KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 12.9.

5073. IS viikonloppu 12.9.

Marco Poloinen12.9.2009 klo 23:26
Kummasti jukerrutti Viitamäen kovis lukuisista pehmisvihjeistään huolimatta. Olisi varmaan pitänyt käydä välillä sienessä, tai ainakin aikaistaa kahvinkeittoa.

SELUKAT IHOLLE oli pahin kanto kaskessa. Oli tuossa eka sanassa niin tavujen kanssa puljaamaan houkutteleva rakenne ettei meinannut millään päästä ajatuspinttymästä irti! PARATIISI? oli toinen, jossa tuli pidettyä sitä toista lopultaan käypäistä sanaa vähän turhan kauan. Sillä kun olisi saanut rakennettua jos vaikka minkälaista jippoa ratkaisulauseeseen...

Puoltakymmentä pehmisvihjettä lukuun ottamatta homma oli Antin ristikolle aika tyypillistä sana kerrallaan "nyhtämistä". Mieleistähän se on. Mukavat lauseet, eikä muissakaan sanoissa ihmeemmin valittamista.

Oikean yläkulman TUU-TUUN JÄLKEEN -vihjeestä jäi vähän epävarma olo. Tuleekohan ratkaisusana juuri tuohon kohtaan? Myös edellisen alla olevan ENNEN PÄÄHÄN -vihjeen 'ennen' vähän ihmetytti; ei kai homma nykyisinkään niin harvinainen ole.

Jäljestäpäin katsoen miikka lienee pallojen jäljessä paikallaan. Hieman heikossa vireessä ratkoessa vaikeus tuntui kyllä ihan kokonaisilta pallosilta.
2. Jaska13.9.2009 klo 00:41
Tähän säikeeseen tietysti jatketaan, kun se on ensiksi avattukin. Anteeksi sooloiluni!
3. -13.9.2009 klo 00:46
Lähettäjä: Jaska 13.9.2009 klo 00:18

Ensin riemastus - Viitamäki Iltiksessä! Sitten lässähdys - voi ei, siinä onkin miikka perässä:(

Viitamäen sordinoiminen tällä tavoin täyttää periaatteessa ellei suorastaan rikoksen, niin ainakin hyvän ristikkotavan loukkaamisen tunnusmerkistön. Ja se hyvä tapa on Viitamäen pahikset Punaisessa Pelikaanissa. Tiedän kyllä, että laatija on sydän vereslihalla myöntynyt näihin uusiin kaupunkeihin, pyydystyttöihin etc. Mutta jospa sensorit edes jouluksi meitä armahtaisivat. Ainakin tilaus aidosta Viitiksestä on nyt tehty!

Sitten totuus. Muutaman pehmisvihjeen avulla ristikosta täyttyi noin puolet, koko keskusta ylhäältä alas keskiksen keskinopeudella. Sitten vauhti laantui lupaavasti, ja vihdoin ilahduttavasti toppasi täysin vasempaan laitaan. Pinnan alkaessa ritsahdella oli pakko PP:ltä varovasti udella, että onkohan toi ja toi mahdollisesti ehkä olematta oikein. Ja olikin olematta! Esim. usein seinällä olevan ratkaisusana oli minulla päin seiniä! Seurauksena mm. epäilys Viitamäen eläinsovinismista Kengun ja Ruun kustannuksella!

Ottihan se tyhmyys sentään taas pannuun ihan pupemaisesti. Varmasti kunnon (ristikko)alan miehet heti tiesivät ötökän pitkän lauseen idean. Toki molemmat lauseet olisivat täyttä koviskamaa myös Pupessa. Ja muutamat vihjeetkin, Garri kruununaan.

Lähes täyskolmosen normaaliajan tätä viitistä joutui loppujen lopuksi pakertamaan. Koekappaleena ristikko siis tämän kerran sijansa saakoon. Ja sensoreille synninpäästö suotakoon ilman marinoita. Kunhan ette seuraavaa viitistä tympeillä pehmisvihjeillä marinoi...
4. Marco Poloinen13.9.2009 klo 01:04
Taisihan niitä pehmeitä olla jokunen yli "puolenkymmenen". Eihän ne hirveästi ilahduta, mutta menee niiden epäilyyn alussa jonkin aikaa.

Noihin suht pienelle alalle kohdistuviin jumituksiinhan se aika tahtoo tuhrautua. Kelläpähän mihinkin kohtaan...
5. pirjo13.9.2009 klo 18:45
Juu, ei ollut mielestäni ihan niin vaikea, mitä pisteytys antoi odottaa. Muuten ei moittimista, eli ihan mukava ratkottava, ja monipuoliset vihjeet. Ahaa-elämyksiä ainakin meikäläinen tyyleihin totutteleva koki.

Kun ei IS ole täällä "nettinurkassa" mukana, en pysty yksityiskohtaisempia arvioita esittämään, mutta kai tällainen nätti niiauskin käy palautteesta?
6. Jaska13.9.2009 klo 22:58
iso S, Kasparovin tekemä on kuvaannollinen ilmaus tapahtuneesta. Kyllä se laatijan taiteilijan vapauden nimessä on hyväksyttävä.
7. -13.9.2009 klo 23:05
(Jokos pikku hiljaa riittäisi sotkeminen - tässä ALLA iso S:n viesti, jota Jaska YLLÄ kommentoi)

Lähettäjä: iso S 13.9.2009 klo 21:25

Kengun ja Ruun loppuosaa ja sen poikittaisia en saa asetelluksi järkeenkäyvällä tavalla, mutta se on minun päänsärkyni.

Vuoden 1985 tapahtumat eivät ole kirkkaana mielessäni mutta arvaan mihin viitataan ja rohkenen olettaa että tarkasti ottaen ei oo perää, ei oo perää. Yleensä tilannetta ei tarvitse viedä noin pitkälle. Voi tietysti olla että tässä tapauksessa niin on käynyt ja Viitamäellä on siitä tieto.

Muuten jestas sentään, täydet pinnat.
8. Libero14.9.2009 klo 15:50
Jälkeenpäin olin minäkin viisas. Alkoi tuntua hassulta, että autovihje viihdytti ja viivytti niin... Panin likoon kaikki kaksi tietämääni vaihtoehtoa, kun alkukirjain oli kohdallaan. Olin niin varma asiastani, etten juuri ympärille vilkuillut. Tästä oljenkorsioireyhtymästä olisi aika päästä eroon, mutta en vain näytä pääsevän. Elän kuitenkin toivossa: vastapainoksi ehkä selviydyin joitakuita muita jumittaneista kohdista nopeammin.

Pääkuvasta tulleessa pitkässä ratkaisulauseessa oli minulle uutta asiaa, mistä syystä vasen laita vaati erityisen harrasta paneutumista. Vasemmalla alhaalla olleen puhekuplavihjeen KIITOS, KYLLÄ ALKAA . . . . . . . TIEDOT (7, 7) viimeinen sana tuntui jäävän merkityksettä. Vastaussanojen hahmottamista se pelkästään haittasi. Ilmeisesti juju ei vain valjennut.

Jo mainittujen lisäksi pidin muun muassa vihjeistä TUU-TUUN JÄLKEEN (4), TUULIA NIMENÄ HUONO ENNE? (5), HÄN JA PUULAJI (4) ja ELÄN PALIN KANTTA (4).

Antti Viitamäki oli tehnyt sellaisen siirron, jota olen toivonut. Hän oli nyt tullut puolitiehen vastaan. Vaikka helpohkoilta vaikuttaneita vihjeitä oli runsaasti, niin tyyliseikat pitivät mukavasti mielenkiintoa yllä. Tästä hyvästä tulee paljon pisteitä.
9. RA14.9.2009 klo 17:32
Minä(kin) pidän kovasti juuri tällä reseptillä vihjeitetyistä koviksista: Siellä täällä muutama helpompi vihje kuin rohkaisuksi, mutta suurimmaksi osaksi vaikeammin älyttäviä. Siis älyttäviä älyttäviä.

Jotenkin hämäräksi jää vihjeen RAAMATUN LUKU NURINPÄIN (4) muotoilu, vaikka sitä kuinka maistelisin. Itse asiayhteys on toki selvä. Tylsältä tuntuivat yläoik. TYTTÖ (-H) (4) ja alaoik. MIES (E I:NÄ) (5).

Mikähän TUU-TUU se on ollut Marcolla mielessä, kun vastaussana on epäröittänyt? TUU-TUUN JÄLKEEN (4) oli mulla eka sana, jonka kirjoitin hetkeäkään epäröimättä. ENNEN PÄÄHÄN (6) viittaa kai kirjaintarkkaan kirjoitusasuun tai puhetyyliin?
10. Jaska14.9.2009 klo 18:14
RA, sehän on selvää, että sinun (nyky)hämäläisenä hyvin tuntemasi tie ei ole MP:lle tuttu. Minäkin hetken epäröin ratkaisusanaa, koska se ei oikeasti ole TUU-TUU, vaan TUU TUU.
11. Marco Poloinen15.9.2009 klo 01:08
Hellou, ihmiset! Nyt on valitettavasti käynyt niin kerrassaan harvinaisesti, että minulla on siinä ihmetystä(ni) herättäneessä kohdassa virhe (!). Kaipa se meni läpi kontrollista juuri siksi, että muistin sen - minullekin ihan tutun - 'tuu-tuun' tilalle toisen, johon (huono) sanani sopi yhden 'tuun' jälkeen. Korjauksen myötä hävisi se toinenkin ihmetyksen aihe, joka vääränäkin sanana sopi harmittavan höynäyttävästi vihjeeseen. - Että semmosta.
12. IiKoo22.9.2009 klo 12:31
Noin, kun oli aikaa vihdoinkin paneutua tuohon Viitamäkeen, niin kohtuullisen kivuttomasti se aukesi. Itse asiassa helpommin kuin arvelinkaan. Parissa kohdassa piti enemmän päkistää.

Tuu-tuun jälkeen minulle tuli kyllä ihan outo sana. Nyt kun vastausaika on jo ummessa, niin kaipa tuon tuu-tuun idean ja ratkaisusanan voisi täällä paljastaa...
13. Jaska22.9.2009 klo 12:42
Oma tulkintani: kolmannen sanan alku lastenlaulusta, joka alkaa tuu tuu.
14. -22.9.2009 klo 12:57
TUU TUU TUPAkkarulla, mistäs tiesit tänne tulla...
15. IiKoo22.9.2009 klo 14:49
No joo, näköjään mulla oli virhekin tuossa kohdin, mutta siitä huolimatta on minusta vähän niillä rajoilla tuo vihje...
16. suomalainen23.9.2009 klo 10:00
Toinen kolmemiikkani oli LÄHELLÄ ratkaisua! Mutta en anna sen masentaa, sillä muillakin on näköjään ollut vaikeuksia vasemman reunan kanssa. Pitkän lauseen alkuosa on muodostunut, mutta loppuosa on edelleen auki. Kumituksen jälkeen paperikin on jo puhki... Joten mikähän juju on esim. siinä akuankan ja pipon "raossa" ?
17. suomalainen23.9.2009 klo 10:17
sori, tarkoitan tietenkin, että pitkän lauseen ensimmäisen sanan alkuosa on muodostunut, mutta sanan loppuosa on auki.
18. Marco Poloinen23.9.2009 klo 10:34
Kannattaa ottaa lähtökohdaksi se, että se pipo ei ole erillinen, vaan kiinteästi "akuankan" päässä. Siis kuva on kokonaisuus, josta puuttuu osa.
19. suomalainen23.9.2009 klo 14:52
Taisinpa kekata "akujutun" ja samalla ratkesi kengu ja ruu -vihjesanan loppuosa. Mutta vielä takkuaa.. Marco Poloinen, voisitko vielä antaa vinkin siihen "selin teokseen" ?
20. Libero23.9.2009 klo 15:32
Suomalainen: Omasta puolestani ehdotan, että ajattelet erityyppisiä teoksia ja sitä, mihin niistä yleisesti ottaen on mahdollista olla selin. Ja sitä, miksi jollakin olisi syytä kääntää selkänsä millekään teokselle. Haetulla vastaussanalla on siihen hyvä syy.
21. suomalainen23.9.2009 klo 15:48
Kiitos vinkistä Libero, laitan mietintämyssyn päähän!
22. toinen taata23.9.2009 klo 16:49
Suomalainen
Ajattelepa esim. taide-esittelyjä museossa.
23. Jaska23.9.2009 klo 16:58
Minä luulen Viitamäen tarkoittaneen vihjeen SELIN TEOKSEEN tutuksi lopusta alkuun -jujuksi. Siis kuten alhaalta, idästä, paluu jne.
24. Marco Poloinen23.9.2009 klo 18:15
Minä taas puolestani rohkenen epäillä semmoista tarkoitusta. Just ja just looginen tuo olisi sellaisenakin, mutta silti. - Oliskohan vuorostaan sulla Jaska eri vastaussana?
25. Libero23.9.2009 klo 18:16
Testasin ratkoessani myös Jaskan ehdottamaa näkökulmaa, mutta sain toimeksi niin väkinäisen selityksen, etten hyväksynyt sitä. Minulla taas ei ole aavistustakaan siitä, mitä Viitamäki on tarkoittanut...
26. Jaska23.9.2009 klo 19:10
Kernaasti myönnän, että kovismaisen sumea on tulkintani. Mutku tämä dekkarisarjan suomenkielisen nimen lyhennys on kiistatta teoksen kanteen painettu. Ja ollut ristikoissa ennenkin sekä selin että sylin samantapaisin selityksin.

Mitä tähän kirjaimelliseen tulkintaan tulee, niin mielestäni siinä on yleistetty harvinainen tapaus Liberon tarkoittamassa tilanteessa. Eihän ratkaisusana halua estää näkyvyyttä teokseen, joten useimmiten hän paasaa siitä hieman syrjässä, jolloin hän kylläkin saattaa olla selin seinään.
27. RA23.9.2009 klo 19:27
SELIN TEOKSEEN: Uskoisin (toivoisin!), että Antti olisi muotoillut vihjeen paaljon paremmin, JOS hänellä on ollut mielessä tuo Jaskan kuvaama dekkarisarja ja takaapäinlukujippo.

Kovis-vihjeen kuuluukin olla hämärä ja vaikeasti jäsennettävä, mutta ei sentään noin sumeaa sanojen vääntelyä.
28. RA23.9.2009 klo 20:29
Ed.: hämärä = hämäävä
29. Antti Viitamäki24.9.2009 klo 15:46
Selin teokseen: Juu, taidenäyttelyssä ollaan. :-)

Hämmentävää on että ankka-kuvan yhteydessä puhutaan Akusta - eikö Touho-serkku ole lainkaan tuttu? Ei sillä, että sillä olisi ratkaisun kannalta sen kummempaa merkitystä - ankka kuin ankka.

Tuu-tuusta oli mielessä viivallinen versio. Netistä löytyy kyllä molempia, mutta selkeän voittopuolisesti ilman viivaa, ja jopa pilkun kanssa. Olisi pitänyt tarkistaa. Vihjeenähän viivaton versio olisi saattanut olla jopa hitusen mielenkiintoisempi tai hämäävämpi. Sinällään seison vihjeen logiikan takana. Täsmälleen tuon ratkaisusanan kirjaimet tulevat heti tuu tuun / tuu-tuun jälkeen. :-)
30. suomalainen24.9.2009 klo 19:45
Tsädäm! Täyttyipä se vihdoin ja viimein! Ja kuinka vastaussanat tuntuvatkaan helpoilta sitten kun ne hoksaa. Mutta kyllä mä lueskelin monta kertaa nuo lisävihjeet läpi ennenkuin sain palat kohdalleen. Valitettavasti vastauasaika ehti mennä umpeen ja paperikin ehti kulua puhki kumittamisesta.. Kiitos kaikille!
31. Libero24.9.2009 klo 23:00
Touho Ankka oli harmikseni liiankin tuttu. Poistin nimittäin ensin Touhosta o-kirjaimen. Kesti jonkin aikaa tajuta, että vastaussana oli väärä ja ehkä Touhoa kohtaan myös epäreilu. Mutta näin kävi.
32. IiKoo25.9.2009 klo 10:07
Itsellenikin ensimmäinen mieleentuleva asia oli poistaa Touhosta o, mutta kun kuva oli toteutettu siten, että se poistettava osa on keskemmällä sanaa, niin pakkohan siihen oli vanhan Lintsinkävijän nimi tulla...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *