KESKUSTELUT > RISTIKOT > SANASEPPO 3/09

5103. Sanaseppo 3/09

Eki2.10.2009 klo 10:59
Paino on tehnyt työnsä ripeästi ja lehti tuli ainakin yllekirjoittaneelle tänään postissa.

Painomenetelmä on muuttunut ja tuloksena on aiempaa teknisesti selvästi parempi lehti.

Sisällössä on paljon mielenkiintoisia tehtäviä, etenkin niille, jotka eivät olleet Houtskarissa. Siellä ratkotut ristikot ovat lehden runkona.
2. Marco Poloinen2.10.2009 klo 14:19
Tuli päivystettyä postilaatikolla oikeaan aikaan. Sain Sanasepon postinjakajarouvan lämpimän - ehkä hieman kujeellisenkin - hymyn kera suoraan käteen. Ihan kuin olisi lämpimäisleivän saanut!

Jutut (Ristikon takaa -"ta" lukuunottamatta) luettu ja kiitoksin hyväksytty. Ristikoita katselin vasta "sillä silmällä". Ja "Epäidenttisiä" tuijotin hetken epäuskoisena; että tuommoisiakinko oikeasti on olemassa! Saapa nähdä miten on sanoissa laaduntarkkailu pitänyt kutinsa...
3. 02.10.2009 klo 21:37
Sanaseppo tuli myös minulle tänään. Mainitsin sen
vahingossa 2/09.
4. jpq5.10.2009 klo 04:25
Tulipa tännekin ja miten vaihtunut? eli onko tietoa tarkemmin.
vanhojen jälki näytti jossain jutuissa vähän tosiaan heikolta. no
raitoja kuvissa ikävää no tämä ei ole varsinainen kuvataide julkaisu
niin sen ymmärtää.
5. aspe 1235.10.2009 klo 12:34
Houtskarin Kimpassa-ristikko on palkintotehtävänä. Ovatko Houtskarissa jo kertaalleen ristikon ratkaisseet mukana palkintojen arvonnassa?

Pääkirjoituksessa kehotetaan laajentamaan ajatteluamme ja lisäämään sanoja. Kirjoittajalta sanat loppuivat kesken. Mikä on "jutska" yleiskielellä?
6. RA5.10.2009 klo 12:59
Kimpassa-ristikko:
Voivat olla mukana palkintojen arvonnassa, JOS nyt kukaan toistamiseen ristikon ratkoo/täyttää ja vielä lähettääkin. Tuskinpa palkintojen arpoja tsekkaa, ketä Kesäpäivillä oli ja etenkin ketkä ko. ristikon siellä ratkoivat. Kaikkihan eivät siellä osallistuneet tähän "kimpparatkontaan".

Pääkirjoitus:
jutska ~ juttu, asia
7. RA5.10.2009 klo 13:22
Vielä palkintojen arpomisista: Ja samapa tuo, miten, missä ja milloin ristikko on ratkottu. Lehden mukana ristikon saaneilla on sama mahdollisuus tehdä se Kimpassa kimpassa. Skytän Antti ja Joutsin Pekka sitä oheisjutussa jopa suosittelevat.
8. aspe 1235.10.2009 klo 13:26
Houtskari: Kerättiinkö valmiit ratkaisut takaisin?

"Jutska": asiatekstiin asiallista kieltä, kiitos.
9. RA5.10.2009 klo 14:04
Juu juu. Asiatekstiin. Totta kai.
10. iso S5.10.2009 klo 17:07
Joutsin ristikko muuttui varsin ajankohtaiseksi. Veikko Huovinen kuoli eilen.

Markku Mäkelä kirjoitti täyttä asiaa vihjeiden sijoittelusta ja valaisi mieltämme osuvin esimerkein. Yksi kuvahan puhuu enemmän kuin tuhat sanaa, joten viiden kuvan ansiosta MM:n juttu oli yli 5000 sanan arvoinen.

Joutsin ristikko on ainoa johon olen ehtinyt syventyä. Kunnioitettu mestari sortui ainakin lähelle MM:n tarkoittamaa tavutusta:

JUMAL-
TEN SO-
TURI-
SUKUA

voisi yhtä hyvin tai paremminkin olla
JUMAL-
TEN
SOTURI-
SUKUA

Samassa ristikossa on näyttöä siitä että yhteen ruutuun yhdelle riville saa mahtumaan 7 merkkiä.
11. Jaska5.10.2009 klo 18:00
Upean iskevä vihje JUMALTEN SOTURISUKUA tosiaan vähän lässähtää tavutuksen johdosta. JUMALTEN olisi tosiaan seitsenkirjaimisena mahtunut yhdellekin riville. Vähemmän poeettinen JUMALIEN sitäkin väljemmin.

Itse proosallisuuteen taipuvaisena olisin vihjeittänyt pehmikseen ko. ratkaisusanan tylsästi JUMALIA. Onneksi Joutsi ei menetellyt näin. Olisi tämäkin antoisa ja avartava näkemys jäänyt rikastuttamatta pientä ristikkoihmistä.
12. Jaska5.10.2009 klo 18:08
Ja tavutustarpeettomuuden varmistamiseksi JUMALAkin olisi riittänyt!
13. RA5.10.2009 klo 18:17
Tuo Mäkelän Markun vinkki on vihjeen sijoittelusta. Vihjeen pituuden säätely on oikeastaan toinen juttu.
14. iso S5.10.2009 klo 20:37
Jaska nosti katseensa korkeammalle kuin minä, ihan jumaliin asti. Olen samaa mieltä että "jumalten" olisi seitsenkirjaimisena mahtunut yhdelle riville, mutta miten sen saisi muotoaan muuttamatta seitsenkirjaimiseksi? Minun sormeni sanovat Jaskalle soo-soo-soo ja lukumääräksi kahdeksan.

Varmuuden välttämiseksi totean vielä että kyseessä on pientäkin mitättömämpi yksityiskohta joka ei vaikeuta vihjeen ymmärtämistä, toisin kuin joissakin MM:n esimerkeissä selkeästi tapahtuu. Tyylikäs päästö, kuten Joutsilta sopii odottaa.

Skyttä on vanhemmiten tullut hentomieliseksi? Vaikeusastetta vain yksi kirja. Tosin Sanasepon asteikossa yksi kirja vastaa hyvinkin Iltiksen kahta tähteä tai ristikkolehden neljää kynää. Minulle tämä taso riittää oikein hyvin; oivalluksista pystyy nauttimaan kun niiden väli ei muodostu liian pitkäksi eikä tuskanhiki kirvele silmissä.
15. Marianna5.10.2009 klo 22:27
Tehtiin kerhossa yhteisvoimin Houtskarin ristikkoa, mutta keskenpä jäi. Kotoa löytyi ratkaistu, mutta vielä piisaisi ratkaisuissa selittämistä.
16. Juha K6.10.2009 klo 14:16
Kimpassa, täytyy todeta että ei ole pikkuiseen aikaan moista vääntöä ja kääntöä tullut koettua. Jos valaistumisen olisi kokenut aikaisemmin niin olisi sen saanut alle 7h pakettiin...
17. Jaska6.10.2009 klo 16:54
Jumalauta! Siinä on yhdeksän kirjainta! Nyt meni oikein!
18. -6.10.2009 klo 17:26
10 merkkiä
19. pöö6.10.2009 klo 18:23
elä suutu jaska
20. Matti8.10.2009 klo 15:41
Kuka tietää, pidetäänkö tänä vuonna Vorssassa hotelli Pumpulienkelissä perinteinen syysiltapäivä? Vai joko oli ja meni?
21. RA8.10.2009 klo 19:57
Eipä ole Vorssan syyssymposiumia tänä vuonna.
22. Pena8.10.2009 klo 20:01
Oksei mile?
23. RA8.10.2009 klo 20:08
Oi een vale.
24. Pena8.10.2009 klo 20:17
Harmi. En piässynnä kesäpäiville, muutenkin ollunna alakuloa viime aikoina. Oottelin, että pääsisi Vorssan kokoukseen tappaamaan ja sanaistumaan. Sei itten.

d=(
25. Tapsa8.10.2009 klo 21:57
Vorssan symposiumin erittäin hyvänä korvikkeena ja muutenkin mielenkiintoisena ja iloisena tapaamisena toimii Iisalamen talavipäevät, varmaan helmikuussa. tietoa on joulusepossa.
26. Jaska9.10.2009 klo 00:44
Popula on ollut kumma kyllä hiljaa Tapio Lähteenmäen vaikeasta tavukosta Ris-ti-kon ta-kaa. Minä nyt kuitenkin rohkenen sitä koko illan pähkäiltyäni avata epäsanaisen arkkuni, tai oikeastaan TL:n sellaisen. Sain ristikon täyteen, mutta siinä on kaksi epäsanaa, jos pidän kriteerinä uusinta sanakirjaamme Pesosta (2004). Kielosesta jos ne löytyvät, niin omapa on häpiäni ja hipiäni väri siitä.

Suoraan ei kasva - tämä kuulostaa siltä, että voisi hyvinkin olla tuore uudissana. Ei särähdä korvaan pahalta. Mistä löytyy, milloin ensipainos? Sen sijaan KLIKATA sai risteävästä vaakasanasta keskelleen tavun, joka siittää siitä minun korvaani ja silmääni muotopuolen sanahybridin. Löytyyköhän se(kin) jostakin kirjallisesta lähteestä?

Olenko sysimustemmassa yössä kuin esim. 2007 SM-finaaliristikossa? TL:n resensio muuten kiitettävän tavukkonsa synni... eiku ....ystä ei tarjoa siihen vastausta.
27. Marco Poloinen9.10.2009 klo 01:08
Popula ährää siinä samassa nurkassa - tai minä ainakin - siitä se vaitiolemus johtuu(?). En ole oikein mieleistä sanoitusta saanut aikaiseksi niihin muutamaan ruutuun.

KKLIKATA-vihjeen ratkaisusana kylläkin löytyy Nykäsestä (ja meikän Uudesta suomen sanakirjastakin).

Ystävämme kp:n loistaessa poissaolollaan on hyvä, että joku sentäs kantaa huolta sanojen löytymisestä "kirjoista"! ;-)
28. Lauri Kultti9.10.2009 klo 09:27
Juu, kyllä se KLIKATA/UHKAA KIINAA kohta toljottaa avoimena avoimena toljottaviin silmiini.
29. Juhani Heino9.10.2009 klo 10:10
Olen osasyyllinen tuohon - en älähtänyt koeratkoessa. Mielestäni ne olivat ihan luontevia sanoja.
Tästä varmaan käy selkeästi ilmi kantani siihen, pitääkö sanojen löytyä kirjoista...
30. JTak9.10.2009 klo 12:17
Minkälaisia aikoja tuli piilosanaratkonnan alkuerissä?
31. Jaska9.10.2009 klo 12:48
JTak:lle vertailun vuoksi utamihkon piilosanailijan aikoja: alkuerä 20 minuuttia, finaali 45 min. Kyllä vetää mykäksi kunnioituksesta finalistien ajat...

Jassoo, syyllinen siihen, että se oli yhtä jalla väliin, onkin Juhani Heino. Jaettu synti on kaksinkertainen synti? Tekisi mieli syntisiä vähän näpäyttää eli klikata pieni luunappi ohimolohkoon. Herrojen aiemmat ansiot huomioon ottaen myönnettäköön kuitenkin armahdus. Itse asiassa sana on johdettu loogisesti vastaavien mallien mukaan. Kummajaiseksi se kuitenkin minun korvaani jää.
32. RA9.10.2009 klo 13:08
Piilosana SM:n alkukilvan nopeimmat:
Taina Meskanen 8.40
Antti Skyttä 9.28
Jaakko Kangasharju 10.45

Loputkin finalistit alle 20 minuuttia (muistaakseni).
33. Marco Poloinen9.10.2009 klo 13:35
Usein on ollut toisinpäin, mutta tällä kertaa kumpikaan noista Jaskaa kiusaavista sanoista ei rassaa minun kielikorvaani. Selvittelin näet aamukahvitöinä sen vasemman ylänurkan huumoripläjäyksen ja sitä tietä loputkin. SUORAAN EI KASVA -vihjeen sanamuoto on kyllä minusta oudohko, mutta vastaussana (ratkaisusanaahan en vielä tiedä!) on ihan kurantti.

Laurin varmaan täytyisi kysäistä Kiinaa uhkaavasta ongelmasta vinkkiä joltain biologilta... ;-)
34. Jaska9.10.2009 klo 13:56
Tai "demograafikolta..."
35. RA9.10.2009 klo 16:22
Hieman "ristikoiden takaa"-tarinaa sivujen 26-27 Epäidenttisistä kaksosista:

Arto Mustajoen idea yhden ja saman ristikon kahdesta erilaisesta ratkaisusta ei ehkä ole ainutlaatuinen, mutta toteutettuna en muista niitä ennen nähneeni. Onkohan ollutkaan? Kuka muistaa?

Arto epäröi pitkin matkaa, että voiko tällaista tehdä ja etenkin, voiko tällaista julkaista. Toimituksessa olimme kuitenkin sitä mieltä, että 'johan vain aina kokeilla voi'. Sanasepossahan on ennenkin julkaistu tehtäviä, joita tuskin missään muualla olisi kannattanut julkaista. - Ja kun koeratkojatkaan eivät tyrmänneet, niin siinä ne nyt ovat. Kovalla väännöllä synnytetyt kaksoset.

Laadinta on siis Arto Mustajoen, suurin osa vihjeistä on minun. En käy ruotimaan, mitkä ovat Arton ja mitkä minun, mutta se menee suunnilleen niin, että kaikki hyvät ja fiksut on minun ja loput Arton. - Ei ole ihan helppo keksiä vihjettä, mistä ratkojan mielessä nyt pitääKIN syntyä tietyt KAKSI erilaista ratkaisusanaa. - Ja jos tuollaisia vielä keksisikin... niin ei ole myöskään ihan helppo keksiä senttixsentti-ruutuun mahtuvaa kahta vihjettä neljälle sanalle.

Koska Epäidenttiset kaksoset eivät ole palkintoristikkoina, sana on vapaampaa ja olisi mukava kuulla kommentteja.
36. Lauri Kultti9.10.2009 klo 16:44
Otin Epäidenttiset kaksoset riemulla ja fanfaareilla vastaan!! Nämä kaksi ristikkoa toimivat enemmän kuin hyvin (taidokkaana) esimerkkinä Sanasepossa 2/2008 esittämästäni ristikoiden ja filosofian läheisestä yhteydestä. Olen melko vakuuttunut, että juuri aloittamani punaviinilasillisen jälkeen löydän Epäidenttisistä kaksosista häkellyttäviä ja syvällisiä filosofis-ristikollisia ulottuvuuksia. Hieno tehtävä!!
37. RA9.10.2009 klo 17:16
:-D, otapa toinen (kolmas, neljäshkin...) punkkulasillinen ja palaa sitten asiaan.
38. ++juh9.10.2009 klo 18:24
Sanaseppo 1/1982, sivu 8:

"Olavi Rinne katsoo, että ratkaisijat ovat kyllä saattaneet pitää vaikeana sellaista "vanhanaikaista ristisanatehtävää", jossa oli neljä ihan samanlaista ruudukkoa ja niihin yksi ainoa selityssarja. Kuitenkin jokaisesta selityksestä tuli kuhunkin ruudukkoon erilainen vastaussana. Jos selityksenä oli esim. kaupunki, saattoi yhteen ruudukkoon tulla Pori, toiseen Oulu, kolmanteen Kemi ja neljänteen vaikkapa Salo. Erikoisilla sanoilla ei siis tässä tehtävässä keikailtu, vaikeus löytyi ihan muista tekijöistä."

(Valitettavasti lehdessä ei ollut kyseistä ristikkoa.)
39. ++juh9.10.2009 klo 18:32
Laurin kirjoitus ristikoiden ja filosofian yhteydestä:

sanasepot.fi/sanaseppo/2008-2/riippumaton.html
40. Jukkis12.11.2009 klo 08:48
Tekee mieli kysäistä Lähteenmäki-Asikaisen Höyrypiilotavusta.

Mulla tuli 30 vaakasuoraan: Luomellakin -> VAKO. Ei oikein hahmotu että miten nuo liittyy toisiinsa.

Ja tuli 22 pystysuoraan: Ilman rajoja -> RINTAMAT. Taas hahmottamisvaikeutta, että miten niin rintamat on ilman rajoja?
41. RA12.11.2009 klo 10:52
Luomellakin -> VAKO; Silmäluomesta on kysymys - yläluomi, alaluomi ja luomivako. Et ole vissiin paljon perehtynyt meikkaukseen?

Ilman rajoja -> RINTAMAT; Ilmatieteeseen liittyvänä - rintama on kahden erilaisen ilmamassan raja, säärintama. Lämmin ja kylmä rintama. Ukkosrintama.
42. Jukkis12.11.2009 klo 11:07
Jonkun pitäis keksiä semmoinen juttu, että vois vaikka tietokoneella jotenkin etsiä jostakin, että mitä esim. "luomivako" tarkoittaa, niin tämmöinen hidasälyisempikin sitten voisi semmoisen etsinnän tehdä. Sen systeemin nimeksi vois laitaa vaikka että Booble ja Tootle ta jotain.

Kirjoitin jo protestia tuohon "Ilman rajoja", kun äkkäsin, että siinähän eka sana on substantiivin genetiivi.
43. Marco Poloinen12.11.2009 klo 11:10
Luomivakoinformaatiota näyttäisi tosiaan löytyvän meikkauspalstoilta. Aika työlästä on kyllä itseltä semmoista hahmottaa, mutta en kyllä ole harjaantunutkaan.

Tuota rintamajuttua en minäkään heti hoksannut katsoa tuolta jujukannalta, mutta kun en oikein uskonut virheeseenkään niin pikkuhiljaa valkeni.
44. RA12.11.2009 klo 11:25
Laitoin äsken Google-hakuun 'luomivako'. Löytyi 1700 viitettä. Suurin osa meikkaukseen liittyviä.

Mutta mitäs sanoo Pesonen:
"luomivako on kulma(karvoje)n ja yläluomen välinen syvennys". - Minusta tuossa määritelmässä on virhe. Eihän kulma(karvoje)n ja YLÄluomen välissä mitään syvennystä ole. Kyllä se vako on ylä- ja alaluomen välissä.
45. Jaska12.11.2009 klo 11:38
Onpa RA:lla oma omituinen näkemyksensä näköelimen ulkonäöstä.
46. RA12.11.2009 klo 11:40
Kui?
47. RA12.11.2009 klo 11:46
Aaagh! Taisinkin tajuta... Se menee siis näin?
* yläluomi: yläluomen yläosa, luomivako, yläluomen alaosa (liikkuva osa)
* alaluomi: silmän alla, alaripsien alla oleva iho
48. RA12.11.2009 klo 11:49
Ilmankos mun meikit ei ole ikuna onnistunut, vaikka kuinka yrittänyt tavata ohjeita.
49. Höh12.11.2009 klo 11:50
RA töpöttää pehmoisella pensselillä luomiväriä ylä- ja alaluomen välissä olevaan vakoon.
Ei ihme jos tarvitsee vahvoja laseja näkönsä kirkastamiseen.
50. HT12.11.2009 klo 11:55
Heitetääs vielä Lääketieteen termit -kirjan määritelmä: yläluomen kohottajalihaksen yläluomen ihoon vetämä vako.
51. matts12.11.2009 klo 13:09
..saiskos sen jollain ihonkiristimellä siliäksi?
52. RA12.11.2009 klo 18:45
Jaska kirjoitti 9.10.:
"Popula on ollut kumma kyllä hiljaa Tapio Lähteenmäen vaikeasta tavukosta Ris-ti-kon ta-kaa. Minä nyt kuitenkin rohkenen sitä koko illan pähkäiltyäni avata epäsanaisen arkkuni, tai oikeastaan TL:n sellaisen. Sain ristikon täyteen, mutta siinä on kaksi epäsanaa... ... "

Palautusaika on päättynyt. Olisi mielenkiintoista keskustella noista sanoista. Jaska - alustaisitko ja avaisitko?
53. RA12.11.2009 klo 18:48
Ja pöh - taas. Eihän tuo Tapion ristikko edes ollut mikään palkintoristikko. Mutta kuiteskin ja niin edelleen.
54. Jaska12.11.2009 klo 19:16
Dementiaani kuvaa hyvin, että piti luntata, mitä sanoja RA tarkoittaa (se oli alustus). Sanat olivat KÄYRETÄ ja PAINAISTA.
55. RA12.11.2009 klo 19:32
Juu. Ja vielä se "epäsana"-tuntumaperustelu?
56. Jaska12.11.2009 klo 19:40
Olivat ennestään tuntemattomia, eivätkä myöskään Nykäseni/Pesoseni tunteneet.
57. Libero12.11.2009 klo 22:05
Kyllä Nykäsessä PAINAISTA-sana on. Se on momentaaniverbi, joka "ilmaisee kantasanan osoittaman tekemisen tapahtuvan äkillisesti". Tuollaiselta kyseinen verbi kuulostaakin. Vihjeen UHKAA KIINAA vastaussana oli sen verran hyvä, että minulle kelpasi tuo naispainotteinen verbikin.

Vihjeen SUORAAN EI KASVA jätin lepäämään. Odotin ratkaisuksi kakkosluokan kurkun synonyymia, mutta en sellaista kohtuullisessa ajassa taannoin keksinyt. Hiukan lohduttaa se, että vastaukseksi tuli omituisen substantiivin sijaan omituinen verbi.

Mukavia pitkiä sanoja oli monta. Ne pitivät mielenkiintoa yllä vasemman ylänurkan KÄY-alkuiseen sanaan saakka. Pari kolme kohtaa taisi lopulta jäädä tajuamatta, mutta sanon niin kuin eräs teini: "Ihan sama..."
58. RA12.11.2009 klo 22:16
Tuo vihje SUORAAN EI KASVA ja ratkaisusana KÄYRETÄ eivät ole synkassa. Jotenkin odottaisi ratkaisusanaksi muuta kuin verbiä. Mutta:

Tuo KÄYRETÄ-verbi kai sinällään on ihan ok? Suoraksi tuleva on suoristuu (suoristua) tai suorenee (suoreta). Käyräksi tuleva käyristyy (käyristyä) tai käyrenee (käyretä).
59. Jaska12.11.2009 klo 22:35
Totta tosiaan, painaista on Nykäsessäni. Dementiaani kuvaa oivallisesti, etten muista, tsekkasinko sitä silloin lainkaan vai enkö vain huomannut.
60. Marco Poloinen12.11.2009 klo 23:18
Enpä ole ennen tuommoiseen momentaaniverbi-termiin törmännyt. Oivasti se kyllä ilmentää erityisesti just savolaisille ominaista äkillistä rivakkuutta tekemisissään ;-). Täällähän tosi usein "paenas(j)taa", eli on niin kiire, ettei edes sitä iitä kerkiä sanomaan.

Juuri tuon epäsynkronin takia ei meinannut luonto antaa millään periksi panna KÄYRETÄ-verbiä, mutta eipä siihen muutakaan vaihtoehtoa löytynyt/jäänyt.
61. RA13.11.2009 klo 01:08
Eikös tuollaisia "momentaaniverbejä" ole vaikka kuinka paljon? Painaista, huokaista, vihlaista, imaista, riipaista, lukaista, tekaista, keksaista... ...
62. Marco Poloinen13.11.2009 klo 01:52
On, eikä niissä ole mitään ihmettelemistä. Kyseinen termi/nimitys/mikälie ei vain ollut tuttu.
63. Maikki6.12.2009 klo 16:06
Laitanpa tähän, kun en muutakaan paikkaa löytänyt.

Malon Viimeisiä pitää sisällään yhden virheen. P. 8 Vihjeessä lukee "Aluksen kiinnitys tai irroitus". Ystäväni, yli 40 v. työkseen meriä seilannut kapteeni kertoi, että irrotukseen ei ole olemassa varsinaista meritermiä. Vastaussana tarkoittaa vain kiinnitystä.
64. Kravattimies7.12.2009 klo 02:28
Jos joku haluaa vielä yrittää, niin varoitus: ratkaisusana mainitaan tässä viestissä!

Maikki, jos ollaan ihan pikkutarkkoja, niin Sanasepon 3/2009 takasivun ristikon vihjeessä lukee "Aluksen kiinnitys tai irrotus", siis irrotus eikä irroitus.

Tässä tehtävässä (Viimeisiä) oli jokaisessa ratkaisusanassa joko Ä tai Ö (aakkosten lopusta) ja sen takia laatijana minulla oli joitakin vaikeuksia saada mukaan pelkästään yleisesti tunnettuja sanoja, joten mukaan tuli jokunen tällainen oudompikin sana, johon vihjettä hain netistä.

Kirjoitetaan nyt heti muistiin tänne (nettiin) vastaisuuden varalle, että kysymyksessä oleva sana töijäys tarkoittaa vain kiinnitystä. Irrotukseen ei ole olemassa varsinaista meritermiä. Nämä tiedot Maikin kirjoituksesta.

Kun googlasin äsken täsmälleen tällä tavalla:

"merenkulun asiasanasto" irrotus

tuli esiin se virheitä sisältänyt sivu, jota olin käyttänyt.
65. Kravattimies7.12.2009 klo 04:01
Vielä kommentti edellä puheena olleen ristikon laadinnasta.

Lisävaikeutta ääkköspakon lisäksi aiheutti se, että olin päättänyt tehdä tästä ristikosta piilokirjaimettoman.

Kelpasi sentään seuran jäsenlehteen tällainen erikoisuus.
66. JTak7.12.2009 klo 08:29
Eiväthän kaikki hiihtäjätkään välttämättä tiedä, että suksen pohjassa on olas.
67. RA7.12.2009 klo 10:57
Laitoin äsken Googleen sanan TÖIJÄYS. Paljon ei varsinaisia aiheeseen liittyviä osumia löytynyt, mutta 1-sivulla on jo Krakan 02:28 kirjoittama viesti!
68. Maikki7.12.2009 klo 11:50
Kiitokset selvennyksestä. Tarkoitus ei ollut kiusata ketään. Kunhan mainitsin asiasta.
69. Jaska7.12.2009 klo 12:45
Se on oikeasti, vai pitäisikö sanoa oikeammin, töijaus. Ruotsin laina.
70. ?7.12.2009 klo 13:10
Verbistä töja sig = venyä?
71. Jaska7.12.2009 klo 13:14
Verbistä förtöja.
72.  Arska8.12.2009 klo 01:09
Mulle tuli Krakan "Viimeisiä" ristikkoon ihan outo sana vaaka 34 'leipälapio'. Ei googlekaan tunne. Vai oisko jotain pielessä, kysyy nimimerkki epätietoinen Hämeestä.
73. Kravattimies8.12.2009 klo 03:53
>Tarkoitus ei ollut kiusata ketään.
Maikki, ainakaan minua et ole kiusannut tippaakaan. Aina voi ilmoittaa virheistä. Eihän sitä muuten opi. Tässä poristaan melko harvinaisista sanoista, joten mukavaa vaihteluahan tämä on!

Arska, siihen tulee aika harvinainen murresana, mutta google löysi sen äsken seitsemän kertaa ja viidestä niissä oli leipälapio.

Googlesta luetun mukaan töijäyksen rinnakkaistermi on Jaskan mainitsema töijaus.
74. Kravattimies8.12.2009 klo 07:50
Arska, huomasin juuri mikä voi kiikastaa siinä vaaka 34 leipälapion kohdalla.

Pysty 25) - yönä (Ile Kallion sooloalbumi).

Viivan tilalle haetaan nelikirjaimista essiivissä olevaa sanaa. Tässä kai rikotaan jotain sääntöä. Sori!
75.  Arska8.12.2009 klo 11:41
No nyt selvisi, virhe oli pysty 28 sanassa. Piti vaihtaa P -> R ja vot, nyt sen leipälapionkin löytää google. Kiitos!
76. Jaska23.12.2009 klo 14:05
Sanaseppo 4 tuli, oikein paljon kiitoksia. Heti katsomaan Juonta Jan ratkaisua. Kunnarin kummajaista kun en kyennyt ratkomaan. Vajaa puolet (yläosa) täyttyi melkeinpä normaalia pahiskyytiä, sitten totaalinen stoppi. Muutaman istunnon tuijottelin jälkeen luovutin.

Arvatkaa, ahistiko, kun tätä ennen jok´ikinen Sanasepon kovis vuodesta 2005 lähtien on antautunut pisimmillään 30 tunnin pakerruksen jälkeen. Jopa Joutsin/Skytän Kimpassa. Se olikin varsinainen kieroilun korkea veisu, halleluuja vaan tekijöille!

Juonta Jan ratkaisun ja oikein ratkoneiden lukumäärän nähtyäni helpotus oli suuri. En välttämättä olekaan vielä totaalisesti rappeutunut. Todennäköisesti ratkonnassaan epäonnistuneitten joukossa on näet ollut useita tuttuja, minua paljon kovempia nimiä. Heidänkin synapsiensa kapasiteetti oli riittämätön generoimaan imurittomimpien vihjeitten hullunhauskoja ratkaisusanoja...

Vielä on aukeamatta vihjeen SORILLA VALMIS ja ratkaisusanansa RETI yhteys. Eikä varmasti aukeakaan, ellei joku selitä. Vuolaat kiitokset etukäteen!
77. RA23.12.2009 klo 16:21
Olisko jotakin tekemistä ääntämisen kanssa? Ready?
(Zori, suattaa olla viäjä yhteys.)
78. Jaska23.12.2009 klo 23:32
Ahaa, siis savonmualla ready äännetään reti. Epäilemättä. Mutta miten sorilla savolaisiin liittyy?

Vähemmän imuriton olisi mielestäni supistevihje s(u)orilla r(e)eti. Olisi silti perin sumea, lisäheikkoutena eri kirjaimíen supiste. Siis tuskin se. Odottelen parempaa selitystä. Kunnarillakin on lupa
vastata.
79. RA23.12.2009 klo 23:52
No kun sorry olis niinku sori, niin ready olis niinku reti. Tai sitten kysymyksessä voisi olla joku sorakielisyyteen liittyvä jippo. Sen Tampereen Sorinkaan lähellä ei taida olla valmista 'reti'ä?

... Juupa juu = En siis oikeasti tiedä, mistä tuossa on kysymys.
80. Jaska24.12.2009 klo 00:18
No kiitos kuitenkin. Ehkä asia selviää joulujen mentyä.
81. m-j k24.12.2009 klo 12:25
Vihje liikkuu jo huonon maun rajoilla. Jos Sorin piirin alueella tamperelainen sanoisi englanniksi 'valmis', olisi hän 'reti'.
82. 026.12.2009 klo 14:06
Lumista Tapania!

Voisiko joku selittää sivu 17 tehtävän erään sanan
tarkoitusta, sillä harmittaa, kun en ymmärrä.

Sana on pääkuvan alla oleva kuva, jonka alareunaa
nuoli osoittaa ja vastausanaksi tuli VARO vaakaan?
83. Jukkis26.12.2009 klo 16:53
Kun katselee kahden vikan palkintoristikon ratkaisuja, niin sieltä näitä käsittämättömyyksiä vasta löytyykin. Löytyykö selityksiä?

Kunnari: Juonta ja:
1. KEMIALLISIA YHDISTEITÄ -> ASAT
2. KONEESEEN KADONNUT? -> LIAT
(Onko vaan arveluttava yksikkö-monikko -tapaus?
3. SORILLA VALMIS -> RETI (Ei minusta tuolla edellä tähän mitään järkevää selitystä ole tullut.)
4. KÖLLINIMELLINEN -> ELSA
5. KUMOTTU JOSKUS -> SAKU
6. KYYPIN KYSYMYS -> TÄYSI
7. RIISUTTU KENT! -> ERÄS
8. SUO ON SIELTÄ PERÄISIN -> TEUVA
(Pauli Nevala on teuvalainen, tuskin selittää.)
9. HEIKKI!? -> KIERO

Skyttä-Joutsi: Kimpassa
10. (Puhekuplassa) TÄTÄ PÄÄHÄ -> SAMPO
11. SIIS TOINEN -> ELIAS
12. NUREKSI -> SARA
13. 'SEISAKKEET?' -> SASSAT
14. -RIESKI -> ASETE
15. (Puhekuplassa) PERIN NUA! -> IHANNE
16. SELVISI -> RYAN
17. (Puhekuplassa) NUA VIERAILL -> LIVE ja RIAL
(Tässä siis vihjeestä kaksi sanaa.)
18. JOUKOLTA, EI TÄLTÄ -> ISKUT
19. ariko -> ASUVA
20. TANGON PUOLIKAS -> TRAP
21. PÄÄLIIKE!! -> RELE
22. -LAUTEET -> ITKU
23. VALTAAN LIITETTÄVISSÄ -> ESSIT
24. Tällainen kuvavihje:
_http://drzf55.angelfire.com/kuvia/E.gif -> ETUTASSUT

Kimpassa-ristikon nua- ja tua -vihjeet taitaa olla jonkinlaista sisäpiirihuumoria?
84. -26.12.2009 klo 16:59
jukkis: 3. SORILLA VALMIS -> RETI (Ei minusta tuolla edellä tähän mitään järkevää selitystä ole tullut.)

oletettavasti m-j k on tehtävän laatija eli häneltä tuli virallinen selitys...
85. Matti26.12.2009 klo 17:45
Onkohan tämä nyt se kuuluisa Sorin sirkus.
86. 026.12.2009 klo 17:51
:- . Voisitko sinä selittää tuon tehtävän kuvan TUNNUSTUKSELLINEN sivu 17 jota kysyin klo 14.06?
87. Tuomas L.26.12.2009 klo 17:58
No tässä olisi selityksiä osaan Jukkiksen kysymistä kohdista.

5. Saku-olutta voidaan kumota.
7. Teräsmies Clark Kentiin tuo kai jotenkin liittyy - ilman T-paitaa ERÄS?

Kimpassa oli jo ymmärrettävämpi.
10. Sampoota pannaan päähän, eli viimeinen kirjain putoaa pois.
(12. Tämän taisin jo kerran tajuta, mutta en enää muista, mitä hoksasin!)
14. E-kirjain lisätty vihjeeseen -RISKI = ASTE
15. Kuten ristikon saatetekstissä sanottiin, NUA on Pekan kotimurteessa NE; siis PERIN = IHAN ja NUA = NE
16. Ainakin Pelastakaa sotamies Ryan -elokuvassa Ryan selvisi hengissä, tätäköhän haettiin?
17. Sanojen LIVE ja RIAL kirjaimista voidaan muodostaa sana VIERAILL
18. Iskujoukkoja on olemassa, "ei tältä" taitaa viitata vain sanaseppojoukkoon
19. KORI = VASU, tavut toisinpäin ja vielä A-kirjain eteen
20. Puolet trapetsitangosta
21. Liike = ele, ja olisiko sitten ärräpää siinä edessä?
22. Väännetty vihjeestä -LAUSEET = ISKU
23. ESSIT voidaan assosioaation kautta liittää Essi Valtaan
88. Tuomas L.26.12.2009 klo 18:02
VARO-sanan vihjehän on selvitetty kirjepalstalla. (Kyseessä on muuten päätoimittajan lisäys - itselläni ei ollut juttua kirjoittaessa Nykästä käsillä.)

Sivun 18 tehtävässä Jatkot taisi muuten olla pieni virhe, jota kukaan ei kumma kyllä maininnut palautteessa, enkä itsekään muistanut siitä palstalla huomauttaa: oikean alanurkan vihjeen
ulko-
suoja
lopusta puuttuu ilmeisesti viiva? Viivan kanssa sillä on järkevä yhteys ratkaisusanaan ASUT, ilman viivaa en sellaista löydä.
89. Jukkis26.12.2009 klo 18:16
No eikös asu ole suoja ilman sitä viivaakin?
90. Jaska26.12.2009 klo 18:45
Jukkiksen 12: N(A)UREKSI S(A)ARA
91. Antti Skyttä26.12.2009 klo 18:55
Tuomas tuossa edellä selvitti ansiokkaasti minun ja Pekan Kimpassa -ristikon kommervenkkejä.

Tässä ne, jotka eivät Tuomaksen selvityksessä olleet.

Todettakoon, että haimme Pekan kanssa joltain osin myös vihjeityksen äärilaitoja, olihan tehtävän varsinainen kohderyhmä Houtskariin kokoontuva ässäjoukko.

11. SIIS TOINEN => ELIAS; Siis = ELI, AS toinen meistä kahdesta tekijästä (minä, AS)
12. NUREKSI => SARA; N(A)UREKSI => S(A)ARA
13. SEISAKKEET => SASSAT; SEISAKE = PIENI ASEMA = S ASSA
22. -LAUTEET => ITKU; ässävikaisen iskulauseet eli itkulauteet
24. kuvavihje: kun sanan ETUTASSUT lukee oikealta vasemmalle (ja laittaa yhden sanavälin), siinä lukee TUSSATUT E

Kiitoksia mielenkiinnosta tehtävää kohtaan. Nautimme Pekan kanssa kovasti Houtskarissa, kun kimpat siellä pähkäilivät tehtävää ja saivat silmin nähden huikeita ahaa -elämyksiä.
92. Jaska26.12.2009 klo 19:06
Sori, puuttuihan niitä muitakin Kimpasta.

11: SIIS TOINEN A(NTTI) S(KYTTÄ)
13: SASSAT -> PIENET ASEMAT -> SEISAKKEET
kuva: takaperin luettava TUSSATUT; E-kirjaimista kaksi alempaa rinnan on tussattu, ylempi ei, se on siis pelkkä E.
93. Jaska26.12.2009 klo 19:08
Se toinen ryökäle ehti näämmä itsekin selittämään tekosiaan.
94. Jaska26.12.2009 klo 19:29
Jokunen niistä kysytyistä Kunnarin arvoituksista, joista olin jotakin ymmärtävinäni:

KÖLLINIMELLINEN -> ELSA -> köllinimi = ominaisuutta kuvaava lisänimi, siis ruma.

SUO ON SIELTÄ PERÄISIN -> TEUVA. Lauri Tähkä alias Jarkko Suo hommailee jotain Teuvan kaa.

HEIKKI!!? - > KIERO -> Helppo-Heikki (lähinnä arvaus)

Paras selittäjä olisi edelleen m-j k itse. Kiinnostaisi etenkin UTERO. Onko se jotain munkkilatinaa? Kohtuhan on latinaksi virallisesti uterus.
95. 026.12.2009 klo 20:11
RA. Olisitko vaikka Sinä niin ystävällinen, että vastaisit
kysymykseeni klo 14.06. Minua harmittaa se, etten
tiedä mitä kuva esittää nuolen kanssa ja en ymmärrä
vastausta VARO.
96. 026.12.2009 klo 20:16
Jukkis. Sinä olet saanut kysymyksiisi vastauksia vaikka
kuinka paljon. Minä en, jospa auttaisit puolestasi minua?
(RA saattaa olla muualla, eli ei voi vastata)
97. RA26.12.2009 klo 20:25
0, Jari Haapa-ahon ristikossa (s.17) on piirrettynä pala (rakennus)hirttä ja nuoli osoittaa hirren kaarevaa alapintaa. Tuota kaarevaa tilaa kutsutaan VAROksi tai varaukseksi; siis kun rakennetaan hirsirakennusta, hirsien alapintaan tehdään tuollainen VARO ja sitten ne ladotaan päällekkäin.

Varaus-sana on helppo ymmärtää ja kaipa tuo VARO on vain siitä lyhentynyt ammattitermi. Joku hirsirakentamisesta paremmin tietävä selvittäköön sanan taustaa enemmän.

- Tuomas tuossa yllä on varmaan tarkoittanut, että asia on selvitetty Sanasepon 4/2009 Kirjeestä toiseen -palstalla (s. 45-46)
98. 026.12.2009 klo 20:40
RA. Kiitos vaivannäöstäsi. Minä luulin sitä kuvaa kattotiilen
kaarevaksi osaksi tai puunkuoren osaksi. Hirsi ei tullut
edes mieleen, koska näyttää kuorelta.
99. Jaska26.12.2009 klo 20:45
Kenties se Kunnarin KIERO!!? oli sittenkin Heikki Savolainen. Minun helppoheikkini oli kaiken lisäksi väärin kirjoitettu.
100. Jukkis26.12.2009 klo 20:53
Käsittääkseni näiden selityksiä vielä puuttuu
1. KEMIALLISIA YHDISTEITÄ -> ASAT
2. KONEESEEN KADONNUT? -> LIAT
(Onko vaan arveluttava yksikkö-monikko -tapaus?
6. KYYPIN KYSYMYS -> TÄYSI
9. HEIKKI!? -> KIERO

Tuohon vikaan kyllä kelpuuttaisin tuon Jaskan ehdottaman Heikki Savolaisen, mutta olisi kiva kuulla laatijalta, onko se ollut ajatuksena.
101. RA26.12.2009 klo 20:53
0, niinpä. Ristikkopiirroksissa mittasuhde voi harhauttaa, kun tilankäytön vuoksi ei voi noudattaa suhteellisuutta. Siis verrattuna ristikon muihin piirroksiin.
102. RA26.12.2009 klo 21:19
Marko-Juhani Kunnari -veikkailua:

1. KEMIALLISIA YHDISTEITÄ -> ASAT;
ASAT = Aspartaattiaminotransferaasi, entsyymi

- Olisiko vihjeityksessä vain käytetty tuollaista yksikön ja monikon arvattavaksi jättävää muotoa? Tyyliin: tatteja > orakas
103. RA26.12.2009 klo 21:19
Höh... siis tyyliin: sieniä > orakas.
104. Jaska26.12.2009 klo 22:49
KONEESEEN KADONNUT jäi tosiaan minullakin auki, eihän se voine viitata pesukoneeseenkaan?

TÄYSI on mielestäni selvä. Asiakas tulee määrämerkinnöin varustetun, tyhjentämänsä stoben kanssa tiskille. Kyyppi arvelee, että hän haluaa maksimäärän, mutta kysyy varmuuden vuoksi: täysi?

RA:n esimerkitsemä vihjemuotohan on aivan tavallinen kaikentasoisissa ristikoissa, tosin moni tottuneempikin ratkoja saattaa tätä näennäistä yksikkö-monikko -ristiriitaa kummeksua. RA:n esimerkillistämä SIENIÄ on kieliopissa monikon partitiivissa oleva inkluusiopredikatiivi, joka ilmaisee, että yksikössä oleva subjekti ORAKAS kuuluu sieniin. Predikaatti ON puuttuu yleisen ristikkotavan mukaan vihjeestä. Aivan hyvin vihje voisi kuitenkin kuulua ON SIENIÄ.
105. m-j k27.12.2009 klo 17:40
Edellä Jaska ja RA selittivät hyvin, mitä yritin ajaa takaa ontuvilla vihjeillä. Koitan lisäselvittää/sekoittaa muutamaa kohtaa vielä.

UTERO ja ASAT ovat tekijän huolimattomuusvirheitä. Omistan Nirvanan In Utero -levyn ja luulin UTERON olevan latinaa tarkistamatta. Lapsi kasvaa ymmärtääkseni kohdussa. Tosin jotkut väittävät haikarallakin olevan osuutta asiaan. ASAT on tosiaankin yksikössä aspartaattiaminotransferaasi. Pitkin hampain voisi hyväksyä tuon monikko/yksikkö-kikkailun.

Näyttelijä HEIKKI SAVOLAISTA kokeilin mutkan takaa. SAVOLAISIA pidettäneen KIEROINA. KONEESEEN KADONNUT on huono. Mielleyhytin sen Apulannan biisistä, jolla ei ole mitään tekemistä vihjeen kanssa. Jonkinmoista typistevihjettä kaiketi hain, että LIAT katoaa PESUKONEESEN siis KONEESEEN.

Jostain lukaisin, että Jarkko SUO alias Lauri Tähkä on kotoisin Teuvalta. On Wikipedian mukaan syntynyt Vaasassa. Yhtye vaikuttaa kuitenkin Teuvalta käsin. Ei hyvä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *