KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 3.7.

5627. IS-viikonloppu 3.7.

Jaska4.7.2010 klo 13:26
Skyttä ei petä! Täyskolmonen, joka minulta meni jopa kirkkaasti pahiksen puolelle. Siihen vaikutti tosin osaltaan jalkapallon seuraaminen samanaikaisesti ratkonnan kanssa. Kaikki kolme matsia tarjosivat sekä jännitystä että yllätysmomentteja ennen kuin Saksa, Espanja ja minä selvisimme voittajiksi!

Kaipaamani alkuvuoden vaikein tuli siis viikon myöhässä, mutta hyvä niinkin. Ongelmia oli ratkojalle riittämiin, mutta yhdestä ei laatijakaan selvinnyt. Siitä roimaisen säälimättä puoli sakkopojoa. Arvosana siis 9½.
2. Pena4.7.2010 klo 13:36
Kyllä on ovelasti laadittu; liikaa ajattelin vaikeasti. Illalla en saanut ainuttakaan, nyt aamulla tajusin tämän oikut. Mutta arveluttaa KOOLLA SANATTOMAKSI. Ihmettelen.
3. PP4.7.2010 klo 16:32
Niin hyvää, ettei sanotuksi saa. Sitähän Skyttä taas tarjoili, vaikkakaan tämä ei tuntunut minusta ihan niin vaikealta kuin edellinen Skytän laatimus. Ihan täyttä tavaraa kumminkin ja oli kiva huomata, ettei helle ole vielä aivoja pehmentänyt. Sen verran tämänpäiväinen pitkä kuuma lenkki kuitenkin uuvutti, etten enempää viitsi näpytellä.
4. matts4.7.2010 klo 17:44
Hyvä Te! Mull o 9 sanaa, joista tosin vain 9 epävarmaa! Niin ja yksi t.
5. lp4.7.2010 klo 18:25
On ne jotkut eteviä. Vasen laita on täysi, muualla hajanaisia yritelmiä. Eipä olisi ensimmäinen kerta, jos Skyttä jää osin auki. Yritän kuitenkin jatkaa helteen pehmittämänä.
6. tonimikael4.7.2010 klo 19:06
Toivoisi, että oudon sanan oikeakin merkitys tulisi ratkojille selväksi. Erityisesti uusille ratkojille, ettei tule sellainen olo, jotta jos sana on melkein oikea sana, sen saa hyväksyä ristikon ratkaisusanaksi. Vai olenko ainoa, jolle se Penan kyselemä ei kerro mitään?
7. Jaska4.7.2010 klo 19:52
Minusta Penan ihmettelemässä sanassa ei ole mitään ihmeellistä. On tuttu. Se on oikea, olemassa oleva sana, eikä vain melkein sellainen. Katsokaa epäilijät vaikka googlesta. Ellei tule osumia, olette tehneet virheen.
8. kari kämäräinen4.7.2010 klo 20:05
Viimeksi sain täpötäyteen, nyt näyttää typötyhjää!
9. Jaska4.7.2010 klo 20:19
Muistutan vielä kaikkia täyskolmosten tekstiviestiarvontaan osallistumisesta. Itse jään kyllä varmasti voittoa paitsi, kun lipsahti menemään pelkkää tyhjää. Mutta tärkeintähän ei ole voitto, vaan jalo maksu!
10. Owlie4.7.2010 klo 23:28
Lohdullista, etten ole ainoa oikeaan ylänurkkaan jämähtänyt. Monien muiden kierojen vihjeiden takia olin jo jättää kesken, mutta nyt loppuosa näyttää siistiltä.
11. TAM5.7.2010 klo 15:23
Meni taas koko päivä ristikon kanssa. Oli outo sana koolla sanattomaksi, mutta mitäpä ei google tietäisi.
12. Lauri Kultti6.7.2010 klo 13:37
Helpotuksen huokaus, kun tämä vihdoin valmistui. Tietysti tekosyitä viivästymiseen löytyy, vaikka en jalkapalloa katsokaan. Joka tapauksessa ristikon alaosa oli se, joka minulla takkuili. Alimmat viisi riviä veivät n. 2/3 osaa ratkonta-ajasta.
13. RA6.7.2010 klo 16:20
Sama vika(na) RAsikaisella kuin Laurilla. Siis viimeiseksi jäivät alarivit vasemmalta ja keskeltä. Jälkikäteen tietysti aina ihmettelee, että miksi; Tässäkinhän monet vihjeet olivat loppujen lopuksi aika selviä ja suoria. Jospa sitten siksi?

Varsinaisen sanojen ilotulituksen kävin mielessäni vasemman alanurkan "NAINEN + RAATI"-piirroksen (6) kanssa. Kun apukirjaimia ei vielä ollut, keksin ainakin 20 mahdollista sanaa... ja vielä parilla avullakin monta..., joista mikään ei ollut haettu. Aaaaaaaah sitä onnea ja ylpeyttä, kun viimein tajusin. Hieno kierous!

(Samaa mieltä kuin Jaska ja PP, että ei siellä oikeassa yläkulmassa ole mitään outoa. Vähän harvinainen sana kylläkin ja sen kanssa ristiin harvinaisempi ratkaisu kuin se
myös-harvinainen-mutta-ei-ihan-niin-harvinainen.)
14. kari kämäräinen6.7.2010 klo 18:20
Puolet sain pitkän rupeaman jälkeen tehtyä, sitten tyssäsi tyystin. Antaudun tämän ristikon kohdalla nyt!
15. toinen taata6.7.2010 klo 18:33
2.5 päivää taistelin ennenkuin valmistui. Välillä meinasi usko loppua. KK älä vielä antaudu!
16. Marco Poloinen6.7.2010 klo 19:38
Ei läheskään tuhannen kapakan kautta tarvinnut eilisiltana kiertää, kun vastaan tuli ainoastaan pehmiksen ratkomista aloiteltu Plus-liite. Ristikon hankinta osoittautuikin sitten vaivattomimmaksi osaksi projektia.

Reilu puolikas (kenties sama Karin kanssa?!) ratkesi tuntiin, loppua ähräsin reilusti kolmatta. Ensimmäiseksi kirjoitin sanan vihjeestä NÄILLÄ KANTAMISTA ja saman sanan parin viimeisen kirjaimen korjaamiseen homman lopetin. Osoittautui näet, että vihjeen eka sana ei ollut mennyt ollenkaan jakeluun ja alanurkan kuvasta tuleva sana näytti epäilyttävästi Einsteinin kirjoittamalta. (Aikanaan matikan kokeissakin pärjäsin parempia matikkapäitä vastaan lukemalla kirjalliset esimerkit rauhassa loppuun, joten syystä morkkasin nyt itseäni huolimattomuudesta.)

Kun olin päättänyt että "kevyt linja" (= ei googlea), niin valehtelematta tunnin tuijottelin niitä viittä alimmaista riviä. Tai tarkemmin muutamaa vierekkäistä pystyriviä niiden sisällä. Ajatusten siivin retkeilin Vepan luota Koljonvirralle ja siitä painuin edelleen sinne missä pippuri kasvaa. Ihan kiinnostavaa sinänsä, homma vain ei edistynyt. Ontumisen ontuvaksi puolusteluksi voin lisätä, että tietyn alan putiikissa olen käynyt viimeksi 25 vuotta sitten, joten päivitykset ovat siltäkin osin vanhentuneet. - Oikeastihan olennaisimmat noista olivat tiedossa, mutta eivät suostuneet tulemaan näytille.

Kun google-päätöstä ei ollut rekisteröity RO:n pöytäkirjaan, niin päätin vähin äänin perua sen. Ja muutamassa minuutissa ristikko oli alussa mainitsemaani mokan korjausta vaille valmis. Vähän hävettää, mutta ihan tuttu tunnehan tuo sinälleen on...

Ylänurkka ei mullakaan herättänyt ihmetystä, vaakasana tosin virittyi hieman hitaahkosti.

Ja ettei totuus unohtuisi; eihän homma pelkästään mitään kärvistelyä ollut. Mukaan mahtui runsaasti mielihyvän hyrähdyksiä, joten kiitosta vaan!
17. matts6.7.2010 klo 20:51
Ei oo vielä valmis mutta en ymmärrä sitä sen KOOLLA SANATTOMAKSI vaikeutta, se tuli parin apukirjaimen avulla melko alkuvaiheessa.
18. Tuomas L.7.7.2010 klo 00:11
Ei kai tuossa KOOLLA SANATTOMAKSI -vihjeessä sinänsä olekaan mitään kovin ihmeellistä, vaan hankaluus liittyy siihen vastaussanaan.

Näkyy tuo olevan ainakin henkilönnimi jossakin päin maailmaa, ja Suomessakin on tuonnimisiä ravitsemusliikkeitä.
19. kari kämäräinen7.7.2010 klo 13:48
En sittenkään antautunut toisen taatan pyynnöstä. Oikean alareunan kaksi aukiota tuottivat todella pelkkää tuijottelua lähemmäs kaksi tuntia. Sitten kun äkkäsin, että vihje "voi olla l----ies ei liitykkään autoiluun homma ratkesi viidessä minuutissa! Täytetty siis on, mutta silti liian vaikea tapaus minulle.
20. lp9.7.2010 klo 12:28
Olipa hyvä olo, kun eilen illalla loputkin ratkesi. Viikon verran sitä etenin iltaisin ja aina sain muutaman sanan paikalleen. Välillä otin jonkun muun ristikon, mutta palasin takaisin. Kannatti puurtaa.
21. RA9.7.2010 klo 13:28
Juuri noin ratkonta on minustakin kaikista makeinta. Saa itse miettiä ja ideoida ja pyöritellä, 'leikkiä kielellä' oikein kunnolla. Olen joskus ajatellut vähän paradoksaalisesti, että jopa ristikon täyteen saaminen on toissijaista tämän sinällään nautinnollisen ratkontapuuhan rinnalla. - Tällainen ratkojanirvana tietysti vaatii sen, että ristikko on taitavasti laadittu ja vihjeitetty. Kuten tämä.

... Otin juuri äsken tämän Antin ristikon uudelleen esille, kun muistin, että Jaska käski osallistua tekstiviestiarvontaan. Kirjaimia poimiessani silmääni pisti oikean alanurkan VUOSI! (4). Vaikka sen ratkoessani tajusin, niin nytpä sai jo taas miettiä...
22. matts9.7.2010 klo 19:10
Tuomas L: vastaussanaa tarkoitin, ettei ollut mitään ihmeellistä - minulle - kun aikanaan naapurina kyseinen hlö asusti.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *