KESKUSTELUT > RISTIKOT > PAKSU 6

495. Paksu 6

Jouni18.11.2003 klo 13:04
Paksu Pelikaani näyttää kootun pelkästään kuvaristikoista. Palindromiputki ja muut erikoisuudet loistavat poissaolollaan.
Lehti on myös helpompi ratkaista kuin ennen. Vaikein tehtävä on Enilä s. 29.

Värikuvia on enemmän, mutta monet ovat niin pieniä ettei selvää saa.
2. Eki18.11.2003 klo 13:07
Paksut 3 ja 6 ovat kuvaristikkospesiaaleja.

Valokuvien laatua tarkkaillaan ja yritetään saada hyvää jälkeä. Eräs kilpaileva yrittäjä kehotti ostamaan suurennuslasin :-)
3. Floora18.11.2003 klo 13:09
Enpä kerinnyt alkua pitemmälle, mutta heti tökkäsi ristikko, jossa on julkkiskuvia. Saattoipa olla jopa tavuristikko. Ei sitten maistunut yhtään, ei oikei istu Pelikaanien tyyliin nuo liiat valokuvavihjeet. Jotenkin oli steriilin oloinen hökötys.

Toivottavasti lopppuosa on taattua laatukamaa. Sinänsä olen aina ilahtunut loppuvuoden kuvaristikkospesiaalista, ne ovat minulle mieluisimpia tehtäviä.
4. Titta18.11.2003 klo 13:10
Eikä ollut Viitamäkeä. :(

Eki, älä tee Pelikaaneista 'kirppuja', pliiiiiiiiiiiis............. Jooko?
5. Eki18.11.2003 klo 14:00
Julkkiksia on tarkoitus pitää jatkossakin kohtuudella mukana.

Viitamäki ei ehtinyt... Harmitti se minuakin. Nyt on Antti kuitenkin pusaamassa Punaiseen sivun ristikkoa. Ja Iltikseen vuoden vaikeinta!

Teemulta ja Reimalta tulee aukeama.
6. Noonis18.11.2003 klo 14:22
Ekille tämä viesti. Mitä muuten vaaditaan hyvältä ristikon laatijalta? Monesti kun sinunkin ristikoissa kuvavihjeet ovat kamalan epäselviä.
7. Eki18.11.2003 klo 14:33
Laatijalta kaivataan piirustustaitoa vain, jos hän kuvittaa omat ristikkonsa. Piirtäjiä on monenlaisia, osa piirtää pelkistäen, osa hyvinkin tarkasti.

Tarkoitatko kuvavihjeillä myös valokuvia? Siinä on monta tekijää, esim. painotyön onnistuminen ja myös ihmisen näkökyky. Ristikoissa saisi usein olla isommat ruudut kuin mihin on tilaa.
8. Noonis18.11.2003 klo 14:38
Piirroksia tarkotan. Kuvitatko itse ristikot? Mun 3 v tyttö tietää äitin harrastuksen, meinas ostaa kaupasta ristikkolehden.
9. iso S18.11.2003 klo 14:56
Eki vastatkoon omasta puolestaan, omien havaintojeni pohjalta totean, että kyllä ja ei...

Useimmiten ristikon tekijä(t) mainitaan, kuten asiallista on. Jos nimiä on vain yksi, niin laatija on myös kuvittanut. Jos nimiä on kaksi (roolia mainitsematta), niin ensimmäinen tai ylempi on laatija, toinen tai alempi on kuvittaja. Tämä ei tarkoita sitä, että kuvittaja olisi jotenkin alempi olio kuin laatija.

Nykyään jopa Hesari on alkanut mainita laatijan nimen, minkä hämmästynyt toteaminen oli vastaukseni varsinainen tarkoitus. Parikymmentä vuotta laatijan nimi oli olevinaan salaisuus (monet kuitenkin tiesivät). Sitä en tiedä vieläkään, oliko syynä laatijan ujous vai toimituksen politiikka.
10. Pena18.11.2003 klo 16:50
Ahaa, Hesarikin sen nykyään mainitsee, taitaa olla Kuukausiliitteessäkin. Aikoinaan Hesari mainitsi myös montako vastausta on mennyt siitä jonka ratkaisu julkaistiin. Senkin (tiedon) saisivat palauttaa. Usein se oli useita satoja, joskus jopa yli tuhat.
11. iso S18.11.2003 klo 23:06
Korjaus edelliseen. Näin nimen nimenomaan kuukausiliitteessä ja sorruin luulemaan, että myös perjantain Hesarin linja olisi muuttunut. Ei ole.

Vastauksien määrä olisi tosiaan kiva. Siitä näki, että rahan toivossa ei kannata lähettää, ellei usko, että valtaosa vastauksista on virheellisiä. Postimaksut yhteensä oli selvästi suurempi kuin palkinnot yhteensä. Tietysti kunnian ja maineen vuoksi voi lähettää vaikka tappiollakin.
12. Eki18.11.2003 klo 23:15
Tässä välillä oli hassu tilanne, kun pääkuvan valokuvaaja mainittiin mutta laatijaa ei. Oiskohan tuossa Kuukausiliitteen uudessakin tarkoitettu Aulista vain valokuvaajana? En nyt muista sitä asiaa huomanneeni, kun lehden luin.
13. Helmut18.11.2003 klo 23:26
Koska vihdoinkin olen ristikkolehden onnellinen tilaaja, uskaltaudun avamaan sanaisen arkkuni. Itselleni nimittäin tipahti eilen ensimmäinen numero Paksua ja harmitti myös minua se Viitamäen puuttuminen. Ei tarvitse parturissa käydä kun AV:n avulla tulee raavittua harvatkin hiukset päästä. Omasta mielestäni valokuvaristikot ovat tätä päivää, vaikka en nyt mitään ristikoiden laatimisen tekniikasta ymmärräkään, mutta "vanhanaikaiset" pelkästään mustavalkoiset ovat kovasti ilmeettömämpiä. Ja mitä tulee Flooran kommentiin julkkis-kuvista, niin ei minullakaan ollut pienintäkään hajua noista ihmisistä, paitsi alaoikealla olleen miekkosen olin joskus nähnyt, mutta eipä nuo ratkaisusanat kyllä kovin vierailta tuntunut, kun siihen asettuivat, että ei pitäisi siitä jäädä kiinni. Hesari ei sen takia enää ilmoita vastausmääriä, kun niitä ei jaksa kukaan laskea.
14. Eki18.11.2003 klo 23:52
Kuulin joskus, että määrä laskettiin sentteinä kasasta :-)
15. Tane19.11.2003 klo 06:50
Dharma ja Greg -ohjelmassa Dharma meni käymään lehden ristikonlaatijan luona pyytääkseen pääsanaksi "Dharma loves Greg". Ristikonlaatijalla oli toimihuone lehden tiloissa ja laatikossa valokuvia itsestään, joihin hän rustasi nimmareitaan..mitenkäs paljon meidän laatijat lähettelevät nimmarikortteja faneille?
16. iso S19.11.2003 klo 09:23
Vastausmäärät oli kiva tietää vaikka vain suuruusluokkana. Silloin kasan korkeuden mittaamisella tai kirjevaa'alla punnitsemalla saatu arvio olisi riittävän tarkka. Ihan yks hailee, onko määrä 500 vai 501, mutta olisi kiva tietää, onko se noin 100 vai noin 10000. Silloin kun se ilmoitettiin, se liikkui muistaakseni yleensä välillä 400-1000.

Määrän tietäminen antaa kuvan harrastuksen laajuudesta ja vastaamisen kannattavuudesta. Määrän vaihtelu (mihin saattaa vaikuttaa vuodenaika, juhlapyhät ja muut) antaisi kuvan siitä, onko joku tietty ristikko ollut keskimääräistä helpompi tai vaikeampi.
17. Pena19.11.2003 klo 09:38
Samaa mieltä, iso S.

Sekin kiinnostaisi miten kesäaikaan tulee vastauksia. Silloin kun on sivun kokoinen ristikko. Vaikuttaako koko? Vaikuttaako lomat? Olisi kiva tehdä 'epävirallista analyysiä' näistä asioista.

Sama myös Kuukausiliitteen ja kesällä Nyt-liitteen kohdalla.

Lainattu ylempää:
"Tietysti kunnian ja maineen vuoksi voi lähettää vaikka tappiollakin."

Aivan oikein, yhden kerran olen saanut nimeni Hesariin. Vastauksia yhteensä lähtenyt yli 100kpl. Miinuksella ollaan, aika paljonkin!

Mutta ei se mitään. ;)
18. Tane19.11.2003 klo 09:42
Minä lähetän palkintotehtäviin vastauksia vain silloin, kun ne saa täyttää ja lähettää netissä (suomeksi=lähetin uusimman Taloustaidon ristikon netissä, muita en ole lähettänyt sielläkään). Muuten vain silloin, kun palkinnot ovat tosi hyviä, parin kympin takia en viitsi vaivautua.
19. iso S19.11.2003 klo 09:46
Pena, tilastollisen todennäköisyyden mukaan sinun pitäisi pian saada lisää kunniaa. Palkintojahan jaetaan 10. Jos oletetaan, että lähetettyjen vastausten keskiarvo on 800, niin 1/80 vastauksista voittaa. 120 vastausta kohti pitäisi voittaa 1.5 kertaa ja 200 vastauksella 2.5 kertaa. Umpitollomatikan mukaan toisen voiton pitäisi siis tulla keskivertotuurilla 120 ja 200 vastauksen välillä.
20. Pena19.11.2003 klo 10:15
Hyvä niin, sillä umpitollomatikka sopiikin mulle. Oikea matikka ei uppoa. Paitsi keitettynä!
21. Urpo19.11.2003 klo 11:05
Aikoinaan, kun aloitin lähettelemään Hesarin ristikoita, jo kolmannella kerralla sain nimeni lehteen. Postissa tuli muistaakseni silloinen satanen.
Seuraavaa kertaa yhä odotellaan...
22. Sopuli19.11.2003 klo 12:22
Eki puhui tärkeää asiaa: laatijalta kaivataan piirustustaitoa, jos hän kuvittaa omat ristikkonsa.

Jotkut laatijat piirtävät, vaikka eivät osaa. Joskus ristikon kuvitus herättää niin paljon vastenmielisyyttä, ettei tuherruksia kerta kaikkiaan voi äkääntymättä katsella. Silloin jää koko ristikko tekemättä, vaikka muuten olisi miten hyvä.

Ulkoasulla on väliä senkin takia, että ratkaisija tuijottelee samaa lehden sivua tuntikausia. Viikkojakin olen joskus Viitamäkeä pohtinut iltarituaalina (graafisessa puolessa ei moitteen sijaa).

Ristikoista kai maksetaan kappalepalkkio,ja jos on kaksi tekijää niin tulot pienemmät. Vai miten se tapahtuu? Siitä huolimatta: laatukriteereiden pitäisi ulottua myös ulkoasuun. Mitä mieltä olette?
23. Tane19.11.2003 klo 12:31
Minä en odota mitään taideteoksia, minulle riittää se että kuvasta saa selvää. Hyvinkin piirretty kuva on huono, jos siitä ei saa selvää mitä se esittää: esim. on yritetty laittaa liikaa asiaa pieneen ruutuun (piirtäjäparat). Yksinkertainen viivagrafiikka on pienissä kuvissa mielestäni selkeintä, mutta makuasiahan tämä on. Minulle on sama, vaikka kaikki vihjeet olisivat sanallisia (yllekirjoittanut haluaa laatijaksi mutta ei osaa piirtää paljon mitään...)

Mitä mieltä väki on grafiikkaohjelmien käytöstä, ja onko se yleensä laillista? Siitä asiasta yksi sanoo yhtä, toinen toista. Jotkut lehdet ovat selkeästi kokonaan Corelilla tehtyjä, muutamasta käsinpiirretyn näköisestä ristikosta olen havainnut yksittäisiä kuvia, jotka ovat selvästi Corelista.
24. Eki19.11.2003 klo 12:33
Periaate minulla on, että ristikolla on sama hinta tekijämäärästä riippumatta, mutta täytyy ihnhimillisiä tekijöitä ja laatuseikkoja toki ottaa huomioon. Vaikea on silti panna rinnakkain yhden tekijän hieman alkeellisen näköinen ja hyvän laatijan plus hyvän piirtäjän ristikko ja sanoa, että toisesta pitää maksaa selvästi enemmän.
25. Matti19.11.2003 klo 14:51
Mitä tulee Hesarin julkisuuspolitiikkaan, niin muistelen että eräässä tapahtui -ristikossa yhden päivän kohdalle tuli "Aulis Lehto tänään 50 vuotta". 5 oli piilokirjain (tai piilonumero) ja 0 tulkittiin risteävässä sanassa O:ksi. Yksityiskohdista en ole varma.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *