KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 2.1.

5271. IS-viikonloppu 2.1.

Jaska2.1.2010 klo 23:52
Luin vihjeen, luin kaks, vereni tunsin kuumemmaks. Onko tämä huonoa, etten sanoisi julmaa pilaa, vai IS-toimituksen taas kerran sähläämä vanha pallotusmerkintä? Vai koeratkojan paha virhearvio ottamatta huomioon itse kullekin tuttua satunnaisennätysonnistumista.

Onhan tämä aivan selvästi yli normaalin kovistason ylittävä laatimus, sinänsä tietenkin oikein tervetullut parin varsin pliisun jälkeen. Täyskolmoisuus varmistui PP:nkin joutuessa ottamaan parikin aikalisää. Siinä ei siis mitään, jos ristikko olisi tavanomaista Skyttistä = huippulaatua.

Surukseni joudun kuitenkin toteamaan, että tällä kertaa kertaa muutama "melkein aulismi" on raskauttava miinus kiitettävää ajatellen. Teknisenä sinettinä välityölle yksi kaksipiilonelikirjaiminen ratkaisusana.

Toki Skyttä paljastaa oikean karvansa etenkin hulvattomassa pääkuvaideassaan. Melkeinpä PJAS-kimpan veroisia knoppejakin on muutama. Niistä parikin plussaa. Mutta kun armoton objektiivisuus sai yliotteen Skyttä-fanituksestani, jäi kouluarvosanaksi - pitäkää kiinni tuoleistanne - 8.
2. Eki2.1.2010 klo 23:55
Kyllä se täydeksi kolmoseksi oli ilmoitettu, mutta kakspuolonen siinä möllöttää.
3. pirjo3.1.2010 klo 19:36
No sitä minäkin vähän ihmettelin, kun ei meinannut millään saada päätä auki. Kyllä se siitä sitten kuitenkin lähti ratkeamaan ja olikin tosi kiva taas kerran.

Valitettavasti yksityiskohtaisempi kritiikki jää antamatta, kun olen täällä "talon koneella" eli en omista omaa tietsikkaa, eikä nyt sitten ole IS mukana. Olen kuitenkin aina yhtä vaikuttunut näiden laatijoiden mielikuvitusesta. 9+
4. matts3.1.2010 klo 20:12
Jaa - että siihen on joku saanut joitakin sanoja :(-
5. Harmistunut3.1.2010 klo 22:31
Iltis käyttää jälleen tätä kikkaa myydäkseen lehteä enemmän. Yksi vilkaisu pallotukseen, ahaa kaks ja puol ja eikun koriin!
Jos siinä olisi ollut kolme palloa vaatimustason mukaisesti, niin kauppaan olisi jäänyt, niitä kun ei saa ratkotuksi.
6. pirjo3.1.2010 klo 22:52
Minusta tämä on ehkä aika kinkkinenkin, mutta ennen kaikkea hauska. Ratkaisusanat ovat ihan tuttuja ristikkosanoja, vain vihjeet on laitettu uusiksi. Eikä tässä tarvita googlea, nykästä, ja mitä niitä on; oivallus riittää. Siitä minä annan suuren plussan. Joskus ristikko koostuu oudoista nimistä ja aivan ihmeellisistä kirjainyhdistelmistä, joita laatija on keksinyt (tyyliin siitä yli mistä aita matalin) ja ainahan se jostakin googlen uumenista löytyy...

Tuo Jaskan mainitsema "aulismi" oli mulle sikäli avuksi, että siitä oivalsin vihdoin, miten oikealle alas tullut ihan varma sana liittyi vihjeeseen - niin että sekin viimeinen pulma ratkesi Kiitos vain!
7. Lauri Kultti4.1.2010 klo 07:46
Minä taas ostan lehden vain silloin, kun siinä on täyskolmonen. Tämänkin ostin. Koska edellinen oli kaksi ja puolikas, tiesin tämän täyskolmoseksi. Kotona hetken ihmettelin kahta ja puolta palloa, mutta muistelin, ettei AS laadi IS:lle kuin kolmosia. Ja sellaiseksihan tämä äkkiä varmistuikin.

Hiukan flunssaisena meni pitkälle, pitkälle toisen illan puolelle ennen valmistumista, vaikka pääkuvasta vaakaan lähtevä lause ratkesi aika pian. Oikea alakulma takkusi pisimpään, mutta ehkä erikoisin vihje oli vasemmalla ylhäällä - EPUSTAA!
8. Harmistunut4.1.2010 klo 07:50
Mutta kyllähän Lauri Kultti varmaan tiedät sen, että Teitä kolmosen ratkojia on vain murto-osa ratkojista. Kyllä lehtiä menee paljon enemmän silloin, kun palloja on 2,5.
9. IiKoo4.1.2010 klo 09:53
Tuskinpa on Iltasanomien menekki viikonloppuna kiinni siitä, montako palloa ristikossa on. Ja vaikka meitä murto-osa onkin, niin meille tarjonta on jokseenkin olematonta.
10. lp4.1.2010 klo 12:39
Matts, älä huoli, täällä on pari epävarmaa sanaa. Katsellaan vielä, jos jotain aukeaisi.
11. matts4.1.2010 klo 15:27
Harmistuneelle; luulen että yrittäjiä kyllä kolmoskoviksillekin riittää, montako vastausta niistä saadaan se on eri juttu se. Minäkin aina yritän ja monesti saankin valmiiksi mutta nyt on kinkkua pää täynnä eikä ajatus luista kuin silava - mutta kahtellaan josko jotain kuitenkin.. (eilen pääsin sentään alkuun)
12. TAM4.1.2010 klo 18:33
Hyvä, kun osoittautui kolmepalloiseksi. Ajattelin uutukaisen vuoden alkavan huonoissa merkeissä, kun aika kului ja pari sanaa vasta oli ristikossa, vaikka oli jo sunnuntai.
13. RA4.1.2010 klo 18:55
Eikös lauantaisista IS Koviksista joka toinen ole OOO tai OOO-? Ja joka toinen helpompi. Tarkoitan, että noin ne menevät riippumatta siitä, mitä ristikon pallotukseksi on lipsahtanut.

Tuosta on helppo laskea (kuten Lauri), että minä viikonloppuna lehtensä ostaa, jos haluaa vain koviksen tai vain helpomman.

Vai? Eki, onko tuo sääntö voimassa ympäri vuoden vai onko siihen paljon poikkeuksia?
14. Eki4.1.2010 klo 19:14
Ei ole paljon poikkeuksia ollut eli kyllä tuohon voi pitkälti luottaa. Tosin esim. tulevan viikonlopun teemupallonen on kolmemiinuspalloseksi määritelty. Mitä se on, sen voivat kaikki itse päätellä.
15. Pena4.1.2010 klo 20:53
Laatijan nimen huomattuani arvasin, että vaikeusaste on taas möhlitty vääräksi Ilta-Sanomissa. Eivät tiedäkään, miten tärkeästä asiasta on kyse!

Olipas houkuttava ja sitten koukuttava ristikko. Niin meni koko yö pähkiessä ja aamulla töihin ähkiessä; trukkia ajamaan silmät sanaristissä!

Vaikka lehti halpa olikin, niin ilimaise(sta) ilo(sta) ratkeaa ensin vähän maksamaankin. Vaan heikohkon yleiskunnon vuoksi joutuu turvautumaan kuukkeliin; tuli kärpäset ja Nokian ystävyys niin yllättäen eteen. Laitoin korvan taakse.

Oikea alakulma takkusi pisimpään, ja erikoisella tavalla; kun luuli löytäneensä oikean sanan varmasti, se osoittautuikin monta kertaa varmasti vääräksi.

Vasemman alakulman kolme piilokirjainta antanee mahdollisuuden "ratkojaystävälliselle linjalle". Asialle, jota laatija itse korosti ristikonratkonnan SM-kisoissa viime keväänä.
16. suomalainen6.1.2010 klo 13:16
Yritän ratkoa joskus myös kolmipalloisia ja kun en onnistu katson vastaukset sitten lehdestä. Mutta kovin vaikealta tuntuu, kun en ymmärrä monesti valmiitakaan vastauksia vihjeisiin. Esim. miksi "otan oluen" (puhekuplassa) on ivan, "torimuija " on amos, "okaa liki" on orjol? vain muutaman tässä mainitakseni.
17. -6.1.2010 klo 13:20
oluen > IV A:n
torimuija, laulaja Tori Amos
Oka-joen lähellä Orel/Orjol
18. pesukarhusuomalainen7.1.2010 klo 12:48
suomalainen, eiks ookin aika vaikeita noi kolmosten vihjeet/vastaukset, mutta kiva niitä on pohtia.
19. suomalainen7.1.2010 klo 16:18
No onhan ne, pesukarhusuomalainen, ja kyllä niistä jonkun aina kekkaakin, mutta kolmosissa tarttee tietääkin aika paljon. Kaikki vihjeet eivät ole vain sellasia "silmänkääntö" juttuja. Vielä on matkaa kolmosen selättämiseen, on on.
20. Jussi8.1.2010 klo 15:33
Sinänsä mielenkiintoista että vaikka Tori Amos on mulle ihan tuttu nimi ja hänen musiikkiaankin olen kuullut niin ajattelin tuon niin monimutkaisesti että torimuija on soman (=nätin)vastakohta eli amos. Höh...
21. matts8.1.2010 klo 15:38
En vaan jummarra tuota kuvan alla olevan vasemmanpuoleisen pystysanan yhteyttä vihjeeseen? Muille se varmaan on ihan selvä. Saman aiheen vaakasana ylhäällä keskellä on ihan selvä eikä tutisuta sen enempää päätä mutta toi kolmi/nelilehtinen ei vaan aukee.
22. RA8.1.2010 klo 15:45
Eipa se kauhean selva ole varmaan kellekaan... tosi vaikeasti muotoiltu vihje kun on. Mä keksin vain yhden selityksen.
23. Jaska8.1.2010 klo 16:45
Kyllä se selvä on, keskimmäisessä on yksi kirjain, jota kahdessa muussa ei ole. Vihje ei kuitenkaan ole onnistunut, kuuluu ristikon miinusosastoon. Osaltaan arviooni saattaa tiedostamattani vaikuttaa se, että varsin pitkään jouduin pohtimaan selvää asiaa.
24. Tuomas L.8.1.2010 klo 19:50
Tuo äsken mainittu taisi olla ensimmäinen ristikkoon kirjoittamani sana!
25. VeiLeh9.1.2010 klo 10:53
Onko MONET PEDOT vihjeen vastaussana "oikea" sana? En löytänyt sitä mistään sanakirjasta. Toivottavasti en ole saanut väärää ratkaisua.
26. Jaska9.1.2010 klo 11:39
Onhan se ihan oikein muodostettu yhdyssana. Kun kahden tai useamman substantiivin yhdistelmiä on kymmeniä miljoonia, on niiden puuttuminen sanakirjoista ymmärrettävää.

Tämä "puoliaulismi" ei itse asiassa ole huono. En siitä miinustanutkaan, kuten objektiivisuuden nimissä kraka, fillari- ja sairausvihjeitten osalta oli pakko tehdä.
27. Jaska9.1.2010 klo 11:42
Hemmetti, siis ko. ratkaisusanojen osalta. Miinus minulle sekoilusta.
28. Eki9.1.2010 klo 11:45
Tässä ristikossa on yksi piilokirjainvaihtoehtosana. Siinä oli alunperin sana, jota ei kirjoista löytynyt. Kaksi kirjainta sanaan muuttamalla tuli tämä uusi kahden vaihtoehdon sana. Vihjettä ei jouduttu muuttamaan!

Paljastan tuonnempana, mistä sanasta on kyse.

Erään sanan vihje Skytän ohjeistuksessa oli TALAV. Tämä muutettiin "tavallisemmaksi" vihjeeksi. Kerron myöhemmin tästäkin lisää. On samalla alueella.
29. PS14.1.2010 klo 17:16
Alaosa vasemmasta laidasta keskelle jumittaa, eli on yhtä avaraa kuin "upeassa pohjanmaan lakeudessa".
Voisiko joku antaa pientä vinkkiä ennenkuin paperi puhkeaa kumituksesta.
Ekikin lupasi 9.1 kertoa joistakin vihjeistä lisää, mutta ei ole vielä näkynyt.
30. Jaska14.1.2010 klo 18:18
Lintuvihjeestä ei tule lajinimeä monikossa, vaan "täytettäviä."
31. RA14.1.2010 klo 20:08
Palautusaika päättyi jo 8.1., joten sana on varmaankin vapaa.

Mutta kun PS pyytää pientä vinkkiä vasempaan alanurkkaan, niin Jaskan vinkin lisäksi:

_ _ -
_ S -
_ _ _

- Samannäköisissä viivoissa siis kaksi tavuviivaa + tämän ratkaisusana tulee vaakaan (6) - ei siis alas (4)
32. Jaska14.1.2010 klo 23:38
Ekillä lie kiireitä, kun ei TALAVista kuulu mitään. Sehän olisi ollut ihan selvä muodossa VALAT. Tahtoo tietää, miten Skyttä psyykkasi ko. kirjainvaihdoksen. Kuskin tilalla ollut epäsana (?) kiinnostaa myös.
33. Eki14.1.2010 klo 23:46
No juu, enempi vaan unohtunut.

TALAV oli vihje sanalle OLOV.

Kohta, jossa ratkaisu on nyt SÄHLIÄ/SÖHLIÄ, oli alun perin SOHLIA. Näin SAVET tai SAVUT (en muista) muuttui muotoon SÄVYT.
34. Jaska15.1.2010 klo 00:37
Kiitos, minun psyykkini menivät taas kerran pieleen. Oletin, että kyse oli sanavihjeestä. Mutta onhan KEKEllekin vaihtoehtoinen ratkaisu KIKI. Edellyttäen että lehti vielä ilmestyy. En viitsinyt tsekata.
35. Tuomas L.15.1.2010 klo 11:56
Sen K_K_-sanan haettu ratkaisu lienee ollut KÄKI, joka putkahtaa tasaisin väliajoin esille kellosta.
36. Jaska15.1.2010 klo 12:46
Niinpä tietenkin. Minulle tuli mieleen keskiviikkoisin ilmestyvä Hevosurheilu!
37. PS16.1.2010 klo 14:58
Kiitokset Jaskalle ja varsinkin RA:lle jonka tavutusohje auttoi aika pitkälle. Sitten jäi vielä muutama kohta auki, lähinnä ei sytyttänyt vihjeet OIN ja 8.? Pistin lehden pariksi päiväksi sivuun ja uudella yrityksellä ratkesi hetkessä.
Näin ainakin minulle käy usein, 2½-palloset ratkeaa yleensä viikonvaihteen aikana mutta 3-palloset vaativat pidempää kypsyttelyä. Tähän pistäisin kyllä vielä plussan pallojen perään.
38. VeiLeh18.1.2010 klo 14:14
Miten TALAVista tulee OLOV? Onko kysymys takaperoisesta puheviasta, vai olenko ymmärtänyt täysin väärin? Ristikossa oli myös neljä helposti Googlella selvitettävää vihjettä. Tällaisia ei Skytän ristikoissa juuri ole. Onko nämäkin vihjeet muutettu jälkikäteen?
39. Eki18.1.2010 klo 14:18
Puhevika on oikea veikkaus.

Eipä taida olla noita tietopohjaisia muutettu. Ihan varma en nyt voi olla, onko joku.
40. RA18.1.2010 klo 16:52
Joskus muutetun vihjeen tunnistaa siitä, että käsiala on tarkkaan katsoen hieman erilainen kuin muissa vihjeissä. Tässä kaikki näyttäisi olevan Kärkkäisen Helin käsialaa tai koneella tehtyä tekstiä. ... Että mahdotontapa noista ratkojana on päätellä, mitä olisi mahd. muutettu.

Toisekseen. Onhan Skytän Antilla silloin tällöin - mielestäni suht useinkin - puhtaasti tietoa vaativia vihjeitä.
41. VeiLeh19.1.2010 klo 13:09
Kiitos vastauksista. Skytän tietovihjeet eivät vaan yleensä ole näin yksinkertaisia. Itse olen tällaisista vihjeistä kiitollinen, koska niillä pääsee suht' varmalla pohjalla alkuun. Muutenhan ristikko oli keskiverto kolmepalloista vaikeampi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *