KESKUSTELUT > RISTIKOT > MARRASKUUN IISAKKI

5167. Marraskuun Iisakki

Lauri Kultti3.11.2009 klo 17:07
Marraskuun lehti täyttyikin reippaammin kuin lokakuun. Pisimpään jumittivat Simbergit. Sivun 22 oikea yläkulma pisti pitkään kampoihin. Oikean alakulman karkin kuva ihmetytti, mutta googlaus toi mielenrauhan. Takakannen seitsemäs kuva-arvoitus oli hankala, koska kovin vakuuttuneena hain ideaa ihan väärästä "oivalluksesta".
2. uusi4.11.2009 klo 23:33
Ja minä kun luulin, että tässä ihmetellään missä marraskuun Iisakki viipyy. Se on siis ilmestynyt? Minä olen etsinyt monesta paikasta, Ärrältä ja kaupoista, vaan ei löydy. Luulin, että se on myöhässä.
3. Marco Poloinen5.11.2009 klo 00:04
Simbergit, niin. Tuo Laurin ilmineeraama nurkka jumittaa, ja kuvan allakin vähän. Eikä helpompikaan mikään läpikirjoitettava ollut. Eroja on.

Aulis ei jaksa pitää otteessaan, vähän pakkopullalta tuntuu taas kerran.

Muut ovat "ihan hyviä", mutta tuntuvat arvioitaan helpommilta. Kaamosko vaikuttane, kun ei oikein tunnu vihjeistä löytyvän elähdyttäviä herkkuja...
4. vanhus5.11.2009 klo 08:42
Anna ,Lauri, pikku vinkki siihen ylänurkkaan, ei tunnu välähtävän.Kaikki muu on valmista.
5. Aurooran pappa5.11.2009 klo 09:32
Simbergin "Lepopäivän ratoksi" ristikko sivu 22 kuvan alla vasen laita on liikennevalot. Onkohan Alfilla mennyt vähän tuo valojen järjestys sekaisin kun alimmasta valosta tulee ajokieltoa ilmaiseva sana,alin vihreä!
Samoin tähtitavasta katsellessa takasivu. En saa tuolla konstilla sitä mikä siitä tulee, "Pisarasta" kun ottaa E kirjaimen pois on jäljelle jäävät kirjaimet ovat väärässä järjestyksessä, muodostettaessa järkevää tähtikuviota.
Tää juttu olis kait pitäny olla paikassa Pisti silmään ne pienet virheet, vai onko nää jo isoja virheitä.
6. Seppo5.11.2009 klo 09:48
Liikennevaloista olen Aurooran papan kanssa samaa mieltä, mutta tuosta "pisarasta" en kyllä virhettä löydä.
7. Aurooran pappa5.11.2009 klo 10:20
Juu se pisara juttu voi olla mulla tulkittu väärin .Ja kun sitä katselin niin keksin sen .Olin tulkinnut miehen pään TUKKA ja siit K pois on TUKA ja sit siihen loppuun tulevat kirjaimet olivat väärässä järjestyksessä. Aika ovela.
Siis luulin tähdistöä TUKAANIksi. Pisaran olin tulkinnut AINE. Ei pitäisi luulla.
8. Lauri Kultti5.11.2009 klo 10:52
Enpä kiinnittänyt mitään huomiota tuohon liikennevalolapsukseen.

Vanhus: onhan tässä vielä yli kuukausi aikaa palauttamiseen. Lieneekö asiallista vielä tässä vaiheessa vihjeitä jakaa? No, se TUOTUA PUUAINESTA ei ollut ainakaan minulle ensimmäisenä mieleen juolahtanut.
9. vanhus5.11.2009 klo 20:18
Eipä juolahtanut mullekaan,piti oikein tarkistaa,kun se rupesi siihen tulemaan. Kiitos kumminkin!
10. Aurooran pappa11.11.2009 klo 17:13
Onko tämä Iisakin Ristikot sellainen lehti ettei siitä saa kysyä mitään apua?
Minua ihmetyttää Simbergin ristikossa Lepopäivän Ratoksi sivu 22 oikea alanurkka siinä se karamelli M=V, en saa mitään järkevää siihen.Voihan mulla olla siin pystysanat väärin mut samoin se ajettu pellolle on hakusessa.Onhan tässä vielä aikaa!
11. Marco Poloinen11.11.2009 klo 18:23
Ainahan sitä kysyä saa, avun antaminen on sitten jo kinkkisempi juttu. Ainakin meikäläisestä Jukkiksen sanoin " itseään vissiin kovinkin hyväsydämisinä pitävät" -kategoriaan luokitellusta ja täydellisen pidättyväisyyden linjasta silloin tällöin lipsuneesta siltä tuntuu...

Ehkäpä maineeni ei sanottavasti enää huonone jos hieman hipaisen kysymystäsi. Arvelen sinun kuuluvan semmoiseen ikäluokkaan, että tarvitset jotain kättä pitempää tai leveämpää varmistuaksesi ko. sanan "järkevyydestä", vaikka se olisi oikea ja oikeinkin (ellet ole intohimoinen julk(k)ismedian seuraaja). Virhemahdollisuus pystysanoissakin on mahdollista, eiväthän ne vihjeet ihan itsestään selviä ole.

Tämmöistä, osin koettua, osin mutua, kannustushengessä!
12. leena11.11.2009 klo 20:18
no nyt kyllä menin poloisen vihjeestä sekasin kun seinäkello. Siis, vissiin se koko alanurkka on mulla väärin, ei käy tuo vihje sitten ollenkaan yksiin minun ratkaisun kanssa :)
13. Marco Poloinen11.11.2009 klo 20:55
No joo... oikeastaan taisi vähän sumeaan muistikuvaan perustua tuo "arvelu". Mielestäni selvitin kyseisen yhteyden, mutta toistamisen suhteen kävi vähän kuin entiselle suprajohtavuuskokeelle, eli ei onnistunut. Eli jos hetken päästä kellosi kukkuu 9 kertaa, olet palannut normaaliksi! ;-)
14. Marco Poloinen11.11.2009 klo 22:36
Itse- ja vähän muunkin tutkistelun jälkeen täytyy vielä palata asiaan. Ihan totta, löysin mielestäni vihjeestä mieleentulevalle lyhyellekin versiolle yhteyden, mutta lienen ollut unenpöpperössä.

Oikeasti täytyy todeta Aurooran papalle, että mitä vanhempia asioita muistat, sen parempi. Varmaan aikanaan kansakoulusi kolmannella luokalla on jo jotain ratkaisusanaan liittyvää kerrottu. Siis jotakuinkin täysin päinvastoin kuin ensin "arvelin".

Ja leenalle kiitokset "herätyksestä"!
15. Lauri Kultti12.11.2009 klo 07:57
Ihan omituinen sana minullakin siihen Aurooran papan utelemaan M=V -kohtaan tuli. Mutta googlauksen jälkeen se ei enää ihmetyttänytkään.
16. Olzi17.11.2009 klo 14:47
Pikkuisen liian pitkälle menevät joskus vihjeet!!!
17. Kirppu17.11.2009 klo 15:19
Nyt tökkii tuo oikean alanurkan nainen peilikuvassa. Olisiko kellään antaa vihjettä?
18. Olzi17.11.2009 klo 17:52
Älä pitäydy siinä ilmeisimmässä peilikuvassa...
19. vaivaaja19.11.2009 klo 11:33
Nyt on kuulkaa sellanen juttu että Alfin lepopäivän ratoksi -ristikon oikea yläkulma jahittaa. Olen tehnyt koko ristikon, mutta siihen sinne kulmaan voi tulla kaksi ratkaisua. Kummassakin on yks vähän "outo" sana! Mitäs nyt, arpomallako laitan toisen ratkaisun vaan siihen? Mistä näitä ikinä tietää mikä on laatijan mielestä se oikea!
20. Marco Poloinen19.11.2009 klo 12:59
Enpä osaa sanoa, kun itsellä on tarjolla vain yksi ratkaisu, jossa on kaksikin vähän "outoa" sanaa. Toinen on "kansanomainen" versio asiasta(an) ja toinen minulle entuudestaan tuntematon "uussuomennos" sinällään entuudestaan tutusta asiasta. Muutaman muun melko yleisesti vihjeeseensä liittyvän sanan myötä ne kuitenkin vastaavat vihjeitään niin hyvin, ettei ole tarvetta etsiä toista ratkaisua.

Laatijan mielen sisään ei varmaan ikinä ihan varmasti pääse, mutta käytäntö on kyllä osoittanut, että ainakin laatutietoisten tekijöiden ristikoihin kannattaa mahdollisista vaihtoehdoista valita se, joka näyttää virheettömämmältä. Lähes aina se osoittautuu olevan laatijan(kin) mielestä se oikea. Pitempiaikainen tutustuminen tekijän "tyyliin" antaa tietysti pontta valintatilanteessa.
21. vaivaaja19.11.2009 klo 18:17
Alfin tyyli on kyllä mielestäni tosi hyvä! Vihjeet ovat kyllä joskus tosi vaikeita heti käsittää, mutta kun välähtää, niin AINA tulee tokaistuksi että "no niinpä tietysti, oishan tuo pitänyt heti hoksata!" Vastaussanat ovatkin sitten tosi järkeviä.
Mielestäni hänellähän ei mitään tosi outoja sanoja tai näitä oudompia"uussuomennoksia" ristikoissaan vilise. Niinkuin yllämainitussakin ristikossa, eipä mitään ihmeellisyyksiä, lukuunottamatta tuota ylänurkkaa, jossa mulla siis ongelmia...
Laitanpas sitten sen vaihtoehdon, joka nyt vois olla "vähemmän virheetön" :) Kiitos Poloiselle!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *