KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > SAVOLAISUUS EI OLE SYNTI MUTTA...

528. Savolaisuus ei ole synti mutta...

Floora26.11.2003 klo 14:03
http://savonsanomat.fi/index.php3?Depa=savolaistes ti&Src=db&bannplace=Yleinen

Saas nähdä pelittääkö, laitoin tämän Penalle chattiin mutta saattaishan tää kiinnostaa muitakin...
2. Heljä-Maija26.11.2003 klo 14:12
Hahaa, osuin tuonne sopivasti viime tammikuussa pari viikkoa ennen kuin lähdin avittamaan kuopiolaisia sanaseppoja paikalliskerhon perustamisessa. Kyllä oli polleeta matkustaa kalakukkokaupunkiin plakkarissa diplomi, jossa luki "Melekeen savolaenen".

Ja sinne kun ei ole mitään yhteyksiä, vain Karjalaan, Hämeeseen, Varsinais-Suomeen ja pääkaupunkiseutuun.
3. iso S26.11.2003 klo 14:28
Varokaa, savolaisuus on tarttuvaa. Hurjassa nuoruudessani olen juossut Siilinjärven kentällä Cooperin testin ja käynyt Iisalamen uimahallissa. Tältä kuntopohjalta sain diplomin

satarosenttinen emätolokku savolaenen

Testattavamme selvisi lävitse Savon Sanomien alkuperäisen savolaistestin huippupisteillä. Tämä osoittaa, että kyseessä on oikee vähnijä ja kutale. Hän on tolokku savolaenen, elikkä kutjake, rypläke ja viäkylä, suattaapa olla peräti Iisalamesta iliman aekojaan.

Titta, pidä itsesi puhtaana savolaisuuden vaikutuksesta. Älä edes katso Mikkeliin päin! Lappeenrannan ex-poika on turmeltunut.
4. Heljä-Maija26.11.2003 klo 14:32
Niin, näin siinä todistettavasti seisoo:

Tällä diplomilla todistetaan, että Heljä-Maija
on kertakaekkijaan

MELEKEEN SAVOLAENEN

Testattavamme selvisi lävitse Savon Sanomien
alkuperäisen savolaistestin hyvillä pisteillä.
Elikkä kyseessä on leokava toplokas, ilimiselevee piällysmiesainesta.

Testattava osoitti hyvää Savon murteen, hyvää Savon historian ja hyvää savolaisen elämäntavan tuntemusta.
Kaiken kaikkiaan: hän on matkalla koti satarosenttista savolaesuutta, kuhan malttaa olla hötkyilemättä tässäi testissä!

Hänestä voitaneen käyttää sitä luonnehdintaa, jonka pakinoitsija Aapeli antoi lähimmäisistään:
Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän,
mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä.

Olavi Rytkönen, savolaistarkastaja

Savolaistesti on Savon Sanomien kehittämä, Suomen luotettavin interaktiivinen savolaisuuden testausjärjestelmä. Testi mittaa mm. koehenkilöiden henkisen mentaliteetin, lahjakkuusprofiilin ja geneettisen perimän savolaisuusasteen. Testi on alansa tunnetuin ja luotettavin tavaramerkki. Testi on ollut käytössä jo vuodesta 2000 asti.
5. Tane26.11.2003 klo 14:42
Mitä eroa hulluudella ja savolaisuudella? Savolaisuuteen ei ole parannuskeinoa. Hups, nyt taidan haastaa itseni oikeuteen.

Kokeiltaa hirsipuuta tuolta Savon Sanomista myös, löytyy sieltä vasemmalta valikosta. Olen kyllä joidenkin sanojen kirjoitusasun kohdalla eri mieltä.
6. Urpo26.11.2003 klo 14:42
Näin luki karjalaispojankin testituloksissa.
7. iso S26.11.2003 klo 14:43
Testi lienee luotettava. Muistaakseni satarosenttisesta kiinnostuneita vastakkaisen sukupuolen edustajia peloteltiin aikoinaan, että mahdollisissa jälkeläisissäkin on ainakin 25% savolaisuutta.

Minut testi on todennut niin vanhaksi, ettei pelkoa jälkeläisistä (tai toivoa kiinnostuksen herättämisestä) enää ole.

Tai sitten joku herkkänahkainen on valittanut ja tulosta on hiukan siivottu.
8. Tane26.11.2003 klo 14:44
Minäkään en saanut tuosta testiä täyden savolaisuuden arvosanaa. :( Tosin äitini ei ole savolainen ollenkaan.
9. Titta26.11.2003 klo 14:48
Voehan kehno! Olen ollut Anttolanhovissa monta kertaa koulutus- ja virkistysmatkoilla. Mikkeliläisille olen sanonut: Iso olut ja meno Riihimäelle. Olenko saanut tartunnan? Apua!!!
10. Noonis26.11.2003 klo 14:54
Tämä nyt vain sivuaa savolaisuutta, mutta mitä tulee ku yhistää savolaesen ja pohojalaasen?

Vastauksen kerron myöhemmin.
11. iso S26.11.2003 klo 14:56
Kaik on mänt. Täydellinen verenvaihto, aivojen pesu ja vatsahuuhtelu suoritettava välittömästi, mutta tuskin auttaa. Tai siis edes tuskin tuskin auttaa. Taudinkuva etenee vääjäämättömästi, kunnes peilikuva on viäräleukanen.
12. Titta26.11.2003 klo 15:08
Olen siis parantumattomasti sairas... tuhoon tuomittu... Ja täällä vielä pahennan tilannetta lukemalla savolaista tekstiä!
13. Egon26.11.2003 klo 15:15
Titta, olen ollut myös monta kertaa Anttolanhovissa koulutus- ym. tilaisuuksissa. Olenkohan myös saanut tartunnan. Mikähän minusta tulee kun olen sukujani suomenruotsalaishämäläinen ja saanut vielä savolaistartunnan. Olemmekohan muuten tavanneet?
14. Titta26.11.2003 klo 15:21
Viimeksi olin siellä 20.9. Silloin voitin puhallustikkakisan!
15. Pena26.11.2003 klo 15:50
Kiitos Floora!

Itä-Uusimaalla asuva Pohjois-Karjalan poika, joka kävi armeijan Etelä-Karjalassa, on melekeen savolaenen!

Sanootaan mitä sanottaan. Ei se pultti oo boilla kireellä, pipo on joskus:

C)

Mutta viimeiseen asti hymyillään. Varsinkin jos ta-va-taan. Varsin sanoinkin.

d:)
16. jupejus26.11.2003 klo 21:42
Olinkos sitten jonniinmoinen savolainen? ei tainut olla häävi tulos.
17. Pena26.11.2003 klo 22:31
jupejus, tässä asteet:

"Tarjolla on neljä eri savolaisuuden astetta:

17-20 pistettä- Satarosenttinen savolaenen
12-16 pistettä- Melekeen savolaenen
7-11 pistettä- Tolokun immeinen
0-6 pistettä- Savolaisvapaa vyöhyke"

Ja täältä löytyy savontaja Muljaatin:

http://savonsanomat.fi/muljaatin/index.html
18. jupejus26.11.2003 klo 22:48
Sitten olin kympinarvoinen. Taitaa olla viisain vähän Kuopijoota kiärellä - tai astua vain rohkeasti sisään.
19. Tane27.11.2003 klo 06:47
Tuota..saankos minä enää kirjoitella tänne, vai tuleeko pelko että tarttuu? (Vaikkei tuo testi tosin minulle satarosenttista tulosta antanutkaan.)
20. iso S27.11.2003 klo 08:32
Poliorokote valmistetaan kuolleista viruksista. Analogisesti savolaisuudenkin tarttuminen vaatii luultavasti elävän kontaktin taudinkantajaan (puhe, katse tai ihan fyysinen kosketus, hui olkoon) ja nettikontakti toimii rokotteen tavoin: ei tartuta, vaan antaa suojavaikutuksen. Herkille yksilöille saattaa tulla lieviä sivuvaikutuksia, mutta suuren yleisen hyödyn vuoksi on suotavaa, että Tane ja muut tolokun immeiset jatkavat terapeuttista toimintaansa. Sillä tavalla saavutetaan kenties niin vahva immuniteetti, että lyhyt vierailu tautialueelle tai ainakin nopea läpiajo ilman taudin vaaraa tulee mahdolliseksi.
21. Heljä-Maija27.11.2003 klo 09:23
Kukas muu meni puihin maakuntalaulun kohdalla?

Kansakoulussa rallatettiin läpi kaikki maakuntalaulut, ja mieleeni oli kaikkien kohdalla jäänyt monikkomuoto. Mutta tämäpä onkin Savolaisen laulu, ei Savolaisten. No, yksinhän laulaja onkin: "Mun muistuu mieleheni nyt..." Kaivoin ikivanhan koulun laulukirjan esille ja siellä todellakin seisoi yksikkömuoto, Savolaisen.

Vilkaisin samalla toista otsikkoa, Hämäläisten laulu. Se oli monikossa, vaikka laulaja on yksin: "On mulle Suomi suloisin..." Mutta, mutta. Netissä käytetään useammin muotoa Hämäläisen laulu. Kuinkahan on oikein, tietääkö joku?
22. iso S27.11.2003 klo 09:51
Ylen tietokanta tuntee Hämäläisten laulun, säveltänyt legendaarinen Trad ja sanat Juhana Heikki Erkko, mutta ei Hämäläisen laulua. Tämä ei tietenkään ole varma näyttö, onhan siellä virheitäkin.
23. Heikki Lavonius27.11.2003 klo 10:02
Tietokannoista en tiijä, mutta itse olen laulanut koko ikäni Hämäläisten laulua. Ja silleen se taitaa olla kaikissa laulukirjoissakin.
24. Floora27.11.2003 klo 11:50
...sen kansa kaikki kärsinyt ja sillinpiätä järsinyt...
25. iso S27.11.2003 klo 12:47
...ja Heikki käheänä nyt, kun ikänsä on esittänyt... ('laulanut' ei rimmaa)
26. Noonis27.11.2003 klo 12:50
Tässä tulee vastaus. Ku yhistää pohojalaasen ja savolaesen tulee palijasjalakane espoolaene.
27. Matti27.11.2003 klo 15:57
Täss´ Savon joukot katteli kun toisten joukot tappeli edestä Suomenmaan ...
28. Timppa28.11.2003 klo 14:36
Uskaltaakohan sitä enää nautiskella Iisalmessa pantua olutta?
29. Tane4.12.2003 klo 21:38
Savolaiset elämänohjeet (kiertää sähköpostissa, alkuperäinen "laatija" ei tiedossa):

Pärjeet aena
§ Liian paljo hyvvee on ihanoo
§ Anna kaekkes, vua elä periks
§ Kompastelu voep estää kuatumisen
§ Joka ihteensä luottaa, se kykysä tuploo
§ Elämän tarkotus on murheen karkotus
§ Naara ittelles ennen kun muut kerkijää
§ Ikkee tulloo, vuan vanahaks ei tarvihe tulla
§ Huominen on monasti viikon kiireisin päevä
§ Jos mieles tyhjenöö, elä unneuta katkasta iäntä
§ Lukemalla ee uimaan opi, vetteen se on mäntävä
§ Ne tekköö, jotka ossoo, jotka ee ossoo, ne arvostelloo
§ Murheen kantaa yksinnii, vuan illoon pittää olla kaks
§ Misteepä sen tietää mihinkä pystyy ennen kuin kokkeiloo
§ Turha hättäely ja voohoilu on mielikuvituksen viärinkäyttöö
§ Koppoo kiinni tästä päevästä, huomisessa on omat kahvansa
§ Et ossoo naatiskella jootilaisuuvesta, jos siulla ee oo paljo töetä
§ Monesti voettajat on hävinneitä, jotka piätti koettoo kerran vielä
§ Rahalla et voe ostoo ystäviä, mutta suatpahan tasokkaeta vihollisia
§ Leoka pystyyn kun tulloo kova paekka, pyssyypähän aenae suu kiinni
§ Kaks syytä olla tekemättä mittään: oot yrittännä ennenkii. Et oo
ennenkään yrittännä sitä

Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin
30. Matias-Myyrä5.12.2003 klo 00:11
Nuo elämänohjeet ovat Olavi Rytkösen kirjasta.
Sama mies on savontanut mm. pari Asterixia.
31. Pena12.10.2005 klo 14:16
"Voiko savolaisiin luottaa?"

Keskustelua Ilta-Sanomissa:

http://www.iltasanomat.fi/keskustelu/lukijanviesti .asp?id=1976503
32. Tsööts12.10.2005 klo 15:28
Enpä aina uskalla luottaa savolaisiin, vaikka useita tunnenkin. Viime kesänä, tosi kuumana päivänä, autoilimme koiran kanssa Iisalmessa, mielestäni alkoi jo olla juomatauon aika. Jonkin matkaa piti ajaa ennen kuin tuli kyltti, joka kertoi P-paikalle olevan matkaa 1 km. Ehkä jo n. 500 m:n jälkeen tuli risteys - ei mikään pikkutien näköinen ollut sivutiekään, kestopäällystekin - mutta nyt meni Tsöötsin konseptit sekaisin: Sivutielle osoitti P-paikan kyltti, mutta toinen kyltti kertoi siellä myöskin olevan jonkun tehtaan. Pysähdyin risteyksessä, mutta koska näkökantaman päässä ei näkynyt mitään P-paikkaa, jatkoin matkaa alkuperäistä tietä pitkin olkiani kohauttaen ja hiljaa savolaisia mielessäni kiroten. Tuli myös mieleen, että matkallani Savonlinnan lähelle, olen vasta Iisalmessa ja nyt jo minua kusetetaan! Perille saavuttuani kerroin tapauksen savolaissyntyiselle kaverilleni, joka naureskellen sanoi, että hyvä kun et mennyt sinne, siellä tuskin edes oli mitään P-paikkaa!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *