KESKUSTELUT > RISTIKOT > KOVIS 5.12.2003.

552. Kovis 5.12.2003.

Pena5.12.2003 klo 15:43

>VAROITUS: TÄMÄ ON MAINOS. JOS OLET YLIHERKKÄ MAINOKSILLE, ÄLÄ LUE ETEENPÄIN.<


Nimittäin:

Kyseessä on Ilta-Sanomien Kovis, joka on mielestäni kaikkien aikojen paras. Kyseessä on merkkitapaus, koska yleensä en kovin herkästi luokittele ristikoita paremmuusjärjestykseen.

Tuollainen kaksi ja puolitähtinen on juuri sopiva meikäläiselle, "miumaumukkaa". Joskus tosin saan täyteen (valmiiksi!) myös kolmetähtisen, mutta useimmiten en.

Suurkiitokset Erkki Vuokilalle ja Teemu Palloselle laadinnasta, ja Heikki Lavoniukselle ulkoasusta.

Aion arkistoida kyseisen ristikon omiin kätköihini, ja säilyttää sen niin kauan kuin minulla "peukalo heiluu"!

Kiitoksia.

d:)
2. terok5.12.2003 klo 15:55
Ei kai tämä sittenkään varsinainen mainos ole? Kyseessähän on kaiketikin taloudellista hyötyä tavoittelematon tuotteen hyvyyden ilmoitus. Parempi sana voisi olla vaikkapa 'mainios'.
3. Pena5.12.2003 klo 16:00
Mainiosti sanottu, terok! :)
4. Pepe5.12.2003 klo 16:05
Juu...hyviä on iltiksen kovikset...ainoa hyvä koko lehdessä...mahtaiskohan sen saada ostaa erikseen,kun juorut ja liioitellut lööppijutut ei kiinnosta.
5. Pena5.12.2003 klo 16:26
Niin, eipä varmaankaan tulisi ostettua jos ei Kovista olisi. Lieneeköhän tuosta tehty tutkimuksia? Paljonkohan myynti alenisi jos ristikoita ei olisi?
6. Tane5.12.2003 klo 16:50
Ainoa hyvä koko lehdessä, ja hyvä on on myös se koko. Tunnustan kyllä, että kolmepalloisiin jää ison kissan kokoisia aukkoja, enkä ymmärrä kaikkea vielä tarkistuksen jälkeenkään. Oliko viimeksi pallottelu kohdallaan, sitä taisi joku muukin kysellä aiemmin? Siihen jäi vain kissanpennun kokoinen aukko.

Tämä oli siitä hyvä maininta, että itse tavallisesti lauantaisin kioskilta lehteni ostavana en olisi hoksannutkaan, että sen saa jo tänään kaupasta.
7. Maiju6.12.2003 klo 00:55
Taas minä höhlä uskoin mainoksiin ja kaiken kiireen keskellä aloin ratkoa kovista nähdäkseni, mitä erityistä Pena siitä on löytänyt. Vaan sehän olikin ihan tavallinen helppo ristikko, toki hyvää sanarislaatua. Kyllä Eki ja Teemu osaavat tehdä sellaisiakin ristikoita, joista saa kunnon ahaa-elämyksiä, mutta tämä ei ollut yksi niistä.
8. Pena6.12.2003 klo 15:52
Ja nyt mua harmittaa Maijun puolesta. Pitikin mennä mainostamaan! :(

Se nyt oli vain juuri sopiva meikäläiselle. Maiju on varmaan semmoinen ammattilainen, että saa kolmetähtisetkin täyteen helposti?

Ja kun näitä (mustavalkoisia?) asioita katsellaan värittömästi omien lasien takaa. Näin itsenäisyyspäivänä lasit ovat kuitenkin ehkä sinivalkoiset...
9. Timppa6.12.2003 klo 17:36
Hei! Eikö kukaan ole oivaltanut, miksi Pena nostaa tuon Koviksen parhaaseen A-luokkaan??? Onhan se ihan erityistä, kun ent. (ja kai nyk:in) höyrypää on päässyt ratkaisusanaksi (hups, ei kai tää ollut liian paljastavaa ratkonnan kannalta?)... Onnea, olet varmaan jo seuraavassa ristikkorengin päivityksessä...;-)
10. iso S7.12.2003 klo 21:57
Hitaasti, mutta epävarmasti - minäkin pääsin vihdoin maaliin. Ymmärrän kaikkia erimielisiä osapuolia. Kovis ei ollut mikään hirmukovis, mutta sanoisin, että vähemmän harrastaneelle siinä on haastetta ihan riittävästi. Vihjeet ovat monipuolisia, eivät millään tavalla tönkköjä, ja edellyttävät ristikoille tyypillistä pintaosaamista monilta eri alueilta.

Jotakin jäi hampaankolon, onhan parhaassakin luomuksessa aina se vähiten loistava kohta. Ymmärtääkseni en paljasta mitään olennaista, kun sanon, että oikean yläkulman "paras ystävä" on hiukan kyseenalainen vihje ja oikean alakulman "kosteikosta ylös" saisi mielellään olla ilman piilokirjainta, jos arvasin ratkaisun oikein. ja sitä suuremmalla syyllä, jos arvasin väärin. Tuollaisena jäi hiukan hämäräksi.

Laadintana en osaa pitää tätä sen ihmeellisempänä kuin mitä näiltä veijareilta on tottunut odottamaan. Itse asiassa pitäisin Pehmistä jopa parempana kuin Kovista. Minun dementoitunut nuppini viihtyy hyvin kunnollisen pehmiksenkin parissa, kun iso osa ilosta on nähdä lopputulos, enkä ihmeemmin tykkää siitä, että pitää hakata päätä viikko seinään päästäkseen läpi.

Verrataanpa vaikka Mona-Lisaan, tuohon ristikoista tuttuun pieneen potrettiin. Olisiko se suurempi mestariteos, jos pitäisi ratkaista monmutkaisia tehtäviä päästäkseen sitä katsomaan?
11. Timppa7.12.2003 klo 22:11
Se 'kosteikosta ylös, ei minunkaan mielestäni ollut oikein hyvä vihje, mutta kun osallistuin kisaan tekstiviestillä, niin epämääräinen vihje/vastaussana ei hirveästi haitannut. Toki sain muutkin kuin numeroidut ruudut täytettyä.

Yhden tuttavani n. 3-vuotias tyttö oli ottanut oppia äidiltään ja ratkoi Punaista Pelikaania (mustekynällä). Kaikkiin ruutuihin tuli i, äiti ei kuulemma voinut olla edes vihainen jälkikasvulleen, kun itse on näyttänyt esimerkkiä ratkonnassa. Kannattaisi kuitenkin opetella muitakin kirjaimia...
12. Kravattimies7.12.2003 klo 22:29
II, se paikkakunta? Ja roomalaisilla vahvistettuna?
13. Timppa7.12.2003 klo 22:36
Ei ole tainnut tyttö käydä eläissään Iissä, mutta kirjaimen on oppinut, ihan ilman roomalaisuutta...
14. jupejus7.12.2003 klo 22:44
I on suomen kielen yleisin kirjain - on joskus väitetty.
Sikäli valinta oli todennäköisyydellä paras.
Tyttö omaa matemaattisia lahjoja.
15. Urpo8.12.2003 klo 13:18
Liekö ennakko-odotukset nousseet liian koviksi tuon Penan avauksen jälkeen, kun ei tuo viikonlopun Kovis tuntunut mitenkään ihmeelliseltä?
Yhdyn Maijun mietteisiin täysin.

Muistelen edelleen lämmöllä viime juhannuksen vaikeata, toivottavasti jouluna tulee samaa tasoa.
16. iso S8.12.2003 klo 15:26
Joko ryskyin murtuu Iin valta? Jossain on varmaan virallisia ja tieteellisiä kirjainten yleisyystilastoja. Tässä epätieteellinen ja osittain itse aiheutettu.

A 12,028 12,532
I 11,737 11,076
T 9,525 8,879
N 8,830 10,527
E 7,713 7,275
S 7,397 6,696
K 5,768 5,241
L 5,598 6,117
O 5,371 5,019
Ä 4,734 5,286
U 4,540 4,543
M 3,243 3,356
R 2,318 1,990
V 2,316 2,643
H 1,888 2,153
J 1,877 2,079
P 1,835 1,485
Y 1,728 1,574
D 0,655 0,742
Ö 0,448 0,579
G 0,140 0,148
B 0,092 0,030
F 0,072 0,030
C 0,059 0,000
W 0,051 0,000
X 0,019 0,000
Z 0,012 0,000
Q 0,004 0,000
Å 0,003 0,000

Luvut ovat prosenttiosuuksia kaikista kirjaimista. Ensimmäinen sarake (minkä mukaan kirjaimet on lajiteltu) sisältää noin 1.3 miljoonan kirjaimen verran sanaristikot.net-pulinaa. Aineistosta on suodatettu pois AIHE-rivit (etteivät A, I, H ja E ylikorostuisi) ja lähettäjä-rivit (etteivät E, K ja I ylikorostuisi...) sekä vastaavasta syystä Takaisin aiheisiin-rivit. Lisäksi poistin kaikki ne rivit, missä oli alle 10 kirjainta, koska niissä oli myös vääristävää jakaumaa, kuten hymiöitä.

d:)

Aineisto ei edusta puhdasta suomea, koska siellä on mukana nettiosoitteita ja ulkomaankielisiä lainauksia, mutta eiköhän tämä jonkinlaisesta suuntaa-antavasta näytteestä käy.

Toinen sarake on vertailun vuoksi. Siinä on pari koululaisen tutkielmaa, mitkä löytyvät googlella hakusanoilla tuntematon sotilas linna. Niissä oli yhteensä 6735 kirjainta. Melko pieni otos, mutta jakauma on varsin samansuuntainen. Ohituksiakin tapahtuu, mm. koululaisilla N on yleisempi kuin T ja keskustelijoilla tilanne on päinvastoin. Kyse ei ole puhekielestä, joten tämän perusteella ei voi sanoa, kumpi ryhmä käyttää enemmän sitä V-alkuista välimerkkiä, mikä olisi omiaan parantamaan T:n sijoitusta.

Krypton harrastajat, olkaa hyvä. Ratkojat voivat käyttää tätä apuna arvaillessaan, mikä paljon esiintyvä numero vastaa mitäkin kirjainta. Laatijat voivat tehdä parhaansa saadakseen aikaan ihan toisennäköisen jakauman. Kryptoista laskettuna varmaan päädyttäisiinkiin erilaisiin tuloksiin.
17. tjn8.12.2003 klo 15:31
Hieno lista ja mielenkiintoinen. Kiitos iso S.

Jos löytyis ATIN-sanalle joku merkitys, ATIK voitaisiin laittaa vaihtoon :)
18. iso S8.12.2003 klo 15:56
Jos haet pelkästään kärkipään kirjaimista muodostuvaa sanaa, niin onhan vaikkapa ANTI, TINA, ANIT ja TANI. Jos haluat Atikia lähellä olevan ATIN:in, niin kukapa ei tuntisi näitä:

Arizona Tobacco Information Network (ATIN)

American Indian arts from Toh Atin Gallery

Eikös vaan Toh Atin ole perinjuurin hieno ja kuuluisa taiteilija? Ainakin pulassa olevan laatijan kannalta!
19. Matti8.12.2003 klo 17:04
"Kosteikosta ylös" mietitytti kyllä pitkään, mutta kun se sitten ratkesi niin kyllä se juuri sillä lailla kolahti että ratkaisun oikeellisuudesta saattoi olla varma.

Muuten olen ristikosta Maijun linjoilla. Kaikin puolin OK, mutta ei sen enempää. (No eikö se jo riitä, eikö meille kelpaa mikään?)

Timpan höyrypää- kommenttia en tajunnut, mutta ehkä se ei ollut minun tajuttavakseni tarkoitettukaan.
20. jupejus8.12.2003 klo 17:16
Tuohon Iin kohtaloon voisin epäilevästi heittää erään näkemyksen.
Jos otanta on tältä palstalta esimerkiksi, niin täällä keskusteltava teksti on yleensä preesens-muodossa.
Jos otamme minkä tahansa kirjallisuuden tuotteen, romaanin, muistelman tai vastaavaan, niin on sangen tavallista, että imperfekti saa sijaa ja sen myötä Iin asema korostuu.

Jostain jäänyt kuva, että on sanottu Iin olevan yleisin. Sanaristikoissa luulisi Aan olevan varsin vahvalla jalustalla.
Mutta on onneksi henkiköitä, jotka jaksavat pönkittää Iitä, kiitos siitä mm. iso S
21. Matti8.12.2003 klo 18:44
Onko suomalaisten ristikkojen kirjaintaajuutta selvitelty? Saisiko sen määritettyä esim. tämän sivuston ristikkoarkiston tarjonnasta äärellisellä vaivalla, siis sähköisesti? Varmaan saisi. Kuka osaisi? Varmaan iso S.
22. ++juh8.12.2003 klo 18:47
Sanaseppojen taajuussanatutkimuksen (marraskuu 1998; 552 kuvaristikkoa) mukaan kuvaristikoiden yleisimmät kirjaimet ovat:

A 19,4 % 60158
T 13,1 % 40841
I 11,3 % 34998
S 7,3 % 22599
O 6,4 % 19830
L 5,7 % 17778
E 5,7 % 17766
U 5,7 % 17627
K 5,2 % 16221
N 5,0 % 15606
R 4,2 % 12920
M 2,4 % 7354
P 2,0 % 6208
V 2,0 % 6126
H 1,3 % 4065
Ä 1,2 % 3881
J 0,8 % 2348
Y 0,5 % 1547
D 0,4 % 1161
Ö 0,2 % 486
B 0,1 % 418
G 0,1 % 361
F 0,1 % 239
C 0,1 % 160
W 0,0 % 64
Z 0,0 % 32
X 0,0 % 22
Q 0,0 % 2

Huom! Kirjainmäärät on laskettu ratkaisusanoista, ei ratkaisuruuduista. Sanaristikkohan muodostuu risteävistä sanoista, ei suinkaan ruudukosta, jonka ruuduissa on kirjaimia. Piilokirjain lasketaan siis vain kerran, risteävät kirjaimet kahdesti.
23. ++juh8.12.2003 klo 18:48
Kielikello 1/1991

Matti Pääkkönen
A:sta ö:hön. Suomen yleiskielen kirjaintilastoja

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielikello/kirjtil. html
24. Matti8.12.2003 klo 19:13
Vaude! On mielenkiintoista kuinka paljon ristisanakirjaintaajuudet poikkeavat yleiskielen kirjaintaajuuksista. Kuten odottaa saattoi nyt a on täysin ylivoimainen. T:kin hakkaa selvästi i:n. Tällainen pers-(anteeksi)tuntumahan ratkojilla, ja varmasti myös laatijoilla on.
25. Eki8.12.2003 klo 20:36
Faktaa ko. ristikon tiimoilta.

Ristikon on laatinut pääosin Teemu ja vihjeittänyt Eki. Olemme tehneet yhteislaadintojakin ja silloin olisi varmaan tähtäys ollut toisenlainen. Tätä ristikkoa ei edes varsinaisesti oltu suunniteltu tähän paikkaan, joten Penan ylenpalttiset kehut olivat yllätys. Ristikko oli varsin rutiininomainen kovis.

Tässä kuussa on tulossa kovikset vielä Alfilta, Teemulta ja Ekiltä. Itse jatkan 27.12. erästä sarjaa, jota on useaan otteeseen pyydetty. Lisäksi tulee erään täällä visiteeraavan ja kovasti kehutun Antin Vuoden vaikein.
26. Titta8.12.2003 klo 23:35
Jostain syystä minä en ollenkaan ihmettele Penan kehuja...
27. Pena14.12.2003 klo 20:41
Vastausaika männy
ei soi känny
selittää hän ny
otsikon tän ny.

Onneksi olkoon, Titta ja Timppa! Tiesitte mistä on kysymys. Muille olen selityksen velkaa.


-------------------------------------


Perjantaina 5.12. ostin kioskilta Ilta-Sanomat -nimisen lehden. Kuumeisesti kokeilin kotona kikkailla Kovista kaaoksen keskellä. (Tavarat levällään muuton jäljiltä.) Ja rupesihan se aukenemaan. Ensin ylhäältä, sitten oikealta. Etenin vasenta reunaa kohti. Alakulman ratketessa minua lyötiin
>pölökyllä päähän, klang!!gnalk, nähääp ällykölöp<

Kuka löi? Todennäköisesti vihjeyttäjä Eki, koska Teemu ei tiennyt asiasta. Miksi löi? Siksi, koska löysin nimeni ratkaisusta.

Pölkkypääni riemastui tästä niin paljon että kimmahdin kattoon. Sieltä tuijotin lattialle pudonnutta lehteä ja ristikkoa siinä. Totta se oli! Voi jestas jumalaare! Mun nimi ristikossa!

Kaivoin kännyn taskustani ja lähettelin ilosanomaa kaikille tutuilleni. Taisipa iso osa tekstiviesteistä mennä tuntemattomillekin, sen verran muissa maailmoissa olin, katos.

Viestit lähetettyäni ajattelin että tämä pitää jakaa ristikkonetin ihmisten kanssa. Koska mulla ei ole konetta, täytyi lähteä kirjastoon. Suorastaan tavoin lensin eteiseen, pudottauduin kenkiini ja ryntäsin ulos.

Juoksin autooni, käynnistin moottorin ja lähdin kaasuttelemaan kirjastoa kohti. Tässä vaiheessa en edes muistanut laitoinko kerrostaloasuntoni oven kiinni. Alaovea en ilmeisesti ehtinyt edes avata, vaan tulin lasin läpi. Sen verran voimakkaasti helikellot päässäni soivat.

Alitehoinen autoni tuntui matelevan vaikka kaasupoljin oli pohjassa koko ajan. Ja taisipa muutama risteys mennä punaisilla. Sen verran voimakkaasti autojen torvet korvissani soivat.

Paahdoin täyttä höyryä kirjaston oven eteen. (En jättänyt autoa parkkipaikalle, koska sieltä on peräti 20 metriä ovelle.) Tämä ei ilmeisesti ollut kaikkien mieleen. Sen verran voimakkaita ilmeitä minuun luotiin.

Juoksin sisälle ja tällä kertaa muistin availla ovetkin. Mutta siellä minua odotti pettymys: kaikki päätteet varattuja! Ja jonossakin porukkaa! Tuijotin tyrmistyneenä ihmisiä päätteiden edessä ja mietin kuumeisesti mitä tekisin. Sen verran voimakkaasti että höyry nousi korvistani.

Tähänkö tämä hyvä vauhti nyt lässähti? Ei voi olla totta! Ei saa olla totta! Enkö pääsekään levittämään ilosanomaa? Tähänkö päättyi missio?

Missi o nisti?

Erään päätteen edessä istuu kaunis nainen. Todellakin missiainesta, vaan ei nistiainesta. Naisen lumoava kauneus ei ole mikään yllätys Porvoossa. Täällä nimittäin näkee missejä melkein joka päivä. Poikamiehen unelmakaupunki! Ja naisille unelmien poikamieskaupunki!

(jatkuu)
28. Pena14.12.2003 klo 20:43
(jatkoa)


Päätän toimia. Menen kaunottaren luo, nostan hänet syliini ja kannan nettiinjonottajien penkille istumaan. En puhu mitään, eikä hänelläkään tunnu olevan asiaa minulle. Kiirehdin päätteelle ja kirjoitan tämän säikeen otsikon. Painan lähetä -nappia jonka jälkeen rauhoitun. Tehtävä suoritettu.

Kannan hennon missin takaisin päätteen eteen, lasken hänet tuolille ja tuikkaan vielä pusun poskelle, kalliin näköisen korvakorun viereen. Hän ei vieläkään sano mitään, katselee vain touhuamistani punaiset huulet pyöreänä.

Missio saatettu loppuun,
missi o saatettu päätteelle.

Kävelen ulko-ovea kohti, mutta eihän se niin helposti käykään. Eipä tietenkään. Vaikeuksiahan tästä tuli. Niinpä tietenkin.

Eräs kirjastotäti (missiaika ohi jo kauan sitten) huutelee perääni:

- Mikä mies te olette? Menkää jonoon, täällä ei etuilla! Mikä nimi?

Päätän olla vastaamatta. Mutta koska hän jatkaa utelemistaan, aion vähän pilailla hänen kustannuksellaan. Sanon kuuluvalla äänellä:

- Mie oon Rokan Antti, akan rontti!

Täti menee kasvoiltaan tulipunaiseksi. Ihmeen ketterästi hän hyppää tiskin yli ja kävellä kopsuttelee minua kohti. Juoksen autolleni, enkä muista auoinko kirjaston ovia tällä kertaa. Pääsen liikkeelle ennen kuin punainen täti saa minut kiinni. Vilkaisen peiliin ja näen hänet kynä ja lehtiö käsissään. Kirjoittaa varmaan autoni rekisterinumeron muistiin. Voi pahus! Pitää vissiin ostaa erikoiskilvet ennen seuraavaa kirjastoreissua...


-------------------------------------


Maiju, Urpo, Matti ja kaikki muutkin ihmettelijät: pyydän anteeksi itsekästä ja harhaanjohtavaa höyryämistäni.

Ja mikä siinä nimessä nyt niin erikoista oli? Onhan Penoja ennenkin ristikoissa ollut?

Niin on, ja Teemu lupaili että on tulevaisuudessakin. Erikoisen tästä tapauksesta tekee se, että löysin samasta kulmasta SEKÄ etu- ETTÄ sukunimeni!

Pena Leppänen

d:)
29. J Takala14.12.2003 klo 21:02
Pena, onneksi olkoon! Ristikkoon pääseminen on epäilemättä ainutkertainen tapaus. Tuo kirjoitus sopisi suoraan pakina-osastolle. Oli se sen verran hyvä.

Välillä juttu tuntui kyllä aika uskomattomalta. :)

PS. Mitkä olivat nimien (Pena, Leppänen) vihjeinä?
30. Pena14.12.2003 klo 21:05
1. Kaseva hänestä huolissaan
2. Ilman marjaa!
31. jupejus14.12.2003 klo 21:10
Bravo Pena! Jutustasi, että Nimestäsi!!
(hymyyn veti väkisinkin kertomuksesi suupieliä)
32. Eki14.12.2003 klo 21:45
Tässä yhteydessä vielä tekijöiden uusi täsmennys. Hauska on sattuma, että molemmat nimet olivat mukana, mutta sitäkin suurempi sattuma. Teemu oli laatinut ristikon aikaa sitten, mutta se oli jäänyt julkaisematta. Siksi siihen nyt vihjeet väsäsin, kun IS:n koviksen paikka ammotti tyhjyyttään.

Olen tuommoisia temppuja joskus tehnyt. Vaikka nämä ovat aika henkilökohtaisia juttuja, kerrotaan yksi. Lähipiiristä löytyi mies, joka ratkoi SK:n ristikoita. Panin sinne samoille riveille jonot.
TOUKO ELLI AVIOPARI
HEIKKI MATTI LAPSET
Vihjeet eivät mitenkään liittyneet heihin, pikemminkin ne hämäsivät, ettei ollut mitään yhteyttä.
Kysyin sitten ajan päästä, oliko Touko huomannut tuon.
Ei ollut.
33. Pena14.12.2003 klo 21:59
Juu, Teemu kertoi että pohja on noin vuoden vanha.

Kiitos vihjeytyksestä Eki.

d:)
34. Kravattimies14.12.2003 klo 22:30
Onneksi olkoon, Pena! Panitko raameihin?
35. Pena14.12.2003 klo 22:44
No melkeinpä panin. Säilön sen kuitenkin samaan laatikkoon josta löytyvät esim. VUFVUFHAUVUF-ristikko ja muutkin helmet.

Helmi:

o
36. Titta15.12.2003 klo 00:30
Kiva juttu, Pena!

:)
37. iso S7.11.2010 klo 15:20
Joudunpa (taas) oikomaan lähettämääni väärää tietoa. Oletin 8.12.2003 klo 15:56, että Toh Atin on taiteilija, kun löysin linkin aiheeseen "American Indian arts from Toh Atin Gallery".

Kyseessä on kuitenkin gallerian nimi eikä galleria ole omistettu yhden taiteilijan töille. Nyt avasin sivun
_http://tohatinblog.com/author/tohatinblog/
ja siellä oikaistaan harhani:

"Toh-Atin is a Navajo word meaning “No Water.” My father, Jackson Clark Sr, named the company after a mesa just south of the Four Corners Area on the Navajo reservation."

Ei pitäisi hypätä oikopäätä johtopäätökseen. Hyi minä!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *