KESKUSTELUT > RISTIKOT > AAMULEHDEN RUUDUKKO 8.8

5013. Aamulehden ruudukko 8.8

Ritu10.8.2009 klo 22:08
Ratkoin lauantain Aamulehdestä mukavanlaisen, Hannu Salokankaan laatiman ristikon.
Ratkaisuaikaa on jäljellä torstaihin 13.8. saakka. Ainoastaan vihjeeseen MEILLÄ TUUMIA tullut nelikirjaiminen vastaussana jäi askarruttamaan. Mielestäni risteävät vaakasanat on ok. Ratkoiko joku muu kyseistä ristikkoa ja ymmärsi vihjeen ja vastaussanan yhteyden toisiinsa?
2. Arska10.8.2009 klo 22:22
Jossain toisessa ristikossa oli sama vihje ja ratkaisuksi tuli .... jonkin sortin heinä.
3. Ritu10.8.2009 klo 22:28
No semmosen siihen sain. Ja sen jälkeen löikin sitten tyhjää. Kunnes menin ja raapustin kysymykseni tänne niin eikös heti sytyttänyt. Samaisessa risikossa kun on vastaavanlainen toinenkin vihje ja vastaussanapari.
Salokankaan ristikot on justiinsa tällaisia. Erikoisen tuntuinen vihje saakin aivan helpon ratkaisun!
Ja minä kun Googlella etsin ja etsin tuolle heinälle jopa latinankielistä nimeä joka olis ollut tuo tuumia.
4. RA10.8.2009 klo 23:01
Minusta hauskoja vihjeitä nuo tuollaiset. Aina menee ensin retkuun.

MEILLÄ MAUSTE (4)
5. Arska11.8.2009 klo 00:17
Sarmasto?
6. Ritu11.8.2009 klo 08:51
Samaa mieltä RA. Ratkoin Passelista pelikaanista ja nyt Aamulehdestä Salokankaan ristikon ja huomasin, että hän laatijana juuri käyttää näitä näitä keinoja, joista itse pidän. Hämää pirun hyvin kinkkisen näköisellä vihjeellä ja ratkaisu on ikäänkuin valmiina silmien edessä.
Hän on saanut laatijana minusta uuden fanittajan.
Sattui muuten hauska tilanne kun ratkoin kyseistä ristikkoa rappusilla aurinkoa ottaen. Radio oli päällä siinä vieressä. Alalaidassa oli etunimivihje LAURI ja sukunimi (7) tuli vastaussanaksi. Tuohon vastaussanaan sisältyi yksi piilokirjain, josta en ollut varma. Huutelin miehelleni nimeä ja kyselin muistaisiko hän tuota henkilöä. Ei muistanut varmasti. Samalla radiossa alkoi uutiset ja tuo nimi mainittiin siinä uutislähetyksessä! Vastaussana tuli kuin tilauksesta.
7. Eki11.8.2009 klo 09:24
Kun Teemulla oli SK:ssa vihje PULLA JUKKA, sitä tuli muutama suuresti ihmettelevä kommentti.

Muistaako joku, kuka tätä vihjetyyppiä on ensimmäisenä käyttänyt?
8. RA11.8.2009 klo 09:30
En (tieteskään) muista, kuka ekana, mutta kyllähän näitä on ollut melkein kaikissa vähänkään vaikeammissa ristikoissa.
9. Eki11.8.2009 klo 09:39
Ekana tulee mieleen Skyttä tai Pitkälä, mutta voisko olla Lehtokin?

Yleistynyt se on, onneksi ei riehaantunut. Siellä täällä yksittäisiä vihjeitä. Niinhän vihjetyyppi parhaiten toimiikin, ei muutu rutiiniksi.
10. RA11.8.2009 klo 09:43
Minulle tuli 09:30 spontaanisti mieleen Skytän Antti.
11. tonimikael11.8.2009 klo 09:52
Ei ole Pitkälän keksintöä tuo. Mulla on sisäpiirin tietoa.
12. RA11.8.2009 klo 09:59
(MU)ISTO?
13. RA11.8.2009 klo 10:26
Tottahan kaikki tämäntyyppiset erikoisvihjeet liikaa viljeltynä menettävät merkityksensä ahaan tuottajina. Kun vihjetyppi on jotakin muuta kuin neutraali suora kuva tai suora vastaavuusyhteys (synonyymi tai tietopuolinen), se jää mieleen paremmin ja silloin sen liika toistuvuuskin alkaa tuntua nopeammin tylsältä.

Ja vielä "pahempaa", jos vihje on täsmälleen sama; Itse käytin kahdessa ristikossa vihjettä PAIKKA KORTILLA > TEERI ja sain heti yhdeltä ratkojalta moitteet.
14. Teemu Pallonen11.8.2009 klo 10:28
Mitä itse tuosta vihjetyypistä muistan, niin 90-luvun lopulla käytimme tätä vihjetyyppiä Neljän koplan (Kotipelto, Kukkonen, Lehtonen ja Pallonen) kanssa. Mutta en muista, että olisimme tätä vihjettä keksineet. Oisko Hyvösellä osuutta asiaan?
15. RA11.8.2009 klo 12:25
Tuore muistelus tästä vihjetyypistä: Lehdon Auliksella oli Hesarissa joku aika sitten SUN KANSSA HESASSA > HIET.

Tämä vihjetyyppihän sinällään jo vaatii hoksaamista ja sitten siinä oli vielä tuo HIET(SU) - eli vaade, että ratkoja tietää, että Hesassa on "Hietsu", Hietaniemen uimaranta. Aika paha. HS-säikeen keskustelun perusteella juju ei auennut monille ratkojille edes selitettynä.
__

Laitoin kerran SOITTAA DALIN KANSSA > LAPE (Dallape). Siinä lie ollut vähän sama vika. Ei ehkä auennut, eikä ainakaan ahattanut, vaikka joku sen jollekin rautalangasta väänsi.
16. Eki11.8.2009 klo 12:30
Mahdollisia syyllisiä enää Skyttä, Lehto tai Hyvönen?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *