KESKUSTELUT > RISTIKOT > ITSENÄISYYTTÄ

555. Itsenäisyyttä

Heppu6.12.2003 klo 14:12
Hyvää Itsenäisyyspäivää ristikkokansalle
2. 14-vuotias ratkoja6.12.2003 klo 17:07
Hyvää itsenäisyspäivää Hepulle ja KAIKILLE SUOMALAISILLE!

Sitten pätkä NRJ:n puilapuhelusta tältä päivältä:

-NRJ:n sääennustaja Manuel Toro soitti presidentin kansliaan ja kertoi, että kun Kimi Räikkönen ei pääse linnan juhliin hän voisi ottaa peruutuspaikan itselleen. Kansliasta vastattiin, että eihän se sovi ja siihen Manuel Toro huonolla suomen kielellään:
"Sitte pitää katso telkkari ja ottaa sipsi ja peruna käteen ja katso juhlat sieltä! Toivotavasti ensi vuosi tulee minun kutsu!"


HYVÄÄ ITSENÄISYYSPÄIVÄÄ 86-VUOTIAS SUOMI!

"Oi Maamme Suomi synnyinmaa, soi sana kultainen..."

Hyvää illan jatkoa ja katsotaan kaikki sitten illalla kaikki sipsi ja peruna kädessä linnan juhlia!!!!

Ja vielä kerran:

HYVÄÄ ITSENÄISYYSPÄIVÄÄ KAIKILLE SUOMALAISILLE!

ELÄKÖÖN, ELÄKÖÖN, ELÄKÖÖN SUOMI!!!!!!!!!!!!!!!!!!
3. Pena6.12.2003 klo 17:32
!!!!!!!!!!!!!!!!!!IMOUS NÖÖKÄLE ,NÖÖKÄLE ,NÖÖKÄLE

Käydäänpä katsomassa miten Linnan juhlavalmistelut sujuivat muutama vuosi sitten.

(Alivaltiosihteeri)

Linnan juhlavalmistelut

(Astioiden kilistelyä)
- Hyvää itsenäisyyspäivää hyvät itsenäisen Suomen radionkuuntelijat. Ja tervetuloa mikrofonin välityksellä tänne presidentin linnaan seuraamaan maamme ehkä tärkeimpien pippaloiden valmistelupuuhia.

Oman nimeni mainitseminen ei tietenkään ole välttämätöntä, mutta ehkä se kuuluu asiaan, onhan kohteliasta esitellä itsensä. Eli täällä taustatoimittaja Lehmus Karpasto, huomio, huomio.

Linnan juhlien alkamiseen on vielä aikaa reilut kolme ja puoli tuntia ja tohina täällä suuressa salissa on täydessä vauhdissa.

Tuolla suojelupoliisin päällikkö Eero Kekomäki kiillottaa salakuuntelumikrofoneja, puolustusvoimien komentaja Gustav Hägglund puleeraa kadettien saappaita Padavaxilla, metropoliitta Johannes antaa seisovan pöydän voileiville viimeistä voitelua, vesihallituksen pääjohtaja Lea Kauppi kastelee kukkia, eduskunnan oikeusasiamies Jacob Söderman valvoo kellarissa, että korkeimman hallinto-oikeuden jäsenet Pentti, Jorma ja Alma asettavat hiirenloukut oikeisiin paikkoihin, ja linnanvouti Seppo Rokka pyyhkii kasvoillani salin tanssilattiaa. Ja puhdasta tulee, vai mitä, Seppo Rokka?

- Niin, eipä ole kukaan koskaan työni laadusta valittanut, eksplisiittisesti meinaan, että ei ole negatiivisia estimaatteja korviini kantautunut.
- Tällaisista linnanjuhlista aiheutuu varmaan melko paljon työtä koko henkilökunnalle, että koska valmistelut ovat alkaneet?
- Nykyään kun Suomella on sisäsiisti presidenttipari, niin valmisteluaika on lyhentynyt puolella. Että nykyään siihen menee enää 50% aikaa.
- Linnanvouti Seppo Rokka, kansalaisia usein kiinnostaa se tieto, että miten paljon alkoholia näissä itsenäisyyspäivän linnanjuhlissa kuluu?
- No, pohjiksi vedän puolikkaan omppuviinin ja mitäs siinä tulee illan mittaan tissuteltua...ruokajuomat ja piiskaryypyt...et mitäs mä nyt sanoisin...poliisia siteeratakseni "normaalin linnanvoudin perjantai-illan verran"...
- Kiitoksia linnanvouti Seppo Rokka. Tuolla on vielä nurkka pyyhkimättä.


(jatkuu)
4. Pena6.12.2003 klo 19:20
(jatkoa)


Täällä taustatoimittaja Lehmus Karpasto ja linnan juhlien valmistelut jatkuvat. Myös presidenttipari Ahtisaari rouvineen osallistuu juhlien valmisteluihin. Äsken kun kävin keittiössä, niin siellä linnan isäntä ja juhlien 'primus motor' herra presidentti käyskenteli kokkien seassa ilman housuja tarkistaakseen, ettei mitään ole unohtunut.

- Presidenttirouva Eeva Ahtisaari, teillä on oikein hieno kampaus.
- Näkisittepä sen sitten kun otan papiljotit pois.
- Niin, itsenäisyyspäivän juhlat työllistävät myös presidenttiparia?
- Kyllä, Martti vei aamulla matot ulos ja tamppasi kaikki 246 mattoa ennen kuin kävi kioskilla hakemassa lisää kermaa. Sitä voi tänään nimittäin vähän mennä, jos kaikki 2000 kutsuttua tulevat. Minä vaihdoin lakanat talvirenkaisiin ja tuuletin ikkunat. Vielä pitäisi käydä viemässä vanhat lehdet paperinkeräykseen ja panna Melrose Place nauhoitukseen.
- Teillä täällä on tunnelma varmaan korkealla kun on vuoden suurin juhlapäivä!
- Kyllä tämä vähän stressiä aiheuttaa, että pinna on vähän kireällä, että tuossa päiväkahveellakin tuli taas sanaharkkaa tuosta kutsupolitiikasta...kun se Martti kutsuu aina niitä äijäkavereitaan, joiden kanssa ne puhuu vain koripallosta, autoista ja EMUsta. Ja siitä se aina ärähtää, kun minä huomautan hänelle hänen alkoholinkäytöstään: kun häntä ei saa oikein millään juomaan. Minä itse otan kyllä mielelläni vähän reilumminkin. Mutta Martti vaan sinnittelee selvin päin ja on äkäinen.

- Ja nyt minä jätän presidenttipari Eeva Ahtisaaren pyyhkimään pölyjä hämähäkinseiteistä ja me palaamme tänne linnan juhliin kun minä olen käynyt kotona kampaamassa tukkani ja harjaamassa hiukseni, joten nuorisokanavakuulumisiin, Lehmus Karpasto, Yleisradio.


-----------------------------------------


Hyvää itsenäisyyspäivää keskustelupalstan lukijoille, toivottaa

Pena Porvoosta
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *