KESKUSTELUT > RISTIKOT > MIESTEN JA NAISTEN RISTIKOT

4913. Miesten ja naisten ristikot

Nainen22.6.2009 klo 08:58
Onko muut huomanneet sellaista seikkaa että ainakin joidenkin miesten laatimissa ristikoissa tuntuu olevan paljon enemmän maatalous-, työkalu-,auto-, yms miehistä sanastoa ja siten ovat naisihmiselle kaksi tai kolmipalloisia vaikka mies kyseiset ristikot ratkoo niitä helppona pitäen?
En tiedä onko sama toisin päin eli onko naisen laatima tehtävä miehelle vaikeampi ratkoa?
Minulle on aika usein käynyt että kun ostan ristikkolehden täytän siitä vain naisten laatimat tehtävät,muut ovat liian vaikeita kun en jaksa tietokirjoista etsiä jotakin automerkkiä joka risteää maatalouskoneen kanssa.
2. jännä juttu22.6.2009 klo 09:16
Pelkkä laatijan nimi ei välttämättä kerro koko totuutta, sillä miehen nimellä esiintyvä laatija saattaa oikeasti ollakin nainen ja päinvastoin. Minä tiedän varmuudella elävän elämän esimerkit molemmista.
3. Eki22.6.2009 klo 09:51
Yksi erilainen esimerkki asiasta. Eräs naisratkoja tuntui/tuntuu inhoavan kaikkia naislaatijoita. Vain miehet tai heistä 90% tuntui/tuntuu olevan mieleen.

Ihan varmasti mieheys/naiseus useimmiten vaikuttaa jotain sanastoon. Saman tekevät myös mm. ammatti ja harrastukset.

Se tieto, mitä esim. yllekirjoittaneella on maataloudesta, työkaluista ja autoista, on kyllä jokaisen naisenkin ulottuvilla helposti. Panenko niitä ristikkoon herkemmin kuin naiset, sitä en osaa sanoa.
4. kp22.6.2009 klo 15:55
naisten/miesten ristikon erottaa siitä kun nainen piirtää miehen. -ei näytä mieheltä.
5. tonimikael22.6.2009 klo 16:01
No niin, Jukkista kaivattais...
6. Sonja22.6.2009 klo 16:06
KP:n piirtämissä miehissä on sitten munaa tosi paljon. Yhtäkin melkein jo linnuksi luulin.
7. kp22.6.2009 klo 16:17
ei millään pahalla. piirteen on liian naisellisia mieheksi samoin kuin nainen piirtää hevosen pään. - todettakoon ettei mies osaa naista piirtää.
8. JTak22.6.2009 klo 16:43
Tämä menee melko lähelle kp:n top-kymppiä.

piirteen on liian naisellisia mieheksi samoin kuin nainen piirtää hevosen pään.
9. Sonja22.6.2009 klo 16:59
Anteeksi KP, jos sekoitin pääsi? Kyllä minustakin Lea oli aika kalsea, mutta älä sotke turhaan omakuviasi taiteeseesi. Ei sinun olisi tarvinnut hevosenkaan valokuvaa laittaa vaan olisit piirtää suhauttanut vain itse mahtavan orhin. Tsemppiä!
10. ö22.6.2009 klo 17:20
Kyllä minullekin tuottaa vaikeuksia piirtää naista, vaikka olen kohtalainen piirtäjä.

Ei pidä kuitenkaan yleistää, kuten kp tekee. Minullakin on seinällä Eemu Myntin piirtämät naisen kasvot ja ne ovat tosi naiselliset.
Mona Lisakin on miehen tekemä.
11. iso S22.6.2009 klo 19:21
Huonostihan Mona Lisa on maalattu kun hymy on hiukan vino...

Muinainen piirustuksenopettajani, ratsumestari evp, sanoi että Pohjoismaissa on vain kaksi miestä jotka osaavat piirtää hevosen oikein. Toisen hän mainitsi nimeltä (joku ruotsalainen), toisen jätti kertomatta. Luulin hänen pelanneen vaatimatonta mutta ilmeisesti ei sittenkään tarkoittanut itseään vaan juvemmalta nousemassa olevaa kykyä. Minun puusilmälläni katsottuna hänen piirtämänsä hevoset olivat kyllä hirnumista vaille luonnollisia.

Oli samalla miehellä kohtalainen ote naisenkin kuvaamiseen. Kerran hän maalaili harvinaisen hyväntuulisena. Uteliaana sutaisin jonkin töherryksen valmiiksi ja vein sen opettajanpöydän viereen ikkunalaudalle arvostelua odottamaan, kuten tapa oli. Ohimennessä tein agenttivilkaisun opettajan lehtiöön. Siihen oli valmistumassa kuva napatanssijasta ja voisin melkeinpä vannoa että se liikkui opettajan viheltelyn tahdissa.

Olen samaa mieltä ö:n kanssa: yleistäminen menee yleensä pieleen. Jos jotkut ristikoita kuvittavat miehet eivät osaa piirtää hevosta ja/tai miestä niin se ei tarkoita etteivätkö jotkut miehet osaisi. Parhaat kyvyt eivät ehkä toimi ristikkoalalla mutta riittävän päteviä kuvittajia löytyy. Löytyisi ehkä enemminkin jos jotkut vaatimattomilla piirustustaidoilla varustetut mutta muuten pätevät laatijat ymmärtäisivät ja raaskisivat jättää toteutuksen spesialistin huoleksi. Kaikki kyvyt kun eivät välttämättä kasaannu yhteen ihmseen.

Tulkoon toistetuksi se minkä olen ennenkin sanonut: hyvä kuvittaja on laatijan paras ystävä. Ja ratkoja kiittää yhteistyön hedelmästä.
12. kp22.6.2009 klo 19:26
arvasin, ettei mene perille. miettikääpä mikä mättää? lukekaapa kp:n juttu uudestaan.
13. RA22.6.2009 klo 19:41
No luetaan:

kp 15:55: naisten/miesten ristikon erottaa siitä kun nainen piirtää miehen. -ei näytä mieheltä.
kp 16:17: ei millään pahalla. piirteen on liian naisellisia mieheksi samoin kuin nainen piirtää hevosen pään. - todettakoon ettei mies osaa naista piirtää.

Onko oikein tulkittu, jos tulkitsen "vain", että sinun mielestäsi nainen ei osaa piirtää miestä eikä mies naista? Ja tähän sitten piste.
14. kp22.6.2009 klo 19:54
en siis väitä etteikö mies osaa piirtää naista ja nainen miestä. vaan kun nainen piirtää miehen on liian "naisellinen" ja kun mies piirtää naisen on liian "maskulinen" siitä tuntee ilman lukemista onko ristikon tehnyt nainen
15. RA22.6.2009 klo 20:00
Muutamissa naistenlehdissä on miesten laatimia ristikoita. Satunnaisesti niitä olen ratkonut ja minusta laatijat ovat varsin hyvin tavoittaneet oletetulle lukijakunnalle tutun sanaston ja lehden henkeen sopivan yleisteeman. Se ilmeisesti vaatii sen, että laatija tietää laativansa juuri tiettyyn lehteen JA haluaa ottaa tuon tiedon jo laadinnassaan huomioon.

- Muuten: Yleistykset ovat yleistyksiä ja tekevät aina vääryyttä yksilöille. Naisen ja miehen tietomäärä ja sanatuntemus voi olla jopa täysin ns. yleisen käsityksen vastainen. Mutta hyviä ensiveikkauksiahan yleistykset ovat. Parempia kuin että ei uhraisi asialle ajatustakaan.
16. jpq22.6.2009 klo 20:39
Noh eipä juuri harrastukseni taida näkyä tehtävissäni. ei oikein taidettais pitää.:)
17. si-tee-raaja22.6.2009 klo 21:18
kp: "todettakoon ettei mies osaa naista piirtää."
kp: "en siis väitä etteikö mies osaa piirtää naista"
18. JTak23.6.2009 klo 09:01
Jos katsoo vaikka Markku Mäkelän piirroksia, niin kyllä niistä naisista on välillä maskuliinisuus aika kaukana. :)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *