KESKUSTELUT > RISTIKOT > REITTI 4/2009 RISTIKKO

4825. Reitti 4/2009 ristikko

Ritu15.5.2009 klo 19:04
Ratkoin äskettäin posti-ja logistiikka-alan unioni PAU:n jäsenlehdestä ristikon, joka oli Jorma Silenin laatima. Ratkaisuaika on mennyt jo umpeen.
Sain mielestäni neljä vaakaan menevää vastaussanaa oikein.
Alimmainen vihje oli HARTIAKORISTE, johon vastaussanaksi tuli 5-kirjaiminen sana, josta ensimmäinen kirjain oli piilokirjain.
eli vastaussana oli _ILSE.

Vaakatason sanat olivat RAPUANASTUS
ALATI
PUUHISSAAN
ILSE

Tuo pystysuuntaan muodostuva AlPI vihjeenä oli ESIKKO
ALATI sanan vihjeenä oli AINA KALATISKILLÄ, jota sitäkään en ymmärtänyt, kun tuo pelkkä AINA olisi mielestänyt riittänyt.Tuo pystysana, joka päättyy utus ei näy kokonaan. Siihen muodostui sana istutus.

Laitoin tuohon hartiakoristeeksi HILSE, kun en kertakaikkiaan muuta keksinyt. Vai tietääkö joku jonkun hartiakoristeen, johon tuo loppu sopisi? Ei hilsekään ihan koristeelta vaikuta, päinvastoin.
(Etsin googlella hartiakoristetta ja googlepa se kysäisi, että tarkoititko hautakoriste )

Oli muutenkin minulle ongelmallinen ristikko, kun löytyi vihje TRUK, joho ratkaisusana ATOLLI.
Vihje TADASHI, johon ratkaisu IMAI.
Sitten oli K , jonka alla neljä pistettä ja niiden alla KA.
Vastaussanaksi sain ATIS, eli vihje kokonaisuudessaan katiska.
Mutta minua ainakin harmittaa ristikot, joissa on paljon sanoja, joista ei ratkettuaankaan tiedä, menikö oikein, ennenkuin googlettaa.
Tässä tapauksessa minun kai pitänee odottaa tuon HARTIAKORISTEen osalta ratkaisua, kun se aikanaan saapuu.
2. Tuulia15.5.2009 klo 19:07
Hartiakoriste:-) on hilse
3. Ritu15.5.2009 klo 19:09
Koriste?
4. Tuomas L.15.5.2009 klo 22:19
En tiedä, kaipasiko Ritu selityksiä, mutta tässä kuitenkin muutama kommentti hänen esille nostamistaan sanoista ja vihjeistä.

Tadashi Imai on elokuvaohjaaja; innokkaana elokuvaharrastajanakaan en kuitenkaan osaa nimetä yhtäkään hänen ohjaamaansa elokuvaa.

Truk-atolli sijaitsee Tyynessämeressä; putkahtelee ristikoissa esille silloin tällöin.

K----KA ei ole kovinkaan hyvä vihje. Näissä "hirsipuuvihjeissä" pitäisi olla tietynlainen logiikka, esim. SIINÄ AIKA PALJON P----OITA = ISAR. Toisaalta ATIS on vaikea sana vihjeytettäväksi.

AINA KALATISKILLÄ on itse asiassa minusta aika hauska vihje; ALATIhan on sanassa KALATISKI, ja on siinä sanassa aina. Tietysti kielellisesti korrektimpi olisi AINA KALATISKISSÄ, mutta siinä ehkä harhautus ei toimisi yhtä hyvin.
5. Eki15.5.2009 klo 22:23
Tästä on selvästi kahta ilmaa. Itse olen Tuomaksen ajatuksen kannalla hirsipuuvihjeistä. Niitä katiskan tapaisia tekevät ovat yrittäneet perustella, että moni muu ristikkovihje kertoo yhtä vähän vastaussanasta.

Olen silloin tällöin hyväksynyt yhden tai korkeintaan kaksi sellaista yhteen ristikkoon. Vähän niitä kuitenkin on.
6. Kravattimies16.5.2009 klo 04:14
Ratkoin tämän ristikon (hain netistä). Ei ollut ihan helppo, mutta tuli valmiiksi aika pian.

ATIS oli minulle outo; jos kiinnostaa, niin selitys on Ristikkorengissä. Ellei Ristikkorenki ole tuttu, niin tässä vasemmalla ylhäällä (tai vaihtoehtoisesti etusivulla) lukee Artikkelit; klikkaapa sitä ja hae siellä olevista jutuista päivämäärällä 02.07.2007 oleva Koko kansan Ristikkorenki.

IMAI oli myös outo. Ristikkorenki kertoo etunimen Tadashi.

Googlesta selvisi, että tv:ssä on esitetty tosipohjainen Tadashi Imain ohjaama nimeltä

Okinawan liljat-http://yle.fi/tv2/elokuvat/7ca2.htm

(käännettiin automaattisesti kieleltä englanti)
ryhmä Japani sairaanhoitaja harjoittelijat työskentelevät Okinawa toisen maailmansodan aikana. Ne cheerily yleensä tehtäviään hoitaa haavoittuneita välillä potentteja kohtaukset julmuudesta sekä Yhdysvaltojen ja Japanin asevoimat aikana ratkaiseva taistelu. Imai tuomitsee molempien osapuolten hänen tarinan siitä, että Yhdysvaltain hyökkäys Okinawa. Elokuva oli valtava lipputulot osuma Japanissa, mutta ei kääntää hyvin amerikkalainen yleisö.
7. iso S16.5.2009 klo 16:00
Trukin nimi on vuodesta 1990 lähtien ollut Chuuk. Ilman muuta on myönnettävä että nimi ei ole kaikkien tuntema mutta turhempiakin paikkoja ristikoissa on nähty. Truk oli toisessa maailmansodassa Japanin laivaston päätukikohta ja siellä käytiin 1944 yksi huomattavimmista meritaisteluista (operaatio Hailstorm) jossa tuhottiin 12 japanilaista sota-alusta, 32 kauppalaivaa ja 249 lentokonetta.

Elokuva-asioissa mainostan jälleen elokuvatietokantaa _www.imdb.com. Sen mukaan Tadashi Imai on ohjannut 41 elokuvaa vuosina 1939-91. Monien elokuvien nimissä on selvästi suomalaisia sanoja:

Kaigun tokubetsu nensho HEI (1972)
Aa KOE naki tomo (1972)
En toiu onna (1971)
Hashi NO NAI kawa (1969)
Fushin NO TOKI (1968)
Satogashi ga kowareru TOKI (1967)
Minshu NO TEKI (1946)

Noinkaan mittava ura ei tee miestä tunnetuksi Suomessa joten en mitenkään puolustele nimen käyttöä ristikoissa. Ratkaisun syntyminen ja varsinkaan oikean ratkaisun varmistaminen ei kuitenkaan ole mikään hankala homma. Imdb:n search-kategoriaksi Names ja hakukenttään Tadashi niin saa listan jossa on 239 Tadashia, heti ykkösenä Imai. Listassa on 2 muutakin ohjaajaa joiden sukunimi on 4-kirjaiminen: Môri ja Tanu. Viimeistään kahdella poikittaisella sanalla varmistuu kuka näistä kolmesta on se oikea.

Tanu on tuttu ristikkosana mutta eiköhän vihjata se edelleen mieluummin naisen päähineeksi? Muita suomalaiselta kuulostavia sukunimiä listassa ovat Kato, Sano, Sato, Hara, Ota, Kai, Oka, Kuroi ja Kitaoka. Viimeinen näistä olisi luontevampi kahtena erillisenä sanana, samoin Aramaki ja Saijo. "Väärän maan miehiä" on Kanada.
8. Ritu16.5.2009 klo 19:21
Kiitos Tuomas. Tuota AINA KALATISKILLÄ olevaa vihjettä en ollutkan tajunnut loppuun asti eli että siinä oli vähän kuin tuplavihjeistys. Näin kun sen tajusi, niin sehän oli vihjeenä ihan hyvä. Jäi oma oivallus siltä osin ontumaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *