KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 30.1.

5326. IS viikonloppu 30.1.

Eki30.1.2010 klo 14:19
Tänään on monelle mieluisa yllätyskovis: Juha Hyvösen kolmemiinuspallonen.
2. kari kämäräinen30.1.2010 klo 14:29
Eikäku kakspuolonen
3. kari kämäräinen30.1.2010 klo 14:36
Mutta kieltämättä vaikuttaa enempi kolmemiinukselta ellei peräti kolmeplussalta!
4. Eki30.1.2010 klo 14:37
En ole nähnyt lehteä. On ilmoitettu kolmemiinukseksi.
5. kari kämäräinen30.1.2010 klo 14:40
Kyllä siinä kaksi ja puolikas on.
6. Eki30.1.2010 klo 14:41
Juu kyllä minä uskoin jo tuon edellisen perusteella, kerroinpa vain, miksi puhuin kolmemiinuksesta.
7. Pena30.1.2010 klo 14:57
Häätyy sanua, että oli mieluisa yllätyskovis! Piiitkiä sanoja oli Juha laatinut. Tämä ristikko toivottavasti kirvoittaa mielenkiintoisia kommentteja ratkojilta.
8. Marco Poloinen30.1.2010 klo 19:42
Tiedäpä kommentin mielenkiintoisuudesta, mutta oli ihan hyvä tietää tuo alkuperäinen vaikeusluokitus. Tiedosta huolimatta oli traumatisoituminen lähellä, kun oikea yläkulma jumiutui reiluksi puoleksi tunniksi. Sillä seudulla olevaan harhautukseen haksahdin, enkä ole vielä saanut päätetyksi onko se hyvä vai huono. Vaativia vihjeitähän siellä(kin) on useampia.

Erittäin tasapainoinen kokonaisuus, helppoja vihjeitä pari kolme, muut luokituksensa mukaisia. Hyviä pitkiä sanoja, eikä lyhemmissäkään valittamista. No joo, yhden pystysanan kohdalla on "yhteysymmärtämättömyyskyssäri", joka on Juhan ristikoiden kohdalla meikäläiselle harvinaisuus. Yleensä ei tartte marginaalia koristella.

Aikaa meni tussaroidessa hyvän matkaa kolmatta tuntia, mikä seikka muun mutun keralla viittaisi siihen, ettei täyskolmonenkaan vallan hirveätä rienausta olisi ollut. Viikon takaiset jäljet tosin eivät jättäneet arviorintamalle kovin vakuuttavaa oloa...
9. Lauri Kultti30.1.2010 klo 19:47
Joo-o, oli ihan mukava pohdiskella vaikeusastetta. Ostin lehden, kun olin muistavinani, että on kolmosen vuoro. Sitten lähdettiin autolla pääkaupungista yökylästä kotia kohti. (Vaimo sai ajaa, kun minulla nyt oli tämä ristikko.) Ensihämmennys: mitä, eikö nyt ollutkaan 3-ristikon vuoro! No, laatijastakin sen usein tietää, onko kolmonen vai kakkonen. Kukas tämän nyt onkaan laatinut? Jäölki on jotenkin kovin tuttua, mutta pakko luntata alalaidasta. Toinen hämmennys: Hyvönen!! Kolmantena ei-enää-niin-iso-hämmennys: taitaa tämä kuitenkin olla kolmonen!!!

Mielestäni yllä mainittu 3- osuu hyvin kohdalleen. Vasen laita ratkesi sujuvasti. Sitten tuli tovin stoppi. Ihan lopussa oikea yläkulma pisti pisimpään kampoihin.

Juhalle tyypilliseen tapaan kökköjä vastaussanoja oli erinomaisen vähän.
10. Marco Poloinen30.1.2010 klo 19:47
... niin, siis vaikeus arvioituna "normikakspalloista verrokkina käyttäen... ;-)
11. Lauri Kultti30.1.2010 klo 19:49
Hauska huomata, että Marco Poloisella takkusi sama kulma kuin minulla.
12. Marco Poloinen30.1.2010 klo 20:13
Joo, se oli se yksi peijakkaan ... enpä sano mikä, siinäpähän saavat jotkut muutkin arvuutella mielessään... ;-)
13. kari kämäräinen30.1.2010 klo 21:30
Minulla ainoastaan oikea yläkulma ratkaistuna. Muuten vielä täysin auki!
14. ö30.1.2010 klo 22:52
Muistan Juha Hyvösen Pelikaaneista kymmenen vuoden takaa. Tyyli on aikalailla muuttunut.
Kolmepalloiseksi minä tämän arvioin.
Onko PINTAA SYVEMMÄLLÄ oikeata suomea? Nykänen ei tue sellaista käsitystä.
15. Marco Poloinen30.1.2010 klo 23:03
Suoraan kysymykseen suora vastaus: On!

Löytyy mm. Timo Nurmen Uudesta suomen sanakirjasta. Ilman opustietoakin minulle olisi kelvannut.
16. pirjo31.1.2010 klo 11:49
On tullut näitä ristikoita niin paljon kehuttua, että enää ei keksi miten päin sanansa asettaisi? Sanotaan nyt raadollisesti suoraan, että HYVÄ MINÄ, kun sain tämänkin ratkottua.
17. Seppo31.1.2010 klo 18:00
Tuo PINTAA SYVEMMÄLLÄ taitaa olla uudempaa sanastoa, koska tuon Marcon maininnan lisäksi Perussanakirja sekä Kielitoimiston sanakirja se jo tuntevat.
18. pirjo31.1.2010 klo 19:02
Minusta se PINTAA SYVEMMÄLLÄ on pikeminkin aika tavalla vanhempaa sanastoa.
19. Marco Poloinen31.1.2010 klo 20:06
En ota kantaa nuoruuteen tai vanhuuteen, mutta arvelen että PINTAA SYVEMMÄLLÄ -vihjeestä tuleva sana on otettu uudempiin opuksiin "erotusmielessä". Yleisemmin käytettyyn lähisukulaiseen verrattuna sen ensisijainen merkitys on eri, eikä sillä ole toissijaisenakaan yleisemmän ensisijaista merkitystä. Muutenhan ne menevät osaksi päällekkäin.

Selvemmin asiaa voinee tarvittaessa ruotia palautusajan jälkeen.
20. Jaska31.1.2010 klo 22:24
Lauri Kultti: Juhalle tyypilliseen tapaan kökköjä vastaussanoja oli erinomaisen vähän.

Että mitä? Juhalle on tyypillistä viljellä kökköjä ratkaisusanoja, mutta nyt niitä oli erinomaisen vähän? Vai Juhalle on tyypillistä välttää mitä tahansa kökköjä ratkaisusanoja, ja tästäkin ristikosta niitä löytyy erinomaisen vähän?

Huh, huh, onpa epämieluisa yllätysarvio Lauri Kultilta. Paatunut, kovasydäminen ratkoja. Ehdotan tuomariksi seuraavaan Idolsiin/Ex Factoriin.

Onneksi meidän ei tarvitse pohtia, mitä LK tarkoitti. Ristikossa ei näet ole erinomaisen vähän kökköjä ratkaisusanoja. Niitä ei näet ole ainuttakaan. Sitä vastoin erinomaisen paljon on mitä moitteettomimpia ratkaisusanoja. Sekä muutama mitä mainioin vakuudeksi. Kärjessä se 18-kirjaiminen kuin kouluesimerkkinä "antiaulismistä."

Pitkät sanat (huikea ka. 6,44) edellyttävät myös tekniikan hallintaa, ja tämä puoli Hyvöselle tyypillisesti aina kondiksessa. Tekniset ansiot jättävätkin hienoisesti varjoonsa vihjeiden taiteellisen vaikutelman. Katsokaapa vain oikean laidan rinnakkaisia pystysanoja. Olisipa vielä tuo alarivin viimeinen vihjeruutu ollut vältettävissä... Mutta tällaisenakin kelpaa jopa aina uudistumista hakevalle brittiläishuumoriviljelijäylivoimaislaatijalle vertaisnäytteeksi.

Lähes täydellisen ristikon (pari vihjettä olisi ehkä parantunut pienellä justeerauksella) kruunasi kaksi virheellistä pallotusta. Se ei ollut kakspuolonen eikä kolmemiikka. Minulle se tarjosi tarpeeksi hiostavan vastuksen täyskolmosena. Alkoi jopa lähetä pahiksen rajaa minullekin hankalimman oikean yläkulman itsepäisen jumituksen takia. Älysin lopulta deadlinen tuntumassa korjata yhden väärän ratkaisusanan ja PP:n vinkistä toisen.

Avustuksen takia oma arvosanani putoaa luonnollisesti kokopukin verran laatijan kympistä. Olisi muuten kiinnostavaa nähdä jatkossa useamminkin Hyvösen koviksia IS-viikonlopussa. Mahtaisiko taso säilyä, vai iskisikö leipääntyminen?
21. TAM31.1.2010 klo 23:38
Koko sunnuntai tässä meni. Vasemmalla ylhäällä olevasta vauvan naamasta tullut sana oli outo tai väärin
22. Marco Poloinen1.2.2010 klo 00:33
Ehkä se "vauvan naamasta tullut" sana ei ole kaikkein yleisin ko. tarkoituksessa, mutta ei kovin harvinainenkaan. Mulle on tuttu, ja sitäpaitsi löytyy "kirjoista ja kansistakin".
23. TAM1.2.2010 klo 07:11
Marco Poloinen

Löytyykö Nykäsestä? Jos, niin sitten jotain on väärin. mulla nyt siinä olevaa sanaa en löytänyt Nykäsestä.
24. ???1.2.2010 klo 09:26
Vieläkö joku kehtaa väittää, että nämä Iltiksen tekemät virheet pallotuksessa eivät olisi myyntivaltti ja -kikka?
25. Eki1.2.2010 klo 10:31
Minä ainakin kehtaan.
26. Marco Poloinen1.2.2010 klo 10:45
TAM, mulla ei varsinaista Nykästä ole, on vain sen pohjalta tehty "takaperoisversio". Periaatteessa siitä pitäisi löytyä yhdyssanoja vaille sama materiaali ja kun ko. sanaa ei näy, ei sitä varsinaisessakaan ole. Olisko samanlainen tapaus kuin "pintaa syvemmällä".

Ainakin Uusi suomen kielen sanakirja tuntee.
27. Jaska1.2.2010 klo 11:12
Vuoden 1970 Nykäsessä ei ole, v. 2004 Pesosessa on.
28. ???2.2.2010 klo 09:15
Kehtaa vaan Eki, mutta eikös olekin vähän outoa, että "virhe" tapahtuu aina niin päin, että kolmipallonen lipsahtaa kaksjapuol palloseksi, ei koskaan toisinpäin..
29. Eki2.2.2010 klo 09:26
Helpompaa ja varmasti pitkällä tähtäimellä fiksumpaa olisi julkaista oikeasti enemmän kakspuolosia.
30. Jaska2.2.2010 klo 10:54
IS-toimituksen huolimattomuusongelmaan on yksinkertainen ratkaisu. Sanaris sijoittaa pallotuksen ristikon sisälle vakiopaikalle, esim. pääkuvan vasempaan alanurkkaan.
31. ?2.2.2010 klo 11:03
Jaska tarkoittaa varmaan, että pääkuvan vasempaan ylänurkkaan?
32. Eki2.2.2010 klo 11:17
Vaikeusaste ilmoitetaan kolmelle Plus-liitteen toimittajalle. Sivu menee alaosaltaan valmiiksi taitettuna, mutta valitettavasti emme voi sijoittaa noita pallukoita mukaan.
33. pölhö-kustaa2.2.2010 klo 14:05
En ole nähnyt koko ristikkoa vielä,nyt ei sitten hiihtolenkkikään auta oikean alakulman ratkaisuun.
34. matts2.2.2010 klo 20:39
Jaska, luepa Kultisi sanomiset ajatuksella. Kyllä minä ymmärsin kökkösanalauseen ihan toisin.
35. Jaska2.2.2010 klo 21:54
Att va? Kultini on PP. Kirjoittaa ihan selväsanaista tekstiä. Voi tosin sekin joskus antaa ajattelemisen aihetta.
36. > >6.2.2010 klo 22:16
5343. iltasanomat kovis 30.1.
Lähettäjä: anneli A 6.2.2010 klo 21:46

Saitteko valmiiksi em. ristikon? Mulla on totaalisesti järki jäässä sen kanssa useista kohdin, vaikka yleensä saan nuo kovikset kohtuudella ratkaistua. Mikä on esim. toisella vaakarivillä "sillä valopilkku"? Näinkö on seniliteetti ja dementia hiipien tulossa...
37. Jaska6.2.2010 klo 22:47
Ratkaisun lähetysaika päättyy vasta tänään 24:00. Sen jälkeen joku yönvirkku voi luvallisesti valottaa valopilkkuakin.
38. -6.2.2010 klo 22:50
Ratkaisujen lähetysaika päättyi 5.2.
39. Jaska6.2.2010 klo 22:59
Pyydän anteeksi sekoiluani. SILLÄ VALOPILKKU ? Patricia - käännös - kohdistettava sädekimppu.
40. Lauri Kultti7.2.2010 klo 02:24
Itse laaatija on täällä kotonani jatkoilla. Ja vasta hänen selittäessä ymmärrän Jaskan esiintuoman kaksimielisyyden aiemmassa purkautumisesssani. Jaska on nero, ja minä pieni poika. Jaska, olen ylpeä saadessani keskustella kanssasi!!!
41. Jaska7.2.2010 klo 16:51
Lauri Kultti, vilpitön tunnustuksesi liikuttaa minua syvällisesti. Vähän tosin kirpaisee, että jos olen nero, ovat saitin kaikki muut kovislaiset suurempia neroja.
42. anneli8.2.2010 klo 09:17
Hei eikö se palautusaika ole jo umpeutunut? Antakaa nyt joiitakin vinkkejä, esim, se 18-kirjaiminen ja Kaas-juttu; menee hermot ja yöunet, kun oon näin hidasjärkinen...
43. Marco Poloinen8.2.2010 klo 12:20
Tässä vaiheessa sopinee, että suomennan tuon Jaskan piilosanavihjeen: SILLÄ VALOPILKKU => (Patricia)KAAS(-käännös)U(kohdistettava sädekimppu)LASER
on siis KAASULASER

"Se 18-kirjaiminen" TERVEELLISEMMIN(?) JUOVILLE => KEVYTOLUTVALIKOIMA

Rauhallis(emp)ia yöunia! :-)
44. anneli8.2.2010 klo 13:16
Kiitos :). Tosiaan ottaa niin aivoon tämä tylsämielisyyteni. Aika harrastelija näiden kanssa olen, mutta yleensä, kun jotain alotan, niin tapaan myös tehdä sen loppuun asti. Tämän kanssa vaan ei tunnu järki riittävän, hehe. -Mikä muuten oli se "monin rei´in"? Tai "uksi" ? Toki tiedän, mikä se on, mutta nyt ei vaan oma ns.logiikkani toimi yhtään. -Ratkaisuakaan ei malttais odottaa, kun tuo kuitenkin koko ajan kiusaa alitajuntaa.
45. anneli8.2.2010 klo 13:16
Kiitos :). Tosiaan ottaa niin aivoon tämä tylsämielisyyteni. Aika harrastelija näiden kanssa olen, mutta yleensä, kun jotain alotan, niin tapaan myös tehdä sen loppuun asti. Tämän kanssa vaan ei tunnu järki riittävän, hehe. -Mikä muuten oli se "monin rei´in"? Tai "uksi" ? Toki tiedän, mikä se on, mutta nyt ei vaan oma ns.logiikkani toimi yhtään. -Ratkaisuakaan ei malttais odottaa, kun tuo kuitenkin koko ajan kiusaa alitajuntaa.
46. anneli8.2.2010 klo 13:17
Ja höh; sitten pistän vielä kysymykset kahteen kertaan... kai mä jään eläkkeelle...
47. Marco Poloinen8.2.2010 klo 14:03
Jospa ei kuitenkaan enempää ihan suoraan. UKSIn kohdalla on skarpattava "ns.logiikkasi" kanssa; kyseessä on vähänkään vaikeammista ristikoista tuttu puutosvihjetyyppi. Katselepa siis mikä kirjain passaisi kumpaankin, sekä vihjeeseen, että vastausanaan.

MONIN REI`IN on mm. teknisessä piirustuksessa käytettävä tietyn geometrisen muodon omaava apuväline.
---
Jos asiaa katsotaan ratkonnan kannalta, niin t ö i s t ä eläkkeelle kannattaa jäädä mitä pikimmin. On enemmän aikaa logiikan ja assosiaation harjoittamiseen. Jos taas katsotaan elämän kannalta, niin r a t k o m i s e s t a ei kannata jäädä eläkkeelle koskaan. On se niin veikeätä touhua! :-)
48. anneli8.2.2010 klo 14:18
On veikeää joo, varsinkin näin amatöörille. Hermot menee, pää savuaa. Ruksia ja rastia vaan vilisee nupissa niin että kohina käy... ei vaitenkaan, hauskaa tämä totisesti on.
49. täällä myös yx8.2.2010 klo 14:45
jolla ei säteile! Esimerkiksi PALJAIN PÄIN, PÄÄOSIN, SAARELLA, KALLIOLLA... -ja mikä on ellipsikaavain?
50. Jaska8.2.2010 klo 15:05
Paljain päin - rasistiset klaniksi ajellut, pääosin - elokuvan/näytelmän/oopperan suurten naisroolien esittäjät, saarella - "sillivaltion" pääkaupunki, kalliolla - ohut, ei tiiviiksi pakkautunut kerrostuma. Ks. myös Marco Poloinen 14:03.
51. Marco Poloinen8.2.2010 klo 15:14
Taitaa olla ratkojien ammattilaisliiga vielä perustamatta. Sponsoritkin saattaisivat olla tiukassa.

ELLIPSIKAAVAINta (MONIN REI`IN) selitin tuossa ylempänä vähän oudosti. Lienee malline, jonka avulla piirretään erikokoisia ja -muotoisia ellipsejä. Joku tietävämpi korjatkoon, jos on tarvis.

Jospa joku muu jatkaa noista muista, mulla muut harrastukset kutsuu...
52. ???8.2.2010 klo 15:25
TAITELLEN KOKOON, KUKKASINKIN, KAUAN ENNEN,SÄÄNNÖLLINEN.... yhyy
53. minäkin täällä vielä!8.2.2010 klo 16:00
Valmista alkaa olla, vain "kauaskantoinen" ja "jollakin se on" sekä alavasemman "sillä lainaa" vielä tökkivät -auttaisko joku?
54. minäkin siis8.2.2010 klo 16:01
siis tarkoiti, että tuo lainajuttu lienee ok, ei vaan oikeen sano mitään
55. minäkin siis8.2.2010 klo 16:01
siis tarkoitin, että tuo lainajuttu lienee ok, ei vaan oikeen sano mitään
56. Owlie8.2.2010 klo 16:16
minäkin siis,
Lisää annettu vinkki saamaasi sanaan. Syntyy LAINA(US).
57. Jaska8.2.2010 klo 16:41
KUKKASINKIN - Robinin kehotuksestakin
KAUAN ENNEN - Lucy heistä kauimmin ennen?
SÄÄNNÖLLINEN - Vuokila sekaantui viiteensataan
TAITELLEN KOKOON - Lotte talttui
SILLÄ LAINAA - Piillä juhlaan
JOLLAKIN SEN ON - Twainillakin
KAUASKANTOINEN - Rockyn vastustajakin!
58. tonimikael8.2.2010 klo 17:37
Joka tarvitsee apua tähän kyseiseen ristikkoon, tarvitsee varmasti vielä enemmän apua näihin Jaskan "helpotuksiin". :P
59. Jaska8.2.2010 klo 17:53
No ei kai, paitsi yhteen virheelliseen:

SILLÄ LAINAA - Piittä juhlaan
60. siis häh??8.2.2010 klo 20:40
Kertokaas nyt selkokielellä, mitä sinne alavasempaan pitäs tulla. Eli "sillä lainaa "=?, "typpisäiliö"=? ja lisäksi ylävasen: "kauaskantoinen"=?, "1/7"=? (lauantai?), "jollakin se on"=?.
Lisäksiihmetytti tuo kaiverros eli "pintaa syvemmällä". Löytyi kyllä, mutta kuulosti korvaan vähän vanhahtavalta.
61. ?8.2.2010 klo 20:43
Entäpä MERILLÄ? Tai SUULLINEN...
62. RA8.2.2010 klo 20:55
Vasen alanurkka:
SILLÄ LAINAA > TAATTI (si-taatti) ~ juhla-asu
TYPPISÄILIÖ > NASKI ~ nasu, possu

Vasen ylänurkka:
KAUASKANTOINEN > KUUALUS
1/7 > LAUANTAI
JOLLAKIN SE ON > FINN
MERILLÄ > LAIVAT
SUULLINEN > UUNI
63. Seppo8.2.2010 klo 20:56
Selviin kysymyksiin kiertelemättä selviä vastauksia, koska vastausaika on ummessa, täältä pesee:
SILLÄ LAINAA = TAATTI, sitaatti on lainattu
TYPPISÄILIÖ=NASKI, N on typpeä +aski
KAUASKANTOINEN = KUUALUS
LAUANTAI on yksi seitsemästä viikonpäivästä
JOLLAKIN SE ON = FINN, purjehduksessa Finn-jolla
MERILLÄ=LAIVAT
SUULLINEN=UUNI, uunillakin on suu
KAIVERROS löytyy uusista sanakirjoista, ei Nykäsestä
64. RA8.2.2010 klo 20:57
TYPPISÄILIÖ > NASKI (n-aski, typpi=N)
65. Seppo8.2.2010 klo 20:58
RA:n kymmensormijärjestelmä on näemmä nopeampi kuin minun haparoiva kaksisormijärjestelmäni, pääasia on että tietoa saadaan...
66. Jaska8.2.2010 klo 20:59
Hellämielisyyteni johti kysymysten tulvaan. Joukossa provokaattori. Kiittäkää häntä, että en auta enempää. Pärjäilkää ratkaisun ilmestymiseen asti.
67. RA8.2.2010 klo 21:01
Aika hieno kuoroesitys Sepon kaa! :-D
68. Jaska8.2.2010 klo 21:01
Näkyy onnistuneen...
69. RA8.2.2010 klo 21:08
[Palautusajan päätyttyä sana on vapaa; Jos joku edelleen pyytää vain pientä lisävinkkiä, niin sitten niin. Jos joku pyytää selkokieltä, niin sitten niin.]
70. Jaska8.2.2010 klo 21:53
Vaikka ketunhäntä vilkkuisi...
71. ?8.2.2010 klo 22:48
Luepa, Jaska, tonimikaelin viesti tänään klo 17.37.
72. Marco Poloinen8.2.2010 klo 23:23
Tuo KAIVERROShan tarkoittaa siis 'kaiverruksen' tulosta, kun taas 'kaiverrus' tarkoittaa ensisijaisesti itse kaiverrustyön tekemistä ja toissijaisesti tulosta.
73. Jaska9.2.2010 klo 00:03
Kyssäri, se oli sellaista tonimikaelmaista läppää. Todellisuudessa hän ei tarvinnut lainkaan apua vihjeitteni ymmärtämiseen.
74. no minä ite!9.2.2010 klo 00:29
Kiitos kaikille :) .... hitaalla oli järki tänään, etenkään finnjolla ei meinannut astua millään aivoon, vaikka oon jopa purjehtinut semmosella. Öitä!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *