KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 6.2.

5344. IS-viikonloppu 6.2.

Jaska6.2.2010 klo 22:01
Olipa outo tapaus tämä Pallosen puolikovis. Kerrassaan aikakirjoihin vietävä. Noh, olenhan minä sinne vienyt useimmat muutkin kovikseni ja aivan kaikki SM-kisan alku- ja välieräristikkoni.

Ihan sopuisaa keskistahtia täyttyi yli 90 prossaa ristikosta. Sitten vasemmassa alakulmassa jarrut jo kirskuivat, ja lopuksi ratkontamoottori hirtti täysin kiinni vasempaan yläkulmaan. Kun aikaa oli kulunut jo enemmän kuin muuhun ristikoon yhteensä, aloin katsastella köyttä jo kaulaanikin

Äkisti kuin korkeamman johdatuksesta sain kuitenkin jatkoaikaa ratkontauralleni. Hokasin, että minullahan on väärä numerojärjestys! Voinko tosiaan olla näin lukihäiriöinen? Voin.

Eihän se kulma yksinomaan tuosta virheestä ollut kiinni. Oli ne linjat muutenkin pahasti jumissa. Näitä sattuu. Ja ratkettuaan niin simppeli, etten vieläkään ole oikein tointunut. Aikakin meni täyskolmosen puolelle.

Minulle siis vuoden pohjanoteeraus, mutta itse ristikko ilman muuta kaikin puolin moitteeton. Varma kärkisija 2½-kategoriassa. Jaa mutta olikohan tämä loppujen lopuksi vasta ensimmäinen oikein rankattu tänä vuonna...
2. pirjo7.2.2010 klo 17:04
Yhdyn edellisen kirjoittajan ajatuksiin. Erittäin antoisa ristikko. Sama numerojärjestys selvisi mulle vasta kun olin yön yli nukkunut. Ratkaisusana toki pysyi, mutta siinä vaiheessa vasta ymmärsin, miten se oli syntynyt. Ja täytyy sanoa, että mulla kangersi kaikki muut kulmat paitsi alaoikea, mutta nyt ne on selvät kuin pläkki.
3. Marco Poloinen7.2.2010 klo 17:56
Tasokas ristikko. Useimmitenhan taso on vaaterissa, mutta tässä sitä oli myös pystysuoraan. Koviakin kovisvihjeitä sopivasti helpotettuna ja siroteltuna siten, ettei mitään "kerta-ahaasta aukio valmiiksi" -ilmiötä päässyt syntymään.

Ajankäytöllisesti sopi hyvin vaikeusastearvioonsa, vaikka siellä vasemmassa yläkulmassa pitemmänsorttisen kotvan törötin minäkin. Selvän näköinen nurkkahan tuosta tuli, mutta kun kaikenlaiset salakirjoitusnumeroavainjärjestelmät ovat olleet minulle aina vaikeita, niin "yhteyskyssäri" siellä edelleen viipyilee. - Toivottavasti ensi yönä assosiaatioalueita stimuloivaa REM- unta riittää... ;-)
4. Marco Poloinen7.2.2010 klo 18:09
[Muokkaan hieman: ... salakirjoitusavainnumerojärjestelmäarvoitukset...]
5. pirjo7.2.2010 klo 21:42
Järjestelmällistyttämättömyysmäisyydelläkäänköhän? :-)
6. auttakaa!12.2.2010 klo 13:59
Olen tehnyt vain helppoja ristikoita, tämä oli ensimmäinen vaikeampi. Auttakaa siis vähän, että ristikon saisi jotenkin etenemään! Alaosan olen saanut tehtyä, mutta ristikon yläosa on kokonaan auki. Olen yrittänyt miettiä myös kuvatekstiä, onko se loma-asuntohuijari? Huijari on ilmeisesti oikein, mutta muut ovat arvailuja, koska en ole saanut mitään järkeviä sanoja alle. Entäpä vihjeet: musta, huusi eniten? maskeerattu, karhulle, periviä...

apua menee järvi, auttakaa siis joku kertomalla jokin sana/sanoja, jotta pääsen jatkamaan!! Kiitos:)
7. auttakaa!12.2.2010 klo 14:00
siis järki menee, ei järvi...:D
8. Juha N12.2.2010 klo 16:55
Pelkkää pitoako pohjassa? Jos nyt vähän avittaisi luistovoiteella.

MUSTA: Viittaa ihon pigmentin määrään. Onko tullut seurattua uutisia 15 viime vuoden aikana?
HUUSI ENITEN: Mieti mitä tapahtuu, jos huutaa oikein paljon.
MASKEERATTU: Paljon on käytetty meikkejä sun muuta mönjää, huulipunaakaan säästämättä, mutta kovin kaunis ei ollut lopputulos.
KARHULLE: Kyse ei ole eläimestä, verottajasta, urheiluvälinemerkistä eikä sukunimestä.
PERIVIÄ: Jos kyse ei ole ihmisistä eikä karhuista, niin mistä sitten...?

Nämä mainitut eivät ole mitään vaikeita asioita. Ongelmana on se, että osaa järsiä vihjettä kaikilta mahdollisilta kanteilta. Ensimmäiset ja tavallisimmat mielleyhtymät ovat yleensä vääriä, jos tarkoituksena on ollut laatia vaikeamman luokituksen ristikko.

Näin ollen jos koviksia haluat oppia ratkomaan, joudut alistumaan siihen, että mietit, mietit, mietit: mitä kaikkea vihje voi tarkoittaa? Jos tässä et edisty, tai jos kärsivällisyytesi ei riitä, joudut vain tyytymään helpompiin ristikoihin.

Tuskin itseäsikään inspiroi, jos aina joudut kerjäämään muilta ratkojilta apuja. Sillä niin sanotusti "ei kannettu vesi kaivossa pysy". Tämän kerran neuvo ei auta sinua seuraavalla kerralla, jos et itse nöyrry vihjeiden ääreen miettimään. Tarpeeksi hartaana. Ja tarpeeksi masokistisella asenteella :)

Vielä huomautus: Kun kysyt näillä palstoilla, älä kysy niin, että paljastat ratkaisusanan - oli se sitten oikea tai väärä. Sellainen katsotaan hyvän käytännön vastaiseksi. Siksipä en vastaakaan huijaria koskevaan kysymykseesi.
9. -12.2.2010 klo 17:38
Tämän ristikon palautusaika päättyy tänään 12.2. klo 24.00. Heti puolen yön jälkeen ja siitä eteenpäin voi vapaasti paljastella.
10. auttakaa!12.2.2010 klo 21:03
Kiitos paljon vihjeistä Juha N! Pääsin todellakin eteenpäin ja huomasin, että osa sanoista, joita olin jo aikaisemmin kokeillut, olivatkin olleet oikeita. En ollut vain luottanut veikkauksiini. Todellakin pitää ajatella "laatikon ulkopuolelta".

Ja täytyy vielä todeta, että olin kyllä miettinyt ja miettinyt noita sanoja, mutta näin ratkojauran alussa on jopa pakko välillä vähän "kerjätä" apua. Toivottavasti seuraavalla kerralla ei tarvitse, kun vähitelleen oppii sen tyylin, millä vaikeampia ristikoita ratkotaan. :)
11. terveisin DI13.2.2010 klo 01:00
Minäkin pyytäisin muutamaa vihjettä. Vasen yläkulma on täyttämättä, muutamaa sanaa lukuunottamatta. Varsinkin kieli-mies/kielimies ja sikav tuottavat päänvaivaa. Oikeat sanat on varmaan käynyt mielessä, sillä olen vaihdellut sanoja niin tiuhaan että lehti on siitä kohdasta riekaleina. Sehän on tietenkin selvää että "tarinoissa" on anook tai tasot tai talot tai tulot tai story jne. ;) Jospa vastaus löytyisi että sais nukuttua. Viime yöt ovat olleet aika raskaita...
12. Owlie13.2.2010 klo 01:22
Vilkaisin tänne ennen koneen sammuttamista.
DI,
KIELIMIES on soitettavien kielten mies, hyvin kallis.
SIKAV pitää ensin järjestää toiseksi sanaksi että olisi järjellinen vihje. Kun sekoitat ratkaisusi vihjeen mukaiseen järjestykseen, tulee monikollinen erisnimi.
13. Noviisi13.2.2010 klo 08:51
Ihana ristikko, juuri sopivasti yläkanttiin tällaisen noviisin tasolle. Aikaa meni viisi aamua. En tiedä miten te konkarit aikaa otatte, minä lasken päiviä. Tai siis arkiaamuja. En koskaan istu ristikon ääreen ja laita kelloa käymään. Ennen töihin lähtoä häärään ammutoimet ja aina välillä täyttelen ristikkoa.

Mutta sitkeä olen, vaikka vastauskin olisi jo tullut, en lunttaa. Kolmekin viikkoa olen pähkäillyt sopivan kimuranttia tehtävää. Kai työ pikkuhiljaa palkitsee tekijänsä, perjantaiaamuna tunsin itseni voittajaksi, jollen suorastaan neroksi! Oi sitä oivatamisen riemua! Tämä oli toinen kerta kuunaan, kun olen saanut koviksen -olkoonkin kakspuolinen- valmiiksi vastausajassa.

Vinkeistä täällä, Juha N sen sanoi hyvin, olisin minäkin pahastunut kovin, jos ristikkoni vielä olisi kesken, ja apua pyytävä kysyy: ”onks vastaus _ratkaisusana_”. Ei kiva.

Vasen yläkulma mullakin hirtti kiini, mutta aukesihan sekin sitten viimeisenä.
14. Eki13.2.2010 klo 10:37
Tämän ristikon vastausaikaa tuli sitten ilmeisesti toinenkin viikko.
15. Marco Poloinen13.2.2010 klo 10:41
Ihmisten maailmassa eletään. Onneksi tämä on fyysisesti aika turvallinen laji.

Noviisille onnittelut, Sulla on asenne kohdallaan!
16. Noviisi13.2.2010 klo 10:45
Onko kukaan vielä nähnyt paperilehteä? Onko siinäkin sama ristikko, vai onko käpäys käynyt vain digiversiossa?
17. auttakaa!13.2.2010 klo 12:59
Pahoittelen suuresti, että laitoin vastauksen. En tiennyt näitä ristikonratkaisijoiden etikettisääntöjä :) Ja kun ajattelin vielä, että vastausaika oli samana päivänä menossa kiinni, niin...no pahoittelut joka tapauksessa. Seuraavalla kerralla tiedän.
18. Owlie13.2.2010 klo 15:12
En tiennyt mitään Ekin 10:37 kertomasta lisäajasta. Jos olisin tiennyt, enpä olisi noin suulaasti vihjaillut kuin klo 1:22.
19. Eki13.2.2010 klo 15:18
Lisäaika johtuu siitä, että samasta ristikosta arvotaan palkinto viikkoa myöhemminkin, johtuen "teknisestä virheestä", jonka takia samat tehtäväsivut julkaistiin uudelleen.
20. marjuko13.2.2010 klo 15:33
Owlie,
ei haittaa, ne kohdat ainakin mulla oli jo selvillä. Sen sijaan jo toivonsa menettänyt pieni eksegeetti minussa heräsi. Tämän IS:n ystävänpäivävahingon pallonpuoliskolla (hillolla ja mantelilla) makeutettuna otan ilomielin vastaan, vasen alanurkka on epävarma noin kahdesta melko varmasta sanasta huolimatta. Täytynee noudattaa neuvoa, jonka korkea taso sai: vähentää kuntoilua ja keskittyä asiaan.

Oi! Ettehän kerro.
21. DI13.2.2010 klo 22:43
Lämmin kiitos vihjeistä Owlie! Palasin taas tänään illalla ristikon ääreen mutta .... kielimies ja sikav eivät vieläkään tunnu aukeavan. Myös tuomiokirkkokaupunki on hepreaa. Lähes kaikkea on kokeiltu ja siihen tulokseen on tultava että jokin ns. "varmoista" sanoista on pakosta minulla väärin. Kaikki nykyiset sanat vaan tuntuvat sopivan vihjeisiin täydellisesti!

Tietenkään en luovuta, vaan jatkan taistelua. Muuten ristikko on ehdottomasti yksi koukuttavimmista tekeleistä aikoihin, vaikken niitä täytä kuin muutamia vuodessa. Tästä saattaa alkaa uusi (kaiken ajan vievä) harrastus... Sanat/vihjeet ovat tässä sentään järkeviä ja yhdyssanat oikeita, toisin kuin joissain aiemmissa ristikoissa.

Lisävihjeitä otetaan nöyrästi vastaan em. kohtiin. Ja mitä lisäaikaan tulee: Jos jostain syystä lähetän ratkaisun ja jostain syystä voitan, niin lahjoitan rahat lyhentämättömänä johonkin hyväntekeväisyyteen.
22. Marco Poloinen14.2.2010 klo 00:32
Eipä arvannut Jaskakaan avauksessaan miten oikeassa oli: "Olipa outo tapaus tämä Pallosen puolikovis. Kerrassaan aikakirjoihin vietävä."

Oudolta tuntuu noin outoa tapausta lisävihjailla, mutta ei tuohon enää jaksa kovin jyrkästikään suhtautua. DI, jos olet jo lähes kaikkea kokeillut, niin vika saattaa olla "liian pienessä ympyrässä". Tuomiokirkkokaupungin kohdalla maantieteellisesti ja kielimiehen kohdalla sanojen merkityksessä.
Kaupunki on ollut todella merkittävä paikka joskus menneisyydessä, nykyisinkin vielä historia on vahvasti läsnä. Nimikin kirjoitetaan meille huomattavasti hebreaa tutummalla kielellä.
Kaikki kielet taas eivät ole välttämättä puhuttuja. Kysytty erittäin laatutietoinen mies on aikanaan siirtynyt sanoista tekoihin.

SIKAV on lajissaan sen sortin vihje, että tuohon asteeseen viritettynä en toivo tuommoisten kuvaristikoissa yleistyvän. Owlie tuolla ylempänä on jo kertonut mitenkä pitää menetellä. - Ruutujen täytyttyä itsekin tolkkusin yhteyden (Pirjon lailla) vasta yön yli nukuttuani.

Jos ruudukko on kumitettu hämähäkin seitiksi, kannattaa olennainen kohta piirtää uusiksi eri paperille. Kirjainten haamukuvatkin sotkevat joskus tosi paljon hahmottamista ja keskittymistä. Tsemppiä!
23. DI14.2.2010 klo 21:28
Kiitokset vihjeistä Marco! Kaikki varmat sanat pitivät lopulta paikkansa ja ainoa hukassa oleva kirjain oli kielimiehen ensimmäinen "sulosointu". Olisi ehkä järkevää alkaa googlettamaan heti, kun noin lähelle pääsee. Vastaus olisi löytynyt todennäköisesti ilman näin suurta tuskaa.

Tämä kuuluisa kaupunki ja todellakin laatutietoinen ja taidokas kielimies eivät olleet minulle yhtä kuuluisia... No nyt kyllä muistan molemmat lopun elämääni. Sikav oli ratkaisultaan odotetunlainen; ei ihan parhaimmasta päästä.

Jotenkin lopputulos ei kuitenkaan oikein tyydytä, kun ahaa-elämys jäi saavuttamatta. Vikahan on kylläkin minussa. Jospa täytän ristikon alusta, että olo kohenisi... ;) Kiitokset vielä vihjanneille!
24. Teemu Pallonen14.2.2010 klo 23:06
Kiitos kaikille kysymyksiä esittäneille, niihin vastanneille ja muillekin keskustelleille. On mukava huomata, että uusiakin ratkojia löytyy näille helpohkoille Koviksille. Olenkin aina halunnut uskoa, että vaikka noista huippuvaikeista keskustellaan enemmän, niin näille kaksijapuolitähtisillekin löytyy tilausta.

Tuosta SIKAV-vihjeestä olen saanut muualtakin negatiivista palautetta ja eipä taida tuontapaista vihjettä näkyä enää näissä minun Koviksissani. Sopinee paremmin ihan huippuvaikeisiin, jos niihinkään.
25. marjuko14.2.2010 klo 23:39
Ilmoittaudun heti kestotilaajaksi. Olen tosi tyytyväinen ristikkoon sekä nyt myös itseeni, kun sain sen nurin. Piti vain luopua ns. varmoista sanoista sekä käydä kauempana että tulla lähemmäksi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *