KESKUSTELUT > RISTIKOT > OLIPA KERRAN

522. Olipa kerran

Eki25.11.2003 klo 15:50
Olipa kerran suuressa suuressa päässä pieni pieni ajatus, että nettisivu, jossa voisi ratkoa tehtäviä eri tavalla kuin lehdissä ja jossa voisi vaihtaa mielipiteitä ratkojien ja muiden laatijoiden kanssa, olisi mukava perustaa, kun sellaisia ei varsinkaan Suomessa ollut kukaan perustanut eikä tuntunut mistään olevan tulossakaan. Ulkomaiset olivat yleensä kovin kaupallisia ja sekavia.

Helmikuussa 2003, satojen työtuntien ja tuhansien eurojen jo silloin jäätyä taakse, haave oli valmis avattavaksi. Tiesin jo silloin, että varsinaisesti se ei vaivaa korvaisi kuin korkeintaan henkisesti. Henkinen korvaus olikin melkoisen suuri. Onnekseni kaikki keskustelu sujui mielestäni hyvin asiallisesti. Sivuilla kävi paljon ihmisiä, joita en nimimerkin takaa tunnistanut tai muutenkaan tuntenut. Kiusaa en (Wagner-sian pientä jäynää lukuunottamatta) havainnut oikeastaan lainkaan. KAIKKI on aina toivotettu tänne tervetulleksi, jopa itse itseään häiriköiksi nimittävät, jotka ajan myötä alkavat puhua ihmisiksi (ei se tarkoita että menee massan mukaan, mutta kyllä ihmisen se raja pitää tietää). Nyt täällä sivulla vierailee yksi, joka myrkyttää koko ilmapiirin ja uhkasi tänään jopa vaatia operaattoria sulkemaan sivut, jos en poista yhtä mielipidettä. Tämän kerran toteutin vaatimuksen, en pelosta vaan myötätunnosta. Seuraavalla kerralla ehkä suljen itse sivut. Tämä kun ei enää ole hauskaa. Nämä sivuthan ovat nyt aivan naurettavat ulkopuolisen silmissä, täällähän kinataan ihan typeristä asioista. Kinata voi mutta ei jatkaa vihanpidon tuntuista meininkiä. Itse vastasin yhden kerran ja sainkin asiallisen vastauksen, mutta eipä se kauan auttanut.

Artikkelit-osioon olen valmis ottamaan juttuja kilpailevistakin lehdistä, jos niillä on jotain erityistä kerrottavaa, tapauskohtaisesti tietysti mutta etukäteen mitään pois rajaamatta. Vaikka sivut pyrkivät olemaan puolueeton maaperä, kai maksaja saa sentään lehtiensä 10-vuotisjuhlasta tehdä jutun? Muutenhan täällä saa keskusteluissa mainostaa tuotteitaan niin härskisti kuin kehtaa. Kyllä minä sitten sanon, jos se mielestäni menee liiallisuuksiin - ja muut kertovat minulle, jos minä menen liian pitkälle. Muutenkin kommentoin ja vastailen mielelläni kaikille keskustelijoille. Jos kilpailijoita kehutaan (ja vaikka minun tehtäviäni samalla haukuttaisiin), se voi harmittaa, jos olen eri mieltä, mutta ei se kuulu minulle sen enempää enkä laske sitä herjaamiseksi. Jokainen on oikeutettu mielipiteeseensä. Missään tapauksessa en voi antaa kaikkien nähdä yhdellä napinpainalluksella muiden henkilötietoja, sillä silloin sivuilla ei uskalleta sanoa enää juuri mitään. Se on ihan eri asia kuin kommentoida lehdelle. En ole iloinen kaikista nimimerkkikirjoituksista tai niiden sävystä, mutta ne kuitenkin kuuluvat tällaisille sivuille.

Keskustellaan edelleen!

Rakentavasti
Erkki Vuokila
ristikkoraataja
2. tjn25.11.2003 klo 16:04
Hyvä Eki! Ja kiitos jatkoajasta. Mielestäni olisi ollut suuri vahinkoa, jos mainittu provokaattori olisi onnistunut tavoitteessaan.

Seuraavalla kerralla emme ehkä provosoidu in corpore, vaikka meitä provosoitaisiin. Kyllä kai niitä hyökkäyksiä voi tulla uudelleenkin.
3. Matti25.11.2003 klo 16:12
Eki ei saa pelotella. Jäi pari sydämenlyöntiä väliin.
Ymmärrän toki täysin asemasi ja asenteesi.

Mitä me tehtiin ennen kuin oli sanaristiko.net?
Mitä, ettei ollut sanaristikot.nettiä!
4. Floora25.11.2003 klo 16:15
Hyvä Eki!

Jatka raatamista, tämä on juuri sitä mitä moni ristikkofriikki on kaivannut.

Itsekin taisin tulla tänne keskusteluihien hieman karvat pystyssä ja nenä nirpallaan, mutta vastaanotto oli kuitenkin niin lämmin ja kannustava, että valitettavaa ei ole enää löytynyt. Sen sijaan uusia ajatuksia on koppa pullollaan!

Jokaiselle keskustelupalstalle tulee näitä häiriköitä, ja mielestäni paras tapa välttää nämä kahnaukset on todellakin olla provosoitumatta.
5. Tane25.11.2003 klo 16:24
Minäkin tänne vain änkesin, ja nyt tuntuu kuin olisin kuulunut porukkaan aina. Voe mahoton paikka mitä tekstiä välillä on vaikkapa Soneran elleissä, itsekin kerran poistatutin sieltä yhden jutun. En minä ruennut siihen alle mitään uhkauksia kirjoittelemaan, vaan laitoin ylläpidolle sähköpostia. Ei tosin koskenut minua henkilökohtaisesti, mutta oli asiaton. Yhdellä työnhakupalstalla on haukuttu puolet suomalaisista isoista työnantajista.. ei siihen kukaan ole puuttunut.

Tosiasiassa keskustelupalstan jutuista voi lähinnä saada huomautuksen ja käskyn poistaa ko. jutun, sekä täytyy antaa mielestään loukatulle osapuolelle mahdollisuus esittää vastine. Vain jos ylläpitäjä itse on syyllistynyt asiattoman tekstin kirjoittamiseen, voidaan sivut määrätä suljettavaksi. Tästä näyttäisi olevan menossa lakiesitys eduskunnalle. Nimimerkkikirjoittaja vastaa kuitenkin itse kirjoituksistaan, ja mikäli joku oikeasti nostaa syytteen, viranomaisilla on siinä (ja ainoastaan siinä) tapauksessa oikeus tutkia kirjoittajan alkuperä. Oikeus esittyä nimettömänä kirjoituksen takana on erittäin selkein sanoin lakiin kirjattu.
6. Aikku25.11.2003 klo 16:27
Älä hyvä Eki vielä verhoudu säkkiin ja tuhkaan. Sinua tarvitaan ja sanaris.nettiä tarvitaan. Joskus joillakin vain on vaikeaa ja joskus se kohdistetaan väärään suuntaan.
7. J Takala25.11.2003 klo 16:28
Hyvä Eki, täyttä asiaa. Uskon, että valtaosa keskustelijoista on sinun puolellasi tässä asiassa. Ainakin minä olen.

Kuten Floora tuossa edellä sanoi, ei kannata provosoitua, antakaa tyhmien olla. Nyt kun kaikki tietävät, mikä taho ei kestä kritiikkiä, niin jätetään se kritiikki sinne suuntaan kokonaan esittämättä. Näin vältytään sivujen sulkemisuhalta.

Tuossa aamulla sensuroidussa viestissä oli kieltämättä vähän rimanalituksen makua, mutta pitää muistaa, että se oli yhden nimimerkkikirjoittajan yksi ainut viesti eli pitkästi alle promille tämän palstan kokonaisviestimäärästä.
8. jupejus25.11.2003 klo 17:10
Eipä tässä paljon muuta voi kun kiitellä hyvistä ja mielenkiintoisista sivuista. On alitajunnassa kuin sisäinen pakko käydä aina silloin tällöin vilkaisemassa, mistä täällä puhutaan ja myönnän, että joskus on tullut näpelöityä itsellänkin tänne jokunen sana. Eikä nekään nyt niin erikoisen asiallisia ole olleet, mutta en kai ole syvemmin ketään loukannut. Ja jos olisinkin, niin älkää hyvät immeiset välittäkö, en ole koskaan kovin vakavissani.

Monilla yleisillä palstoilla riehuu kaikenlaista sakkia, jotkut karavaanisivut näyttäisivät ottavan joillekin tosi hermoihin, mutta ei kai niistä kukaan kummemmin välitä ja sehän paras keino onkin, ettei provosoi yllyttämään.

Tällaiset erikoisalojen sivut saavat olla ilmeisesti jokseenkin rauhassa ja nytkin täällä akuuttina oleva sananvaihto, no en tuohon sano mitään, kun se ei mullle kuulu, mutta toivotaan, että se siitä laantuu ja ohikin menee.

Hyvää jatkoa sivustolle ja sen ylläpitäjille!
9. terok25.11.2003 klo 17:17
Koska tämän kyseisen provokaation taustalla näyttäisivät olevan puhtaasti henkilökohtaiset kaunat, joiden syistä minulla ei ole mitään tietoa, eikä edes halua saada mitään tietoa, minä en ainakaan suostu olemaan kenenkään puolella.

Tämän keskustelupalstan olemassaolon, sananvapauden ja ajattelun vapauden puolella olen sitävastoin mitä vahvimmin. Provokaatioihin on aivan turha ylireagoida, varmasti Ekikin yön yli nukuttuaan tämän ymmärtää. Koko välikohtaus rajoittuu pariin hassuun säikeeseen, muu palsta pyörii niinkuin ennenkin.
10. iso S25.11.2003 klo 17:25
Muut sanoivat jo oleellisen. 'Sanavaani' kulkekoon.
11. Pena25.11.2003 klo 18:35
Kulkekoon myös 'kalavaani'. Jotta tietyt lakit pääsevät läksyttämään!

d:)
12. Henry Haapalainen25.11.2003 klo 18:45
Nimimerkki voi vain poikkeustapauksissa joutua vastuuseen kirjoituksestaan. Mutta päätoimittaja tai vastuuhenkilöksi nimetty vastaa nimimerkkikirjoituksesta kuin olisi sen sanasta sanaan omakätisesti kirjoittanut. Vaikka sinä hyvä Erkki sanot, että et ole iloinen kaikista nimimerkkikirjoituksista ja niiden sävystä, olet niistä laillisesti vastuussa edellä sanotulla tavalla. Tämä ongelma on ja pysyy, ellet sille jotain tee.
Tämä sivusto on kai Pelikaanilehtien kustantama, ja sen päätarkoitus on edistää Pelikaanien myyntiä. Niin pitää ollakin. Jotta ongelmia ei jatkossa tulisi, teen uuden ehdotuksen: Kirjoita näkyvästi ohje nimimerkkikirjoittajille, että nimimerkkiä käyttävä ei saa kohdistaa loukkaavaa kritiikkiä nimeltä mainittua kohdetta vastaan. Kannattaisi kokeilla, sillä se voisi auttaa. Tämän tapainen ohje on muistaakseni jonkin TV-kanavan chatissa.

Ystävällisesti Henry
13. terok25.11.2003 klo 19:01
Ylläpidon on kai mahdollista estää häiriköivien kirjoittelijoiden IP-osoitteista tulevat kirjoitukset? Kannattaa sekin mahdollisuus pitää mielessä, jos joku alkaa liikaa elämöimään.
14. Eki25.11.2003 klo 19:06
Sivujen kustantaja on Sanaris Oy, joka on puhdas perheyritys. Pelikaani-lehtien kustantaja on Ten Point Press Oy. Sanaris Oy tuottaa lehtien sisällön. Yhtiöillä ei ole yhteisiä omistajia tms.

Yksi vaatijan mielestä herja on poistettu. Sivujen kirjoitusten sävy on - mielestäni - erittäin asiallinen ja herjaamaton. Loukkaus ja herja on lukijan silmässä ja mielipiteitä nyt sentään pitää voida sanoa. Ja kuten on huomattu, itseensä voi ottaa erheellisestikin. Haluaisin sivujen vastaavana kuitenkin luottaa omaan käsitykseeni herjauksesta. Ja sen käsityksen mukaan sivuilla ei ole herjattu ketään. Saman käsityksen mukaan Kirppua on pääosin kehuttu.

Suosittelen että jatkat ystävällisyyttä ja keräät vielä sympatiapisteet kotiin. Lehdistäsi on nyt kiinnostuttu tämän palstan kävijöiden parissa melkoisesti. Jos joku on viime päivien takia lopettanut kiinnostuksen Kirppuun, syy löytyy ihan varmasti sieltä päästä.

Toivottavasti asian loppuun käsitelleenä
Erkki Vuokila
15. Antti Viitamäki25.11.2003 klo 19:33
Minun mielestäni on koko lailla kummallista sanoa näiden sivujen päätarkoituksen olevan Pelikaani-lehtien myynnin edistäminen. Minun nähdäkseni sivujen sisällöstä yli 90% ei liity Pelikaani-lehtiin millään tavalla. Kaipa sitä nyt olisi tehokkaampiakin markkinointitapoja olemassa pilvin pimein.

Ja HH:n kommenttiin "niin pitää ollakin" sanoisin, että kokeilepa itse perustaa samanlainen saitti ja pitää sen päätarkoituksena Kirpun myynnin edistäminen. Uskoisin sinun huomaavan hyvin pian, että saadaksesi mukavan ja viihdyttävän keskustelusivuston JUURI NIIN EI PIDÄ OLLA! Jos kaiken pitää liittyä johonkin tiettyyn asiaan, siitä katoaa hyvin äkkiä se luova ilo, joka juuri on tarpeellista. Täällä käyvien ihmisten kirjoituksista paistaa minun mielestäni jatkuvasti se, että täällä on viihtyisää kun homma ei millään tavoin maistu mainokselta. Toki Eki on tiedotellut täällä Sanaris Oy:n tuotteista, muttei juuri sen enempää kuin yleensä on eri alojen erikoislehdillä tapana ilmoitella eri valmistajien uusista tuotteista. Ja muiden ristikkofirmojen edustajat ovat samaan tapaan vinkkailleet, jos paikalla on tuntunut olevan asiasta kiinnostuneita. Ratkojat ovat toki vielä aivan oma lukunsa - hehän ovat tasaisesti ottaneet puheeksi milloin minkäkin tehtävän, tekijästä tai firmasta piittaamatta. Ja juuri *NÄIN* sen ehdottomasti pitää olla!

Edelleen tekee mieli sanoa, että loukkaavat kirjoitukset ovat loukkaavia kirjoituksia huolimatta siitä, onko ne kirjoitettu nimimerkillä vai ei, eikä niitä tule suvaita sen paremmin lehdissä, netissä kuin missään muuallakaan. Mihin tämä maailma on mennyt, jos moinen asia ei ole ilmiselvä?

Ja loukkaavia kirjoituksia en muista täällä nähneeni ennen sinun provosointiasi (lukuunottamatta erästä jo ajat sitten sovittua pientä kahden ihmisen välistä kärhämää) - enkä senkään jälkeen kuin yhden. Olen aivan varma, että todella loukkaavat kirjoitukset olisi aikanaan näiltä sivuilta poistettukin.

"Jotta ongelmia ei jatkossa tulisi, teen uuden ehdotuksen: Kirjoita näkyvästi ohje nimimerkkikirjoittajille, että nimimerkkiä käyttävä ei saa kohdistaa loukkaavaa kritiikkiä nimeltä mainittua kohdetta vastaan. Kannattaisi kokeilla, sillä se voisi auttaa."

Auttaa mihin? Sinun käynnistämiesi keskustelujen lisäksi en ole huomannut näillä sivuilla mitään sellaista ongelmaa, missä moista apua olisi tarvittu.

Ystävällisesti,
Antti
16. Henry Haapalainen25.11.2003 klo 19:33
Ei tämä ole loppuun käsitelty. Vai haluatko minut näille sivuille pysyväksi vierailijaksi? Ei kyse ole pelkästään herjauksesta, riittää kun joku kokee itsensä nimimerkin taholta loukatuksi, tai kokee että nimimerkki on kertonut perätöntä tietoa. Sellaisiahan nämä sivut suorastaan pursuavat. Etkö ole seurannut, miten viattomilta kuulostavista perättömistä väitteistä monet lehdet ovat joutuneet oikeudessa vastaamaan, ja useimmiten saaneet niistä tuomion.
Luuletko sinä että minä tällaisessa keskustelussa viihdyn, olo on kuin somalilla Varkaudessa. En ole keräämässä täältä sympatiapisteitä, olen kirjoittanut vain nimimerkkikirjoitusten juridiikasta, ja sen alueen uskon tuntevani hyvin. Jos meillä tästä perusasiasta on erilaiset käsitykset, etkö voisi kysellä asiaa joltakin lakiammattilaiselta. Minä tein niin tänään, kun halusin saada pariin asiaan lakimiehen varmistuksen.

Edelleen ystävälliseti Henry
17. J Takala25.11.2003 klo 19:44
Henry, jos sinäkin keskittyisit keskustelemaan aiheesta eli ristikoista (etkä aiheen vierestä), niin saataisiin keskustelut taas käyntiin normaaliin malliin.
19. Antti Viitamäki25.11.2003 klo 19:48
"Etkö ole seurannut, miten viattomilta kuulostavista perättömistä väitteistä monet lehdet ovat joutuneet oikeudessa vastaamaan, ja useimmiten saaneet niistä tuomion."

Huolenpitosi on liikuttavaa. Kilpailevan lehden omistajanakin jaksat kantaa huolta siitä, että kilpailijasi ei vain tekisi mitään sellaista mistä joutuisi oikeuteen. Olen vaikuttunut jalomielisyydestäsi.

Mainitset jälleen tuntevasi hyvin nimimerkkikirjoitusten juridiikan. Olen useampaan kertaan tiedustellut sinulta juridista selvitystä asiaan. Minulle on nyt jo ilmeistä, että osaat kyseiset kohdat Suomen Laista lähes ulkoa, joten voisitko siteerata ne tässä, tai antaa minulle tarkat pykälät ja momentit jotta voin itse etsiä ja lukea? En ole vielä onnistunut löytämään niitä omin avuin, koska en ole lakiammattilainen.
20. Jukkis25.11.2003 klo 19:48
Pari tarkennusta Ekin kirjoitukseen.

Eki: "Sivujen kirjoitusten sävy on - mielestäni - erittäin asiallinen ja herjaamaton."

OK, tuo on mielipide, jota en tietenkään rupea tarkentamaan. Mutta itse sanoisin vaikka näin:

"Sivujen kirjoitusten sävy oli 21.11.2003 klo 02:09 asti erittäin asiallinen ja herjaamaton. Ja sen jälkeenkin enimmäkseen."

Sitten Eki sanoo: "... Ja sen käsityksen mukaan sivuilla ei ole herjattu ketään."

Tuohon voisin laittaa vaikka jatkoksi että

"lukunottamatta ehkä sitä, kun muuan kirjoittaja väitti toisen kirjoittajan syyllistyneen rikokseen tämän kerrottua mielipiteenään, että ei pidä ristikoista, joissa on paljon ihmisten nimiä."
21. Tane25.11.2003 klo 20:08
Suora lainaus osoitteesta http://www3.soneraplaza.fi/ellit/artikkeli/0,2208, 2014_147081,00.html:

”Esimerkiksi internetissä olevan keskustelupalstan viestit muuttuvat sananvapauslain piirissä oleviksi verkkoviesteiksi vain siinä tapauksessa, että keskusteluryhmän ylläpitäjä puuttuu viestien sisältöön ennen niiden julkaisemista esim. valikoimalla tai muokkaamalla viestejä. Tällainen keskusteluaineiston käsittely tuo keskusteluryhmän ylläpitäjän tavallaan osalliseksi keskusteluun ja aiheuttaa tälle em. päätoimittajavastuun eli vastuun ryhmän viestien sisällöstä. Sen sijaan nettikeskusteluissa yleisesti käytetty jälkimoderointia eli viestien poistamista tai muokkaamista niiden jo ilmestyttyä ei katsota aineiston käsittelemiseksi. Tällöin vastuu viestien sisällöistä on niiden kirjoittajilla; kirjoittaja voidaan myös jäljittää tietyin edellytyksin.”

Soneralla on juttunsa mukaan lähteenä puolestaan Valtteri Niiranen ja Petteri Sotamaa: Sananvapauslain käsikirja. WSOY Lakitieto, 2003.
22. Tane25.11.2003 klo 20:11
Nyt on iso aukko sivistyksessä. Savosta lähdin 21-vuotiaana, käyn edelleen monta kertaa vuodessa enkä silti muista Mullikkaa. Vieläpä ihan keskeltä Savoa, en mistään reunoilta edes.
23. Tane25.11.2003 klo 20:11
Plääh, tämä juttu tuli väärään ryhmään. Otetaan uusiksi.
24. Wagner25.11.2003 klo 20:12
Ei hitsi. On tullut uutta materiaalia sillä aikaa kun istuin Tinurissa
Tämä keskustelu on kuin kinkkumunakas
Keskustelun tiimoilta vastaan. Kana osallistuu (munii) , mutta sika (Eki) sitoutuu.
Surullinen on muuten tämä erään lajitoverini kohtalo Laihialla, jolla on se puujalka.
Terkkuja kaltaisiltamme
25. Tane25.11.2003 klo 20:15
Tuolla elleissä nuo linkit tökkii näköjään, vaikka kopsasin osoitteen suoraan palkista.
26. ++juh25.11.2003 klo 20:19
Tane, linkki tökkii, kun lisäsit loppuun kaksoispisteen. Tässä toimiva linkki:

http://www3.soneraplaza.fi/ellit/artikkeli/0,2208, 2014_147081,00.html
27. Tane25.11.2003 klo 20:22
Hups, niinpäs menin tekemään. Onpas Tane vähän..hui en mä uskallakaan sanoa.
28. Henry Haapalainen25.11.2003 klo 20:56
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/nyysit/3.4.html#nim eton

Ks. otsikko Nimettömänä kirjoittaminen. Päätoimittajan vastuusta löytyy tietoa painovapauslaista.
29. tjn25.11.2003 klo 21:08
Eikös meitin muiden mielestä tämä asia ole loppuunkäsitelty ja makaa hyvällä tolalla.

Ei kai tähän jankuttamiseen kannata kenenkään vastata.
30. Eki25.11.2003 klo 21:11
Näin on, tjn! Jonkun muun kuin minun lakimieheni saa noista teksteistä selvän ottaa. Ja sen jälkeen tämän sivun teksteistä. Piste.

Yltiöystävällisesti
Erkki Vuokila
31. Henry Haapalainen25.11.2003 klo 21:35
Oho! Minä en aio toista kertaa tyytyä siihen, että herjaus tai loukkaus jälkikäteen sensuroidaan. Muutenhan minun pitäisi käydä tarkistamassa kirjoitukset vähän väliä. Jonkun muun on sitten valvottava ja vahdittava, että ne eivät minun nähtäväkseni jää.

Ystävällisesti Henry Haapalainen
32. Eki25.11.2003 klo 21:43
Ei täällä etukäteenkään sensuroida. Pitäisikö jonkun mielestä koko systeemi muuttaa? Ja oikeastaan: pitäisikö koko internet sulkea? Anteeksi tyhmyyteni, mutta yksi ainoa ihminen kokee näillä sivuilla jotain kirjoituksia herjaavaksi, ja haluaisin kuulla jonkun toisen sanovan samoin, vaikka nimimerkin, jotta saisi jotain uutta perspektiiviä asiaan. Muuten provosoituminen loppuu nyt.

Yhä ystävällisemmin
Erkki Vuokila
33. Antti Viitamäki25.11.2003 klo 21:48
HH:n lähettämän linkin tapaisia kirjoituksia nimimerkin käytöstä olen lukenut vaikka kuinka monta - yhdessäkään ei puhuta siitä, että nimimerkin käyttö olisi RIKOLLISTA. Eikä yhdessäkään vaivauduta selittämään, miksi mielipidettä ei voi ottaa vakavasti jos se on kirjoitettu nimimerkillä.

Vaikka tuhat ihmistä kertoisi, että jokin on raukkamaista, se ei vielä SELITÄ, miksi se on raukkamaista. Loukkaaminen on raukkamaista joka tilanteessa - oman mielipiteen sanominen ei nähdäkseni koskaan, kunhan ilmaisu on asiallista.

Jos tähän liittyy vain tällainen perimachoileva uhitteluasenne että "näytä naamas kun puhut mulle", niin ollaan aika lapsellisella tiellä jo muutenkin. Niin kauan kuin kyse on MIELIPITEIDENVAIHDOSTA, tärkeää pitäisi olla MIELIPITEET, ei niiden esittäjät. Asiat tappelee, ei ihmiset, niin kuin eräässä huumoriohjelmassa muutama vuosi sitten todettiin.

Muuten alan tässä vaiheessa iltaa kyllä kallistua Ekin, tjn:n ja muiden puolelle. Me jatkamme täällä tähän malliin - jos HH katsot että asialle pitää tehdä jotain, soittele niille lakimiehillesi ja katso mitä saat aikaan!

Yleisradiottoman ystävällisesti,
Antti

P.S. Vilkaisin kaupassa Helppoa Kirppua - en viitsinyt ostaa kun en juurikaan välitä helpoista ristikoista, mutta ulkoasultaan ja tyyliltään lehti vaikutti todella hyvin tehdyltä ja mielenkiintoiselta. Täytyy kopata mukaan se vaikeampi malli sitten kun ilmestyy!
34. Wagner25.11.2003 klo 22:22
Henry Haapalainen,
ei mitään hajua kuka olet.
Mutta taisit sohaista ampiaispesää..
röh..
35. iso S26.11.2003 klo 08:55
Antti Viitamäki viittasi 25.11.2003 klo 19:33 kahden ihmisen väliseen kärhämään, mikä on ajat sitten sovittu. Olin tunnistavinani itseni, joten otan vielä kantaa tähän naurettavaan keskusteluun.

Minun nähdäkseni se muinainen kärhämä oli 1+2:n välinen, missä yksi ulkomailla asuva osapuoli osasi sivuuttaa asian olankohautuksella. Minulla sattui olemaan silloin henkilökohtaisia paineita, joten herkkänahkainen sielu keitti yli. Mitään pysyviä traumoja ei jäänyt, ja käsittääkseni muutkin ovat toipuneet.

Jos olisin kirjoitellut omalla nimelläni, minun olisi ollut huomattavasti hankalampaa tehdä vastaavaa minkä tein: luovuin rakkaasta nimimerkistäni ja aloitin puhtaalta pöydältä uudella, mikä alkaa jo langeta luonnostaan kuin etninen piika varkauteen (moraalisesti arveluttava sanaleikki vanhaa sananlaskua mukaellen plagioiden).

Oma nimeni ei ole yleisesti kiinnostava ja siksi en halua sitä toitottaa. "Päätoimittaja" tietää oikean nimeni, samoin yksi ja toinen vakiokirjoittaja, ja asiasta kiinnostuneet pystyvät sen selvittämään lukemalla nämä keskustelut kannesta kanteen. Myös Sanoma Magazinesin julkaisemia ristikkolehtiä (mainos, mainos!) tutkimalla ja pienellä päättelyllä nimi ratkeaa. Kyseessä on siis ns. julkinen salaisuus, mitä oletan fiksujen ihmisten kunnioittavan.
36. Titta26.11.2003 klo 11:32
Kiitos mahtavista sivuista, Eki! Kyllä on itku lähellä, jos nämä täältä pöllähtävät bittiavaruuteen.

Eilen jo ehdin säikähtää tuosta ensimmäisestä viestistä ja omituisesta yhteyskatkoksesta, joka esti minua tulemasta tänne, vaikka kaikki muut nettisivut aukesivat.

Nyt olen täällä taas, hähhää!!!
37. tjn26.11.2003 klo 11:53
Titta, minä myös täällä jo luulin, että jostakin meni sulake :)

Kun oli se katkos eilen illalla meinaan...
38. Hui hai26.11.2003 klo 15:24
Antti kirjoitti tuolla edellä...

joten voisitko siteerata ne tässä, tai antaa minulle tarkat pykälät ja momentit jotta voin itse etsiä ja lukea? En ole vielä onnistunut löytämään niitä omin avuin, koska en ole lakiammattilainen.

Kirjastotäti tiedottaa...

FINLEX

Kuvaus:
Suomen säädöskokoelma (lait, asetukset, päätökset sekä muut säädöskokoelmassa julkaistut aktit kuten säännöt ja ilmoitukset) sekä korkeimman oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden ennakköpäätökset

Käytettävissä:
WWW-yhteydellä ,
http://www.finlex.fi/index.html

Tuottaja:
Oikeusministeriö ja Oy Edita Ab

Tuolta löytyy suhteellisen helposti laki kuin laki.
39. ++juh26.11.2003 klo 16:05
Antti pyysi _tarkat_ pykälät ja momentit.

Toistaiseksi hänelle on kerrottu yksi lain nimi: painovapauslaki. Se on tämän keskustelun kannalta hyödytön tieto, koska painovapauslaki ei koske verkkojulkaisuja.
40. Hui hai26.11.2003 klo 16:23
Laki sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä 13.6.2003/460
.
.
.

1 §

Lain tarkoitus

Tällä lailla annetaan tarkempia säännöksiä perustuslaissa turvatun sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä.

Tätä lakia sovellettaessa ei viestintään saa puuttua enempää kuin on välttämätöntä ottaen huomioon sananvapauden merkitys kansanvaltaisessa oikeusvaltiossa.
.
.
.

Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) yleisöllä vapaasti valikoituvaa viestin vastaanottajien joukkoa;

2) verkkoviestillä radioaaltojen, sähköisen viestintäverkon tai muun vastaavan teknisen järjestelyn avulla yleisön saataville toimitettua tietoa, mielipidettä tai muuta viestiä;

.
.
.
Soveltamisala

Tätä lakia sovelletaan Suomessa harjoitettavaan julkaisu- ja ohjelmatoimintaan.

Yksityisen henkilön pitäessä yllä sähköisen viestintäverkon kotisivua häneen sovelletaan vain 12, 14, 16, 18, 19, 22 ja 24 §:ää.



ja lisää löytyy...
41. ++juh26.11.2003 klo 16:30
Laki sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä 13.6.2003/460
:
:
25 §

Voimaantulosäännös

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2004.
42. MM26.11.2003 klo 16:46
Eki, laitappas ny "vastuullisena" semmoset miljoona ecua tulemaan vai haluukko tiilenpäitä lukemaan. Seuraavanlaisen tekstinhän muuan "Hannele" tänne taannoin pykäsi;

"Markku Mäkelälle antaisin sellaista palautetta, että on se sääli, kun hyvä piirtäjä on ajatusmaailmaltaan umpimielisen seksistinen rasisti. Mäkelän ristikot ovat aina täysin ratkaisusanoista riippumatta täynnä rullahuulisia neekereitä, rättipäisiä ählämejä ja isotissisiä bimboja. Vitseistä ja puhekuplista käy vielä selvemmin ilmi tynnyrissä kasvaneen nahkatukan ideologia. Yököttävää. En itse enää viitsi täyttää Mäkelän kuvittamia ristikoita. Yleisesti ottaen sanalliset vihjeet ovat lähes aina parempia, ovelampia."

syvästi loukkaantuneena ja rahoja vartoillen, MM ;-)
43. Tane26.11.2003 klo 16:53
Asiasta poiketen mutta miksei tähän otsikkoon käy kun ne oli siellä: Eilen kävin verikokeessa. Piikkitätin huoneessa oli ainakin parikymmentä terveydenhuoltoa irvailevaa MM:n kuvaa seinällä, oli kyllä hauskaa tulosta odotellessa.
44. ++juh26.11.2003 klo 16:55
Selvennän vielä, että tuo laki sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä ei ole painovapauslaki, johon keskustelussa aiemmin on viitattu, vaan kyse on kahdesta eri laista.
45. Hui hai26.11.2003 klo 16:58
ei muuten pidä paikkaansa ++juh


"Voimaantulosäännös

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2004.

Tällä lailla kumotaan 4 päivänä tammikuuta 1919 annettu PAINOVAPAUSLAKI(1/1919) ja 12 päivänä maaliskuuta 1971 annettu radiovastuulaki (219/1971) niihin myöhemmin tehtyine muutoksineen. "
46. ++juh26.11.2003 klo 17:00
Hui hai, kyse on eri laiesta, ei painovapauslain muutoksesta.
47. Tane26.11.2003 klo 17:05
Siis nythän on 2003.. Ymmärsin noista jutuista kun luin ainakin kymmenen erilaista, että 2004 sama laki tulee koskemaan kaikkea viestintää.
48. Henry Haapalainen26.11.2003 klo 17:06
Ensi vuoden alusta voimaan tuleva painovapauslaki korvaa kokonaan vuonna 1919 säädetyn lain. Mutta onhan lakiin tehty muutoksia ja lisäyksiä vähän väliä, ja viime vuosina erityisesti nettikirjoittelua koskien. ++ juh:n käsitys, että laki ei nettikirjoittelua vielä koskisi, on virheellinen.
49. ++juh26.11.2003 klo 17:25
Uusi laki ei ole painovapauslaki. Painovapauslakiin ei ole tehty yhtään verkkojulkaisua tai nettikirjoittelua koskevaa lisäystä tai muutosta. Painovapauslaki ei koske verkkojulkaisuja eikä muutakaan nettikirjoittelua.

Painovapauslaki 2 § 1 mom.:
"Painokirjoituksella tarkoitetaan tässä laissa jokaista kirjoitusta, joka painokonetta tai muuta samanlaatuista keinoa käyttämällä on monistettu."

Hallituksen esitys HE 54/2002:
"Ensinnäkin painovapauslain sääntelykohteena on perinteinen painoviestintä, jonka rinnalle on lain säätämisen jälkeen kehittynyt monia uusia viestinnän muotoja."
50. Henry Haapalainen26.11.2003 klo 17:33
Hyvä ++juh

Minun pitää sitten ilmoittaa asianajajalleni Jorma Salovaaralle, että tulee sinulta kyselemään, miten lakia pitää lukea.
51. ++juh26.11.2003 klo 17:46
Hyva Henry

En ole juristi. Ole hyvä ja kerro ne nykyisen painovapauslain pykälät ja momentit tai lainvoimaiset tuomioistuimen päätökset, joiden perusteella laki koskee verkkojulkaisuja.
52. terok26.11.2003 klo 17:56
Olethan varmasti myös selittänyt lakimiehellesi, että kyseessä on avoin keskustelupalsta, eikä ns. verkkojulkaisu?

Kunnes joku esittää ihan oikean, voimassaolevan lakipykälän, voimme varmaankin miettiä hetkisen ihan maalaisjärjellä: eiköhän joku Helsingin Sanomien palkkalistoilla olevista lakimiehistä olisi hoksannut huomauttaa Janne Virkkuselle, jos tämä olisi päätoimittajavastuussa Nyt-liitteen verkkosivujen keskustelupalstan kirjoituksista?
53. Eki26.11.2003 klo 18:09
Anteeksi väliintulo. Kiitos näistä kommenteista, mutta jäädään nyt odottamaan sitä Salovaaran lähestymistä. Minusta olennaisinta on se seikka, että herjaus on toistaiseksi yhden ihmisen käsitys asiasta, Kunnes muuta ilmoitetaan, jatketaan normaalia elämää. Sitähän tässä on yhden ikävän asian ohessa yritettykin. Esimerkiksi chatissa on ollut oikeasti hauskaa!
54. Eki26.11.2003 klo 18:13
Niin, lisäyksenä: toivottavasti kaikki ymmärsivät, että nimimerkki MM eli joku Mäkelä käsitykseni mukaan heitti hetulaa. Sillä miehellä on hyvä huumorintaju!
55. Henry Haapalainen26.11.2003 klo 18:15
Kysykää Erkki Vuokilalta. Hänen velvollisuutensa päätoimittajana (myös lehtien) on tuntea painovapauslaki ainakin pääkohdittain.
56. Pena26.11.2003 klo 18:28
Hyvä ettei Mäkelä vetänyt asioita SOLMUUN.

;D
57. Henry Haapalainen27.11.2003 klo 12:22
Päätän vierailuni tähän. Näillä sivuilla on runsaasta nimimerkkikirjoittelusta johtuen juridinen ongelma, mutta siitä keskustelua ei haluta käydä. Valveutuneen kansalaisen pitää minun mielestäni tietää, että painovapauslaki koskee koko median kenttää, painotuotteita, televisiota ja internettiä ym. Ei ihan niin hullu ristikkofani saa olla, että uhohtaa seurata ympäröivää maailma.
58. Pena27.11.2003 klo 13:55
Kyllä mä oon joskus uhohtanu ympäröivän maailman kun oon uppoutunu ristikoihin.

:)

T: Hullu ristikkofani
59. Henry Haapalainen12.6.2004 klo 01:06
Keskustelu osiosta Keskinäisen kehumisen kerho siirtyi välillä tähän osioon. Lukekaa tämäkin.
60. Antti Viitamäki12.6.2004 klo 03:25
HH:

Sama linjahan se näköjään jatkui sitten täälläkin. Jankataan ja jankataan kaiken maailman laeista, mutta niitä tarkkoja siteerauksia ei kukaan kuitenkaan saanut palstalle kopioitua. Melkeinpä tekisi mieleni sen pohjalta veikata, ettei sieltä sopivaa kohtaa tähän asiaan löydykään.

Ja ihan turha laittaa kymmenettä kertaa tähän perään, että "painovapauslaki selvästi määrittelee" tai "sivuista vastaavan tulee lait tietää". Jos koko laki on kirjoissa, kansissa ja ilmeisesti jopa netissäkin, ei luulisi olevan vaikeaa poimia oikeita pykäliä ja siirtää ne tänne. Minä en ole edelleenkään onnistunut moisia kohtia löytämään. Se tietenkin saattaa johtua siitä, etten osaa lakitekstiä lukea, joten edetään normaalin, kaikkialla yhteiskunnassamme toimivan käytännön mukaan: se, jonka mielestä johonkin asiaan liittyy juridinen ongelma, ilmoittakoon tuon ongelman muille lakipykälillä perustellen. Mitä sitä sen enempää vatvomaan.

Muuten näkisin, että tässä säikeessä vastailu kommentteihisi on ollut, mikäli mahdollista, vielä asiallisempaa kuin säikeessä 506. Voisitko antaa edes yhden esimerkin tilanteesta, jossa sait, kuten itse niin selkeästi ilmaisit, "puukosta"?
61. tero12.6.2004 klo 10:33
En halua osallistua arvottomaan keskusteluun mutta lakipykäliin liittyvä lainaus ohessa.


Kari Tyllilä, 14.12.2003 : "Jos nettijulkaisu on vaikkapa aatteellinen ja sisältää ainoastaan toimituksellista aineistoa, on päätoimittajavastuu selvästi tarpeen. Mutta entä jos mukana on keskustelupalsta, jonka viesteihin ei toimitus kajoa? Laki nimittäin katsoo, että keskusteluviestit eivät muodosta nettijulkaisua, ellei niillä ole toimituksellista valintaa tai muokkausta."

Tässä linkki koko artikkeliin:
http://mikropc.net/kolumni/kolumni.html?id=j131
62. tero12.6.2004 klo 10:48
Toinenkin lainaus, koko artilleki osoitteessa:
http://iportti.com/WebX?13@90.ueJFaJHZevf.0@.3bc13 754

"Painovapauslain järjestysmääräykset kumoutuvat

Sananvapauslailla kumotaan painovapauslaki ja radiovastuulaki. Uudistus merkitsee myös oikeusministeriön valvontavelvollisuuden päättymistä. Samalla lakkaavat kirjapainoille ja aikakautisen painokirjoituksen kustantajille säädetyt erityisvelvollisuudet.

Timo Poropudas Julkaistu 10/12/2003 kello: 14:29 "
63. Antti Viitamäki12.6.2004 klo 11:17
No nyt se löytyi, lopullinen selvyys! Lukekaapa täältä:

http://www.helsinki.chamber.fi/artikkelit_ja_uutis et/yhtiooikeus/sananvapaus_ja_verkkoviestinta.htm

Lainaan erästä kohtaa:

"Myöskään keskustelupalstat eivät ole lain tarkoittamia verkkojulkaisuja, ellei julkaisija toimituksellisesti käsittele niillä julkaistavaa materiaalia."

Eli JOS Sanaris Oy jollakin tavalla etukäteen käsittelisi tälle palstalle tulevia viestejä, palsta saatettaisiin katsoa verkkojulkaisuksi. Mutta kun se ei sitä tee, niin asia on hyvin yksinkertainen: sanaristikot.net ei ole verkkojulkaisu, eikä se siltä osin kuulu sananvapauslain piiriin.

Asia on loppuunkäsitelty. Piste. Stop. Loppu. The end.
64. ratkoskeilija5.6.2008 klo 17:07
Löysin tämmöisen.
65. Henry Haapalainen6.6.2008 klo 02:13
Mikä ihmeen pöpö, Antti, sinun ajatuksesi ruostuttaa. Kaikki julkisesti saatavilla oleva teksti kuuluu ihan varmasti painovapauslain piiriin. Verkkojulkaisu tarkoittaa sitä, että vastuullinen henkilö ennen julkaisua tarkistaa materiaalin ja on sen laillisuudesta vastuullinen. Ei-verkkojulkaisussa sensurointi voi tapahtua vasta jälkikäteen, kun ongelma on havaittu. Se on ainoa ero.

Ja jos tähän jonkin vastaväitteen esität, et ainakaan minulta vastausta saa.
66. Henry6.6.2008 klo 02:23
En huomannut, että vastasin kirjoitukseen vuodelta 2004. Luultavasti Antin ajatukset ovat tuon jälkeen muuttuneet. Sorry.

Miksi näitä vanhoja nostetaan esiin? Rakastaako joku tämmöistä riitelyä?
67. Arvi O.6.6.2008 klo 03:01
Eki ihan selvästi rakastaa tämmöistä riitelyä. Lukekaa vaikka tuo alustus!
68. Henry Haapalainen9.6.2008 klo 01:12
Vuonna 2004 tämä sivusto oli vain yksi monista, joissa ylläpitäjällä ei ollut mitään tietoa lain asettamista velvoitteista. Vähän myöhemmin tuomistuimet alkoivat ko. tapauksista ruuhkautua.

Nyt jälkiviisaana voi sanoa, että operaattoreille olisi pitänyt asettaa velvoite kertoa asioista paremmin.
69. Henry22.6.2008 klo 01:09
Tuon nämä tekstit esiin, koska tuntuu että Ekiltä ovat päreet palaneet. Ja palamisen alkusyy lienee tuo edellinen kirjoitukseni. Jos niin on, niin eikö voitaisi puhua kiihkottomasti vain tästä, edes vähän aikaa. Olenko ehkä sanonut jotakin, mikä on loukkaavaa ja totuutta vääristelevää?

Minulla ei pienintäkään tarvetta ilkeilyyn tai kenenkään tunteiden loukkaamiseen.
70. *22.6.2008 klo 01:15
Ettei vaan menisi tikkuja silmiin...
71. JUU-EI22.6.2008 klo 01:53
Henry: Olenko ehkä sanonut jotakin, mikä on loukkaavaa ja totuutta vääristelevää?

Henry Haapalainen: "Vuokilan porukka on käsittämättömän kateellista, ilkeämielistä ja tietämätöntä."

Kaksi eri henkilöä?
72. Henry22.6.2008 klo 02:00
Sakke, onkohan tämä sinun elämäntehtäväsi? Uskon että pystyt johonkin paljon parempaan.
73. JUU-EI22.6.2008 klo 02:08
Henry Haapalainen: "Vuokilan porukka on käsittämättömän kateellista, ilkeämielistä ja tietämätöntä."
74. Eki22.6.2008 klo 09:22
Kyllähän tämä säie on parhaita esimerkkejä siitä, että tämä saitti ei toimi mitenkään lakien vastaisesti. Voin siis parin lomapäivän jälkeen ryhtyä taas laatimaan ihmisille ristikoita! Toivottavasti olen niin hyvällä tuulella, että syntyy laadukkaita ristikoita. Musiikintekijäthän sanovat usein, että hyvät kappaleet kumpuavat surusta.
75. Henry24.6.2008 klo 02:52
Ylläpidolle vain yksi nimimerkki on sallittu, ja se on ylläpito. Tuskin Eki tietää että semmoisia lakeja on valmisteltu. Enkä itsekään tarkoin tunne nykyistä tilannetta. Pitää ottaa selvää.
76. Eki25.6.2008 klo 09:42
Vaikka Henry otti aikalisän, ehkä tähänkin asiaan pitäisi jotain vastata, onhan tämä ylläpidon arvostelu jatkunut niin kauan ja aina siihen palataan. Viimeksi Olavi Kivalo, jonka lähes kaikki muut täällä saitilla jo ennalta tunsivatkin, oli Saken nimimerkki. Voin kertoa, että Sakke ei täällä ole vähään aikaan kirjoittanut eikä kauheasti lukenutkaan näitä juttuja. Jos mainitsenkin tämän julkipuolen keskustelun, niin suuni aika pian suljetaan. Puhumattakaan esim. nimestä Haapalainen. Että terveisiä sieltä. Sakella on muutakin elämää eikä sitä kannata kenenkään häntä tuntemattoman murehtia.

"Ylläpidolle vain yksi nimimerkki on sallittu, ja se on ylläpito." Tuo on muuten taivahan tosi. Jos ylläpito kirjoittaisi jollakin muulla nimellä, se ei olisi ylläpidon tekstiä.

Mutta hetkinen? Ovatko kaikki Eki-nimellä kirjoitetut tekstit siis laittomia? Eki on ylläpidon jäsen ja kirjoittaa nimellä Eki?

Jos en vielä ole joutumassa tuon takia vankilaan, niin on pakko tunnustaa, että olen kyllä joskus käyttänyt muitakin nimimerkkejä. Muun muassa nimimerkkien Team Katalin, Faijan haamu, Apu-va ja Anu Suna kirjoitukset ovat minun kommenttejani. Niillä en tehnyt kenellekään harmia. En muista koskaan kirjoittaneeni vieraalla nimellä mitään pahaa kenestäkään (Eki-nimellä olen voinut olla tyly jollekin tylysti kirjoittaneelle). Tapanani ei myöskään ole ollut räksyttää vieraalla nimellä. En oikein näe pointtia, miksi minä sellaista tekisin. Näkeekö joku muu?

Henryn arvaus minun, Saken tai Antti Viitamäen nimimerkistä ei ole koskaan osunut oikeaan. Sekin todistaa, että ei ylläpito mitään pahaa saitin hengelle halua. Kuka milloinkin haluaa sanoa jotain tai räksyttää, se ei ole vallassani (muutama jälkisensurointi on toki tehty) eivätkä ne mielestäni ole olleet sellaisissa mittasuhteissa, että niistä kannattaisi hernettä kenenkään nenäänsä ottaa. Onhan täällä sentään ihmisiä nimitelty varkaiksi, vastenmielisiksi, epärehellisiksi, ilkeämielisiksi ja kateellisiksi. Mitä on pieni räksytys sen rinnalla?

Ovatkohan nimimerkki Jukkis ja ex-puheenjohtaja Jukka Voipio edelleen sama henkilö? Tai nimimerkki Tiedoton ja Antti Skyttä? Virallisestihan näitä ei ole todettu vääriksi tiedoiksi kuin ylläpidon ja nimimerkkien itsensä suusta.

Sanon nyt valmiiksi, että en ole koskaan kirjoittanut nimimerkeillä ?, *, JUU-EI, Jukkis, pekka, Tiedoton, Tiedostava jne. En myöskään tiedä kenenkään ylläpidon ulkopuolisen sukulaiseni kirjoittaneen täällä, paitsi tyttäreni Katja kerran Englannista yhteen säikeeseen. Tätäkin on väitetty laajemmaksi toiminnaksi, mutta onhan se toki tuo yksi kertakin aika paha.

Jos minulta kysytään, minä pidän vastenmielisenä sitä tapaa, että Henry jo toistuvasti uhkaa ylläpitoa lehtensä pääkirjoitukseen joutumisella, jos kirjoittelu ei etene hänen toivomallaan tavalla.

Jatketaan tästä tilanteesta, jos on jatkamista.

Voihan se olla, että minäkin päätän panna lakimiehen näitä sivuja tsekkaamaan, jos tässä ei vieläkään rauhanpiippua päästä polttamaan. Minä nimittäin en usko, että omalla nimellä saa kirjoittaa mitä vaan ja nimimerkki ei saa sanoa mitään.
77. Henry25.6.2008 klo 13:50
Ei ihme että lukijat ovat kadonneet. Minäkään en enää jaksa lukea vaikka taidan olla teksteissä päähenkilö.
78. Eki25.6.2008 klo 14:02
Siinähän se ongelma on.
79. iso S25.6.2008 klo 14:07
Aa-puu-va! Ihmettelen mihin olen kadonnut. Voi olla että olen hukkunut jonnekin Hesari-säikeen hetteikköön.

Olen kommentoinut liiankin monia asioita, mutta mielestäni parantanut itsehillintääni ja jättänyt joitakin asioita omaan arvoonsa, jonka muut ovat saaneet määritellä. Tätä nyt kuitenkin ns. ääneen ihmettelen.

Kirjoitusten määrän voi todeta silmällä. Kirjoittajien määrää voi arvailla: se lienee pienempi kuin nimien ja nimimerkkien määrä. Toki oikein vainoharhainen (enkä nyt viittaa mihinkään suuntaan) voisi epäillä että jokainen viesti on eri henkilön kirjoittama ja jotkut viestit useiden henkilöiden yhteistyötä.

Lukijoiden määrää ei voi tietää kukaan, joten lukijoiden vähenemistäkään ei voi tietää. Nettiviisailla ja varsinkin ylläpidolla voi olla keino saada selville palvelimella ja/tai sivustolla käyntien määrä. Jos kuitenkin halutaan olla tarkkoja eikä heitellä perättömiä väitteitä, voi olla että joku klikkailee itsensä sivulle ja poistuu lukematta.
80. RA25.6.2008 klo 14:22
Niin. Henryhän tuossa juuri ilmoitti, että l u k i j o i d e n määrä on vähentynyt - ainakin yhdellä. Hänellä. Kyllä sitä on pidettävä varmana tietona.

Kaiken kaikkiaan urputan edelleen, ettei tämmöiset "keskustelut" ole mistään kotoisin; Ensin joku heittää jotakin ja kun joku/jotkut asiaan ottautuvat, tulee äkkiä kuittia, että väärin ottauduttu.

TAAS TULI IDEA: Kun haluaa kirjoittaa tänne oman JULKILAUSUMAN (ei halua keskustelua eikä muita näkemyksiä), niin voisi laittaa jo otsikoksi JULKILAUSUMA ja perään mahd. oma nimi tai nimimerkki.
81. Sakari Wirta25.6.2008 klo 14:30
JULKILAUSUMA
82. Heh25.6.2008 klo 20:47
"Ensin joku heittää jotakin ja kun joku/jotkut asiaan ottautuvat, tulee äkkiä kuittia, että väärin ottauduttu."

Niin, tai sitten tulee kuittia, ettei "tämmöiset 'keskustelut' ole mistään kotoisin". Jokainen palstapoliisi kun hyväksyy vain oman totuutensa ja omat sääntönsä ainoina oikeina. Ja palstapoliisiksi itse itsensä julistaneet ovat aina yhtä ikävän aktiivisia julistamaan toisille "totuuksiaan" - ja sanelemaan muille sääntöjään, joita eivät kuitenkaan itsekään noudata. Mitenkä se juttu niistä rikoista ja maloista (vai tikkuja ja halkojako ne nykyään ovat) menikään...?
83. RA25.6.2008 klo 20:54
heh, AUTS! Osui.

Kaikenlaista olen täällä kirjoittanut, mutta en "itse itseäni palstapoliisiksi julistanut". Kyllä tuo nimitys on muutaman muun antama.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *