KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 8.5.

5524. IS-viikonloppu 8.5.

PP8.5.2010 klo 16:28
Skyttä se osaa antaa aina tyytyväisyystakuun. Alku kangerteli ja kovasti. Mutta, kun alkuun pääsi, herkkuhetkiä riitti. Laitaan jäi ensin kolme kysymysmerkkiä. Kaksi selvisi, mutta se yksi jäi, nim. kuvan alla oleva kyntöjutska. Jos haluaa luetella mukavia vihjeitä, saisi luetella melkein kaikki. Ehkä mainitsen kuitenkin ETUPAKKA, SOA-, HEINÄ, SINULLA NYT? ym. ym. Yksi ent. luokkatoverikin, johon olin 60 v. sitten pihkassa, oli eksynyt joukkoon.
2. Marco Poloinen8.5.2010 klo 16:55
[Ostin nettilehden, mutta en saa siitä ristikkoa selvänä tulostettua. Kuvakaappauksen kautta kierrättämällä tulos on vähän parempi, mutta ei riittävä.

Tietotekniikkatumpelona mietin nyt, polttaako 60 kilsan bensat lehdenhakumatkaan, vai antaako olla... :-( ]
3. kari kämäräinen8.5.2010 klo 17:47
Kyllä minä olen saanut tulostettua ristikot netin kauttakin ihan selevänä eli iliman viinoo. Jäläki ollut aina priimaa.
4. matts8.5.2010 klo 17:58
Sama tuli mieleen kuin ed. Marco koeta aamulla uudestaan luulen että se kankkusessa ainakin aukeaa.
5. Lauri Kultti8.5.2010 klo 19:33
Perjantai-illan pikku purjehdusreissulta (Emäsalosta Helsinkiin) oli hauska kotiutua lauantai-iltapäivällä, koska veneellä oli masentavan kylmää, tuulista ja sateista ja koska tiesin Koviksen (ristikko, ei vaimo!) odottelevan kotona. Meinasi vaan usko loppua pääkuvan vierustan kanssa. Vaakaan lähtevän pääkuvalauseen ekaan sanaan olinkin aluksi laittanut väärän kirjaimen alkuun! Siksi 1:llä merkitystä ruudusta lähtevien sanojen yhteys vihjeisiin jäi käsittämättömäksi vaikka ristikko näyttikin valmiilta. Onneksi jäin ihmettelemään ja huomasin korjata sen pääkuvalauseen ensimmäisen sanan ensimmäisen kirjaimen (ja siinä sivussa myös kuudennen kirjaimen, vaikkei se ihan pakolta muutosta kaivannutkaan!). Kuten PP kirjoitti, paljon mukavia vihjeitä, joista monta ahaata.
6. kari kämäräinen8.5.2010 klo 20:35
Mulle nämä eivät ikinä aukee. Vika minussa, ei laatijassa!
7. Marco Poloinen9.5.2010 klo 00:51
Olisko se niin, että joillekin aukee ohjelmat ja toisille ristikot? (- Ei tämän pitemmälle ehtinyt köyhän velka vanhentua! ;-D )

Sen verran pahaksi on riippuvuus päässyt, että asioikseen piti käydä lehti hakemassa. Ja kun kerran tuli haettua, niin pitihän se kovis (tietysti!) ratkoakin.

Tasaisen tiukkaa puurtamista oli, eikä nopeudella viitsi kehua. Pääkuvan kuve oli mullakin se, joka suvaitsi viimeiseksi umpeutua. Eipä tuo niin ihme ollut, olihan siellä (minusta) ihan huippukiero vihje.

Oikein jäi hyvä maku ja mieli, vaikka vähän kalliiksi tulikin...
8. OP9.5.2010 klo 09:36
Ei onneksi kovin vaikea Skyttä, koska minäkin sain sen valmiiksi.
Hauskoja oli paljon.
Pari kyssäriä kuitenkin vielä jäi, pitää pohtia!
Kyntö jutun jotenkin voisin hyväksyä!?
Parista kuvasta en saanut selvää, mutta järkevät sanat niihin tuli.
Nämä "printtiversiot" voivat olla joskus tosi surkeita, mutta pääsääntöisesti ihan ok.
9. PP9.5.2010 klo 10:46
(Marco, olet samaa maata kuin minä. En saata ymmärtää, että Jaska ei ala ratkoa, vaikka ristikko suorastaan huutaa ratkojaansa. Minun pitää tehdä se tässä ja nyt!)

Otin tänään ristikon uudelleen esille ja se kyntöjutskakin oli selvää kauraa.
10. Marco Poloinen9.5.2010 klo 11:37
[PP, ehkäpä Jaska - meistä miehistä - viisaampana haluaa puhdistaa mielensä joutavasta roinasta ennenkuin käy jaloon taistoon. Lajinsa kärsivällisyyden tapaista mullakin on, mutta ei sitä kaikkien nautintojen odotukseen riitä. Ei, vaikka joskus jo ruvetessa järki sanoo, että kannattaisi odottaa vähän virkumpaa oloa... - Näin meidän kesken voin sanoa, että ketään en kadehdi, mutta Sinun monipuolisen hedelmällistä virkeyttäsi kyllä ihaillen! :-) ]

Ratkontavaiheessa minä(kin) arvioin "kyntöjutskaa" osamerkitykseltään toiseksi kuin miksi se lopulta osoittautui. Taju(ama)ttomuus vei runsaasti aikaa kun ei "uskaltanut" luottaa siihen, mitä pakosti näytti olevan tulossa. Sama ilmiö toistui ko. paikan yläpuolella. Sen hienouden tajusin vasta jälkeenpäin.
11. Matti9.5.2010 klo 11:47
Viikolla jo totesin, että arjen Iltalehden ristikon laatijoina eivät olleetkaan Vaalamon veljekset vaan Autifera. Ja viikonloppunumerossa sama meno jatkui. Kävin käsiksi vaikeaan, ja siinähän se ratkesi samaan tapaan kuin Vaalamon veljestenkin vaikea. IS:n pallotuksella vaikeus oli mielestäni jotakin 2+. Ihan kiva ratkottava.
12. Marco Poloinen9.5.2010 klo 12:17
Silmä osui ensin tuohon Matin kommentin loppupäähän ja ajattelin että oho, onpa ollut miehellä hirveä tempo päällänsä! Tarkemmin silmäiltyäni hokasin, että kyse olikin kilpailevasta tuotteesta... :-)
13. Matti9.5.2010 klo 13:07
Yhden Antti Skytän täyskolmosen olen ratkonut. Päätin kerran katsoa mistä on kysymys. Täyteen tuli, mutta ratkonta vei lähes kaiken viikon vapaa-ajan. Huom. Olen eläkkeellä. Kun sitten olin valmis, koin tietenkin onnnistumisen iloa, vaan enemmänkin olo oli kuin Saharan ylittäneellä. Totesin silloin, että täyskolmoset ovat heitä varten, joilta ratkonta sujuu säädyllisessä ajassa.
14. Eki9.5.2010 klo 13:16
Matille virtuaalinen taistelijan palkinto.
15. Jaska9.5.2010 klo 13:45
Kummaa höpinää Marcolta ja harhauttavaa tiedotusta PP:lta. Raportoimansa aloittamattomuus = ryhdyin ratkomaan ristikkoa eilen seitsemän tuntia myöhemmin kuin hän itse. Ei mitenkään tavatonta. Useimmiten kyllä tarraan skyttikseen kuin sika limppuun kohta sen kopioinnin jälkeen.

Tasaisen vaikeahkoa kolme miikka -vääntöä Uutisvuodon molemmin puolin. Ristikko oli viittä vailla valmis hyvissä ajoin ennen puoliyötä. Sitten täysi tyhjyys. Yönmusta pimeys. Ellei henkistä tasapainoani olisi jo vanhastaan rankasti koeteltu näiden Sanarisin ketkujen toimesta, olisin varmasti lamaantuneena, lasittunein silmin tuijottanut noita viittä sanaa läpi yön. Nyt ymmärsin keskeyttää istunnon molempien päiden totaalisen turtumuksen sanelemana pakkotoimena.

Yhtä toivottomalta tuntui ap-istunnon alkajaisiksi. Olisiko mahdollista, että jokin ratkaisusana sana olisi väärin? Tämä - - - - - nyt on ainakin varmasti - - - - - , puuskahdin PP:lle. Ei ollut kuulevinaan. Siis jospa sittenkin. No niin tietenkin. Oli se sittenkin väärin. Ja minä oivalsin sen ihan itse!

Loppu loksahti helposti kohdalleen tämän vuoden kärkikierouden selvittyä. Lähelle pahiksen rajaa nousi aika sen ansiosta. Kolme palloa siis oikea ranking. Harvemminhan tällaista aitoa pehmentämätöntä kovisherkkua IS:tä saa nykyään nauttia. Siitä nyt erityiskiitos.

Yksi piirrosvihje on minusta vain välttävä. Tosin Kärkkäisen tehtävä olikin tässä vaikea. Sanavihje, vaikeampikin, olisi onnistunut paremmin. Lisäksi paria kuvaa sai syynätä luupin kanssa, eikä silti tahtonut saada kunnolla selvää. Nämä miinukset eivät sentään olleet uhaksi kiitettävän arvosanan vankkuudelle.
16. Juha N9.5.2010 klo 14:46
Tosiaan oli hauska ratkottava, kaikenaikaisten ahaiden kannalta. Lähti avautumaan länsilaidalta suht helposti, 2.5 pallon tasoisena leveänä rintamana, kuin auki rullattava käärö. Mutta sitten tökkäsi. Itä- ja pohjoisreunaan jäi kumpaiseenkin kuuden ruudun levyinen ratkomaton marginaali, ja niiden kanssa piti kyllä kärvistellä täyden 3 pallon edestä.

Kivoja vihjeitä oli niin paljon, että tyydyn mainitsemaan vain muutaman, joita erityisesti arvostan: TURKKIMATO MATSISSA, ETUPAKKA, TIETTY VERHO, SENTILLEEN TARKKA, PAHOILLAAN. Kuvavihjeistä vasemman reunan pystysanan saama on myös hykerryttävä. Samoin ostoksilla olevan naisen ja tähän piirrokseen liittyvän ratkaisusanan kokonaisuus.

VERIKIN SELLAISENA on mielestäni virheellinen, jos sen tarkoitus on vihjata yhdyssanaan VERI + ratkaisusana, joka ei edusta veren kokonaissisältöä. Mutta ilmeisesti tähän yhdyssanaa ei viitata, vaan erääseen prosessoituun juttuun, jota tarkastellaan pelkän olomuodon kannalta?

TUNTUU vaatii ilmeisesti ajatuksellisen mutkan: ratkaisusana tekee jotakin, minkä itse kukin joutuu funtsimaan päässään, ja se tekeminen 'tuntuu'?

Helin kuvat olivat nyt poikkeuksellisesti epäselkeitä. Liian ohutta viivaa näin pieneen ruutukokoon skaalattavaksi? Kreikkalaisaiheinen piirros oikeassa alakulmassa: ollaanko sisällä vai ulkona (vihreästä alustasta päätellen ehkä ulkona), mikä on kuvattuna miehen vasemmalle puolelle (jokin veistosko, kun siinä on kyltintapainen?), mitä viivaa miehen toogan käänteistä lähtee kohti veistosta (museoinfoa antavien kuulokkeiden piuhako, jonka plugi on työnnetty veistoksen luona olevaan pistokkeeseen?). Tämä nyt on hiusten halkomista, mutta kun ratkaisusanassa on piilokirjain, haluaisi tasan tarkkaan tietää, mitä kuva esittää. Neljästä sopivasta piilokirjainvaihtoehdosta onneksi vain yksi tulee kunnolla kyseeseen.

Samoin ainakin puoli lehmää sisältävä piirros hahmottuu ohuen viivan takia huonosti, mutta onneksi ratkaisusana muodostuu poikittaisvihjeiden ansioista yksikäsitteisesti.

Pääkuvan alla vasemmassa reunassa oleva toinen pystysana, viisikirjaiminen: googlen kuvahaun perusteella tälle sanalle ei näyttäisi olevan ainakaan kuvavihjettä. Onko vihjeenä sitten VAATIVAT KÄÄNTÖÄ, josta lähtee toinenkin ratkaisusana, mene ja tiedä.

Yläreunassa vasemmalla oleva piirros valospotissa kylpevästä naisesta: hyvä piirros, mutta ratkaisusanalleen vähän omituinen.
17. kari kämäräinen9.5.2010 klo 20:51
Sen verran joudun perumaan puheitani, että ristikkohan olikin loppujen lopuksi yllättävän helppo. Reiluun tuntiin ratkesi pääkuvan oikean puoleista nurkkaa vaille. Huomenna täytyy selättää tuo viimeinen nurkkauskin. Nuo pienet kuvat olivat tosiaan aivan liian vaikeasti hahmotettavissa eli arvaamalla piti ratkoa.
18. Pena10.5.2010 klo 09:11
Meillä taitaa olla Kämyn kanssa hoksottimet suunnilleen samassa vireessä. Kahdelle päivälle piti minunkin ratkominen jaksottaa.

Monta kertaa on Skytän kovikset jääneet kesken. Siksipä usein ajattelen että aloitanko ollenkaan. Tämän aloitin, ja tyytyväisenä lopetin.

Pari päivää korvaamattomana korvamatona soinut kappale sopii kohdallani näihin koviksiin:

"Niin usein olen matkoihini kävellyt
ja melkein yhtä usein takaisin tullut" (Juice)

Ratkokaa, oi ystävät hullut! d=)
19. Marco Poloinen10.5.2010 klo 10:46
:-D
20. Owlie10.5.2010 klo 17:45
Tämä ei selvästikään ollut tarkoitettu meikälle. Aloitin Venäjä-Slovakia-matsin aikana ja tietysti pääkuvasta oikealle puolelle ja myös alle jäi aukkoja. Tänään sain ähertämällä täyteen ja kyllä se ryhtiä kasvattaa. Mainitut kuvat olivat tosi epäselviä. TEILLÄ ENNEN ja OIVA piti luntata.

Juha N,
Olen kyllä näkevinäni vasemman laitaman toiselle pystysanalle (5) vihjeenkin.
Tälläytynyt nainen pääkuvasta oikealle: tulos oudohko.

PP,
Oliko ent. luokkatoverisi lestadiolaisia ;-)?
21. PP10.5.2010 klo 18:43
Owlie, joo.
22. Marco Poloinen10.5.2010 klo 20:45
Jotakuinkin samoja asioita pohdiskelin kuin Juhakin analyysissaan, joskaan en "kreikkalaisaiheisen" piirroksen osalta läheskään yhtä syvällisesti. Vaikka kuvasta jäikin vähän epämääräinen fiilis, mielenkiinto pohtimiseen hiipui muiden sanojen avulla muodostuneen ratkaisun myötä.

Juhan, ja monen muun, kummasteluun pääkuvan viereisen naiskuvavihjeen tuottamasta ratkaisusanasta en sen sijaan oikein voi yhtyä. Minulle se kelpaa, ja jos tuollainen upeus ilmaantuisi "luonnossa" näkösälle, olisin varmaan valmis hyväksymään useammankin sanakirjan antamista merkityksistä. (Varsinkin jos kokonaisuus olisi vihjaavan lisäksi kenties peräti vihjaileva:-) ) Kaipa meillä kaikilla lienee kuitenkin samoilla sanoilla värkätty nurkka?

Pääkuvan alla toisena olevan pystysanan vihjeeksi mulle kelpaisi rimaa hipoen suoraan sanan yläpuolella oleva "välipiirros". Riittävän kaukaa erottumattomin yksityiskohdin se voisi olla "se". Todennäköisempää lienee, että sana on tarkoitettu muotoutumaan toisena vihjeenä olevasta kynäkätisestä naisesta.

Kun ristikko on täynnä mielikuvituksellisia jippoja, muodostuu ainakin tämän vaikeusasteen ristikoiden "ikiongelmaksi" se, mitenkä tosissaan pitäisi suhtautua mahdollisiin "asiavihjeisiin(kään). Tässäkin ristikossa VERIKIN SELLAISENA -vihjeen lisäksi PINTAA PITKIN lienee ahtaasti tulkiten vain osatotuus (jos sitäkään), riippuen siitäkin mitenkä rajataan. Tietysti tavallisimmassa(?) tapauksessa siltähän se näyttää...

Vielä ei ole ilmoittautunut kukaan, joka olisi aloittanut ratkonnan vasemman alakulman kuvavihjeestä. Ja jonka ei olisi tarvinnut rukata sanaansa homman kestäessä. Tottuneelta se epäilemättä tuurilla(!) onnistuu, mutta sanonpahan vaan, että (taipumusten lisäksi) kovisristikoiden ratkonta antaa takuulla valmiuksia menestymiseen meedio-oppilaitoksen pääsykokeissa!
23. Marco Poloinen10.5.2010 klo 20:53
Muuten Owlie, mitenkä niin ei ollut tarkoitettu "teikälle"? Eikös se ryhdin hyvänä pysyminen ole puhtaasti positiivinen asia? :-)
24. Marco Poloinen10.5.2010 klo 21:00
[Pitemmän latikan kolmas kappale kaipaa pientä viilausta: ... tarkoitettu muotoutumaan toisena vihjeenä kynäkätisestä naisesta.]
25. pirjo10.5.2010 klo 21:14
Antti Skyttä taitaa olla savolaista syntyperää, niin oli kimurantteja vihjeitä tässä koviksessa! Eli vastuu siirtyi ratkojalle, soveltaakseni vanhaa lausepartta. Eräskin vihje (SOA-) oli niin vinkeä, että jälkeenpäin olen parikin kertaa unohtanut, miten ratkaisuun päädyin. Sen verran muistin, että "järkeen"käypä se oli. HEINÄ ja -KEHTO heiluivat pitkään, ennen kuin sytytti. SINULLA NYT oli ihan super...

Kaiken kaikkiaan voi sanoa, että ratkaisu on lopulta selkeä ja suorastaan yksinkertainen, vain vihjeet olivat monimutkaisia ja vaikeita. JA SE ON HYVÄ SE !!
26. pirjo10.5.2010 klo 21:17
Vielä piti kehumani Heli Kärkkäisen kuvitusta, minusta se oli suorastaan kaunis. Ei selkeydessäkään ollut mitään huomauttamista. Kiitos vaan kuvittajallekin!
27. RA10.5.2010 klo 22:56
Skytän Antti sanoi Haasteet-säikeessä (5395), että hänelle nämä IS Kovikset ovat haaste. Epäröi jopa, että kuinka kauan näitä pystyy laatimaan... ... kun ratkojat vaativat aina vain enemmän ja enemmän. Ei sanatarkasti näin, mutta näin sen rivien välistä tulkitsin.

Yllä ei näyttäisi olevan kovin tyytymätöntä porukkaa! Oikeastaan päinvastoin. Liityn heihin tyytyväisiin. Ikinä eivät ole tuntuneet Antin kovikset liian helpoilta eivätkä saman toistolta siitäkään huolimatta, että jopa tietty vihjetyyppi on nimetty skytismiksi ja niitä on yleensä joka ristikossa. Hienon hienoja koviksia! Antilla on minusta varaa vaikka höllätäkin.
__

Itselleni koviskovis on sellainen, jota saa tuijotella ja kypsytellä. Juuri yhtään sanaa et saa ilmaiseksi. Ratkonta on pähkimistä ja pyrähdyksiä; jonkun keksiessään keksii aina muutaman muun. Sitten taas pähkitään jne. On suorastaan ekstaattista kun se, mistä ei ensin tule mieleen yhtään mitään, yhtäkkiä aukeaakin - ihan oman ajattelun ja kypsyttelyn tuloksena. Tällainen oli tämäkin ristikko.
__

Ensimmäinen sana, minkä kirjoitin, oli alareunan AJATUT. Mutta sitten hyppäsinkin vasempaan alakulmaan ja ratkoin sen ensin. TURKKIMATO MATSISSA (8) sinne vei. Ja kun sen avulla oli helppo keksiä LINNAN ASUKKAITA (5), niin se alanurkan valokuva ratkesi myös.

Vasemman ylänurkan (kuvan alla) NAISpiirroksessa on mielestäni hyvinkin ainekset kahteen pystysanaan (8 ja 5). Siis NAISpiirroksessa.
28. RA11.5.2010 klo 00:41
Juha N: "Pääkuvan alla vasemmassa reunassa oleva toinen pystysana, viisikirjaiminen: googlen kuvahaun perusteella tälle sanalle ei näyttäisi olevan ainakaan kuvavihjettä."

Koklasin äsken kuuklata ja kuvahaussa oikea kuva tulee heti ekana. Sitten tulee asiaan liittymättömiä kuveja.
29. kari kämäräinen11.5.2010 klo 18:30
Aika mielenkiintoinen tilanne minulle sen viimeisen oikean kuvanurkkauksen ratkomisen kannalta. En saanut siihen mielestäni montaakaan oikeaa sanaa valmiiksi ja niinpä laadinkin sen parin-kolmen mielestäni oikeiden sanojen perusteella uudestaan. Laadittua sain helposti, mutten tiennyt ollenkaan oliko sinne päinkään. Nyt sitten muutaman päivän jälkeen olen huomannut, että vihjeet käyvätkin yksyhteen tekemäni laadinna pohjalta! Tästä herääkin kysymys, että onko vihjeitys silloin hyvä, jos sen tajuaakin vasta monen päivän päästä vai onko vika ratkojassa, joka ei
tajua kieroa vihjettä?
30. RA11.5.2010 klo 19:32
... hmmm... tajuaa monen päivän päästä...

Kaiken kaikkiaan minusta vihje on parhaimmillaan silloin, kun ratkaisun voi oivaltaa siitä vihjeestä. Eikä vasta jälkeenpäin; että ensin saa sanan ja siitä sitten yrittää kehitellä yhteyttä vihjeen ja sanan välille.

Mutta monestihan noin käy. Varsinkin noissa kirjainkikkailuvihjeissä.
31. RA11.5.2010 klo 20:01
Toisaalta: Jokaiselle vihjeelle löytyy ratkoja, joka kertoo kekanneensa sen jopa peräti suorastaan ihan ekana, ettäh...
32. Meester_Henk24.5.2010 klo 17:47
Palaan vanhaan aiheeseen, mutta kun ikävästi jäi tästä ristikosta hieman auki ja ymmärtämättä. Eli pääkuvan oikea puoli, joka muillekin tuotti tuskaa eli mitä tulee vihjeeseen HEINÄ ja KYNTÖ - KALU. Lisäksi vihjeen SOA- vastaussana oikealla ylhäällä ei aukene tai siis yhteys vihjeeseen.

RA, please!
33. RA24.5.2010 klo 18:12
Ai, että ihan erikseen nimeltä mainiten minulta kysyt... Noooh... (kröhm):

HEINÄ (5) = ALOHA;
aloha on hei-sanana käytetty

KYNTÖKALU, jossa N-kirjain alleviivattu = NAURAA;
kyntökalu on aura ja alleviivattu N on AURAA

SOA- = RASU;
so(t)a- ja ra(t)su
34. RA24.5.2010 klo 18:18
Ja se pääkuvan alla puhuttanut pystyyn tullut SAALI on INTOHIMOisesti ristikkoa ratkovan naisen harteilla. Katsokaapa vain. Ei se mikään kotitakki ole (jos olisi, niin olisi ollut huono ompelija, jos 'hihatkin' noin eripituiset).
35. Meester_Henk24.5.2010 klo 19:08
Niin, näinhän minä olin kirjoittanut, mutta kun ei yhteydet selvinneet. Suurkiitokset, yöunet kahden viikon jälkeen taas OK! Toivottavasti olen ensi kerralla viisaampi, ovat nämä kiehtovia koukeroita.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *