KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 21.11.

5198. IS viikonloppu 21.11.

Lauri Kultti21.11.2009 klo 13:01
Tonin kolmipalloinen lähti niin sutjakasti käyntiin, että ehdin jo uumoilla pallotuksen menneen pieleen. Mutta vaikka ristikossa olikin monta selkeää aloituspaikkaa, tuli se odotettu (ja oikeastaan kaivattukin) stoppi vastaan. Oikea laita takkusi pisimpään. Ylhäällä oikealla on ihan hauskasti juonittu uudella tavalla vanha idea.
2. Ã¶21.11.2009 klo 16:28
Minullekin ihan sopivan vaikea. PIINAAJAN LUOMA oli hyvä, mutta paras kuitenkin oli T____ VOI VIEDÄ TÄMÄN!, koska keksin sen ilman risteäviä sanoja.
3. Pena21.11.2009 klo 20:06
Jepulis, (epä)tasaisesti takkusi oikealta vasemmalle - vaikealta osemmalle! d=)
4. Jaska22.11.2009 klo 19:32
Oli alkuun sen verran kuvallista takuntaa (C), että ennakoin jo tavallista kukuntaa iltamyöhään. Tulipa Pitkälä taas pitkä koviksesi hukista, mumisin, pitäisi leukaasi nekata koukkua opiksi ja ojennukseksi. Mutta sitten ymmärsin, ettei se siitä muutu, vaikka öljyssä keittäisi!
5. Owlie23.11.2009 klo 13:22
Täynnä on. Vuorokausi meni tuhertaessa vähän kerrallaan. Viisisakarainen ja joidenkin pitkien loppuosat hidastuttivat penteleesti.
6. TAM23.11.2009 klo 19:10
Nyt on täysi. Haksahdin maitotuotteeseen ja jouduin väärille urille. Eilinen päivä meni melkein vain tuijotellessa isoa Ctä.
7. RA23.11.2009 klo 19:44
Oletteko muut samaa mieltä, että tämä Tonin C-ristikko oli paljon vaikeampi kuin edeltäjänsä B-ristikko? Minulle ainakin oli.

Yritin tuota itekseni vähän miettiäkin, että mistä syystä. Onko löydettävissä jotain olennaisia eroja esim. vihjeityksissä? Tai sanastoissa? Saattaisi olla laatijallekin kiinnostavaa palautetta. Tarkoitan nyt lähinnä tuossa pallotusmielessä, että minkälaiseen vaikeustasoon laatija on tähdännyt JA mitenkä se sitten osuu ratkojien kokemuksiin.

Tokihan kaikenlaiset "yleiset syyt" selittävät vaihtelua yhden ratkojan kohdalla. Joskus vaan sujuu. Ja joskus sitten sujuu hitaammin. Molempi parempi.
8. marjuko23.11.2009 klo 20:38
Kyllä tässä ainakin minulla on paljon enemmän järsittävää kuin viime viikonlopun puoli palloa kevyemmässä, jos sitä tarkoitat, RA. Palloilla ei ole merkitystä, on muita käsitteiden sulkuja, jotka pitäisi saada auki. En ole vielä ehtinyt kunnolla syventyä, mutta vähän hirrrvittää.
9. RA23.11.2009 klo 21:04
Tarkoitin vertailua kahden Pitkälän Tonin ristikon välillä: Se 24.10. ilmestynyt B-ristikko ja tämä lauantainen C-ristikko.
10. marjuko23.11.2009 klo 21:19
Ah, joo, sana edeltäjä vei mut harhaan. Nämä Pitkälät ovat yleensäkin sieltä syvemmästä päästä, putoo nyt sitten mihin tahansa.
11. RA23.11.2009 klo 21:22
Lisään vielä: En nyt niinkään ole hakemassa mitään eksaktia "pallotussysteemiä", koska sellaista tuskin on kehitettävissä. Se on todettu täälläkin jo monet kerrat. Pallotuksethan ovat aina vain viitteellisiä arvioita siitä, mitä SUUNNILLEEN on odotettavissa, eiköstä näin?

Mutta yleisimmin kiinnostaisi, että JOS laatija on tähdännyt tietyillä ristikoillaan johonkin tiettyyn vaikeusasteeseen ja JOS monet ratkojat sitten kokevatkin isohkon eron kahden saman laatijan ristikon välillä... niin... että mistä on kysymys.

Tämä kaikki siis JOSsitellen: Useinhan arviot menet ristiin rastiin, ettei kukaan saa selvää, mikä loppujen lopuksi oli yleisesti helppo ja mikä vaikea ja mikä olisi ollut (absoluuttisen) oikea pallotus.
12. lars23.11.2009 klo 22:49
Mulla kyllä aukeni tämä viimeisin Pitkälä helpommin kuin edellinen.Miksi joku ristikko ratkeaa melkein samantien ja toinen ei,siinäpä kysymys.Johtuneeko omasta mielenvireydestä,laatijan mielenliikkeistä...Nautinto on kuitenkin saada ahaa-elämyksiä(silloin kun niitä tulee),kiitos siitä loistaville laatijoille,jotka jaksavat tahkota.
13. Jaska23.11.2009 klo 23:00
Minulta meni tähän peräti puolitoista tuntia
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- vähemmän kuin B-ristikkoon. Oikea pallotus.
14. RA23.11.2009 klo 23:10
OK. Menevät miten menevät. Mikä mitenkin ja kenelläkin.

Korkeintaan kai sitten voisi yrittää tehdä semmoista omaa analyysiä, että miksi joku ristikko on itselle helppo ja joku toinen itselle vaikea. Siis vaikka on pallotettu yhtä vaikeiksi tai vaikka toiset sanovat päinvastoin. - Ehkä siinä ratkojana jonkun oman kehittämistä vaativan alueen saattaisi bongata.

Mutta mitäpä siitä.
Oikeastaan - tarkemmin ajatellen - ihan sama!
15. RA23.11.2009 klo 23:35
Arvioipas vaikka Jaska sitten, miksi tämä Tonin C oli sinulle noin selvästi helpompi kuin Tonin B? Olisi kiinnostavaa kuulla.

Voiko sitä tiivistää muuhun kuin johonkin yleiseen "näin ne nyt meni"-toteamukseen. Löytyykö vihjeistä tai sanastosta mitään selittävää tekijää?
16. tonimikael23.11.2009 klo 23:59
Kiitos Lars ja Jaska! Minä jo hetken ehdin luulla, että tässä pitäisi alkaa tehdä jotain.
17. Jaska24.11.2009 klo 00:07
Uskaltaisiko sen verran valaista asiaa, että tässä C:ssä oli muutama minulle oitis auennut sana, vartissa jo toista kymmentä. B:ssä ekan puolen tunnin aikana äheltyi pari - kolme sanaa.
18. RA24.11.2009 klo 00:15
Tee sinä Toni vain näitä tämmöisiä ristikoita... ja anna meidän ratkojiesi hoitaa (ajattelu- ja) luulottelupuoli ;-D
19. tonimikael24.11.2009 klo 01:09
Okej, RA! :)

Ihan vain teidän tiedonjanonne vuoksi kerron, että B:n vihjeisiin käytin paljon kauemmin aikaa kuin C:n. C:n kanssa nimittäin tuli sen verran kiirus, että väsäsin sen vihjeet muistaakseni parissa-kolmessa tunnissa.
20. Lauri Kultti24.11.2009 klo 09:37
Kyllä tämä C oli minulle huomattavasti helpompi kuin B. Kuten jo säikeen alussa ehkä tuli ilmi, kokemukseni oli siltä osin samanlainen Jaskan (24.11. 00:07) kanssa, että oitis löytyi useampi varma (hm, näitä "varmoja" on tietysti monenlaisia!! :)) sana. Sellainen aina auttaa kummasti.
21. jenisei24.11.2009 klo 10:34
Ja nyt odotamme innolla Tonin D-ristikkoa ;)
22. Eki24.11.2009 klo 10:38
D on huono T (T=i).
23. OP24.11.2009 klo 16:42
Sitä saa, mitä tilaa :-(

:-)
24. RA24.11.2009 klo 18:17
... alkaa vaikuttaa pikku hiljaa siltä, että olen (kröhöm) ainoa, joka ymmärtää Tonin HYVIN harkittuja vihjeitä. Oli se B minulle vaan niiiin paljon helpompi kuin tämä C.

Mutta niinkö monesti jo sanottu. Molempi parempi. Sitä vartenhan näitä tehdään, että ratkojana saa mietiskellä, pyöritellä ja keksiskellä.
25. marjuko24.11.2009 klo 20:31
Täällä taas kohina alkaa heiketä, signaalit vastaavasti vahvistua ja kasa TONIHYVIÄ vihjeitä on auottu. Enkä aio vielä kipata, katsotaan mihin kantti riittää.
26. suomalainen26.11.2009 klo 08:43
Valmista tuli viimein todella kovan punnerruksen ja yritysten ja erehdysten kautta, vaikka sen hampurilaisen sämpylän puolikkaan yhteys vihjesanaan ei auennutkaan.

Pitkälän kolmoset ovat ainoita kolmipalloisia, jotka joskus saan ratkotuksi, joten kyllä ne varmaan keskimäärin ovat vähän helpompia kuin muiden laatijoiden vastaavat.
27. RA26.11.2009 klo 11:55
HAMPURILAISEN SÄMPYLÄN PUOLIKAS (4) oli ehkä - hmmm - hieman 'ylivihjeitetty'?
28. suomalainen26.11.2009 klo 13:48
Ai, no nyt sekin valkeni, tietenkin! Ihan hyvä yhteyshän sieltä löytyi, lopulta. Kiitos, RA.
29. kari kämäräinen27.11.2009 klo 18:59
Nyt sen sitten selätin. Oikean alareunan kolome aukiota pisti kampoihin niin paljon, että siitä iso miinus Tonille! Muuten pelkkää plussaa.
30. marjuko28.11.2009 klo 10:02
Tässä männä viikolla tuntui loppuvan sekä virta että aika, mutta eilen kimpaannuin niin, että jätin sikseen melkein kaiken muun paitsi hain safkat kaupasta ja aloin tuijottaa. Pelkällä tahdonvoimallako se sitten meni nurin, mutta niin kävi eikä tarvitse enää tuijottaa vaan saa tyytyväisenä ihailla maisemaa. Ja ehtii vielä lähettää ratkaisunkin!

Hirvittely oli sikäli turhaa, että useimpien vihjeiden ja ratkaisusanojen välillä oli suorin ja selkein mahdollinen yhteys, mikä ei tarkoita läpikirjoitusta vaan ilmeistä iskevyyttä. Sitten ne, joiden kauhistelu oli ollut aiheellista, ihastuttivat vinhasti kirkastuessaan. Olisiko käynyt niin, että onnistuin löytämään laatijan taajuuden ja sen signaalit - ainakin tällä kertaa ja toivottavasti myös jatkossa.
31. OP28.11.2009 klo 14:05
Saimpas minäkin tämän valmiiksi!

Kyllä oli minulle vaikein Toni, tänävuonna, jos B oli kolmepalloinen, tämä oli neljä.

Alussa sain suht helposti 1/4 osan valmiiksi, sitten tuli täys stoppi.
Eilen tartuin minäkin tosissani ristikkoon ja sain sen jo lähes valmiiksi, mutta vasen alakulma jäi kesken.
marjukon -selkeät ja suorat vihjeet-, sai minut muuttamaan ajatustapaani, olin miettinyt niitä aivan liian monimutkaisesti,
toki yksi "varma" oli myös esteenä.

Loppujen lopuksi tästä jäi "hyvä maku suuhun".
32. RA29.11.2009 klo 10:42
Yläreunassa on vihje KÄRKEÄ VASTEN ja vastaussana on PALO. Vai onko se sittenkin PAKO? PANO? PATO?

Kärjestä assosioitui ekaksi palokärki... mutta tuo VASTEN-sana vähän hämmentää, että mitenkä se tulisi tajuta. Mitenkäs muut tulkitsitte ja mihin päädyitte?
33. RA29.11.2009 klo 10:47
... ja tietysti... mitä Toni itse tarkoitti?
34. marjuko29.11.2009 klo 11:01
Musta se PALO menis mukavasti sitä kärkeä vasten ihan siis yhdyssanana. Mulla on taipumus lähteä liikkeelle kaukaa mielikuvituksen tuolta puolen ja vainuta ansoja ja onkaloita joka puolella. Joita ei sitten olekaan. Ainakaan tässä Pitkälässä, josta nyt kiinnostuin kun en ollut hetkeen ehtinyt näitä ratkomaan. Katselin haikeana vierestä kun te prot kietaisitte niitä tosta vaan.
35. tonimikael29.11.2009 klo 12:36
PALOa ajattelin juuri tuon PALOKÄRJEN kautta.
36. Marco Poloinen29.11.2009 klo 15:28
[Raskain mielin olen seurannut näitä kommentteja. Uskon ihan oikeasti, että olen jäänyt onnesta osattomaksi, ja pääasiassa syystä siitä, että paikallinen "lantahantelni" oli (muka) unohtanut noutaa Iltikset. Tietysti olisin voinut toistatunnin autolenkin myötä käydä "keskikylältä" noutamassa, mutta arvelin alkuviikosta löytäväni jonkun baarin lukulehden. Toisin kävi.

Näinä aikoina, kun "Käy pimeys päälle lailla pommikonelaivueen..." olisi C-kirjaimen saloihin syventyminen tehnyt eetvarttia, niin uskon. Onneksi tuo Ekin kakspuolonen vähän (aikaa) lohdutti...]
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *