KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 10.7.

5633. IS-viikonloppu 10.7.

OP10.7.2010 klo 13:32
Nyt oli vaikeampi, kuin keskiverto 2½.
En alkuunkaan olis selvinnyt ilman Googlea.

Muutama kyssäri jäi, esim -ATRTIKULAATIOSSA-, en ymmärtänyt, tai vihjeessä virhe?

Kuitenkin kiva ratkottava.
2. 010.7.2010 klo 16:47
Oli vaikeampi kuin aiemmat Erkki Vuokilan 2½.
Todellakin herkullinen ja huumorilla höystetty!
3. kari kämäräinen10.7.2010 klo 17:57
OP:n kanssa samaa mieltä. Vaikea oli ja ilman googlea ei olisi ratkennut. Atrtikulaatiossa jäi myös ymmärtämättä minulta. Mutta silti useita hyviä vihjeitä.
4. R10.7.2010 klo 18:46
?
5. Marco Poloinen10.7.2010 klo 19:31
Googlettomaan ratkontaan vähän turhan monta tieto(kilpailu)vihjettä, joista muutama mulle ihan uppo-outo. Jotainhan noista aina viisastuu, tiedä sitten kauanko pysyvät muistissa.

Kokonaisuutena tekijältään normaalia taattua laatua.
6. Marco Poloinen10.7.2010 klo 19:37
Piti sanomani että TEKIJÖILTÄÄN normaalia...
7. R11.7.2010 klo 14:37
Noista ristikon arvostelusta tulee mieleen mies, joska osti auton. Ihan säkö oli, mutta mukavat penkit oli.
8. Alf11.7.2010 klo 14:41
Ylimmäisen puhekuplan ratkaisussa sanajärjestysvirhe, jos oikein tarkkoja ollaan.

Mukava ristikko, ja ilman googlea tuli muuten valmiiksi, vain edellä oleva piti varmistaa.
9. lp11.7.2010 klo 14:59
Kiva ristikko, googletusta vähän, kuten näyttää olleen muillakin. Ei kuitenkaan mennyt viikkoa, kuten edellisen koviksen kanssa.
10. Mie11.7.2010 klo 21:13
Kyllä minä yleensä saan nämä 2,5 -palloiset ratkottua melkein kokonaan, ja Vuokila on mun lemppari, mutta nyt en kyllä saanut apua edes Googlesta...

Antakaa muutama sana niin pääsen paremmin alkuun. En kertakaikkiaan keksi mitään! Argh.

Minä teen ristikoita pitkällä sairauslomalla ajankuluksi ja aivojumpaksi, ja juuri nämä keskivaikeat ovat parhaita, suurin osa liian helppoja ja ne kolmen pallon mulle liian vaikeita.

Kertokaa vaikka nämä sanat:

Yrityksiä Irakissa
Väsymyksiä
FARS
Ruoan kera
Ivallinen levy
TV
11. +11.7.2010 klo 21:17
Kerrotaan. Heti lauantaina 17.7.
12. Mie11.7.2010 klo 22:20
Ai, te ajattelette että ei saa lähettää ristikkoa jos siihen on saatu apua. No, minä kyllä teen näitä vain omaksi ilokseni, harvoin tulee lähetettyä.

Nyt vain harmittaa kun en saa oikein alkuun tätä vaikka olen paljon miettinyt. Yleensä vähän paremmin lähtee.

No olkoon, on niitä muitakin ristikoita.
13. RA11.7.2010 klo 23:46
[Kerrataanpa taas kerran:

Mie, kysymys on enemmänkin periaatteesta, että ratkotaan ristikot niillä vihjeillä, jotka laatija on tehnyt. Eihän (eihän?) sen väliä, kauanko siihen ratkomiseen menee... SE RATKOMINENHAN JUURI ON sitä ajanvietettä ja aivojumppaa, jota sinäkin kerrot ristikoista hakevasi. Mitä ihmeen ratkomista ja aivojumppaa on saada valmiita vastauksia tai vastaussanan paljastavia vihjeitä?? (Täysin epäolennaista tässä on, kuka palauttaa ja kuka ei tai kuka palauttaa milläkin opeilla täytetyn ristikon. Tuo palautusaika vain tarjoaa samalla soveliaan ratkontarauhan kullekin ristikolle.)

Kun ristikoista hakee erityisesti sitä aivojumppaa (eikä pelkkää ajankulua), on tärkeää löytää itselleen sopiva vaikeustaso, kuten kirjoitit. Ei liian helppoa, mutta ei liian vaikeaakaan. Tässä Ekin ristikossa pallotus on ehkä alakanttiin?

Jos et jo heittänyt tätä roskikseen, niin vinkki: Siellä täällä on vihjeitä, jotka vaativat pelkästään sitä kaipaamaasi aivojumppaa ja oivallusta. Mitään tietoa, kuuklailusta puhumattakaan, ei tarvita.

- Tutki ristikon vihjeet vielä kerran niin, että pyrit arvaamaan, mitkä mahdollisesti olisivat tällaisia oivallusvihjeitä. Keskity sitten niihin. Annan yhden oikeasta yläkulmasta: SYÖTÄVÄ SEKAINEN RUSINA (6). Jatka itse.]
14. Jaska12.7.2010 klo 12:07
[Ahaa, yksi avitus oli siis tähän kovikseen sallittu, tosin mie ei ko. sanaa kysynyt.]

Oli tosiaan vaikeampi kuin Vuokilan saman kategorian ristikot keskimäärin tänä vuonna. Ratkesi tosin oman 2½-normiaikani puitteissa vain törkeää lievemmin takkuillen. Helteen huomioon ottaen minulta asiallinen suoritus.

Googlattavaa olisi ollut, jos olisi halunnut lisätietoa laatijan suoran vihjeen täydennykseksi. En halunnut. Minulla on araknofobia. Kysyin kyllä PP:ltä, onko ehdokkaani oikein, eikä se ensin ollut. Risteävien avulla löytyi sitten helpohkosti oikeaakin sana, niin kuin muillekin tietopuolisille.

Muutama tuttu ja turvallinen ja yksi uusikin (tai mieleen muistumaton) mukavasti knopahtava oivallusvihje. Sen erinomaisuus vain korostui, kun se ratkesi vain kahden risteävän avulla.

Ristikon parasta antia olivat puhekuplasanat. Olihan niissä ensi alkuun pähkäilemistä, mutta ekan ratkettua ei ollut se ratkoja neuvoton, jolle Ekin piilosanatekniikka tuttua on.

Keksiskö sitä jotain miinusta kiitettävän perään. No väkinäisehkösti. Onhan tämä tavallaan osin jälkijättöinen (hui, taisi tulla toinen avitus, mutta älkää tuomitko, jotta...).
15. Mie12.7.2010 klo 13:23
Sain jo muutaman sanan täytettyä, kunhan oivalsin mm. että palindromiarvo ei ollutkaan matemaattinen arvo ;)

Kyllä, haen aivojumppaa, ja jaksan tuntikausia pähkäillä näitä. Mutta motivaatio loppuu jos ei saa alkuunkaan koko hommaa, eli pari sanaa auttaa silloin.

Mun on äärimmäisen vaikea löytää itselleni sopivantasoisia ristikoita!

TURHAUTTAVAA.

Suurin osa on aivan liian helppoja, en minä kirjoittamisharjoitusta kaipaa.

Kolmen tähden ovat taas liian vaikeita, en saa niihin yleensä sanaakaan tai korkeintaan pari.

Nämä kahden ja puolen pallon ristikot ovat aika sopivia, joskus nekin hieman liian vaikeita, ja Ilta-Sanomien maanantainen kahden pallon ristikko on ehkä sopivin, tosin usein hiukan liian helppo.

Tekisin mielelläni juuri näitä kaksi plus - kaksi ja puoli -tasoisia ristikoita, mutta niitä ei oikein ole.

Lisäksi pidän kovasti piilosanasta etenkin Vuokilan laatimana, ja myöskin sanakierteestä joka on myöskin viikonlopun Iltiksessä.

Nämä ovat myös ulkoasultaan ERITTÄIN miellyttäviä; en pidä värillisistä herkkien silmieni takia.

Eli kyllä, aivojumppa on se pääasia, mutta jos ei pääse alkuun edes niin se ei motivoi.

Nyt pääsin alkuun ja parikymmentä sanaa oivalsin jo :) mutta tuota sekaista rusinaa en...
16. Mie12.7.2010 klo 13:33
Niin ja jos tuo mun ensimmäinen sinisen rivin sana on oikein, niin siinä on mun mielestä jotain väärässä järjestyksessä... ;)

Ehkei Vuokila kuunnellut lähetystä tarkkaan...
17. Eki12.7.2010 klo 13:45
Joo näin pääs käymään.
18. Kokki Kakkonen12.7.2010 klo 13:57
Hyvä Mie! Makutottumuksemme näyttävät olevan hyvin samanlaisia. Ostapa viimeisin PasseliPelikaani. Se ei ole aivan huippuvaikea, eikä läpikirjoitettavakaan. Lopussa muutama hankalampi ristikko. Löytyy myös piilosana ja sanakehä!
19. Eki12.7.2010 klo 14:03
Punainen Pelikaani voi myös isolta osaltaan olla spiva.
20. Mie12.7.2010 klo 21:36
En tiedä onko "Eki" itse Vuokila, jos on niin WAU. Sun ristikot on lemppareitani, niissä on ovelaa huumoria ja sanaleikkejä.

Kiitos vihjeistä, tykkään eniten noista 2,5 -palloisista, niissä joutuu tosissaan miettimään.

Vaikea on ollut löytää sopivaa vaikeustasoa muualta. Olen sentään edistynyt tässä parissa vuodessa kun nuo ns. tavalliset ristikot on mulle liian helppoja.

Opinkohan koskaan kolmostasoa. No kunhan ensin kaksipuolikkaan. Tämän päivän Iltiksen kakkonen oli mulle liian helppo.
21. RA13.7.2010 klo 09:18
[Mie, jos eilinen Iltiksen kaksipalloinen oli sinulle reilusti liian helppo, niin optimaalisin taitaisi olla Punainen Pelikaani.]
22. Jaska13.7.2010 klo 09:57
Pitkälän eilinen keskis oli helpompi kuin viikon takainen Pallosen, mutta ei suinkaan liian helppo. Siis minulle keskikseksi. Juttuhan on niin, että tarpeeksi tiukat henkilökohtaiset vaikeuskriteerit ristikolle asettamalla ei kenties löydy lainkaan sopivaa ratkottavaa.
23. RA13.7.2010 klo 10:19
[Ajattelen samaan tapaan kuin Jaska:

- harvoinhan ristikon vihjeet ovat niin tasalaatuisia, että se on kauttaaltaan jotakin tasoa - koviksista kovimmissakin on jokin helpompi kohta, jonka toki voi ottaa tervetulleena alkuunpääsypaikkana tai keljuttavana koviksen pilaajana
- yksilöllinen tietomäärä vaikuttaa - kuinka esim. omat tiedot menevät yhteen juuri tietyn ristikon kanssa; ratkojien enemmistö saattaa pitää ristikkoa vaikeana, mutta itselle aihealue on niin tuttu, että ratkonta helpottuu olennaisesti
- yksilöllinen oivallusvire vaikuttaa - onhan monesti huomattu, kuinka sama ristikko 'ei ensin ratkea sitten niin millään' ja sitten yhtäkkiä ratkeaakin jopa helposti

Kaipa se on niin, että jos ristikot yleensä tuntuvat liian helpoilta edes ajanvietteenä täytettäviksi, on vain otettava vaikeammat kovikset käsittelyyn. Ja suostuttava miettimään, aivojumpaamaan. Ennen kuin liian nopeasti toteaa, että 'liian vaikea'.
24. 013.7.2010 klo 13:21
RA.
Asiaa, kuten ennenkin. Kiitos siitä.

Mie.
Minäkin katsoin aluksi, että ei voi olla vain 2½,
kun tuntui ettei saa mitään sanoja.
Aloituksen sain RA n neuvomasta sanasta sitten muutama
lisää. Taukoja pitää ottaa. Ristikko uudestaan esiin ja
sitten tule se ahaa noinhan tuo onkin.

Hankin lehden aamulla ja sen kanssa meni koko päivä,
mutta oli sen väärti.
25. Eki13.7.2010 klo 15:34
Yritin tehdä tähän ristikkoon "suht helpot" vihjeet, koska tällä kertaa laatimus ja sanasto oli spesiaali. Olisi ehkä saanut olla vieläkin helpompi vihjeistö.

Tässä ristikossa se "palkkio ratkonnasta" tulee minusta sitten, kun on päässyt tiettyyn vaiheeseen ja sitten tietysti sillä fiiliksellä loppuun asti.
26. matts13.7.2010 klo 16:56
Alasininen, Kilteistä ja niiden ympäristö ei vaan ratkea.
27. Eki13.7.2010 klo 17:01
"kilteissä", ihan suora vastaus...
28. Aksu13.7.2010 klo 18:04
Kiitokset sinulle, Mie!
Sait miutkin kiinnostumaan tästä ristikosta, jota yrittelin mökillä ilman minkäänlaisia hakuteoksia. Muutaman sanan onnistuin sovittamaan ruutuihin, mutta vasta kotona sain tämän ratkottua, tosin en ihan valmiiksi asti kuitenkaan.

Ratkaisun pistin jo menemäänkin, vaikka kohdat MIELLYTTÄÄ? (4) ja VÄSYMYKSIÄ (7) eivät vielä synkkaa keskenään. Mutta läheiset rinkulat pisteineen luulen silti ratkaisseeni. Tai sitten meni metsään!
29. Mie13.7.2010 klo 19:08
Kiva :)

Jaksan pähkäillä näitä päiväkausia, välillä tosiaan tulee laskettua ristikko kädestä ja sitten taas palaan siihen. Joskus sitten heti keksiikin jotain uutta, eli alitajunta on tainnut työskennellä ;)

Ehdottomasti jaksan pohtia vaikka kuinka kauan, mutta jos en saa sittenkään YHTÄÄN sanaa tai yhden-kaksi niin ei enää motivaatio vain riitä. Silloin auttaisi kun saisi sinne tänne muutaman sanan niin saattaisi aueta.

Mulle sopivimpia juuri nuo 2,5 -tasoiset, mutta harmi vain että niitä on vain joka toinen viikonloppu.

Mulle ei riitä se onko jokin tietyntasoiseksi helppo vai vaikea, liian helppoja en enää viitsi tehdä, koska osaan minä kirjoittaa ;) Tavuristikoistakin tykkäisin mutta ne liian helppoja.

Piilosanaan olen ihan rakastunut, tehnyt niitä vuoden verran. Aiemmin ajattelin että MITÄ IHMETTÄ tuossa haetaan, koko piilosana näytti täysin käsittämättömältä. Tosin nykyisin sekin alkaa olla hiukan liian helppo toisinaan,. etenkin jos ratkaisusanan saa suoraan eloKUU LApissa tyyliin... ;)
30. Aksu13.7.2010 klo 19:17
Nyt on kaikki selvitetty.

Kunhan vastausaika on päättynyt, esitän tästä ristikosta vielä yhden kysymyksen - jos vain muistan.
31. RA18.7.2010 klo 13:05
Nyt olisi sana vapaa.

VÄSYMYKSIÄ > KEVÄTIT oli itselleni uusi sana. Missäköhän päin Suomea KEVÄTTI vaivaa?
32. Eki18.7.2010 klo 13:06
Nykänen ei täsmennä kotiseutua.
33. Eki18.7.2010 klo 15:11
Mutta ajankohdan täsmentää: kevät.
34. Aksu18.7.2010 klo 20:53
Istun jälleen läppärini ääressä.
KEVÄTIT oli miullekin ihan uusi sana, mikä sitten löytyikin Nykäsestä.

Danielin kohta tuotti aluksi vaikeuksia, kun kaikki nimet oli pistetty yhteen pötköön. Kysynkin, kuinka yleistä tällainen sanojen yhteen suoltaminen on nykyään?
35. Eki18.7.2010 klo 21:05
Hieman samanlainen asetelma oli taannoin koviksessa, jossa kuvista tuli GETONGETONBABYGETON ja BYEBYEBABYBABYBYEBYE. Nämä ovat erikoistapauksia mutta vaativat pötköön kirjoittamisen.

Jos histiksessä haetaan artistin kappaleita, ne kirjoitetaan joskus yhteen, joskus erikseen, toimimisen kannalta paremmin.
36. Aksu18.7.2010 klo 21:26
Kiitos tiedosta, Eki!
Osaanpahan jatkossa olla varuillani.
37. R19.7.2010 klo 13:24
?
38. HT19.7.2010 klo 13:41
KEVÄTTI: murresanakirjan mukaan merkityksessä "ihmistä t. eläintä keväällä vaivaava väsymys, ruokahaluttomuus" käytössä eritoten Hämeessä. Merkitys "ihminen t. eläin, joka keväällä käy väsyneeksi, huonokuntoiseksi, ruokahaluttomaksi" tunnetaan vähän vaikka missä: Etelä-Pohjanmaa, Pohjois-Satakunta, Kaakkois-Häme, eteläinen Keski-Suomi, Peräpohjola, Länsipohja; lisäksi joitakin tietoja alueilta Pohjois- ja Etelä-Häme, Kymenlaakso, Pohjois-Karjala, Etelä- ja Keski-Pohjanmaa ja Kainuu, ja "lisäksi tietoja liepeiltä". Kolmas merkitys on kevättuulesta tullut ihottuma.

Samaa merkitseviä tai läheltä liippaavia ovat kevatti, kevakko, keväkki, keväkkö, kevätin, kevätty, kevättymä, kevättyvä, kevättäjä, kevättö ja kevättöinen.
39. Marco Poloinen19.7.2010 klo 21:04
Aika hyvin kiertää Savon tuo tunnettuus. Useimmiten Pohjois-Karjalassa tai Kainuussa tunnetuista sanoista joitain huhuja on kulkeutunut näillekin nurkille, mutta ko. sanaa ei - eikä noita läheltä liippaaviakaan - ole täällä vastaan tullut. Ihan kuvaava nimitys, vaikkei olekaan savolaisten keksimä ;-).
40. Mie10.12.2010 klo 17:43
Karjalan tyttö taas täällä kyselee :)

Tämänkin kaivoin pinosta, sehän onkin melkein valmis, mutta alempaa kuvasanaa en saanut ihan kokonaan. Eli vihje oli se puhekupla jossa sanottiin "Tässä on kuleksittava kuntosalilla tämän tästä". Mikä sana siis tuli alemmalle siniselle riville?

Jos joku muistaa niin kiva, puuttuu kymmenkunta sanaa ja parin apusanan avulla saan ehkä täyteen. Mikä ihme on tuo "atrtikulaatiossa"? Artikulaatio on tuttu mutta tuo... jokin kompa?

Lisäksi "havahtuva" ja "sodastakin kuulu" kelpaisivat tietooni.

Joo mulla on tekemisen puute... heh. Huomista Iltistä odotellessa...
41. Eki10.12.2010 klo 17:48
Professionalwrestling tulee alempaan. Oisko tuo sotajuttu Korea.
42. RA10.12.2010 klo 18:17
HAVAHTUVA = ÄKKIVALPAS

Vihjeessä ATRTIKULAATIOSSA (6) ei ole mitään kompaa, kirjoitusvirhe vain.
43. Kemijärven Hulda10.12.2010 klo 18:29
Samassa kuvassa Eki ja RA ihmettelevät. Molemmat pitäisi saada johonkin terapiaan. On molemmillla peritty geenivirhe. On se vielä se yksi Rovaniemen Maiju, vaikka toista nimeä käyttää täällä.
44. Mie10.12.2010 klo 18:45
Kiitos... mistä tuo professionalwrestling tulee, siis ymmärrän kääntäjänä sen mitä se tarkoittaa mutta mistä se mahtaa tuohon tulla...
45. Kemijärven Hulda10.12.2010 klo 18:53
Ammatipaijjuus. ?
46. sama10.12.2010 klo 18:54
Korjaan. ammattipainijuus
47. Marco Poloinen10.12.2010 klo 18:59
qwer, monesko niistä toisista täällä käyttämistäsi "nimistä" sulla on menossa?
48. Mie10.12.2010 klo 19:27
Mitä tuo edellinen tarkoittaa?

Minä olen kirjoittanut tänne aina tällä "Mie" nimimerkillä.

Ja kuten sanoin, kääntäjänä ymmärrän mitä sana on suomeksi, en vain keksinyt miksi se on ratkaisusanana. Mutta eihän näitä aina tiedäkään, laatijoiden aivoituksia ;)
49. Marco Poloinen10.12.2010 klo 19:33
[Mie, tarkoitin "Kemijärven Hulda" -nimimerkin takaa (tällä kertaa) keljuilevaa sivuston vakiotymppistä.]
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *