KESKUSTELUT > RISTIKOT > VIHJEIDEN VALAISUN MIELEKKYYS

5258. Vihjeiden valaisun mielekkyys

Ylläpito28.12.2009 klo 16:50
Tätä keskustelua on käyty "väärän" otsikon alla.

Lähettäjä: kse 26.12.2009 klo 14:32

Kuukauden Auliksen oikea alakulma: ????
Löytyisikö apuja?

Lähettäjä: Jukkis 26.12.2009 klo 15:56

Ei siinä mitään apuja tarvita. Ihan ristikossa näkyvissä olevan perusteella ratkeaa.

Lähettäjä: kse 26.12.2009 klo 16:19

hianoo jukkis,
tommosta apua just tarvitsin...

Lähettäjä: Jukkis 26.12.2009 klo 17:25

Kiva kun sain olla avuksi.

Kummallinen ilmiö tämä, kun ihmiset ei ole oivaltaneet, että ristikko ratkaistaan siinä olevien vihjeiden avulla. Kaikenlaisia "saisko vihjeitä" -tyyppejä täällä eri säikeissä käy kyselemässä. Nyt heitä on yksi vähemmän, kun myös kse avustuksellani oivalsi, mistä tässä ristikkohommassa on kyse.

Lähettäjä: kse 26.12.2009 klo 17:39

juuri näin "jukkis" -
aika hämmentävää että itse roikut näillä säikeillä ...
mutta mukavaa loppuvuotta kuitenkin, myös sinulle

Lähettäjä: Jukkis 26.12.2009 klo 18:37

Kiva kun sain hämmentää.

Tosin en ihan keksi mitä ihmeellistä on siinä kun joku ristikkoja harrastava osallistuu maailman ainoan kunnollisen asiaan liittyvän keskustelupaikan keskusteluihin.

Mutta kyllä se Aulis siitä ratkeaa, kun jaksaa miettiä. Ja jos ei ratkeakaan, niin mitäs siitä. Sitten se selkiää, kun ratkaisu julkaistaan. Ja jos ei silloinkaan, niin sitten täältä voi kysellä selityksiä.

Lähettäjä: tuleva harrastaja? 27.12.2009 klo 23:13

Nimimerkki Jukkiksella on aina pipa yhtä kireällä vihjeiden pyytäjille, oletko ajatellut, että tuollaisilla vastauksilla saatat häätää pois jonkun tulevan ristikkoharrastajan? Kaikki eivät tietenkään ole Sinun kanssasi samalla älykkyystasolla, joten he voivat kaivata vinkkiapua, mutta suosittelen Sinulle silti pientä asenteiden tarkistusta ja anna ylläpidon hoitaa nuo rajoitukset siitä, mistä asioista täällä voidaan keskustella. Toivotan parempaa uutta vuotta Sinullekin!

Lähettäjä: Jukkis 28.12.2009 klo 10:40

En ole ajatellut. Jotenkin ei mielikuvitus riitä.

"Taidanpa ryhtyä tulevaksi ristikkoharrastajaksi. Mutta enpäs ryhdykään, kun tuolla tuo yksi on sitä mieltä, että vaikeiden palkintoristikoiden ratkaisusanoja ei pidä paljastella, kun ratkaisusanojen kyselijät niitä tänne palautuspäivän lähestyessä ilmestyvät kyselemään."
2. jatkuu28.12.2009 klo 16:51
Lähettäjä: RA 28.12.2009 klo 15:35

Ei Jukkis ole ainoa, joka narisee liian aikaisesta lisävihjailusta ja siihen helposti liittyvästä ratkaisusanojen paljastamisesta. Minäkin narisen ja on meitä paljon muitakin.

Kysymys ei ole mistään jostain tietyllä älykkyystasolla olosta tms. ylivoimaisuuden kokemuksesta ja 'itselle pihtaamisesta'.

Kysymys on ajattelutavasta, että KUN joku ristikko on laitettu palkintoristikoksi, on reilua kunnioittaa sitä ihan samalla tavalla kuin muissakin kisoissa. Vai? Mitä sanotte tietokilpailusta, jossa muutamalle syötetään vastauksia sivusta. Tai hiihtokisasta, jossa osaa kilpailijoista vedetään ja työnnetään. Vertauskuva ontuu vain siltä osin, että ristikoita ratkoessahan kotiväkeä ja aputeoksia ei kukaan estä käyttämästä. Julkinen vastausten paljastaminen vain on vastoin reiluuden periaatteita.

Kysymys on myös siitä, että en usko yhdenkään (vaikean)
ristikon laatijan haluavan ristikolleen julkista pikastrippausta. Laatija miettii vihjeitä joskus tuntikausia ja on helppo kuvitella, ettei niiden nopea paljastaminen yksi kerrallaan tunnu 'oikealta' eikä ole ollut laatijan tarkoitus. Ristikothan tehdään mietittäviksi ja keksittäviksi. Ei kopioitaviksi.

Jopa huippuratkojilla jää välillä tyhjää. He suostuvat miettimään ja miettimään. Ja jos ei sittenkään ratkea, odottamaan ratkaisun ja miettimään vielä sittenkin ihan itse, miksi vihjeestä tuli mitä tuli.

Muuten: Tuo Jukkishan on itse palstan ahkerimpia selitysten kyselijöitä. Tosin hän tekee sen vasta ratkaisuajan tai jopa ratkaisunkin julkaisun jälkeen.

Lähettäjä: Pertsa 28.12.2009 klo 16:36

RA,
laatijan visioima ratkaisu ei ole absoluuttinen totuus, vaan
se on hänen näkemys ko. totuudesta, johon meidät ratkoja-
rukat on liekanarun rajulla otteella vyötetty. Ratkojat visoivat
omia vaihtoehtojaan, mitkä voivat olla monissa tapauksissa
virheellisiä, ja näitä he parat syöttävät hyvässä uskossa olevien sisarien ja veljien ruodittaviksi, ilman minkäänlaista
laillista edesvastuuta.
3. RA28.12.2009 klo 18:29
Vielä yksi näkökulma 'vihjeiden valaisuun':
___

Kirjoitin: Jopa huippuratkojilla jää välillä tyhjää. He suostuvat miettimään ja miettimään. Ja jos ei sittenkään ratkea, odottamaan ratkaisun ja miettimään vielä sittenkin ihan itse, miksi vihjeestä tuli mitä tuli.
___

Vihjeiden pikavalaisua ja pikaista lisävihjailua perustellaan täällä usein sillä, että halutaan auttaa aloittelevia ratkojia. Halutaan empatian nimissä auttaa heitä kehittymään ratkojina. Kaunis ajatus.

Kuitenkin: En jaksa uskoa, että kukaan kehittyy ratkojana siten, että ÄKKIÄ kysytään lisävihjeitä ja joku sitten ÄKKIÄ auttaa. Ainakaan sillä lailla suoraan, että paljastuu ratkaisusana. Kukaan yksittäinen lisävihjailija tuskin tarkoittaakaan paljastaa, mutta... kun monta avuliasta lisävihjaajaa on yhtä aikaa asialla, sana/juju/jippo paljastuu ilman, että itse tarvitsee miettiä enää hetkeäkään.

Sen verran monen hyvän tai huipun ratkojan kehityskaaresta olen kysellyt, että olen täysin vakuuttunut, ettei ratkomistaito kehity noin. Että syötetään ja selitetään sanat 'suuhun'. Ratkomisessa on kysymys omasta ajattelusta, omasta oivaltamisesta, oman ajattelun kierrättämisestä... ja tietysti ristikosta riippuen yleisestä tietomäärästäkin (tai kyvystä hankkia tietoa).

Kehittyäkseen ratkojana on 'vain' suostuttava odottamaan, pyörittelemään ja hakemaan OMAA oivallusta. Riittävän monipuolisesti. Mahdollisimman pitkään.

Jostakin tuli mieleen se sanonta: Kannettu vesi ei kaivossa pysy.
4. Jukkis28.12.2009 klo 18:41
Tähän on hyvä poimia mainio lainaus elokuussa Hesarissa olleesta kolumnista, jonka jo aiemminkin tänne olen laittanut:

"Kärsivällisyys oppiaineeksi, heti!

Viimeisten 15 vuoden aikana kiihtyvällä vauhdilla kehittynyt tietotekniikka on tehnyt mahdolliseksi lukemattomia asioita, jotka pääasiassa helpottavat ja keventävät elämää. Samalla ne ovat nakertaneet kykyämme odottaa sekä sietää epätietoisuutta.

Kaikkimullehetitännenyt ei ole enää vain elämälle ahneiden nuorten asenne vaan jokamiehenoikeus."
5. pelaaja28.12.2009 klo 19:07
No jaa. Kyllä minä ainakin joskus olen huomannut pystyneeni oppimaan uusia asioita jonkin vinkin perusteella.
Hankalampaa on, jos esim. kattovalaisimen lamppu menee rikki eikä itse mitenkään pysty sitä siellä kaukana ylhäällä vaihtamaan. Jos ajattelee, että on sama meininki kuin ristikoissa, niin pitää vaan kärsivällisenä odottaa, että joku huomaisi talon olevan pimeänä. Ei silti, en minäkään suuria paljastuksia halaja itselleni enkä muille.
6. RA28.12.2009 klo 19:23
No jaa... Jos vinkki on laadittu siten, että siitä oppii jonkun yleisen ratkaisuperiaatteen - eikä saa yksittäistä ratkaisusanaa - niin silloinhan siitä oppii! Silloin se on hieno vinkki. Harmittavan harvoin täällä lisävinkit vain on laadittu siten.

Ja jos ovat, niin silloinkin (mielestäni) liian osoittelevasti. VRT. "Lue oikealta vasemmalle" vs. "Outoa vihjesanaa kannattaa pyöritellä eri tavalla."
7. Jukkis28.12.2009 klo 19:35
Sen jälkeen kun kp lopetti täällä hengailun onkin ollut ankara pula tyystin epäonnistuneista analogioista. Toi pelaajan esittämä lamppujuttu paikkaa ihan hyvin tätä puutetta.
8. pelaaja28.12.2009 klo 19:43
Kyllä kyllä. Nimenomaan on hienoa nähdä jokin erityisen hekumallinen vinkki, josta ei tiedä ensin edes, että miten päin sitä lukisi, suurinpiirtein. Kyllä semmoisiakin sentään on. Ilmeisestihän nuo yo-puheet on nuolitettu HS-ristikkoon, siihen ainoaan vinkkejä antavaan. Sitä mysteeriä, että se on se ainoa, en tähän päivään mennessä ole pystynyt selvittämään - vaikka olen yrittänyt tutkia vanhoja ja vieläkin vanhempia juttuja täällä. Ehkä puuttuu se ratkaiseva vinkki.
9. pelaaja28.12.2009 klo 19:45
Kyllä kylläni ei valitettavasti ollut vastaukseni Jukkikselle. Tai miten sen nyt ottaa.
10. RA29.12.2009 klo 14:35
pelaaja, sille että Hesari-ristikot "avitetaan" (pikastripataan) ja muita ristikoita ei juurikaan, on taustansa tällä keskustelualueella.

Joskus vuosia sitten monikin (mm. minä) yritti puhua sen puolesta, että josko ei sentään noin suoraa ja pikaista paljastelua Auliksille. Silloin 'Aulis-faneilta' tuli sen verran satikutia, että rauhan ja ilmapiirin nimissä oli tyytyminen HS-säikeen vakiokirjoittajien tahtoon. He haluavat "avittaa" toinen toisiaan. Heistä se on oikein.

Tuota satikutia siivitti tulkinnat, että vihjailun toppuuttelu oli yhtä kuin Auliksen ristikoiden arvon kieltäminen tai yritys kieltää kokonaan niistä keskustelu.
11. pelaaja29.12.2009 klo 18:42
RA,
mielenkiintoista. Olin kuvitellut ilmiön tuoreemmaksi. Jos oli tyytyminen fanien tahtoon niin äkkiseltään tulee mieleen, ettei laatijakaan ole siitä mieltään pahoittanut. Olisi kai tarina muuten stopattu.
Näin nyt on eikä muitten ristikoitten ratkojilla kuitenkaan näyttäisi olevan hätäpäivää mielekkäitten tai mielettömien valaistusten leviämisen pelossa.
12. RA29.12.2009 klo 19:18
Yksilötasollahan paljasteluilta varjeltuu sillä, että ei avaa eikä lue säiettä.

Tässä oli kai kuitenkin tarkoitus puhua periaatteista.
13. HT29.12.2009 klo 19:33
Takavuosina Hesarin ristikkoja käsiteltiin moniakin samassa ketjussa (otsikot HS 3, HS 4 jne.), kunnes 5.12.2007 avattiin ensimmäinen "nimikkoketju", HS 2459. Kirjoittajien määrä rupesi lisääntymään ja semmoinen on minulla mielikuva, että vasta tuossa vaiheessa alkoi esiintyä överiksi menevää neuvontaa.
14. pelaaja29.12.2009 klo 19:54
No niin, HT, tulihan se yksityiskohta sieltä. Tuohon minäkin uskon. Ja kuten Kimi sanoo, tästä on hyvä jatkaa (tutkailua), periaatteessa.
15. Jukkis29.12.2009 klo 20:12
Onhan tuo nyt aika älytöntä touhua että kun tuonne HS-paljastelusäikeeseen vilkaisee ja välittömästi saa tietää, että uusimmassa ristikossa yksi ratkaisusana on RAPPIO, vaikka ei olisi koko ristikkoa ikinä nähnytkään. Sinänsä ihan hyvä sana kuvaamaan sitä, mihin tilaan HS-ristikoiden ratkontakulttuuri on saatu.
16. Aksu29.12.2009 klo 20:24
Just niin, Jukkis!
Voi, kunpa palattaisiin Hesarinkin osalta siihen parin vuoden takaiseen aikaan! Tosin itse en ollut silloin vielä mukana.

Monesti huomaa, että ratkoja on tehnyt vääriä valintoja tai pelkästään kirjoitusvirheitä, kun joutuu umpikujaan. Tai sitten kysellään "jotta onko se raketti raameissa semmoinen pienempi vai semmoinen, joka lentää oikein korkealle ja kauas". Miksei voisi itse kokeilla molemmilla vaihtoehdoilla! Onhan täällä ristikkorengit ja googlet! Pitää ihmisen sen verran itseensä luottaa! Tai sitten malttaa odottaa, kunnes ratkaisuristikko ilmestyy.

Tämä vuodatus riittäköön taas tällä kertaa.
17. RA29.12.2009 klo 21:10
Minusta antoisimpia keskusteluja ratkojana kehittymisen kannalta ovat ne keskustelut, joita käydään sitten, kun palautusaika on päättynyt tai ratkaisu julkaistu:

Ratkojana on ollut aikaa miettiä 'ite'. Sana on vapaa ja vihjeitä, niiden jippoja ja ratkaisusanoja on lupa paljastaa ja selittää / pähkäillä / kritisoidakin suoraan. Lisävalaisu ja toisten paremmin oivaltaneiden jutut uppoavat ja jäävät mieleen opiksi paremmin kuin pikaiset "pane siihen se keppikirjain"-vinkit.

Monien ristikoiden palautusaika on viikko-kaksi. Ei luulisi olevan ylivoimaista käyttää tuo aika omien oivallusten odotteluun tai pistää ristikko syrjään siksi aikaa. Ja palata sitten asiaan, jos asia oikeasti kiinnostaa.

Risitkkolehdet, joiden palautusaika on kuukausia, vaativatkin jo sitten enemmän pitkäjänteisyyttä.
18. [RA]29.12.2009 klo 21:16
[Prrrr... taas iski tuo "risitkko"-tauti :-D]
19. Jukkis29.12.2009 klo 22:08
Mutta RA, jos toimii sinun ehdottamalla tavalla, käy helposti niin, että ei saa ristikkoa täyteen ajoissa eikä voi osallistua rahapalkintojen arvontaan.
20. 029.12.2009 klo 22:20
Mutta Jukkis. Moni HS-rstikoissa ei lähetä ollenkaan
ristikoita. On se ihme, kun on kokonaista 20 euroa
palkintona!
21. Aksu29.12.2009 klo 22:29
Jos ei tosiaan lähetä HS-ristikoita, niin miksei malta olla hiljaa ja odottaa sitä kolmea viikkoa, kunnes ratkaisu ilmestyy?
22. RA29.12.2009 klo 22:30
Niinhän siinä käy, mutta... ja nyt olen varmaan kamalan ironinen (tai vain huonomuistinen):

Kukaan täällä ei ole muistaakseni koskaan ikinä milloinkaan sanonut kyselevänsä vinkkejä siksi, että haluaisi ehtiä mukaan noihin palkintoarvontoihin. Siis että niistä jotenkin olisi kiinnostunut ja siitä syystä kyselisi.
23. 029.12.2009 klo 22:36
Aksu. Monella on halu neuvoa, kun joku on umpikujassa.
Niinhän sinäkin teet.
24. Aksu29.12.2009 klo 22:45
0,
tiedoksi, että annan joskus neuvoja sen tähden, ettei joku toinen ehtisi vääntää ihan rautalankamallia! Yritän pysytellä taka-alalla niin kuin nykyään monet muutkin ristikoiden ratkojat. Enkä ainakaan kysele kenenkään perään, että "saitkos selvitettyä ongelman"!
25. 029.12.2009 klo 22:47
Aksu. Tuskin se kysymys mitään paljastaa.
26. Aksu29.12.2009 klo 22:54
0,
eipä niin, mutta ihan turhaa höpinää, kuten tämäkin nyt.
27. 029.12.2009 klo 23:10
Aksu. Sinä kysyit neuvoa 27.12 klo 22.43.
Vastasin klo 22.48 ja ystävällisesti kiitit 22.59.
Ei tämä ole mitään höpinää.
Näinhän ystävää avitetaan.
28. pekka31.12.2009 klo 10:09
0:lle ja pelaajalle.
Perustakaa Pellefanttiristikkokerho, johon voitte muiden"tyttöjen"
kanssa antaa vinkkejä ja kertoa kuulumisenne.
29. Timon veli31.12.2009 klo 11:33
"Tiedä peli leikiksi", opetettiin Jukolassa. Tuppaa unohtumaan.
Näillä palstoilla ei tietysti ole pakko roikkua, mutta tiettyyn rajaan asti "yhteistyö" on ihan mukavaa, enkä siis itsekään pysy poissa, vaikka välillä kyllä jurppii tolkuton sananselitys. Vanha kaarti on minulle avannut aulis-jargonia, mikä omin avuin ei olisi ehkä onnistunut, siitä kiitos! Myös moninaisista lähdevihjeistä kiitän. "Moni omillaan ei ole oppinut toimeen tulemaan..."
Kaikki avittelijat eivät ole kuitenkaan auliksia, vaan antavat ns. kuudennen luokan lisävihjeitä. Ja sitten voi paistatella, kun kiitetään, että heti selvisi. Ehkäpä pitäisi löytää kriittinen aikaraja, jonka jälkeen palstoille ei pidä kurkkia, jotta ratkomisen ilo pysyisi omassa päässä.
Arvelen, että ristikkoporukka on yksinäistä väkeä, joille tämä "keskustelu" täyttää jotain sosiaalista tarvetta: "näinhän ystävää avitetaan" ;-). Sekin sallittakoon(ko).
30. pelaaja31.12.2009 klo 21:34
Peräänkuulutin mm. taustatietoja hs-ilmiöstä ja sen kunniaksi sain kutsun tyttökerhoon. Ja vielä kp:n sinne seurakseni. Jopas nyt. Koska kerran kaikki eivät näköjään ymmärrä selvää kieltä, niin kokeillaan sitten epäselvää:
haistakaa itse !
31. Lauri Kultti31.12.2009 klo 22:04
Hmm, tuo "tyttö"-analogia (tai -metafora tms.) ei ehkä toimi kovin hyvin näissä ristikkoympyröissä. Aika moni tosi kova ratkoja on "tyttö". Esim. kaksinkertainen SM-kultamitalisti (ja tässä kaksinkertaisessa on mukana vain kullat noista IS:n sponsaamista kisoista!).
32. Marco Poloinen31.12.2009 klo 23:16
[pelaaja, HS-palstalla(kin) pyörineenä olet varmaan pannut merkille "Pekan" omaperäisen ymmärryksen ja reagoinnin. Muilla tuskin on ollut isompaa vaikeutta viesti(e)si suhteen. Mutta ehkäpä teitittelit, etkä monikoinut...]

"HS-ilmiö" on minusta kaiken aikaa ollut keskeisiltä osiltaan aika selvää kimpparatkontaa. Epäilemättä ilmiöön sisältyy myös "Timon veljen" mainitsemia näkökohtia. Eiköhän täällä itse kukanenkin ole myös jonkunasteista "sosiaalista tarvetta" täyttämässä.

Aikanaan, kun itse - tunnetuin seurauksin - kokeilin visiteerata Auliksen ystävien tykönä, oli meno - myös tunnetuista syistä - huomattavasti nykyistä hulvattomampaa. Aulis-fani en ole koskaan ollut, mutta ehkäpä juuri porukan "sosiaalisuus" ja ristikon tiimoilta keskusteluun nousseet kieli- ja asiakysymykset olisivat kiinnostaneet.

Näin sivusta seuraten on ko. säikeestä vähän vaikea olla omassa mielessäänkään yhtä mieltä. Toisaalta tuonsorttinen ratkonta ja ydinporukan sopuisa yhteishenki on iloinen asia. Toisaalta taas (mahdollisesti) laatijan ja julkaisijan suhtautumisen voisi kuvitella olevan kriittisen. Joidenkin säikeellä vierailevien ratkojien suhtautuminen ainakin on, mutta lisääntyisikö väki toisenlaista kulttuuria noudattamalla, en tiedä. Ainakin voi ajatella, että saitin ulkopuolinen ratkojaporukka on arvontoihin nähden eriarvoisessa asemassa.

Oma lukunsa on sitten se, että HS-säikeen "meno" silloin tällöin näyttää aiheuttavan painetta samanmoiseen käsittelyyn muidenkin ristikoiden kohdalla. Kaikille, varsinkaan tuoreemmille mukanaolijoille ei ole selvää Ylläpidon omien ristikoidensa kohdalta esittämä kanta, ettei samanlainen "peli vetele". Ja samanlaista pieteettiä on toivottu (ja moniäänisesti hyväksytty) noudatettavan muidenkin kustantajien tuotteiden suhteen.

Jonkinlainen ratkontakokemusten vertailu ja setverkkaus on mielestäni (edelleen) oltava tuoreeltaankin (=ennen pal.päivää) mahdollista, vaikka sekin useammalta kantilta katsottuna melko varmasti jotakuta ratkojaa jossain kimurantissa kohdassa avittaa. Balanssin hienosäätöähän se tietysti edellyttää. Monen ristikkolehden ilmestymistahti on sen verran harva, että kaikkien kommenttien jättäminen palautusajan jälkeen väljähdyttää osan niistä varmasti.
33. HT31.12.2009 klo 23:24
"Jonkinlainen ratkontakokemusten vertailu ja setverkkaus on ..."; mitähän setverkkaus mahtaa tarkoittaa?
34. Iiris Rukka31.12.2009 klo 23:43
Marco Poloisella on niin hyvä nimimerkki, että sitä on pakko matkia, kiitos vinkistä! "Näin sitä ystävää avitetaan".
Kuulun ratkaisijana "tyttökaartiin", mutta en kuulu keskustelijoihin. Itse luen lähinnä huvittuneena erilaisten ristikoiden ratkaisusäiekeskusteluja enkä ymmärrä niistä yhtään mitään, vaikka useimmiten onnistun ristikon ratkaisemaan. Sosiaalista soppaa keskustelut minusta ovat pullan leipomisineen ja lapsenlapsineen. Siitä vaan, kun joku niitä kerran kaipaa. Paljon parempi minusta olisi todella keskustella palautusajan jälkeen aulismien kummallisuuksista minusta niitä nimittäin on) ja esimerkiksi IS:n kovisten oivalluksista (kas kun joskus ristikko on kyllä valmis, mutta ei vieläkään sytytä, mistä joku viritys on alkunsa saanut).
Kaikkein eniten minua huvittavat nämä puolessa tunnissa ristikkonsa ratkovat - mikähän ihme ajaa tähän kerskuntaan?
Hyvää uutta ristikkovuosikymmentä kaikille!
35. Marco Poloinen31.12.2009 klo 23:50
Eiköpähän tuo "setverkkaus" liene savolainen ilmaus asioiden (joidenkin mielestä liiankin) monipuolisesta käsittelystä tai yleensä setvimisestä.
36. Marco Poloinen1.1.2010 klo 00:23
[Tarkennan vielä, että oikea savolainen muoto on 'setverkkuu' (olisko yhdistelmä setvimisestä ja värkkäämisestä?) ja sitä taidetaan kyllä enimmäkseen käyttää negatiivisessa mielessä silloin, kun joku asia on monimutkainen ja "vuatii tuhottomasti setverkkuuta".]
37. pelaaja1.1.2010 klo 16:29
[Marco Poloinen,
joo, kiitos, tunnen kyllä Pekan raikkaat tuulahdukset vanhastaan. Siksi olikin "hyvä", että hän sattui vetämään minut mukaan tyttökerhoonsa - sen avulla sain monikon. Tai oikeastaan kaksikon. Piti ihan tarkistaa, etten ollut kirjoittanut että "kukaan ei nyt ymmärrä mua". Kaksikko sen takia, että minua kismitti kp-vertaus. No enää se ei kismitä.]

Tämän säikeen otsikko tuo väistämättä mieleen HS-ilmiön. Siitä vielä sananen. Uudet tulijat istuvat valmiiseen pöytään.
Eivät he kaikki välttämättä tiedä, mitä siitä puhutaan vaan voivat kuvitella, että se on ihan ok. Varmaan moni jotain sanaa kuuklesta hakiessaan eksyy pöytään vahingossa ja huomaa löytäneensä "jotain suurta". Minkäs sille sitten teet.
Mutta minun osaltani nämä asiat on nyt loppuunkäsitelty.
38. ?18.1.2010 klo 13:53
Uusimmassa 16.1. IS Kovis-säikeessä virinnyttä keskustelua voisi siirtää vaikka tänne?
39. säikeestä 529818.1.2010 klo 14:01
Lähettäjä: pölhö-kustaa 17.1.2010 klo 17:43
Onko teidän huippuratkojien mielestä jotenkin 'vaarallista' jos joku vasta-alkaja saa vihjettä johonkin vaikeaan kohtaan? Varsinkaan sellaiseen sanaan,joka ei sisällä numeroitua ruutua.
'Odottele vaan poika rauhassa kolme viikkoa oikeaa vastausta,niin opit.' Joopa,siinä ajassa saattaa koko ristikko jo unohtua,eikä ns.oppimista pääse tapahtumaan.

Lähettäjä: RA 17.1.2010 klo 18:04
[En ole huippuratkoja, mutta saanen silti vastata:

Ei tietenkään ole vaarallista. Siitä ei ole kysymys. Kysymys on muutamasta periaatteesta:

- Ei ole reilua paljastaa / lisähelpottaa julkisesti kilpailutehtävää. Se ei vain kerta kaikkiaan ole reilua.

- Oppimista ei yleensä auta 'lusikalla suuhun syötetyt ratkaisut'. - KAIKKI hyvät ratkojat kertovat tulleensa hyviksi suostumalla miettimään itse ja vielä ratkaisun julkaisunkin jälkeen miettimään itse. Tai miettimään kimpassa. Mutta ei niin, että minä aukaisen kuin linnunpoika suuni ja sinä syötät sinne vastauksen. - Ks. SM-Sepon kommentti tänään 12:47. Kokemus puhuu.

- Ihan hyvää kannustusta ja luottamusta itseen ja omaan ajattelukykyyn tässä varmaankin ollaan ajamassa. Ja siitä muistuttamassa: Luota itseesi! Mieti itse! Suostu siihen, ettei kaikki heti ratkea! (Tai jos et suostu, niin vaihda helpompiin ristikoihin!) Ratkontaa oppii vain ratkomalla ja ajattelemalla itse.

? Mihin näillä "vasta-alkajilla" on niin kiire?]

Lähettäjä: RA 17.1.2010 klo 18:14
[Jos "vasta-alkajalta" ensin niin kipeästi ja nopeasti kaipaamansa apu, mietityttänyt kohta ja koko ristikko unohtuu muutamassa viikossa, niin joutanee unohtua??

Esim. IS Kovisten palautusaika on vain noin viikko. Tämä Pitkälän Tonin 16.1. ilmestynyt ristikko on auki vapaalle keskustelulle JO alkavan viikon lauantaina 23.1.]
40. säikeestä 529818.1.2010 klo 14:04
Lähettäjä: pölhö-kustaa 17.1.2010 klo 18:20
Kyllähän tässä kiire tulee jos meinaa viikossa saada tämän täyteen.Yksin kun tekee eikä tunne ketään joka osaisi näitä vaikeita ratkoa,niin odottaisi apuja jostain.Vaikka täältä.
Minusta tällainen keskustelu ei hyödytä juuri ketään,tyyliin 'olipas vaikea,mutta kävin välillä hiihtämässä,niin johan ratkes se alakulmakin'. Sama kuin kuuntelisi tuntemattomien keskustelua kadunkulmassa.

Lähettäjä: RA 17.1.2010 klo 18:23
Kysy ihmeessä pölhö-kustaa ensi lauantaina kaikki avoimeksi jääneet kohdat! Varmasti saat apuja.

Lähettäjä: Jukkis 17.1.2010 klo 18:41
Miksi se ristikko pitäisi viikossa saada täyteen?

Lähettäjä: pirjo 17.1.2010 klo 19:30
Niinhän se on vähän kaikissa lajeissa, että vasta-alkajana ei heti saa huippusuorituksia. Esim. mäkihyppääjän on ihan "utamina" aika mahdotonta selviytyä lentomäestä luut ehjinä. Ainahan sitä on tyvestä puuhun noustava.

Omasta puolestani voin myös kertoa asian raadollisen puolen: mitä vähemmän tulee oikeita ratkaisuja, sitä (tilastollisesti) todennäköisempää on, että joskus voi napsahtaa palkintosumma tilille... Vaikeammassa tehtävässä siis mahdollisuudet paranevat. Muissa se on pelkkää lottoa.

En toki kuvittele olevani mikään neropatti, vaikka joskus onnistunkin - se on nimenomaan vuosien harjoittelun tulos.

Lähettäjä: PS 17.1.2010 klo 19:37
Minäkin ihmettelen miksi ristikko pitäisi saada hetkessä valmiiksi. Kiinnostavampaa ja palkitsevampaa on kun ratkeaa pitkän pohdiskelun jälkeen.
Itse kysyin ja sain pientä vinkkiä 2.1 ilmestyneeseen ristikkoon vasta vajaan parin viikon jälkeen (säie 5271)
Sen verran olen kehittynyt että nykyään kolmipalloiset kiinnostaa eniten, vaikken niitä aina ihan täyteen saakkaan.

Reilua on antaa suoria vihjeitä vasta vastausajan päätyttyä, vaikka ei kai näitä koviksia monikaan täytä vain palkintojen toivossa, kait niihin arvontoihin mukavammin pääsee helpompien tehtävien kautta.
41. säikeestä 529818.1.2010 klo 14:06
Lähettäjä: kölhö pustaa 18.1.2010 klo 10:14
Jos haluaa osallistua 100 euron arvontaan,niin eihän se muuten onnistu kuin saamalla ristikko viikossa täyteen.Satanen voi nuorelle ratkojalle olla iso raha,jos se osuu kohdalle.Miksi muuten tuolla normaaleiden hesariristikoiden puolelle käydään paljon avoimempaa keskustelua kuin täällä? Ei nyt suorastaan paljasteta oikeaa sanaa,mutta liki liippaa.
Minusta on hienoa,jos joku nuori innostuu vaikeista ristikoista.Ei kannata torpata heidän intoaan kommentilla,että siirry vaan helpompiin kun et näitä kuitenkaan osaa.

Lähettäjä: Jaska 18.1.2010 klo 13:42
Bulletiini kölhö pustaalle. Pidättyvyys vinkkien antamisessa kanssaratkojille palkintoristikkojen osalta on alunperin sivuston ylläpidon suositus. Sitä on noudatettu varsin kuuliaisesti sellaisten aktiivikovisratkojien keskuudessa, jotka eivät ole järin innostuneita Helsingin Sanomien ristikoista.

Säännöllisiä HS-ratkojia on oletettavasti paljon enemmän kuin varsinaisia kovisten ystäviä, ainakin useita tuhansia. Kummankin seurakunnan keskustelijoiden määrät tukevat päätelmää. HS-ketjuun tulee siis useammin myös uusia osallistujia, jotka eivät ole selvillä suosituksesta ennen kuin joku kovislainen hillittyyn ja ystävälliseen tapaan heitä valistaa.

Se ei aina auta, ja ilmeistä on, että vanhoista moni antaa piut paut ylläpidon toiveille. Ylläpito ei oikeastaan voi tehdä asialle mitään. Eihän tuollainen yleisesti ottaen viaton kavereiden jelppiminen sensuroinnin kriteereitä täytä. Niinpä Aulis-fanien annetaan harrastaa vinkkailuaan todennäköisesti ainakin siihen saakka, kunnes joku intoutuu tahallisesti suoraan paljastamaan ratkaisusanoja.

Tärkein pointti, ja tämä on huom. vain minun oma arvioni, että HS-keskustelijoista ylivoimainen suhteellinenkin enemmistö kovislaisiin verrattuna lähettää ratkaisunsa tavoittelemaan rahapalkintoa. Siis kahtakymppiä. Joistakuista saattaa olla myös kivaa nähdä oma tai tuttavan nimi palkintoluettelossa. Mutta jos ristikkoa ei saa täyteen, sitä ei kannata lähettää. Tai mistä sen tietää.

Kovisratkojista puolestaan vähemmistö (oma arvio) on kiinnostunut esim. Ilta-Sanomien sadan euron palkinnosta, joten he jaksavat paremmin odottaa, kunnes keskustelu ja vinkkaaminen ristikosta on vapaa. He lienevät sen suhteen kärsivällisempiä kuin HS-väki. Monivuotinen harrastus yrityksen ja erehdyksen tuskien taipaleella kehittää taatusti tätä ominaisuutta.

Mestariratkojatkin ovat olleet joskus vasta-alkajia, niin kuin sinä ehkä nyt, kölhö pustaa. Onnea ja menestystä, palkintoja ja titteleitä kovistaipaleellesi!
42. säikeestä 529818.1.2010 klo 14:59
... tässä vielä teemaan liittyvin osin SM-Sepon viesti, johon tuossa yllä on viitattu:

Lähettäjä: Seppo 17.1.2010 klo 12:47
... Nämä Tonin ja muidenkin kovikset ovat kyllä tiukkoja pureskeltavia ja täälläkin on pidetty sellainen linja, että ratkaisuaikana ei kovin selkeitä vinkkejä anneta. Jos ristikko ei aukea, on viisainta odottaa lehteen tulevaa ratkaisua ja opetella sieltä, että näinhän se menee. Parasta tietenkin on, jos löytyy muita asianharrastajia kotinurkilta ja pääsee ratkomaan jonkun kanssa kimpassa. Myös näiltä sivuilta löytyy apuja tuon palautuspäivän jälkeen, joten jatka vain yrittämistä, kyllä muutkin ovat joutuneet nämä kokemuksien kautta opettelemaan :-D
43. RA18.1.2010 klo 16:24
kölhö pustaa: "Minusta on hienoa,jos joku nuori innostuu vaikeista ristikoista. Ei kannata torpata heidän intoaan kommentilla,että siirry vaan helpompiin kun et näitä kuitenkaan osaa."

Vaikka lisävihjeitä ei ole annettukaan, en muista, että kukaan olisi täällä noin torpannut nuorta vai vanhempaakaan harrastusintoa! Sen sijaan on kannustettu miettimään mahdollisimman pitkään itse ja uskomaan omaan oivalluskykyyn. Eiväthän mestaritkaan kaikkea 'heti' keksi.

Kirjoitin aikaisemmin: Luota itseesi! Mieti itse! Suostu siihen, ettei kaikki heti ratkea! (Tai jos et suostu, niin vaihda helpompiin ristikoihin!) Ratkontaa oppii vain ratkomalla ja ajattelemalla itse.

Siis: JOS ET suostu miettimään ja odottamaan omaa oivallusta, JOS ET halua ajatteluttaa itseäsi, niin vaihda siinä tapauksessa helpompiin. Ota ikään kuin vauhtia helpommista. Se on hyvä tie edetä aina vaikeampiin ja vaikeampiin. Vähän kerrassaan helpommista edetessä oppii erilaisia vihjetyyppejä ja kas, jonain päivänä vaikeammatkin alkavat sujua.

Minusta on karhunpalvelus ristikkoharrastajalle, että hänelle työnnetään ristikko ristikolta sanat ruutuihin. Ei sillä lailla kehity. Kärjistän nyt, mutta kuka esim. HS-säikeen vakiokyselijöistä olisi osoittanut jotakin "kehittymisen merkkejä"? Pikemminkin tuo touhu näyttää siltä, että samat kysyy ja samat vastaa - viikosta ja kuukaudesta toiseen. Heh.
44. Marco Poloinen16.3.2010 klo 12:56
Säikeessä 5415 on "Keskustelua HS-säikeiden pelinsäännöistä".

Tämä säie (myös HS-ristikoiden osalta) olkoon esimerkkinä aiemmin käydystä mielipiteenvaihdosta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *