KESKUSTELUT > RISTIKOT > KUVA-RISTIKOISTA

505. KUVA-ristikoista

Pekka Pietari20.11.2003 klo 15:39
Sohaisenpa taas sormeni kahteen itseäni jatkuvasti harmittavaan ristikkoilmiöön. Ristikon ns. pääkuva vie yhä suuremman osan koko ristikosta. Pahimmillaan kuva kattaa yli kolmasosan ruuduista. Jonakin vähemmän kauniina päivänä puolet ristikosta on pääkuvaa!

Ristikoista saadaan tällä tavalla tietenkin näyttäviä ja laatija ja toteuttaja pääsevät vähemmällä työllä. Ratkojan nautinto saattaa pienetä samassa suhteessa kuvan kasvamisen myötä...

Asia erikseen on valokuvaristikoiden määrän kasvu. Ristikkofirma Sanaris voisi tarjota ratkojille samalla ilmaisen suurennuslasin, jota ilman yhteen pieneen ruutuun ahdetusta värivalokuvasta päälle pantuine vihjeteksteineen ei saa mitään tolkkua.
2. MM20.11.2003 klo 15:56
Eipä tuo pääkuvan suuri koko, ainakaan piirrettynä, mitenkään HELPOTA kuvittajan työtä...
3. Floora20.11.2003 klo 16:03
Iso kuva on kiva jos se ollut aiheena useampaan kekseliääseen vihjeeseen.

Näistä uudemmista sentti kertaa sentti -kokoisilla vihjevalokuvilla varustetuista ristikoista en kyllä välitä pätkääkään. Jo koneella piirretyt vihjekuvat liikoine väreineen saavat ristikon näyttämään keinotekoiselta ja steriililtä, valokuvista puhumattakaan!
4. Floora20.11.2003 klo 16:03
Iso kuva on kiva jos se ollut aiheena useampaan kekseliääseen vihjeeseen.

Näistä uudemmista sentti kertaa sentti -kokoisilla vihjevalokuvilla varustetuista ristikoista en kyllä välitä pätkääkään. Jo koneella piirretyt vihjekuvat liikoine väreineen saavat ristikon näyttämään keinotekoiselta ja steriililtä, valokuvista puhumattakaan!
5. Floora20.11.2003 klo 16:04
Ei näköjään kannata painaa kaksoisklikkaavaa nappulaa kun lähettää viestin...
6. Pena20.11.2003 klo 18:50
Ahaa, minä jo näin Flooran kahtena vaikka en (vielä) ole juonutkaan mitään!

Kerran näin Titan kolmena!

d:-C
7. J Takala20.11.2003 klo 21:40
Kuvan täytyy olla jo hyvin iso, jos kolmasosa ristikosta täyttyy siitä. Laskin juuri, että omissa ristioissani kuvan viemä tila ristikosta on yleensä 10 prosentin molemmin puolin.

Kuvan suuren koon syynä ei välttämättä aina ole laatijan laiskuus tai ahneus. Joskus pääkuvasta lähtevien lauseiden tai sanojen sijoittelu vaatii tietynkokoisen kuvan. Oma periaatteeni on, että ratkaisulauseiden ja -sanojen on päätyttävä ristikon reunaan. Jos on sitten keksinyt hyvän päälauseen, niin pääkuvan koko on säädettävä sellaiseksi, että lauseen sijoittaminen ristikkoon on mahdollista.
8. iso S21.11.2003 klo 08:16
Niinpä, ratkaisulauseet sanelevat joskus kuvan kokoa. Joskus kuvitusideakin on sellainen, että sille pitää jättää tilaa hengittää. Piirretyt pääkuvat ovat parhaimmillaan taidetta, ainakin käyttötaidetta. Hyvän kuvan likistäminen 3*3-laatikkoon on lähes rivologista. Tietenkin sellainen kuva lisää kuvittajan työtä. Jos laatija itse kuvittaa, niin silloin ei ole pinnattu. Jos on kuvittaja erikseen ja tätä työnsiirtoa tapahtuu jatkuvasti, niin silloin tapahtuu luultavasti (ja kuvittajan kannalta toivottavasti) myös tulonsiirtoa.

Jos pääkuva tosiaan vie kolmasosan ristikon alasta ja siihen on esimerkiksi sutaistu suuri ässä, josta saadaan lause "ISO KIRJAIN" eikä muuta, niin silloin on osattu käyttää laiskuuden lahjaa.
9. cosmos blue21.11.2003 klo 12:00
Sellaiset ristikot, joissa pääkuvasta tule vain yksi
lyhyt sana (kuten esim. Tuomistolla Pelikaaneissa), eivät
tällaista himoratkojaa saa juuri lainkaan kiihottumaan.
Lisäksi käsin piirretyt ja tekstatut ristikot voittavat kirkkaasti
nuo tietokoneella tehdyt (näyttävät kaikki samanlaisilta =
steriileiltä).
10. Rafflesia21.11.2003 klo 12:11
Minulle ei pääkuvasta tulevan sanan/sanojen pituudella ole väliä, kunhan ne ovat oivaltavia.
Kuvaristikoiden joukossa pidän erityisesti Pelikaaneissa esiintyvistä Mirja Pihlajamäen 'Pääkuva on vihjeenä kaikille väritetyille riveille' -ristikoista sekä Kari Kämäräisen ristikoista.
11. Tane21.11.2003 klo 12:16
Tunnustan minäkin ihailevani henkilöitä, jotka saavat yhdestä pääkuvasta kaksi tai useamman pitkää lausetta. Minusta päälauseen ratkaisemissa on "sitä jotain".

Itse olen mustavalkoisen viivagrafiikan ystävä. En välitä onko ristikko tehty tietsikalla vai käsin, mutta suttuiset ja huonolle paperille painetut jäävät ratkomatta ja ostamatta. Minulle riittää kunhan kuvasta saa selvää, ristikoita en laita seinille. Toki hauskat pilapiirroksen veroiset pääkuvat piristävät. Ykkösasia ristikossa ovat itse sanat ja oivaltaminen. Rafflesian tavoin pidän Mirja P:n ristikoista, niitä on erityisen kiva ratkoa netissä.

Omia suosikkejani ovat myös oikein isot, aukeaman kokoiset ristikot; lauantain Iltasanomiakin taidan alkaa säännöllisesti ostamaan ristikoiden takia.

Tietokone ja valokuvat mahdollistavat laatimisen kaltaisilleni onnettomille piirtäjille, mutta onnekseni piirtämisen taitajia löytyy läheltä.
12. Maiju22.11.2003 klo 00:53
Pekka Pietari harmittelee aloituspuheenvuorossaan valokuvaristikoita, ja ne kyllä ottavat pattiin minuakin.

Haukuin jo aiemmin Punaisen pelikaanin popristikon lyttyyn, mitä kiukutteluani olen vähän katunut, mutta nyt kun sain käsiini uuden valokuvaristikon, tekee mieleni haukkua vielä enemmän tämän lajin ristikoita. Minua tosiaan riepoo pienet värivalokuvat ja varsinkin niiden päälle sijoitettu värillinen teksti. Tätäkin ristikkoa täyttäessäni jouduin vaihtamaan valoisampaan paikkaan ja kirkastamaan lukulasit saadakseni edes jotain selvää kuvista.

Kaiken huippu oli, että puolen tuntia tihruttuani noita kuvia jouduin hakemaan suurennuslasin avuksi ja toden totta - yhdessä valokuvassa olin minä itse!
13. jupejus22.11.2003 klo 11:08
Selvisikö Maiju kuvan tarkoitus, olitko kuvassa tarkoituksella vai linssiluteena?
C/:-) hyvää lauantaita vaan kaikille, niillekin, jotka toisella sivulla polttellevat päreitä ja uusivat proppuja. Hyvä olisi kuitenkin aina muistaa, että parempi laiha sopu kuin lihava riita.
14. Eki22.11.2003 klo 11:28
Hyvä, Maiju, sä bongasit siis ittes SK:sta?

Tekisi mieleni kysyä, kuinka moni on bongannut taas itsensä Punaisen viimeisimmän ositteluristikon kuvista.

On hyvä kuulla kaikilta, jotka kuvista eivät selvää saa. Itsellänikään ei ole parhaita näköjä ja ainakin valoa pitää saada, että pienistä kuvista saa selvän. Tarkastaja-Liisalla on ilmeisesti niin hyvä näkö, että hän ei niistä juuri valita, vaikka usein asiaa utelenkin. Hän saa ne usein jopa hieman pienempinä versioina ja printterillä printattuna, jolloin kuvanlaatu on keskimäärin heikompi.
15. Antti Viitamäki22.11.2003 klo 12:36
Minä tällä lailla ihan uteliaisuuttani kysyn, että mikä valokuvavihjeissä - varsinkin pienissä - viehättää ja ketä?

Ilmeisesti asiasta on tehty tutkimusta, kun niitä lehteen ollaan laittamassa.

Noin visuaalisessa mielessä uskoisin, että liiat valokuvat tekevät ristikosta jotenkin epämääräisen ja hankalan näköisen - ja jos siihen lisätään vielä useita eri värejä (esimerkiksi useita erivärisiä tekstejä), kokonaisuus alkaa olla jo varsin rauhaton.

Toki estetiikan tajua on yhtä monenlaista kuin on ratkojiakin.
16. Eki22.11.2003 klo 12:56
Tutkimusta ei ole tehty, mutu-pohjalta mennään. Eiväthän nämä valokuvaristikot ole tulleet viemään muilta alaa, ovatpa vain erilainen lisä tähän kirjoon. Levottomuutta helposti tulee. Sitä on kuitenkin viime aikoina poistettu valitsemalla jokaiseen ristikkoon kiirjaimiston osalta oma värimaailma, johon kuuluu vain pari kolme väriä.

Haluan korostaa, että vasta nyt parin päivän aikana olen kuullut ensimmäiset negatiiviset kommentit niistä, sitä ennen oli pelkkää suitsutusta. Siksi olen joutunut asennoitumaan tilanteeseen uudelta pohjalta.
17. Titta22.11.2003 klo 13:18
Kirppu on saanut istutettua ainakin minuun jonkinlaisen vastenmielisyyden ylenmääräisiin pikkukuviin, joista pitää tunnistaa henkilö. Niitä kun menee ristiin rastiin eikä ketään meinaa tunnistaa, niin ei se ratkominen herkkua ole. Tämä on siis mielipide ja täysin henkilökohtainen mieltymys, ei haukkumista. Saattaahan moisesta joku tykätäkin.

Hyväksyn valokuvat, mutta säästeliäästi käytettynä. Ekillä sentään kuvista tulee yleensä jotain muuta kuin nimi.
18. Antti Viitamäki22.11.2003 klo 13:53
Ehkäpä pieni, yksinkertainen tutkimus voisi ollakin paikallaan. Palautteen antaminen tuntuu monelle olevan vähän nihkeänpuoleista (tämä on nyt MINUN mutu-tuntuma, joka ei perustu mihinkään, Eki välittää kyllä säännöllisesti jonkin valaisevan kommentin, kiitos vain niistä!) - mutta entäpä jos joka toisessa tai kolmannessa lehdessä olisi sellainen rasti ruttuun -tyyppinen arviointilomake?

Arvioinnin ydintä voisi vaikka varioida, mutta todennäköisesti tärkeimmästä päästä kriteerejä olisivat sanasto, sanojen sommittelu, vihjeitys, ahaa/yhyy-elämykset, ulkoasu, selkeys ja vaikkapa arvio siitä, mille ikäryhmille ristikko sopii.

Ulkoasua voisi eritellä yleisestä silmäämiellyttävyydestä esimerkiksi juuri väreihin, kuvitukseen, tekstiin/fontteihin/
käsialaan, valokuvien määrään/laatuun/toimivuuteen (kun nyt kerran olivat puheena) ja niin edelleen.

Tämähän veisi täydelleen toteutettuna tietenkin valtavan tilan (asteikko yhdestä viiteen = viisi ruutua per kriteeri per ristikko) tai olisi ainakin todella työläs tarkistaa (jos yhteen ruutuun voisi merkitä numeron yhdestä viiteen) - mutta toisaalta NETTIINHÄN mahtuisi millainen palautesysteemi tahansa!

Jos tähän vielä liittäisi jonkin sortin nimellisen palkinnon, niin voilà! :-)

Tiedän kyllä keksiväni pyörää uudelleen, mutta eipä nyt ole vähään aikaan osunut silmiin moista lomaketta - verestäkää toki muistiani, jos syytä on.
19. jupejus22.11.2003 klo 14:10
Yksi ylävalokuvakulma/per ristikko menettelee, jos siitä on keksitty tarpeeksi kuvaavat, mutta vaikeasti hoksattavat lauseet. Sen sijaan kaikki henkilökuvat ovat melko vastenmielisiä kuin yleensäkin ihmisten nimet. Vielä jos kuva on laadultaan sellainen, ettei tunne vaikka ratkoo nimenkin esille, niin.. niin... no, mielipiteitä varmaan joka junaan jokaisella asemalla tuossakin asiassa.
20. Marianna22.11.2003 klo 14:38
Eki kirjoitti:
"Tekisi mieleni kysyä, kuinka moni on bongannut taas itsensä Punaisen viimeisimmän ositteluristikon kuvista."

Minä ainakin, ja muitakin tuttuja. Onneksi ei ollut mikään samikapanen ratkaisusanana,-) Nuorisoni kyllä totesi, että kovin leveältä äidin meno näyttää.

Muuten ositteluristikoita saisi kyllä olla useammin. Minun puolestani vaikka palindromiputki saisi jäädä pois. Julkkisten tunnistamiseen valokuvista suhtaudun vähintään yhtä karsaasti kuin muutkin tässä säikeessä.
21. Eki22.11.2003 klo 14:47
Mariannan puolustukseksi: helmat siinä hulmusivat tuulessa ja muutenkin se oli silkka salakuva, terassilta paparazzin zoomilla nappaama (onpas zetaa). Hauskaa kun huomasit.
22. iso S22.11.2003 klo 16:07
Poimin tuolta Titan jutusta yksityiskohdan, mikä pätee pikkukuviin yhtä hyvin kuin mihin tahansa joillekin hankalaan vihjetyyppiin: ei samankaltaisia ristikkäin eikä samaan aukioonkaan, jos mahdollista! Muuten kyseinen aukio on alan erikoisasiantuntijalle liian paljon helpompi kuin sellaiselle, jota aihe ei kiinnosta (musiikki, urheilu, politiikka, maantiede, latina...)
23. Maiju22.11.2003 klo 22:18
Vastaus Jupejusin kysymykseen olinko kuvassa tarkoituksella vai linssiluteena. Kyllä Eki sen kuvan on kesäpäivien kuvakasastaan kaivanut.
24. Noonis25.11.2003 klo 14:33
Aloittelijana sanoisin, että vihjekuvien täytys olla riittävän selviä. Ainakaan Suomen kuvalehden ristikot jätän suosiolla tekemättä, kun ei niistä kuvavihjeistä saa läheskään aina selvää ja onhan ne muutenkin mulle liian vaikeita. Olen tässä täyttänyt Sylvin helppoja ja täytyy sanoa, että Tuula Rauvola ei ainakaan osaa kuvittaa riittävän selvästi. Ainoa oikea ristikko on tietenkin käsin tekstattu ilman valokuvia. :)
25. Tane25.11.2003 klo 15:05
Maiju, kysyttiinkös sinulta lupa kuvan julkaisemiseen? Jos ei, niin ei kun haastetta kehiin. ;)
26. Maiju25.11.2003 klo 15:35
Muistaakseni ei lupaa ole kysytty, eikä tämä ollut edes ensimmäinen kerta, kun kuvaani on käytetty. Tällä ulkonäöllä saan kuitenkin olla imarreltu, että kuvani edes kelpaa laaturistikoihin. Ja sitäpaitsi, sisareni oli täyttänyt sen Avussa olleen ristikon, jossa minä poseerasin ensimmäisellä kerralla, mutta ei hän ollut tunnistanut minua. Toisella kerralla oli vähällä, etten tunnistanut itse itseäni.
Annan armon käydä oikeuden edestä.
27. Heljä-Maija26.11.2003 klo 09:32
PP:stä bongattua: Siellähän minä taas könötän Mariannan kanssa vierekkäin kuten myös kesällä kerran. Ja kovin on kieli keskellä suuta, tuleekohan tuosta nyt valmista...

Eihän ollut lisävihje, Eki, eihän?
28. Eki26.11.2003 klo 09:36
Ei, tuon verran saa...
29. tjn26.11.2003 klo 10:19
Missähän mittakaavassa piirtäjät yleensä ristikkoa kuvittavat/tekstaavat?
30. Heikki Lavonius26.11.2003 klo 10:30
Yllekirjoittaneella ainakin ruutukoko n. 15x15 mm
31. MM26.11.2003 klo 10:35
Omat ristikkopohjani ovat kaikki, teen ne sitten käsityönä tai koneAVUSTEISESTI, ruutukooltaan 14 x 14 mm. Valmiin "teoksen" pienennän 70%:iin, jolloin se on likipitäen julkaisukoossa.
32. tjn26.11.2003 klo 10:35
Tuntuu melkoiselta kellosepäntyöltä :) Se taitaa sopia sinulle, koska varmaan muuten suurentaisit? Lyijykynä/tussikynä/kummaukset/raaputukset eli ylipäätään korjaukset, vai tuleeko niitä?
33. Heikki Lavonius26.11.2003 klo 11:04
Onhan tuohon vuosien varrella jo kerinnyt tottua.
Tuolla ruutukoolla esim IS:n isompikin mahtuu mukavasti kahdelle A3:lle ja Iisakin sivu yhdelle A3:lle, sekin vaikuttaa.
Tokihan virheitäkin tulee, mutta korjausväri ja paikkatarrat pelastavat.
34. K. Virtanen22.7.2004 klo 21:19
Jatketaanpa kuvajuttuja täällä.
35. Eki28.9.2004 klo 11:14
Tänään tuli pantua Uutisristikkoon aika iso kuva. Lauseet vaan loksahtivat siihen uomaan hyvin. Ja onhan kuvan henkilö nyt tapetilla, vaikka uhkaakin tulla tuossa tilanteessa suorastaan paloitelluksi.

Uh, makaaberia.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *