KESKUSTELUT > RISTIKOT > TAMMIKUUN IISAKKI JUHLAVUONNA 2010

5278. TAMMIKUUN IISAKKI JUHLAVUONNA 2010

Marco Poloinen7.1.2010 klo 19:57
Tämä ei ole mainossäie, mutta lienee silti soveliasta kertoa, että IISAKIN ristikoilla on aluillaan 40-vuotisjuhlavuosi. Monenmoista ekstraa ja juhlanumeroa näyttäisi olevan luvassa. Laatijoiden kuulumisiakin kertoillaan, ensimmäisenä ilmeisen itseoikeutetusti Paavo Iisakki Lukkaroisen, jonka opissa sanotaan (ja tiedetään) olleen monien Suomen huippulaatijoiden. Eihän ne missään salatuissa kansioissa ole olleet tämän sivuston perustajankaan "oppivuodet" vuosien takaisessa "Iisakin koulussa". Ehkäpä siellä on rakentunut muutama vankka alkupään puola niihin tikkaisiin, joita myöten kiipeäminen nykyisiin korkeuksiin on onnistunut...
2. Marco Poloinen7.1.2010 klo 20:24
Ratkoin Paavo Iisakin neljänkymmenen vuoden takaisen ristikon. Taso kestää vertailun useimpien nykyristikoiden kanssa. Yksi (ehkä 2) "itsekseen toimeentulematon" yhdyssanan osa (-KAUPPA-vihjeestä), jollaista nykyisin kartettaisiin ja oudohko "tekonahka", muuten ihan täyttä rautaa. Hienosta pääkuvasta ei lauseita edes kaipaa, sen verran monta hyvää sanaa siitä ympärille lähtee. Homma on ollut hanskassa jo eka lehdessä.

Toisaalta, näkyypä tuo samanlainen - mielestäni karsastettava - "toimeentulematon" yhdyssanan osa olevan vereksessä Peltolan Anagrammit-ristikossakin, -JAKELU-vihjeen ratkaisusanana. Olisko reliikki? ;-)
3. Eki7.1.2010 klo 22:27
Minulla oli ilo kuulua Iisakin remmiin 1971-92. Alkuvuodet olivat niitä oppivuosia. Sitten 80-luvulla Iisakit elivät kulta-aikaa. Lehtiin "tuhlattiin" varmaan enemmän ideoita kuin ennen tai jälkeenkään. Kyllähän tuon ajan laatijat useimmat tekevät hyviä ristikoita edelleen, ehkä muodollisesti parempiakin, mutta ristikot koostuvat niin monista osatekijöistä ja jotenkin tuntuu, että tuon ajan hurmosta ei nykyisin ole niin kattavana.

Nyt Matin mentyä manan majoille uskallan sanoa, että minulla oli suuri onni päästä veljeksistä Paavon oppiin. Luultavasti oppipoikia ei valittu arvalla vaan oletetun soveltuvuuden mukaan.
4. Marco Poloinen7.1.2010 klo 23:15
Kaipa se on luonnon laki, että "hurmosta" on aikansa ja sitten se (ainakin välillä'" loppuu. Varmaan viime vuosisadan loppupuoliskolla oli mahdollisuus erottautua paremmin ja pioneerihenkeäkin vielä oli ilmassa. Nykyään kaikkea ihmispolon päätä eri tahoille repivää tavaraa on - ja lisääntyy - niin valtavasti, että siihen sopeutuminen edellyttää evoluution kiihtymistä. Saa nähdä, miten lapsenlapsemme onnistuvat valikoinnissaan.

Silti olen edelleen Passeli Pelikaani -säikeen arvioni takana: Seuraavat parikymmentä vuotta tulevat olemaan ristikoiden kukoistuskautta. Sen jälkeen saattaa tulla hiljaisempaa. Ja vaikka suuriin ikäluokkiin(kin) sisältyy monenlaista viheltelijää, uskon fiksua, laadun päälle ymmärtävää porukkaa riittävän myös visaiselle ristikkorintamalle.
5. Eki7.1.2010 klo 23:30
Iisakin ensimmäiset lehdet tehtiin täysin suvun voimin. Olin Paavon mukaan ensimmäinen ulkopuolinen avustaja. Kaikki alkoi siitä, kun kirjoitin kakkossivulle (lähetettyjen ristikkovastausten mukaan): "Ostatteko hyvin laadittuja ristikoita?" Nykyisten mittapuitteni mukaan minulla ei silloin (vielä) ollut sellaisia myytävänä, mutta pääsinpä alkuun ja oppipojaksi.
6. Marco Poloinen7.1.2010 klo 23:49
"Hyvin laadittuja" - helppoja - ristikoita näköjään ollaan edelleen vailla. Kolmioristikoillahan on laadintakilpailu meneillään...
7. Taata9.1.2010 klo 15:40
Tästä kirjoitin toisessa säikeessä aiemmin. Pitäisi vissiin laittaa kioski taas pystyyn, että asiat pysyvät hallinnassa.
Joo joo ripottelin itse väärän otsikon alle laiskuuttani.
8. ?9.1.2010 klo 16:15
Eivätkö asiat nyt ole hallinnassa? Tässä säikeessä? Tai yleensä?
9. Jaska24.1.2010 klo 19:36
Löysin viime torstaina papereistani ratkomatta jääneen kopion marraskuun Iisakissa s. 22 julkaistusta Simbergin koviksesta. Ei muuta kuin härkää sarvista. Armoton urakka vaati kolme istuntoa, ei vähiten siksi, että yksi vihje oli kaiken järjen mukaan virheellinen.

Katsoin äsken ratkaisun tammikuun numerosta, ja siinä oli sama ratkaisusana EPUU, jota tässä on PP:n kanssa kummasteltu. Mutta ei mitään selitystä tai peräti anteeksipyyntöä hyväuskoisen ratkojaparan kärsimyksistä.

Niinpä on pakko uskoa, että vika ei ole vihjeessä, vaan meidän oivalluksettomuudessamme. Vihje mustavalkoisessa ristikossa oli mielestäni yksiselitteisesti liikennevalopylvääksi tulkittava piirros. Siinä oli kolme ympyrää allekkain, joista ylin ja keskimmäinen on jätetty valkoisiksi. Alin oli rasteroitu harmaaksi, ja mielestämme se siten kuvasi vihreää.

Voisiko joku ystävällisesti selittää, mitä olemme päätelleet väärin, ja miten piirros kuvaa ratkaisusanaa EPUU. Kiitos etukäteen!
10. ?24.1.2010 klo 19:50
Eikös tuosta jo jossakin ollut juttua. Että Alfilta menneet valopylvään värit vahingossa päinvastaiseen järjestykseen? Että tarkoittanut rasteroida sen ylimmän? PUNAINEN = SEIS = EPUU?
11. Jaska24.1.2010 klo 20:34
Eipä sattunut selitys silmään. Etsiskelin säiettä Iisakki marraskuu, lienee ollut juttua jossain muualla. Asia muuten OK, mutta Iisakin toimitukselle pitkä miiinus, ettei moista fibaa ratkaisun yhteydessä pahoiteltu.
12. Alf Simberg24.1.2010 klo 20:37
Kyllä meikäläisellä tullut joku ihme ristikytkös aivoissa liikennevaloissa eli mennyt värijärestys väärin. Pahoitteluni!Koeratkonnassa ei ole asiaa jostain syystä noteerattu ... Piti asiasta kirjoittaakin, mutta kun jotenkin unohdin, pahoitteluni kirjoittamattomuudestani myös. Yritetään olla skarppina jatkossa. Kumma miten sitkeästi joku väärä asia näyttäää oikealta omissa silmissä ... !
13. Jaska24.1.2010 klo 21:57
Kiitos, Alf Simberg. Ratkoja on armahtavainen ja laupias. Etenkin kun oikeakin asia näyttää usein väärältä hänen silmissään!
14. Jukkis10.2.2010 klo 19:59
Maanantaina oli vastausten postittamisen takaraja, joten ehkäpä voi kysyä. Takakannen kuva-arvoituksien aiheena oli asiat, joita voi valmistaa tammesta ja tammi-alkuiset eläimet. Tätä en millään keksinyt:
_http://drzf55.hostei.com/tammi.gif

Että mikä ihme?

Simbergin ristikossa s. 18 ei oikein aukene, että millä logiikalla TARJOUSHENKILÖITÄ = AALET.
15. Eki10.2.2010 klo 20:06
Olisivatkohan ne Aulikselta tutut irtorukit tämän henkilön/eläimen käyttämiä?
16. Jukkis10.2.2010 klo 20:34
Jotta hä?

Mua ei hiukkaakaan enää kiinnosta yrittää joidenkin hämärien vinkkien avulla tätä kuva-arvoitusta pohtia. Että jos joku osaa sanoa että mitä siitä tulee, niin kiitos.
17. RA10.2.2010 klo 20:39
Joku EMU?
18. Olzi10.2.2010 klo 20:57
TAMMIKEHRÄÄJÄ
19. Eki10.2.2010 klo 21:55
Niin, kehrä + äjä.
20. Jaska10.2.2010 klo 22:01
Aalessa on ale.
21. maatu11.2.2010 klo 09:01
Minua on alkanut koko Iisakki ottaa päähän! Olen tilannut sitä niin monta vuotta, etten edes muista. Hyvönen laati ennen ihanan kinkkisiä (nyt liian harvoin); rakastuin vaikeisiin ristikoihin! Yksi viimeaikainen juttu risoo todella kovaa: Missä on Lavonius? Olen ainakin 3 kertaa laittanut kyselyn, eikä kukaan edes vaivaudu vastaamaan!!! Oli ehdoton suosikkini. Nykyisin lehti on suurimmaksi osaksi sitä "pakkopullaa", ei millään jaksaisi täytellä. Mielestäni piilosanatkin ovat muuttuneet kummallisiksi. Ihan kuin kunnon vihjeet olisivat loppuneet ja pitää tarkoitukselliseti harhauttaa. Paljon ylimääräistä puppua, jolla ei ole mitään tekemistä ratkaisusanan kanssa. Olen jo harkinnut koko lehden tilauksen lopettamista.
Haluaisin tietää olenko ihan outo tyyppi tällä planeetalla, vai onko jollakulla samanlaisia tuntemuksia. Kertokaa
22. ässä11.2.2010 klo 09:55
Kieltämättä itselläni on paljolti samoja tuntemuksia kuin edellä nimimerkki maatu kertoili, olen myös useasti kysynyt tuota Lavoniuksen katoamista, mutta vastausta ei ole kerrottu. Myös lupaava nuori laatija Marko Peltola puuttuu ainakin helmikuun Iisakista, joten ainoat valopilkut ovat Alf ja Pekka, kuukauden Aulista ei kannata ruveta lainkaan ilman Googlea arvailemaan. Piilosanoista olen tehnyt myös huomion, että ne eivät enää nykyisin kaikin osin noudata vanhoja hyviksi todettuja sääntöjä. Tuossa pääasialliset syyt siitä, miksi viime syksynä lopetin tilauksen, enkä osta irtonumeroakaan, mutta seuraan silti tilannetta selaamalla lehtihyllyä kauppareissulla.
23. PS11.2.2010 klo 13:18
En ole huomannut Iisakin piilosanojen muuttuneen mitenkään kummallisiksi, vaan mielestäni ne ovat oivallisia.
Piilosanan ideahan käsittääkseni on että piilosana on piilossa ja tähän juuri tarvitaan paljon ylimääräistä puppua.
Vertauksena vaikka: Ihminen ei pääse piiloon tyhjällä torilla, mutta kansaa täynnä olevalla pääsee.
Piilosanavihje voisi olla toki ilman turhaa sälää, esim: SiC (7), jonka vastaus on piisata, mutta tämä ei olekaan piilosana, vaan kuva-arvoitus.
24. Matti11.2.2010 klo 13:48
Maailman lyhin hyväksyttävä piilosanavihje on N (5). Ratkaisu on yksin. Siis yksi N. Vihjeessä on myös selittävä osa: N on siinä yksin.
25. PS11.2.2010 klo 13:51
Yhtä lyhyt on A (5). =Avain.
26. mor11.2.2010 klo 15:11
Olen maatun ja ässän kanssa samoilla linjoilla. Hyvösen hienoja ristikoita on jo pidemmän aikaa ollut kovin, kovin harvoin. Lavoniuksen täydellinen puuttuminen on vielä suurempi juttu. Tällaisenaan Iisakki ei enää täytä hyvälle ristikkolehdelle asettamiani vaatimuksia. Sääli.
27. Matti11.2.2010 klo 16:39
Vihjeestä A (5) puuttuu selittävä osa.
28. Jukkis11.2.2010 klo 19:48
Tuosta TARJOUSHENKILÖITÄ = AALET vielä.

Tottahan minä sen älysin että AALEssa on ALE. Mutta tuollainen vihjetyyppi jotenkin tökkii pahasti. Voiko siis vaikka KALEVI -sanan vihjeenä olla mikä vaan näistä:
TUNTURIHENKILÖ
TARJOUSHENKILÖ
SUOJUSLEHTIHENKILÖ
RAHAHENKILÖ
TROTSKIHENKILÖ
METSÄKONEHENKILÖ
29. PS11.2.2010 klo 21:34
Eikös A-vihjeen selitys ole, että siinä on vain A eli Avain.
Jos vihje on aa (6), selitys on, että siinähän on vain kaksi aata, eli vainaa.
30. Juhani Heino11.2.2010 klo 22:26
Olen Matin kanssa samaa mieltä: A ei suoraan liity avaimeen eikä aa vainajaan. En ainakaan keksi miten. Siksi nuo käyvät kyllä kikkailevampaan kuvaristikkoon mutta eivät sääntöjä noudattavaan piilosanaan. Teknisesti sanoen niissä on piilosanavihje mutta ei suoraa vihjettä. N on tosiaan yksin eli voisi kelvatakin piilosanaan.
31. RA11.2.2010 klo 22:50
Harvemmin kai piilosanan ns. selitysvihjeosassa annetaan haettava sana suoraan?

Siis: Vihjeenä N. N on siinä yksin. (5) => YKSIN on aika kömpelö muotoilu?

Olisiko parempi esim.: N. Vain ja ainoastaan. (5) => YKSIN
32. RA11.2.2010 klo 22:55
Höh. Taisinkin tajuta väärin, mitä Matti tarkoitti "selitysosalla", jos vihje olisi pelkkä N.
33. Marco Poloinen25.3.2010 klo 23:33
Nostetaanpa näkösälle.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *