KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 5/09

5028. Punainen Pelikaani 5/09

Lauri Kultti19.8.2009 klo 11:21
Olipa mukava ratkontarumba!

Monta yllättävänkin nautinnollista ristikkoa. Sivun 24 Pihlajamäestä ei meinannut millään aueta pääkuvan johtoidea, vaikka melkein kaikki pääkuvasta tulevat sanat olivat jo valmiina. (Hieman kieltämättä haittasi, että pari niistä "valmiista" sanoista osoittautui loppupeleissä vääriksi!)

Sivun 26 Lähteenmäki/Asikainen jäi ihmetyttämään yhden sanan osalta. Hiukan keskikohdan alapuolella vihje KUUVATANEN tuntuu jotain kelloa pääparassa kilkuttavan, mutta lopullista valaistumista ei ole tullut, vaikka ihan kelpo sanahan siihen tuli.

S. 27 Hakonen teki sen, mihin olen pitkään toivonut törmääväni: varsin erikoinen kirjain risteyskohdassa! Ja kyllä PALVOTTU (melko keskellä) on mainio ja vieläpä ilman piiloja.

S. 28 Pitkälässä jäin tuumimaan, että eikö vasemmalla ylhäällä JORDANIN SIVUAMAn ratkaisu pitäisi olla juuri päinvastaisella alulla?!

S. 30-31 Pallonen/Mäkisessä jäi oudoksuttamaan vihje SIVALS ratkaisusanoineen.

Kaikkein pisimpään oli kantona kaskessa kuitenkin sivun 7 (!) Vuokila/Manninen. Alhaalla keskellä oleva miekkonen ei ollut tuttu, joten siinä oli aikalailla hakemista.

(Höh, ja juuri kun luulin lehden olevan täynnä, huomaan tätä kirjoittaessani, että sivulla 32 onkin vielä kaksi tehtävää!! Ei kun hommiin.)
2. Jaska19.8.2009 klo 11:53
Pihlajamäki oli minulle kinkkinen. Se kapteeni etenkin...?
3. RA19.8.2009 klo 14:36
Lauri, nousepa hetkeksi sieltä riippumatosta ja pyörähdä pikkasen! (s.31 ;-)
4. RA19.8.2009 klo 15:27
Hauska tämä sivun 7 Ekin ja P. A. Mannisen ristikko! Lienen joskus vastaavanlaisen ratkonut, mutta paljon tällaisia ei liene ollut tarjolla? Onko tälle ristikkotyypille joku oma nimitys?

Sen verran mietityttävä tämmöinen ristikko on, että vähintäänkin nuo kaksi tähteä olivat paikallaan. Vaikeus tulee siitä, että (vajaita) sanoja on huomattavasti vaikeampi hahmottaa takaperin tai ylösalaisin lukien + tietysti siitä, että tiedossa on vain, että sanoilla "v ä h i n t ä ä n yksi yhteinen kirjain".
5. Tuomas L.19.8.2009 klo 19:10
Tuossa Hakosen tehtävässähän on toteutettu eräs kunnianhimoinen idea, johon muistan muutamia kertoja ennenkin ristikoissa törmänneeni. Sen hoksaaminen auttoi löytämään muutamia erikoisempia ratkaisusanoja.

SIVALS-vihjeestä voinee paljastaa sen verran, että idea ei liity mitenkään piiskalla lyömiseen, vaikka helposti niin voisikin luulla. Toisenlainen koviskikka on kyseessä.
6. Marco Poloinen19.8.2009 klo 21:47
Ei tuo Laurin vauhti kyllä miltään rumbalta vaikuta. Muistuttaa minusta enemmänkin "polokantahtia..."

Heikohkoista keskittymismahiksista huolimatta jotain on täälläkin tullut raapaistua. Ja raapaisuksi jäävät - ainakin tässä vaiheessa - kommentitkin.

S. 30-31 aukeaman koin tasalaatuiseksi, niin sanoiltaan kuin vihjeiltäänkin. Ei mitään järisyttävää, mutta asiavihjeiden lomassa pieniä hykerryksiä ihan kosolti. Tuo SIVALS vei kyllä väkisin melko pitkäksi aikaa oudoille teille, ja tuijottamista riitti vielä ruutujen täytytyäkin. Selvähän se sitten, kun oivaltaa. Joku tavanomainen aivotoiminnan häiriö lienee esteenä, kun en AVUN MALLISIA -vihjeen kohdalle löydä mieleistä piilokirjainta. Pitänee jatkaa aakkosten selaamista...

Tapion ja Riitan Tavuristikon olen viimeaikoina "ruukannut" ratkoa päältä pois mieltä vaivaamasta. Nytkin siitä aloitin, enkä tällä kertaa onnistunut edes jumiutumaan pahemmin. Vaikka pääkuvassa on selvät sävelet, silti pystylauseen sanat vain kummasti tienuuttivat (PAUL&ROOPE-vihjeen suosiollisella avustuksella!).
Mikäli kuvittelisin olevani valtakunnallisena mielipiteen muodostajana tärkeä, kuvittelisin myös KOLLI-vihjeen perimmäisenä tarkoituksena olevan juuri meikäläisen ärsyttäminen. Mutta uhallakaan en rupea ruotimaan! ;-) Sen sijaan oikean ylänurkan piirrosvihjeeseen saatan palatakin... ja ehkä sitten samalla kuvailla jotain vaikka "mielin kielin".

Harton ristikosta puuttuu kolmannes, Antin kolme neljännestä, ja Tonin meinasin tällä kertaa jättää jälkiruoaksi, joten niistä myöhemmin. Ellen uuvu ihan totaalisesti.

[PuPen aloitusta siirsi ja muutenkin hankaloitti Skytän Antin IS-kovis, joka meikäläiselle ala-astetasoisena skytismituntijana tuotti runsaasti päänvaivaa. Tuommoiseen tarvitseisin kunnon rauhallisen periodin, pätkätöinä keskittymisen taso ei näytä ehtivän tarpeeksi korkealle. Mutta tehty kumminkin on.]
7. RA19.8.2009 klo 22:16
TAVU s. 26, TL/ RA:

Marco, KOLLI-vihjeestä... Yllä olevan tekstisi luettuani syöksyin sutena Pesosen sanarivien ja/tai -jonojen kimppuun, että mitä siellä asiasta on sanottu. Huoh! Kyllä sen oikein pitäisi olla. Armeijassa varmaan on (taas) eri merkitykset, vai? ;-)

Ja juu. Jos saan arvata, oikean ylälaidan piirros olisi pitänyt piirtää paljon tarkemmin?
8. Marco Poloinen19.8.2009 klo 23:00
On, onhan se kaikkien kirjojen mukaan oikein, eikä suomalaisella armeijalla taida olla kolleista mielipidettä muuta kuin materiaalikuljetuspuolella. Minun mielestäni kyse onkin silkasta seksismistä. Siis samaan tapaan kuin 'man'='ihminen'... (enkä väitä, että sinä olisit sitä(kään) keksinyt!).

Ja joo, niin olisi pitänyt piirtää, tai sitten epämääräisemmin. Nythän se on piirretty pahimmoilleen niin tarkasti, että siitä näkee ettei se voi olla se, mikä ratkaisusanan mukaan pitäisi olla.

Mutta ihan todella, niin on hyvä ristikko, etteivät nuo oikeasti heilauta sitä suuntaan eikä toiseen!
9. Libero19.8.2009 klo 23:23
Tähän mennessä ratkomistani kaksitähtisistä sivun 7 tehtävä on ollut kahden ja ison plussan veroinen, muut ovat olleet arvioitua helpompia. Tosin olen menossa vasta sivulla 14.

Seiskasivulta luin ohjeen huonosti. Koetin edetä yhden yhteisen kirjaimen systeemillä ja luulin jo, että homma jää sikseen. Mukaan tuli tervettä järkeä, kun huomasin, että yhteisiä kirjaimia saa olla vaikka kaksi tai mahdollisesti useampi.

Tehtävä oli minulle ennennäkemätön helmiäispallo. "Erkki Liikasen hitin" sain toimeksi kirjain kirjaimelta, kun sitä en millään muistanut. Toinen pystyrivi vasemmalta oli vaikein ja lopuksi tietysti antoisin: "Niissä melkein pääsee viheriöille" ylhäältä alaspäin ja "Viihtyy omissa oloissa" alhaalta ylöspäin.

Ekin ja P. A.:n luomus pysyy kyllä mielessä. Sävähdytti.
10. Hemuli20.8.2009 klo 17:38
Minä sain Pelikaanini - sen perään huhuiltuani - vasta toissapäivänä, ja yllätys, yllätys, olen lähestymässä PP:tä RA:n sielunelämän tulkinnassa, eli osasin täyttää sen RA:n vihjeyttämän. Olen leijunut pilvissä ja odotellut, että joku paljastaa sen tällä kertaa ihan lärrärikamaksi. Marco tuolla yllä vähän yritteli, mutta menin sen kohdan ohi lujaa! KUUVATANENkin on kirkastanut salansa.

Muista olen ratkonut vasta jokusen helpon, marjanpoiminnan ja litteroinnin vaatiessa osansa.
11. Tuomas L.22.8.2009 klo 15:24
Ekin sivun 16 ristikossa on vihje "Laulavan sisarusperheen vanhin". Olettaisin tässä tarkoitettavan eräitä tiettyjä sisaruksia, ja heistä se vastaukseksi tuleva ei ole vanhin. Syntymävuodet löytyvät mm. Wikipediasta.

(Tietysti jos Eki tarkoittaa joitain muita sisaruksia, vihje saattaa olla OK.)
12. Eki22.8.2009 klo 15:26
En halunnut muistella sitä, joka jäi kiinni ratista. Njääh joo.
13. ö24.8.2009 klo 11:25
Antti Viitamäen krypto on tavallista kinkkisempi. Kiitokset siitä.

Toisaalta ulkomaalaisperäisten sanojen suuri märä kryptossa ei oikein kiksitä.
14. Lauri Kultti24.8.2009 klo 20:23
Lähti tuo Viitamäen krypto tällä kertaa aukeamaan aika erikoisesti: ensimmäinen varmalta tuntunut (ja lopulta oikeaksi osoittautunut) kirjain oli ö.
15. Eki24.8.2009 klo 21:26
Vastavuoroisesti ö sai siihen ehkä ekana sanat lauri ja kultti?
16. Päättäriratkoja26.8.2009 klo 12:23
Sivun 7 tehtävä oli mielestäni kahden tähtensä arvoinen. Ruudut täyttyivät hiljalleen, eikä totaalisia umpikujia tullut. Oikean laidan patsaista lähtevä sana kylläkään ei vielä ole auennut, mutta hauduttelen sitä vielä ja ratkon jotain muuta välillä..

Runsaat, värikkäät piirrokset hivelevät silmää, ja sanasto on ok - tosin toinen oikean laidan linnuista pani toteamaan, että höh (se toinen lintu puolestaan oli heh-tasoa). Alimmalla rivillä en huomannutkaan, että vasemmanpuoleinen sana olikin pitempi, ennenkuin sain oikeanpuoleisen paikalleen.

Nyt vain jäädään odottamaan, koska saamme vastaavan tehtävän avoristikon pohjalla. :-)
17. ,-viilari29.8.2009 klo 09:36
Kakstähtisistä aloitettu, kuten tavallisesti, ja levitetään vallattua aluetta molempiin suuntiin fiiliksen mukaan.
Muutama kommentti vihjeistä:
Sananpätkimisissä pitää laatijan olla tarkkana, seuraavanlaiset esim s.14 ....OHAPPO, s.22 RÄ....LE ja PO....KU ovat mielikuvituksettomia. Esimerkki onnistuneesta tämäntyyppisestä vihjeestä s.8 ....ILA.
Ristikossa Vuokila/Manninen s. 25 jäi ihmetyttämään vihje ALUSSA. Jos olen ratkonut oikein, ratkaisusanaksi tuli kuusenrääpäle.
Puun elinkaarta ajatellessa se ei mitenkään sijoitu alkuun, ei välttämättä edes alkupuolelle.
Viime kesänä hakiessani veneen kaaripuita katkoin jo päätehakkuuvaiheseen ehtineessä vanhassa kuusikossa pieniä aluspuita. Alle neljän sentin vahvuisesta "taimesta" laskin 55 vuosirengasta!
18. XX29.8.2009 klo 09:53
XXXX = nuori kuusi; murt. yl. kuusi (Kielonen)
19. Kasperi29.8.2009 klo 10:10
Yksi asia harmittaa kahdessa viimeisimmässä Pelikaanissa: joissakin ristikoissa olevat (mm.sivu 9) pääkuvasta tulevien sanojen ruudukot, jotka on pilattu tuollaisilla timantinmallisilla värillisillä kuvioilla. Värit ovat aivan liian tummat lyijykynää käyttävälle, koska ensisilmäyksellä ei näe, minkä kirjaimen siihen "timantin" päälle on raapustanut.
Tosi huono idea on ollut.
Sivulla viisi sama juttu, vielä pahempi, koska "timanttikuvio" on mustanpuhuva!
Hmm..nämähän ovat molemmat Seppo Lahden ristikoita, onkos tämä timanttijuttu vain hänen oma keksintönsä...
Joo näyttääpi olevan.
Että terveisiä Sepolle, huonon homman on kekannut.
20. Jukkis29.8.2009 klo 10:16
Ääni tälle. Älytöntä kun pitää etsiä uusi kynä kun siirtyy ratkomaan toista ristikkoa.
21. Eki29.8.2009 klo 10:22
Infotaan Zeppoa. Se on ihan hänen oma juttunsa.
22. Tamara29.8.2009 klo 18:04
Aukeaman - sivut 18 ja 19 - sain muuten valmiiksi, mutta sivun 18 alareunan miestä ihmettelen. Suusta tulee jotain mustaa, joka on sitaateissa. Pystysuuntaan tulevaan tyttöön on useampia vaihtoehtoja.
23. RA29.8.2009 klo 19:43
Malojen risitkko (18-19) on piilokirjaimeton ja niin myös tuo kohta. "Mustaa" puhuvan miehen ja TYTTÖ-vihjeen risteyskohtaan ei taida kuitenkaan olla kovin montaa vaihtoehtoa?? Minä en ainaskaan keksinyt kuin yhden.
24. Tamara29.8.2009 klo 19:52
RA
Yhden järkevän sanan minäkin keksin mustaa puhuvan suusta. En vain löydä tälle sanalle selitystä!
25. Kravattimies29.8.2009 klo 23:47
Tamara: "Suusta tulee jotain mustaa, joka on sitaateissa."

Keksi synonyymejä sille mustalle.

Yksi niistä täsmää ja siinä on selitys tälle sanalle.
26. Tamara30.8.2009 klo 23:46
Kravattimies
Taisinpa ymmärtää! Sanalla on kaksoismerkitys - toinen niistä viittaa johonkin japanilaiseen.
27. Tamara30.8.2009 klo 23:47
Olisinpa odottanut minuutin, niin edellisille olisi tullut tasan vuorokausi väliä!
28. ,-viilari1.9.2009 klo 14:15
Lisää puutietoutta laatijoille: Pihlajamäen Heppa-ristikossa oli vasemmassa ylälaidassa vihje KUIVIA. Vastaussanaksi tuli PIIP, joka tarkoittaa maapuuta, uppopuuta tai maassa makaavaa kuusenoksaa tai havua, siis melko märkiä vaihtoehtoja kaikki. En ole yrittänyt panna kyseistä puuta nuotioon sitten muinaisten partiopoika-aikojeni.
Vai lienenkö ihan pihalla?
29. Marco Poloinen1.9.2009 klo 15:06
Ihan olet sisällä. Samaan asiaan kiinnitin minäkin huomioni.

Minun puolestani täytynee olla pihalla saman ristikon (s.24) oikeassa yläkulmassa, kun sinne pukkaa ihan väkisellä kahta samaa sanaa ristiin. Semmoistahan ei tässä lehdessä tapahtune, joten SANKOIHIN-vihjeestä tulevan sanan piilokirjaimeksi täytynee löytää joku fiksumpi vaihtoehto. Ainut mieleen tuleva sana ei ilman jatkoa vastaa vihjeeseen.
30. Anneli1.9.2009 klo 16:23
Saman ristikon(s.24) oikeaa ylänurkkaa olen pohtinut.PELLAVILLE ja SANKOIHIN sopii sama sana.Myös vaihtoehtona sankoihin on toi elokuviin viittaava sana.
S.22 H.Salokankaan ristikko yhtä piilokirjainta vailla.Vasemman ylänurkan RIUKIUsaarten osa pitäis vielä löytyä!Saman ristikon vasen ylänurkka,ILTISPOSTI,sain siihen oudon ratkaisun,lähinnä jalkapallosta tutun nimen.
31. Anneli1.9.2009 klo 16:25
Ups,heti tajusin ton iltispostin jujun,kun ajattelin asiaa ääneen.
32. hah1.9.2009 klo 17:18
Niinpä, mutta silti vihjeen vihjeessä olisi hyvä käyttää lainausmerkkejä.
33. Tuomas L.1.9.2009 klo 17:54
Riukiusaarten osaa ei tarvitse etsiä kartoista tai hakuteoksista.
34. RA1.9.2009 klo 19:34
KUIVIA > PIIP (s. 24)

Pesonen:
PIIP = katkaistu havupuun oksa (neulasineen), havu, kuusenPIIP, männynPIIP, nukkua PIIPEILLÄ. Tuossa Pesosen määritelmässä ei sen kummemmin oteta kantaa, että kuiviako vai märkiä. Paitsi ehkä tuo esimerkki "nukkua piipeillä" pikkasen vihjais sinne kuivien suuntaan.
35. Marco Poloinen1.9.2009 klo 19:51
Kylläpä ei huvita aatellakaan nukkumista kuivilla "piipeillä", tuoreilla sitä sen sijaan tehdään luontoretkellä yleisesti.
36. RA1.9.2009 klo 19:56
Ja ne tuoreetko eivät ole kuivia?
37. RA1.9.2009 klo 20:14
En ole puolustamassa tuota Mirjan KUIVIA-vihjettä. Kuvaahan se PIIPPIEN yhtä pitkälti olosuhteista riippuvaa ominaisuutta, eikä yleistä ominaisuutta. Samalla lailla 'kuivia'
ovat lukemattomat asiat.

Tarkoitan vain, että eikös PIIP ole PIIP, oli se sitten kuiva tai märkä. Tuo ,-viilarin yleistys märkyydestä ei ole sen oikeampi.
38. Marco Poloinen1.9.2009 klo 20:14
Sinulleko tulee ekana tuoreesta mieleen kuiva?
39. Marco Poloinen1.9.2009 klo 20:15
S. 22 ristikko on 2,5 tähtisenä jo sen verran lähellä kovista, että tuo ILTISPOSTI mielestäni menettelee ilman lainausmerkkejäkin. Rajoilla pyörii...

Ihanko totta ANNAT (on) HÄMEESSÄ noin? Aika veikeätä, että Savossa se on juuri päinvastoin.

Ristikossahan on monta hienoa vihjettä, valitettavasti RÄ....LE ei kuulu niihin.
40. RA1.9.2009 klo 22:26
Vielä Pihlajamäen Mirjan ristikosta (s. 24) - siitä oikeasta yläkulmasta:

Ei siihen kahta melkein samaa sanaa tuppaa, jos ottaa PELLAVILLE hieman aikaisemman "vaiheen" kuin mikä ilmetenniin itse kullekin on ekana tullut mieleen. En tosin tiedä, kuinka hyvin tuo sana sopii PELLAVILLE - missään vaiheessa. SÄILYTYKSIIN (6) muuttuvat huomattavasti pienemmiksi ja vihreä sana paljon isommaksi. Jne.

Mulla on nyt kaksi erilaista ratkaisua. Enkäpä tiedä, kumpi on oikea. Vai onko kumpikaan.
___

Salokankaan Hannun (s. 22) oikean reunan ANNAT HÄMEESSÄ (4) oli minullekin uutta. Mutta määhän olen asunutkin täällä vasta 25 vuotta. Vai onko siinä(kin) joku jippo?
41. Marco Poloinen1.9.2009 klo 23:53
RA, et arvaakaan miten vaikea tätä on sanoa, mutta on sulla hoksottimet kohdallaan!;-) Ja sen lisäksi viitseliäisyyttä; itse en jaksanut ulottaa muutoksenhakuprosessia noin moneen tarvittavaan sanaan.

S. 24 yläkulman "toisessa vaihtoehdossa" vihreä sana pysyy teemassa, ehkä paraneekin hieman. PELLAVILLE näyttäytyy prosessin kannalta hyvinkin tarpeellisena, mutta "vaihe" tulee kyllä huomattavasti m y ö h e m m i n kuin se ensiksi mieleen tuleva. Jos en ihan väärin muista, niin JOSKUS MAALATTUNA -vihjeen tapaista käsiteltiin lähimenneisyydessä jonkun toisen ristikon yhteydessä. Loputkin täsmäävät.

Laatijalle liikuttuneet kiitokset onnistuneesti monimielisestä nurkkauksesta! Tosi helposti se "ensimmäinen vaihtoehto" vie/vei mukanaan ja täsmäsi melkein loppuun asti. Onnitella voivat itseään ne avarakatseiset (moniko?), jotka pysyivät irti pässin lieasta.

Edelläolevassa pysyn, vaikka ratkaisu olisi muu kuin tuossa arvelemani. - Mutta alkupiiloja en silti jaksa ihastella edelleenkään!
42. RA2.9.2009 klo 10:32
Useimmiten, kun ratkonnan tulos alkaa vaikuttaa jotenkin oudolta, niin vika on... omassa (väärin) ratkomisessa.

Pihlajamäen Mirjan ristikoissa olen kompastellut kerran jos toisenkin. Mirjan vihjeet ovat jotenkin jänniä: Toisaalta yliyleisiä, toisaalta sitten kuitenkin ja lopulta oikean sanan löytyessä täsmällisiä. Monet kerrat olen tehnyt Mirjan ristikoihin pari-kolmekin suht sopivaa ratkaisua johonkin ristikon kohtaan. Kaikissa on joku kohta ollut vähän "niin ja näin", mutta ei varsinaisesti väärin.
43. Tuomas L.2.9.2009 klo 11:08
Lounaismurteiden edustajana arvelisin kyllä, että ANNAT HÄMEESSÄ on OK, hämäläinen puhetapa kun ei vielä niin hirveästi poikkea meikäläisestä. Ehkä teillä on mielessänne eri verbi kuin minulla?

Muuten, kun turkulainen ja kuopiolainen puhuvat "suamen kielestä", he eivät tarkoita samaa kieltä.
44. ,-viilari2.9.2009 klo 11:39
Jos RA on kiinnostunut nuotionteosta, niin suosittelen luettavaksi Yngve Rydin teosta "Elden". Se on katttava esitys saamelaisten tulentekotaidosta. He saivat melkein kaiken luonnosta löytyvän palamaan - lukuunottamatta maakiviä ja tuoretta mäntyä!
45. Marco Poloinen2.9.2009 klo 12:43
Tuomas, eiköhän mielessä liene sama verbi ja varmaan se "tua-ihmisten" sanomana tuolta kuulostaa. Kantasana savolaisilla on eri, ihan kuin tuossa hienossa esimerkissäsikin.
46. Tamara3.9.2009 klo 14:13
Onnittelen itseäni saatuani s.22 ristikon täyteen! Miehen kanssa tuli väittely siitä, mitä NIINPÄ-toteamukseen tulisi laittaa. Mies olisi "myrkyn" kannalla - minä haluaisin vastata "ääntämistavalla kirjoitetulla englanninkielisellä oikein-sanalla".
Vai ollaanko molemmat hakoteillä?
47. Marco Poloinen3.9.2009 klo 15:00
Suosittelisin myöntymään (mutta ehdottomasti vain tämän kerran!) miehesi kannalle... ;-)
48. Tamara3.9.2009 klo 15:04
Marco Poloinen
Vastauksesi on myrkkyä minulle! En edes ymmärrä, miten tuo sana liittyy NIINPÄ-ilmaisuun. Osaatko selittää - paljastamatta liikaa?
49. Marco Poloinen3.9.2009 klo 15:12
Kyseessähän on nimenomaan puhekupla ja vihje on"vastaussanalle tyypillinen". Näin ainakin itse ymmärsin.
50. Tamara3.9.2009 klo 15:14
Marco Poloinen
Viittaako se myrkkyyn vai TV-sarjaan?
51. Jukkis3.9.2009 klo 15:43
Aaah, hieno tunne kun äkin oivaltaa, mistä on kyse.
52. Marco Poloinen3.9.2009 klo 21:04
Tamara, olen ollut menossa, ja asia lienee sillä aikaa jo varmistunut. Mutta kaiken varalta kerron, että molempiin...
53. Tamara3.9.2009 klo 21:31
Minun aivosoluilleni tämä ei aukene, mutta uskon Sinua, Marco Poloinen!
54. Marco Poloinen3.9.2009 klo 21:54
Myös Wikipedia tuntee vihjeen ja vastaussanan yhteyden. Enempää ei oikein voi kertoa paljastamatta kaikkea.
55. Mummo Espoosta4.9.2009 klo 12:26
Apua viimeisen sivun Käärmeeseen! Ketähän niistä Reijo Salmisista tarkoitetaan? En löydä kellekään lempinimeä.
Entäs basso? Laulaja vai soitin? Kaikki tarvitsevat tietääkseni kaikupohjaa.
56. greija6.9.2009 klo 14:26
Mikä se harmaa ukko siinä Hartosen "tekeleessä" on? Ei tajuu, vaikka muuten ne on niin hupasia.
57. ,-viilari6.9.2009 klo 14:36
Hakonen on nyt pulkassa lukuunottamatta yläreunan keskiaukiota.
Erikoinen ristikko - sanasto ei edusta mitään teemaa, mutta vihjeet on koetettu sjoittaa apina- Afrikka - banaani - akselille. Mielestäni ei kovin onnistuneesti.
Puolenkymmenen vihjeen yhteyttä ratkaisusanaan en tajua ollenkaan - mielestäni ristikkonautinto syntyy juuri oivalluksista. Parissa edellisessä Pelikaanissa Hakonen oli tehnyt kyllä täysosumat. Kiitos niistä!
58. hah6.9.2009 klo 15:57
"Harmaa ukko" on apina (lumimies), jolla valkea pää. Yläkulman aukea saattaisi aueta sillä, että miettii mikä kirjain vielä puuttuu ja mihin se saattaisi sijoittua.
59. VeiLeh7.9.2009 klo 12:02
Tarvitsisin taas uskon vahvistusta vaikean tavuristikon ratkaisuun. Luulen keksineeni, mistä KUUVATANEN-vihjeessä on kysymys. Sen varmistamiseksi, tuleekohan VÄRITTÄÄ ratkaisuksi pienten ja isompienkin poikien leikeistä tutumpi sana?
60. Marco Poloinen7.9.2009 klo 12:56
Näyttäisi siltä, että voit jatkaa luottavaisin mielin eteenpäin.
61. VeiLeh7.9.2009 klo 16:56
Kiitos vahvistuksesta. Lehti alkaa olla valmis.
62. Jaska7.9.2009 klo 17:19
Oletkos Mummo Espoosta jo kekannut basson ja Salmisen? Vaikeuksien syynä voi osin olla avainsanan kuudennen kirjaimen sijainti väärässä ruudussa. Sen kuuluisi olla vieresessä ruudussa käärmeen pään suuntaan. Kyseinen kirjain on keskimmäinen Reijon lempinimessä, jonka Jyrkikin varmasti tunsi. Sen voisi vihjata "5/7 pihkanmakuisesta." Samalla selvinnee bassolaulajan matalimpia ääniä tarkoittava termi.
63. Utami7.9.2009 klo 20:23
Please, voisko joku kertoa, mikä on "Nykänen"...
64. RA7.9.2009 klo 20:25
Nykysuomen sanakirja.
65. Utami7.9.2009 klo 20:26
Kiitos tiedosta, RA!
66. Mummo Espoosta8.9.2009 klo 14:33
Kiitos Jaska! Juuri sitä kirjaimen paikkaa olin hiukan kummas-
tellut. Kyllä se tästä...
67. greija8.9.2009 klo 16:08
Thanks! Miten tuon sokkokrypton jaksais tehdä, muuten on lehti valmis.
68. VK21.9.2009 klo 11:15
Voisiko joku vihjata, mitä ne Harto Hakosen ristikossa
olevat aakkosjutut on? Muutenkin tökkii nämä Hakosen
ristikot, etenkin kuvitus
69. Jukkis21.9.2009 klo 11:18
Ne aakkosjutut on vihjeitä.
70. Anneli21.9.2009 klo 21:31
Harto Hakonen täälläkin kesken.Luulin jo saavani täyteen,mutta vauhti tyssäs banaanin tienoille.No luovutin ja siirryin Pallonen/Mäkiseen jota täyttelin 3 pv.Sainkin sen täyteen.Huh,pikkasen oon tyytyväinen itseeni.
71. Jaska22.9.2009 klo 12:36
VK, nelikirjaimiset aakkosvihjeet ovat anagrammeja, kolmikirjaiminen erään edesmenneen alansa "gurun" nimen alkukirjaimet.

Anneli, onko itse banaani (vaakaan) selvinnyt? Minulta meni sen tajuamiseen niin kauan, etten voi itselleni kuin - - - - - - - n arvosanan.

Hakosen persoonallisissa ristikoissa suurin ongelma on tosiaan kuvitus. Luuppia tarvittiin, eikä silti tahtonut selvitä. Lehden taittajalle toive, että jättäisivät hakiksien ympärille mahdollisimman kapeat marginaalit = isommat ruudut ja vihjealueet. Tässäkin olisi ollut varaa melkein sentti per kantti. Toinen vaihtoehto on painostaa laatijaa luopumaan tiukkaan vihjetilaan sopimattomasta kuvitustyylistään.
72. Anneli22.9.2009 klo 21:24
Jaska,ei ole banaani selvinnyt,eikä vehkeet,ei voimanlähteet...Se koko 4.rivin tienoo mulle aivan mysteeri.Mulle käy aina näin H.Hakosen kanssa,saan vähää vaille valmiiksi.No sain sentäs s.26 tavuristikon myös valmiiksi.
73. Tepa26.9.2009 klo 12:13
Onko kellekään selvinnyt sivulla 7 se miehen kuva ristikon
alareunassa? Kaksiosainen etunimi?
74. RA26.9.2009 klo 13:37
On se selvinnyt. Paljon julkisuudessa ollut mies. Jo työnsäkin takia. Kaksiosainen sukunimi.
75. Onerva9.10.2009 klo 10:08
Pallosen ja Mäkisen ristikko muuten valmis, mutta vihje AVUN MALLISIA ei valkene. Jääkö ristikon ratkaisu yhdestä kirjaimesta kiinni?! Sanoja syntyy ainakin 3, mutta millä niistä on yhteys avun malliseen? Apu-lehteäkö tarkoitetaan?
76. Marco Poloinen9.10.2009 klo 11:15
Kyllä ainakin minun hellää sydäntäni myötäkivistelee tuommoinen tilanne sen verran, että jotain apua pitää järjestää: Onnistuneen kiero vihjehän on "se tietynsorttinen vajaa", joten eikun aakkoset vain käyttöön... Muutenkin lohdutukseksi voin sanoa, että on sitä paikkaa "muutama" muukin jonkun aikaa ihmetellyt.
77. onerva9.10.2009 klo 12:24
Kannattaa valittaa. Sen jälkeen aivoni alkoivat raksuttaa ja hoksasin ihan itse, että kysymys onkin nykyään suositusta vajaasta vihjeestä. Sittenhän ratkaisu olikin selvä. Marcon vastaus vielä varmisti asian.
78. Hedvig13.10.2009 klo 21:48
Minä en ymmärrä jujua sivun 14 ristikossa ylhäältä vaakaan lähtevässä vihreässä ja siitä alas pystyyn lähtevässä. Tekisi mieleni laittaa siihen numero, mutta sehän ei ole oikein. Vihjaisiko joku, kiitos.
79. Eki13.10.2009 klo 21:51
Kyllä ristikoissa on joskus numeroitakin. Viimeksi taisi olla Åke Lindmanin 80-vuotisristikossa leffassa TALI-IHANTALA 1944.
80. Maija20.10.2009 klo 10:52
Onko niin, että vain täysin oikein ratkaistut ristikot osallistuvat arvontoihin? Onko koskaan käynyt niin, ettei jotakin ristikkoa ole kukaan kyennyt kokonaan ratkaisemaan?
81. Eki20.10.2009 klo 11:19
Ei ole käynyt koskaan niin.
82. Heluna20.10.2009 klo 20:08
Olenko ihan metsässä, jos aavistelen Hakosen painijaan jotain muutakin kuin nimeä? Banaanivihje oli kyllä ihan outo, mutta ratkaisusana toiminee kai jotenkin, en ymmärrä yhteyttä. Herkullisia kirjaimia muuten Hartolla käytössä.

Sitten TL/RA:n kammio ei aukene millään. Samoin siitä oikealle olevat pystysanat vielä hakusessa. Muuten enimmäkseen ratkottu.

Onko lehti muuten postitettava perjantaina, kun 25. päivä osuu sunnuntaille?
83. Eki20.10.2009 klo 20:16
Seuraava arkipäivä riittää.
84. Matami21.10.2009 klo 18:42
Sivu 26 TL/RA on tälle matamille nyt ylivoimainen ja seurustelu kahden herran PAUL & ROOPE kanssa ei tahdo luonnistua ollenkaan. Pitää huhuilla puhemiestä peliin josko hän voisi auttaa..
Sitten pudottaisin MASKI n ja olisin MIELIN KIELIN. Nämä kolme sanaa haetuttavat ja kaikki apu on tosi tervetullut!
85. Jukkis21.10.2009 klo 19:21
Jos nyt annettaisiin vaan ratkaisusanojen paljastelun jäädä tuonne HS-porukan harrastukseksi. Ei pilata näiden Pelikaanien laaturistikoiden ratkaisuharrastusta samalla tavalla kuin Hesarin ristikoilla se on pilattu.

Tekee itse kullekin hyvää vaan tunnustaa että "liian vaikea, en osaa, enkä siis ansaitse päästä mukaan palkinnon arvontaan". Noin viikon päästä asia sitten selviää, kun kysyy uudestaan palautusajan päätyttyä.
86. Matami21.10.2009 klo 19:26
Tuota, jos olen paljastanut jonkin ratkaisusanan, niin sitten se on käynyt tietämättäni. Kirjoittamani sanat ovat kyllä kaikki ristikossa olevia vihjesanoja, Jukkis.

Käsittääkseni näillä sivuilla kysellään runsaasti vihjeitä ja vihjeitä minäkin olin etsimässä, en missään nimessä ratkaisusanoja.
87. Jukkis21.10.2009 klo 20:06
Vihjeethän on siinä ristikossa, ei niitä täältä tarvi kysellä.

Juu, kyselijöitä on, yhä enemmän myös muiden kuin Hesarin ristikoiden. Ovat ihmiset huomanneet, että helpotusvinkkien avulla omille kyvyille liian vaikeakin ristikko täyttyy ja pääsee mukaan palkintojen arvontaan.

Enkä minä sinua mistään syyttänyt, vaan niitä, jotka ratkaisusanoja paljastelevat. Se, että niiden paljastaminen naamioidaan "vinkkien antamiseksi" ei paljon asiaa muuta.
88. Jaska21.10.2009 klo 21:48
Matamin kysymiä lisävihjeitä on vaikeaa antaa siten, että niistä olisi varmuudella apua, eikä Jukkis voisi nimittää niitä "naamioinniksi." Lähetysaika päättyy muuten vasta ensi maanantaina. Tiistaina voidaan antaa jo selviäkin vihjeitä - jos jollakulla on vielä tarvis.
89. Matami21.10.2009 klo 21:59
Jaska: Ymmärrän. Ja kiitos ystävällisestä kommentistasi!
90. RA21.10.2009 klo 23:58
Tästä lisävihjailusta on puhuttu vuosien varrella monet kerrat... Ja ymmärtääkseni on sovittu, ettei sitä liiemmin harrastettaisi - HS-säie on poikkeus. Ekikin (Pelikaanien ja IS-ristikoiden päätoimittajana) on tämän toivomuksen esittänyt varsin selväsanaisesti.

JOS nyt kuitenkin ratkomattomat säälittää ja on tunteenpaloa avittaa, niin ehdotan, että valtuutetaan Jaska yleiseksi lisävihjeiden antajaksi; Kun Jaska antaa "lisävihjeen", niin siinä alkaa jo ristikon ratkonutkin kaivelemaan kumia. ;-)
91. Jaska22.10.2009 klo 00:07
Ja RA heltyi sitten itse antamaan vihjeen matamille.
92. RA22.10.2009 klo 00:11
Juuh. Mutta todella "jaskamaisesti". Jos joku tuosta apua saa, niin on kyllä ihme.
93. Heluna22.10.2009 klo 17:25
Haa! Viimeinkin tajusin Harton banaanivihjeen! Olipa kiero!

Olen pyöritellut Pihlajamäen hepan oikeaa yläkulmaa ja päädyin aluksi samaan kuin RA ja Marco tuolla aiemmissa maininnoissaan. Kokeilin myös toista vaihtoehtoa pellaville, jolloin säilytys- ja maalausvihjeet alkoivat tökkiä liikaa, joskin vihreä sana parani huomattavasti. Mistähän kaukaa sitä maalausvinkkiä pitäisi hakea? Tai minkä lehden keskusteluista?

Edelleen TL/RA:n tavuissa ongelmia. Etenkin näissä:
1) Viittaako HUISKIN välineeseen?
2) Haetaanko JUONIN-kohdassa teosta?
3) Tuleeko VÄRITTÄÄ-kohtaan verbi?
4) Onko SANNA! nimi vai käskytetäänkö jotain?

Kammiosta on jo vähän aavistusta, mutta etiketön, sienivihje ja alella laskeva tökkivät yhä. Löytyykö lisää vihjekommentteja? Fiksuimmat älyköt tehkööt uusimman lehden, meille hitaammin hoksaavillekin pitää antaa mahdollisuuksia.
94. Jukkis22.10.2009 klo 17:35
Varmaan jaksat odottaa vaikkapa ensi keskiviikkoon näiden kanssa. Vai onko sinulla joku erityinen syy saada tuo ristikko täyteen ihan tässä parin päivän sisällä?
95. Heluna23.10.2009 klo 19:12
Ei sen kummempi kuin että ottaa päähän kun se on kesken...
96. RA27.10.2009 klo 22:11
NYT olisi tämän Pupen ristikot ja vihjeet sekä ratkaisusanat vapaasti ruodittavissa.
97. Jukkis27.10.2009 klo 22:16
No mitä tuli Lähteenmäki-Asikainen tavuristikkoon oikeaan alakulmaan TUSKIN KUSKIN ja VINTTI PIMEÄNÄ? Ja miksi?
98.  Arska27.10.2009 klo 22:24
Mulle jäi Pihlajamäen ristikosta (s.17) vaivaamaan vasemman reunan vihjeet 'Voivat myös lentää' ja 'piirroksin'. Enkä sitä pääkuvasta tulevaa sanaa. Niitä en keksinyt. Enkä tieteskään pystyyn tulevia sanoja mm. 'voi kantaa'.
Tykkään ko. laatija ristikoista, niissä ei (yleensä) tarvi "KVG" tai muita apujutskia. Mutta tuo kaksi tähtinen jäi vajaaksi. Apuva!
99. RA27.10.2009 klo 22:45
Pihlajamäestä (s.17) Arskalle sen verran, että vasemman laidan vihje on VOIVAT MYÖS LEIKATA. Ei 'lentää'.

Haluatko vielä miettiä tämän oikean vihjeen kanssa? ;-)
100. (Arska TM)27.10.2009 klo 22:49
(eiku joo, krijotusvihre. Mistä lie tuli tuo 'lentää' siihen. Lisää apuja pliis.)
101. RA27.10.2009 klo 22:51
Lähteenmäki-Asikainen (s.26):

TUSKIN KUSKIN > MATKAHUOPA
VINTTI PIMEÄNÄ! > ALAKAMARI

Itse arvioiden minusta tuo eka on edelleen suht hyvä.
Jälkimmäinen turhan hämärä, eikä niin vitsikäs kuin se aikoinaan keksittynä tuntui.
102. RA27.10.2009 klo 22:55
Pihlajamäki (s.17):
VOIVAT MYÖS LEIKATA > PUIMURIT
PIIRROKSIN > ANIME (niitä jaappanilaisia animaatiosarjakuvia)
103. Marco Poloinen27.10.2009 klo 22:56
Tuohon arvioon on näin sivustakin (soveltuvin osin) helppo yhtyä.
104. Jukkis27.10.2009 klo 22:58
En minä kyllä ymmärrä noista TUSKIN KUSKIN ja VINTTI PIMEÄNÄ! kumpaakaan. Ekassa nyt voi jotain ideaa ajatella olevan, paitsi että jos vaikka autossa on mukana matkahuopa, niin kyllähän se ihan hyvin voi olla kuskin oma. Alakamarille en kyllä keksi mitään logiikkaa, enkä vitsiä.
105. RA27.10.2009 klo 23:05
No, se TUSKIN KUSKIN -idea oli vaan se, että kuski nyt harvemmin sitä matkahuopaa k ä y t t ä ä. Se on niille matkustajille. Siis tuskin kuskin (käytössä).
106. Juhani Heino27.10.2009 klo 23:10
Kaiken varalta: ANIME on animaatiota, MANGA sarjakuvia. Luultavasti kyllä kiinnostaa vain niitä jotka jo tietävät.
107.  Arska27.10.2009 klo 23:15
No voi hitsin hitsin hitsi, nuo sanat oli jo ties kuinka monta kertaa laittettu. Ja ei kun kumittamaan. Nyt vasta hoksasin miinus merkin loikoilevan (pata)laiskan miehen edessä! Se hämäsi. Pitää mennä optikolle.

Kiitos RA.
108. RA27.10.2009 klo 23:15
Pihlajamäki (s.24) ja se jo puhuttanut oikea yläkulma:

Mulla oli siinä
SÄILYTYKSIIN > TALAAT
SANKOIHIN > BIOT (kaipa se joku pesuaine on... kun ei kahta LIOT-sanaa voi olla)
PELLAVILLE > LIOT
JOSKUS MAALATTUNA > AITA
+ väritettynä sanana VIIRI

Oikea ratkaisu lienee?
SÄILYTYKSIIN > KASSAT
SANKOIHIN > LIAT
PELLAVILLE > SUAT
JOSKUS MAALATTUNA > SOTA
+ väritettynä sanana VUORI
109. Heluna28.10.2009 klo 18:22
Noin minäkin pähkäilin tuota ensimmäistä vaihtoehtoa, mutta jälkimmäistä en saanut kumminkaan oikein valmiiksi.

No sitten siihen TL/RA:n tavuristikkoon: mitä olivat KUUVATANEN, KAMMIO, JUONIN, SANNA, ILMAN ETIKETTIÄ ja mitä siinä ympärillä nyt olikaan?
110. Marco Poloinen28.10.2009 klo 20:03
Siltä varalta, että haluat vielä jotain pähkäillä, kerron että KUUVATANEN-vihjeessä menee pari asiaa hieman päällekkäin. JUONIN taas on tyyppi, jolla saattaa olla vaikka pari ässää hihassa...ja SANNAssa ei nimellä ole niin väliä. Eiköhän noilla jo päässekin etiäpäin...
111. RA28.10.2009 klo 20:15
Ja tässä alla jo suorat vastaukset - JOS haluat vielä miettiä, klikkaa pikaisesti yltä < Takaisin aiheisiin!!



KUUVATANEN > KARITA; Kuuvan KARI ja RITA Vatanen tavun verran päällekkäin - KuuVAtanen > KaRIta
KAMMIO? > KURITUSHUONE
JUONIN > PELURI
SANNA! > SANOVA; S+ANNA! = S+ANOVA (puhekupla)
ILMAN ETIKETTIÄ > HUONOTAPAISET
112. Jukkis28.10.2009 klo 20:35
Koitas vielä kerran yrittää selittää tuo VINTTI PIMEÄNÄ! > ALAKAMARI. Olis kiva saada siitä edes jotenkin kiinni.
113. RA28.10.2009 klo 20:51
VINTTI PIMEÄNÄ! ... Se mun vihjeitysajatus kulki jotenkin niin, että jos (talossa) on alakerrassa kamari, niin siellä ollaan ja siellä valot loistaa. Ja vintti (ullakko) on pimeänä.

- kamari = pienehkö huone, makuukamari, vierashuone
- alakamari - vastaava huone alakerrassa
- ullakkokamari - vastaava huone vintillä

Mitä enemmän selitän, sen typerämmältä tuntuu.
114. Jukkis28.10.2009 klo 21:11
No joo, itse kullakin väillä voi hommat vähän karata käsistä.
115. Jukkis28.10.2009 klo 21:54
Vielä tekis mieli ihmetellä Malojen aukeaman s. 18-19 vasemman ylänurkan valokuvasta tulevaa "SOLISTA PIMEÄ PULLO".

Onkohan mulla siinä jotain väärin? Jos ei, niin mitä tuo tarkoittaa?
116. RA28.10.2009 klo 22:27
MALOT (18-19):
Tuohon samaan muotoon se lause mullakin jäi. Vaikka kuinka yritin hakea SOLISTA-sanan tilalle, että pitäisikö siihen tulla jotakin muuta.

Tarkoittaisiko, että kun kuvassa on avoimesti näkösällä kirkkaita pulloja, niin jostakin sivukujilta ~ solista löytyy sitten se pimeä pullo?
117. Jaska28.10.2009 klo 23:03
Ehkä laatija vaivautuu selittämään aivoituksiaan?
118. Kravattimies29.10.2009 klo 00:37
> Tarkoittaisiko, että kun kuvassa on avoimesti näkösällä kirkkaita pulloja, niin jostakin sivukujilta ~ solista löytyy sitten se pimeä pullo?

Juuri noin: SIVUKUJAT > SOLAT > SOLISTA.

Alun perin siinä ei ollut SOLISTA vaan HARVOIN. Seuraava sana pystysuoraan oli AVAISTA. Se piti muuttaa, kun Eki kirjoitti: "Olin panemassa tätä aukeamaa Punaiseen, mutta sieltä löytyi muoto avaista. Sellaista ei taida mistään löytyä."
119. mor29.10.2009 klo 13:51
Tämäpä olikin hauska juttu tämä SOLISTA... Kun tuota aikanaan ratkoin niin nuo sanat minullekin siihen väkisin muodostuivat. Tähän päivään saakka olin pomminvarma, että jossain kohtaa kuvaa on sammunut Sol-oluen mainos, jolloin sanat sopisivat oikein hyvin. Ihmettelin vain sitä, että onpa tehty vaikea vihje, kun ei sitä pulloa tarkallakaan tihrustamisella tahdo löytyä...
120. Matami29.10.2009 klo 21:58
Nyt on sitten turvallista kysyä s. 26 TL/RA ratkaisujanne kun oma lähti aikaste epävarmana postiin. PAUL/ROOPE ja MIELIN KIELIN sekä NAAMIO olivat minulla niin kuin väkisin puserrettuina ratkaisuina : )
121. Jukkis29.10.2009 klo 22:18
Tuossahan ei ole kysymystä, mutta vastaan silti.

PAUL & ROOPE -> ANKARA
(Paul) ANKA & R(oope) A(nkka)

MIELIN KIELIN -> KAPAKKAJUTTU
En kyllä keksi, että miksi tuo joku kapakkajuttu olisi.

NAAMIO-vihjettä ei löydy, mahdoitko tarkoittaa MASKI -> PAKKELI.

Voihan tuossa minulla tietysti olla virheitä.
122. Matami29.10.2009 klo 22:26
Sori, juu, tarkoitin maskia. Eipä tullut pakkeli mieleen ja mielin kielinkin meni metsään. Ainoa mikä meni oikein oli sitten tuo ANKARA. Kiitos Jukkis!
123. Marco Poloinen29.10.2009 klo 22:35
Jukkis, hyvällä tahdolla (jota meillä on runsaasti, tietty) tuon TILLIN TALLIN MIELIN KIELIN -vihjeen voi kuvitella lausutuksi lievää runsaammassa päihtymystilassa (=tillin&tallin).
124. RA29.10.2009 klo 22:36
S.26: Siinä on puhekupla, jossa lukee:
TILLIN TALLIN MIELIN KIELIN

Vaakaan > LORUILU
Pystyyn > KAPAKKAJUTTU (tillin tallin ~ humalassa, koko puhekupla kapakassa loruiltua)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *