KESKUSTELUT > RISTIKOT > ILTIS 18.-21.6

4909. Iltis 18.-21.6

Lauri Kultti18.6.2009 klo 23:51
Skytän Kovis valmistuikin vähän suunniteltua aiemmin. Tosin eihän se vielä ihan valmis ole, koska pari ratkaisusanaa odotuttaa yhteyden valkenemista vihjeeseen. (Jaskahan se taisi vähän aikaa sitten esittää näkemyksen, että ristikko on sitten vasta ratkennut, kun kaikkien ratkaisusanojen ja vihjeiden yhteys on selvä. Jaan toki tämän näkemyksen.) Oudoksuttamaan on vielä jäänyt APELAT ON ILOTON (aika keskellä) ja KUIN NELLA (oikeassa laidassa keskellä). Molemmat vaikuttavat sellaisilta, että kirjaimia voisi käännellä pitkin poikin. Ja niin olen tehnytkin, mutta ei kolahda. Hankalimmalta kohdalta tuntui kuitenkin vähän keskiosan yläpuolella oleva alue. Alhaalla OBI vähän harmitti, kun en sitä kovin äkkiä keksinyt ja sitten kun keksin, muistin sen esiintyneen joskus aiemminkin, ei kovin kauan aikaa sitten.
2. Henry19.6.2009 klo 01:28
Väkisin väännetty vaikeus ei ole mistään kotoisin. Tuon NELLAN kyllä keksin, mutta se on vihjeenä niin luokaton että lopetin ratkonnan siihen.
3. kp19.6.2009 klo 11:16
olen koittanut sanoo että pientä järkeä noihin ristikoihin. mutta ei taija olla kuuntelevia korvia siellä?
4. Lauri Kultti19.6.2009 klo 11:59
Ettei vaan tule väärinkäsityksiä, haluan painottaa, ettei ristikossa mitään erityistä vikaa ainakaan minun mielestäni ollut. Itse asiassa sen ratkominen oli aika mukavaa, kun pitkästä aikaa homma sujui aika juoheasti.
5. Jaska19.6.2009 klo 15:44
Koviskaravaani kulkee.
6. PP19.6.2009 klo 16:08
Päinvastoin kuin Lauri Kultilla, minulta ei sujunut niinkään juoheasti, vaikka veikin vain Jaskan päivänokosten ajan. Jos pitäisi verrata johonkin, niin PuPen Viitamäki ja Pitkälä ratkesivat juoheammin.

Viimeksi täyttyi oikea alanurkka. Brucen bändikaveria etsin ihan muusta joukosta, samoin lavapomoa. Siinä hötäkässä Askot joutuivat harhateille ja näiden kaikkien mukana lauseiden loput menivät pieleen. NELLA oli selviö, mutta vähän hakusessa on APELAT-rämpsy.

Hyvinä vihjeinä pidin S KESKELLÄ, OOPPERA POHJANMAALLA ja kuvasta vaakaan lähtevä sanapari oli oiva. Toisaalta taas oli helppoja aloitusvihjeitä mm. ratsuista hallinnut, sudeta, aa ja Obaman helmi.

Nyt on niin paljon hyviä ratkottavia, että jussikin saadaan pois jaloista rattoisasti. SK vielä odottaa, mutta taidan jättää huomisellekin jotakin. Leppoisaa jussia kaikille!
7. Tuomas L.20.6.2009 klo 10:35
Heh, PP:n aloitusvihje SUDETA oli minulle kaikkein viimeisena selvinneita kohtia! Ei vain tullut tuo idea mieleen, vaikka ei ollut sinansa mitenkaan uusi. OBAMAN HELMI ei myoskaan ollut minulle helppo, mutta se johtui siita, etta taas kerran sekoitin Obaman ja Osaman; erheen huomattuani ratkaisu olikin selva.

APELAT ON ILOTON aukesi lopulta, kun oikein mietti. Kyseessa on Skytan tavaramerkiksi tullut vihjeytystapa, mutta talla kertaa hiukan uudenlaisena sovelluksena.

KUIN NELLA -vihjeessa pitaa nimenomaan kaantaa kirjaimia, mutta ei koko vihjeesta. Jokohan tama auttoi?

(Olen ulkomailla enka saa skandeja nakyville.)
8. PP20.6.2009 klo 12:35
Tulihan se sieltä, se APELAT ON ILOTON. Nyt hävettää.
9. Lauri Kultti20.6.2009 klo 13:31
KUIN NELLA aukesi heti Tuomas L:n kommentin luettuani, mutta APELAT ON ILOTON jäi vaivaamaan. Ajattelin nyt sitten katsastaa uudestaan Tuomaksen tekstin, josko jokin hämärä yhteys aukeaisi. Mutta silmiin sattuikin ensin ilmoitus PP:n oivalluksesta, ja jostain käsittämättömästä syystä homma valkeni itsellenikin saman tien!!
10. Jaska20.6.2009 klo 13:40
Joo, kyllähän noin simppelit "muunluontoisuusyritykset " pitäisi heti oivaltaa...
11. OP20.6.2009 klo 15:13
Ensimmäinen Skyttä 3, jonka pystyin ratkomaan(?), alta kolmen viikon.
Muutama oma erhe vaikeutti, ja meinasin luovuttaa, mutta lopulta sitkeys voitti.

Olin jo valmistautunut jättämään tämän koviksen väliin, kun luin aiemmin, että seuraava on Skyttä!.
Onnekseni en tehnyt sitä, pelastit sateisen juhannuksen.

SUDETA ja OBAMA osui helposti, mutta "Einstein" tökki loppuun asti.

Muutamia, jo aiemminkin sanottuja, jäi vielä ymmärtämättä.

Eniten tykkäsin KYLLÄ NAAMIOT.
12. Jaska20.6.2009 klo 19:05
Aika tarkalle meni, ettei osoittautunut pahikseksi, jonka raja minulla on tämänkokoisessa ristikossa viisi tuntia. Täyskolmonen siis joka tapauksessa, mistä pitää kiittää vuorotteluaikataulun suunnittelijaa. Tarkoitan siis alkuvuoden vaikeimman muiston kunnioittamista parhaalla mahdollisella tavalla.

Skytänkin ristikoissa on nykyään ilmieseti tarkoituksella ihmsiystävällinen aloituskohta, jotta ratkoja ei heti vaipuisi epätoivon synkimpiin syövereihin. Nyt niitä oli jopa kaksi, pääkuvan (Hong Kongko, no ei ainkaan Nykki) itä- ja eteläpuolinen lähialue. Samantien ratkesi eka pystypäälausesana, mutta vaakaan stoppasi pitkäkai aikaa neljään kirjaimeen. Jatkoa odottaa aina mielenkiinnolla, ja osasipa Skyttä tälläkin kertaa sillä yllättää. Myönteisesti siis, totta kai.

Vasen alaneljännes ja koko keskusta oikeaan reunaan saakka olivat myös niin tuskattomia, että olin jo langeta hybrikseen; perhana, eivät kai ole kehdanneet kolmemiikkaa panna juhannukseksi. Onneksi tavanomainen tyhmä oma virhe oikeassa alakulmassa ja suhteellisen hölmö myös suhteellisen oikealla puolella osaltaan vauhdittivat (?!) ratkontaja-ajan tuplautumista.

Vihjeitys on tasaisen vankkaa Skyttää kahta melkeinpä vain välttävää lukuunottamatta. Toisessa onkin jo valmiiksi kyssäri, ja toinen, ideana hauska, toteutuksena epälooginen. Mutta ei se mitään. Vuoden vihjekisan kärkisijoille rynnistävä OOPPERA POHJANMAALLA pelastaa kirkkaasti kiitettävän arvosanan! "See-eeleste - - - - -, vormaa-a riviina..." BRAVO! (Skytälle meinaan).
13. Tuomas L.22.6.2009 klo 11:05
KYLLÄ NAAMIOT -kohdan hankaluus oli siinä, että siitä lähtee kaksi samanmittaista ratkaisusanaa. Panin sen helpomman sanan ensin vaakaan, jolloin OOPPERA POHJANMAALLA sopi näppärästi kohdalleen ja Ruususeenkin sai viisikirjaimisen prinsessanimen, vaikka sen yhteys vihjeeseen ei aivan täysin auennutkaan. Pikkuhiljaa alkoi kuitenkin hahmottua, ettei tämä ihan näin menekään.
14. IiKoo25.6.2009 klo 10:34
Kuin Nella ei ole vielä minulle auennut, mutta muuten ristikko on käytännössä valmis tosin parilla kysymysmerkillä varustettuna. Täytynee kysyä uudelleen, kun on vastausaika ummessa.

Ooppera Pohjanmaalla oli minusta varmaankin koko ristikon paras vihje. Muuten sanastosta sen verran, että pari nimeä oli selkeästi tarkoitettu vanhoille pieruille. Toimittaa-vihjeeseen tullut sana oli minulle tuttu aivan toisesta ympäristöstä. Lisäksi sen Per. 1955 -vihjeen kohdalla olisi ilmeisesti pitänyt olla per. 1951....
15. Taata25.6.2009 klo 11:09
Yhden sanan sain paikoilleen, kun Einsteinin tunnistin.
Sitten heitin hiiteen moisen ajanhaaskuun ja järkeistin harrastukseni ja siirryin helpompiin tehtäviin.
16. Eki25.6.2009 klo 11:12
Ei saa paljastaa ratkaisusanoja.
17. Taata25.6.2009 klo 11:32
Mielestäni en paljastanut vaan harhautin, mutta se viereinen herra ei ole tietääkseni ole ollut ikinä kosmonauttikoulutuksessa. Nyt vasta huomasin, että ratkaisuaikaa on vielä jäljellä, mutta toiset täällä kyllä ehtivät paljastella yhtä ja toista niin, että kohta voisin saada jo toisenkin ratkaisusanan ristikkoon, jos oikein rupeaisin yrittämään. Mutta enhän minä sitä tee.

Viereinen tehtävä ratkesi sujuvasti.
18. OP26.6.2009 klo 20:07
-mutta se viereinen herra ei ole tietääkseni ole ollut ikinä kosmonauttikoulutuksessa-

Mutta rahalla saa minkä koulutuksen haluaa....

-Per. 1955 -vihjeen kohdalla olisi ilmeisesti pitänyt olla per. 1951..-

Kyllä ne itse väittää -55
19. IiKoo29.6.2009 klo 11:07
No joo, Suomeen Tetrapak perustettiin 1955, mutta Ruotsin firma (tetrapak.com) on ollut olemassa vuodesta 1951...
20. IiKoo29.6.2009 klo 11:09
Ja kuka Ettala toimitti ja mitä?
21. RA29.6.2009 klo 11:25
Vihje oli TOIMITTAA. Enpä tiedä minäkään toimittaja Ettalaa. Äsken yritin kuuklatakin, mutta ei tärpännyt.
22. Marco Poloinen29.6.2009 klo 12:07
Ja Ennala -ko ei varmasti käy? Tosin preesensissä Ennalakin toimittaa lähinnä hautapaikan täyttäjän tointa...
23. RA29.6.2009 klo 12:31
Ei käy Ennala. Eikä Istala. Kyllä Ettala on varmasti oikea sana.

Josko toimittanee jotain muuta kuin mitä toimittamisesta ekana tulee mieleen? Vai olisiko tässä nyt se paljon puhuttu tyhjäntoimittaja?

- Muuten: Minusta vihje VIITTÄ VAILLE KOSMONAUTTI
> TITO[V] oli kerrassaan mainio - yksi tämän ristikon parhaista. Ei vaikea, mutta hauska ja hyvin muotoiltu. Tito toistuu usein ristikoissa eikä takuulla ole helppo vihjeitettävä. Jos meininki jotain uutta ja tuoretta keksiä.
24. Marco Poloinen29.6.2009 klo 12:46
... niin tosiaan, vastausruudukkohan on jo ilmestynyt. En oikein uskonutkaan, tulipahan vain mieleen..

Ihan ristikkoa näkemättä on helppo yhtyä tuohon "... kosmonautti" - vihjearvioon. Hieno!
25. RA29.6.2009 klo 12:53
Ratkaisu julkaistaan vasta 11.7.
Mutta kyllä se Ettala on, vaikka voessa paestais.
:-D
26. Marco Poloinen29.6.2009 klo 13:54
Uskotaan, uskotaan! Hatarasti laskin noita päiviä - ja jäi 'vissiin' välistä pois. :-)
27. IiKoo30.6.2009 klo 10:57
KVG-menetelmälläkään ei löydy kuin Eero Ettala, joka lumilautailee - toimittaa lumilautailua???

Eikä se kuin nellakaan mulle auennut..
28. Tuomas L.30.6.2009 klo 11:27
Allen Tate on kirjailija, takaperin siis ETAT on kuin NELLA. Tämähän on sinänsä ihan koviksien peruskamaa, mutta ilmeisesti tuo kuin-sana vihjeessä on hämännyt joitakin. Minulle tämä oli vihjeiden helpoimmasta päästä.
29. Eki30.6.2009 klo 12:11
Kun Antin vaimo on kasvialalla, olisiko tuon niminen firma sellainen, joka toimittaa kasveja. Odotellaan Antin täsmennystä. En itse huomioinut tuota kohtaa. Itselleni Eero Ettala olisi ollut tuttu, kun olen tallentanut tyttärelle lumilautailuohjelmia.
30. RA30.6.2009 klo 12:15
Sellainen löytyy kuin Viherpalvelu Ettala.
31. Eki30.6.2009 klo 12:38
Sitäpä tarkoitin.
32. PP30.6.2009 klo 17:16
Hannu Ettala on ainakin toiminut työministeriön osastopäällikkönä vastaten tietääkseni vesihuoltoasioista. En tiedä, onko hän enää näissä hommissa. Todennäköisesti hän on jo eläkkeellä. Hänen vaimonsa on minulle sukua ja teki n. 20 v. sitten sukututkimuksen äitini suvusta. Toimittajuudesta en tiedä Hannunkaan kohdalla mitään, mutta olen tavannut hänen nimensä ennenkin ristikossa muodossa ETTALA = HANNU.
33. HT30.6.2009 klo 17:57
PP:

Mainitsemasi Hannu Ettala jäi eläkkeelle vuonna 1993 työministeriön työllisyysosaston osastopäällikön hommasta. Oliko hänellä tekemistä vesiasioiden kanssa ja jos oli, mitä, sitäpä en tiedä. Työllisyysosasto joka tapauksessa ohjaa valtion työllistämisrahojen käyttöä tai ainakin ohjasi siihen aikaan, kun Ettalan nimi vilahteli julkisuudessa.
34. IiKoo1.7.2009 klo 10:19
Vaikken usko, että tuossa Hannu Ettalaa tarkoitettiin, niin olisihan se sopinut noihin muihin nimiin. Asko Pesonen tuskin on enää kovin monelle tuttu, vaikka hyppäsikin korkeutta pitkään. Irma Urrilankin (s. 1943) laulu-ura taitaa olla aika lailla ehtoopuolella.
35. PP3.7.2009 klo 12:09
Tämän aamun Hesarin ristikossa on vihje Hannu -> ko. sukunimi.
36. IiKoo3.7.2009 klo 13:27
Ok. Mutta mikäs se apelat on iloton olikaan? Se ei myöskään auennut...
37. Jaska3.7.2009 klo 21:27
Ratkaisusana ASTALAT = A:sta LAT = sanan APEA viimeisen kirjaimen korvaa tavu LAT.
38. IiKoo4.7.2009 klo 12:39
No niinpäs tietysti. Skytismi ymmärretty. ;-)
39. RA4.7.2009 klo 13:40
Ratkojan harharetkiä:

Kaikki alkoi juuri tuosta vihjeestä APELAT ON ILOTON. Ajattelin, että se on "antiksi" niinkin yksinkertainen kuin 'pelata', missä loppu-a on siirrettävä alkuun => pelata = skabata => askabat: "Noo... kaipa se Turkmenistanin pääkaupunki (Asgabat) noinkin kirjoitetaan ja sehän on viime aikoina ollut varsin iloton..."

ASKABATIN K:sta:
HEILLÄ KESTÄMISTÄ => KAUTISET: "... elinkautisvankeihin tässä selvästi viitataan..."

ASKABATIN B:stä:
KÄYTÄVILLÄ? => BONGARIT: "Jotenkin julkkisten jahtaamiseen tämä kai liittyy..."

BONGARIT-sanan N:stä:
BRUCEN BÄNDIKAVERI => NAKER: "Äääääääh..."
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *