KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2546

4980. HS 2546

katti24.7.2009 klo 13:10
Kesän kirkas huomen on vaihtunut kirkkaaksi päiväksi - eikä keskustelua vielä näy. Avaan sen nyt. Tosin aikaisintaan illalla ehdin mukaan pähkäilyihin.
2. otv-a24.7.2009 klo 13:11
miksei aina voi olla perjantai - ja anagrammiristikko! en ehdi minäkään tekemään ennen kuin illalla, jos sittenkään.
3. 024.7.2009 klo 14:03
Aurinkoista perjantaita.
Oli tosi herkullinen ja yllättävä tämän
ristikon avaus!
Päätin alussa, että saan sen eka harmaan ensin.
Oivalsin sen hetken ihmeteltyäni.
Sen jälkeen luistaa kuin suksi lumella.
4. Hemuli24.7.2009 klo 15:10
Vai kirkasta ja aurinkoista!
Täällä sataa kuin saavista ja Mustan Pistin yö on edessä - ja sen yhtenä juonteena isohko pihajuhla, jonka järjestämisessä olen mukana. Kiroillut en ole, mutta ei paljon puutu.

Ristikkoa olen kuitenkin teeskennellyt. Eka harmaa on todellakin hupaisa; tulee mieleen taannoinen pystynyrkki:"Ei yhtään ulkolaista!"
Mutta on minulla vielä aukkoja eikä juuri nyt aikaa niitä puntaroida.
5. Cu24.7.2009 klo 15:15
Kirkas ja aurinkoinen perjantai on jo ehtinyt iltapäivän puolikkaaseen.

Anagrammiristikoksi tämä toisaalta on eräällä tavalla hauska mutta toisaalta välillä aloin epäillä koko homman mielekkyyttä. Useapi tunti vierähti sitä ratkoessani, mutta nyt olen jo puhtaaksikirjoitusvaiheessa.

Nämä kesäristikot poikkeavat mieletäni talvisista. Hauskaa ja haasteellista pähkäilyä kyllä molemmissa riittää.

Cu

PS. O, oletko happi vai nolla? Jälkimmäisellä ei kyllä suksi luistaisi!
6. 024.7.2009 klo 15:22
Hemuli. Taisi sääkartta luvata tänne myös
illaksi vettä.
Me menemme illalla rapujuhliin, joten pistin
tämän kanssa hösseliksi.
Olen malttanut luopua ristikosta, koska
ristikkoherkut on nautittu.
(hösseli mistähän tuokin on sanastooni jäänyt?)
7. 024.7.2009 klo 15:25
Kupari. Minä olen täysi nolla. En happi.
8. Putko24.7.2009 klo 17:15
Hemuli
Onko painovirhe (oli eli ei), mikä on?
Mustan Pistin yö

O
Masissa (sarjakuvalehdessä) oli noin kuuskytluvulla alikersantti hösseli. (minusta sana tarkoitaa jonkunolista kiireellistä, ei niin perinpohjaista suoritusta). Please kertokaan muut, etymologiasta tms.

PS
minulla jo kolme sanaa ristissä ja parikymmentä orpoa ehdokasta. Jotenkin auliksesta tulee sellainen mieli, että jotkut kohdat ovat läpikirjoitettavia ja yhtäkkiä tuleekin seinä vastaan

Niinkuin se pitkähäntainen eläin oikealla ylhäällä. Jos siitä otetaan yksi pois, jää neljä eikä viisi niinkuin pitäisi. (aika pian kuitenkin keksin, mistä jaää viisi). Mutta ei tästä vielä enempää
9. Tupu24.7.2009 klo 18:02
Kun ennuste kerrankin piti paikkansa ja vettä tulee kaatamalla, oli aikaa paneutua ristikkoon.
Eka harmaa tuli viimeiseksi, tosi ovela juttu. Nyt puuttu vain yksi piilokirjain oik. ratkaisun yläpuolella, 6. rivi ratkaisusta ja 10. oik. laidasta "arat". Ei aukea. Mikä juju?
10. Cu24.7.2009 klo 20:01
Tupu!
Mieti baritonia. Ilahduin, koska minullakin oli sama kirjain aivan viimeisenä mietinnässä. Auttaako tämä vihje?
Cu
11. Jondalar24.7.2009 klo 20:10
Hips. Nerokas ristikko, kiva oli täytellä. Laitoin jo kuoreen, sulkematta kuitenkaan.

Tupu, arat taitaa olla sikäli kehno vihje, että kysytään sukunumellä etunimiä.

Pääanagrammin vihje kattaa koko pitkän sanan, kerhosta rötösherrat kiinni -velikultaan.
12. aatra24.7.2009 klo 20:12
Aikamoinen ratkaisusana ylhäällä. Muistuu mieleen muutaman kuukauden takainen lopusta luettava sana... Mulla on vielä tyhjää, mutta ylläosa täyttyi - onneksi. Teki meinaan aika tiukkaa. Katsotaan, josko aivot vielä jaksaisivat jonkin aikaa ennen unipuuhia.
13. ansu24.7.2009 klo 20:21
Puuttuu enää kotikalja ja posliinin yläpuolella oleva kaunis
nainen. Voisko joku jotain vihjata?
14. Tupu24.7.2009 klo 20:34
Cu ja Jondalar, kiitos. Sitä epäilinkin, vaan halusin varmistuksen.
Piti katsoa tässä välillä Neiti Marplea.
Miten kuvittelin, ettei se voi olla noin yksinkertainen. Ja sitten se vaan on.
ansu, se kaunis nainen liittyy musiikkiin.
15. HT24.7.2009 klo 20:46
Putko ja hösseli:

Etymologinen sanakirja Suomen sanojen alkuperä luettelee hössö-hakusanan alla suuren joukon samankaltaisia (mm. hösö, hössy, hössikkä, höselö jne.) ja merkityksiä niille on esimerkiksi hassahtava, hajamielinen, huolimaton, malttamaton, huonomuistinen, tyhmä, hätäinen. Tunnetaan laajalti murteissa, määritellään tässä kirjassa deskriptiivis-onomatopoeettisiksi. Vastaavia verbejä mm. hösyttää, hössöttää, hösytä, hösätä (= hosua, toheltaa, puhua joutavia).

Heikki Paunosen Stadin slangin suursanakirja mainitsee hösseli-sanasta merkitykset 1. touhu, puuha, 2. kiire, 3. sotku. Merkityksien 1 ja 2 mainitaan tulleen käyttöön 50-luvulla, kolmas 80-luvulla. Ykköskohdassa todetaan, että pistää hösseliksi = panna toimeksi ja kakkoskohdassa, että panna hösseliksi = kiirehtiä (tästä esimerkkinä sitaatti "Hei, se on jo yheksän reikäreikä, nyt pannaan hösseliksi").
16. putko24.7.2009 klo 21:40
HT
Kiitos
(on se etymologinen, mutta talviasunnossa Hesassa, nyt oulusa)
17. 025.7.2009 klo 01:22
HT. Hösseli toivottavasti. (hössy tai hössikkä en halua olla):-)
18. :-D25.7.2009 klo 04:54
Menikö Porvoon rapujuhlat hösseliksi?
19. :-D25.7.2009 klo 05:28
Sorge! Väärä palsta ja sitä paitsi ne torstain rapukestit olikin Korppoossa! :-(
20. ???25.7.2009 klo 06:50
Hyvä ristikko, tosin vihjeet osittain itsestään selviä, osittain "mahdottomia", kun kuvista ei aina saa selvää. Mikä on vasemmalla alhaalla oleva kala, latinaako?
21. ???25.7.2009 klo 09:13
Sainkin "oikean" vastauksen selville, mutten ymmärrä, miksi se on oikea.
22. Hemuli25.7.2009 klo 09:14
???,
eikä mitään latinaa. Sehän on vain puolikas.

Putko,
taas lukihäiriö minulla eilen: Mustan Pitsin yöstä piti kirjoittamani. Sitä vietetään pienessä idyllisessä länsirannikon kaupungissa joka heinäkuun loppupuolella. Oli kyllä vipinää, vaikka sade haittasikin.

ansu,
jos olet keksinyt toisen kysymäsi, heitätkö jonkun pikku vinkin? Olen nyt lähdössä siivoustalkoisiin, mutta illemmällä vilkaisen säiettä. Muuten myös valmista, mutta kaunista naista posliinin yläpuolella en tunnista. Siinä sitten Jimin sukulainenkin on vielä hukassa ja pari muuta sanaa.
Mutta kotikaljaa en ole viitsinyt maistaa. Uskoisin sen olevan aika pahaa. Ja pahan olonkin voin aiheuttaa.
23. Jondalar25.7.2009 klo 09:28
Kaunis nainen on bella donna tosiaan. Jimin sukunimi on sanallisesti utuinen, niin myös Paavin nimi.
24. edward25.7.2009 klo 09:31
Aluksi selvennys: Pidän Aulis Lehtoa eräänä parhaana nykylaatijoista. Hänen ajattelunsa on ainoalaatuisen omaperäistä ja asioita uutta luovalla tavalla yhdistelevää. Siinä on aina tiettyä kepeyttä ja huumoria mukana. Mies tuntuu olevan kuin laatuviini: paranee vanhetessaan!
Mutta en ole saanut makuuni näitä anagrammijuttuja! Niissä on liikaa sirpaleisuutta ja sekavuutta mukana - niin selityksissä kuin ratkaisusanoissa. Harvoin ratkeavat kohtuullisella vaivalla - ja kokemuksella. En alennu laatimaan kirjainrimpsuja ja niistä sitten eliminoimaan jo käytettyjä! Tuntuu, että näiden - ilmeisesti erittäin työläässä - laadinnassa Auliksen luovat kyvyt ovat kolmannen luokan hukkakäytössä.
Mutta jos jengin valtaosa näitä diggaa - kuten tätä ennen olevista kommenteistakin käy ilmi - pidän pääni kiinni ja tyydyn odottelemaan normaaalimpia luomuksia: etenkin Iivarin makean sovinistia vitsejä tai päivämääräkoosteita. Niitäkin voisi avartaa irti erään tietyn kirjan annista.
Perjantain Hesari on tosi tervetullut - kiitos Auliksen vahvan panoksen!
25. Potter25.7.2009 klo 11:05
Pääsin vasta tänään kunnolla tämän lakanan kimppuun ja jotenkin nyt pahasti jumittaa 2. ja 3. harmaa alhaaltapäin.
Niitten mukana tietysti sitten yhtä ja toista sillä alueella. Muilta osin kyllä selvää.

Pitää vissiin odotella viisaita vihjeitä.
26. Hemuli25.7.2009 klo 12:48
Potter,
laiha ei ole mitenkään laiha...

Jondalar,
joudun vieläkin miettimään. Kiitos kumminkin.
27. jokha25.7.2009 klo 12:54
On tämä omituinen säie. Otsikko on 2546 pari ensimmäistä ei ehdi ratkomaan, yksi on rapujuhliin menossa jne.. Puuttuu vain torilla ja sienessäkävijät.
Entäs itse ristikko! Sanoja harmailla peräkkäin ilman pientäkään logiikkaa.
28. katti25.7.2009 klo 13:18
Pieniä aukkoja vielä, iltamyöhällä vasta pääsin ratkomaan.

Kahvinjuojasta oikealle ja pystyyn tyhjää. Lukeeko ruudussa esim Lund ja Panic vai jotain muuta?

Ja onko vas. alakulman ukko lapsellinen?!
29. katti25.7.2009 klo 13:19
Kahvia juova ruotsia puhuva.
30. Jondalar25.7.2009 klo 13:21
Hemuli,
kunhan huomaat Donnan, kohta valkenee Paavin nimi.
31. mamma25.7.2009 klo 13:40
jokha. Ei oulun läänissä vielä sieneen pääse ja torillekin on mökiltä pitkähkö matka. Muutoin olisin voinut Sinua kertomuksillani!
Siinä olen kanssasi samaa mieltä, ettei mitään tarkoittamattomat anagrammilauseet ole kivoja.

Melkein on valmis, ei ollut vaikea.
32. mamma25.7.2009 klo 13:41
"ilahduttaa" jäi pois hätäisestä lähettämisestä johtuen.
33. Potter25.7.2009 klo 13:43
Nyt kaikki muut selvillä, paavikin, mutta tuo donna täysin tuntematon. Pähkinääkään en keksi. Nuo siis siinä ratkaisun luoteiskulmassa.
34. Potter25.7.2009 klo 13:49
Pähkinäkin löytyi ja donna vaikuttaa ajankohtaiselta, mutta onkohan???
35. Hemuli25.7.2009 klo 13:49
Jondalar,
arvasit oikein; kiitos sinnikkyydestäsi.

jokha,
monista on mukavaa kuulla ratkojakaverien riennoista. Muistelen vielä ihastuksissani reippaan vuoden takaisia Jondalarin ja PP:n kaunokirjallisia tuotoksia - niistä oikein nautti. Nykyään tohtii korkeintaan pikapikaa mainita jostain muustakin kuin ristikosta, kun tietää, että jotkut joukosta kimpaantuvat.

Mutta harmaat "lauseet" ovat minustakin tökköjä.

Potter,
pähkinä on aika raamatullinen.
36. Pertsa25.7.2009 klo 13:50
Potter,
jos ollaan samassa Donnassa, niin ovessakin se on, ja aiheuttaa tietynlaista ääntä.
37. Potter25.7.2009 klo 13:54
Pertsa:
Kiitosta vaan! Noinhan se kai sitten on, minulla siinä oli toinen kirjain erilainen. En oikein tunne tuollaisia donnia.
38. Jondalar25.7.2009 klo 14:10
Muistin Donnan ilman googlaamista, mutta kuvahausta kauniita kasvoja voi ihailla.

Jokhan kiusaksi kerron aamupäivän retkestä uimarannalla. Lähipusikossa söin yhden vadelman, sen jälkeen metsämansikoita. Istuin järven rannalla nauttien ihanasta tuulesta ja laineiden laulusta rantahiekkaan. Palatessa maistoin mustikoita, sitten saunaan, syömään, katsomaan Formuloita ja urheilua. Ei sinun, jokha, tarvitse aina urputtaa. Koska vihaat Auliksen ristikkoa ja tätä säiettä, kierrä ne kaukaa. En minäkään mene rokkikonserttiin huutelemaan, että lopettakaa tuo kaamea meteli. Pilatkoot terveytensä metelillä, huumeilla ja viinalla. Sytytä sinä, jokha, ristikkosivulla saunan kiukaan alle tuli, jos et muuta sille muuta käyttöä keksi.
39. Pertsa25.7.2009 klo 14:12
Potter,
google kuvahaku, ja alkuun tämä Donna ja sitten se ovi-
härveli -i. Siinähän hän.
40. Potter25.7.2009 klo 14:15
Pertsa:
Jees, donnat ja muutkin ovat selvinneet, niin että melkein ehjin nahoin selvisin tästäkin ristikosta, vaikka oli se vähän kykyjeni ylärajoilla, täytyy tunnustaa.

Kiitokset avuista!
41. jokha25.7.2009 klo 14:36
Jondalar
Miten niin vihaan näitä ristikoita!! Nämähän ovat suorastaan intohimoni.
Tämän säikeen keskustelun pitäisi vaan käsitellä otsikon aihetta.
42. jammi25.7.2009 klo 15:16
Vaikuttaa siltä, että kaikilla on ylin harmaa jo selvillä. Minulla kaikki muut harmaant tulivat helposti, mutta tämä ylin.... voiko se olla edes oikea sana, vai onko se puuta heinää, kuten lauseetkin??
43. Hemuli25.7.2009 klo 15:26
jammi,
ei voi ja on.
Mutta kyllä se vihjeestä syntyy: raittiusseurasta arkkiviholliseen.
Muistatko sen "Ei yhtään ulkolaista!"
44. jammi25.7.2009 klo 15:26
Eipä ollut ylin harmaa sana, vaan ihan jotain muuta...
45. jammi25.7.2009 klo 15:27
Kiitos Hemuli, keksin jo!
46. katti25.7.2009 klo 15:42
Loogisen tarinan oli Aulis keksinyt ylimmälle harmaalle, ovelaa!

Mutta edelleen:
Lukeeko kahvinjuojaruudussa Lund ja Panic vai jotain muuta? (Juojasta tuleva nyt järkevä, mutta VIKA KOSTEUTTA tökkii. (n. karhujen alapuolella).

Ja onko vas. alakulman ukko lapsellinen?!
47. 025.7.2009 klo 15:47
jokha. Hemulin "mustan pitsin yö" ja minun yksi lause
rapujuhlista (Helsingissä) ei voi olla niin hirveä asia,
että sinun piti kirjoittaa siitä tänne, johon ei kuulu
kirjoittaa, kun ristikoista!
Jondalar oli mukava kuulla mukavasta päivästäsi.
48. Hemuli25.7.2009 klo 15:48
katti,
Lundilla ja Panicilla siihen kohtaan saa järkeä, eikä kai ketään Lardia ja Paricia taida olla olemassakaan, joiksi heidät ensin tulkitsin.
VIKA KOSTEUTTA on (muodoltaan) oikein nätti sana. Vaikka sen seuraus on varmaan kaikkea muuta.
Lapsellinen on.
49. putko25.7.2009 klo 16:31
hemuli
Kyllä minä sen nypläyksen olisin tunnistanut mutta ei olleet hoksottimet eilen hereillä (ja tämä maa opn täynnä mitä omituisimpia festivaaleja ja larppikokoontumisia)
50. putko25.7.2009 klo 16:33
jokha yms
Minusta on ihan hyvä, ettei pariin ensimmäiseen päivään muuta kuin luonnehdintaa ristikosta ja hyvistä vihjeistä. Pienellä puheenvuorolla ilmoittaa muille olevansa "kanavalla"
51. jokha25.7.2009 klo 16:40
noniin. hiljenen. hyviä toripäiviä, rapukestejä ja sieniretkiä!
52. otv-a25.7.2009 klo 16:45
olipa mahtava ristikko. mikä "avainsana"! yhtä kirjainta vailla pääsen vihdoin tutustumaan säikeeseen.
53. 025.7.2009 klo 16:46
putko. Täysin samaa mieltä. Siinä vaiheessa, kun
on täyttänyt ristikkonsa melkein täyteen, niin sen
jälkeen vasta kyselee ongelmakohtia.
Ei ole tarkoitus, että täältä aletaan täyttämään.
54. 025.7.2009 klo 16:53
otv-a. "Avainsanan" päätin uhollakin saada ensin.
Nyt tiedät, että sen jälkeen oli suht helppoa.
Joku kirjoitti täällä, että eka harmaa jäi viimeiseksi.
Huomasin heti, että outo juttu se ensimmäinen ja
siksi täytin yläosan ensiksi. Se vasen yläkulma on
luettava tosi tarkasti.
55. sulo25.7.2009 klo 16:58
en ymmärrä mitään näistä vihjeistä, olisi kuin tekisi toista ristikkoa, odotan mulle sopivia vihjeita, joita ymmärtäisin.Toinen saitti on saaristomeren sääskenpoikaset, joita minun pitää joka päivä katsomassa, kohta ne osaa lentää.
56. katti25.7.2009 klo 17:15
Hemuli:

Nyt sytytti se märkyys! Karhuja kun pyörittelin sinne sun tänne.

Luin sen Lundin vaikka millä tavalla!

Vasemmalla alalaidassa on vielä VARASTO ja MAALLE osittain hämärän peitossa.

Samoin oikealla se Made in Finland, samoin oikean keskireunan Juuso ympäristöineen.

putko:
Samaa mieltä kanssasi 16.33.
57. Owlie25.7.2009 klo 17:21
otv-a 16:45,
OVETON-vihjeen viereinen suttuinen kuvako askarruttaa? Löysin varmistuksen kuvahausta.
58. apua25.7.2009 klo 17:22
Sulo 16:58,

sama tunne minulla aluksi, kunnes huomasin 1. harmaan kirjainsäännön. Väestöjen Westön avulla oli sitten helppo täydentää 1. harmaa ja e.m. 3. harmaa valmiiksi.
Melkein valmiiksi saadaankin näköjään anagrammisäännöllä kaikki harmaat, vaikka välisanat suurelta osalta puuttuisivatkin – isot reunavihjesanat kun ovat varsin yksityiskohtaisia.
En ole itse vielä saanut lakanaa aivan valmiiksi – erityisesti vihjesana ”Laihojen” ei tunnu selviävän, vaikka mukamas tiedän kaikki kirjaimetkin – mutta alkuepätoivon jälkeen toiveet ovat nyt korkealla.

Tämä ristikko näkyy täyttyvän siten, että ensin tulevat ratkaisusanat ja vasta jälkijunassa oivallus siitä MIKSI. Kauan sain esimerkiksi pohtia logiikkaa, jolla puolikas silakkaa muuttui entiseksi emerituspääministeriksemme. Valkenipa sekin.
59. katti25.7.2009 klo 17:24
Ptruu takasin, oikea yläreuna :) Eli hoksasin ite.
60. otv-a25.7.2009 klo 17:30
Owlie, onko sulla joku webbikamera, kun näit tyhjän ruutuni? en jaksa tsekata kuvahakua, kun ei ole puute tärkeässä paikassa. muutenkin on saanut konetta täyttää tässä kovin mieluisassa lakanassa.
61. uusi25.7.2009 klo 17:33
En saa millään selvää mitä siinä kuvassa tapahtuu, jossa on se valkopaitainen mies ja josta tulee kolme ratkaisusanaa. Onko alla vettä? Vai onko se sellainen minijuna jolla turisteja kuljetetaan?
62. apua25.7.2009 klo 17:36
Eikö kellään ole tullut ongelmaa vihjeen ""HÄN ISTUIS?" ja 6. harmaan alun kanssa? En saa siihen tätä keihäsmestaria oikein millään, vaikka ilmeisesti tarkoitus niin olisi.
63. apua25.7.2009 klo 17:37
apua! Siihen tulikin etunimi, hälytys takaisin.
64. katti25.7.2009 klo 17:39
apua:
Menin samaan retkuun.
65. apua25.7.2009 klo 17:40
Uusi 17:33,
sinäpä sen sanoit.
66. katti25.7.2009 klo 17:43
Nyt olen rämpinyt niin pitkälle, että avoimina vain MAALLE ja VARASTO. Metallibändistä kun en elättele toiveitakaan.
67. apua25.7.2009 klo 17:50
katti 17:43,
VARASTO ei ole ihan puutaheinää, mutta sinnepäin kumminkin.
Vihjeestä MAALLE minulle tulevat mieleen rintamamiehet ja evakot, jotka eivät muuttaneet kaupunkiin, vaan juuri maalle.
Metallibändiksi tulee ihmenimi, sen varaston alkukirjaimen avulla sitten, jonka voit tarkistaa Googlella.
68. 025.7.2009 klo 17:51
Oikaisisin tuon "paavi" sanan. Päähineestä päätellen
on kyse ortodoksipiispasta tms. Kirkko on eri, kun paavin.
69. apua25.7.2009 klo 17:54
Kuka kertoisi, kuinka posliinin yläpuolella olevan kaunottaren nimen löytäisi?
70. katti25.7.2009 klo 17:59
Onko RISUPELIn loppu eläin?!
71. uusi25.7.2009 klo 18:02
apua, kyseisen ladyn etunimi on jo mainittu parikin kertaa.
72. apua25.7.2009 klo 18:03
katti 17:59,
ei ole eläin, mutta aivan loppu on runsas puolet melko itsenäisestä kotilemmikistä.
73. uusi25.7.2009 klo 18:05
Minä en tajua monia vinkkejä. Esimerkiksi oikealla ylhäällä ETÄVÄT ja sitä risteävä AHJON VELI. Ympäristö on käsittääkseni oikein, sanojen yhteinen kirjain vain puuttuu. Siihen sopisi se sama konsonantti, joka on harmaassa sillä kohtaa. Mutta en vaan ymmärrä miten noista vihjeistä voisi tulla niin.
74. apua25.7.2009 klo 18:07
uusi 18:02,
siis se Donna, mutta netissä näkyy olevan noita Donnia vaikka muille jaettavaksi. Selvästikin sukunimeä haetaan tähän.
75. apua25.7.2009 klo 18:11
uusi 18:05,
minä laitoin saman konsonantin, vaikka en vielä sitä ahjon veljeä tajuakaan. Donnakin selvis.
76. katti25.7.2009 klo 18:11
apua:

Apua tuli siis sulta, kiitos + HEKO HEKO :)))

Hemulin kanssa ymmärrettiin lapsellinen eri tavalla, nyt mäkin olen ruodussa.

Eli tehty on.

Minusta tämä oli kiva ristikko, nauratti välillä, eikä verenpaine kohonnut.

Kivaa viikonloppua kaikille! (Viime aikoina on aina aurinko paistanut kirjoittaessani, niin nytkin - outoa!)

Ja siis kiitos kaikille!!!
77. Ansa25.7.2009 klo 18:24
Hei apua. Muistatko laulun "Arvon mekin ansaitsemme"? Siinäkään ei viitata ruipeloihin.
Ja vielä muille tiedoksi: ostin tänään torilta mm. saskatoonia ja Antiikkimessuilta piirongin. Hyvää mieltä kaikille!
78. Owlie25.7.2009 klo 18:42
otv-a,
Muillakaan rapmusiikittomilla mummeileilla ei taida olla webbikameraa. Kohta jäi vain itseltänikin viimeiseksi auki. Perjantaina istuin vielä saaressa kaukana itärajan tuntumassa kannon nokassa hiljaisuutta kuuntelemassa. Iltajunaan sain lehden vain todetakseni, etttei tule valmista ilman nettiä vaikka teema selvisi.
79. 3.taata25.7.2009 klo 18:44
huh, onpa hikinen ilta,valkea alue jäi tuohon ilman yhdistettä alkukohtaan,voisiko saada vihjeen paljastamatta
liikaa,kiitos
80. Owlie25.7.2009 klo 18:53
3.taata,
Ei Monican sisko.
81. 3.taata25.7.2009 klo 19:07
kiitos owlie,en vain nähnyt tätä elämän eliksiiriä siinä alussa,kun oli graavittomassa kirjoitusvirhe.
82. uusi25.7.2009 klo 19:57
Minä tappelen tuon alimman harmaan kotikaljan kanssa. Siitä on jo vinkattu, mutta en tajunnut sitä. Ovatko nuo molemmat etunimet ulkomaisia, nuo jotka risteävät kaljan kanssa?
83. 3.taata25.7.2009 klo 20:44
uusi:

Huono kalja on sitä mitä haet,varsin ulkomaisia.
84. pelaaja25.7.2009 klo 22:08
Kyl mä tykkään näistä anagrammilauseista. Tosin en ole ikinä opetellut laittamaan kirjaimia varastoon ja ostamaan niitä sieltä sitten itselleni. Haen vain juonta. Ja tässäkin se oli erinomainen.
Mutta nyt se tämänkertainen kysymykseni tai huokaukseni: ratkaisun viereinen alaosa jäi minulla tyhjäksi ! - "reikäleivän" tunnistan mutta en saa sanaa loppuun asti, koska lähistöltä puuttuu muita sanoja, esim. se autonpesuharja.
Että jos saan pyytää ?
85. Hemuli25.7.2009 klo 22:26
pelaaja,
sitä leipääsi saattavat Flintstonesit käyttää vaikka menopeleissään.
Harja koostuu osista.
86. L-a25.7.2009 klo 22:43
Iltaa neropatit!
Onpa urakkaa! Pohdittavaa vielä vaikka kuinka, kun edes näkisi.
Kuudennen harmaan vihjetekstin vieressä on kuva, josta erotan istuvan ihmisen, mutta muusta en saa mitään tolkkua. Onko ilta vai silta vai molemmat?
87. pelaaja25.7.2009 klo 22:46
Kiitos, Hemuli !
Leipäkin on joskus pienestä kiinni :-) Vaan nyt se siinä vahvana pyörii ja harjakset sitten pitävät sen puhtaana.
88. pelaaja25.7.2009 klo 22:53
L-a,
lämpimässä hämärässä hän istuu
89. L-a25.7.2009 klo 23:01
Kiitos, Pelaaja! Ajan- ja omakohtainen taitaa olla tilanne.
90. uusi25.7.2009 klo 23:16
Minä takkuan nyt siellä samassa kulmassa missä pelaaja äsken. Flintstonet auttoivat, mutta ei se selvä silti ole. Tuleeko siihen paksuun kiemuraan ihmisen nimi?
91. katti25.7.2009 klo 23:19
Mulle tuli :)
92. 025.7.2009 klo 23:25
uusi. Naisen nimi.
93. 025.7.2009 klo 23:37
jokha. Klo 16.40. Älä hyvä ihminen tuhlaa ristikkosivustoa
tuollaisiin tori ja sienestysjuttuihin. :-)
94. uusi25.7.2009 klo 23:38
Kiitos, selvä, se saa jäädä. Samaten Flintsones ja harjanosat. No sitten, onkos SUKUNIMI sama kuin hiukka erikoisen kulttuuri-ihmisen sukunimi? Ja onko sen taaperon kohdalla kysymys koosta?
95. L-a25.7.2009 klo 23:43
Uusi,
Taaperosta tullee verbi. Sukunimi melkein asunto.
96. 025.7.2009 klo 23:45
uusi. Missäpäin ristikkoa?
97. uusi25.7.2009 klo 23:49
Vasen alakulma. Mutta unohtakaa, unohtakaa, se selvisi!
98. uusi25.7.2009 klo 23:50
Siis oikea alakulma. Pitää visiin vetää unta päähän kun menee puoletkin sekaisin.
99. apua26.7.2009 klo 07:38
Minulla alin oikea kulma näyttäisi vastaavan nimimerkkien pelaaja, Hemuli, uusi, katti, O ja L-a keskustelua eilen illalla klo 22-24. Sanat sopivat ihan hyvin, mutta vihjeen "KUKIN" ja pystysuoran ratkaisusanan yhteyttä en tajua. Kelpo sana, selvää suomea, mutta miten se vastaa vihjettä? Kukapa selittäisi.
Saman suuntainen kysymys myös vihjeestä "AHJON VELI" oikealla ylhäällä, paitsi että ratkaisusana ei kai varsinaisesti merkitse mitään sinällään, saattaapahan olla vain tuollainen kirjainlyhennelmä. Mikä ihme AHJON VELI?
100. katti26.7.2009 klo 07:44
Huomenta! Eikös sitä usein mennä rehut mukana tietylle retkelle?

Ahjon veli on mullekin vielä arvoitus, ehkä vielä selviää.
101. Hemuli26.7.2009 klo 07:44
apua,
kukin ei aina ole pronomini.
Minun AHJON VELJENI on koulusta tuttu. En kyllä tiedä, miten se ahjoon liittyy.
102. Hemuli26.7.2009 klo 07:47
apua ja muut,
taitaakin olla ihan raamatullinen tuo velipoika?
103. katti26.7.2009 klo 07:50
Olisko velipoika kahjo ja vastaussanastakin puuttuisi eka kirjain? Mutta vastaussana ei mun sanastossa merkkaa mitään, tyvärr.
104. katti26.7.2009 klo 07:52
Vastaussanan puuttuva 1. kirjain siis ei olisi -k.
105. katti26.7.2009 klo 07:53
Siis: k-
106. apua26.7.2009 klo 07:57
Kiitokset katti ja Hemuli, selititte ensimmäisen kysymyksen näppärästi. Mutta mikä tuo AHJO on?
107. Hemuli26.7.2009 klo 07:59
apua,
entisajan poikia tuntuvat olevan molemmat. Googlaa!
108. mamma26.7.2009 klo 08:02
Ahjo ja hänen veljensä löytyvät raamatusta.
109. apua26.7.2009 klo 08:03
Hemuli, kiitokset (1. aikakirja, 13. luku jne.). Olinpa tosi jälkeenjäänyt.
110. katti26.7.2009 klo 08:12
Jo selvis mullekin! (Aamu-unenpöpperössä muistin ratkaisuksi tulevan sanan väärin, mistä seurasi omaperäinen tulkinta. Sori!)
111. Jondalar26.7.2009 klo 10:28
apua, en ollut ymmärtänyt myöskään KUKIN ja ratkaisusanan yhteyttä. Nyt se oivallus tuli jälkijunassa. Mitä minulla on kädessäni, kun olen polvistunut neidon jalkojen juureen ja puhun kaunista kieltä ja pyydän häntä rikkomaan ruukun kanssani. Kissankelloja, päivänkakkaroita, kirjavapillikkeitä. Nyt viemään kirjettä postiin ja käväisen Malmin hautausmaalla.
112. katti26.7.2009 klo 11:11
Jondalar:

Noilla eväin vastaus ei voi(nut) olla kuin myöntävä :)
113. masa26.7.2009 klo 11:54
Tervehdys !
Hieno ristikko !! Vain tuon alaspäin menevän puolikkaan silakan ympäristö ei ole auennut. Antakaa joku vinkkiä siihen ja kuka Nicola on ? googlesta ei jaksa kaivaa tolla vihjeellä. Kiitos !
114. jammi26.7.2009 klo 11:57
Aamu näyttää olevan iltaa viisaampi: eilen illalla jääneet viimeiset hankalat kohdat täyttyivät aamulla helposti, eli valmista on.
Nyt voin lähteä rauhassa kesälomalle, tavataan kolmen viikon kuluttua!
115. katti26.7.2009 klo 12:06
Masa:
Liittyy viuluihin. Tsekkaapa googlesta.
116. masa26.7.2009 klo 12:20
katti: Kiitos Sinulle, äkkäsin heti että Nicola on ollut joskus aiemminkin. Vinkkisi auttoi ja nyt pähkäilemään sitä ympäristöä ennen golfkierrosta.
117. Owlie26.7.2009 klo 12:20
masa,
Luepa kolmen kyssärin ja Hemulin juttuja 25.7 aamulla!
118. uusi26.7.2009 klo 16:39
Alhaalla keskeltä vasemmalle tyhjää. Esimerkiksi ATYS ATNAC. Atys löytyy googlaamalla, mutta mikä ihmeen ATNAC, mitä siinä oikein ajetaan takaa? Ja sitten tuo onkalo puussa...
119. pelaaja26.7.2009 klo 16:46
uusi,
tarkalleen ottaen siinä lukee ATYS,ATNAL
120. Juho26.7.2009 klo 17:36
kaikenlaista vihjettä tulee vastaan, mitähän se ville siellä vas. alakulmassa haluaa? Eikä se Ruotsin OK:kaan liene mikään suunnistuskerho, saiskohan vähän apuja
121. uusi26.7.2009 klo 17:57
Juho, ruotsin OK on ihan niinkuin se on. Ville taas olisi helpompi keksiä, jos se pitelisi kahvikupin sijasta vaikka kossupulloa tai kaljatuoppia. Eikä ATYS, ATNAL vaan aukea. Samoin SUKU TILOJA kohdassa ei ole mitään jätkeä. Joku on pielessä. Puun kolon sensijaan keksin.
122. L-a26.7.2009 klo 17:58
Uusi, samoissa ruuduissa rämmitään! Ruotsalaismusteri ei sano minulle mitään, kunhan mollottaa. Sen alapuolella oleva marssijalka on yhtä hepreaa.
Atys sanasta olen päätynyt hieman pidennettyyn versioon; atnac ei avaudu.
Periksi en osaa antaa, simpura!
123. L-a26.7.2009 klo 18:02
Uusi,
Liitä suku Desmondiin. Tiloja viittaa henkiseen heittäytymiseen.
124. sulo26.7.2009 klo 18:11
uusi
lueppa atnal idästä
125. uusi26.7.2009 klo 18:15
L-a, tack. Suvut ja tilat kunnossa, hukassa ATYS, ATNAL, JÄÄ ILMAN ÄMMÄÄ ja mikä läjä on NELIÖISSÄ? Se ei ole ruotsalaismusteri, se on Ville. Ja marssijalka on se mikä kuvassa näkyy, ei mitään jippoa siinä.
126. uusi26.7.2009 klo 18:16
sulo, minä olen lukenut ne joka suunnalta, ei silti sytytä.
127. L-a26.7.2009 klo 18:28
Uusi,
Neliöissä ei läjää lainkaan. Mikä ilmaistaan ja hinnoitellaan neliöissä /-nä?
Mistä valoa Villeen?
128. uusi26.7.2009 klo 18:36
Jessus L-a, kiitos. Minulla oli kirjoitusvirhe ILMAN YHDISTELMÄÄ:ssä ja LÄTSÄHTÄÄ oli muuten vaan väärin. Nyt tämä on täynnä, vaan onkohan oikein, kun en vieläkään ymmärrä tuota ATYSiä, enkä myöskään tajua miksi JÄÄ ILMAN ÄMMÄÄ tuli niinkuin tuli.
129. Ansa26.7.2009 klo 18:41
L-a, tulkintani mukaan Ville kaipaa kovin kovasti kuppia.
Ja uusi: Atys eli ..... = sulon vihje klo 18.11.
Minua askarruttaa se kalanpuolikas. Voisiko joku minua hoksaavampi kertoa miksi ratkaisu on se mikä se on.
130. L-a26.7.2009 klo 18:45
Onnittelut, Uusi!
Atnal idästä on sitä itseään, älä jää siihen, eli synonyymi sille atysille.
Voihan atnal, sanon Villen reviirille!
131. uusi26.7.2009 klo 18:51
Ja minä kun tulkitsin sen Villen niin, että joku kaipaa Villeä... No juu, kaipa minä hyväksyn atysin, ja mies minulle jo valaisi JÄÄ ILMAN ÄMMÄÄ jutun eli miksi tuli niinkuin tuli. Ansa, joku jo aiemmin sanoi että silakanpuolikaaseen tulee Suomen entisen pääministerin nimi. Ja sehän siihen tuli, mutta enpä minä sitäkään ymmärrä, että miksi.
132. uusi26.7.2009 klo 18:53
Sitä vaan vielä, että tykkäsin tästä. Varsinkin ensimmäisen harmaan tajuaminen oli oikein nautittavaa.
133. uusi26.7.2009 klo 18:54
Sorry, Ansa, onhan se ministeri sinulla. Ja tosiaan, joku voisi sanoa miksi.
134. Juho26.7.2009 klo 18:59
uusi, sen ministerin etunimet K. A. = kalan alkutavu, näin sen näin.
135. Ansa26.7.2009 klo 19:02
Kyllä, uusi, vanha ministeri on ruudukossa eikä hän ole Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen...Holkerin olisin puolittain ymmärtänytkin.
136. Ansa26.7.2009 klo 19:05
Ka vain. Näinhän se on nähtävä. Kiitos mielenrauhani palauttamisesta, Juho.
137. Pertsa26.7.2009 klo 19:05
Ansa,
kalanpuolikas, hävisi muistaakseni UKK:lle pressavaaleissa
1956. Elikkä etunimien alkukirjaimet ,ja siitä muodostuu su-
kunimi.
138. uusi26.7.2009 klo 19:10
Huhhuh, enpä tuota olisi tajunnut ilman selitystä. Niinhän sen täytyy olla.
139. Fe-mail26.7.2009 klo 19:14
Minun logiikallani JÄÄ ILMAN ÄMMÄÄ pitäisi olla JÄÄ ÄMMÄLLÄ, siis ämmällisenä ei lähde mihinkään.
140. L-a26.7.2009 klo 19:26
Harvoin on tulosten tulkinta ollut näin kinkkistä. Ministeriparkakin sotkettiin silakkaverkkoon.
Kiitos kaikille, jotka tyyräsivät minua Villen salaisuuksiin.
Hain sinnikkäästi Suomen mestaria (SM) ministerin alta, ja mitä vihdoin löytyikään!
IILMAN YHDISTETTÄ on vielä ilman alkua ja siihen risteäviä puuttuu muutama. Oikealla etsin TUPAKKAA ja vieraan näköistä miehen naamaa.
Fe-mail järkeilee ämmästä järkeenkäyvästi.
141. Pertsa26.7.2009 klo 19:32
L-a,
TUPAKKAA, sätkiä tekevät jotkut tällaisesta tuotenimikkeestä, eli ensimmäinen ja sitten pääkaupunki ilman yhtä nollaa!
142. L-a26.7.2009 klo 19:45
Kiitti, Pertsa! Siitähän se tuli. Syvämietteinen nuorimieskin löytyi topan avulla sitten.
143. ma26.7.2009 klo 21:26
ÄMMÄ/ÄMMÄTÖN vihje on mielenkiintoinen koska ristikon vihje
JÄÄ ILMAN ÄMMÄÄ on looginen: matkustamaton ei lähde vaan jää, joten atkustamaton jää ilman ämmää. Ja toisaalta myös JÄÄ ÄMMÄLLÄkin on looginen: atkustamatonkin jää ämmällä, eli matkustamaton
144. uusi26.7.2009 klo 21:58
Vielä olisi kaksi kohtaa, mistä haluaisin ymmärtää vinkit ja niistä tulleet sanat: toisen ja kolmannen harmaan välissä oleva TEEPAIKKA ja heti sen alapuolella oleva 100 -A ajatuskuplassa.
145. toinen taata26.7.2009 klo 22:09
uusi
1. t alkuun ja paikka perään

2. täsmäluvusta viimeinen kirjain pois
146. Fe-mail26.7.2009 klo 22:09
T + paikka
147. 026.7.2009 klo 22:10
uusi. TEEPAIKKA tulee T+----. Kupla kuvaa
nukkuvaa joka näkee jotain. Loppuun tulee
jempti luku miinus viimeinen kirjain
148. Fe-mail26.7.2009 klo 22:11
Täsmäluku -A tuli ainakin minulle idästä länteen
149. uusi26.7.2009 klo 22:12
Kiitos, eipä tuo ristikoiden vakiopaikka tullut mieleenkään. Kuvittelin, että se on jonkun japanilaisen teesalongin nimitys.
150. L-a26.7.2009 klo 23:50
Frost ratkaisi, minä en.
Tuskin kukaan järkevä on enää lukemassa, mutta saadakseni unta:
Huomiokykyisen Urkin yläpuolella RAAMATUN MIES ja nuotion kuva ristikkäin. Voiko joku avittaa? Mikä ihme voi olla vialla, kun en saa järkeä?
151. Fe-mail26.7.2009 klo 23:52
Palava on sukunimi.
152. Fe-mail26.7.2009 klo 23:53
Ja joo, kukaan järkevä ei ole lukemassa. ;-)
153. L-a27.7.2009 klo 00:03
Fe-mail, olet rautaa, Sinä järkevä ja ystävällinen, kiitos! Joko ristikko on vaikea tai pääni pehmennyt. En aikoihin ole jäänyt tällä lailla jumiin.
Hyvää yötä!
154. Fe-mail27.7.2009 klo 00:08
Hih! Se on muuten vaikea. Hyvää ötyä.
155. 027.7.2009 klo 00:26
Hyvää ötyä. Tuli mieleeni tuosta monta asiaa ja
Hih. Ötyä sinullekkin!
156. Tumppi27.7.2009 klo 09:39
Minunkin kiitokseni Fe-mailille viestistä klo 23:52. Sen avulla sain lopun viikonlopun aherrukseen fantastisen kesäristikon parissa.
157. 027.7.2009 klo 15:09
Fe-mail. Kuinka kauan olet kirjoitellut täällä?
Ihan uteliaisuuttani kysyn? :-)
158. marjuko27.7.2009 klo 15:34
No niin, kaikki muu on kasassa paitsi viidennen harmaan vasemmassa reunassa kolme tyhjää ruutua, joita en millään saa auki eli täyteen. MADE tai MODE ja suurisilmäinen tyttö. E40&T pitäisi olla jees. Tämä on tietysti joku ihan helppo ja olen ainoa, joka en sitä keksi. Hyi.
159. Pertsa27.7.2009 klo 15:41
marjuko,
MADE menee viroon, suurisilmäinen tyttö on kuin lintu,eli
Sulin!
160. marjuko27.7.2009 klo 15:45
Niin! Tietysti. Itsepintaisesti pidin tuossa versossa väärää sanaa. Kiitos, oot ensteks ihanin tyyppi täällä tänään, Pertsa!
161. Aurinkosade27.7.2009 klo 15:45
Suurisilmäinen tyttö on suomalainen näyttelijä-laulaja, jonka ura ajoittui 60-70-luvuille. Made on virolainen kirjailija-politiikko.
162. Owlie27.7.2009 klo 16:36
marjuko,
Etkö ollut messissä jo silloin, kun tämä mösjöö esiintyi kuvavihjeenä ja ristimme hänet Juustokalaksi?
163. EJlo27.7.2009 klo 18:36
Luin säikeen läpi, mutten huomannut kyselyä seuraavasta;
Piilokirjain puuttuu 5. ja 6. harmaan rivin välistä, oveton vinkin viereisestä kuvasta tulevasta sanasta. Suurennuslasilla olen erottavinani naishahmon istuskelemassa, mutta en ole varma onko hahmotus oikea. Lapin tunturin olen hyljännyt ja nostokurjeksi en sitä kuvaa miellä. Voisiko kuva esittää erästä naislaulajaa? - Tähän toivoisin pientä vinkkiä !
164. Tamara27.7.2009 klo 18:37
Aika helppo, mutta kahden viimeisen harmaan välissä olevaa tummaa kaunotarta en tunne! Siinä on piilokirjain ja viimeiset kaksi kirjainta ovat epävarmoja pystyyn tulevien etunimien vuoksi.
Sen sijaan edellisviikon lakana on vielä kesken!
165. Aksu27.7.2009 klo 19:18
EJlo,
mainitsemaasi kuvaa on kyllä jo kommentoitu tällä säikeellä.
Epäilen, että vaakasanasi keskimmäinen kirjain on muutettavissa vielä. Itse olen panostanut enemmän siihen roiskeeseen kuin niihin polkeviin jalkoihin. Tarkoitan siis sanaa, joka risteää sitä kysymääsi.
166. Hemppa27.7.2009 klo 19:29
Ejlo: Kysymääsi kohtaan ei tule naisen nimeä, vaan paikka, missä hän on. Itse ihmettelen toiseksi ylimmällä rivillä toista sanaa oikealta. vihjeenä "huonealassa keskeinen" ja saan vastukseksi kolkon sanan. Mielestäni siihen sopisi paremmin matkatoimiston synonyymi. Oletan, että risteävässä karttakuvassa ei ole kyse paikan nimestä, vaan yleensä jostakin kolkasta. Toisessa risteävässä, jossa vihjeenä ETÄVÄT, sain vastaukseksi autokoulun opet.
167. Fe-mail27.7.2009 klo 19:43
0
Kyselit 15.09: En itsekään enää muista, milloin aloin kommentoida. Se taisi olla viime vuoden lopulla, kun löysin nämä sivut.

Hemppa
Se kolkko sana on melko keskellä huonealassa, <--------- jos katsot tarkemmin.
168. Taiska27.7.2009 klo 19:44
Hemppa; huoneala oikein, vastaus sisältyy vihjesanaan. Etävät myös oikein, molemmista puuttuu alusta jotakin. Minulla tökkii toiseksi viimeisen harmaan alapuolelta mm. ASIA, PUU ja se puteli.Löytyisikö apuja?
169. Ansa27.7.2009 klo 19:48
Hei Hemppa. Minulla on samat ratkaisusanat kuin sinulla. Tässä tapauksessahan huonealasta löytyy synkkyyttä ja opeista tulee etäviä yhden kirjaimen lisäyksellä.
Ja nyt lähden samaan paikkaan, jossa vasemmalla oleva nainen käsittääkseni istuu.
170. Hemuli27.7.2009 klo 19:49
Taiska,
muistelisin että puu on melkein väri ja asia omaksuttu.
Oma ristikkoni ei ole paikalla; voi olla, että muisti klikkaa.
171. EJlo27.7.2009 klo 19:49
Hemppa;

Ihmettelet siis vihjettä hu onea lassa keskeisenä-vinkkiin saamaasi sanaa. Kokeilepa etävät sanan eteen jotain loppupään konsonanttia joka sopisi myös saamaasi autokoulujen opettajien eteen.

Onko tyttö todella löylyssä ?
172. Taiska27.7.2009 klo 20:03
Kiitos Hemuli, näitä olin jo kokeillut. Silti vielä jää epäselväksi KEMIALLINEN, sen loppuosa ja karttaan liittyvä sana. Käsittääkseni siitäkin puuttuu ensimmäinen kirjain.
173. marjuko27.7.2009 klo 20:09
Owlie 16:36,
mikämessimilloin? Kukaristikalan? Kulinaristi? En tosiaan ole ollut medsörjare ennen tätä päivää, yksin olen raatanut läjääseen (läjäs?) tämän teräväpäisen outokummun, joka ei mulle ollut mikään aamupala. Kun eka harmaa valaistui, käsitin, mitä P. Nyman tarkoittaa sanalla "kutkuttava".
174. Hemuli27.7.2009 klo 20:13
Taiska,
tämä on vieläkin hakuammuntaa, mutta ainakin yhdessä karttakuvassa vesialue ei näy ihan kokonaan. Tuloksena muuan kuningas.
175. marjuko27.7.2009 klo 20:20
Taiska,
sen kemiallisen loppuosa tarkoittaa yleisessä kielenkäytössä jonkinlaista säleikköä, mutta tuossa yhdyssanassa kysymyksessä on kemiallinen sidos.
176. HT27.7.2009 klo 20:26
Fe-mail: alla näkyvässä osoitteessa kerrotaan, että eka viestisi on päivätty 8.11.2008:

-http://drzf55.googlepages.com/nimim_aakk.html
177. Hemppa27.7.2009 klo 20:36
Kiitokset vastauksista. Olinpa "noloo", kun en tyypillistä aulismia huomannut siitä huonealan keskeltä. Nyt se on täynnä.
178. Taiska27.7.2009 klo 20:36
Kiitos reippaille apureille, googlesta varmistin vielä. Enpä vaan ole koskaan kuullut k.o. sanaa. Ei se rokkarikaan oikein vastaa annettua adjektiivia, lienee silti oikein.
179. Fe-mail27.7.2009 klo 20:48
HT
Voi ihme... sieltä ne löytyy netistä varmaan kaikki vanhat synnit. Nytpä on 0:lle tarkka päiväys tarjolla. Niinhän se tällä sivustolla menee, että kun kysyy, niin vastataan ja joskus todistusaineiston kera.
180. Seitenvitonen27.7.2009 klo 20:52
Täyteen tuli, donna -ja kalanpuolikasvihjeiden avulla. Ja muutama muukin paikka teki tiukkaa, Kiitos taas vinkeistä.
Kukahan tietää, mikä viisaus kätkeytyy vasemmalla ylhäällä VOIJAA -vihjeeseen? Alun ymmärsin, en kolmea viimeistä kirjainta.
Lopuksi asiaa: huomenna mustikkaan.
181. iso S27.7.2009 klo 21:12
Seitenvitonen, jaapa voijaa 3+2+1 ja muista että & voidaan tulkita kahdella kaksikirjaimisella tavalla.
182. Seitenvitonen27.7.2009 klo 21:26
iso S,
No niinhän siinä taas kävi, että vanha kompastui tyypilliseen aulismiin.
Asia selvä. Lyhyt, pätevä selitys. Kiitos!
183. otv-a27.7.2009 klo 21:37
Aksu (19:18 tänään) ja Owlie (17:21 eilen), tulihan se sieltä, viimeinen puuttuva kirjain, kun muutin sen tallovan. jaksoin siitä reipastuneena etsiä kuvahaustakin!
184. otv-a27.7.2009 klo 21:39
ja täysin uusi teräväpäinen (ollapa aina itsekin) laajensi sanavarastoa ja varmistui muutenkin kuin kirjaintensa osalta. sekin löytyi kuvahausta.
185. 027.7.2009 klo 21:40
EJlo. Tyttö on löylyssä.
186. 027.7.2009 klo 22:55
otv-a. Oli minulle myös täysin uusi terävä.
187. Tamara27.7.2009 klo 23:55
Kuka se tumma tyttö kahden viimeisen harmaan välissä mahtaa olla?
Virtasesta koilliseen.
188. 028.7.2009 klo 00:01
Tamara. Laulajatar ja donna Jenkkilästä +I
189. Aurinkosade28.7.2009 klo 10:03
Tamara. Joka päivä tulee telkusta tämänniminen nuorten kesäinen makasiiniohjelma.
190. Tamara28.7.2009 klo 11:13
Kiitos, Aurinkosade, selkeästä vihjeestäsi!
191. Tuu28.7.2009 klo 11:22
Apua! Muuten täynnä, mutta ruotsia puhuva ville/Ville ja Lund, Panic ja kone eivät löydy kohdilleen! Olen ollut mustikassa ja aivot ovat muuttuneet mustikaksi.
192. Hemuli28.7.2009 klo 11:28
Tuu,
Villen mielen valaisee kupissa oleva aine.
Lundista taisi lähiaikoina lööpeissä olla erouutinen?
193. Fe-mail28.7.2009 klo 11:44
Villen kohdalla leikitellään bändin nimellä. LUND tulee vaakaan ja PANIC pystyyn, samoin kone.
194. pjl28.7.2009 klo 12:08
Tuu,oiskohan niitä koneita Suomella viitisenkymmentä.Kalliita.
195. 67.28.7.2009 klo 12:50
Ei vieläkään valmis. Vasen ylänurkka auki. Mitähän esittänevät kuvat Arvon ylä- ja alapuolella? Iäkäs nainen ja sähköjuna?

Muutoin mielestäni hieno ristikko. Monta kertaa pitänyt pohtia valmista ratkaisusanaa, kunnes yhteys on välähtänyt.
Nimien tarkistaminen googlella ei aina varmistakaan - kirjoitanpa melkein mitkä tahansa nimet yhteen ja aina löytyy osuma.
Kunnioitukseni nopeita ratkojia kohtaan vain lisääntyy, kun ristikot mielestäni aina vain vaikeutuvat.
196. putko28.7.2009 klo 13:10
yhtä aukkoa vailla. vasen alanurkka

kuvaako varastoja sisältöä vai rakennetta

onko lavia soitin

sanotaanko siitä räkää valuvasta ukkelista jotain detaljia vai yleistä (vai eikö liity koko ukkeliin)
197. marjuko28.7.2009 klo 13:13
putko,
1. molempia
2. ei
3. sijainti+henkilö
198. Hemuli28.7.2009 klo 13:14
putko,
en muista kysymistäsi muuta kuin varastot. Sekä että.
199. marjuko28.7.2009 klo 13:16
67.
Arvon yläpuolella klassinen sarjakuvahahmo ja alapuolella ei juna vaan muu kone.
200. sulo28.7.2009 klo 13:48
putko
ukkelista, laulun mukaan lähti innoissaan,
missähän kohtaa ristikossa luuraa?
201. putko28.7.2009 klo 13:50
marjuko hemuli
tuli kysyttyä huonosti siitä varastosta

minulla on sen nelikirjaiminen loppuosa aika varmana, mutta ne kuusi ensimmäistä, sisältöä vai rakennetta

kiitos

PS
mitä "kuntaa" se vepaa kiskova on
202. sulo28.7.2009 klo 13:54
ensimmäiseen kysymykseesi mulla on sisältö, syötävää
203. Seitenvitonen28.7.2009 klo 13:58
putko, "kiskova" myöskin kunta
204. otv-a28.7.2009 klo 14:03
putko,
olitko tosissasi tuossa ps-kysymyksessäsi?
205. otv-a28.7.2009 klo 14:05
Fe-mail,
nyt vasta ymmärsin sen kupittelevan villen, mutten vieläkään tajua, miksi siinä pitää olla ruotsia.
206. 67.28.7.2009 klo 14:05
Kiitos Marjuko. On tullut aina käännettyä sarjakuvasivut lukematta. Täytyypä yrittää nyt korjata virhe.
Helteistä itärajalla, vedet silti vielä virkistäviä.
207. putko28.7.2009 klo 14:06
otv-a
Tarkoitin esimerkiksi eläinkuntaa, soitinkuntaa, pyydyskuntaa tms
(no nyt huomasin sorry, minulle se lavia oli ilmiselvästi veikko, on sen verran fanitettu)
208. otv-a28.7.2009 klo 14:11
putko,
oli vaan niin osuva kysymys. vihjekin oli hauska, jälleen. minäkin ajattelin veikkoa ja kuka sen lauluja laulaa.
209. putko28.7.2009 klo 14:11
otv-a
luulen sen ruotsin olevan sen villen peittämiseksi, siis että se ymmärretään ruotsina, ei etunimenä
210. putko28.7.2009 klo 14:14
otv-a
kun niissä lavin lauluissa liikutaan reellä tms, niin hevosta tai muuta. Löysin huonosti muuhun sopivat kurttu, kurtut ja nuotta (vetäähän se vastaan)
211. putko28.7.2009 klo 14:17
pinossa on. kiitos palstalaisille, ilman olisi jäänyt kesken
itselleni olen tehnyt pahvikirjaimia ison kupillisen, ei anagrammit muuten onnistuisi
212. otv-a28.7.2009 klo 14:19
hyvähän sen on hämätä, joka sen taitaa. osaa(ville) tehdä homman hauskaksi.
213. 67.28.7.2009 klo 14:23
Löytyipä se Vihtorska, kun keskityin sarjakuvasankareita miettimään. Ja lopultakin ristikko on valmis, tosin melkein lukukelvottomaksi mustattu. Kiitokset Marjukon lisäksi kaikille vihjeitä antaneille.
214. otv-a28.7.2009 klo 14:30
tuo 14:19 liittyi omaan 14:05 ja putkon 14:11 kommentteihin, vaikka eipä sen väliä.
215. Owlie28.7.2009 klo 14:41
marjuko 27.7. klo 20:09,
Messissä olit vapun tienoilla 2008. Säikeessä HS 2482 Aksu risti miehen juustokalaksi.
216. Tuu28.7.2009 klo 14:54
Hemuli, Fe-mail ja pjl,
kiitos, ilman apuanne en oivaltanut. Minulle tämä ristikko oli vaikea, mutta ehdottomasti ihan-pakko-saada-ratkaistuksi -mallia. Paljon ihania ahaa-elämyksiä! Lähdenpä taas mustikkaan.
217. Pupni28.7.2009 klo 15:02
VETELI LAVIAn alla on viiva ja tabletti - vai onko? Ratkaisusta puuttuu piilokirjain, muut kirjaimet ympärillä ovat luultavasti oikein. Oli piilokirjain mikä tahansa, sanassa ei tunnu olevan mitään järkeä. Missähän vika?
218. otv-a28.7.2009 klo 15:06
Pupni,
vika siinä, ettei se ole nitro eikä muukaan tabletti, ei sitä voi puolittaa.
219. pelaaja28.7.2009 klo 18:01
Hemuli, hyvin muistettu (13:14)
'Silloin joskus' saatoin ristikkoa näkemättä kertoa jumiutuneelle kaverille melkein minkä tahansa ratkaisun ristikosta. Ei onnistu nykyään, omituista. Lueskelin tässä kysymyksiä enkä montaakaan kohtaa olisi osannut saman tien viisata. On minulla kopio mutta siitäkin saa joskus hakea pitkän aikaa ennenkuin ko. kohta löytyy. Se siis näkömuististakin..kumma juttu, että olen vielä työpaikalla palkkalistoilla :-) No toisaalta lakanoissa on kamalan paljon ruutuja (en ole muistanut laske, kuinka monta ?)

Pupni, laulussa k k k
220. mamma28.7.2009 klo 18:09
Tarkistellessani tekelettäni jäin ihmettelemään vanhan ratkaisun yläpuolella vaarallisen bändin ja -pähkinän yhteistä kirjainta. On minulla siinä sanat,mutta voisiko joku selventää voiko -pähkinä olla sellainen?
221. Pertsa28.7.2009 klo 18:22
mamma,
Tero Vaara lienee bändin solisti. Käärme.
222. mamma28.7.2009 klo 18:26
Luulin jo kaksi päivää sitten tämän olleen valmis, mutta arat ja siitä alastuleva sana valitettavasti puuttuu. Luin aikaisemmat kommentit, mutta asia ei valjennut. Olisiko vielä ystävällistä selventäjää? Piilokirjaimesta on kiinni, muut ovat mielestäni oikein. Kiitos etukäteen.
223. mamma28.7.2009 klo 18:32
Kiitti Pertsa, se bändi minulla onkin, mutta olen tottunut kirjoittamaan -pähkinän hiukan kovemmalla tavalla.
224. Pertsa28.7.2009 klo 18:49
mamma,
olisiko sinulle tuttu Ara , entisaikojen baritoni ja loppuun
saikka!
225. apua28.7.2009 klo 18:50
mamma 18:32,
Vihjeen "arat" takana on joogaharrastuksestaan tunnettu suomalainen oopperalaulaja.
226. putko28.7.2009 klo 18:57
Mikä on aulismi, on eri juttu, mutta mikä oli itseskustakin paras tällä kerralla äänestäisin vikakosteutta ja P=20S:ää
227. mamma28.7.2009 klo 19:06
Kiitoksia putko! Tottakai muistan hänet, mutta ei vai leikannut. Lopultakin kaikki non selvää.
228. mamma28.7.2009 klo 19:09
Olin väärissä pähkinöissä, joten se kysymys on turha, koska selvisi joogan ja laulun myötä.
229. pelaaja28.7.2009 klo 19:14
Joudun taas selittelemään lisää. Kommentissani muistamisista klo 18.01 en tarkoittanut tällä säikeellä jakamiani viisauksia vaan puhelimitse kaverin kanssa ratkomista. Kaikki varmaan tietävätkin..

putko,
myös vasemman reunan tulitikku oli yksinkertaisuudessaan mukava.
230. mamma28.7.2009 klo 19:18
Paras aulismi oli mielestäni vikakosteutta, kuten putkonkin mielestä
231. 028.7.2009 klo 19:33
mamma. Parhaasta päästä. Lopputuloksesesta
huolimatta
232. Pupni28.7.2009 klo 20:01
Vasemman alareunan ruuvijuttu (?) tökkii vieläkin siinä VETELI LAVIAn alla. Lieneekö se siitä risteävä METALLIBÄNDI arkkipiispan sukunimikaima? Muutakin vihjettä saapi antaa.

Entä oikeassa alareunassa vanhan ristikon päällä NO? Alussa nyt vihjesanan toisto + vokaalintoisto, mutta viimeinen kirjain puuttuu. Idea hukassa.
233. Pertsa28.7.2009 klo 20:05
Pupni,
arkkipiispakaima, muutettuna eka kirjainta, ruuvijuttu on
-kanta.
234. Anneli28.7.2009 klo 20:18
Pupni,
NO on mulla pidennettynä tokaisuna!Mutta 4. harmaa ja sen toisen sanan yläpuolella puiden kuvat.Sain siihen sukunimen.Menikö metsään?
Vasta tulin mökiltä ja koko säikeen lukeminen kova homma.Ehkä asiaa on käsitelty jo?
235. Pupni28.7.2009 klo 20:26
Anneli,

kiitos vahvistuksesta tokaisussa! Sukunimi tuli minullakin puujuttuun.

Vasemman alareunan METALLIBÄNDI löytyi kaukaa Aasiasta, mutta se ruuvisana on yhä alultaan ihan outo. RISUPELIn piilokirjainkin puuttuu.
236. Ansa28.7.2009 klo 20:46
Hei Pupni. "Ruuvisana" on ikään kuin näkemys. Muistaakseni on joskus aiemmin täällä ollut sama vastaus ja tuolloin on herättänyt hieman ihmetystä viimeinen kirjain.
Itselläni on vielä Kivennapaa hakusessa ja samalla on tyhjä ruutu Roolipelihahmossa. Voisiko joku vielä vihjata?
237. Pupni28.7.2009 klo 20:58
Ansa.

kiitos :) KIVENNAPA sijaitsee Karjalan kannaksella ja vastaussanakin löytyy siis sieltä.
238. marjuko28.7.2009 klo 21:12
Owlie tänään 14:41,
ahaa. Mitähän muuta siellä tapahtui? Yhden vapun tienoon siis tiedän todistettavasti olleeni jossakin muualla kuin olin luullut.
239. Ansa28.7.2009 klo 21:16
Pupni. Raivoisat eli suuret kiitokset avustasi. Ei ollut lainkaan tullut mieleeni, että Karjalasta kajahtaa.
240. marjuko28.7.2009 klo 22:03
Owlie,
kävin katsomassa säikeen ja Aksun juustokalakastajaiset; siistit bileet, vanhoja tuttuja, nostalgiaa. Oi miten pitkä reilu vuosi on ja toisaalta vain hetki.
241. 028.7.2009 klo 22:19
Pertsa. Vastasit Pupnille klo 20.05 OLEN JIMI SUMEN
"arkkipiispakaima, muutettuna eka kirjainta".
Minulla muuttui kaksi ensimmäistä kirjainta?
242. Pupni28.7.2009 klo 22:25
0,

kysymys ei ollut JIMI SUMEN-kohdasta, vaan vasemman alanurkan METALLIBÄNDIstä.
243. 028.7.2009 klo 22:38
sorry oikein on. Minä sotkin.
244. Metallimies29.7.2009 klo 01:55
Olen kuunnellut hevimetallimusiikkia jo vuosikymmeniä, aina Black Sabbathista, Iron Maidenista ja Judas Priestistä lähtien, joten olin aika yllättynyt, että opin uuden metallibändin nimen juuri Aulikselta. Vai lieneekö Aulis kova alan harrastaja? Vatkaa pitkää hevilettiään Anthraxin tahtiin ja karjuu niin, että naapurin koira ei uskalla tulla sängyn alta pois...

2546 ei ollut paras Auliksen ristikko, mutta olihan siinä askartelemista, varsinkin kun aloitin täyttämisen alhaalta ylös--ylimmän harmaan rivin jätin viimeksi. Ehdin jo vähän ihmetellä, että whatta f...k, mitenkäs tähänkin kohtaan on tulossa näin monta konsonattia peräkkäin?! Uskallan kyllä epäillä, ettei kovin moni voi olla varma onnistumisestaan tarkistamatta muutamaa kohtaa Guuggelista...
245. Pupni29.7.2009 klo 14:20
Valkoinen alue jäljellä 3. ja 5. harmaan välissä vasemmalla.


1) MARI (+jotakin) ei ilmeisesti ole jääkiekkoon viittaava?

2) Tuopin kuva askarruttaa.

3) TILOJA. Minne se mahtaa viitata?

Löytyykö avittajaa?
246. Ansa29.7.2009 klo 14:41
Pupni, vielä kiitokset eilisestä avustasi. MARIsta puuttuu jotakin, joten hänen sukunimensä ei esiinny ihan samassa muodossa kuin toisaalla tässä ristikossa. Tarkennan tarvittaessa.
247. Ansa29.7.2009 klo 14:48
Pupni. Nyt löysin tuopin, jonka ratkaisusta voi tulla mieleen takavuosien vahva hiihtäjä-Juha.
248. Rapu29.7.2009 klo 14:54
Pupni,
hyvä kun kysyit sitä tuoppia. Huomasin itsekin kirjoittaneeni tuopin viimeisen kirjaimen väärin, siis sen joka tulee ylhäältä SISÄ- vihjeestä. Nyt tuoppi selkis. Ei kovin tujua ainetta.=)

TILOJA kohtaan laitoin isohkoja huoneita, joissa tapetaan aikaa...
249. Ansa29.7.2009 klo 14:58
Hei taas Pupni. Näihin TILOIHIN joutuu tutustumaan esimerkiksi terveyskeskuksissa.
250. Rapu29.7.2009 klo 15:28
Hep, maalissa ollaan!
Lomailut vähän hidastaneet tätä kivaa harrastusta. Pyydyksiin en onneksi joutunut.=)

Mahtaakohan vielä löytyä jotain muuta korjattavaa kuin tuo äskeinen kaljatuoppi...
Viimeisenä täyttyi toiseksi alimman harmaan alla oleva kohta, jossa pullo, kemiallinen ja osa Suomenlahtea.

Sitä pullon viereistä KAINOA, josta A putoaa, olen tässä ihmetellyt, enkä hullua hurskaammaksi ole tullut.
Mulla on siinä nyt a:sta tuleva 3-kirjaiminen + edellisen ristikon kassakaappikuvasta tuleva, yksikössä.
Pitäiskö jaksottaa jotenkin erilailla, että ymmärtäisi?
251. otv-a29.7.2009 klo 15:32
Rapu,
kolmeen osaan jos saat jaksotettua, niin sitten ymmärrät. kirjaimet sulla kyllä oikeat.
252. Ansa29.7.2009 klo 15:37
Terve Rapu. Minulla pullon viereinen menee näin: 4+4+1 eli tippuu KAINOn kirjain. Lopputulos meillä varmaan on sama.
253. Rapu29.7.2009 klo 15:47
Voihan vitsi! Kiitos otv-a ja Ansa!!!!
Jaksotukset meni meikäläisellä ihan vituralleen... oli 3+6 ja 4+1+4, muuta Ansa sen vasta kertoi, miten sen pitää mennä.
Kirjaimeni olivat siis ok, mutta lukutaito petti.=)
254. Seitenvitonen29.7.2009 klo 20:03
Keskiyläosassa 9 ruutua alas koira, joka luulee olevansa kissa. Jos pitää paikkansa, mikä on tuo ITTA-vihjeen merkitys?
255. Seitenvitonen29.7.2009 klo 20:06
Ja selvisi samantien!
256. mamma30.7.2009 klo 09:47
Ihan jännittää odottaa huomista, mutta täytyy vain kestää!
257. RA30.7.2009 klo 11:32
"Kyllä nyt jännittää", sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi. :-)
258. 030.7.2009 klo 14:52
mamma. Onneksi taitaa olla viimeinen jättiristikko tältä
kesältä. Minusta ne puolen sivun on parempia.
259. 030.7.2009 klo 15:03
korjaus: ovat
260. katti30.7.2009 klo 17:53
0:

Samaa mielipuolta. Tämän kesän lakanat ovat kyllä olleet nautittavia :)
261. 030.7.2009 klo 20:11
katti. Totta, mutta mieti, joka perjantai ympäri vuoden
koko sivu?
262. Heppu31.7.2009 klo 00:06
Kesä ja loma on ollut, mutta eipä muilta riennoilta ole tänne aikoihin ennättänyt. Kyllä on Aulis meitä varsinaisilla kesätaideteoksilla muistanut, kasvioppia on tullut runsaasti. Tämä ja viimeviikkoinen olivat minun makuuni liian vaikeita. Koko ristikko täynnä monikerroksisen kieroja vihjeitä. Enpä olisi tuota kalanpuolikkaan etymologiaa hoksannut ilman tänne kirjoitettua. Ehkä tätä vaikeutti se, että en huomannut tuota anagrammihelpotusta. Kirjainpötkön sain kyllä helposti. Mutta kyllä nämä jättilakanat alkavat riittää taas tällä erää, saas nähdä vieläkö huomenna on maksiversio.

Krtiikkiä pitää antaa ainaisista älyttömän epäselvistä kuvista. Ja tuo nimien kirjoittaminen tavalla, että niistä ei saisi selvää, on minusta lapsellista kiusantekoa.

Pari kysymystä vielä vaikka kaikki ovat jo tämän jättäneet. Haetaanko vasemmalla ylhäällä oleva epäselvä kuva pitkää höpötystä sanelevan miehen pään vieressä ratkaisuksi sitä, mistä tulee vettä? Jos, miten selittyy Rea, kun se on ihmisen nimen lailla kirjoitettu? Toinen kysymys, kuka on oikealla alhaalla "kampaamoja" vieressä oleva minulle tunnistamaton synkännäköinen ihminen?
263. Aurinkosade31.7.2009 klo 10:14
Vettä tulee epäselvässä kuvassa. REA-vihjettä en osaa selittää, minulla on paremminkin vastaus vihjeeseen REAA. Synkkä mies on synkistä sanoituksistaan tunnettu jenkki-räppäri.
264. Owlie31.7.2009 klo 10:27
Heppu ja Aurinkosade,
REA-vihje ei näy ihan kokonaan. Ratkaisun perusosa on myös nimi, siksi erisnimifontilla kirjoitettu.
265. Pupni1.8.2009 klo 11:48
4. harmaa, ihan vasen reuna ja siinä se 1. nuoli, josta lähtee myös toinen vihje alapuolella. Vihjeruudun mustasta neliöstähän puuttuu reunasta palanen. Sen eka eli piilokirjain on hukassa kuten myös risteävän LAIDUN toinen kirjain.

Aivan ristikon keskellä Sibeliuksen pään vieressä on OSA. Kaksi eka kirjainta puuttuu. Kaksi viimeistä nyt vokaaleita.

Vihjeet otetaan vastaan riemumielin.
266. Aksu1.8.2009 klo 11:56
Pupni,
mieti vähän lisää vihjettä P= jne., niin pääset eroon toisesta vokaalista.
267. uusi1.8.2009 klo 18:06
Jaa, minä kyllä tykkään näistä lakanoista enemmän kuin puolen sivun jutuista. Riittääpä pitempään.
268. pelaaja1.8.2009 klo 18:46
Owlie,
sain juuri kunnon sinnittelyn jälkeen sen nalkkipaikkasi ratkottua. Ne ovat just lattialla pyörivienkin tekemisiä ne keksimiset. Tätä en sitten keksinyt.
Vas. laidan kenraalille en vielä ole löytänyt vahvistusta , en sitten mistään.
269. Aksu1.8.2009 klo 18:50
pelaaja, minulle kelpasi kenraali, jota kuukeli tarjosi haulla "kenraali *****".
270. Aksu1.8.2009 klo 18:52
Ha-haa, tämäpä onkin väärä säie! Edellä tarkoitin kk-liitettä.
271. Owlie1.8.2009 klo 19:02
pelaaja ja Aksu,
Ojennukseen, veikkoset!
272. hitto2.8.2009 klo 17:21
Roskiin menee. Muu täyttä, mutta TERÄVÄPÄINEN PUIKKO ei aukea, koska VÄLIMERKIT eivät voi olla niitä tavallisia.
En jaksa lukea tätä saittia, liian pitkä ja liikaa marja-, sauna- , ja rapujuttuja, ym. veljenkaimankummin kyläilyjä.
273. uusi2.8.2009 klo 17:30
hitto soikoon, ne välimerkit ovat niitä tavallisia. Teräväpäinen puikko sen sijaan on aivan outo sana, jotain fakkikieltä.
274. pelaaja2.8.2009 klo 17:45
voi hitto,
siinä meniskin aikaa, jos koko saitin lukis
Hiilipiirtäjät ainakin käyttävät sitä puikkoa. Funtsipa uusiksi se pystysana, joka estää sua käyttämästä välimerkkiä. Tai laita roskiin, hitto vie.
275. Pupni3.8.2009 klo 10:27
Yhä pyydän apua. Neljännen harmaan alussa eli siis aivan vasemmalla: sen yläpuolella KITUKASVUINEN ja alapuolella se musta rikkonainen nuolineliö. Piilokirjaimet hukassa.
276. Matahari3.8.2009 klo 10:42
Pupni,
kitukasvuinen viittaa maaperään ja neliö ei ole aivan valmis.
277. Pupni3.8.2009 klo 12:54
Matahari,

kiitos! Muuttamalla risteäviä asia selvisi.

Viimeinen epävarmuus koskee ristikon keskellä Sibeliuksen vieressä olevaa OSAa. Onkohan se sama kuin esim. valkoinen jauhemainen aine ilman i-kirjainta?
278. Owlie3.8.2009 klo 13:09
Pupni,
Tarkoitat kai ilman kahta samaa?
279. Pupni3.8.2009 klo 14:51
Owlie,

ilmeisesti puhumme samasta asiasta. Aine siis opettajan kädessä luokan edessä (kahdella i-kirjaimella siis).
280. edward6.8.2009 klo 11:53
En erikoisemmin perusta näistä anagrammijutuista: ovat niin saamarin sekavaa ja sirpaleista sälää! Enkä jaksa alkaa laskea kirjaimia...!
Tämä ristikko oli kuitenkin muilta osiltaan eräs niitä Auliksen parhaita: täynnään älykkäitä ja veitsenteräviä vihjeitä ja avautuessaan palkitsevia tavoitesanoja.
Yksi kohta vielä haraa vastaan: onko vihje tokavikan harmaan päällä oikealla "arai" vai "arat" - ei kirkastu millään!
281. -6.8.2009 klo 12:12
arat
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *