KESKUSTELUT > RISTIKOT > HYVÄÄ MERKKIPÄIVÄÄ!

541. Hyvää merkkipäivää!

Tuomas L.30.11.2003 klo 13:52
Ristikkoaiheisella keskustelupalstalla lienee tänään 30.11. paikallaan toivottaa kaikille sanaseppoilijoille hyvää Aten päivää!
2. Pena30.11.2003 klo 13:59
Kyllä!

Hyvää nimipäivää Antti, Antero, Atte.

"Andreas eli Pietarin veli on erityisesti kalastajien suojelija. Hänet on kuvattu X:n muotoisella Andreaan ristillä."
3. Eki30.11.2003 klo 14:17
Kaikki kunnia ja kiitos Atte-nimen luojalle, joka on helpottanut laatijoiden elämää isolla kädellä.

Atteja en henk.koht. tunne, mutta onnittelut täälläkin kirjoitelleille Viitamäelle ja Ylöselle ja menköön nyt vielä sille Skytällekin!
4. Antti Viitamäki30.11.2003 klo 17:59
Pietarilla sellainen veli oli kuin Andreas, ja totta puhuu Pena myös rististä. Kaimana (siis mainitun veljen, en Penan) vain ihmettelemään heräsin.

Andreas tulee minun käsittääkseni kreikan kielestä. Andros tarkoittaa miestä tai miespuolista eläintä, andreas on miehekäs, miehuullinen. Septuagintassako on jossain vaiheessa tämmöinenkin kreikkalaisuus heprealaiseen tarinaan viskattu? (Niin paitsi että Septuaginta käsittää vissiin vain Vanhan Testamentin...)

Paljonkohan ovat nimet vaellelleet, ja mitä lie ovat alunperin olleet? Eihän se nyt tietenkään Pietarikaan ole alkujaan Pietari ollut, heprea ei muistuta suomen kieltä ihan siinä määrin. :-)

Pena varmaan tietääkin Pentti-nimen alkuperän? Benedictus, latinan kielessä 'siunattu (olkoon)'...

Kiitokset onnitteluista, ja täältä päin myös kaikille asianosaisille hyvää päivää!
5. Marianna30.11.2003 klo 18:23
Atte saattaa olla tulossa taas käyttöön. Oman työni parissa olen tavannut parikin niitä 1980 jälkeen syntynyttä.

Tänään - 30.11.03 - on myös palindromipäivä, talvisodan syttymisen vuosipäivä, Viipurin pamauskin... juhliikohan WiO entiseen tapaan?
6. Tane30.11.2003 klo 21:12
1990-luvun alkupuolella syntyneiden lasteni ikäryhmistä Atteja löytyy melkein joka koulusta, tiedän montakin. Julkkis-Atteja siis tulossa aikuiseksi suurella todenäköisyydellä muutaman vuoden sisällä.
7. Kauko30.11.2003 klo 21:38
Julkkis-Atteja ainakin Valli Porin Ässistä, eli melkein naapurista.
8. Maiju30.11.2003 klo 22:05
Tulin juuri soittamasta onnittelupuhelua Atelle, lasten serkkupojalle. Olen bongannut hänet pari kertaa ristikoissa, mutta hän oli itse melkoisen hämmästynyt nähdessään nimensä Ristikkorengissä, jossa hänen sanotaan olevan 'Anteron poika'. Ehkäpä hän pääsee joskus musiikkiurallaan niin pitkälle, että Ristikkorengissä tulee lukemaan 'Kekkonen Antero, Aten isä'.
9. Dynaaminen johtaja30.11.2003 klo 22:20
Ettäkö Atteko outo nimi?

Atte Blom on tullut tavattua.
Tuttavani yritysrypästä johtaa poikansa Atte V, n. 33 v.

Vihje Atte Kekkosesta: "Kotkan pojan poika"!
10. Pekka Pietari1.12.2003 klo 14:42
Yllekirjoittaneen nimestä ja muista raamatullisista nimistä saa hyvää etymologista tietoa netistä osoitteesta http://www.sacklunch.net/BibleNames/!
11. Marianna1.12.2003 klo 16:29
File Not Found. The requested object does not exist at the specified location. The link you followed is either outdated, inaccurate, or the server has been instructed not to let you have it.
Which?
12. Pulmailija1.12.2003 klo 16:32
Osoite ilman huutomerkkiä toimii kyllä eli
http://www.sacklunch.net/BibleNames/
13. Marianna1.12.2003 klo 20:51
Niinpäs toimiikin. Vai tulisi tästä nimestä kapinalaupias. Palasin kyllä juuri Mansen pakina- l. kapinaporsaiden (arkisesti Pirkanmaan sanaseppojen) joulukuun istunnosta ...
14. Ratkoja (vanha)2.12.2003 klo 19:17
Kari Suomalaisella oli yksi karikatyyri, nimeltään
puujalka Atte, joka puujalkavitsejä murjoi.
Taisi olla sotainvaliidi.

P.S
En voi käyttää enään ylläolevaa nimimerkkiä.
Lauantaina se oli kovin yleisessä käytössä.
Mutta löydätte minut kuitenkin täältä..
15. Egon2.12.2003 klo 20:35
Ratkojan (vanha) PS:ään viitaten, olisiko mahdollista, että tälle keskustelupalstallekin voisi tehdä nimimerkin rekisteröintimahdollisuuden, jolloin vain nimimerkin rekisteröineellä olisi yksinoikeus nimimerkkinsä käyttöön? Siten vältyttäisiin, siltä että kuka tahansa voisi esittää mielipiteitään jonkun jo tunnetun nimimerkin "nimiin".
16. Eki2.12.2003 klo 22:12
Tätähän on viime aikoina jonkun verran pohdittu. Alun perin päätettiin, että ei rekisteröintiä, jotta keskusteluun osallistumisessa ei olisi ylimääräisiä kynnyksiä. Nyt on jälleen sitä siis mietitty, mutta loppujen lopuksi väärinkäytökset ovat olleet hyvin pieniä. Chatissahan rekisteröinti löytyy.

Kyllä minä eräänä aamuna herätessä pohdin, että olikos se nimimerkki Ratkoja (ehkä tuo nimimerkki ei ole kaikkein harvinaisin mieleen tuleva täällä, keksikää omaperäisempiä!) noin aggressiivinen kuin mihin yölliset viestit antoivat viitettä. Lisäksi samassa keskustelussa jo syytettiinkin nimimerkkien vohkinnasta. Mutta siihen se melkein on jäänyt.
17. iso S3.12.2003 klo 08:53
Yksi opiskelukaveri oli Atte Pakkanen (ei se ristikoista tuttu, mutta sukua). Töissä on ollut lämpimämpää, yksi kaveri oli Helle (ei Atte eikä se ristikoista tuttu, mutta sukua).

Nimimerkin (tai oikean nimen) väärinkäytön mahdollisuus on tietenkin olemassa, jos ei oteta käyttöön rekisteröintiä ja salasanoja. Se olisi taas yksi salasana lisää muistettavaksi ja ylimääräinen riesa. Kannatan ajatusta, että jatketaan toistaiseksi näin. Tahallisia toisena esiintymisiä ei tiettävästi ole paljon tapahtunut.

Tahattomat voivat olla satunnaisia kävijöitä, jotka eivät tiedä nimimerkin olevan "varattu". Siihen auttaa, kun käyttää jotain persoonallisempaa nimimerkkiä. Ratkoja on sinänsä hyvä ja todennäköisesti kuvaava, mutta olosuhteet huomioon ottaen moni muukin saattaa keksiä samaa ruutia. Noista satunnaisista rajaloukkausista selvitään varmaan sillä, että asianosainen kuittaa, että "en se minä ollut".

Tahalliset toisena esiintymiset ovat jyrkästi tuomittavia. Jos sellainen yleistyy, ei luultavasti auta muu kuin rekisteröinnin käyttöönotto. Se olisi hyvin valitettavaa ja masentavalla tavalla näyttäisi toteen, että joidenkin ihmisten moraali venyy ja paukkuu.

Minun nimimerkilläni ei ole kukaan muu esiintynyt, mistä kiitän kaikkia.
18. J Takala3.12.2003 klo 09:18
Rekisteröinti voisi toimi samalla tavalla kuin chatissa eli nimimerkin rekisteröinti ei olisi pakollista.
19. iso S3.12.2003 klo 12:16
Niin voisikin, sopivalla tavalla toteutettuna; mahdollisimman mutkaton käyttöliittymä pelkille lukijoille sekä rekisteröityneille ja rekisteröitymättömille lähettäjille.

Silti nykyisellä häirikkömäärällä ei mikään elintärkeä projekti. Tilanteen muuttumisen varalta olisi hyvä olla valmiina suunnitelma B.
20. Jouni3.12.2003 klo 13:20
Kun nyt parannusehdotuksia mietitään, niin olisiko siinä ajatusta, että viestit numeroitaisiin? Silloin olisi helpompi viitata johonkin viestiin ja myös lukija ymmärtäisi mihin viestiin on vastattu.
Itse en ole läheskään aina ymmärtänyt, mihin viestiin joku viesti on ollut vastauksena.
Löytyneekö kannatusta?
21. Floora3.12.2003 klo 13:22
Kyllähän se keskustelun mielekkyyttä lisää jos tietää että iso S on juuri se kookas suhuäänne miksi sitä arvelenkin.

Salasanoista muuten, minulla on melko moneen paikkaan sama tunnus ja salasana, useimmiten sen saa itse valita.

Tällä hetkellä tuntuu että kaikenlainen kirjoittelu on hyytynyt. Mikä lie syynä. Joulukiireet, vai alkuviikosta ilmestynyt Kirppu Ristikot?
22. Eki3.12.2003 klo 13:23
Ottakaa kuitenkin taas huomioon, että sellaiseen systeemiin siirtyminen vaatii jälleen aikaa ja rahaa ja täällä käyvän väen asennoitumisen uuteen tilanteeseen, joten ihan tuosta vaan sitä ei aleta tekemään.

En silti provosoi häiriköimään sen takia, että saataisiin uusi systeemi ;)
23. Tane3.12.2003 klo 13:28
Sitäpaitsi, jos joku hieman liikaa nautiskellut tulee kirjoittaneeksi sopimattomia, voi sanoa etten se minä ollut vaan minun sivupersoonani ; )
24. iso S3.12.2003 klo 14:00
Näin suhisi helvetin kuusi, siteerasi entinen atk-alan sammattilainen jotain tuomiopäivän profeettaa (Ernesti Hentusta?) peräkaneettina milloin mihinkin.

Eki, jo vain otamme huomioon ja kiitollisuudella ajattelemme sitä aikaa, rahaa ja asennetta, minkä tämän systeemin pystyttäminen on vaatinut ja ylläpitäminen vielä päälle. Toisaalta, ei se ole hullu joka lisää pyytää vaan se joka antaa, vai mitä?

Salasanoista Flooralle: tiedät kai, että otat laajenevan vuodon riskin. Jos joku sinun salasanasi joutuu asiattomiin käsiin, menee samalla monen muunkin paikan salasana. Toisaalta tuota systeemiä käyttää varmasti moni muukin sellainen, kenellä on rajallinen muistikapasiteetti. Minä en myönnä itsestäni mitään. Paitsi sen, että muistini on pähkinän kokoinen, mutta vain jos viina on turvottanut.

Siunatuksi lopuksi yhdyn itse esittämääni (tässä ja nyt) toivomukseen: kaikki maailman häiriköt, liittäkää piilevät kykynne yhteen ja perustakaa oma portaali! Miltäs sitten tuntuu jos joku tulee sinne antihäiriköimään kirjoittamalla kuivaa asiaa? Tämä on retorinen kysymys, älkää vastatko.

Näin suhisi iso äshä.
25. Egon3.12.2003 klo 14:21
Eki, en toki provosoidu häiriköimään. Ymmärrän toki, että kaikki ei ole mahdollista. d:-)

Yhdyn myös iso S:n itse esittämäänsä toivomukseen.
26. Floora3.12.2003 klo 14:41
Tietoinen on riski, toisaalta mistäs joku muu voi tietää missä kaikkialla käytän tunnustani... en näillä höpöttely- ja lehdenlukutunnuksillani kuitenkaan tee nettiostoksia tai hoida pankkiasioitani, niissä piireissä täytyy olla tarkkana.

Olen muuten kehunut tätä keskustelusivua tuttavilleni ja erityisesti korostanut sitä, että täällä ovat kielioppisäännöt, isot alkukirjaimet ja välimerkit (paitsi se v****) kunniassa. Silmä lepää sielusta puhumattakaan kun saa lukea täydellisiä lauseita.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *