KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 5.12.

5219. IS-viikonloppu 5.12.

Jaska6.12.2009 klo 16:38
Taidan olla eka kommentoija. Tarkoitan siis julkisesti. Todennäköisesti lausuntoja, sapekkaitakin, on jo ehditty antaa omissa piireissä. Vai liitelevätkö vakiohenkilöt niin korkealla itsenäisyyden sfääreissä, etteivät sen aattonakaan kajonneet alfikseen tai ehdi sitä kehumaan plus- tai miinusmerkkisesti.

Pahis oli, eilen pari tuntia, tänään se tuplasti, tosin toisella lohkolla mäkikisaa seuraten. Tyypillistä Simbergiä sikäli, että sanasto on loppujen lopuksi vallan simppeliä, kuten oikeassa alanurkassa. Se ratkesi niin minulta kuin PP:ltäkin viimeiseksi. Vihjeitys oli siis jälleen kerran pääosassa. Mutta on varsin mahdollista, että joku laatijan kanssa sinuiksi päässyt on jopa aloittanut sieltä. Minä joudun siis vielä kunnioittaen teitittelemään Alfia!

Itsenäisyyspäivää omalla tavallaan juhlistava ristikko kiilaa komeasti vuoden kärkikolmikkoon arvosananaan täysi kymppi.
2. Lauri Kultti6.12.2009 klo 19:04
Eilinen vierähti kyläillessä, joten Alfiin ehdin keskittyä vasta tänään kotiuduttuani. Ja kyllä lähti nihkeästi käyntiin. Meinasin jo jättää sikseen, mutta valmistui se lopulta kuitenkin. Alaoikea oli hankala, mutta ylivoimaisesti hankalin minulle oli pääkuvan alla oleva pikku nurkkaus. Mitään kysymysmerkkejä ei jäänyt eli ihan selvä lopputulos. TERÄSMIEHEN TRIKOOT ylhäällä keskellä aukeni ekana.
3. KKK7.12.2009 klo 00:57
Mitä mahtavat kirjaimet tarkoittaa.. Tietenkin keskenäisten kehujen klaani. Melko vähiin ovat menneet kesinäiset kehujat, ellei PP:tä lasketa joukkoon.
4. TAM7.12.2009 klo 19:05
Mulla on muuten täys, mutta vasen alanurkka on vielä ymmärtämättä.
5. Marco Poloinen7.12.2009 klo 22:43
Ihan veikeästi vaihtelevat nuo nurkkavaikeudet itse kullakin. Päällekirjoittaneella ei lauantain nimissä suvainnut (kohtuudella) tuo Lauriakin kiusannut pääkuvan alus avautua, joten panin koko homman telakalle. Täytyy huomenna palata asiaan ja katsoa, onko mitään kehitystä tapahtunut ajatustoiminnassa.

Moittimista ei toistaiseksi ole kuin omassa tajuamisessa.
6. TAM7.12.2009 klo 22:59
Ei ristikossa mitään vikaa ole, mutta kun pää raksuttaa tyhjää
7. VeiLeh8.12.2009 klo 12:52
Pitkän yrittämisen jälkeen sain valmiiksi ja tajusinkin suurimman osan vihjeistä. Vain vasemman alanurkan HUOMAA IÄN TUOMAA PATINAA herättää vähän kummastusta. Siihen voinee lauantaina palata. Simbergin ristikot ovat minulle aina vaikeita. Eikä tämä tehnyt poikkeusta.
8. Marco Poloinen8.12.2009 klo 14:46
Ajatustoiminta ei liene kummemmin kehittynyt, mutta puhtaalle paperille piirretty "apuristikko" avitti nurkan ratkaisuun reilussa varttitunnissa. Jossain vaiheessa alkaa nuo kirjainten haamukuvat sotkemaan, varsinkin kun joutuu varomaan ohuen lehden puhkikumittamista.

Olihan siinä yllätyksellisyyttä, vaikka jokunen "oikeista" sanoista olikin tyrkyllä alusta lähtien. Vaikeita nämä ovat (aina olleet) minullekin, siksipä olen tekijälle osoitetun 'hyvä ristikko' -kehun lisäksi myös varovaisen tyytyväinen itseeni...
9. ö8.12.2009 klo 17:36
Vihjeet PYHÄSSÄ KIRJASSA IDÄSTÄ ja TORIMUIJA! eivät olleet parhaasta päästä.
10. pirjo8.12.2009 klo 18:35
Mukava nähdä, että teettää muillakin töitä! En ole edes vielä saanut sitä vasenta alanurkkaa vedenpitäväksi... Haastava ja siksi niin ihana. Onneksi perjantaihin on vielä aikaa.
11. pirjo8.12.2009 klo 22:30
No tulihan se nurkka valmiiksi. Yksi piilokirjain ristikosta vielä uupuu, eli se TORIMUIJA! on auki, mutta olkoon. Lätkäisen siihen luontevasti sopivan vokaalin ja "katson mihin se riittää". Ellei sitten yhtäkkiä ilmaannu jokin älynväläys...

Parhaita vihjeitä oli niin paljon, että mitäpä niistä nostaisi esiin? OSANEN oli mukava ULKOKUORI KOVAKIN, VALINTA oli tuore, PÄSSI serlvisi risteävillä, kun ensin ne sai kuntoon.
12. vk11.12.2009 klo 14:57
Minua ärsyttää Simbergin ristikoissa vihjeytyksen epämääräisyys,
vastaus voi olla mitä tahansa maan ja taivaan välillä. Tällä tavalla
saa ristikkoon vaikeutta, mutta haluaisin silti ratkoa risti-
koita, joissa vastaussanan keksiessään voi huutaa vaikka
heureka! tämähän se oli. Esim. Pitkälän ristikot mieluisia itselleni
tästä syystä.
13. VeiLeh12.12.2009 klo 14:38
Minua jäi vaivaamaan vihjeen HUOMAA IÄN TUOMAA PATINAA ratkaisu. Saamani ratkaisu on järkevä, mutten ymmärrä mikä vihjeessä viittaa monikkoon.
14. Masi12.12.2009 klo 16:47
Yhdyn täydelleen vk:n mielipiteeseen. Simbergin ristikoista puuttuvat AHAA-elämykset kokonaan. Vaikeuden aiheuttaa pelkästään vihjeiden ja vastaussanojen löyhääkin löyhempi yhteys. Esimerkiksi VÄRIKÄS TAPAUS.Vastaussana voi olla ihan mitä tahansa.
15. Jaska12.12.2009 klo 18:23
VeiLeh, miksi pitäisi viitata monikkoon? Jos lisää vihjeen alkuun sanan HEISTÄ, ratkaisusana tuntuu ihan oikealta, eikö niin. Ilman sitä vihje on hieman vaikeampi, niin kuin koviksessa kuuluu ollakin.
16. OP17.12.2009 klo 16:57
Vihdoinkin täynnä!

Kyllä näitä "Alffeja" saa ihan kulina ratkoa.

Vasen laita taas pidätteli (kuten myös hänen kahdessa edellisessäkin, nyt sentään sain valmiiksi),
apuna toki oli MP:n "puhdas pöytä idea" ja Jaskan -HEISTÄ-.

Olen samaa mieltä vk:n ja Masin kanssa.
Ei minullekkaan tule hyviä fiiliksiä muutamista ratkaisusanoista, ymmärrän, mutta ei kuulu synonyymisanastooni (joka tosin on aika suppea).

Mutta kyllä näitäkin tarvitaan, joukahaiselle jotkakin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *