukaisia. Kiitos rohkeasta vedostasi. Kivetkin voin pitää vielä taskussani, sillä teidän 'me-porukan' valistustyöllä on ollut minuun huono vaikutus. En millään voi hyväksyä kuin puolet noista kökkökategoriaan. Silmiltäni lienee suomut pudonneet. Minä näen! Minä näen! Minä näen...
158. MMM Sanaristikot24.8.2010 klo 22:25
11. Ratkaisusanan tulee olla suomenkielinen tai suomenkielisessä tekstissä yleisesti käytetty.

Ristikon ratkaisusana on heikko, jos suuri osa muista kuin ristikkoharrastajista ei sitä tunne eli sen tuntemisesta ei ole (juuri) mitään hyötyä. Nykyaikainen sanaristikko ei ole mikään tietovisa, jossa kysellään mitä ihmeellisimpiä tarpeettomia nippelitietoja. Nykyaikaisen ristikon ratkonnassa tarvitaan normaalia yleistietoa ja hoksottimia, ei tietoteosten selailua tai ulkoa oppimista. Erikoisuutena tietovisaristikkokin voi olla jopa suositeltava.

Laatija ei voi varmasti tietää, onko jokin sana ratkojille tuttu. Laatija voi oman kokemuksensa perusteella vain arvioida, mitkä ovat heikkoja sanoja. On hyödyllistä kysellä eri-ikäisiltä ja eri koulutusta ja sosiaalista taustaa omaavilta henkilöiltä sanoja, joita epäilee vaikeiksi, se antaa hyvää pohjaa sanojen valintaan ja karsintaan.

Heikkoina sanoina pidetään yleisesti mm. seuraavia:

• vaikeat tietokirjasanat ja (etenkin ulkomaiset) pienet maantieteelliset paikat
• harvinaiset sivistyssanat
• elokuvien, tv-sarjojen ja kirjojen vähemmän tunnetut roolihahmot
• menneiden aikojen näyttelijät, urheilijat, poliitikot, tiedemiehet ja muut julkkikset, jotka eivät ole jääneet historiaan
• murre- ja slangisanat
• ammattisanat (myös monet Nykysuomen sanakirjan agraarisanat)
• muut ristikoiden fakkisanat, jotka ovat pesiytyneet ristikkoon vain sopivan rakenteensa vuoksi

Erisnimien (etenkin henkilönnimien) runsasta käyttöä ja kutsumanimien (ellei kutsumanimi ole muodostunut kuuluisan henkilön melkeinpä tutummaksi nimeksi) käyttöä tulee välttää.

Puhelinluetteloa ei saa käyttää lähdeteoksena, eli sellaisia (tuntemattomia) sukunimiä, joita ei ole tietokirjoissa tai tunnetuilla henkilöillä, ei ole syytä käyttää.

Internetin hakukoneet (esim. Google, AltaVista) auttavat löytämään merkityksen sanalle kuin sanalle, mutta sitä ei saisi käyttää sanan olemassaolon ja/tai oikeinkirjoituksen ainoana tarkistuslähteenä.

Vaillinaisia sanoja kuten vain yhdyssanan osina käytettäviä sanoja tulee välttää. (esim. RAPI, TIKA, PIETAR, NAIS ja AIKUIS)

Lyhenteiden käyttöä ratkaisusanoina tulee välttää (esim. ESIM).

Akronyymeja eli kirjainsanoja ei voi pitää kovin suositeltavina (STTK, HIFK, RoPS), mutta useat niistä ovat luettavuutensa takia kuin oikeita sanoja tai ovat sellaisiksi muuttuneet (NATO, ARAVA). Ristikoissa on tahattomasti ja perusteettomasti syntynyt "hiljaisesti hyväksyttyjä" lyhenteitä (lentokuljetusliitto IATA on selvästi yleisempi ratkaisusana kuin atomienergiajärjestö IAEA).

Sanaliitoista ei saa muodostaa yhdyssanaa (KAUNISNEITO). Suomenkielisissä teoksissa erikseen kirjoitettuja sanoja (HAPPY HOUR, DRAG SHOW) voi käyttää yhteen kirjoitettuna, koska ne ovat käsitteitä ja erikseen kirjoittaminen juontuu englannin kielen säännöistä.

Suomen kielen perussanakirjan esipuheessa sanotaan: "Yhdyssanoja ja johdoksia voidaan muodostaa suomen kielessä lähes rajattomasti." Sanakirjasta ei siis löydä kaikkia ristikkoon sopivia yhdyssanoja. Ratkaisusanaksi valittavan yhdyssanan tulisi sekä "tuntua hyvältä lausuttuna" että olla mahdollinen tai järkevän tuntuinen tosielämässä (ei esim. ORJALAKKO tai SARKASARI).

Etu- ja sukunimeä ei ole syytä kirjoittaa yhteen (ei siis TARJAHALONEN).

(jatkuu)
159. MMM Sanaristikot24.8.2010 klo 22:26
(jatkuu)


Jos sana aiheuttaa kielteisiä mielleyhtymiä, sitä on syytä välttää. Periaate: ”Jos et mielellään käyttäisi sanaa jutellessasi isoäitisi tai nuoren lapsen kanssa, sanaa kannattaa välttää myös ristikossa.”

Huom! Ristikon kohderyhmä vaikuttaa sanojen valintaan. Esim. elokuva-alan lehden ristikkoon voi panna ohjaajien ja näyttelijöiden nimiä melko vapaasti. Teemaristikossa pyritään teeman mahdollisimman suureen osuuteen ratkaisusanoista ja vihjeistä.

Huom! Ristikkoharrastajat ei ole kohderyhmä. Laatija ei siis saa perustella heikkoja sanoja sillä, että ratkojat tuntevat ne.

Esim. ATAR on ristikoissa yleisempi ja "tunnetumpi" Mauritanian kaupunki kuin pääkaupunki NOUAKCHOTT. Samoin Kimmo SASI on ristikoissa selvästi suositumpi kuin Ben ZYSKOWICZ. Laatijan kannattaisi yrittää pienentää eroa pyrkimällä uudenlaisiin sananrakenteisiin, koska Zyskowicz on henkilönä vähintään yhtä tunnettu poliitikko kuin Sasi.
160. HT24.8.2010 klo 22:32
Jukkis: sanoit "Oikeassa ylänurkassa asiavirhe: LAATIKKOMYYMÄLÖITÄ -> ALEPAT" ja myöhemmin "Minusta tuo 'virallinen' määritelmä on kummallinen, ja pidätän itselleni oikeuden olla hyväksymättä sitä. Kapinaa!". Taitaa jengi enimmältään hyväksyä vakiintuneen määritelmän ja siten myös Alepan laatikkomyymäläksi (myipä sitten maksa- ym. laatikkoa tai ei).
161. MMM Sanaristikot24.8.2010 klo 22:35
21. Säännöistä voidaan poiketa, mikäli …

Mikään sääntö ei yksinään ole ehdoton, jos laatija osaa kiertää sen taitavasti niin, että ristikon kokonaisuus paranee.

Sääntöjen rikkominen johtuu usein laatijan "kurkottamisesta", ts. laatija pyrkii niin hyvään keskimääräiseen tulokseen, että säännön rikkominenkaan ei liikaa laske sen arvoa. Hyvään tulokseen pyrkiminen voi olla esim. vähien piilokirjainten, laajojen aukioiden, korkean keskipituuden, kattavan teeman tai runsaan YÄÖ-kirjainten taajuuden tavoittelua. Ristikon lopputulos ja ratkojan mielihyvä ovat näissä tapauksissa tärkeimpiä.

Sääntöjen rikkominen voi olla hyväksyttävää, koska uusia keksintöjä syntyy vain, kun liikutaan sääntöjen rajoilla niitä uhmaten. Tällöin kyse on yleensä jonkin erikoisuuden kokeilusta, ei ”normaalista” kuvaristikosta. Kokeilu liittyy ristikon kokonaisideaan (juju), joka on laadinnan lähtökohta.

Säännöt pitää kuitenkin tuntea, jotta niitä voi taiten venyttää. Vasta kun osaa laatia sääntöjenmukaisen ristikon, on ”oikeus” kokeilla jotain uutta.

[koko sivun kuva esimerkkiristikko Vuokila Teiden ritari]

[Kuvateksti:
Tämä Sanaseppo-lehdessä x/xx julkaistu ristikko herätti runsaasti huomiota epäsovinnaisella jujullaan. Useimmat jujun keksineet ylistivät ristikkoa ja kertoivat pitkään ihmetelleensä, miten ristikko on ratkottavissa, kunnes juju selvisi. Juju kerrotaan ratkaisun yhteydessä sivulla xx.]

[Ratkaisun yhteyteen:
Tässä ristikossa jujuna oli, että silloisen Teiden ritari -kampanjan logosta tulikin ristikkoon pystyriville kaksi vierekkäistä kirjainta. Ratkojat luulivat vaakasuorien sanojen tiloja yhtä ruutua kapeammiksi eivätkä meinanneet saada sanoja mahtumaan ristikkoon.]

Mikäli laatija rikkoo jatkuvasti tiettyä sääntöä tai sääntöjä ja saa siitä ratkojilta perustellusti runsaasti kehuja, on se mahdollista hyväksyä hänen linjakseen. Muiden ei kuitenkaan ole syytä ottaa siitä suoraan mallia, vaan jokaisen laatijan tulee itse tarkkaan pohtia, mitä tahallinen säännöistä poikkeaminen merkitsee.

Sääntöjen rikkomista pitää tarkkaan harkita, mutta suosituksia rikotaan käytännössä jokaisessa ristikossa kerran tai useammin. Niidenkin tietäminen ja niistä kullekin sopivan osan sisäistäminen antaa laatijalle parhaat eväät mahdollisimman hyviin ristikoihin..
162. uusi ratkoja24.8.2010 klo 22:51
pitkän porun sait kirjoitetuksi. Arvelisin, että tämä säie kohta kuumenee...
163. uusi ratkoja24.8.2010 klo 23:08
Ekille: en ole Ainian-sanaa ihmetellyt. Sen on tehnyt kielenkäytön perusteella minuakin juntimpi kommentaattori. Tosin, olikohan arvosteluun aihettakin? Tälläinen ratkojanoviisipersoona kuin minä jättää kysymyksen auki muiden ruodittavaksi...
164. alus24.8.2010 klo 23:14
Maine katsoo tanskalaista pornoa.
Kuulehan nimimerkki MMM Sanaristikot.
Kirja on Vuokilan kokoelma jostakin menneisyydestä. Silloin ei ollut internettiä, eikä Sanaristikkoseuraakaan. Ei tarvitse tänne sitä kirjaa tulla peistaamaan.
Jokainen laatija toimii omalla tavallaan ja haistattaa veet Vuokilan kirjalle ja peesaajille
165. HT24.8.2010 klo 23:17
"Puhelinluetteloa ei saa käyttää lähdeteoksena, eli sellaisia (tuntemattomia) sukunimiä, joita ei ole tietokirjoissa tai tunnetuilla henkilöillä, ei ole syytä käyttää.

Internetin hakukoneet (esim. Google, AltaVista) auttavat löytämään merkityksen sanalle kuin sanalle, mutta sitä ei saisi käyttää sanan olemassaolon ja/tai oikeinkirjoituksen ainoana tarkistuslähteenä."

Piti oikein luntata, minä vuonna moinen opus on ilmestynyt (2004), kun mainitsi vielä AltaVistan, joka taitaa olla monelle jo tuntematon juttu. Sillä meikämieskin kyllä aikanaan hakuhommat aloitti.

Hesarin ristikkoja ajatellen tulee vielä mieleen sellainen sovellus yllä näkyvään, että ei kannattaisi tunkea ristikkoon sellaisia nimiä, jotka löytyvät vain Facebookista.
166. Jukkis24.8.2010 klo 23:20
No kyllähän minä tietysti LAATIKKOMYYMÄLÄ-sanan hyväksyn. Tuolloin vaan oli minulle yllätys, että se tarkoittaakin hiukan muuta kuin minä olin luullut. Eli en tiennyt, että Alepakin on yleisen määritelmän mukaan laatikkomyymälä. Ei tämä sana mitenkään liity säikeen teemaan, joka on "kököt" yhdyssanat, jotka joidenkin mielestä ei tarkoita mitään.

(Tämä siis vastauksena HT:n tekstiin 24.8.2010 klo 22:32.)
167. Pesonen24.8.2010 klo 23:26
Lähettäjä: uusi ratkoja 24.8.2010 klo 22:51 MMM Sanaristikot -siteeraajalle: "pitkän porun sait kirjoitetuksi"

poru: itku, valittavan t. arvostelevan sävyinen lehtikirjoittelu tms., melu, kohu, meteli
168. Lundia-hyllyt24.8.2010 klo 23:27
Jukkis se jaksaa yhä tyriä kaikki kommenttinsa
169. HT24.8.2010 klo 23:35
Jukkis: asia selvä.
170. uusi ratkoja24.8.2010 klo 23:35
...minä kun ehdin manata tällä palstalla esiintyvät Sanaris-laatijat avustavine ratkojajoukkoineen fundamentalistiristkkouskovaisiksi. No, nyt tälle säikeelle on ihmeen avulla ilmestynyt mmm-ristikkojumalan raamattu. Täytynee se kuuliaisesti ulkoaopetella kaikkine käskyineen. Ehkä siten täysin ymmärrän ristkoiden laadinnan suuren totuuden.
171. Jaska24.8.2010 klo 23:42
Ollin Puusta tyveen ilmestyi v. 1947, joten ei hän ideaa ainakaan Suomen TV:stä vohkinut!
172. RA24.8.2010 klo 23:42
uusi ratkoja, tämä keskustelu ei etene kenenkään - ei sinunkaan - turhanpäiväisillä liioitteluilla ja kärjistyksillä.
173. alus24.8.2010 klo 23:47
Maine vetää nyt rehellistä unta.

uusi ratkojalle tiedoksi ja muillekin:
Kirjaimet MMM tulevat kirjan tekijöiden nimien alkukirjaimista M (Vuokila alias Minä) ja MM (Markku Mäkelä)
174. uusi ratkoja24.8.2010 klo 23:52
Pesonen. Minä koen tuon MMM-paimenkirjeen juuri kuvailemasi kaltaiseksi poruksi. Vai onko ko. Vuodatuksella mahdollisesti joku jalompi tarkoitusperä? En tiedä kuka tai ketkä edustavat MMM-ristkoita. Tuon kommentin jälken tuli oudon hiljaista tällä säikeellä? Liekö kyseessä joku suurempi ristikkohenkinen voima, jonka edessä minunkin pitäisi ymmärtää hiljentyä.
175. Eki24.8.2010 klo 23:54
Pesonen = Suomen kielen perussanakirja

MMM Sanaristikot on Erkki Vuokilan vuonna 2004 Otavan julkaisemana ilmestynyt teos. Nuo otteet olivat kappaleesta Ristikkosäännöt, tekijöinä EV ja Juha Hyvönen.
176. Matti25.8.2010 klo 00:00
Eikö Spartacus johtanut ORJAKAPINAa?
177. alus25.8.2010 klo 00:04
EV on siis Erkki Vuokila ja Juha Hyvönen on joku ristikkoseura Sanaseppojen kyllästynyt puheenjohtaja. Ei ole kirjoitellut tänne enää vuosiin. Ilmeisesti henkilökemiat eivät enää toimi.
178. Eki25.8.2010 klo 00:05
Tulipa taas kerran melkein pelkkiä asiavirheitä, mutta ei se mitään, niitähän netti on täynnä.
179. Jaska25.8.2010 klo 00:11
Matti, onko joku epäillyt asiaa?
180. uusi ratkoja25.8.2010 klo 00:17
uuden oppiminen on iloinen asia. Tietomääräni jalosta ristikkoyhteiskunnasta kasvaa kohisten. Mutta nyt nukkumaan! Toivottavasti näen kauniita unia ristkoista. Sellaisia kuin pikkupoikana, kun pitkän onkipäivän jälkeen silmät ummistaessaan koho pomppi edelleen silmien edessä. ja RA, ethän viitsi olla tuollainen tosikko, ethän :)
181. Taata25.8.2010 klo 00:26
Seniorilaatija Kari Päivärinta alias KP on lähettänyt terveisiä tämän säikeen johdosta ja sanoo olevansa ALEPORAsta samaa mieltä kuin nimimerkki "uusi ratkoja".
Milloinkahan Kari julkaisee oman sanastonsa painettuna?
182. Eki25.8.2010 klo 00:29
(Varoitus: seuraava teksti sisältää kolme kovista kansista löytymätöntä yhdyssanaa!)

Siis tuo mieslaatija, joka ei ole kenenkään laatijamies, koska vaimon kanssa ei jäisi tarpeeksi laadinta-aikaa?
183. Marco Poloinen25.8.2010 klo 00:37
Nyt kun qwerkin on rantautunut jollallaan tuottamaan lisäarvoa keskusteluun, lienee sopiva aika muutamin sanoin käsitellä keskustelun tasoa yleensä ja suhtautumistani "noviisiin" erityisesti.

uusi ratkoja; mahdollisella noviisiudellasi ei ole pätkänkään tekemistä asennoitumisessani. Kyse on tyylistä ja tavasta esittää asiat. Myönnän, että en pidä siitä, että tullaan "takki auki" ja aletaan pian käyttäytyä kuin "Euroopan omistaja". Enkä siitä, että heitellään tekoanteeksipyyntöjä, joista puuttuu rehellinen tarkoitus. Ensimmäiseen viestiini (20.8. klo 15.04) sisältyvän "fakki(idiootti)porukan" ansaitsit mielestäni täysin sillä "kouluttamattomat kotirouvat" -vähättelyllä. (Tunnen ja fanitan monia kyseisen laisia ihmisiä, joilla on reilusti enemmän sydämen sivistystä kuin sinulla (tämän säikeen perusteella) vaikuttaisi olevan.)

"Kieli- ja mielipoliisi" -heitot, "raasut laatijat", "sanarisratkojauskovaiset", "fundamentaalinen uskonlahko", "hurmoshenkisyys", "ristikkojumalan raamattu" jne. jne. eivät kuulu minun mielikuvaani asiallisesta ja toisia arvostavasta keskustelusta. Monista muista hihihi-provoista puhumattakaan.

"Tyhmä", "rupusakki", idiootti ja pakana", "tolloratkoja" jne. ovat itse itsellesi ja viiteryhmällesi antamia nimityksiä, joten niistä lienee turha muita syyttää.

Moninimimerkillisyyden oikeuttaminen "laatijoiden epäsuomenkielisyydellä" on yksinomaan lapsellista.

Itse kukin voi tarkistaa faktat ja muodostaa käsityksensä em. asioista tästä säikeestä.

Itse otsikon asiaan minulla todellakaan ei ole mitään lisättävää, eikä tämän säikeen perusteella mitään tarvetta muuttaa aiemmin muodostamaani käsitystä yhdyssanoista ja niiden muodostamisesta.
184. alus25.8.2010 klo 00:42
Kannatti Poloisen mennä ristikkoseuran kokoontumiseen ja tarjota viskiä omien huikkien lisäksi.
On nykyään näiden säikeiden ihailtu poikamies
185. Marco Poloinen25.8.2010 klo 00:49
Niinpä taas se koira älähti...

JK. Ainahan minä olen tiennyt, että salaa ihailet.
186. alus25.8.2010 klo 00:59
Oletko "niitä"
187. 25.8.2010 klo 01:58
Noin 1 240 tulosta, sanoo google haulla "marco poloinen"
188. uusi ratkoja25.8.2010 klo 10:45
Marco Poloinen.
Sinusta varmaan saisinkin mainion personaltrainerin herrasmiestapojen opiskeluun?

Ja eihän sinun tosiaankaan tarvitse tällä säikeellä roikkua, jos se tuollaista henkistä tuskaa tuottaa.
189. uusi ratkoja25.8.2010 klo 11:09
Marco Poloinen.
Nyt kun olet nähnyt noin paljon vaivaa tämän säikeen sisällön referoinnissa, niin täytyy myöntää, että itsekin yllätyin kuinka rikasta ja ilmaisuvoimaista kieltä olen saanut aikaiseksi.
Pitäisiköhän minunkin siirtyä laadinnan pariin...
190. JTak25.8.2010 klo 11:27
Eihän ratkojien tarvitse MMM-kirjasta löytyviä laatimissääntöjä osata, sillä ne ovat vain laatijoita varten. Nimimerkki uusi ratkoja voi siis ihan hyvin jatkaa ratkomista mistään säännöistä tietämättäänkin. Nimimerkki uusi ratkoja ei vaan oikeasti ole uusi ratkoja, koska näyttää löytyvän sen verran hyvää tietämystä ristikoista.

Ristikon hyvyyttä voi arvioida vain ratkoja itse ja siihen ei mitään sääntökirjaa tarvita. Jos jonkun ratkojan mielestä alepora on huono ratkaisusana, niin hän on silloin aivan oikeassa. Jokainenhan ratkojahan voi itsekseen olla sitä mieltä kuin haluaa.

Laatijatkin ovat aika paljon eri mieltä ratkaisusanojen "tasosta". Jonkun mielestä Atik Ismail ei ole tarpeeksi tunnettu henkilö ristikkoon. Jonkun mielestä taas ratkaisusanaksi kelpaa vain kovista kansista löytyvä sana - oli ne kannet sitten peräisin 1800-luvulta tai kauempaakin. Sanomattakin on selvää, että kovista kansista ei kaikkia mahdollisia käytössä olevia yhdyssanoja löydy.

Laatijan pitäisi aina pystyä asettumaan myös ratkojan asemaan. Aleporatapaus (huom! Tonille uusi sana käytettäväksi ;)) on siitä hyvä esimerkki, että sitä sanaa tuskin kovin moni ratkoja kummeksuu. Jos vastaan tulee vaikkapa sana ATUM tai TATA, niin suurin ilo ratkonnasta kadonnee siihen kohtaan ja otetaan seuraava ristikko esille.
191. uusi ratkoja25.8.2010 klo 12:14
JTak.

Miten uusi uuden pitää olla ollakseen uusi?

Nykyisin aiheesta kuin aiheesta saa helposti ja nopeasti tietoa. Enää ei minkään harrastuksen perusasioita tarvitse vuosia vatkata. Netistä löytyy kyllä kaikesta kaikenlaista.
Ristikoistakin.

Ristikoita olen ratkonut aktiivisesti vasta jonkinaikaa.
Fakkisanaston sisältö on kuitenkin alkanut hahmottumaan koko karmeudessaan. Olen samaa mieltä, että niitä ei hyvään ristikkoon kaivata. Jos ristikko kuitenkin on suunnattu "kaikelle kansalle", jokunen sallittakoon.
Luulenpa, että kustantajan linjan mukaan laatijankin pitää sisältöasioissa toimia, jos leivän joka päivä pöytäänsä aikoo saada. Näin ainakin oletan.

Kysyisinkin laatijoilta tuohon edellä olevaan täsmennystä
(ei liity varsinaiseen säikeen teemaan, mutta sivuaa): antaako tilaaja määräyksiä vai salliiko vapaan kökköilyn.
Eli kuinka paljon laadintatyön tilannut taho määrää millaista sanastoa ristikossa pitää ja/tai saa olla?
192. Matti25.8.2010 klo 12:42
Jaska

MMM Sanaristikot: "Ratkaisusanaksi valittavan yhdyssanan tulisi sekä "tuntua hyvältä lausuttuna" että olla mahdollinen tai järkevän tuntuinen tosielämässä (ei esim. ORJALAKKO tai SARKASARI)."

Mokasin, epäsanaksi väitettiin ORJALAKKOa eikä orjakapinaa. Mutta kai se kapina oli myös lakko. Tai sitten ei.
193. uusi ratkoja25.8.2010 klo 12:48
JTak, lainaus 25.8.2010 klo 11:27

"Eihän ratkojien tarvitse MMM-kirjasta löytyviä laatimissääntöjä osata, sillä ne ovat vain laatijoita varten. Nimimerkki uusi ratkoja voi siis ihan hyvin jatkaa ratkomista mistään säännöistä tietämättäänkin."

Miksi musiikinkuuntelua harrastavalta pitäisi 'kieltää' musiikin teoriaan perehtyminen verukkeella "ethän sinä mikään säveltäjä ole".

Ratkojaa voi kiinnostaa se, että miten ja miksi ratkottava ristikko oli tällä kertaa parempi kuin aikaisempi ratkomiskokemus. Johtuiko se sanavalinnoista, vaikuttiko siihen ratkaisusanojen valinta (toivottavasti oikea termi) vai vihjeet. Miksi jonkin laatijan ristikot maistuvat paremmilta kuin toisen. Miten joku onnistuu laadinnoissaan joka kerta kelpo suorituksella (mielipidekysymys toki), toisten taso notkuu.

Jos tuntee laadinnan tekniikkaa edes jonkin verran, löytää noihin edellisiin kysymyksiin vastauksia ristikoita ratkoessaan.
Kiellettyäkö?
194. JTak25.8.2010 klo 13:58
Ei sääntöihin perehtyminen ratkojalta kiellettyä ole, enkä ole niin sanonutkaan. Tarkoitin että sääntöjen tunteminen ei ole ratkonnan kannalta välttämätöntä. Vertaa esimerkiksi sudokuihin, joita voisi olla aika vaikea ratkoa sääntöjä tuntematta.
195. kari kämäräinen25.8.2010 klo 15:32
Mulla esiintyi jossain alkuvuoden PuPessa kökkömainen yhdyssana ALETAHNA. Tuubissa luki Pepsident ja vieressä kyltti -10%. Tunnustan virheeni. Eihän 10 % ole loppujen lopuksi minkäänlainen alennus.
196. tonimikael25.8.2010 klo 16:40
kari k! Älä käytä pepsidenttiä! Se syövyttää hampaat pois! Ja se on tosi juttu!
197. kari kämäräinen25.8.2010 klo 17:16
Tiedän tiedän Toni. Piti vain vaihtaa ristikkoon hieman tahnan nimeä, ettei kukaan yhdistä sitä alkuperäiseen ja aitoon!
198. o25.8.2010 klo 17:23
Voi voi tulisipa joskus päivä, jolloin Eki antaa loparit laatijoilleen. Eivät pääsisi tuollaisella laadinnalla mihinkään toiseen "talliin".
199. tonimikael25.8.2010 klo 17:39
Miten alepora-Eki vois ymmärtää antaa loparit laatijoilleen, kun ei itsekään ole sen kummempi?
200. uusi ratkoja25.8.2010 klo 17:52
Jukkiskohan se oli, joka halusi urigellerin ristikkoon. Tuon sanan käyttö ja hyväksyminen kai ikäkysymys. Nuorempi sukupolvi nimittelee ihmemiehiään mäkkaivereiksi.
Minun puolestani molemmat vaan ristikkoon, on niitä varmasti käytetty ahkerammin arkikielessä, kuin, kuin ....no, vaikka nyt sitä surullisen kuuluisaa aleporaa.

Toisaalta tuollaisille urigellereille käy kuin Atik Ismailille.
Aika ajaa ohi.
201. Kaarlo Kyy25.8.2010 klo 18:01
Minä en olisi halunnut, että Kaija Koo panee lauluun sanan unihiekkamyrskylyhtypylväs. Koko laulu on nyt pilalla. Olisi vähän miettinyt. Onko kökömpää?
202. =25.8.2010 klo 18:15
Koko laulu ja päivä on ton jälkeen pilalla.
203. -25.8.2010 klo 18:18
Siinä alkaa harkita jo koko musiikinkuuntelun lopettamista.
204. Eki25.8.2010 klo 19:29
Asiallinen keskustelu kökköyhdyssanoista on ihan paikallaan. Tässä säikeessä tehdyt räikeimmät päätelmät menevät kyllä pahasti metsään. Joihinkin ratkojiin toki vaikuttaa jo yksi sanakin niin, että ärtymys syntyy. Monta kertaa kyseessä on ihan oikea sana, koska ratkojat kuten muutkaan ihmiset eivät toki hallitse kirjoja tai oikeinkirjoitusta kuin vettä vaan. Hyvin usein, kun valitetaan huonosta sanasta, on ratkoja itse tehnyt virheen ja oikea ratkaisu on moitteeton.

Lähes jokaiselle ratkojalle kokonaisuus ja ristikon jättämä jälkitunne ovat tärkeimpiä. Tähän laatijankin mielestäni pitäisi pyrkiä: maksimoimaan sanaston, vihjeistön ja kokonaisuuden miellyttävyys ja hyvyys.

Onhan se hyvä, että Metronkin ristikot huomataan. Siihen nähden, miten niitä pidetään "vain" helppoina läpihuutojuttuina (jollaisiksi ne toki on tarkoitettukin), ainakin itse teen sinne avaria alueita ja yritän parhaani mukaan tehdä erilaisia pikkuristikoita ja ristikkoelämyksiä.
205. o25.8.2010 klo 19:59
Sano Eki, rehellisesti pääsisitkö muuhun lehteen laatjaksi? Tuolla valitsemallasi laadinnalla?
206. Eki25.8.2010 klo 20:04
Nyt en tajua.
207. Matti25.8.2010 klo 20:13
Täällähän on jo todettu, että hämähäkki ja tikapuut eivät ole yhdyssanoja. Entä karuselli?
208. o25.8.2010 klo 20:13
Lehdillä on tietyt säännöt sanoista. Luuletko, että nuo kökkösanat menevät seulan läpi?
209. pelaaja25.8.2010 klo 20:25
Ekin lausuma "Hyvin usein, kun valitetaan huonosta sanasta, on ratkoja itse tehnyt virheen ja oikea ratkaisu on moitteeton." oli mukava lukea siksi, että ratkojana olen tosi monta kertaa huomannut, että usein juuri noin ajatellaan. Joo, laatija on tehnyt virheen, jos itsellä on väärä ratkaisu, josta ei halua luopua. No ei se aleporaa muuksi muuta. Vaikka aleporalla tosin on se tarkoite..En silti ole tähän mennessä luetuista kommenteista ymmärtänyt, että mistä aletuotteista sitten voisi käyttää ale-alkuista yhdyssanaa, joka ei olisi kökkö. Luetusta tekstistä olen ymmärtävinäni, ettei ole alehousuja vaan tarjouksesta ostetut housut.
Ja RA:n kaipaamista oikeasti esiintyneistä 'erikoisista' yhdyssanoista täällä kyllä jo aika alussa työmies mainitsi
sananelikon tyllileninkikuvamainos. No, sehän oli Hesarissa, joten se on eri juttu, ymmärsin. Ja sanaleikkiä työmieskin sen sanoi olevan. Mutta voi kai se olla kökkö jonkun mielestä ? Tai sitten helmi ? Ainakaan ratkoessa ei voi ennakoida, mikä ihmeen sana balettitanssijaa muistuttavasta kuvasta on syntymässä.
ps. tuosta karusellistä tulee mieleen Matti N. - härreguud, taitaa sittenkin olla eri mies
210. Eki25.8.2010 klo 20:28
Eikun en tajua, miksi olet vaihteeksi o.
211. 025.8.2010 klo 20:36
Harmillisen lähellä omaa nikkiäni.
212. o25.8.2010 klo 20:36
Vastasit tuohon kysymykseen.
213. Eki25.8.2010 klo 20:43
No hyvä, jos vastasin. Sitten voidaan keskittyä siihen, miksi käytät noita nikkejä niin paljon, vaikka aina paljastat itsesi kaikille ennastaan jo liiankin tutuilla jutuilla. Olet tietysti antavinasi sitä kuvaa, että täällä useampikin olisi ekivastainen. Sellaiseksihan Joey Luumäki sanoi koko saittia. Ai niin, Joey olikin vain viirausta päässäni.
214. RA25.8.2010 klo 21:23
Eki, älähän nyt. Jospa se on vain huoli 'oikeudenmukaisuudesta, tasapuolisuudesta ja rehellisyydestä', kun muutama ihminen nimimerkkiä vaihdellen haukkuu koko sinun ammattitaitosi ja osaamisesi ja firmasi tavat toteuttaa ristikoita. Tuo syvä oikeudenmukaisuuden ja rehellisyyden tarkoitus pyhittänee keinot.

Me tänne kirjoittelevat yksittäiset ratkojathan emme tietenkään ymmärrä mitään ristikoista. Jostakin käsittämättömästä syystä (joka ei tietenkään liity mitenkään aitoon ratkontakokemukseen) kokoonnumme tänne VAIN nuoleskelemaan.

Samoin kuin vaikkapa ne SANA+KUVA=RISTIKKO -näyttelyn sadat vastaajat vastatessaan kysymykseen: Kuka on suosikkilaatijasi?

Kritiikkiäkin täällä esitämme, mutta kukapa sitä nyt noteeraisi. Eivät ainakaan asioiden laidasta syvästi huolissaan olevat muutamat moninimimerkit. Ilmeisesti kritiikki pitäisi esittää jotenkin ilkeämmin tai nälvimämmin.
215. uusi ratkoja25.8.2010 klo 21:23
kysyin aiemmin, millaisia vaatimuksia kustantajat asettavat ristikonlaatijoille sanaston suhteen. No, täytyypä rajata kysymyksen ulkopuolelle Sanaris-laatijat, heidän toimintamallinsa on tullut selväksi.

Mutta kenelleköhän laatijat noin ylipäätään laativat?. Itselleen, kollegoille, kustantajille vai ratkojille? joskus aikaisemmin mainitsin, että me ratkojat maksamme laatijoiden palkan, lisään: myös kustantajien. Pidätän siis edelleen purnaamisoikeuden tehdyn työn laadun arvioimiseen nimenomaan meillä ratkojilla.

Olisiko kyse myös jonkinlaisesta kuluttajansuojasta? Ovathan sanaristikot useimmiten kaupallisia tuotteita, eikös?
Joten, jos ostan liköörikonvehteja, tiedän pakkausselosteen mukaan odottaa sitä mitä tuotteen valmistaja on luvannutkin: liköörikonvehteja. Jos kuitenkin suuhun tupsahtaa etikoituneita sellaisia, on irvistykseni varmasti todellinen vaikkei kaikkien mielesta oikeutettu. Pitäisikö pyytää rahat takain?
Kas siinäpä kysymys.
216. Pisti silmään25.8.2010 klo 21:26
"...kökkö jonkun mielestä ? Tai sitten helmi ?"

Uusi ratkoja, kysymys- ja huutomerkkiä ennen ei jätetä tyhjää väliä, sanoo mm. Uusi Kielenopas, mutta senhän pitäisi olla kaikilla paljon kirjoittavilla muutenkin tiedossa. Ethän sinä jätä väliä ennen pistettäkään. Ranskalainen saa jättää välin, mutta me kirjoitamme suomea.
217. Pisti silmään25.8.2010 klo 21:30
Anteeksi, tuo oli tarkoitettu nimim. pelaajalle.
218. uusi ratkoja25.8.2010 klo 21:41
anteeksi annetaan, mutta älä pidä noin herkkää liipasinta. Tällä palstalla kielipoliisit ampuvat varjoaan nopeammin.

Olen maininnut, että itse roikun linjoilla minimobiililaitteen ääressä. Näppäimistö on turkasen pieni, samoin näyttö. Muutkin voivat harrastaa samaa extreamea, joten sylttyä syntyy. Älä anna sen silti silmää puhkoa.
219. Eki25.8.2010 klo 21:42
Sanaris ei ole kustantaja. Muut ostavat ristikkonsa meiltä ja panevat kustantamiinsa lehtiin. Uudet asiakkaat tulevat pääasiassa mainostamatta eli ovat nähneet jossain lehdessä ristikkomme ja pitäneet laadusta.

Jokainen Sanaris-laatija (kuten muutkin laatijat) on oma yksilönsä. Se on rikkautta. Ei kukaan pysty määräämään laatijaa tekemään juuri tietynlaisia ristikoita ammatikseen. Mutta laatukriteereitä on toki monia. Noissa säännöissä on paljon asiaa (tuossahan tuli vasta kaksi kappaletta), vaikka ne jotenkin morkkauksen kohteeksi joutuivatkin.
220. uusi ratkoja25.8.2010 klo 22:11
RA.

Toppuuttelit aiemmin minua turhasta ilkeilystä tällä palstalla. Nyt harkitset jo itse moiseen rytymista? Älä, se voi johtaa vain loputtomaan röykytykseen ja mieiipahaan joidenkin täällä lymyävien kommentaattorinimimerkinsuojassasanomisiaansuojele vienlaatijoiden toimesta.

Nimimerkki: Kokemusta on.
221. RA25.8.2010 klo 22:46
Ironia on vaikea laji. Edellisessä kirjoituksessani sitä yritin ja mitä ilmeisemmin pieleen meni. Enkä tosiaankaan ole ryhtymässä henkilöönkäyvään nälvintään mihinkään suuntaan.

Yritin vain sanoa, että muutamat ihmiset / moninimimerkit keinoja kaihtamatta ovat siihen ryhtyneet. Niin vaikeasti nieltävää tuntuu olevan se, että sivuston ylläpitäjän Sanariksen laatijoiden ristikoista pidetään laajalti eritasoisten ratkojien keskuudessa. Ja herran jestas, että se vielä täällä ääneen sanotaan!!!

"Ei kyllä varmana missään muilla sanaristikkosivuilla erehdytä kehumaan sivujen ylläpitäjän ristikoita." "Joku Ekin juonihan tämä selvästi on." "Kaipa se maksaa noille /seennuolijoille."

Ihan aavistuksen tympäisee...
222. 025.8.2010 klo 23:07
uusi ratkoja.
Kuinka uusi ratkoja olet?
223. uusi ratkoja26.8.2010 klo 00:11
lukisit edelliset kirjoitukset. Ehkä silti parasta täsmentää, ettet uteliaisuuttasi kieltäsi suusta pudota.

Kaikista ratkomistani ristkoista olen täyttänyt 80 prosenttia kuluneen vuoden aikana. Saldo siis vain joitakin kymmenä Ärrä-ristkoita ja saman moinen nettiristkoita.
Taas lainaan omia sanojani: kuinka uusi uuden pitää olla ollakseen uusi. Eikö teille mikään riitä?
224. uusi ratkoja26.8.2010 klo 00:19
no tuo aikaisempi viestini karkasi kännykästä ennen kuin ehdin kirjoitusvihreet poistaa ja viestin sisällön kolmeen kertaan ajatuksen kanssa lukea. Antx.
225. uusi ratkoja26.8.2010 klo 00:28
ai niin, ratkoinhan tämän kuuman kesän aikana kasan iltalehden ja varsinkin -sanomien ristikoita. Muutaman Hesarinkin. Muttei mitään holistimääriä kuitenkaan.
226. 026.8.2010 klo 00:38
uusi ratkoja.
Kyllä minulle riitti vastauksesi. Kiitos teitittelystä.
227. 026.8.2010 klo 00:47
Vanhana ratkojana kysyin, eikä kieli pudonnut suustani.
228. Eki26.8.2010 klo 01:13
Musiikissa voivat ärsyttää mm. huonot riimit tai epänormaalit painotukset. Näistä asioista kun mainitsee ihmisille, useimmat vastaavat, etteivät kiinnitä niihin lainkaan huomiota. Täytyy myöntää, että vaikka noita ongelmia olisi kappaleessa, se voi silti olla hyvä, jopa huippuhyvä.

Jotkut taitavat sanoittajat saattavat panna valmiiseen virheettömään sanoitukseen jonkin pienen riitelevän jutun, ettei teksti olisi tasapaksu ja/tai että siinä olisi jotain särmää.
229. RA26.8.2010 klo 01:53
Kun ratkoo paljon, niin mikä tahansa ymmärrettävää suomen kieltä oleva sanastollinen harvinaisuus, vaikkapa juuri erikoinen yhdyssana on ratkojalle pelkästään myönteinen löytö. Vaikka vähän kieli poskessakin muodostettu. Tai jopa nimenomaan kieli poskessa muodostettu.

Tämä edellyttää tietysti laatijalta kielentajua, halua ja kykyä leikkiä kielellä, huumorintajuakin.

Kuin musiikista harrastajakin erottaa, milloin ollaan oikeasti huonoja, kyvyttömiä ja milloin tehdään jotakin tahallaan, niin erottaa sanaristikoistakin.
230. uusi ratkoja26.8.2010 klo 08:16
RA.
puhut asiaa 26.8. 01.53.
231. o26.8.2010 klo 10:44
Tuohon kysymykseen, pääsikö Eki laatijaksi noilla laatimuksillaan johonkin muuhun ristkkolehteen? On vastaus,
ei pääsisi. Olisi pudotettava nuo ihmesanat kankkulan kaivoon. -Jos joku muuta väittää, niin puhuu tietämättömänä asiasta.
232. JTak26.8.2010 klo 11:17
Ettei vaan nyt laatijamies puhuisi omiaan. Vai oliko se mieslaatija..?
233. RA26.8.2010 klo 11:29
Tarkoittaakohan o 'muulla ristikkolehdellä' sitä/niitä, missä kuitenkin on hyväksytty sanat: aletavarat, alepuvut, aleasu, apukumit, ovenosa... Heh.
234. Jaska26.8.2010 klo 12:08
Menisikö jossain muussa ristikkolehdessä läpi EI ALVIRAN KIRJOISSA (10).
235. peku26.8.2010 klo 13:59
en lukenut muita kun alussa olleen alepora jutut
Olin viikonloppuna suomenlinnan panimoravintolassa ja
aleolut ei ollut halpaa,kuitenkin kelpo olutta.
realale-olutta ei ollut jota juuri barcelonasta tulleena hämmästelin
236. uusi ratkoja27.8.2010 klo 22:14
Onkos myrsky vesilasissa jo tyyntymään päin, poijjaat? Päästöt päästelty? Myös Marco P:een?
237. 027.8.2010 klo 22:45
uusi ratkoja.
Minulla on edelleenkin nätisti kieli suussa.
238. uusi ratkoja28.8.2010 klo 20:40
RA. 26.8. Klo 11:29

yleensä puhut asiaa, mutta esimerkeistäsi vain 'apukumit' on kökkö eli sana, jota ei yleiskielessä kukaan käytä. Paitsi ehkä henkilö, jonka käytössä olevat pääkumit ovat loppuneet. Varsinkin, jos on hortoillut kapakkatuiterissa, silloin kun kumia olisi kipeästi tarvinnut.
239. uusi ratkoja28.8.2010 klo 21:00
tämän säikeen rohkaisemana on tullut selväksi, että elävä ja runsas ja kenenkään ennen puhumaton suomen kieli kuuluu sanaristikoihin. Sanaston pitää siis olla innovatiivista ja mielellään ennenkokematonta, jännääkin, jotta kiksejä ristikoiden täyttämisestä saisi. Mietin, kenen toimesta julkaistaan ensimmäinen suomalainen pornokuvaristikko. Olisihan kuvien ja sanaston suhteen kaikki aivan uutta ja ennen kokematonta. Siinä siis laatijoille aivan uusi suomenkielenmättöympäristö aivan vapaana. Eikun toimeksi, te poijjaatsuomenkielen urhokkaat...
240. Matti29.8.2010 klo 01:22
Teekkarien Vaputtimessa julkaistiin pornosanaristikko joskus 60-luvun puolivälissä. Ristikkoteknisesti se vain oli luvattoman heikko.
241. Antti Viitamäki29.8.2010 klo 12:23
En tiedä. Kuulostaa aika tylsältä. Sitä paitsi onhan noita tuhmia kuvia silloin tällöin vuosien ja vuosikymmenten varrella ristikoissa tainnut ollakin. Varsinkin oudoissa vappu- ja joulupainatteissa. Lienevätkö koskaan olleet erityisen suosittuja.

Sanaston kannalta ajatellen - on toki totta että alatyylin sanoja ei yksikään ristikkokustantaja tai -toimittaja vasiten suosittele, mutta vaikka jonkinmoinen liberaalistuminen tapahtuisikin, sanasto ei mitenkään merkittävässä määrin rikastuisi. Jos alat, uusi ratkoja, laskeskella alatyylin takia ristikoista pois rajattuja sanoja, en usko että mitenkään yletöntä määrää niitä saat. Muista että pornahtavankin kielen värikkyys perustuu usein ihan tavallisten sanojen käyttöön.

Toinen huomionarvoinen seikka: kun hieman perehtyy ristikoiden laadintaan, tajuaa nopeasti että valtaosa tuollaisten "pornoristikoiden" sanoista olisi joka tapauksessa muita kuin alatyylisiä. Saada puolet sanoista aidosti alatyylisiksi olisi erittäin vaikeaa, ellei mahdotonta. Aivan samoin kuin olisi erittäin vaikeaa saada edes neljännes sanoista ALEPORAN kaltaisiksi kirjoista löytymättömiksi yhdyssanoiksi. (Itse asiassa saada ylipäätään neljännes sanoista yhdyssanoiksi vaatisi jo melkoista taituruutta.)

Keskustelua alatyylisistä sanoista on muistaakseni täällä käyty ennenkin. Henkilökohtaisesti asia on minulle likipitäen yhdentekevä, mutta suurta osaa ratkojista alatyylin käyttö todennäköisesti vaivaisi. Jäämme odottamaan, josko joku todella kiinnostuisi tekemään pornoristikkoja. En ennustaisi hirveän suurta kaupallista menestystä.
242. Antti Viitamäki29.8.2010 klo 12:24
Kovasti sinulla, uusi ratkoja, tuntuu yhä olevan tarvetta provosointiin. Eihän siinä mitään, se on yksi tapa käynnistää keskustelu, mutta kun tulee sellainen tunne ettet tuota porno-kommenttiasikaan ole kovin syvällisesti miettinyt. Palaan taas siihen, että hyvä keskustelu vaatii perustelua ja perehtymistä. Saathan toki jatkaa tuota heittelyä, mutta on turha syyttää ketään jos joku alkaa heitellä takaisin.

Provokaatiosi liittyy tietenkin yhä siihen, millä säikeen avasit - ovatko tilapäiset tai tavalliseen kielenkäyttöön kuulumattomat (yhdys)sanat ristikoissa hyvä vai huono asia? No, itse asiassahan sinä jo itse vastasit tuohon kysymykseen:

Te ratkojat maksatte meidän laatijoiden ja ristikkotoimittajien palkat. Te päätätte, minkälaiset ristikot ovat hyviä ja minkälaiset huonoja. Vertasit ristikoita leipomotuotteisiin - huonot pullat vievät konditorian konkurssiin. Uskoakseni, jos ratkojat pitävät lehteä huonona, lehti menee konkurssiin aivan samalla periaatteella. Missä ihmeessä se ero olisi? Eihän kukaan PAKOTA ostamaan nimenomaan Sanaris Oy:n lehtiä. Moni firma hylkää ristikon, jos siinä on kirjoista löytymätön sana - jos asia on ratkojille tärkeä, he ostavat lehtensä näiltä firmoilta.

Yhtä asiaa en epäile hetkeäkään: jos ratkojat alkaisivat lähettää Ekille valtavat määrät palautetta oudosta sanastosta, hän välittäisi tämän tiedon laatijoille ja kehottaisi pitäytymään sanakirjoihin. Vaan kun tilanne on toinen. Pitkälän Toni on varmaankin kirjoista löytymättömien yhdyssanojen ylivoimaisesti suurin hyödyntäjä, mutta hän on siitä huolimatta yksi suosituimmista Sanaris-laatijoista. Tuskin sinä olet ainoa, joka on Tonin sanastoa kommentoinut vähemmän kiittävään sävyyn, mutta niin kauan kuin valtaosa nimenomaan tykkää noista miehen viljelemistä erikoisuuksista, ei Eki varmaankaan näe mitään syytä rajoituksille.

Ja jos luulet, että Toni ei saisi tehtyä laadukasta ristikkoa ILMAN näitä kyseenalaistamiasi yhdyssanoja, luulet väärin. Kyse ei ole taidon puutteesta vaan valinnasta.

Autonvalmistajat pyrkivät tiettyyn laatuun koska kyse on usein turvallisuudesta, jopa ihmishengistä. Leipuritkaan eivät keskimäärin halua asiakkaittensa saavan ruokamyrkytystä.

Ristikoissa ei ole kyse kenenkään turvallisuudesta, vaan viihteestä ja kielen elävänä ja rikkaana pitämisestä. Ristikkolaatijoista osa on yksinkertaisesti sitä mieltä että tietty sanastollinen vapaus on hyvän laadun tae - ei huonon laadun merkki.
243. ?29.8.2010 klo 12:43
uusi ratkoja, perustele miksi sinun mielestäsi alepora on kökkö sana, mutta aleasu ei?
244. o29.8.2010 klo 14:11
Yksi asia Teiltä arvon laatijat on jäänyt huomaamatta. Tai sitä juuri kierrette, kuin kissa kuumaa puuroa. -Se nimittäin on se, mikä tässä säikeessä on jo kauan sitten tullut selväksi. Teillä arvon laatijat ei ole oikeutta tehdä minkäänlaisia uusia sanoja. Ja tästä ette pääse yli ettekä ympäri.
245. ooh29.8.2010 klo 14:30
... mutta jos uusi ratkoja ei olisi tätä "paljastusta" tehnyt, laatijat olisivat voineet harjoittaa ammattiaan maailman tappiin onnellisen autuaina (tietämättä huonoudestaan).
246. Antti Viitamäki29.8.2010 klo 15:10
Arvon nimimerkki "o". Kyseinen asia on tuskin jäänyt huomaamatta, kun nimenomaan siitä olemme yrittäneet koko säikeen verran tässä keskustella. Sen sijaan se, minkä sinä kierrät melko tarkkaan, on ylipäätään ymmärrys siitä mitä tarkoittaa uuden sanan keksiminen.

Ensinnäkin:

Kieli ei ole mikään systeemi, jossa jokin hallitus tai muu instanssi keksisi tai päättäisi uusista sanoista. Uusia sanoja kehitetään eri tahoilla jatkuvasti - lähtökohtaisesti KAIKILLA on lupa ja oikeus keksiä uusia sanoja. Eri asia on, alkaako kukaan noita sanoja sitten käyttää. Sanoja syntyy ihan itsestään kansan suussa, niitä keksitään uusille tieteen ja teknologian ilmiöille ja asioille, niitä lainataan sellaisenaan muista kielistä. Jos tätä jatkuvaa muutosta ei olisi, se tarkoittaisi kielen vähittäistä rappeutumista ja lopulta kuolemaa - tai vähintäänkin kieliyhteisön irtautumista muusta maailmasta.

Toiseksi:

Tämä säie ei ole missään vaiheessa edes keskustellut TÄYSIN uusien sanojen KEKSIMISESTÄ - vaan tilapäisten yhdyssanojen käyttämisestä ristikoissa. On aivan eri asia luoda kieliopin sääntöjen mukaan täysin hyväksyttäviä yhdyssanoja kuin keksiä kokonaan uusia sanoja.

Kolmanneksi:

Kukaan laatija tuskin edes uneksii täysin uusien kantasanojen keksimisestä. Jos moinen olisi hyväksyttävää, eikö ristikoiden laatiminen olisi totaalisen simppeliä kelle tahansa? "Jaaha, tämä meni muuten läpi mutta tuossa on ristikkäin sanat GLÄÄLÄ ja HEGRTDUS. Vaan eipä hätää, minäpä keksin juuri että GLÄÄLÄ on sähkösaunassa muodostuva hiki ja HEGRTDUS se pieni ääni joka lähtee maitotölkin avaamisesta."

Minusta yksikään laatija ei täällä ole kiertänyt mitään. Kaikki ovat yrittäneet selittää, että yhdyssanoja saa kuka tahansa muodostaa, kun tekee sen kieliopin sääntöjen mukaan ja siten että näin muodostetuilla sanoilla on selkeä, järkevä tarkoite. Sanakirjoihin ei tulla koskaan sullomaan kaikkia mahdollisia kombinaatioita - niitä kun on loputtomasti.
247. Antti Viitamäki29.8.2010 klo 15:10
Se, että sana ei ole kirjoissa tai yleisessä käytössä, saattaa toki tehdä siitä huonomman ristikkosanan. Kaikki laatijat (muutamaa tälläkin foorumilla paljon äänessä ollutta poikkeusta lukuun ottamatta) pyrkivät käyttämään sanoja jotka ovat valtaosalle ratkojista tuttuja. Mutta jos jokin tilapäinen yhdyssana on looginen ja ymmärrettävä, on se minusta aina parempi kuin mikä tahansa fakkisana jollaisia tiettyjen laatijoiden ristikot ovat pullollaan.

Mitä epäselvää sinusta olisi esimerkiksi sanassa APPELSIINIVIRVOITUSJUOMAPULLO? Sitä ei löydy kirjoista. Jos kokeilet moista googlettaa, et varmasti saa yhtään osumaa. Todennäköisesti kovin moni ei ole elämässään sanaa tarvinnut. Mutta sanan merkitys on silti kaikille suomalaisille täysin selvä - miksi? Siksi, että se on muodostettu kielen sääntöjen mukaan ja sille hahmottuu välittömästi täysin yksiselitteinen tarkoite. Vaikka sanaa ei ehkä kukaan ole tähän mennessä käyttänyt, en MINÄ ole tuota sanaa KEKSINYT. Ymmärrätkö?

Ja kuinka monen ristikoita ratkomattoman suomalaisen sen sijaan luulet tunnistavan sanan UTRA? Löytyy kyllä Nykysuomen sanakirjasta, eli pitäisi olla täysin hyväksyttävä sana - silti voisin veikata että vähintään viidennes kansasta sanoisi laatijan keksineen sanan omasta päästään päästäkseen laadinnassa eteenpäin.

Nimenomaan täysin mitään sanomattomien sanojen (UTRA, IKRA, APIS, LIAS...) takia monen ihmisen ratkontaharrastus lopahtaa heti alkuunsa. Jos nimimerkki "uusi ratkoja" olisi lopettanut ratkonnan ALEPORAN eikä minkään muun sanan takia, olisin kyllä ollut äärimmäisen ihmeissäni.
248. HT29.8.2010 klo 15:36
"Kukaan laatija tuskin edes uneksii täysin uusien kantasanojen keksimisestä."

Liekö ollut kyse uneksimisesta vai mistä, mutta kun Hesarin ristikossa on vihjekuvana heilahtava leka ja ratkaisuksi tulee LEKATA, pikkuisen kummastuttaa.
249. Jaska29.8.2010 klo 15:50
Aulis Lehto tekee laatijain unelmista totta!
250. o29.8.2010 klo 15:52
Turhaan sinä Antti Viitamäki juokset Arvoisten laatijoiden avuksi. Säästä tuokin aikasi laadintaan (jos olet laatija). Eikö oikeesti olisi laatijan "kunnia", kun häntä sanojen vuoksi suositaan? -Eikä joka hetki, kun ristikko pulpahtaa maailmaan on siinä jollakin sanomista? Niin Antti lopeta nuo höpötyksesi ja keskity sinäkin parempaan (niin jos olet laatija).
251. o29.8.2010 klo 16:16
HT
Kyllä se voisi olla oikea sana. Vertaa saha>ta pora>ta.
252. Antti Viitamäki29.8.2010 klo 16:17
"-Eikä joka hetki, kun ristikko pulpahtaa maailmaan on siinä jollakin sanomista?"

Keskittyisit sinä siihen mitä kulloinkin tänne kirjoitat.
253. Joooooooo29.8.2010 klo 16:22
ja haarukkata, veitsitä, lusikkata, haravata
254. o29.8.2010 klo 16:23
Tuoko lause pisti silmään? Tuo sinun vuodatuksesi oli ihan turhaa. -Kun laatijoilla ole sanojen teko oikeutta. Ne herrat ovat ihan toisaalla. -Eikö mene kaaliin?
255. o29.8.2010 klo 16:26
tuo edellinen oli AV:lle
256. Jukkis29.8.2010 klo 16:31
No nyt alkaa tyylinkin perusteella näyttää siltä, että "o" = "kp". Aiemmin siltä näytti vain sisällön perusteella.

Jos noin on, niin varmaan Antti V. itsekin tajuat, että jatkaminen on turhaa.
257. o29.8.2010 klo 16:38
jukkis
Älä sekoita minua siihen turhauttavaan laatijaan. Olet lähellä herjausta jo.
258. Jukkis29.8.2010 klo 17:21
No jos et halua itseäsi luultavan kp:ksi, niin älä kirjottele sellaisia kieliopillisestikin ontuvia älyttömyyksiä kuin "-Kun laatijoilla ole sanojen teko oikeutta".

Kirjoittele mieluummin tuollaisia 29.8.2010 klo 16:16 :n kaltaisia. Sehän osoittaa että sinulla sentään on vähintäänkin kohtuullinen suomen kielen taju.
259. Joooooooo29.8.2010 klo 17:32
o: "-Kun laatijoilla ole sanojen teko oikeutta".

Yhdyssanaa teko-oikeus ei löydy ainakaan Pesosesta. Ehkä siksi o ei rohjennut omin päin laittaa noita sanoja yhteen.
260. ässä29.8.2010 klo 17:37
Jukkispa sen heitti esille klo16:32, mitä itsekin hieman arvelin juuri noiden "ontuvien älyttömyyksien" takia. Myös oikeinkirjoitus tai paremminkin sen puute saa minutkin epäilemään samaa.
261. Antti Viitamäki29.8.2010 klo 17:42
Ei tässä tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa. Onko se tosiaan Kari itse? Heh. Täytyy sanoa että kirjoitustaito on merkittävästi PARANTUNUT sitten viime näkemän. Tuo "sanojen teko oikeus" tietenkin käy koko lailla yksiin surullisenkuuluisan "sanojen ristiin meno aistin" kanssa - mutta jos "o" = "kp", niin onnittelut "kp":lle. Melkoista keskittymistä vaatii tuollainen parannus.

No, veikkaanpa että tässä on nyt kyse vain ihan tavallisesta trollauksesta. Tuttujenkin joukossa vaihtoehtoja on jokunen, mutta jääköön arvailu sikseen.

Jos tuon "Ne herrat ovat ihan toisaalla" kirjoittaja TODELLA uskoo kirjoittamaansa, tämän keskustelun jatkaminen on turhaa. Jos kyse on vain tahallisesta ärsyttämisestä, keskustelun jatkaminen on vielä turhempaa.

En taida enää viitsiä kirjoittaa tänne ennen kuin täällä tiedetään varmuudella kuka on kukin. Ei sen takia että välittäisin kuka mitäkin mieltä on, vaan ihan yksinkertaisesti siitä syystä että keskusteluissa ei ole enää mitään järkeä.

Onnittelut kaikille trollaajille - mitä minuun tulee, saavutitte tavoitteenne.

Ja jos tähän perään tulee kaikenlaista väkytystä, niin ehkäpä jonakin selvempänä hetkenä nämä väkyttäjät kykenevät menemään itseensä ja lopettamaan touhunsa.

Maailma on paskanjauhajien. Nyt teillä on yksi paskanjauhaja vähemmän. Kiitos.
262. Marco Poloinen29.8.2010 klo 18:15
Ihailen kyllä tuota AV:n kärsivällisyyttä ja viitseliäisyyttä. Itselläni ne loppuivat jo paljon aiemmin.

Vaikka alati käyn taistelua kyynistymistä vastaan, olen jo ajat sitten jakanut ihmiset mielessäni ymmärtämisen suhteen kolmeen ryhmään: - se, jolle ei toinna (hyödytä, kannata) selittää, - se, jolle ei tarvitse selittää, - ja se, turhan pieni vähemmistö (ei tällä sivustolla), joka oikeasti haluaa ymmärtää - ja ymmärtääkin, kun selittää. Aina ei ensimmäiseen ja viimeiseen porukkaan kuuluvia ole heti alussa helppo erottaa toisistaan.

Mitä moninimimerkilliseen (provoiluun) tulee, ymmärrän sen kyllä vähemmän tai enemmän (qwer) vahingoittuneen psyyken ilmentymänä, mutta en edes taitolajina arvosta sitä pätkääkään.
263. Minä vain29.8.2010 klo 20:21
Tämä ei ole provoilua kun kysyn, että onko "sikakiloosto" mielestänne kelvollinen sana ristikossa.
264. Jukkis29.8.2010 klo 20:37
Minusta on. Oikea muoto tietysti on sikakilo-osto, mutta yhdysviivahan jätetään ristikkokäytössä pois. Ja kyllähän tietysti "sikakilon osto" parempaa suomea olisi.
265. uusi ratkoja29.8.2010 klo 21:55
Marco Poloinen. Täsmentäisitkö vielä sen verran, että mihin luettelemaasi kolmeen ihmisryhmään itse koet kuuluvasi, näin avautusi persoonasi ylivertaisuus meihin tavallisiin maanmatosiin verrattuna.
266. uusi ratkoja29.8.2010 klo 22:08
ja vielä Poloiselle: lopettaisi jo sieluasi riipivät pohdinnat kuka tai ketkä, tai mikä salaliitto on nimimerkkini takana. Usko pois, se olen minä, ei mikään eikä kukaan muu kuin minä. On se kumma kun ei mene jakeluun. Jos minussa hahmotat jonkun vanhan demonisi, niin hallelujaa...
267. Jondalar29.8.2010 klo 23:03
Vilkas keskustelu nopeaan tahtiin lähti käyntiin aleporasta. Keskustelun aihe sinänsä ei ollut hääppöinen. Provosointi, huono käytös ja hataralla pohjalla heitetyt herjaukset saivat useat palstoja seuraavat henkilöt tarttumaan kynään. Hyviä ja asiallisia kommentteja lausuivat mm. otv-a, Jaska, Eki, tonimikael, Marco, PP, Matti, T, Lauri Kultti, HT, RA, Taata, työmies, Hemuli, pelaaja, Jukkis, 0, Antti, Arska ja JTak. Muista kirjoituksista ei löydä paljon hyvää sanottavaa.
268. Marco Poloinen29.8.2010 klo 23:57
uusi ratkoja, pyydän anteeksi epämääräisyyttäni siltä osin, että moninimimerkkiarvosteluni ei (enää) kohdistunut mitenkään erityisesti sinuun, vaan käsitteli ilmiötä yleisellä tasolla. Täällä kun on ennestäänkin omat perinteiset painajaisemme.

Kysymykseesi ryhmistä arvelisin enimmäkseen kuuluvani asiasta riippuen kahteen jälkimmäiseen, mutta on asioita, joita on suotta tulla minullekaan selittämään. Tyylistähän se jonkun verran riippuu...

Korostan (taas), että ilmauksesi "tavallinen maanmatonen" on itsesi kehittämä, ei minun. Sinähän voit olla vaikka kuinka erikoinen "maanmatonen"!

Usko pois, että en kuvittele itsestäni mitään suuria, mutta olen jo niin iso poika, että suurin piirtein tiedän mistä tykkään ja mistä en. Se pätee niin ristikoihin, laatijoihin kuin nettikirjoittelijoihinkin. Tällä sivustolla on tosi harvassa ne, joista en tykkää, mutta ainahan se on joku rikka rokassa. Optimistina uskon, että tilanteet voivat muuttua (sekin on nähty). Tietystikään kaikki eivät mitenkään voi tykätä kaikista, mutta silti pitäisi olla ihmisiksi.

Niin, niistä asioista joista en tykkää on tainnut tuolla aiemmin tulla mainittuakin esimerkinomaisesti muutamia. Mutta eiköhän tämä tästä...
269. uus ratkoja29.8.2010 klo 23:58
jondalar.
Sinähän se taisit olla ensimmäinen, joka päästi tällä säikeellä hätäisen parkaisun: meitä vedätetään!!!. Silloin lopullisesti vakuutuin, että tällä palstalla lymyää 'me-ryhmä', joka pitää yhtä ja puhuu vain yhteisesti hyväksyttyä kieltään, kuten kaikissa 'me-ryhmissä' on kautta aikojen ollut tapana. Taisitkin tuossa edellä luetella aikamoisen joukon totuudenpuhujistanne.

Provosoinnista: tällä palstalla provosoinnin synonyymi tuntuu olevan 'eriävä mielipide'. Muualla se lausutaan
'mielipiteiden runsaus'.

Vedättämisestä: vedättämiseen tarvitaan vedätettäviä. Myönsit itsekin, että teitä eli me-ryhmää viedään kuin pässejä narussa. Naru? Eihän sitä edes tarvittu?
270. uusi ratkoja30.8.2010 klo 00:23
Marco P.
Tämän säikeen ensimmäisessä viestistäsi lähtien olit päättänyt antaa minulle laatijaisän kädestä. Mitäs saavuin tänne takki auki ilman ennakkovaroitusta.

Minä raukka arkana kuiskasin metsään, mutta sainkin vastaani älämölömetelin. Itse asiani hukkui meluun tai haluttiin kai sinne aleporan päristyksen myötä hukuttaakin.
Olen samaa mieltä kanssasi, että ihmisiksi oleminen kannattaa usinmiten. Varsinkin jos siihen muutkin antavat mahdollisuuden.

Sotakirvestä en ole mielestäni heilutellut, mutta jos käsiini olisi leka eksynyt olisin voinut vaikka ryhtyä lekaamaan.
271. Marco Poloinen30.8.2010 klo 00:58
uusi ratkoja; vai sinä raukka arkana kuiskasit... ;-D

Sulla taitaa olla optinen harha tai muu ohranjyvä silmässä. Mutta ihan vakavasti: Jos käsityksesi eka viestistäni on tuo, niin olet käsittänyt väärin. Siinä on tasan kolme riviä, jotka voi tulkita jollain lailla negatiivisiksi:"

"En tiedä missä fakki(idiootti)porukassa olet elänyt, kun arvelet vain "kouluttamattomien kotirouvien" käyttävän arkikieltä. Ja kuka on mielestäsi riittävän arvokas muodostamaan uuden yhdyssanan?"
Jos et olisi ihan niin sokea omille sepustuksillesi, myöntäisit että (niin kuin sanoin aiemmin) ansaitsit sen. Tuossa yhteydessä 'idioottikin' on aika liudentunut ilmaus.

Älä välitä, et sinä ole ainut mielestään suora ja armoitettu totuudenpuhuja, joka paljastaa kaikki "porukat" ja niiden "kähminnät" ja liittoutumiset ja kertoo "niille" mitenkä ne rahasta tekevät työnsä huonosti, ja sitä rataa - mutta joka ei pätkääkään kykene ottamaan vastaan samantasoista arvostelua itseään kohtaan. Itse kehittelet ilmaisuja, joista sitten toisia syytät. - Silläkin toiminnolla on joku hieno nimi, jota onneksi en muista.

Jos olisin se "laatijaisä", jona minua pidät, niin sanoisin että "poeka, poeka, elä kehtoo...
272. uusi ratkoja30.8.2010 klo 08:00
Voe, voe, minua poeka poloista. Mitenhän kehtoon enää elämääni tästä jatkaa...
273. JTak30.8.2010 klo 10:03
Jukkis taisi tuossa yhdysviivasta kommentoida, että se jätetään ratkaisusanasta aina pois. Ei välttämättä. Ainakin helppoon ristikkoon se jopa kannattaa laittaa paikalleen, siihen ristikkoviivan päälle - vaakasanassa vaakaan ja pystysanassa pystyyn. Auttaa aloittelevaa ratkojaa kummasti.
274. RA30.8.2010 klo 10:20
Hyvät ihmiset!

Lukekaa a j a t u k s e l l a nuo Viitamäen Antin kirjoitukset! Olen varma, että jokaikinen kielitieteen ammattilainen yhtyy joka sanaan ja nyökkää jokaiselle ajatukselle. On se kumma, jos nuo ajatukset eivät kelpaa jokaikiselle meistä ristikkoalan ammattilaisista, amatööreistä, laatijoista ja ratkojista.

Tuon viisaammin ja selvemmin ei asioita voi sanoa:
- uusien sanojen keksimisestä
- yhdyssanojen muodostamisesta
- sanojen merkityksistä / merkityksettömyydestä
- sanojen kökköydestä vs. paras mahdollinen muotoilu
-> sanojen ristikkokelpoisuudesta
-> sanojen tietoisesta valinnasta ristikkoon
-> sanojen käytöstä ristikoissa
275. iso S30.8.2010 klo 13:04
Kävin läpi vanhoista sanatilastoistani vähintään 10 kirjainta pitkät sanat. Mitä pitempi sana, sen todennäköisemmin se on yhdyssana. Omissa ristikoissani esiintyneistä luokittelin kökköyhdyssanoiksi nämä:

pattipolvineiti
polkkaneuvottelu
pääsiäisyöaie
saamissatu
selvännäkijä

Saamissatu lienee ns. pakkoraossa syntynyt sana. Muut ovat tarkoituksellisia huumoripläjäyksiä. Esimerkiksi selvännäkijä: tätä muota paljon käytetään ja onhan sillä järkevä tarkoite: selvän asian näkee kuka tahansa. Selvänäkijä näkee sellaistakin mitä muut eivät näe (uskokoon ken tahtoo).

Muiden ristikoista:

antomenetelmä
eukkovallat
iestelytavat
iglurivistö
iltatulija
ilveskissauros
inarilaisheilasuosikki
itkemisaika
kaasuilmapallokauppiaskumppanukset
kattivaras
kaupunkilaisröökinä
keskivertorivijäsen
kinuskikastikelitra
koivukompleksi
kuikistelutapa
liekinlaskija
länsietelä
maailmanympärysautoilu
naalilauma
neroniekka
nikosialaisisä
opetuslapsisakki
purtilokasa

Kaikki eivät ole mitenkään pahoja tapauksia ja osa saattaa olla asiayhteydessään perusteltuja. Siinä ja siinä -tapauksia oli sen verran että tuo edustanee kohtuullista arviota kökköyhdyssanojen määrästä kyseisessä aineistossa. Esimerkiksi naalilauman otin mukaan sillä perusteella että naali on reviirieläin joka elelee yksin tai pareittain. Naalilaumaan törmääminen ristikon ulkopuolella on varsin epätodennäköistä.

Erilaisia 10-kirjaimisia sanoja oli 3957, jotka esiintyivät yhteensä 4197 kertaa (pitkät sanat olivat siis enimmäkseen vain kerran esiintyviä). Kökköyhdyssanoja oli 39 (0.99 %) ja ne esiintyivät yhteensä 40 kertaa (0.95 %). Ainoa kahdesti esiintynyt oli toutainuros. Lieneekö legendaarisen enosilakan tuttuja.

Erilaisia sanoja oli yhteensä 29560 ja ne esiintyivät yhteensä 108364 kertaa. Koska sanojen lyhetessä yhdyssanojen osuus pienenee, arvioin taiteilijan vapaudella että kökköyhdyssanoja on noin 80 (0.27 %) ja ne esiintyvät noin 120 kertaa (0.11 %).

Tällä perusteella en pidä kökköyhdyssanoja kovin merkittävänä ongelmana, etenkään jos jättää tarkastelun ulkopuolelle Hesarin ristikot (jotka ovat kaikin puolin oma lajinsa) ja jotkut heikkolaatuiset ristikkolehdet, jollaisia on kuulemma olemassa. Itse ratkon sen mitä ristikkolehtiä ratkon lehdistä jotka ovat tässä suhteessa kirkkaasti Hesarin tason yläpuolella.
276. Jukkis30.8.2010 klo 14:11
Vissiin adjektiivi "kökkö" tarkoittaa kaikille muille jotenkin eri asiaa kuin minulle. En käyttäisi sitä sanaa yhdestäkään edellälistatuista. Enkä ymmärrä, miten yhtään kenenkään mielestä esim. kattivaras ansaitsisi moisen määritteen.
277. 030.8.2010 klo 14:12
iso S.
Lopussa tuli selväksi, että et pidä HS-ristikkoja
korkeatasoisina. Kun nyt paljastit sen niin olisi
mielenkiintoista kuulla, mikä tai mitkä ovat mielestäsi
niitä kirkkaasti Hesarin tason yläpuolella olevia?
278. Aksu30.8.2010 klo 14:22
Minä jäin ihmettelemään iso S:n mainitsemaa NAALILAUMAA. Sehän kuulostaa ihan hyvältä! Johtuneeko siitä, että wikipedian mukaan naali ei elä laumoissa vaan yksinään tai pareittain.
279. Jukkis30.8.2010 klo 14:32
Wikipedia: Naali elää yksinään tai pareittain, mutta sen mukana voi olla "auttajia", kuten ketuilla.

Ja poikasia voi olla jopa 19.

Että siinä niitä naalilaumoja on.
280. Marco Poloinen30.8.2010 klo 14:36
Täytyypä sanoa, että pienireikäinen on tuo isoS:n kökköseula. Oma sanakirjani antaa kökkö-sanalle vain 'typerä', 'typerys' -merkityksen, ja noista luetelluista yhdyssanoista ei ainakaan tuossa merkityksessä omaan seulaani tarttuisi yhtäkään.

Naalilauma voi olla biologisesti asiavirhe, mutta yhdyssanana moitteeton. Heikoimmasta päästä olevia omasta mielestäni ovat 'iltatulija' ja 'länsietelä', jota sitäkään parempaa ei esim. ruotsalaisilla (sanajärjestys vaihtaen) lounaasta edes ole.

Suurin osahan noista on tosi herkullisia ja niiden käyttötilanteiden kuvitteleminen vallan mieleistä (ristikko)puuhaa!

RA:n viimeisin viesti on silkkaa asiaa. Toivottavasti lukukehotus saa ansaitsemansa huomion. Mm. Antin viisaita ajatuksia tämänkin säikeen asioista on luettavissa aiemmistakin säikeistä, mistä yritin tuolla alkupuolella muistuttaa. Kertaus on tietysti opintojen äiti, mutta aikaa ja tupakkia palaa jos jokaiselle "uudelle" on selitettävä samat - päteviksi todetut - asiat aina uudestaan.

Entisten säikeiden selailu vaatii tietysti hieman vaivaa (eikä siinä ole "tämä on juuri minulle" -asetelmaa), mutta voi antaa yllättäviäkin vastauksia mieltä vaivaaviin kysymyksiin. Ja useisiin sellaisiin, jotka eivät ole vielä ehtineet edes vaivata. Koosteen osoite löytyy mm. tämän säikeen 1. viestistäni. Toivottavasti se vielä joskus on klikattavissa etusivulla.

Niinpähän vain tuli sotkeuduttua "otsikon asiaankin"!
281. Nykänen30.8.2010 klo 14:46
Minäkin tunne länsietelän, joka on sama kuin lounas.
282. iso S30.8.2010 klo 16:07
Niinpä. Seulaani voi ilman muuta pitää tiukkana ja itsekin totesin, että "kaikki eivät ole mitenkään pahoja tapauksia ja osa saattaa olla asiayhteydessään perusteltuja."

Minulle ei kuitenkaan kelpaa perusteluksi sanan hyvydestä se että köyhillä ruotsalaisilla ei ole parempaa, kun meillä kerran on. Sanaa ei pelasta sekään että Nykänen tuntee sen. Siellä on paljon sellaista 1800-luvun agraarisanastoa joka elää ristikoissa vain edullisen sanarakenteensa puolesta. Listaamieni sanojen puolustaminen toisaalta vahvistaa johtopäätöstäni: kökköyhdyssanat eivät ole laajamittainen ongelma.

Hesarin ristikoiden suhteen minut pitänee kai laskea pikemmin puolustajiin kuin vastustajiin. Laatijalla on kiistämätöntä taitoa sekä sanojen solmimisessa että vihjeityksessä. Hän ottaa itselleen järkyttäviä haasteita sijoittamalla teemalauseita uskomattoman tiheään, ääritapauksessa useita vierekkäin ja päällekkäin, ja selviää asetelmasta kuin ihmeen kaupalla. Valitettavasti tämä tapahtuu enemmän tai vähemmän (vaihtelee paljon ristikosta toiseen) poikittaisten sanojen kustannuksella. Mikään kyläpahanen ei ole liian pieni eikä etu- tai sukunimi liian tuntematon kelvatakseen pelastajaksi. Pääasia että syntynyt kirjainyhdistelmä löytyy netistä.

Monet noista sanoista pörhistävät niskavillojani siksi että niistä jää maku sanan keinotekoisesta pidentämisestä. Erityisesti tämä vaivaa silloin kun eläimestä tehdään koiras, naaras, uros tai emo silloin kun tuo lisuke ei ole millään tavalla kuvasta pääteltävissä. Toisaalta monet Hesarin kökkösanoista on pelastettu loistavalla vihjeellä. Silloin ei tiedä, onko sana punottu mukaan tarkoituksella vai pakon edessä, eikä sillä ole väliäkään, kun tuloksena on positiivinen hytkähdys.

Laumalla ja parvella on luullakseni eläinten käyttäytymistieteessä tietty määritelty merkitys. Naalipari poikasineen ei ole lauma vaan pesue, riippumatta siitä kuinka monta poikasta on. Laumakäyttäytymiseen tarvitaan useampia aikuisia yksilöitä jotka liikkuvat ja toimivat yhdessä. Naalien "auttajien" rooliin en ole perehtynyt, mutta kuulostaa lähinnä lapsenvahdin hommalta sillä aikaa kun vanhemmat käyvät etsimässä saalista.

Sepustuksistani kannatta lukea jokainen sana ja joskus sanojen välitkin! Sanoin että ratkomani ristikkolehdet ovat "tässä suhteessa" Hesarin tason yläpuolella. Siis kökköyhdyssanoja on vähemmän. Tästä ei missään nimessä pidä vetää johtopäätöstä että tarkoittamani ristikkolehdet ovat joka suhteessa Hesarin yläpuolella. Enhän menisi missään tapauksessa arvioimaan itseänikään, tällaista harrastelijaa, Lehdon tasoiseksi laatijaksi. Joku tolkku pitää olla palttoon repimisessäkin.

Ratkon pääasiassa sen firman lehtiä joihin itse harvakseltaan laadin. Lehtien nimiä en luettele, koska minusta se ei ole korrektia kun olen täällä hyvän kilpailijan vieraana. Vuokila itse on minun silmissäni mestari ja hänen tallissaan on useita loistavia haastajia. Toisten ristikoita ratkon mieluummin kuin toisten, mutta tunnistan laadun vaikka tyyli ei olisikaan miu mau mukkaan. Siis Pelikaani-lehdet saavat minulta hyväksytty-leiman ja iltapäivälehdista Ilta-Sanomien ristikot ovat mieluisampia kuin Iltalehden.

Laatueroista kiinnostuneita kehotan kokeilemaan eri firmojen lehtiä. Luulen että seuraavalla ostokerralla käsi käy mieluummin yhteen suuntaan kuin toiseen. Makuja on monia, joten kaikilla tuo suunta ei ole sama.
283. Jukkis30.8.2010 klo 17:06
Jos en tietäisi toisin, niin voisin ihan luulla että tuossa edellä naalilaumajutussa on kyseessä aivan massiivinen tosikkomaisuus kun pitää eläinten käyttäytymistieteestä etsiä perusteluja jonkun hassun ristikkoyhdyssanan kökköysastetta määritettäessä. "Naalipari poikasineen ei ole lauma vaan pesue". Kyllä se nyt helkuta vaan on lauma, jos yli 20 naalia on samassa paikassa. Voi se tietysti pesuekin olla, ellei naapurin apulaisnaali ole eksynyt väärään paikkaan, jolloin pesue on lauman osajoukko. Tai sitten ei ole naapuria paikalla, jolloin pesue on samalla lauma.

- Mikä kakaralauma tuolla menee?
- Älähän kökköile. Se ei ole lauma, vaan perhe. Siellä on paikallinen lestadiolaisperhe iltakävelyllä.
284. pelaaja30.8.2010 klo 18:02
Jotenkin tämä on ollut ihan kiehtova säie. Semmoinen, jonka voi joskus vanhana lukea uudelleen.
Mutta höppön pöppö tuosta tarkoite-sanasta. En usko teitä.
Olen tässä päivänä muutamana tarkoituksellisesti käyttänyt tarkoitetta tarkoituksen tilalla eri tilanteissa ja joka kerta on ihmetelty, mitä puhun: tarkoitatko tarkoitusta? jne. (tämä täällä esiintyvä tarkoite siis oli vain minun otsikkoa sivuamaton oma ihmettelynaiheeni ja ei sen puoleen, ymmärrän kyllä nyt mitä tarkoite tarkoittaa vaikkakin jatkan itse tarkoituksella)
285. Jaska30.8.2010 klo 18:13
Mikä on elämän tarkoite?
286. Matti30.8.2010 klo 19:04
Karkoite karkoittaa. Seuraako siitä, että tarkoite tarkoittaa?
287. Kielonen30.8.2010 klo 19:27
Karkoite on kökkösana. Karkote on oikea. Knoppien knoppi. Karkottaa ja tarkoittaa eivät ole riimipari.
288. Joooooooo30.8.2010 klo 19:55
...ja porata-porittaa, mutta sahata-sahoittaa ja lekata-lekoittaa
289. uusi ratkoja30.8.2010 klo 21:01
jes. Te olette tosiiankin suomen kielen urhokkaita. Sen myönnän. Eikä lausahdukseni tosiaankaan ollut provoa vaan puhdasta kehua. Varsinkin AV:n kommentit, tosin ylipitkät sellaiset, olen mielenkiinnolla makustellut. Ja RA:n kiihkoton esiintyminen saakoon myös ansaitsemansa ansion. IsoS toi myös ehtaa näkemystä säikeeseen.

Onhan tämä ollut aika hurja säikeen aloitus tällaiselle noviisi ratkojalle. Kyyti on ollut kovaa, ja lienee itsekin syypää niskaani sataneeseen kiviropinaan.

By the way. Bongasin tänään seniorilaatija KP:n ristkon Iltalehdestä. Onko tällä säikeellä viihtyvillä tietoa, minkä tasoinen laatuero on sanomien vastaavien laadintojen kanssa julkaisupolitiikkana ko. Lehdillä.
290. uusi ratkoja30.8.2010 klo 21:07
taas anteeksipyyntö. Operoin tällä tihrukommunikaattorilla (Nokia E75), ja taas viesti bongahti saitille ihan omia aikojaan. Kaikkine kirjoitusvihreineen, mutta jospa asia silti selviää.
291. 030.8.2010 klo 22:52
Jukkis.
Kirjoituksesi kolme viimeistä riviä oli todella hauska.
Hersyvät naurut sait aikaiseksi!
292. Hiljaista on31.8.2010 klo 18:17
Eihän vain Keskinäinen Kehujien Kerho ole lopettanut toimintaansa, eihän?
293. Jukkis31.8.2010 klo 19:25
On lopettanut. Miksi kysyt?
294. -31.8.2010 klo 19:31
Viisasten kerhokin on vaiennut.
295. uusi ratkoja31.8.2010 klo 22:01
no, keskustelunhan saisi käyntiin jos joku tai minä ryhtyisi provoamaan, mutta tointaako moinen...kivenropinaa se vain tietäisi.
Aikaisemmin mainitsin bonganneeni KP:n ristikon maanantain Iltalehdestä. Lienee joku sen kokeeksi jo ratkonutkin. Edelleenkin ihmettelen, että mikä on laatijoiden mielestä iltalehden ja -sanomien julkaisupolitiikan ero. Kohderyhmänä kuitenkin molemmilla samat syvät kansan rivit? KP:n ristikoihin törmää kioskikaupparistikkolehdissä. Mutta nyt siis jo Iltalehdessäkin. No, ratkoin kyseisen ristikon ja ihan simppeli viihderistikkohan se oli. Mutta liekö niin ollut tarkoituskin. En tiedä, tai lehdenkustantaja sen parhaiten tietää
296. Eki31.8.2010 klo 22:08
Iltalehden ristikot valitsee ja teettää Aurifera Oy, viime kädessä valinnat tekee Sami Hämäläinen. Viikonlopun ja Iltalehden helpot ristikot -lehden ristikot valmistuvat ja valikoituvat tosin Kari Vaalamon johdolla.

Ilta-Sanomien ristikot valitsee ja teettää Sanaris Oy, viime kädessä valinnat tekee Erkki Vuokila.
297. Eki31.8.2010 klo 22:17
Korjaus: Viikonloput taitaa nykyisin hoitaa Sami.
298. uusi ratkoja31.8.2010 klo 22:41
mitätäh? Sinä Eki-setä siis edelleenkin olet roikkumassa tällä säikeellä. Hienoa! Minä kun luulin jo sinut menettäneeni. Kiitos faktoista, vaikkei ne mitään lisäsevitystä itse kustannuspolittiseenkysymykseeni tuonutkaan...
299. RA31.8.2010 klo 22:48
uusi ratkoja, mikä se sinun kysymyksesi tarkkaan ottaen on?

Tämäkö: "Onko tällä säikeellä viihtyvillä tietoa, minkä tasoinen laatuero on sanomien vastaavien laadintojen kanssa julkaisupolitiikkana ko. Lehdillä."

Vai tämäkö: "Edelleenkin ihmettelen, että mikä on laatijoiden mielestä iltalehden ja -sanomien julkaisupolitiikan ero. Kohderyhmänä kuitenkin molemmilla samat syvät kansan rivit?"

Vai mikäkö?
300. RA31.8.2010 klo 22:57
En tietenkään osaa vastata kustantajan, julkaisupolitiikan tai laatijoiden näkökulmasta. Monivuotisena ratkojana osaan:

Minusta sekä IS että IL julkaisevat viikolla helppoja ja helpohkoja ('keskis') ristikoita. Viikonloppuisin molemmissa lehdissä on ainakin yksi vaikeampi, haastavampi, niin sanottu 'kovis'.

P.S. Ihanko totta Kari Päivärinnan ristikko oli Iltalehdessä? Enpä ole ennen bongannut. Jäi ostamatta juuri tuo lehti.
301. uusi ratkoja31.8.2010 klo 23:17
RA
ostapa itsellesi minikännykkä, jossa on internet-yhteys. Yritä sen jälkeen tihrunäppäimillä ja samanmoisella näytöllä saada aikaan edes sellaista viestitystä kuin minä olen tällä säikeellä saanut aikaan. Kokeile. Sen jälkeen olisit valmis arvioimaan hiukan eri tavalla kirjoitusasun ja sisällön muodostamista. Et ehkä huomannut, että seuraavassa viestissäni pyysin erheellistä sanamuotoa anteeksi.

Kun yhdistät nuo kaksi lainaamaasi sitaattiani, saat niistä aikaan kysymykseni perustan. Tai sitten et.
302. RA31.8.2010 klo 23:29
[Kysymyssiteerauksissasi ei ollut kysymys kirjoitusvirheistäsi tms., vaan kysyin sitä, että mitä sinä tarkkaan ottaen kysyt.

Vastasinkin jo 22:57 yhdeltä kantilta. Mahtoiko se olla edes osaksi vastaus kysymykseesi, en tiedä.]
303. uusi ratkoja31.8.2010 klo 23:41
RA.
Vastausta odottaisin ennemmin laatijoilta ja varsinkin oikeilta lehdenkustantajilta (en 'tavarantoimittajilta'). Sinun mielipiteesi on siis jo rekisteröity, kiitos siitä.
304. uusi ratkoja31.8.2010 klo 23:53
Sorry, nyt vasta huomasin, että taidatkin olla kielenkäytön perusteella kauniimman sukupuolen edustaja. Joten anteeksi karkea kielen käyttöni.
305. uusi ratkoja31.8.2010 klo 23:56
tuo edellinen siis RA:lle, ei teille poijjaille...
306. Taata31.8.2010 klo 23:57
KP:n laajentuneet markkinaosuudet osoittavat, että koulutus on kannattanut ja kysyntä kasvanut. Kari on viime aikoina opiskellut todellakin laatimista.
Karilla on nyt porassa isku päällä.
307. Arska1.9.2010 klo 00:21
Ei taida olla aleiskupora? :D
308. Taata1.9.2010 klo 00:29
Eikä alekinkkurasvoja! Näistä uskaltaisin lyödä melkein vaikka veikkaa.
309. Sensuroitu1.9.2010 klo 02:16
Sensuroitu
310. Ylläpito1.9.2010 klo 02:17
Samin tekstiä muutettu kirjoittajan toiveen mukaan.
311. Sami Hämäläinen1.9.2010 klo 02:17
Kökkö- ym. yhdyssanoista:
Käytän itse harvakseltaan, mutta ilolla otan vastaan ristikoita, joissa esiintyy harvinaisia/uusia yhdyssanoja, jotka ovat ns. normaalilla ajatuksenjuoksulla varustettujen ihmisten ymmärrettävissä, ja jotka ovat vielä jotenkin järkevästi vihjeellä varustettavissa. Esimerkkejä: alepora on aivan ok, keskitasoa, ei mikään luovuuden superilmentymä, mutta täyttää edellä mainitsemani kriteerit, vuvuzelamyyjä olisi hauska nähdä (vai onko joku jo korkannut?). Ristikkopoliisi, rantalentisbikinit, pelikaanifani, mikäs noissa. Ei näe mitään syytä tuomita, antaa kukkia vain. Taannoin vastaanotin ristikon, jossa esiintyivät sanat toti-ikä ja esiasu. Nämä saivat minun suupieleni mutristelemaan jonkin verran. Kyseinen ristikko on vielä työstettävien paksussa kasassa.

Iltalehden palkintoristikoiden julkaisupolitiikasta:
Peruslähtökohtana on tarjota ristikko, joka on ratkojansa ratkaistavissa suht normaalitietämyksellä ilman, että täytyy google tai almanakka olla koko ajan käytettävissä. Toisinaan on helppoa, toisinaan vähän vaikeampaa, mutta lähtökohtaisesti ristikko on suunnattu suurelle yleisölle, onhan lehden levikki kohtalaisen suuri, ja lukijakunta varsin kirjavaa. Ensimmäiset kuukaudet tein ko. ristikkoa käytännössä yksin, nyt olen saanut mukaan uutta verta, ja tehtävät toivon mukaan monipuolistuvat. Vierailipa siellä jo edellä mainittu KP:kin, "simppelin viihderistikon" muodossa, kuten "uusi ratkoja" osuvasti luonnehti. Muita vierailevia tähtiä ovat tähän mennessä olleet Rita Sirén, Toni Piirainen ja Erkki Korpela. Loppuviikon (ke-pe) tehtävissä puikoissa ovat olleet SH, Rita ja Erkki (joka muuten päättää viestinsä tuttavallisesti: Eki, hehe). Toimintatavat ja yleisöpalaute määräävät paljolti sen, ketkä tuohon laatijarinkiin jäävät pysyvästi. Vastuu ristikoiden laadusta on kuitenkin viime kädessä sillä henkilöllä, jonka se tunnetumpi Eki alaansa tarkasti seuraavana tiesi oikein mainita tuossa vähän klo 22 jälkeen.
312. Funny1.9.2010 klo 08:51
Tässä joukko hyviä sanoja. Laatijat eivät ole näitä keksineet, vaan ne kuuluisat "toiset herrat". Joten hyväksyttäviä ristikkosanoja varmaan. Mutta kuka laatija uskaltaisi tarttua näihin?

alfaäiti
asustekoira
binbokeskeytys
enkelikuluttaja
euro-orpo
fanifiktio
hajukeittiö
hammasmerkki
helikopterivanhemmat
imagojono
jokuveli
kalapuikkoviikset
pikaruokayliopisto
samppanjapullovartalo
suklaailmasto
313. apuva1.9.2010 klo 17:10
Peistaan tämän tekstin HS säikeeltä vielä tännekin.

Lähettäjä: Jylhähalinen 27.8.2010 klo 15:43

"se ei ole minun toivomukseni, vaan laatijoilla on yhteisesti sovitut pelisäännöt ja tämä on yksi niistä".

Piti tämäkin vielä kokea. Täällä roikkuvat ovat jo pahasti dementoituneita yli-ikäisiä.
Mistä sen nykysuomen sanakirjan tähän nappaisi. Onkohan sen joku jo kirjoittanut puhtaaksi.
Sitten kun vielä saisi tietoja siitä yhteisestä laatijoiden kokouksesta.
314. Jukkis1.9.2010 klo 19:42
Hmm.
Mikähän on "se", joka ei ole jonkun toivomus?
Mikähän on "tämä", joka on yksi "niistä" (ilmeisesti sovituista pelisäännöistä)?
Mikähän on"tämäkin", joka piti (kenen?) vielä kokea?
Mikä on "täällä", jossa jotkut roikkuvat?
Mikä on "se yhteinen laatijoiden kokous"?

Muuten asia on kyllä ihan selvä.
315. Jondalar1.9.2010 klo 20:05
Lisää retorisia jysymyksiä

Mikä on niin sykähdyttävää tekstiä, että kannattaa moneen paikkaan liittää?
Mistä tunnistat pahasti dementoituneet yli-ikäiset ihmiset? Mikä erottaa sinut heistä? Onko se vain ajan kysymys?

Nykysuomen sanakirjan hankinta on helppoa. Se on julkaistu Suomeksi. Kielellä, jonka opiskelu nimimerkillä apuva on pahasti vaiheessa.
316. [0]1.9.2010 klo 20:49
[Jondalar.
Klo 17.10 kommentti ei kuulu tänne.
Samoja asioita ihmettelen minäkin]
317. Jaska1.9.2010 klo 21:43
Sallinette minun ystävällisesti avata apuvan teksti ihmettelijöille niin kuin itse sen ymmärsin.

Arvostelu kohdistuu ainakin minun mielestäni Jylhähalisen hatusta tempaistujen oloisiin tietoihin laatijoista.

Viittaus Nykysuomen sanakirjaan ei tarkoita, että apuva sitä kaipaisi. Hän päivittelee, että Jylhähalisen esittämien "laaitjoiden kokouksessa" hyväksyttyjen opinkappaleiden mukaan laatijan pitää varmistaa, että vähänkin kököhtävä yhdyssana löytyy Nykysuomen sanakirjasta. Jos ei löydy, niin sitä ei saa kelpuuttaa ristikkoon.

Jos tulkintani on oikea, apuvan kommentti sopii oivallisesti tähän säikeeseen. Jos olen väärässä, niin ylläpito voinee siirtää sen sille sopivaan säikeeseen.
318. 01.9.2010 klo 21:58
metro 02. 08. 2010 ja kökköyhdyssanat.
Miten liittyy tähän otsikkoon?
319. uusi ratkoja1.9.2010 klo 22:23
O. ja kumppanit.
Jep, jep. Apuva on tosiaankin avun tarpeessa...
320. Jondalar1.9.2010 klo 22:54
Nykänen ei tunne sanaa *peistata*. Hain sitä googlaamalla. Copy and paste näyttää olevan. Seivataan kovalevymuistiin.
321. turutar1.9.2010 klo 23:12
"Täällä roikkuvat ovat jo pahasti dementoituneita yli-ikäisiä."

Kiitos vaan, nimimerkki apuva, diagnoosista. Olin luullut itselläni olevan ainakin kaksi-kolmekymmentä vuotta armonaikaa ennen Alzheimerin taudin ilmenemistä - ei kai sitä itse huomaakaan, kun alkaa iso pyörä heittää! Mutta yli-ikäinen? Mihin?
322. Jaska1.9.2010 klo 23:14
0, osoitit kysymyksesi 21:58 kaiketi minulle. Liittyypä hyvinkin tähän otsikkoon. HS-säikeessä keskusteltiin Lehdon Nykäsestä löytymättömistä sanoista, ja Jylhähalinen mainitsi siinä yhteydessä yhdyssanatkin. Siis kököt.

Minun mielestäni tämän säikeen otsikon relevantti osa on "kökköyhdyssanat" eikä se, että esimerkkisana oli poimittu tietyn päivän Metro-lehdestä.
323. apuva1.9.2010 klo 23:20
Niin olenkin avun tarpeesssa. Ei ole nokiaa, vaan sellainen torni.
uusi ratkoja. älä nyt kaikkien kanssa rupea riitaa haastamaan.
hyvä säie on tämä, paitsi käyt liian kuumana.
324. apuva1.9.2010 klo 23:21
edellinen oli uusi ratkojalle
325. kalikka kajahtaa1.9.2010 klo 23:29
Pitäköön levykokoelmansa
326. 01.9.2010 klo 23:32
Jaska.
Siteeraus oli Jylhähalisen kirjoituksesta 27.8. klo 15.43.
siinä ei mielestäni ollut tuosta kysymys.
327. 01.9.2010 klo 23:33
Ei ollut edes sanaa kökkö.
328. uusi ratkoja1.9.2010 klo 23:41
jaska muistutti kaikkien mieleen osuvasti säikeen otsikon aidon merkityksen. Kiitos siitä avusta. Toivon mukaan kelpaa myös sitä tarvitseville.
329. Jaska1.9.2010 klo 23:56
Eipä kestä. Autan mielelläni uusia ja utameja. Paitsi jos kyse on palkintoristikon lisävihjeestä ennen sen lähetysajan päättymistä.
330. Retorinen jysymys 22.9.2010 klo 03:37
Lähettäjä: Jondalar 1.9.2010 klo 20:05
Lisää retorisia jysymyksiä

Mistä tunnistat pahasti dementoituneet yli-ikäiset ihmiset? Mikä erottaa sinut heistä? Onko se vain ajan kysymys?

Nykysuomen sanakirjan hankinta on helppoa. Se on julkaistu Suomeksi. Kielellä, jonka opiskelu nimimerkillä apuva on pahasti vaiheessa".

Kirjoitustyylistä rakas Jondalar. Kirjoitustyylistä
331. Retorinen jysymys 22.9.2010 klo 03:40
Hipsut jäivät " " edellisestä
332. Retorinen jysymys 22.9.2010 klo 04:05
Jaska. Olet mahtava. Otankin kohta pienet nokoset. Palataan aamulla asiaan.
P.S
Kohta se PP:kin herää päivän ensi kommenttia laatimaan.
333. Jondalar2.9.2010 klo 07:23
Kiitos pilkallisesta vastauksesta kysymykseen, johon ei odoteta vastausta! Muistisairaiden vanhusten herjaaminen ei sinänsä ole kovin ylevää.

Jaska päätteli että apuvan herja kohdistui vain Jylhähaliseen. Kuitenkin tuntui siltä kuin apuvan diagnoosi 'dementoituneet yli-ikäiset' tarkoittaisi melkein kaikkia HS-säikeessä ja tässä kökkösäikeessä kirjoitelleita.

Milloin ihminen on yli-ikäinen? Miten apuva tunnisti sairauden? Jos kirjoitusvirheitä tekevät karsinoidaan kaikki dementikoiksi, ollaan samassa karsinassa. Valitettavasti.
334. aspe 1232.9.2010 klo 09:47
Nykysuomen sanakirja on julkaistu suomeksi. Suomessa kirjoitamme kielten nimet pienellä alkukirjaimella.
335. 02.9.2010 klo 18:41
Jondalar.
Totta puhut, sillä niin kävi Retorinen jysymys 2 nikille
klo 03.37 toiseksiviimeisessä kappaleessa.
336. uusi ratkoja2.9.2010 klo 22:24
Mikä minä olen vahtimaan tällä säikeellä esiintyneiden 'nimimerkkien' käyttöä? Mutta onko tällaisella sanailulla paljonkaan arvoa, jos sama kommentoija skitsoilee milloin minkäkin nimimerkin takapiruna. Monet tällä palstalla jo pitkään roikkuneet kai skitsonimimerkit tunnistavatkin, mutta minulle jää kommenttien tarkoitusperät ja kohteet useinmiten hahmottomiksi...niin kai tarkoituskin. Jutut lienee tarkoitettukin inside-läpäksi?
337. Eki3.9.2010 klo 12:44
ILARISAHAMIEHET käypä sana? Ainakin löytyy uudesta Apu-lehdestä sivun 39 korostetussa sitaatissa: "JOIHINKIN ILARISAHAMIEHIIN ON HELPPO SAMAISTUA, KUNNES YHTÄKKIÄ HUOMAA, ETTÄ EI TÄMÄ OLLUTKAAN NIIN HELPPOA JA ON HAETTAVA LISÄÄ RAHAA."
338. apuva3.9.2010 klo 17:14
Eki, älä huuda.
339. apuva3.9.2010 klo 17:14
Eki, älä huuda.
340. apuva3.9.2010 klo 18:15
343 kirjoitusta löytyi
341. Matti3.9.2010 klo 20:01
Mahtaako tämän Ilarin lähisukulainen olla kova ristikko- ja piilosanafriikki?
342. Eki3.9.2010 klo 20:32
The Ilari on the poika.
343. Marco Poloinen3.9.2010 klo 20:34
No ilmankos...
344. uusi ratkoja3.9.2010 klo 22:14
Inside-tarinat lisääntyvän tällä säikeellä. Miksiköhän? Kökköyhdyssanoistahan on kuitenkin vain kyse...vai tuoko säikeen juklkisuus tänne turhaantunutta väkeä muilta vähemmän tärkeiltä säikeiltä?
345. Eki3.9.2010 klo 22:48
Kyllähän tällaisa esiintyy kaikilla säikeillä. Siis että joku kohta kommentissa kirvoittaa kysymyksen, joka johtaa asiaa harhaan.

Yhteenvetona. Nimimerkki uutta ratkojaa harmittavat sellaiset sanat, jotka hänen mielestään on rakennettu kökösti. Useimmat tähän säikeeseen kirjoittaneet ovat olleet enemmän tai vähemmän eri mieltä. Minusta tämän säikeen perusteella ei laatijoiden tarvitse tehdä kovin suuria rukkauksia työmoraaliinsa, koska esim. aleporaa on pidetty oikein rakennettuna sanana, joka lisäksi on tosielämässä olemassa. Uuden ratkojan kommentti on kuitenkin huomioitu ja harrastajien määrään suhteuttaen sen painoarvo on n. 1/1000000.

Kyllä me laatijat ihan vilpittömästi tähtäämme aina työssämme hyvään ristikkoon.
346. -D3.9.2010 klo 23:22
uusi ratkoja on hyvä ja jatkaa itse itse aiheen käsittelyä (jos siitä vielä jotakin sanottavaa on).

Ei näihin keskustelusäikeisiin tarvita mitään paneeli-isäntiä ja -emäntiä tai puheenjohtajia.
347. apuva3.9.2010 klo 23:43
Me laatijat jengiin en kuulu. uusi ratkoja on kirjoittanut asiaa tänne.
Yksin on Eki. On hän niin monta laatijaa rökittänyt maan alle.
Iisakit ovat parhaita.
Nyt erkkiä vituttaa
348. Eki4.9.2010 klo 00:01
Tämän kerran vastaan Markulle, vaikkei tuo mitään kysykään.

Ei minua vituta. Minun elämäni on mallillaan. Saa kadehtia, mutta ilkeily on joutavaa.

"uusi ratkoja on kirjoittanut asiaa tänne", mutta Markun mielestäni tonin ristikot ovat sisällöllisesti hyviä. Mikä on se asia sitten?
349. markku4.9.2010 klo 00:51
On se hienoa hallita shattisi Erkki. Varsinkin kun olet moderaattorina,
ja hallitset tapahtumia.
Alat jätkä oleen vanha.
350. markku4.9.2010 klo 00:56
voi ei! Ossi täytti eilen 30. Ehtikö kukaan onnitella
351. markku4.9.2010 klo 01:34
Koskas Saken synttäreitä vietetään?
352. markku4.9.2010 klo 02:28
No reply by erkki. kirjoita nyt kun sulla on asiaa.
353. markku4.9.2010 klo 02:45
tykkääkö Sakke oikeasti duunistaan. Vaiko se että olisi erkin vaatimus. surullista
354. uusi ratkoja5.9.2010 klo 21:11

Ekille; jospa tuota epäristikkotieteellistä suhdelukuasi, yksi miljoonasta, muutamalla desimaalilla heivaisit. Kai toisten mielipiteen vähättelyynkiin pitäisi löytyä minimirajat. Paitsi jos joku luonteen piirre heikentää arvostelukykyä.
355. Eki5.9.2010 klo 21:37
uusi ratkoja, tahallista provoa, sitähän me kaikki ymmärrämme ja rakastamme...
356. Jukkis5.9.2010 klo 22:05
Jos on miljoona ratkojaa, ja niistä yhden mielestä ALEPORA on sanahirviö, niin painoarvo 1/1000000 on ihan oikein.

Tosin lähempänä oikeaa painoarvoa on lukema 1/500000, koska tietenkin myös täällä aiemmin ahkerasti esiintyneen nimimerkin kp mielestä ALEPORA on kelvoton sana, kuten Taata ansiokkaasti raportoi.

Lisätutkimukset voisivat tuon painoarvon kasvattaa niinkin suureksi kuin 1/10000, ellei peräti 1/10000. Kuka tutkii?
357. Jukkis5.9.2010 klo 22:06
Yks nolla jäi pois yhdestä kohtaa.
358. uusi ratkoja7.9.2010 klo 21:22
Eki.
Markku lausahti tuossa edellä: 'alat oleen vanha'. Mutta eihän vanhan koiran pitäisi uusia temppuja oppia? Nyt kuitenkin olet oppinut 'provoomaan'.? Toivoa on siis, että sinusta vanhoilla päivilläsi kasvaa ihan oikea mies, eikä mikään pelkkä ristikonlaatija.
359. Eki7.9.2010 klo 21:38
markku kysyi myös, ehtikö kukaan onnitella Ossia. Entä tiedätkö, koska Saken synttäreitä vietetään?
360. uusi ratkoja7.9.2010 klo 22:45
eki, AV mainitsi aikoinaan, että jos yhdyssana on luova, kekseliäs tai muutoin poikkeuksellinen, niin se puolustaa paikkaansa ristikossa, olkoonkin outo yleiskielessä.
Jos yhdyssana kuitenkin vaipuu tyylilajinsa alimpaan kastiin, ja heijastaa enemmänkin laatijan hätää ja takkuilevaa aikataulua laadinnan suhteen, niin olkoon silloin se mainittu kökkö.
Alepora ei siis edusta AV:n esittämää luovaa yhdyssanojen muodostamista. Se on siis kökkö eli sanan varsinaisen merkityksen mukaan se on mauton, tyylitön ja huonolaatuinen yhdyssana. Sellaisen päätyminen Sanaris-ristikkoon on siis työtapaturma.
Mutta sellaisihan tekevälle sattuu. Tekevillekin laatijoille.
361. Eki7.9.2010 klo 23:11
AV sanoi myös mm.: "Jos yhdyssana on oikein muodostettu ja sillä on selvä, ymmärrettävä tarkoite, asiassa ei pitäisi olla mitään väärää. ALEPORA on oikein muodostettu, ja sillä on selvä tarkoite."
362. uusi ratkoja8.9.2010 klo 00:14
eki,
huomaa lainauksesi: 'ei pitäisi'....
Kökköyhdyssanojen typeryysyhdysmuodostamisessa on paljon muustakin kyse kuin jostain esimerkkimuodosta: alepora. Rautalankaa! Lisää rautalankaa! Vaan ei taida mikään määrä riittää..
363. Eki8.9.2010 klo 01:02
"ei pitäisi" on tarkoitettu sinulle, uusi ratkoja, koska sinusta se on kökköyhdyssanahirviö.
364. Eki8.9.2010 klo 01:15
Google halusi löytää kökköyhdyssana-sanan sijaan sanaparin kökkö yhdyssana. Sitä löytyikin kahdesta HS-säikeestä. Mainittakoon, että Kielitoimiston sanakirjan mukaan näin sen pitäisi ollakin, koska kökkö on adjektiivi (substantiivina merkitsee kokkaretta). Olisiko meidän siis syytä alkaa käyttää sitä oikein? Siis ei kai keskusteluissakaan pidä suomen kieltä raiskata?

Lähettäjä: Rapu 19.9.2009 klo 19:35

Nyt olis loppusuoralla. Mutta oikean harmaa alue tuottaa tuskaa. Wrangel ja hotelliketju ehkä ok.
Tuleeko uriin suksessa olevat? Junastakin puuttuu vaunuja ts. kirjaimia harmaan osalta. Kääk.

Sitt harmaasta kaakkoon se päätiestä erkaneva. Piilo puuttuu, eikä mikään kirjain tee siitä ymmärrettävää.

Lisäksi kummastelen siinä uunin alla olevaa ESTÄVÄ KURA -vihjettä. Saan siihen nyt 4+4+4, ihan kökön yhdyssanan. Onko sinne päinkään?

Lähettäjä: L-a 11.8.2010 klo 17:15

0,
Huomasin sen. oudoksuttaa vain se kökkö "yhdyssana", joka siitä on tulevinaan idästä luettuna. Taitaa olla jotain pielessä tässä päässä.
365. HT8.9.2010 klo 07:16
Ekin näytteet ovat HS-säikeistä 2554 ja 2600. Löytyy lisääkin, esimerkiksi "pari kökköä yhdyssanaa" (2507), "Eikä ilmeisesti kovin montaa kökköä yhdyssanaa tällä kertaa" (2555), "kököistä yhdyssanoista viis" (2601). Erikseen ovat sitten ne tapaukset, joissa 'kökkö' tulee yhdyssana-sanan perään, esim. "vaikka yhdyssanat olisivat kuinka kökköjä" (2536), mutta niistähän ei nyt ollut kysymys.

Kökkökeskustelussa on heitetty näkyviin esimerkkejäkin, mm. JUHLAILTAPAISTOTOUTAIN (2556). Juu, ei tietenkään ole kökkö, kuka nyt semmoista ajattelisi.
366. -9.9.2010 klo 18:41
metro ja kökköyhdyssanat vaihtuneet hs kökköihin.
väärän otsikon alla?
367. -11.9.2010 klo 00:06
ovat.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *