KESKUSTELUT > RISTIKOT > KESKUSTELU ~ VUOROIN VAIKUTUSTA

5499. Keskustelu ~ vuoroin vaikutusta

RA22.4.2010 klo 18:02
Jaska kirjoittaa HS-säikeessä 2583 21.4.2010 klo 21:58:
"Menee jo vähän liian pitkälle, jos vitsejä, olivat ne sitten hyviä tai huonoja, pitää ruveta selittelemään ja anelemaan anteeksi. Jos joku pitää niitä vinoiluna, niin sen saa toki vapaasti kertoa, ja sillä selvä."

Tästä Jaskan kommentista ja toki monesta muustakin sain inspiraation kirjoitella pitemmin ajatuksiani vuorovaikutuksesta yleensä ja erityisesti täällä, tällaisella keskustelualueella.

Eikä nyt tarvitse kenenkään kavahtaa. En ole opettamassa mitään. Kunhan kirjoittelen - samalla itsekin tässä kysellen, että kuinka monelta kantilta näitä vuorovaikutus- ja keskusteluasioita kannattaisi ajatella. JOS/KUN tavoitteena on hyvä vuorovaikutus ja mukavan antoisat keskustelut. Ja sehän meidän kaikkien tavoite täällä on. Onhan.
___

Vuorovaikutuksessa kaikki tulkitaan. Vain todistettavasti ajatustenlukukyvyn omaavat voivat tietää tarkasti, mitä toinen tarkoittaa. Kun ollaan kasvokkain, tulkintaa helpottavat toisen ilmeet, eleet ja äänensävyt. Tällaisella keskustelualueella on tulkinta tehtävä pelkästään kirjoitetusta.

Kun kaikki on tulkintaa, niin ydinkysymykseksi tulee: Kuinka tulkitsen toisten kirjoituksia ja sanomisia? Onko minulla taipumusta tulkita kaikki aina tavalla tai toisella kielteiseksi? Onko minulla taipumusta tulkita tiettyjen kirjoittajien kaikki jutut aina keljuiluksi tms.? Ja tiettyjen vain hauskoiksi, fiksuiksi ja kivoiksi? Kuinka paljon tulkintaani vaikuttaa se, että näen ekaksi, kuka on kirjoittaja? Miten monella tavalla saman tekstin voisi tulkita ja ymmärtää? Mikä estää kysymästä tarkennusta tai varmennusta, että oma tulkinta on yhtäpitävä toisen tarkoituksen kanssa? Vai ajattelenko, että "kirjoitti mitä kirjoitti ja vakuutteli mitä vakuutteli, joku veetuilu tuossa kuiteskin on takana"?

Silloin kun toisen kirjoitus saa aikaan pelkästään hyvää mieltä, ei tule suurta vahinkoa, vaikka se olisikin ns. väärin tulkittu; toinen tarkoitti sen keljuiluksi, sinä et vain sitä tajunnut ja nyt naurat sille hyvänä vitsinä. Mitään vahinkoa ei ole tapahtunut. Mutta silloin, kun tulee oikeasti paha mieli, alkaa keljuttaa tai suututtaa, olisko viisasta ENSIN lukaista toisen teksti muutamaan kertaan ja sittenkin vielä varmuuden vuoksi kysäistä? Siis jos asia tuntuu henkilökohtaisesti merkitykselliseltä.

Ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa toisen sanoman ja tarkoitusperien tulkinta on kuin kolmepalloisen kovisvihjeen ymmärtäminen. Ei ihan helppo homma! Ekaan omaan mieleen tulevaan ajatukseen ei kannata automaattisesti luottaa. Tai jos, niin laittaa se korkeintaan hyvin himmeästi lyijykynällä.

[jatkuu]
2. RA22.4.2010 klo 19:16
[jatkuu]

Tämä keskustelualue on täynnä lahjakkaita ja teräviä sanankäyttäjiä - sana on totta vie ns. hyvin hallussa yhdellä jos toisella! Se tuo koko ajan oman sävynsä moneen täällä käytävään keskusteluun. > Ajatus: Kannattaa käyttää kirjoituksia nimenomaan täällä lukiessa ihan erityistä sanasepposuodatinta.

Huumori: Huumori on loputon väärinkäsitysten aihe. Vitsit kun eivät suoraan alleviivailemalla ja selittämällä parane ja se, mikä on huumoria yhdelle, ei ole sitä toiselle. Mikäkö avuksi, ettei huumoriyrityksistäkin tulisi turhia mielenpahoituksia? Olisiko ennen jokaista vitsiksi tarkoitettua juttua laitettava vaikkapa tunnus [V]? Ehe, ehe.

Ei tietenkään. Lukijana kannattaa - mielestäni - aina vain palata yllä esittämääni ideaan: Miten monella tavalla tuon tekstin voi tulkita?! Yksi ydinkysymys: "Voisiko sittenkin olla jotenkin ja jossain rajoissa mahdollista, että tuo olla VAIN sitä, mitä jotkut kutsuvat huumoriksi?"

Hymiöt: Hymiöt ovat aina yksi lisäkeino antaa muille tulkinta-apua siinä, miten haluaa oman kirjoituksensa tulkittavan. Mutta entäpä, kun melkein jokaisen lauseen perässä on hymiö...? Kun äkkiseltään tulkiten kitkeränkin lauseen perässä on hymiö :-)? Kun vinks-vinks (;-) hymiöitä on siellä sun täällä...? Hymiöt voivat siis myös hämmentää tai niillä voi ikään kuin pestä kätensä kaikesta sanomastaan. Joskus on tullut mieleen, että "oltais me muut muutenkin tuo vitsisi tajuttu" (ei olisi tarvinnut hymiöillä alleviivata). Toisaalta: Eivätpä nuo mitään maksa ja vievät niin vähän tilaakin ;-D
___

Täällä harva ihminen on puhtoinen enkeli - yhtä harva pelkästään paha paholainen. Tai voi olla, mutta on vain jäänyt tunnistamatta. Meillä kaikilla on puolemme ja tuulemme. Viisautemme ja tyhjät(tyhmät) kohtamme. Jotkut tuntuvat mukavammilta kuin jotkut.

Nämä (itse kenenkin kokemat) puolet näkyvät tällaisella keskustelualueella kommentoinneissa. Ja mikäpä siinä, minusta saavat näkyä. Jos jonkun/joidenkin kanssa ei kerta kaikkiaan synkkaa, niin tällainen keskustelualuehan on elävään elämään verrattuna suorastaan paratiisi siinä mielessä, että ei ole mikään pakko olla tekemisissä. Mikä ihana vapaus!

[nyt ei jatku - ainakaan lähitunteina]
3. Jaska22.4.2010 klo 19:43
[kommenttini AKK:ssa]
4. [0]22.4.2010 klo 23:58
[Mikä on AKK?]
5. (Maikki)23.4.2010 klo 00:03
(AKK on 'hömppäpuolella' AlkuKirjainKetju)
6. Matti23.4.2010 klo 00:06
AKK on karvalakkipuolen Alkukirjainketju. Se saavuttaa kohta virstanpylvään 200. Itse en ole AKK-miehiä vaan Muutetaan yksi kirjain -ketjun miehiä. Harras toiveeni on, että jälkimmäinen voisi joskun mennä AKK:sta ohi, ja pyrin itse siihen voimaperäisesti vaikuttamaan. (Ketjun esimerkillisenä isäntänä toimii Ari.) Mutta, piruvie, aina vaan AKK säilyttää etumatkansa.
7. Lauri Kultti23.4.2010 klo 08:38
Viestinnän emeritusprofessori Osmo A. Wiion (yksi) viestintää koskeva laki: "Viestintä yleensä epäonnistuu, paitsi sattumalta".
8. Olavi Kivalo23.4.2010 klo 09:52
Viestinnän ongelmat eivät rajoitu vain ihmisten välisiin yhteyksiin kuten tekstistä silmään tai suusta korvaan. Eivätkä ne rajoitu niihin vastaanottavan yksilön sisäisiin yhteyksiin, joita kutsutan aistitun viestin tulkinnaksi, vaan sisäisiä viestintäongelmia on myös toiseen suuntaan: kuinka ulkoistan puheena tai kirjoituksena sen, mitä minulla on mielessä. Luonnollisessa kielessä on puutteensa ja yksilön kyvyssä käyttää kieltä on puutteita. Vain erittäin hyvällä säällä voi onnistua.
9. PP23.4.2010 klo 13:49
RA puhuu silkkaa asiaa ja allekirjoitan sen täysin.

Mutta ensin lähden sivuraiteelle hetkeksi. En osallistu enää useinkaan keskusteluihin siitä syystä, että se olisi nimimerkilläni turhaa. PP:n kirjoituksia vaaniva tahmatassu tarraa yhteen sanaan tai lauseeseen, murjaisee mielestään mojovan herjan ja samalla vesittää kaiken sanomani. Jos kirjoittaisin keksityllä nimmarilla, niin ehkäpä... Nyt poistun sivuraiteelta.

Kehoitan jokaista lukemaan RA:n ajatukset tarkkaan ja miettimään, voisitko löytää syyn sittenkin ihan omasta itsestäsi eikä aina vain niistä muista. Onko oma huumorintajusi vinksahtanut vai eikö sitä ole lainkaan? Pitääkö vitsit selittää sinulle? Ilkamointi sanoilla ei aina ole vain negatiivinen asia. Se voi hyvinkin olla myös leikkiä, vitsi, iloinen asia. Toiset löytää hauskaa sieltäkin, mistä toinen ei tonkimallakaan.

Etsitkö aina ja kaikesta itseesi kohdistuvaa veetuilua vaiko vain tiettyjen nimimerkkien kommenteista? Entäs, jos kukaan ei veetuilekaan, ajatteletko, että tuolla on taas jotain hampaankolossa minua vastaan ja rupeat tivaamaan, 'mitä sinä TAAS tuolla tarkoitit'. Etkö itse ammu hunajaan upotettuja nuolia? Käytätkö varmasti vain yhtä puumerkkiä vai vaihdatko tarpeen mukaan? Oletko kykenevä keskustelemaan vai huuteletko vain välikommenttejasi? Onko sinulla ollenkaan omia mielipiteitä? Joku voi olla kiinnostunut niistäkin, koska ne auttavat tunnistamaan todellisen minäsi ja kanssakäyminen kanssasi käy helpommaksi, kun tietää, miten asioihin ylipäätään suhtaudut. Asioista puhuminen on vuorovaikutusta. Anna siis asioiden vaikka riidellä, mutta ei sekoiteta siihen henkilökohtaisuuksia eikä omia antipatioita. Koeta ymmärtää asiayhteys. Vain vilkaisemalla tekstin pätkää käsittää herkästi väärin eikä herkkähipiäisyys ole hyve. Nenäkkäin asiat sujuvat sutjakkaammin, kun on ilmeet, eleet ja ennen kaikkea silmät, jotka voivat kertoa enemmän kuin muutama vaivainen sana ja vuorovaikutus syntyy silloin helpommin.

Sosiaalipsykologiasta en muista enää paljoakaan. Mutta muistan, kuinka nuori aloitteleva psykologi Kullervo Rainio luennoillaan innoissaan korosti aina: Ei ole olemassa meitä ja muita, on vain me. Meitä voi olla monta eri ryhmää, jotka ovat vuorovaikutuksessa toisiinsa tai meitä on vain yksi ryhmä, jonka jäsenet ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Asenne, identiteetti ja emootio olivat 50-luvun lopulla keskinäisen kanssakäymisen tärkeimpiä termejä silloisten professorien (mm. Arvo Lehtovaara) mukaan.

Oliko esim. HS-säikeellä ennen parempi henki? Ainakin sellaista väitetään. Kerron esimerkin. Kirjoitin kerran aikoja sitten asiallisen arvostelun silloisesta ristikosta samalla hiukan arvostellen Lehdon muutamaa vihjettä. Tein kuitenkin hirveän virheen. Panin vahingossa nimimerkiksi eräälle toiselle säikeelle rekisteröimäni nikin. Sain valtavan tsunamin niskaani. Moninimimerkki & kumppanikuoro räksyttivät, etten tiedä ristikoista yhtään mitään, että meidän Aulis on paras ja minä olen vain ylimielinen pyrkyri, joka en varmaan saa edes helpointa aulista loppuun ratkottua. 'Tänne ei tarvitse tulla meitä halveeraamaan eikä laatijaa haukkumaan' jne. jne. Fiksuimmat kyllä yrittivät puolustella. Kun en noteerannut, nimimerkki riemuitsi itsensä kanssa: Saimmepa häirikön häädetyksi. Läpy, läpy. Olikohan tuo outo nikki ainoa, joka tyrmättiin eka yrityksellä? Henki oli kyllä hyvä, mutta se haisi.

Sanottakoon, että muilla keskustelupalstoilla en ole koskaan törmännyt tällaisiin ongelmiin. Voin vapaasti kertoa mielipiteeni ja saan asiallisen kohtelun. Rakkaus ristikoihin, eläimiin, kirjoihin ja kaikenlaiseen sanojen mussutteluun sitoo näihin säikeisiin, vaikka joskus olenkin kurkkuani myöten täynnä.

Minulla ei ole mitään lisättävää RA:n ajatuksiin. Niin tyhjentävä hänen inserttinsä on. Siksi tässäkin sepitteessä on toistoa hänen sanomisistaan. Ja ottakaa ihmeessä hyötykäyttöön hänen peräämänsä sanasepposuodatin!
10. Maikki23.4.2010 klo 14:12
Kahden fiksun naisen puheisiin ei voi enää mitään yleispätevää lisätä. Olen täysin samaa mieltä kummankin kanssa.

Kokemuksia minulla ei juurikaan ole kommentoinnista täällä ristikkopuolella. Ja jos joskus olen johonkin osallistunut, on saamani palaute ollut asiallista. Tuolla hömppäpuolella olen joutunut, varsinkin alkuvaiheessa, julkisen pilkan ja ivailun kohteeksi. Siitä en pitänyt, eikä varmaan kukaan muukaan pitäisi, mutta vastatullutta on helppo nöyryyttää... hän kun ei tunne ketjujen sisäisiä arvojärjestyksiä. Itse en siihen lankeaisi, eikä toivottavasti kukaan joudu sen kohteeksi enää. Onnekseni silloin löytyi myös useampiakin puolustajia.

Kaksi hyvää asiaa kannattaa aina muistaa. Älä ruoki trollia ja Muista, että kirjoituksesi säilyvät täällä maailman tappiin saakka.
11. [PP]23.4.2010 klo 14:27
[Kun nyt luin sepustukseni, huomasin, että se on kirjoitettu enimmäkseen yksikön toisessa persoonassa. Sormi osoittaa kuitenkin meitä kaikkia ja varsinkin minua itseäni. Me-muoto olisi ollut parempi tai peräti passiivi. Ehkä olisi pitänyt jättää sittenkin kokonaan lähettämättä. Kiitos,RA! Annoit paljon ajattelemisen aihetta.]
12. Miimu23.4.2010 klo 14:34
Kiitos PP, kun tarkensit. Olin nimittäin juuri kirjoittamassa "sormen osoittelusta"... Onneksi töpeksin kirjoittaessani niin, että menin vahingossa edelliselle sivulle ja viesti ei lähtenyt matkaan. Joskus käy tuurikin :-)
13. -D23.4.2010 klo 14:47
Häkkisen Mikakin puhui aina, että "sinä" ("jos sä ajat kahtasataa siihen eka mutkaan, niin pellit kolisee"), vaikka tuskin tarkoitti opettaa henkilökohtaisesti kaikkia meitä muita suomalaisia.
14. -D23.4.2010 klo 14:49
..siis opettaa SORMI PYSTYSSÄ :-D
15. Matti23.4.2010 klo 17:06
Englannin sinä-passiivi on jo niin tarttunut suomeen, että enää se ei juuri herätä tunteita. Arvelenpa, että se jo piankin saa hovikelpoisuuden. Kun sä törmäät sinä-passiiviin, susta alkaa se jo tuntua ihan ookoolta.
16. qwertsu24.4.2010 klo 01:39
Olihan rva PP:lta varsinainen valutus. Ymmärrän hyvin, että ei ole kivaa olla holhottu ja kuljetettu.
PP. olet siitä huolimattaata ilkeä vanhus, mutta täysjärkinen.
17. sama24.4.2010 klo 02:17
PP näyttää vetävän rehellisen naisen unta.
18. Vilperi:24.4.2010 klo 11:04
"mihin koskee PP:n sormenpäät
siellä qwertsun näät"
19. Miimu24.4.2010 klo 11:55
Eikö tuota qweriä saa kukaan kuriin? Törkeää tekstiä suoltaa.
20. qwertsu24.4.2010 klo 21:02
Rakas Miimu. Olen vain siteerannut PP:n omia kirjoituksia. Onko se väärin? PP:llä on tietysti paikka nyt kommentoida, eikä aamuviideltä.
21. Jaska24.4.2010 klo 21:24
Mitä hemmettiä, siteerannut PP:n omia kirjoituksia? Onko PP tosiaan kehunut qweriä täysjärkiseksi? Täytyy ottaa muija vakavaan puhutteluun.
22. PP24.4.2010 klo 21:47
Olkaapa nyt hiljaa, PP aikoo ajatella.

Tätä meidän sanaristikko.net -porukkaa voisi verrata työyhteisöön tai mikseipä kokousväkeenkin. Myös niissä ilmapiirillä on tärkeä merkitys. Säännöt ja työmoraali kuuluu kaikkiin kolmeen. Vuorovaikutus toisiin ihmisiin ja sidosryhmiin on ilmeinen. Työntekijöiden, siis meidän, hyvinvointi riippuu ilmapiiristä ja pienetkin kärhämät ja kitkatekijät ovat omiaan vähentämään yrittämismotivaatiota ja lisäämään epävarmuutta (esim. "Olikohan tämä nyt liian suoraan vihjattu"). Klikkiytymistä (me versus hömppäpuoli), syyttelyä ja riitoja syntyy herkästi. Ilkeät välihuudot tekaistuilta nimimerkeiltä panevat epäilemään toisiamme. Etäännytään. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. "Ei pidä pahastua, jos neuvotaan pikkuisen miettimään. Eikä pidä nähdä muita keskustelijoita pelkästään vihamiehinä. On viisautta säilyttää mielenmaltti", Jondalar kirjoittaa.

Entä, jos oppisimme paremmin tuntemaan toisemme? Yksi keino olisi, ettei niin herkästi tuomittaisi, jos joku pappa tai mummu onnellisena mainitsee uudesta lapsenlapsestaan tai joku toinen kenties teatteri-, musiikki- sekä kirjaelämyksestään. Joku taas ohimennen ilmoittaa syöneensä juuri gourmet-aterian hyvän punaviinin kanssa tai pätkän hampparimakkaraa kaljaa ryystäen, panneensa tulen takkaan, lämmittäneensä saunan. Joku käy välillä ihailemassa terassinsa kukkaistutuksia tai ratkoo kahvikupin ääressä parvekkeellaan. Yksi käy uimahallilla virkistämässä aivojaan, toinen painuu maastoon pissittämään 'kaveriaan'. Minulle ainakin tuo nimimerkki tulee heti läheisemmäksi ja inhimillisemmäksi. Jatkossa tulee mieleen, mitä olen hänestä lukenut ja tuo ihminen tuntuu jo tutulta. Näen esim. Owlien touhuavan äidiltään perimänsä upean amazoninliljan kimpussa ja Hemulin epätoivoisena istumassa lattialla täysin rojahtaneen kirjahyllynsä vieressä. Nimimerkillä Pattikas oli kissa nimeltä Oona Inkeri ja nimimerkillä katti Maisa-niminen kissa. Ei tällaisista voi pahastua. Jos todella pitää keskittyä vain oleelliseen, niin ainahan voi loikata yli nämä pienet episodit. Niitä ei todellakaan ole liikaa, mutta vain todella ohimennen mainiten, ei koko ajan lörpötellen.

Ja uskokaa tai älkää. Tunnen jo monta täällä nimeltä ja jopa ulkonäöltäkin. Postia lähetellään ja hakasuluissa kerrotaan kaikenlaista pientä kivaa. Eräs lopetteli antikvariaattiaan ja sitä touhua seurasin pitkään mielenkiinnolla [hakasuluissa]. Jos nyt joku ihmettelee, miksi suluissa, niin se on tarpeen ketjua koostettaessa. Koko ketjun sulut voi eliminoida kerralla ja vain ketjuun kuuluva aineisto jää jäljelle. Sellainenkin pikkumurhe, että kuorin veitsellä sormenpäätäni, kun luulin sitäkin omenaksi, tuli jaettua useammalle kaverille, koska töppösormella oli niin turkasen vaikeata vastata viestiin. Positiivinen asenne on tärkeä ja hyvän mielen saa huumorista. Pieni esimerkki tältä aamulta:
PP: Montakohan kirjailijaa ketjussa on?
Eki: Tarkka laskelmani: "pirusti"!
PP: Pirusti? Siis saatanallinen säie.
Eki: Saatanalliset säikeet, juupa juu...

Tämä oli tänäinen 'rva PP:n varsinainen valutus' aina sanavalmiin qwertsun osuvaa ilmaisua käyttääkseni...
23. Jondalar24.4.2010 klo 22:04
Upeaa, PP! Pisteet PP vastaan qwertsu 1000 - 0.

Merkillistä, että qwertsun aivokapasiteetilla varustettua pystyy sanoilla satuttamaan. Pari vuotta sitten PP sanoi suorat sanat, ja vieläkin tuota vähälahjaista ottaa pannuun.

Loukkaukset, rouvittelut, homottelut, typeryksen aseet. Kukaan ei lapsellista räkyttäjää uskalla arvostella. Qwertsun status näilä hiekkalaatikoilla on vahvasti miinuksella.
24. pelaaja24.4.2010 klo 22:20
Vau. Täällä onkin hienoja juttuja ! Tämä pitää tulostaa huoneentauluksi ja lukaista uudelleen aina silloin tällöin. Voipi olla, että tarvetta on usein.
25. RA25.4.2010 klo 00:12
Maikki kirjoittaa yllä: "... Tuolla hömppäpuolella olen joutunut, varsinkin alkuvaiheessa, julkisen pilkan ja ivailun kohteeksi. Siitä en pitänyt, eikä varmaan kukaan muukaan pitäisi, mutta vastatullutta on helppo nöyryyttää..."

'Julkinen pilkka', 'ivailu' ja 'nöyryytys' ovat (minun korvaani) vahvoja kielteisiä kokemuksia. Kiinnostaisi tietää, millaisia nuo tilanteet olivat. On turhaa penkoa, että kuka tarkkaan ottaen sanoi ja mitä, mutta voisitko Maikki yleisimmin kuvata? Siis että mistä tai minkätapaisesta kommentoinnista syntyi noin kielteiset kokemukset?

Jospa tästäkin jotakin oppisimme.
26. Maikki25.4.2010 klo 14:21
Vaikka RA ei kaivannutkaan esimerkkiä, niin tämän löytyminen ei tuottanut vaikeuksia.

4431. Maijan munailut
Lähettäjä: pekka 5.12.2008 klo 23:42
On kiva seurata onko Maijalla mukavaa???

Lähettäjä: Aksu 5.12.2008 klo 23:58
border=0
pekka,
asiahan ei mitään minulle kuulu, mutta käyttäisit parempaa kieltä!
Virkkeestäsi puuttuu pilkku sekä piste. Yhtään kysymysmerkkiä siihen ei tarvita.

Tämän tapauksen pelasti Aksu nopealla toiminnallaan. En ehtinyt kuin kauhistua, kun vastaus oli jo luettavissa.

Samantyyppistä kiusantekoa on ollut muutakin, ei kovin usein, mutta ne ovat niin hyvin piilossa ketjujen sisällä, että en aio edes yrittää niiden etsimistä.

Ohje numero 1. Älä ruoki trollia tuli hyvin opituksi
27. qwertsu25.4.2010 klo 15:21
Huomasitko Maikki sen asian, että en ole sinua ja sinun kirjoituksiasi kommentoinut. Silti hyökkäät raivona kimppuuni.
Omaishoitaja kutsui syömään. Jatkuu joskus
28. Maikki25.4.2010 klo 15:33
En nimennyt sinua, ellet sitten ole ollut myös pekka.
29. qwertsu27.4.2010 klo 17:41
Luin tämän säikeen jälleen kerran alusta. Ehti kuluakin kolme päivää. Mikä naissukukuntaa riivaa - varsinkin vanhempaa - että pitää haukkua avoimesti kaikkea miespuolisuuteen liittyvää. Huono käytös ja etikettien tietämättömyyden arvostelu pitää ainakin yhdellä tännekirjoittaneen osalta kutinsa.
Emme elä enää 50-lukua.


Siis PP:lle.
Nyt tulee tähän aiheeseen liittyvää tekstiä. PP tuossa edellisessä kehui Kullervo Rainiota keltanokaksi. Kypäräpäinen fasisti se oli! PP. Tästä päättelen, olet PP hyvin iäkäs. Siis en vinoile sinulle enää entiseen tapaan. Älykkääksi olen jo todennut sinut aikoja sitten. Ja Jaskalle tsemppiä.


Sitten Jondalarille:
Aika ronskia tekstiä oli se, kun tunnustit olevasi mies ja katumaasturin omistaja. Benidorm on myös omaishoitajani suosikkeja. Räkättää ihan kivasti, ja on samalla aaltopituudella kanssani.

Ja lopuksia on tekstiä RA:lle
Olemme monet viestit keskenämme vaihtaneet. Eihän enää ilkeillä toisillemme, eihän?

P.S
Miimu unohtui. Ei se mitään . Nyt muistan.

PP.S
Jatkoa tulee joskus
30. qwertsu27.4.2010 klo 17:42
Luin tämän säikeen jälleen kerran alusta. Ehti kuluakin kolme päivää. Mikä naissukukuntaa riivaa - varsinkin vanhempaa - että pitää haukkua avoimesti kaikkea miespuolisuuteen liittyvää. Huono käytös ja etikettien tietämättömyyden arvostelu pitää ainakin yhdellä tännekirjoittaneen osalta kutinsa.
Emme elä enää 50-lukua.

Siis PP:lle.
Nyt tulee tähän aiheeseen liittyvää tekstiä. PP tuossa edellisessä kehui Kullervo Rainiota keltanokaksi. Kypäräpäinen fasisti se oli! PP. Tästä päättelen, olet PP hyvin iäkäs. Siis en vinoile sinulle enää entiseen tapaan. Älykkääksi olen jo todennut sinut aikoja sitten. Ja Jaskalle tsemppiä.


Sitten Jondalarille:
Aika ronskia tekstiä oli se, kun tunnustit olevasi mies ja katumaasturin omistaja. Benidorm on myös omaishoitajani suosikkeja. Räkättää ihan kivasti, ja on samalla aaltopituudella kanssani.

Ja lopuksia on tekstiä RA:lle
Olemme monet viestit keskenämme vaihtaneet. Eihän enää ilkeillä toisillemme, eihän?

P.S
Maikki unohtui. Ei se mitään . Nyt muistan.

PP.S
Jatkoa tulee joskus
31. Matti28.4.2010 klo 00:43
Laitanpa tähän säikeeseen paremman puutteessa.

RA, keräät virheellisiä sanaristikoita, näin olen ymmärtänyt. Tämän päivän (tai tarkkaan ottaen eilisen) Iltalehdessä on Vaalamon veljesten ristikko, jossa on sama ratkaisusana kahteen kertaan. Vihjeet ovat VOI AUTOA ja VETÄÄ PERÄSSÄÄN (6).
32. jpq28.4.2010 klo 01:29
Matti: tuota ei vältämättä kaikki laske edes virheeksi.
ps. minusta tuo moka eli ei vielä pilaa täysin tehtävää mutta se jos
vaikkapa henkilön nimi on väärin pilaisi.
33. RA28.4.2010 klo 06:49
[Matti, kiitti vinkistä. Taas kasvoi kokoelmani.]
[jpq, eihän nyt toki mikään virhe pilaa täysin koko tehtävää.]
34. marjuko30.4.2010 klo 10:48
Kolhaistu itsetunto ja väärä ylpeys ovat raukkamaisesti estäneet minua ottamasta tätä ainoata oikeata askelta, joka nyt tuntuu jo turhalta ja on auttamattomasti myöhässä. Vaikka nämä sanat eivät enää kosketa eivätkä kiinnosta ketään, ne on pakko saada sanotuiksi, koska pahan oloni kertymä on kestämätön.

Itselleni en tällä hae kunnian - siis minkä? - palautusta, mielenrauhaa kyllä, että jaksan keskittyä täysillä oman elämäni haasteisiin. Rullattakoon minua sitten kölin alta mennen tullen, sille olen turta. On muutenkin tapana lähtiessään siivota vieraat huoneet, joissa on viipynyt. Yritän siis mopata nurkat ja tuulettaa ulos myrkyt ja defikset, joita tiloihin on pesiytynyt.

Eki, nämä sanat ovat sinulle. Olen helvetillisen pahoillani törkeistä sanoista, joilla sinua loukkasin. Ne polttivat jo lähtiessään, mutta karkasivat käsistä enkä pysty antamaan sitä itselleni anteeksi. Tiedät, etten ajattele sinusta niin. Mutta jaksatko sinä antaa vielä anteeksi minulle? En odota palautteeksi juuri haukotusta enempää, tuskin sitäkään.

Mutta näin tosissani en ole ollut koskaan näillä sivuilla. Kaikki muu on tähän verrattuna ollut täyttä tuubaa.

Muille talossa vierailleille tämä on ollut kiusallista. Pyydän heiltäkin anteeksi. Kuulostaa puskateatterilta, mutta arjessa on valitettavasti ihan riittävän paljon kipeitä tilanteita, joista syntyy isompaa ja pienempää draamaa kun ihminen ei riitä.

Toivotan kaikille säikeeläisille hyvää jatkoa ja iloa kevääseen.
35. Marco Poloinen30.4.2010 klo 12:43
marjuko,

tietämättä lainkaan mistä yksittäisestä tapahtumasta on kysymys (en siis ole kiusaantunut) haluan esittää ihailuni siitä, että olet kyennyt kasvattamaan ja säilyttämään sellaisen "inhimillisen tukirangan", joka tomerasti pystyssäpitämisen - arjessa ja pyhässä - lisäksi joustaa ja tarvittaessa mahdollistaa kumartumisenkin.

Kirjoittamaasi "täyttä tuubaa" olen seurannut mielenkiinnolla, se on ollut mukava sekoitus järkeä, tunnetta ja huumoria. Harmittaa, ettei oma "älyvalikoimani" ole mahdollistanut enempää kanssakäymistä niillä säikeillä, joilla olet ollut niin verraton. Kiitos kannustuksesta niissä harvoissa!

Toivotan voimia arjen kipeyksien kohtaamiseen ja uskoa huomisen mahdollisuuksiin. Kevään iloa ja auringonpaistetta Sinullekin!
36. Eki30.4.2010 klo 13:27
En oikein osaa edes haukotella, kun en yhtään tiedä, mistä marjuko puhuu. Havaitsin hänen vihjailunsa poislähdöstä jossain ketjussa ja sitä sen perässä ihmettelin, mutta muuten olen pihalla koko asiasta.
37. RA30.4.2010 klo 16:06
Vuorovaikutuksessa on aina paljon mahdollisuuksia - ainakin neljä:

1. toinen tarkoittaa loukata ja toinen loukkaantuukin
2. toinen tarkoittaa loukata, mutta toinen ei loukkaannu
3. toinen ei tarkoita loukata, mutta toinen loukkaantuu
4. toinen ei tarkoita loukata eikä toinen loukkaannukaan

Olisikohan nyt toteutunut tuo neljäs? Luen varsin tarkkaan kaiken, mitä täällä keskustelualueella ja tuolla hömppäpuolella kirjoitetaan, enkä kyllä pysty palauttamaan mieleeni mitään marjukon "törkeitä sanoja" Ekille tai ylipäätään kenellekään. Ei tule edes hämärämpää muistikuvaa, että moista olisi joskus jossain ollut.
38. Jaska30.4.2010 klo 18:59
RA, entä tsätti?
39. RA30.4.2010 klo 19:42
Montako kirjainta?
40. tsätti30.4.2010 klo 21:45
=huone.
41. qwertsu2.5.2010 klo 17:30
RA osaa logiikkaa ja binaarilukuja. Hurraa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *