KESKUSTELUT > RISTIKOT > PASSELI PELIKAANI

4934. Passeli Pelikaani

qwertsu1.7.2009 klo 18:25
Kommentteja tänne. Postiluukusta kopsahti aamujakelussa.
2. Eki1.7.2009 klo 19:05
Kiitos, Rakas Ystävä. Lämmittää mieltä tämmöinen huomaavaisuus.
3. qwertsu1.7.2009 klo 19:45
Ole hyvä Erkki.
4. lp2.7.2009 klo 21:26
Onko palautus tosiaan jo 10.7. Olen kyllä tehnyt, mutta jotkut vasta ostavat uuden lehden.
5. Eki2.7.2009 klo 21:32
Eipä tietenkään. Sivulla 2 on oikea päivämäärä.
6. Henry3.7.2009 klo 01:39
En ole kaikkia ratkonut. Toistaiseksi kiinnostavin oli Toni Pitkälän ristikko sivulla 15. Piti pysäyttää Jimmy Kimmel, kun ratkonta kiinnosti enemmän.

Minusta kahden ensimmäisen Passelin kannet ovat olleet aika pliisut.
7. Eki3.7.2009 klo 01:42
Mainitussa ristikossa vihjeet ovat kokonaan Piia Pitkälän käsialaa. Siis ihan oikeasti. Piirrokset ovat toki Toni Pitkälän kuva-arkisosta tai varta vasten tähän piirrettyjä.
8. Henry3.7.2009 klo 02:13
Sitten kiitokset huvästä työstä myös Piia Pitkälälle.
9. anna6.7.2009 klo 14:35
Jos yleinen ja henkilökohtainen kommentti kiinnostaa, niin minusta vaikutti siltä, että tämä toinen Passeli oli enemmän sellainen kuin tarkoitus on uudistuksessa ollut, helppoa mutta ei ihan läpihuutojuttu. Turhan simppeli se oli vieläkin, mutta ainakin parissa ristikossa oli jo niin että se ensimmäinen mieleentuleva sana ei ollut se haettu. Mutta jos rehellinen olen, niin en huomannut juurikaan eroa Mustaan, olen sen joskus ostanut ja se on lähinnä vain ärsyttänyt yksinkertaisuudellaan.

Paksusta jään kaipaamaan niitä viimeisiä visaisia, minun taidoillani ne sai yleensä miettimällä täyteen, vaikka aikaa kuluikin, ja ne tarjosivat mukavia älynväläyksiä siinä samalla. Tästä Passelista puuttuu kokonaan se hyväntunnontunne kun saa hankalan ristikon tehdyksi. Lisäksi harmittaa se, että aikaisemmin Punainen ja Paksu tulivat vuorokuukausin, joten niiden kanssa oli aina tuore ristikko yöpöydällä odottamassa. Passeli tuntuu tulevan miten sattuu.

Ymmärrän hyvin että lehteä ei kannata tehdä jos se ei tuota rahaa, rahan ympärillähän tämä maailma pyörii, mutta olisiko Paksusta pystynyt levittämään sanaa hieman tehokkaammin? Itse kuulin Pelikaaneista ystävältä joka myös harrastaa ristikoita, kaupan ristikkohyllystä en niitä olisi varmaan ikinä bongannut, niin paljon samannäköistä valikoimaa siellä on. Ja siihen liittyen, katselin meidän kylämme kaupoissa ristikkolehtiä enkä huomannut edellistä Passelia niissä yhdessäkään.

Mutta onnea yritykselle, lehtenne ovat visuaalisesti parhaita näkemiäni (Hakonenkin näyttää parissa viimeisessä petranneen värimaailmaa niin etteivät silmät kärsi!) ja vihjeet yleisesti ottaen hyviä, vaikka ristikkokirjattomana minua ärsyttääkin kun joku sana jää auki vain sen takia että se on niin outo että se pitäisi tarkistaa jostain hakuteoksesta. Mutta niitä on harvassa, ja näppituntumalla sanoisin että Vuokilan ja Pitkälän ristikoissa niitä ei koskaan edes ole, siitä iso kiitos, sellainen on minusta yksi hyvän ristikon tuntomerkki.
10. Kasperi6.7.2009 klo 16:05
Annan kanssa samaoilla linjoilla, aina oli tuoretta ratkottavaa, kun Paksu ja Punkku tulivat vuorottain. Nyt on täytynyt opetella ratkomaan Punkkua hitaammin, että riittää seuraavaan lehteen asti...
11. jo7.7.2009 klo 09:16
passeli liian helppo ja ohut.. enemmän tarjolle punainen pelikaani tapaisia lehtiä, helppoja on jo kaupan hyllyt täynnä..
12. Kasperi7.7.2009 klo 13:15
Lähetin avainsanat s-postiin. Hummasti lomalla, ei haitanne mitään? Palautuu lomalta 12.7. viimeinen palautuspäivä 10.7.
13. Eki7.7.2009 klo 13:20
Kyllä ne sinne talteen menevät.
14. Miimu7.7.2009 klo 16:23
Ostin ystävälleni lahjaksi Passeli-Pelikaanin (olipa kallis lahja ;-). Hän ratkoo helppoja. Tykkäsi ristikoista! Sanoi, että ovat eri tavalla helppoja kuin monet muut. Muilla hän tarkoitti sellaisia ristikoita, joissa toistuu samat vihje-ratkaisusanayhdistelmät ristikko ristikon perään ja joissa on tyypillisiä ristikkosanoja. Siis konemaisesti täytettäviä.

Ekille lohdutuksesi tuo, kun ovat Passelia liian helpoksi moittineet. Itse en muistaakseni Paksu-Pelikaania ratkonut kuin pari kertaa, joten en oikein tiedä, mistä nuo yläpuolella valittaneet ovat joutuneet luopumaan.

Toivottavasti lehti löytää ratkojansa!
15. Eki7.7.2009 klo 16:29
Kiitos Miimulle tiedoista. Ilokseni on muutama muukin kehu tullut jo toisia reittejä. Kyllä tälle tilaus olisi, kun niitä tilauksia vain tulisi...
16. Eki20.7.2009 klo 11:42
Sain juuri kuulla kustantajalta, että Passelin alku on ollut rohkaiseva jatkamaan samalla linjalla.
17. Pena20.7.2009 klo 20:57
Nimi on enne!
18. Thea24.7.2009 klo 13:10
Tästä Passelista vielä; miten ne mahdolliset voittorahat toimitetaan kun tähän uuteen palautuskuponkiin ei tietenkään voi laittaa tilinumeroa kun se kulkee avonaisena postissa.
Vaikka ei taida tulla ongelmaa tästä, minulle kyllä riitti tuo
yksi numero - tahtoo vanhan Paksun takaisin - tämä Passelihan on lasten ristikko !!
19. Eki24.7.2009 klo 13:14
Tilinumeron paikka seuraavassa lehdessä.
20. Marco Poloinen24.7.2009 klo 23:22
Sikälis mikälis Thean "lasten ristikko" -kommentti oli tarkoitettu koskemaan nimenomaan tätä toista Passelia, niin suosittelen siirtymistä suosiolla PuPen ratkojaksi. Helpoksihan se saattaa osoittautua sekin, mutta tarjoaa kuiten pikkuisen enemmän haastetta. ;-)

Pelikaanit-säikeeseen laatimani "tarkastuskertomus" perustui (lausunnosta huolimatta) tämän uudemman Passelin osalta vajaaseen otokseen. Loputkin ratkottuani olen sitä mieltä, että vaikeusaste on ensimmäiseen verrattuna korkeampi, ja suunta siten "oikea". Jotenkin jäi vain semmoinen olo, ettei ristikoita oltu pyrittykään asettamaan minkäänlaiseen etenevään vaikeusjärjestykseen; vaikeimmat tuntuivat olevan alussa ja helpommat lopussa. Joku voi olla perustellusti toistakin mieltä, mutuahan tämä on.

Eiköhän siitä ajan kanssa vielä ihan hyvä tule!
21. Eki24.7.2009 klo 23:31
Aika vaikea on keskenään lähes samantasoiset ristikot asettaa vaikeusjärjestykseen, enkä sitä ole edes yrittänyt. Vähän sen suuntaista ainoastaan on ollut kootessa mielessä, mutta lehden voi aloittaa mistä vaan.
22. Marco Poloinen24.7.2009 klo 23:48
Näinhän se tietysti on.
23. cosmo2127.7.2009 klo 19:54
Ratkoin Passelia ja tykkäsin kovasti. Tilasin sen myös. Se on jo kolmas Pelikaani-lehti, joka tulee tähän huusholliin.
24. Tuomas L.28.7.2009 klo 10:19
Uuden Passelin ekan ristikon pääkuvassa on hauskan näköinen taideteos. Saisikos Ekiltä kysyä, missä kuva on otettu? Olenko kovin pahasti pielessä, jos veikkaan Prahaa?
25. Eki28.7.2009 klo 10:29
Sinne päin, mutta kyseessä on yksi Bratislavan nähtävyyksistä. Siihen on helppo lyödä jalkansa.

Tänään kannettiin sisään uusi Passeli. Virallinen ilmestymispäivä on 4.8. Lähetetäänpä muutamalle ei-tilaajalle näytenumero. Lähetä tietosi tämän saitin etusivulla yläreunassa olevaan meiliosoitteeseen, niin saat sen postitse jo ehkä huomenna, ennen kaikkia muita. Luonnollisesti toiveiden sataessa ylirunsaina vain nopeimmat saavat lehden. Jos janoat jotain muuta Pelikaania samalla, voit liittää toiveen mukaan siitäkin. Katsotaan, mitä voin tehdä.
26. Eki28.7.2009 klo 10:32
Lue ohje tarkkaan. Ei siis osoitteita tähän säikeeseen vaan sähköpostiin.
27. Eki28.7.2009 klo 16:02
Vielä vähän aikaa pyytää omaa kappalettaan huomiseksi.
28. Taata28.7.2009 klo 16:34
Misu olisi pyytänyt, mutta torjuin pyynnön ankarasti.
29. Ritu28.7.2009 klo 18:09
Lehdet on viime aikoina kirjoitelleet kovasti kerjäämisestä ja kerjäläisten lisääntymisestä Suomessa.
Nyt kun tosiaan kadulla ei saa kerjätä niin kansa siirtyy kerjäämään pian tänne nettipalstoille. Kuten tein minäkin. Kerjuuaika vaan tais jo mennä umpeen, mutta eihän yrittänyttä laiteta.
30. Eki28.7.2009 klo 18:15
Ei menny viel!
31. Eki29.7.2009 klo 10:00
Kaikki halukkaat saivat lehtensä.
32. Ritu29.7.2009 klo 13:37
Oi kiitos! Postia tuli ja just mukavasti näin kesälomalle, kun vihdosta ja viimein on aikaa tehdä just sitä mitä itse tahtoo.
Lehdet lähtevät rannalle mukaan. Kiitos!
33. mor29.7.2009 klo 15:00
Posti kulki Turkuunkin päivässä, kiitos! Pikaselauksella näytti ihan Pelikaanilta, täytyy paneutua ratkomiseen illemmalla.
34. Libero29.7.2009 klo 21:55
Nyt mor vei sanat suustani. Kolmatta kuukautta olen miettinyt, mitä sanoisin uusista lehdistä. Jotenkin tutuilta ne tosiaan näyttivät!

Huolellinen kädenjälki ja toinen toistaan kiintoisammat pääkuva-aiheet ovat Passelin hallitsevia piirteitä. Nelosnumerossa eli toisessa Passelissa tekijät tuntuivat miltei terästäytyneen entisestään. Hannu Salokankaan ja Kari Kämäräisen ristikoita sivuilla 6 ja 7 sai paikoin pureksiakin, ja Mirja Pihlajamäki vaati tapansa mukaan eniten aikaa.

Jos tällainen lehti olisi osunut kohdalle muutama vuosi sitten, se olisi ollut senhetkisiin tarpeisiini mittatyö. Jokunen ristikko olisi ollut jopa vaikeanpuoleinen. Olisin takuulla tykännyt. Kun Passeli ilmeisesti jatkaa ilmestymistään kuukausittain tai niillä main, en vielä tiedä, jaksaako se pitää minua imussaan noin tiuhaan tahtiin.

Ehkei ole ajankohtaista pohtia, miten tuliterän lehden profiilia voisi nostaa. Mielessä on kuitenkin pyörinyt yksi muutosehdotus, joka saattaisi mahtua passelin rajoihin.

Omalla vakiopaikallaan saisi olla yksi vaikeahko aukeama. Aukeaman ei tarvitsisi olla Punaisen Pelikaanin pahimman kolmitähtisen veroinen, mutta sen tulisi erottua selvästi Passelin muista ristikoista. Vaikeahkon aukeaman maustama lehti olisi luonteeltaan yhä passeli ja pysyisi passelina muun muassa kaltaisilleni ratkojille, jotka viihtyvät parhaiten keskivaikeiden ja huippuvaikeiden välimaastossa.

Muistuttaisiko tällainen Passeli liikaa entuudestaan olemassa olevia lehtiä? Tätä en itse pidä mahdollisena, koska kaikki Pelikaanit ovat pohjimmiltaan erilaisia kuin muut.

Marco Poloinen esitti taannoisessa tarkastuskertomuksessaan ja lausunnossaan Passeliin useita vaikeahkoja ristikoita. Jos kohtalaisen kimurantti aukeama ilmestyisi noin kerran kuussa, niin jo se olisi mukava lisä nykyiseen pelikaaniristikkokirjoon.
35. maija reis29.7.2009 klo 22:11
Petyin Passeliin, Paksu Pelikaani TAKAISIN.
36. Marco Poloinen29.7.2009 klo 22:11
Semmoinen tuntuma on, että samantapaisilla linjoilla pyöritään. Jäi tämän uusimman ennakkokappaleanomus väliin, mutta eiköhän tuohon vielä ehtine tutustua.
37. Marco Poloinen29.7.2009 klo 22:20
Edellinen kirjoitukseni oli tarkoitettu kommentiksi Liberolle.

maija reisille arvelisin, ettei Paksun takaisin tulo liene kovin realistinen vaihtoehto. Ennakkoluulottomasti vain Passelin kimppuun ja kehitysvinkkejä Ekille!
38. Eki29.7.2009 klo 22:30
Näin se on. Paksua ei saada takaisin. Tuo parin visaisemman ristikon mukaanotto on mahdollista.
39. pirjo29.7.2009 klo 22:50
Ihan kohtuullisen mukava ja tosiaan monipuolinen kevyt "iltapala" se Passeli oli, eli nimensä mukainen. Eikä maksa paljon :-)
40. Tuulia3.8.2009 klo 06:20
Passeli Pelikaani numero 4:n tavuristikossa on vihjeenä: Isännöi yleisurheilun MM-kisoja tänä vuonna, vastauskaupunki oli isäntänä kylläkin vuonna 2007, ja tänä vuonna aivan toinen kaupunki.
41. Eki3.8.2009 klo 08:26
Tätä on ihmetelty ennenkin ja olen vastannut, että vaikka lähes kaikki Pelikaanien ristikot on tehty aivan julkaisun alla, tämä oli jäänyt pitemmäksi aikaa varastoon ja vanhentunutta vihjettä ei huomattu korjata.
42. Ritu5.8.2009 klo 08:53
Sain täältä jotenkin käsityksen, että Passeli Pelikaani on jotenkin erityisen helppo. Kaikkia en ole vielä ehtinyt ratkoa, mutta sivulla 6 oleva Heikki Salokankaan ristikkoa en kyllä ihan helppona pitänyt. Vaati itseltäni ainakin neljään eri kertaan paneutumisen.
Taisi meidän koirakin siitä herkutella kun kuolasi koko sivun unohtaessani ristikon terassille.
43. Ritu5.8.2009 klo 09:23
Yritin väkisin taas ristiä Hannusta Heikkiä. Kyseessä siis oli Hannu Salokankaan mukavan kinkkinen ristikko.
44. Eki5.8.2009 klo 09:35
Kun joku arvostelee lehteä sanoin "lastenristikoita" tai "Mustaakin helpompia", kai siitä väärä kuva lehdestä jää. Yhä useampi on onneksi nyt huomannut, että Passeleissa on selvä ero Mustaan, monelle juuri sellainen mieluinen ero.
45. mor5.8.2009 klo 12:17
Itselleni jäi ihan mukava olo ratkottuani Passelin näytenumeron. Vaikeitahan ristikot eivät olleet, mutteivät missään tapauksessa läpikirjoitettaviakaan. Sellaisia mukavia ratkottavia.

Ja mikä tärkeintä; laatu ja ulkonäkö oli sitä tuttua pelikaanilaatua, johon olen Punaisessa tykästynyt.
46. Päättäriratkoja5.8.2009 klo 14:55
Hannu Salokankaan kuutossivun (PaPe 4/2009) kanssa ei tarvinnut miettiä päätään puhki, vaikka olin monessa paikassa joutumassa väärille urille sanaleikkimäisten vihjeiden ansiosta. Harharetkiltä palatessa pääsi monta ahaata, mikä mielestäni on hyvän ristikon merkki. Pääkuvasanaparitkin ovat linjassa keskenään, joten kokonaisuus on tasapainoinen ja harmoninen.

Eivät lehden muutkaan tehtävät tietenkään huonoja ole. Jäi tunne, että sanasto on laaja, eli laadinnoissa oli paljon sellaisiakin sanoja, joita ei usein ristikossa näe (esimerkiksi Seppo I. Lahti sivulla 13). Muutamassa tehtävässä oli kivoja jujuja, jotka innostavat ratkomaan ja ihmettelemään, mistä oikeastaan onkaan kyse (esim. sivulla 10 Teemu Pallosen ja Reima Mäkisen kaksi pitkää pääkuvasanaa vierekkäin).

En vielä ole saanut viitosnumeroa käsiini... Mielelläni ratkon jonkin aikaa irtonumeroita kokeakseni, onko tämä hyvä lehti, ja varmasti minulle sopiva.
47. Arooran pappa11.9.2009 klo 09:10
Miksi Passeli-Pelikaani lehden tekstiviestivastaanottaja on aina lomalla silloin kun avainsanoja pitäisi sinne lähettää? Olen 3 kertaa lähettänyt vastauksia ja aina tulee paluuviesti:Olen lomalla! Täytyykö ko. vastaukset lähettää viel uudestaan kun Hän ei ole lomalla?
48. Eki11.9.2009 klo 10:01
Viestit (tarkoittanet sähköposteja) menevät perille. Lomailmoitus tuntuu hänellä joskus jäävän päälle turhaankin. Sen tarkoitushan on vain ilmaista, ettei henkilö välttämättä välittömästi pysty reagoimaan viesteihinsä.
49. aspe 12315.9.2009 klo 19:40
Eikö kukaan voittanut mitään ensimmäisestä Passelista?
50. Aurooran pappa16.9.2009 klo 10:44
Tosiaan ei ole mitään voittajia lueteltu lainkaan, vaikka on jo 5 n:o ilmestynyt. Taisi vain voittaa Kustantajat ja laatijat.
Ehdottaisin,että Passeli-Pelikaanissa, jos se täytyy olla niin, että 6 kirjainta kun on ristikkoa kohti oikein, niin ne ei olisi mikään järkevä sana, ettei sitä voisi arvata. Siis joku epämääräinen kirjainryhmä.
Myös se olisi hyvä konsti, että jonkin määrätyn kirjaimen esiintyminen ko.ristikossa pakottaisi ratkaisemaan koko ristikon.
Et-Ristikoissa on E ja se on tominut mielestäni hyvin.
En kuitenkaan tarkoita että olisi useampia kirjaimia ristikkoa kohti.Apu-Ristikoissa oli aikoinaan 4:kin kirjainta. Kauhea homma!
51. Eki16.9.2009 klo 13:19
Kyseessä oli kömmähdys. Seuraavassa numerossa on kahden numeron voittajat.
52. Jukkis16.9.2009 klo 13:32
Siis tarkoittaako Aurooran pappa tämä "jonkin määrätyn kirjaimen esiintyminen ko.ristikossa pakottaisi ratkaisemaan koko ristikon" sitä, että ristikon vastauksena sitten on tuon määrätyn kirjaimen esiintymiskertojen määrä?
53. Aurooran pappa16.9.2009 klo 18:47
Kyllä sitä juuri tarkoitan. Eihän nyt tarvitse etsiä kuin ne 6 kirjainta ja kun se on vielä järjellinen sana, niin se auttaa vielä sitä ratkomista.Kyllä kaikista paras on se kun ristikko ratkaistaan joka kirjain kirjaimelta oikein.
Onhan siinä oltava tosi tarkkana, että laskee kirjaimet oikein, on huono juttu jos ristikko on oikein ratkaistu, mutta onkin laskenut kirjaimien määrän väärin.
54. -16.9.2009 klo 18:54
Mitä sevväliä millä perusteella ne palkinnot arvotaan. Saahan ristikon täyteen vaikka lypsämällä ratkaisusanat muilta Hesari-säikeiden tyyliin.
55. Arooran pappa17.9.2009 klo 10:32
Eipä tietenkään.
Esimerkiksi Radio Novan aamukuuden jälkeen tulevassa kilpailuissa otetaan muka muutama puh.n:o sinne ylös ja sitten arvotaan kilpailija. Tiedän kyllä tapauksia jotka ovat päässeet heti suoraan sinne kilpailijaksi kun ovat päässeet läpi. Itse en ole kertaakaan päässyt, vaikka minulta on otettu arvontaan nyt 2 vuoden aikana 35 kertaa puh.numeroni arvontaan.
Toiset ovat siellä harva se aamu samat nimet ja toiset sanovatkin, että meni paremmin kuin viimeviikolla.
Kilpailijat ovat melkein poikkeuksetta menossa töihin tai tulossa töistä.Ei sinne eläkeläisiä sit varmaan hyväksytäkään.
Jos ei systeemi kelpaa, NIIN MITÄS TÄN SIT SOITTELET!!
56. qwertsu17.9.2009 klo 17:39
Avasin lehden ensimmäisen aukeaman. Vaikutti jo alkuun ristikko kovin kinkkiseltä, kunnes katsoin laatijoita: Erkki Vuokila & P. A. Manninen. Kovin on ainakin jälkimmäinen kehittynyt piirtämiskyvyiltään.
Jatkan ratkontaa.
57. ,-viilari7.11.2009 klo 11:48
Passeli 7 / 2009 löytyi sopivasti lähikaupan lehtihyllystä.
Kovin tuntui käteen köykäiseltä, mutta hinta sivua kohden on likipitäen sama kuin PuPe:ssakin.
Ristikoiden vaikeusaste on mielestäni juuri sitä, mitä luvataankin. Erityisen lisäkiitoksen annan Salokankaan s.6 hanhiristikosta, siinä on lukuisia ainakin minulle ennennäkemättömiä nerokkaita vihjeitä tuiki tavallisille ratkaisusanoille. Esim KAKSIULOTTEISEN, KITEYTETTYJÄ, EI KESTÄ LÄMPÖÄ ja KOH.
Todella nautinnollinen ratkonta.
58. ,-viilari11.11.2009 klo 16:15
s. 18 Pihlajamäessä jäi yksi kohta ihmetyttämään. Vihjeestä TURKISTA tuli englanninkielinen hyljettä merkitsevä sana. Mitähän laatija on tarkoittanut , tuotetaanko Turkissa jotain tuonmerkkistä?
Jos kyseesä on pakkosana, olisi sen helposti voinut välttää korvaamalla ensimmäisen kirjaimen R:llä ja panemaan pystysanaksi vaikka Senegalin pääkaupungin.
59. Jukkis11.11.2009 klo 16:18
Eihän tuossa ole mitään moitittavaa. Pitää vaan älytä.
60. ,-viilari11.11.2009 klo 17:59
En todellakaan älynnyt, vaikka kai olisi pitänyt. Toki tajusin, että ko. eläimestä valmistetaan turkkeja, mutta että ratkaisusana olisi vieraskielinen.. Ja onhan maailmassa tuhansia kieliä..
Voisiko joku selittää minulle?
61. Jukkis11.11.2009 klo 18:22
Minusta se sana on lähinnä tietyn alan ammattitermi. Vertautuu sivistyssanoihin, joita ristikoissa viljellään, ja jotka aika usein on latinasta peräisin. Tämä sivistyssana sattuu nyt vaan olemaan peräisin englannista. (Tai voihan se sinne olla tullut latinasta.)
62. Libero13.11.2009 klo 21:35
Passelin Pelikaanin numerosta 7/2009 en juuri nyt osaa sanoa mitään erityistä. Hintansa se tienasi kolmella ristikolla, joten loput tulivat kaupantekiäisiksi. Hanhiristikko, josta ,-viilari edellä kirjoitti, oli Hannu Salokankaalta jälleen mainio veto.

Onneksi huomasin heti tuoreeltaan pienen ilmoituksen. Niinpä sain jo eilen Reima Mäkisen uuden kirjan "Mangan värit – Sarjakuvan värittäjän käsikirja". Luin sen tänään. On mukaansatempaavasti kirjoitettu ja huikean hienosti kuvitettu teos. Samaan kyytiin hankin pari vuotta sitten ilmestyneen kirjan "Mangan harmaasävyt: tee itse rasterit ja kuvioinnit". Sitä olen ehtinyt selailla. Olisipa tällaisia käsikirjoja ollut 1980-luvullakin...

Jostakin osui silmiin, että ristikkopiirtäjä Mäkinen pitää pari vuotta vapaata. Toivotan oikein antoisia vapaavuosia ja jään samalla odottamaan piirtäjän paluuta Pallosen pariksi.

Onko Pelikaaneihin silti Mäkisen tekemiä kansikuvia tarjolla vastaisuudessakin? Tämänkertainen värikäs kansi, jossa taiteilija on taas kerran hyödyntänyt maalauspohjan pintarakennetta, on ilmaisultaan väkevä. Tavallisesti pidän ristikkolehteä avoinna kulloinkin ratkomani ristikon kohdalta. Maalaukselliset kannet haluan kuitenkin pitää näkösällä ratkomistauoillakin. Esteettinen lähestymistapa merkitsee minulle enemmän kuin arvata saattaa.

Jos olen unohtanut tästä asiasta erikseen kiittää, niin kiitokset tulevat nyt ja kattavat sekä menneet että tulevat.
63. Eki13.11.2009 klo 23:03
Reima jatkaa kansikuvien tekijänä.
64. Libero13.11.2009 klo 23:23
Hyvä.
65. Jukkis25.11.2009 klo 17:33
Numeron 7/2009 piilosanasta on pakko huomauttaa, että laatijalla (A. Nenonen) ei ihan taida olla tähtitieteen faktat hallussa. Erityisesti aurinkokuntamme rakennetta kannattaa kerrata. Viittaan vihjeeseen "Sunnuntaina naru taipuu Neptunusta kauempana (6)".
66. Matti25.11.2009 klo 19:14
Muistelen lukeneeni, että vaikka Neptunuksen keskietäisyys Auringosta on keskimäärin ratkaisusanan keskietäisyyttä suurempi, ratojen soikeudesta johtuen nyt muutaman vuoden ajan tämänhetkiset etäisyydet ovat päinvastoin.

"Neptunusta kauempana" voisi myös tarkoittaa havainnoijasta eli meistä Maassa olevia etäisyyksiä. Mikä silloin on tilanne, siitä minulla ei ole käsitystä.
67. Jukkis25.11.2009 klo 20:13
Neptunus ja Pluto on ne mitä muistelet. Pluto piipahtaa silloin tällöin hetkeksi lähemmäksi aurinkoa (ja maapalloa) kuin Neptunus. Neptunus on aina reippaasti kauempana kuin ratkaisusana.
68. HT25.11.2009 klo 20:21
Jos ratkaisusana on se, miksi sitä arvelen ylhäällä kerrotun kirjainmäärän perusteella (6, tehtävää en ole nähnyt), niin kyllä se on aina toista miljardia kilometriä lähempänä Aurinkoa kuin Neptunus.

Se taannoin "epäplaneetaksi" tuomittu tuli ratansa soikeuden johdosta lähemmäksi Aurinkoa kuin Neptunus 7.2.1979 tai 21.1.1979 (näkyy kahta tietoa) ja siirtyi taas kauemmaksi 11.2.1999. Tilanne muuttuu seuraavan kerran syyskuussa 2226.

Tämä oli vain kommentti Matille. Mitä tehtävän laatija on tarkoittanut, sitäpä en tiedä.
69. Jaska25.11.2009 klo 21:41
Laatijanuran uskomattominko töppäys nyt sattunut A. Nenoselle. Ei se mitään, jokaisen laatijan kohtalona se on ennemmin tai myöhemmin.
70. Matti26.11.2009 klo 09:16
Lyhyt kommentti: Planneettojen etäisyyteen maasta vaikuttaa ratkaisevasti se, onko niiden vaihekulma aurinkoon nähden suunnilleen sama kuin Maan, vai ovatko ne kenties tyystin erilaiset.
71. HT26.11.2009 klo 09:38
Neptunus on aina kauempana Maasta(kin) kuin ratkaisusanan kappale riippumatta siitä, missä kohtaa rataansa ne sijaitsevat. Neptunuksen minimietäisyys Maasta on 4,3 mrd kilometriä, sen toisen maksimietäisyys Maasta 3,2 mrd kilometriä.
72. Jukkis26.11.2009 klo 09:40
No onhan sillä tietysti absoluuttisessa etäisyydessä plusmiinus 150 miljoonan kilometrin vaikutus, mutta kun Neptunus on lähimpänä aurinkoa ollessaankin silti yli miljardi km kauempana auringosta kuin tuo sunnuntaina taipuva naruplaneetta, niin ei se tähän tarkasteltavaan asiaan vaikuta.
73. Jukkis26.11.2009 klo 09:41
No ollaanpas täällä samalla asialla samanaikaisesti. ei ollut tarkoitus toistaa HT:n sanomaa.
74. HT26.11.2009 klo 10:14
Eilistä kommenttia naputellessani kävi mielessä, että mahtaako olla tarpeen, eiköhän Jukkiskin puutu asiaan. Ja kas vain, kun Lähetä-nappia klikattuani tutkailin tekstejä, siellähän se Jukkiksen viesti jo olikin eli omani oli turha. Nyt kävi toisin päin.
75. Matti26.11.2009 klo 11:37
OK, HT ja Jukkis, vedän lyhyen kommenttini takaisin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *