KESKUSTELUT > RISTIKOT > SANASEPPO 1/2010

5448. Sanaseppo 1/2010

Pertsa29.3.2010 klo 12:30
Edellisen lehden palkintotehtävien voittajien luetteloa en
löydä!!
2. RA29.3.2010 klo 12:56
Voittajien luettelo on unohtunut lehdestä.

Tässä:
Piilosana - Jari Haapa-aho, Hattula
Napista - Pasi Haavisto, Hämeenlinna
Käsitys - Reini Koivusalo, Velkua
Purkaus - Tuuli Ervola, Kouvola
Riippuvainen - Anni Haapalainen, Kerava
Ei maksa vaivaa - Lea Paavola, Keuruu
Pussieläin - Tauno Nummenpää, Helsinki
Riisuttu malli - Seppo Vannassalo, Turku

Voittajaluettelo ristikkokohtaisine tietoineen (paljonko palauttaneita, oikein - väärin) löytyy Sanaseppojen sivuilta sanasepot.fi
3. Maikki29.3.2010 klo 13:07
Oliko Rosenbergin piilosanan ratkaisussa kaksi U-kirjainta vaihtunut O:ksi. Pystyyn 6 UUDISAOKAS ja p. 16 TOURI?
4. aspe 12329.3.2010 klo 13:09
PiilOskala s. 19: 15 pystysuoraan puuttuu.
5. RA29.3.2010 klo 13:16
Lehdestä 4/2009 Rosenbergin piilosana:
- pystyyn 6: UUDISASUKAS
- pystyyn 16: TUURI
6. RA29.3.2010 klo 13:25
PiilOskala s. 19 - puuttuva pystyvihje:

15. Pensas, tyttö tai vedessä liikkuja. (5)
7. Miimu29.3.2010 klo 20:47
Paperilaatu vissiin vaihtunut? Tuntui mukavalta käteen - laadukkaamalta. Kiva, kun kansissa on käytetty värejä. Kiitos! Enempää en voikaan kommentoida, kun olen vasta vain silmäillyt juttuja.
8. Tuomas L.29.3.2010 klo 23:15
Ratkaisuissa on ainakin yksi toinenkin virhe: Jukka Hätisen Kollegat-tehtävän alaosaan tulee ratkaisun mukaan VANK ja ANKA. Eiköhän oikea ratkaisu ole VANA ja ANAA?
9. Repe29.3.2010 klo 23:21
Lehti näytti erilaiselta kuin aikaisemmin, jotenkin on kevyemmät ja helppolukuisemmat sivut mutta jutut ja tehtävät yhtä täyttä tavaraa kuin aikaisemmin. Yöunethan tässä menevät ja pääsiäisenä kynä sauhuaa :) Tämänkertainen pahis on jo selvillä :O
10. RA29.3.2010 klo 23:34
Kyllä, Tuomas. Edellisen lehden ratkaisuissa (s. 42-43) näkyy olevan useita virheitä. Juuri nyt en osaa sanoa, mistä nuo virheet ovat sinne ilmaantuneet. Tutkitaan ja ollaan tarkempia jatkossa. Anteeksi!
11. Marco Poloinen30.3.2010 klo 00:45
Oikein on valoisa ilme lehdellä. Saattaapa olla vähän entistä tomakammasta paperista sisäsivutkin, kansisivut ainakin.

Kyläilevästä sanaseposta (hihittelyn kera) lukiessani palautui mieleen jokunen kommentti kovispalstalta. Se on noiden tuttujen kanssa semmoista.

Tosi hienoja reseptejä on ristiin rastiin. Saa nähdä, koska tulee kokeiltua. Aika taas on jotenkin nopean oloisesti rientänyt, kun Juhakin on noin pyöreitä vuosia täyttänyt. Jälkikäteisonnittelut! Mielenkiintoinen on juttukin.

Ettei menisi pelkäksi "hymistelyksi", täytyy lausua julki pieni ihmetys kansilehden nidonnasta. Ainakin omassani se on kuva-aiheisiin nähden vinksahtanut aika pahasti ja harittaa muutenkin. Epämääräisen näköinen korjausleikkaus vaikuttaa amatöörimäiseltä ja himmentää muuten valoisaa vaikutelmaa. Käyttöominaisuuksiin tuolla toki ei ole vaikutusta.
12. RA30.3.2010 klo 00:52
Selitäs Marco uudelleen. Siis että millainen se kansilehtesi on?
13. Marco Poloinen30.3.2010 klo 01:08
Se on mitä ilmeisimmin vain nidottu reilusti vinoon ja korjailtu sivureunoiltaan muistuttamaan muun lehden ääriviivoja. Ylä- ja alareunassa on enimmillään 10mm porrastus. Etu- ja takakannen painatukset ovat lehteen nähden reilusti vinossa.

Jospa (toivottavasti) tämä on yksittäinen erikoispainos. Mutta niin kuin edellä jo tarkoitin sanoa, minua tämä ei tämän enempää haittaa. Kerroinpahan.
14. jpq30.3.2010 klo 05:48
no tämä minunkin lehteni tässä mielessä vähän huto mutta painojälki on siistimpio kuin vanhoissa ja värikansi miellyttää no ei näytä ihan pelkiltä monisteilta silloin.
15. matts30.3.2010 klo 08:11
Kyllä mun lehti on ok, kannet ja sivunot paikoillaan.
16. Matti30.3.2010 klo 09:35
Samoin cuin Marcolla niin minullakin lehdet harittavat eri suuntiin. Mutta pelkkää kosmetiikkaahan tämä on.
17. RA30.3.2010 klo 10:17
Vinksottavan lehden tilalle voi tilata uuden Rustarin Riitalta. Yhteystiedot lehden 2-sivulla.
18. MM30.3.2010 klo 10:25
Paperi ja painojälki todella upeeta. Sanasepoille tuollaiset vähän "vinksahtaneet" sivut sopivatkin oikein mainiosti..
19. Marco Poloinen30.3.2010 klo 11:02
Oikeastaan olen MM:n kanssa ihan samaa mieltä. Tuli vain suotta ruvettua analysoimaan lehteä ristikoiden malliin.

Uutta lehteä en (tietenkään) tarvitse. Sitä paitsi, mistä sen tietää mitenkä arvokas keräilykappale tästä vielä tulee...
20. RA30.3.2010 klo 11:09
Kyllä, kyllä. Ymmärretty, Marco.

Mutta ihan vain tiedoksi kaikille, että jos oma lehti on tavalla tai toisella reissussa rähjääntynyt e n n e n käteesi pääsemistä, niin Rustarin Riitalla on ylimääräisiä.
21. Matti30.3.2010 klo 13:48
Joo, turhaan tuli ruvettua, ryvettyä en tahdo.
22. Aksu31.3.2010 klo 22:11
Kiitos vinkistä, että juttu Aulis Lehdosta on tarjolla netissä!

Tulostin sekä tarinan että ristikon, ja ristikko oli ihan pakko täyttääkin, koska yhtenä vihjeenä oli iki-ihana Elvis.
23. Matti31.3.2010 klo 23:37
Kuka vielä omistaa Sanasepon, jonka keltaisessa kannessa oli ristikko, jonka pääkuvassa oli hiekkalaatikkoon piirretty kaksi lasta hiekkakakkuja tekemään? Mahtoiko piirros olla Sanarisin piirtäjien, vai oliko jostakin kuvahakemistosta, vai mistä?
24. jpq1.4.2010 klo 03:18
En taida viitsiä oikeasti kivempi että jäävät käännytystyö käyttöön.
Matti: muistatko miltä vuodelta yksi keltainen lehti kait viime vuodelta löytyy itselä.
ps. osuva nimi tämä Riitta Rustari ei millään pahalla mutta sopii jotenkin minusta laadintaan ja laadintojen ratkontaankin terminä tuo Rustari.
25. Matti1.4.2010 klo 13:12
Vuotta en muista, heittäisin 2006.
26. ++juh1.4.2010 klo 13:54
Ainakin vihreäkantisen Sanasepon 2/2001 kannessa on kaksi lasta hiekkakakkuja tekemässä.
27. Matti1.4.2010 klo 21:01
++juh, kiitos. Yhdeksän vuotta sitten, vihreäkantisessa ... Liekö piirtäjästä tai lähteestä mitään tietoa? Kyselen tätä siksi, että minulle jäi se piirros mieleen niin elävänä ja hartaan hiekkalaatikkotunnelman välittävänä kuvana, että vielä nel ... siis yhdeksän vuoden jälkeenkin sen muistaa.
28. pösilö2.4.2010 klo 11:04
Mielenkiintoinen lehti- haastattelut ja kommentit monipuolistavat näkemystä ristikkomaailmasta.
Lähteenmäen palstalla eräs maininta jäi mietityttämään:
"yli puolet lähetetyistä ratkaisuista oli virheellisiä!"
Siis kenen mielestä? Ilmeisesti tarkoituksena on päätyä laatijan logiikkaan. Iso S keran mainitsi tällä palstalla, että hän ratkoo visaisia "laatimisperiaatteella" eli vihjeistä välittämättä kirjoittelee yhteensopivia sanoja ristiin.
Itse ratkoin Sumorait-ristikon lähes samalla menetelmällä, ja todennäköisesti tulos on bullshitiä, mutta ymmärrettävät sanat risteävät oikeaoppisesti. Menikö väärin?
Kun vihjeet ovat hyvin ympäripyöreitä kuten tuoksuva nainen, purkeissa, halleista, hyppii, silkkiä?, metallisiakin, välimatka n 1368 mailia jne , niin voiko ratkojaa syllistää siitä, että hän on luova?
Minusta pitäisi päinvastoin palkita-saman ristikonhan voi julkaista uutuutena seuraavassa numerossa!
29. RA2.4.2010 klo 11:24
Laatijan sanastosta poikkeavat ratkaisut harkitaan yleensä tapauskohtaisesti. Jos ratkojan kehittämässä ratkaisussa on joku tolkku, niin totta kai se hyväksytään.

Sanasepossa näitä harkitsee lähinnä Hyvösen Juha.

Muistelen, että SM-kisoissakin on ollut vastaavia ja hyväksytyksi on tullut, mikäli vihjeen ja ratkojan tarjoama ratkaisu on todettu riittävän natsaavaksi.
30. Tuomas L.2.4.2010 klo 12:04
Edelliseen liittyen: olen löytänyt Kunnarin aukeamaristikosta kaksi kohtaa, joita voi pitää laatijan kömmähdyksenä. Toivon mukaan ne molemmat hyväksytään vastaukseksi, vaikka toinen onkin ilmeisempi.
31. Pena2.4.2010 klo 13:21
Kaksi kohtaa minäkin löysin, ja niitä olen pähkäillyt ihmetellen, kun alareunan teksti antaa ymmärtää olevan vain yhden.
32. Tuomas L.2.4.2010 klo 17:47
Hop! Nyt kun katsoin vähän tarkemmin, niin ei se toinen virheenä pitämäni kohta ollutkaan virhe, vaan hahmotin vain vihjeen hiukan väärin. Eli nyt minulla on enää yksi virhemerkintä ristikossa.
33. Pena2.4.2010 klo 23:41
Hep! Mulla oli väärä kirjain yhdessä ruudussa.

Yksi kömmähdys siis löytyy. Olen yrittänyt vääntää siihen edes jotenkin vihjeisiin sopivia sanoja, mutta en ole keksinyt.
34. Marco Poloinen3.4.2010 klo 00:01
Kun sen virheen kanssa risteävän saa värkättyä, niin kyllä ne loputkin siitä sitten...

Itse mietiskelen LÄHELLÄ TOLPPAA -vihjeestä tullutta sanaa. Lienee puhekielinen ilmaus, mutta miksi juuri "lähellä tolppaa"?

YHDISTYVIÄ-vihjeen ratkaisusana voi tarkoittaa yhdistyviä, mutta voi olla tarkoittamattakin. No, sitä pilkun hioskeluahan tämä.
35. matts3.4.2010 klo 09:51
Tuosta ed. yli mieleen tämmöinen vihje: PILKUNVIILAAJAN LOPPUTULOS ! (5).
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *