KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > TUHAT-SANAN VÄLTTÄMINEN VUOSILUVUISSA

4853. Tuhat-sanan välttäminen vuosiluvuissa

Ari1.6.2009 klo 10:48
Miksi ainakin aiemmin on ollut yleistä puhua vuosiluvuissa em. 1864 = kahdeksantoistasataakuusikymmentäneljä?

Nykyisin se onneksi useimmiten, niinkuin mielestäni pitääkin, sanotaan tuhatkahdeksansataakuusikymmentäneljä.

Milloin sana TUHAT tuli käyttöön vuosiluvuissa?
2. Marco Poloinen1.6.2009 klo 11:02
Arvelisin tavan periytyneen ihan suoraan ruotsin kielestä. Eiköhän siellä vieläkin liene yleistä lausua 'tjugohundranio'. Samaa tapaa käytetään myös esim. puhelinnumeroita lausuttaessa. Kaipa ilmiö on hävinnut pikkuhiljaa "suomalaistumisen" myötä...
3. Marco Poloinen1.6.2009 klo 11:20
Oikein piti miettiä tuota tuhat-sanan käytön yleistymistä. Lienee sukupolvikysymys. Sodan käynyt sukupolvi puhuu/puhui vielä yleisesti kahdeksantoistasataa-luvusta, heidän lapsensa jo huomattavasti harvemmin, ja "nykynuoriso" tuskin koskaan.
4. iso S1.6.2009 klo 16:40
Elikkä niinku mitä välii on jollain kahdeksantoistasataa-luvulla, saattaisi nykynuorison prototyyppiedustaja kysyä, eikä puhuisi siitä tuhannella tai ilman. Ainakin sodan käyneen sukupolven prototyyppiedustajan käsitys saattaa olla tämä. Minä kun olen väliinputoaja niin joudun vain arvailemaan.

Muuten, kun englanti puskee suomeen niin saattaapa tuhansien välttäminen tehdä terminaattorit: I'll be back! Telkkarista kuullun perusteella amerikkalaiset puhuvat useammin kymmenistä sadoista kuin tuhansista.
5. Ari1.6.2009 klo 21:42
Kiitos, Marco, selvityksestä. Ei tullut mieleeni tuollainen yhteys.

iso S, siis USA:ssahan ollaan jälkijunassa ja siellä on matala sivistyksen taso.

Jos henkilö sanoo tuhannet kymmeninä satoina ei hän osaa laskea tuhanteen asti. Joutaisi peruskouluun jota ei ilmeisestikään ole käynyt. Näin se asia on! ;)
6. Marco Poloinen1.6.2009 klo 23:45
Itse asiassa ehdin odotellakin tuommoista isoS-mäistä kommenttia tuohon sukupolvikysymykseen. Tarkoitin kyllä vain vuosisadan esitystapaa, itse vuosisata ei ollut ollenkaan oleellinen.

Jotenkin on sellainen olo, ettei pinttyneinkään vanhan tavan kannattaja tänään sano suomeksi "kaksikymmentäsataayhdeksän".
7. iso S1.6.2009 klo 23:54
Siis USA:n jälkijunasta meille on apinoitu sellaisenaan tai vähän muunnettuna paljon muutakin kuin äitienpäivä, pesäpallo ja hampurilaisbaarit. Siitä ei ole kahta kysymystä (tämäkin hoopo sanonta on sieltä).

Siksi pidän täysin mahdollisena että nuori sukupolvi, joka ei enää kuule pinntyneimpienkään vanhusten puhuvan kymmenistä sadoista, tuo tämän amerikkalaisen höpsötyksen"uutena" hienona muotina meidän korvissamme kaikumaan.
8. Marco Poloinen2.6.2009 klo 00:30
Saattaapa siinä (valitettavasti) niin käydä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *