KESKUSTELUT > RISTIKOT > HUHTIKUUN IISAKKI

5457. Huhtikuun Iisakki

Thea3.4.2010 klo 15:22
Olen ratkonut Iisakkia yli 30 vuotta joten kokemusta on. Olen kuitenkin aina ihmetellyt seuraavaa; minusta tuntuu että joka toinen numero on helpompi ja joka toinen taas vaikeampi. Esim. huhtikuun numero on melkein valmis mutta maaliskuu on vielä ihan vaiheessa ja taitaa niin jäädä. En nyt usko että olisin joka toinen kuukausi tyhmempi, onko kellään toisella sama tuntemus vai kuvittelenko vaan?
2. Jukkis3.4.2010 klo 20:13
Enpä ole samanlaista havaintoa tehnyt. Kyllähän joissakin lehdissä jotkut ristikot on jääneet kesken, mutta en ole tuollaista säännöllisyyttä havainnut.

Tässä Iisakissa mainitaan pian netissä avautuva Ristikkomaailma, joka "avaa ratkojille oven upouuteen ulottuvuuteen". Sehän näyttää osoitteena jo olevan olemassa
_http://www.ristikkomaailma.fi/
mutta osaakohan kukaan kertoa, mitä mullistavaa tuolla on tulossa? Iisakin mukaan ainakin "mediaristikoita", joissa on mukana videota ja ääntä.
3. Taata3.4.2010 klo 21:27
Sivuston avautumista on jouduttu siirtämään pari kertaa tuonnemmaksi suuren työmäärän ja aineiston laajuuden yms. seikkojen vuoksi, mutta eiköhän 26.04.2010 sitten avaudu demovaiheen jälkeen. Toivossa on hyvä elää.
4. mor5.4.2010 klo 11:40
Sivulla 11 olevassa "Juhlavuoden erikoinen" -ristikossa on yhden vuosiluvun kohdalla virhe. Ei se ristikkoa millään tavalla pilaa, mutta Pekka Joutsin kohdalle virheitä sattuu niin harvoin, että jo se tekee asiasta mainitsemisen arvoisen ;-)
5. Seppo6.4.2010 klo 11:13
Nimimerkki morin jutun luettuani rupesin tarkistamaan noita vuosilukuja ja totesin, että itse asiassa niistä peräti kaksi vierekkäistä on väärin. Koska tällainen ei tosiaankaan ole ollenkaan Pekan tapaista, kahden virheen löytyminen on jo lähes maailmanluokan katastrofi :-))
6. Ratkoja9.4.2010 klo 11:56
Kuukauden Auliksessa on taas minulle niin kovin outoja sanoja siellä täällä , mutta eniten ihmetyttää mitä kummaa yläosassa oleva kuva esittää ? Olen kääntänyt lehteä joka suuntaan ja yrittänyt sitä arvuutella. Tietysti se on joku aivan yksinkertainen, mutta aivoni eivät vaan sitä rekisteröi, muutenkin oikea ylänurkkaus on minulle hebreaa. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ?
P.S. sain muuten maaliskuun Iisakin valmiiksi ja postiin. HYVÄ MINÄ
7. Jukkis9.4.2010 klo 12:27
Paha sanoa tuosta kuvasta kun niitä "yläosassa olevia kuvia" on semmoiset 10 - 20 kpl riipuen siitä miten määrittelee termin "yläosa". Mutta minusta kaikki yläosan kuvat on selviä.

Minusta ristikossa on virhe. Oikella ylhäällä (6:s rivi) olevasta vihjeestä MAA ei kyllä tunnu millään ilveellä (mukaanlukien googleilveet) saavan minkään maan nimeä. Tosin voi olla että Auliksella on hallussaan joku v. 1877 julkaistu abessinialainen lehti, jossa mainitaan tuonniminen mielikuvitusmaa. Silloinhan se on ihan kelvollinen vastaussana.
8. RA9.4.2010 klo 12:30
Virhe siinä on. Minustakin. Tai sitten tosiaan tarvitaan hyviä selityksiä.
9. Anneli9.4.2010 klo 14:22
Mulla tyssäs ristikon ratkonta kun en tunnista pääkuvan herrasmiestä!
10. Anneli9.4.2010 klo 14:23
Siis Kuukauden Auliksen!
11. kata9.4.2010 klo 14:25
Lähetin jo lehden ja se maa jäi mietityttämään!Mun maantieteelläni ei sellaista nimeä löytynyt .Mielenkiinnolla odotan oikean" vastauksen ilmestymistä aikanaan.
12. Ratkoja9.4.2010 klo 14:25
Hyvä, että Jukkiksella on homma hanskassa kuvien suhteen. Voin vielä tarkentaa tarkoittamaani kuvaa, eli karhua esittävän kuvan vasemmalla puolella oleva epämääräinen kuva. ??? Mietin olisiko koiran naama vai ihmisen. Saman ristikon maa ja potkinut olisiko ihan yksinkertaiset usein ristikossa esiintyvät sanat ?
13. 09.4.2010 klo 16:12
Taitaa olla virhe LÄMMIN VAATETUS ristikossa.
Ymmärtääkseni alakeskellä SAMMALTA ei ole
vastaussanan kanssa oikein. Ovat kaksi eri asiaa.
14. Ratkoja9.4.2010 klo 16:28
0. vastauksesi on varmaan oikea Itsekin ihmettelin asiaa, mutta googlesta löytyi sanalle vahvistus.
15. Jukkis9.4.2010 klo 16:48
Ratkoja, kun sinne oikeaan yläkulmaan saat sanoja aikaan, niin se epämääräinen kuva selkenee siinä sivutuotteena. Ja samalla selkenee se, mitä MAA-vihjeestä tulee.
16. 09.4.2010 klo 17:02
Sammal kuuluu kasveihin ja vastaus naavoihin.
Googlessa on ollut ennenkin virheitä.
17. Ratkoja9.4.2010 klo 18:30
0. Itsekin näin eläkkeellä vietän sellaista aikaa. Eikä googlessa ole tässä asiassa virhettä.
18. Ratkoja.9.4.2010 klo 20:08
Jukkis, taidan pitää pienen paussin ratkomisessa, kun pää on tyhjyyttä täynnä. En ole saanut yhtään järkevää sanaa ylänurkkaukseen, ehkä se joskus aukeaa ( tai sitten ei ).
Vastauspaikkojakin on enemmän, kuin vihjeitä.
19. Mummeli10.4.2010 klo 18:42
Mulla on samoja ongelmia, kuin Ratkojalla. Vihjaisiko joku, mikä sana tai kuva tulee vastaukseksi Auliksen oikean yläkulman pitkään pystysanaan. Eli mitä alan kehitellä siihen vastaukseksi.
Vihjeestä olisin kiitollinen.
20. Jukkis10.4.2010 klo 19:37
Ai Mummelin ristikosta puuttuu vihje. Mitähän ihmettä painossa on tapahtunut? Pitäähän silloin auttaa. Alue, josta sen pitkän pystysanan vihje löytyy, on tällainen:
_http://drzf55.hostei.com/vihje.gif
21. Mummeli10.4.2010 klo 20:02
JUKKIS. Näin vanhalle ihmiselle vihje ei sanonut mitään ja pahoitin mieleni ivallisesta huomautuksestasi. Kiitos kuitenkin, kun yritit auttaa.
22. 010.4.2010 klo 22:34
Mummeli.

Uskoisin, että PUKU tulee pystyyn. (pitkä sana)
23. Mummeli10.4.2010 klo 22:39
0. Kiitos vihjeestä, yritän nyt sitä asua miettiä.
24. [Owlie]11.4.2010 klo 10:51

[Lähettäjä: Mummeli 10.4.2010 klo 20:02,

Jukkiksen vihjeessä klo 19:37 ei ole mitään, mistä pitäisi mieltään pahoittaa.

Ehkä hiirellä raahaminen ei ole sinulle tuttua? Kokeile tätä:
Aseta kursosi Jukkiksen antaman http-osoitteen ensimmäisen merkin ja http:n VÄLIIN. Paina hiiren vasenta klikkauspuolta ja sormea nostamatta raahaa kursoria osoiterivin loppuun. Osoiterivi muuttaa väriä. Itselläni rivi muuttuu siniseksi. Klikkaa taas vasenta puolta kunnes teksti muuttuu mustaksi ja siihen ilmestyy halkaistu ympyrä. Muista koko ajan painaa vasenta puolta. Raahaa nyt teksti hiiren avulla varsinaiseen osoitekenttään ylös "mökin" viereen siellä jo olevan osoitteen päälle. Lopeta hiiren painaminen. Raahaamasi uusi teksti avaa uuden sivun näytölle. Tässä tapauksessa suurennuksen ristikon puheena olleesta nurkkauksesta. Jukkiksen eikä muidenkaan antamien osoitteiden ensimmäistä merkkiä "_" ei saa raahata ylös, koska silloin operaatio epäonnistuu. ]
25. Owlie11.4.2010 klo 11:10
Kuukauden Aulis:

Jukkis ja RA,
MAA näyttää olevan moka. Kirjastoon en kyllä lähde mokomaa etsimään.
26. Mummeli11.4.2010 klo 11:47
Kaunista sunnuntaipäivää kaikille. Owlie. Kyllä Mummeli vihjeen jo eilen sai auki, mutta edelleen pitkään sanaan oli neljä sopivaa sanaa tai kuvaa. 0 vihjaisi sen, mitä tarkoitin johon etsisin vastauksen. Vaikeaa vaan tuntuu olevan, liekö tosiaan lehteni on ollut "eri painossa" kun en ymmärrä vihjeistä oikeita vastauksia, mutta periksi en anna. Muuten lehti olisi valmis postitettavaksi.
27. Mummeli11.4.2010 klo 14:32
Näinhän se on, ettei periksi kannata antaa. Lehti on valmis postitettavaksi. Samoin minua jäi vaivaamaan MAA, joka ei löydy mistään tietokannasta. Vielä kerran kiitokset 0:lle ratkaisevasta vihjeestä ja selvisihän se outo kuvakin, joka mielestäni ei vieläkään näytä siltä, mitä se esittää. Liekö silmissä vikaa ?
28. vaivaaja18.4.2010 klo 20:08
Lehti oli taas aivan liian helppo ja liian nopeasti ratkottu. Tuntuu ettei ole Iisakeissa enää minkäänlaista haastetta. Pitääkö siirtyä Punaiseen Pelikaaniin, kai siinä nyt enemmän luulisi haastetta olevan? En ole niitä ratkaissut kuin yhden lehden, osittain senkin ja siitä on aikaa. Liekö nykyisinkin yhtä hankala kuin silloinen?

ps. Mummeli, minusta tuo tarkoittamasi kuva on hyvin selkeä, ihan itsensä näköinen. Mutta, on monenlaista katsojaa ja tulkitsijaa :)
29. Marco Poloinen18.4.2010 klo 20:40
vaivaaja,
jos haastetta haluat, kokeile uusinta PuPea. Jos sieltä ei sitä riittävästi löydy, niin sitten tilanne on aika toivoton.

Itse tulin muutaman silloin tällöin ostetun Iisakin irtonumeron jälkeen vähän samantapaisiin tunnelmiin. Ehkäpä helpottaminen on tietoinen valinta, mene tiedä.
30. Ratkoja19.4.2010 klo 15:58
Iisakki on joskus yllättävän helposti ratkottava, vaikka joskus tulee tosi kiperiä osioita ristikkoon. Itselleni on tullut jo vuosia Iisakki tilattuna, mutta sen rinnalle olen tilannut Kirpun. Siinä on tehtäviä laidasta laitaan ja jos saan ristikon täytettynä kannesta kanteen, niin tulee mahtava olo. Valitettavasti siinäkin on joskus ylitsepääsemättömiä tehtäviä. mutta tehdään mikä osataan. Mukavia ratkontahetkiä kaikille.
31. tapani19.4.2010 klo 21:01
iisakki on ihan kiva ristikko
32. Olzi20.4.2010 klo 07:08
Kyllähän lehden pari-kolme viimeistä ristikkoa kuitenkin jonkin verran päänvaivaa tuottavat, suurin osa lehdestä on toki aivan iisiä kynänjuoksutusta. Silti Iisakki on odotettu lehti postilaatikkoon aina kuun alussa.
33. Pertsa20.4.2010 klo 11:41
Iisakin Ristikot on allekirjoittaneelle tullut tilattuna n. 30-vuo-
den ajan, en malta luopua siitä, vaikka tehtävät tuntuvat
joskus melko iiseiltä.
Iisakkia voisi pitää perusristikkolehtenä, jonka ympärille muut
julkaisut ovat verkostuneet vuosien ja vuosikymmenten saa-
tossa.
34. Taata26.4.2010 klo 00:27
Uudet sivustot eivät aukea sitten vielä tänäänkään, mutta kannattaa odottaa kärsivällisesti.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *