KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2536

4820. HS 2536

katti15.5.2009 klo 08:25
Aurinkoa ja pikkulintujen liverrystä toivottelen joka niemeen, notkoon ja saarelmaan!

Hankalalta näyttää meikäläisen ristikko, koska paljon pitkiä sanoja, eikä varmoja tärppejä ainakaan tässä aamuheräämisen vaiheessa meinaa löytyä.

Katsotaan, millaiseksi kehittyy keskustelumme tällä kertaa: )
2. putko15.5.2009 klo 08:38
Onko joku laskenut kirjainruudut ja mikä on auliksen ennätysprosentti
3. Eki15.5.2009 klo 09:27
Enpä ole juuri tuonnäköistä aakeeta laakeeta ennen ristikossa nähnyt. Kolme pitkää pystysanaa pääkuvasta, niiden reunoillakin väljää ja etenkin koko alareuna leventyen alueeksi lähes ilman vihjeruutuja.
4. PP15.5.2009 klo 10:10
Eki: Ei kivaa, yritäpäs ratkoa. Netti väsyi heti alkuunsa. Nyt Jaska 'pyttyilee' Aulis kaverinaan. Lupasi saada pari sanaa.
5. putko15.5.2009 klo 10:20
Eki
suunnilleen samaa tarkoitin.
K N. T oli hauska.
Ja Lapatossu niille, jotka ovat tietävät mistä on kysymys
(siis noin 1/54 valmista kahden tunnin jälkeen)
6. Eki15.5.2009 klo 10:22
Juu putko, ristikossahan on lisäksi ylhäällä ja oikeassa laidassa pitkäsanaiset alueet, jotka ikään kuin jäävät keskiosan varjoon.

PP, kyllä se iloksi muuttuu, kun pääsette kunnolla keskustelemaan. Saahan sitä ristikkoon tuhertua useampi päiväkin.
7. Potter15.5.2009 klo 10:41
Onpa tosiaan pitkiä sanoja. Valtaosa reunoilta tehty, mutta keskiosan pitkät pystyt saattavat ollakin työn takana.
Mietintämyssy päähän ja tauko :-)
8. Tupu15.5.2009 klo 12:06
Huh, ensisilmäys pisti henkäisemään syvään. Näyttääkin siltä, että useampi päivä tuherretaan. Mutta silti rohkeasti sen kimppuun vain.
9. TJV15.5.2009 klo 12:34
Niinpä. Mutta suohan tämä oivaltamisen ilon, jos nimittäin
sattuisi käymään niin, että oivaltaa. Periksikään ei anneta.
Saattaa vähän kestää...
10. PP15.5.2009 klo 12:36
Nujerrettu! En kyllä tykännyt yhtään eikä kaverista ollut juurikaan apua. Kökköyhdyssanapituusennätysristikko!
RIIPPUU??
11. Owlie15.5.2009 klo 12:44
PP 12:36
Otin RIIPPUU-vihjeeseen Mooseksen tapaamissanastosta osan.
Noin 75% varmoja. Keskusta takkuaa. Tositakkuisia yhdyssanoja!
12. Potter15.5.2009 klo 13:17
Tuo RIPPUU on tosiaan outo vastaus, eli minulla se on jotain yleistä.
13. PP15.5.2009 klo 13:21
Potter: Niin minullakin! Mooseshan siitä tulee mieleen.
14. Jaska15.5.2009 klo 13:50
Sen verran tuli pyydettynä ristikkoa tutkailtua, ettei Lehdon avaruusseikkailu 2009 sujunut kaikin puolin onnellisten tähtien merkeissä. Lehto ei ole avaruusaluksen suunnittelijana pystynyt suojaamaan miehistöä vaaralliselta kosmiselta säteilyltä. Sen tuloksena osalle on kehittynyt joukko quasimodomaisia epämuodostumia. Näitä kökköyksiä ei voi hyvällä tahdollakaan hyväksyä. Saati pahalla, joksi kiihkeimmät Aulis-fanit saattavat arviotani erehtyä tulkitsemaan.

Lehdon laatimuksia voi verrata huippuravuriin, jolla on valtaisat vauhtivarat, mutta joka ei aina pysy ohjastajan hallinnassa. Silloin se rullii yli laukalle, jonka pituudelle on säännöissä määrätty rajat. Jos raja ylittyy, seuraus on valjakon hylkääminen pitkästä laukasta. Vaikka hylkytuomiota ei tulisikaan, valjakon sijoitus on useimmiten huonompi kuin se olisi ehjällä suorituksella.

Tämä ristikko ei sentään hylkäämisen eli ala-arvoisen kiriteerejä täytä, mutta sijoitus eli arvosana putoaa jopa välttävän ja tyydyttävän rajamaille. Mutta tämän säikeen enemmistöläiset ovat todennäköisesti jyrkästikin eri mieltä. Vaikka minä ulvon (Totuuden Torven seuraaja) korvessa, ääneni kantautuu heidän korviinsa vain ärsyttävänä itikan ininänä. Jättihän poliittisesti valistunut kansanosa em. julkaisutkin omaan arvoonsa!
15. TJV15.5.2009 klo 13:59
Jaska,

jospa Aulis joskus haluaa näyttää porukalle. Tuskin kenenkään
toisen laatijan tuotteita näin suurella porukalla perusteellisesti
ratkotaan ja vihjaillaan.
16. RA15.5.2009 klo 14:33
[Se, että jonkun tietyn laatijan tuotteita "näin suurella porukalla perusteellisesti ratkotaan ja vihjaillaan", voidaan kyllä tulkita monellakin tavalla. Aina nämä tällaiset pähkäilyt ja lähes loputtomat lisävihjailun tarpeet ja neuvot 'googlaa sieltä, hae tuolta, katso väestörekisteristä' eivät mielestäni kyllä ole laatijalle kunniaksi.

Tai mistäpä sen tietää - siis laatijanäkökulmasta. Varmasti laatijakohtainen asennoitumiskysymys.]
17. pelaaja15.5.2009 klo 16:13
Taidan kuulua siihen jyrkkään enemmistöön, koska tämä on mulle täyttä herkkua. Ja täyttä puurtamista keskiosan pitkien sanojen kanssa.
Onkohan tuolla oikealla ylhäällä ylimääräinen vihjesana ?

ps. RA:n mainitsemista neuvonantomalleista sanoisin, että tuollaiset jutut kertovat enemmän ratkojista kuin laatijasta..
18. Aksu15.5.2009 klo 16:28
pelaaja,
olen samaa mieltä kanssasi tästä ristikosta sekä ylimääräisestä vihjeestä.

Keskiosan pitkiä sanoja saa tosiaan sovitella! Meinaa muut hommat jäädä tekemättä, kun ei millään malttaisi jättää ristikkoa puolitiehen.
19. Owlie15.5.2009 klo 16:45
Jep, pelaaja ja Aksu; ylimääräinen, jollei sitten vahvista VERENIMIJÄÄ.
Veikkaan, että tästä ristikosta syntyy ennätyspitkä keskustelu.

ALUKSIA oli uusi. AURINKOLASIMERKKIIN jäi kysymysmerkki ja HEDELMÄVOTKAJUOMA näyttää ihan ufolta. KUURNAN PINNALLE tuotti vaikeuksia, jos se nytkään on tällingissä. Muuten täynnä.

Rapmusiikiton (HS 2533) mummeli näyttää olevan ehtymätön vihje.
YOSHIKOn viereinen miehen kuva oli toukokuun Iisakissa kuukauden Auliksessa.
20. pelaaja15.5.2009 klo 16:54
Yleensä näissä 'unohtuvat' kaksoispisteet ja nyt sitten mielestäni ne ovat vähän turhaan patjavihjeessä ?(ratkaisusta vähän luoteeseen)
Owlie, aurinkolaseihin löysin vahvistuksen kansainvälisesti

Toivottavasti ei tule liian paljastavia vinkkejä, ettei tää hauskuus vesity. Oh, nyt uudelleen pitkien kimppuun.
21. Jaska15.5.2009 klo 17:32
Niin, se pelaajan mainitsema on kovin kiemura vihje, ja sinä se olisikin ollut huomattavasti parempi. Etten sanoisi jopa hyvä.
22. putko15.5.2009 klo 17:35
Jaska
Oletko siis saanut ristikon ratkottua?
PS
kai auliksissa kuitenkin on jonkun sortin "rotua" koska keskustelua piisaa.

owlie
Onko aluksia ennen vuotta 1850 (en uskalla tarkemmin kysyä) vielä tänään
23. uusi15.5.2009 klo 17:45
Jaaha. Sain tämän juuri eteeni ja aloitinkin, mutta melko pian tuli seinä eteen. Vahinko, minun piti ottaa tämä mukaan lomalle, mutta näyttää siltä ettei kannata. En tule pärjäämään ilman vinkkejä, kirjoja ja googlea. Onneksi tuli uusi Iisakin albumi kauppaan, otan sen.
24. Jaska15.5.2009 klo 18:31
Putko, en ole ratkonut ristikkoa. Auliksen "rotuisuutta" en ole koskaan kiistänyt. Parhaimmillaan se on ollut jopa jaloa, joskus paikka paikoin vieläkin.
25. Owlie15.5.2009 klo 18:36
putko 17:35,
Googlen mukaan on.
26. Owlie15.5.2009 klo 18:42
putko 17:35,
Taisin lukea kysymyksesi huonosti ja Googlea vain vilkaisin. Tarkemmin ajatellen en tiedä, onko vielä niitä vielä tänään. Tuskin. Sana oli siis minulle uusi.
27. Tamara15.5.2009 klo 19:06
Pietari ja Antti. Onko heistä tuleva monikkomuoto oikea? Entä tuleeko pannun nokasta piilokirjaimeksi G?
Kauan olen tehnyt - vähän olen saanut aikaiseksi.
28. RA15.5.2009 klo 19:11
[pelaaja 16:13, tottahan toki. Keskustelu kertoo keskustelijoista. Mutta ei mistä tahansa ristikosta synny tällaista keskustelua. Kyllä nuo "neuvonantomallit" ja koko keskustelu syntyvät myös ja osaltaan ja vain ja ainoastaan ihan tietyntyyppisen ristikon pohjalta.]
29. Potter15.5.2009 klo 20:07
Tamara:
Kyllä se monikkomuoto näyttää väärältä, ja piilo on ok.

Muuten minullakin nuo pitkät kekipystyt eivät oikein ala stemmata vaikka osan olen muka keksinytkin.
30. putko15.5.2009 klo 20:53
Tamara
Kyllähän ne sukunimet taipuvat moninaisesti. Kemijoen varrella siinä pitäisi olla kolme teetä peräkkäin (puoli vuotta asuneen mielipide)
31. aatra15.5.2009 klo 20:53
Aika paha tosiaan...
32. Aurinkosade15.5.2009 klo 20:55
Tervehdys kaikille! Vaikealta näyttää, ja täyttyy reunoilta alkaen. Näinköhän äly tähän riittää.
[Täytyy vähän elvistellä: poikani kirjoitti täydet pisteet pitkästä matematiikasta yo-kirjoituksissa. Pojasta polvi paranee]
33. ma15.5.2009 klo 21:11
Pietarin ja Antin sukunimi on taivutettuna oikein. Paikannimissähän pätee sääntö, jonka mukaan paikallinen tapa taivuttaa on se oikea, vaikka se ulkopaikkakuntalaisista tuntuu kummalta
34. katti15.5.2009 klo 21:30
Pitkät sanat keskellä vielä hyvin vaillinaisia (olen silmäillyt taas vain pätkittäin). Ovatkohan kunnon sanoja? "Hellin" vastauskin on suomea, mutta jotenkin vain raapii korvaa.

(Aurinkosade: Onnittelen! Meidänkin perheessämme on yo-juhlat kuun lopussa. Neitokaiseni kirjoitti älliä ja eximioita kielistä, lyhyestä matikasta magnan. Ja sain toisen lapsenlapsen pari viikkoa sitten, joten hyvää kuuluu.)
35. Owlie15.5.2009 klo 21:40
katti 21:30,
Onnittelut tuplamummolle! Nythän sinulla on lisää hellittävää.
36. pelaaja15.5.2009 klo 21:43
Ohhoh. Olipa varsinainen sovittelu ja rutistus. Luulen kyllä löytäneeni vahvistuksen kaikkiin. Ja onneksi nykänen kertoi virustaudista..
Siihen 'riippuu'-vihjeeseen sain ihan tavallisen sanan ? Tiedä sitten, riiputtiko Mooseskin. Sitä kun täällä on vähän kummasteltu.
Se, mikä jäi kiusaamaan, on ratkaisusta 5 ruutua luoteeseen se HIENOA. Tai no, siinähän sitä tietysti on.
Mahtavatkohan yhdyssanaketjuilijat hyväksyä kaikki nämä 3-4-5-osaiset pykäelmät.

[RA, joo, tämmöstä syntyy vain täällä. En kuitenkaan ole niin paljon tutkinut syntyjä syviä, että tietäisin, miksi juuri täällä? Siis että miten tämä aikanaan esim. on alkanut ja sitten kai kehittynyt.
Mutta hyvä näin.]
37. katti15.5.2009 klo 21:46
Owlie:

Kiitos, meillä olis siis ajankohtainen tuo Hellin ratkaisusana :)
38. katti15.5.2009 klo 21:49
pelaaja:

(´riippuu´) Mulla siinä on outo sana, siis minusta keinotekoinen.
39. katti15.5.2009 klo 21:53
ATONin lähellä alhaalla vasemmalla on kuva, josta en suurennuslasillakaan saa selvää. Ihan kuin siinä pursuilisi jotain. Vinkkejä, pl½
40. pelaaja15.5.2009 klo 21:54
katti,
no joo, ehkä joku suuhunpantava olisi ollut parempi mutta siellä nyt näyttää riippuvan/riippuneen mitä milloinkin
41. pelaaja15.5.2009 klo 21:57
katti,
pursuilee, hyh hyh (paitsi että tuotan niitä itsekin)
42. Aksu15.5.2009 klo 22:08
Täälläkin tutkittiin kovasti pursuilukuvaa ja ensin näytti siltä, että siinä olisi kuninkaan päähine, hah-haa. Kaksi viimeistä kirjainta johdatti kuitenkin parempaan ratkaisuun.

pelaaja! Eikö virustauti löydy myös kuukelilla? Tosin viimeinen kirjain ei istu harmonikkanimen kanssa. Painin yhä näiden pystypitkien kanssa.
43. pelaaja15.5.2009 klo 22:18
Aksu,
totta, löytyy myös kuukelilla se sama virustauti ja viimeinen kirjain sopii täsmälleen harmonikkaan.
Tekee mieli antaa sulle pikkuvihje: ajattele t-paitaasi siinä samoilla nurkilla, siis jos se sattumoisin vielä siinä puuttuu
44. katti15.5.2009 klo 22:22
Pursuilevat ehkä mulle liiankin tuttuja. Auttaisi kyllä, jollen koko ajan yrittäisi sovittaa sitä pystysanaksi!
45. Aksu15.5.2009 klo 22:29
pelaaja, jaa-a!
Kiitos vihjeestä! Nytpä täytyy miettiä...

Kurtun kuvia olen selannut ihan kymmeniä, mutta mieleistä en ole löytänyt. Vihjeesta JURIDISIA (6) päädyin yhdyssanaan! Onkohan sekään oikein. Marvineja löytyy netistä, muttei sitä oikeaa. Tiukkaa tekee, huh huh.
46. pelaaja15.5.2009 klo 22:34
Missäs Aksulla on kurttu ? Kuurna taas tykkää vedestä.
(juridinen on just se ajankohtainen yhdyssana)
47. Aksu15.5.2009 klo 22:36
pelaaja,
kurtulla mie tarkoitin harmonikkaa.
48. pelaaja15.5.2009 klo 22:40
Aksu,
aha, no mutta se kurttukin melkein tykkää vedestä..
49. Henry16.5.2009 klo 02:18
Siitä on tutkittua tietoa, että valtaosa ratkojista ei osaa kiinnittää huomiota ristikon rakenteellisiin seikkoihin. Jos osaisivat he löytäisivät myös oikean paikan tälle Auliksen viimeisimmälle: roskakori.
50. putko16.5.2009 klo 04:36
Oikealla ylhäällä kuvassa. Onko mies merellä (kuva epäselvä)
51. Hemuli16.5.2009 klo 07:19
Oho,
näin ristikon vasta tänään vapivarhain - ja kyllä vapisuttaa. Samoissa tunnelmissa olen kuin Potter eilen ennen taukoaan.
Kun ristikko tuntui näinkin kinkkiseltä, luin juuri kursorisesti läpi tämän säikeen, eikä täältä ainakaan vielä apuja löytynyt. Hieman lohdutti, kun moni muukin oli joutunut vähän änkyttelemään.
Onnitteluni sankareiden perheille! Meillä oli pari viikkoa sitten ristiäiset...
52. katti16.5.2009 klo 08:32
Hemuli:

Kiitos onnitteluista!

Alussa mahdottomalta tuntuvassa ristikossa olen päässyt siihen vaiheeseen, että pitkistä pystysanoista avoinna enää sanojen loppuhännät, muuten täynnä, joten paljon ei enää puutu.

Kärsivällisyyttä on kyllä vaatinut eri vaihtoehtojen eestaas veivaaminen ja yhteen sovittelu. Tsemppiä!
53. Silveri16.5.2009 klo 09:25
Varmaankin ristikon laatija hykertelee tyytyväisenä tämänkertaisesta aikaansaannoksestaan ja sen aiheuttamista reaktioista. Olen monen muun tavoin sitä mieltä, että kapulakieli ja yhdyssanahirviöiden väkisin synnyttäminen menevät tässä ristikossa kohtuuttomuuksiin.
Onneksi meillä ratkojilla on mahdollisuus "painaa katkaisijaa" ja jäädä vuottamaan tulevia perjantaiaamuiloja.
54. Potter16.5.2009 klo 09:41
Ha haa... Taisin saada valmiiksi kun otin aamulla uusiksi. Pitkien kanssa piti vääntää moneen kertaan uusiksi, mutta tavararöykkiöt ja laadukkaat viimein selvisivät ja niitten mukana loputkin, votkajuomakin.

Tekisi mieli moitiskella myös noita kökköyhdyssanoja, mutta kyllä Aulikset ovat silti herkulisen haastavia, joten enpä sitten moiti enempää.

Pääseekin tästä mökille hommiin ja makkaran paistoon :-)
55. otv-a16.5.2009 klo 09:51
ei kai näin "aakeeseen laakeeseen" voi tulla muuta kuin kökköyksiä. vielä en niitä ole keksinyt, ei auttanut yön yli nukkuminenkaan. hyvä, ettei vielä ole alkanut kyseleminen, vaan kommentit ovat lähinnä lohduttavia. antakee aekoo...
56. Cu16.5.2009 klo 11:06
HUH! Lopultakin pääsin puhtaaksikirjoitusvaiheeseen.

Olipa Aulis pukannut pahan, hankalan ja vaikean. Kritiikki hyvin keinotekoisten yhdys sanojen (!) käyttämisestä on todellakin paikallaan. Välillä olo oli ihan skitso.

Toisaalta liian helppojen ristikoiden pelkkä kirjoittelu ei tuo mitään tyydytystä. Tässä kyllä riitti pähkäilyä, mutta eikös tämä ole kuitenkin hauskinta, mitä on tapana kynä kädessä tehdä?

Cu
57. Hemuli16.5.2009 klo 11:25
No onhan tämä toki hauskaa; ei kai täällä monikaan tarkoituksellisesti itseään kiduta.

Esimerkiksi kohta KAUPUNKIEN KORJAAMIA ja sen kanssa risteävä NOUSEE VARHAIN on mukava kohta: vasta neljäs keksimäni korjattava osui oikeaan (ja sitä myötä kolmas varhainen), mutta kaikki olivat ihan kunnon sanoja.

Mutta monet muut - enpä kehu. Vaikka taannoisten ristikoiden mielestäni lähes epäsanoista viisastuneena kirjoitinkin lähes keskellä olevan 17-kirjaimisen vaakasanan melkein aloitussanaksi, ja veikkasin oikein...
58. Tyllerö16.5.2009 klo 12:38
Jokohan voisi kysellä vihjeitä. Oikea laita takkuaa pahasti. Kokeiltu vaikka mitä ja kumitettu jo puhki. Esimerkiksi Jormaan en ole löytänyt muuta kuin yhden kunnallisvaaliehdokkaan. Olenkohan oikeilla jäljillä?
59. Potter16.5.2009 klo 12:55
Tyllerö:
Ainakin se on perussuomalaisia, varmaan myös kunnallismiehiä.
60. Tyllerö16.5.2009 klo 13:05
Sehän se, kiitos vahvistuksesta. Nyt yritän taas jatkaa.
61. katti16.5.2009 klo 13:21
Huh, no nyt alkaa olla kasassa.

Syntyneet yhdyssanat ovat niin kauheita, että epäilen, ovatko ne edes oikein!

Hirveimpien sanojeni listalle pääsevät melkein kaikki pitkät, mutta ENNEN TUNNELEITA on ehkä kauhein.

Mistähän vos tarkistaa HEDELMÄVODKAJUOMIA? Mulla siinä hyvin epäsuomalaiselta tuntuva sana.

MARVINiakaan en saa tarkistettua, joten olen niiden laadukkaiden keskikohdasta vähän epävarma.
62. Potter16.5.2009 klo 13:36
katti:
Jos laitat sen votkajuomasi nimen googlen kuvahakuun ja ensimmäiseksi tulee pullon kuva niin oikein on.

Marvin löytyy googlella kunhan miinustaa ne tavalliset Marvinit pois hausta.
63. katti16.5.2009 klo 13:45
Potter:

Ok, puteli löytyi heti, tänks.

Nyt vain täytyy lähteä tuulettamaan päätä ja katsomaan, vieläkö löytyisi valkovuokkoja.

Etsin Marvinin myöhemmin. Au revoir!
64. Jondalar16.5.2009 klo 14:29
Helppo ei ollut ratkaista, kovasti teetti työtä. Laatija on kukaties tehnyt sitäkin suuremman työn. Tyly tuomio (roskakoriin) tuskin mieltä lämmittää. Hesarin levikki on noin 412000 lehteä, kun ratkaisun lähettää 1000 lukijaa, heitetään roskikseen suoraan 411000 ristikkoa.

Laaditaanko ristikko yleensä niin, että ensin sommitellaan ratkaisusanat ruutuihin ja vihjeytetään lopuksi, utamina en sitäkään tiedä. Tällä kertaa laatija halusi kokeilla pitkän pitkillä yhdyssanoilla. Katti sanoi ihan oikein, että joukossa on sanahirviöitä.

Ristikon ei tarvisisi olla näin vaikea, koska aikaa palaa ja tunnollisena ei helpolla luovuta. Nyt ulos luontoon, samalla lähetys postilaatikkoon.
65. katti16.5.2009 klo 14:38
Potter :

Kävely piristi, koska kakkulapää-Marvin löytyi heti ja pystysanan keskikohtaankin tuli heti tolkkua. Olishan toi nimi pitänyt osata päätellä, mutta olo oli etten sanoisi mehuton kilometrinpituisten sanojen jälkeen. Votkan kanssa istuu mainiosti Marvin!

Valkovuokot olivat parhaimmillaan, viikon päästä varmaan jo muisto vain. Kelpaapa niitten yli tiirailla illalla viisuja lukemisen lomassa.
66. jammi16.5.2009 klo 16:48
Olipa ristikko! Pitkät sanat ovat tiukan miettimisen jälkeen kaikki valmiina, mutta kolmea kirjainta olen vailla. En keksi mitä haetaan vasemmassa alakulmassa, jossa vihjeenä on T, siitä puuttuu vain piilokirjain. HIENOA:sta puuttuvat 2. ja 3. kirjain. Jotain tomua se on, mutta voisi olla vaikka mitä! Jospa joku vihjaisisi vähän...
67. Aurinkosade16.5.2009 klo 16:53
Vielä puuttuu kaksi piilokirjainta ja yhtä sanaa en saa mistään varmistettua.
Ratkaisuristikon yläpuolella vasemmalla vihje -O vai -0. Mihin viittaa? Risteävä Hienoa voi kyllä olla väärin. Minulla siinä on leijuva pöly.
Helli on kirjoitettu kuin erisnimi. Onko sitä? Piilo puuttuu tai siiten risteavissä on virheitä.
Ratkaisun vasemmalla puolella alhaalla aurinkolasimerkkiin tulee minulla kolme vokaalia, mutta en löydä sellaista googlaamallakaan.
Voisiko joku hieman vihjata!
68. Aurinkosade16.5.2009 klo 16:56
Taisin tajuta Hellin! Kysyminen auttaa aina!
69. marjuko16.5.2009 klo 17:04
Aurinkosade,
aurinkolasimerkki kolmella vokaalilla löytyi googlesta sunglasses-haulla. Tulin juuri tuolta kirkkaasti huikaisevan veden ääreltä, joten ihan iholla.

Ja onnea taloon!
70. Aurinkosade16.5.2009 klo 17:17
Kiitos Marjuko. Yritän etsiä rillejä.
71. TJV16.5.2009 klo 17:31
marjuko,

kolme eri vokaaliakos?
72. mömmö16.5.2009 klo 17:49
Minulla on kolme samaa vokaalia ja löytyi kuuklestakin nimenomaan sunglasses haulla.
73. marjuko16.5.2009 klo 17:50
TJV,
kolme samaa, sorry! En hoksannut tarkentaa.
74. Aurinkosade16.5.2009 klo 18:02
Nyt ei häikäise enää! Lasit löytyivät ja virhe risteävässä sanassa. Mutta mikä ihme on -O (-0)?
75. Potter16.5.2009 klo 18:10
Aurinkosade:
O:n eteen tulee 5-kirjaiminen sana, jota ei voi näin vihjata, ettei tulisi liian selväksi. Selviää kyllä risteävistä.
76. Aurinkosade16.5.2009 klo 18:43
Kiitos Potter. Olen saanut siihen kyllä sanan (naisen nimi), mutten oikein tiedä, miten se selittäisi vihjeen!
77. pelaaja16.5.2009 klo 18:46
Aurinkosade,
jos sinulla kerta on jo sana, nimi, niin lisää siihen se O- mitä näet -. ja ota se sitten taas pois
78. Aurinkosade16.5.2009 klo 18:50
Siinäpä se, kun en näe. Olisikohan "hienoa" väärin!
79. pelaaja16.5.2009 klo 18:54
Aurinkosade,
varmaan jotain voi sitten olla väärinkin. Ehkä ne kyyneleet ?
Kokeile eri konsonantteja siihen nimeen niin eiköhän se siitä.
80. aatra16.5.2009 klo 18:54
Jo täyttyi! Kamalasti oli silti googletettavaa. Jos Aulis on kuulolla: ei enää ihan näin vaikeita kiitos.Hedelmävodkia en löytänyt googlesta, mutta oletan niiden olevan oikein. Kaikki muu stemmaa. Korpikuusen kyynelet jäivät minulla ihan viimeiseksi, paha kohta.
81. katti16.5.2009 klo 18:59
aatra:

Sain Potterilta toimivan vihjeen: laita se nimi kuvahakuun.
82. Owlie16.5.2009 klo 19:00
aatra 18:54,
Lue potterin kommentti 16.5. klo 13:36!
83. liena16.5.2009 klo 19:01
Moi, pääsin vasta ratkaisemaan. Tuntuu kovin vaikealta,
vaikka luin sivun etsien sieltäkin apuja. Takkuilee pahasti.
Sain laidat täyteen, mutta nytkin aika loppuu, joten yritän huomen illalla uudelleen.

jammi ja Aurinkosade
ihmettelette sitä "T"-merkkiä. Ajatelkaa biljoonakertaista, ja kyllä se siitä.
Minulla tökkii varsinkin nuo pitkät sanat - taikka tökkii oikeastaan koko keskus.
84. Aurinkosade16.5.2009 klo 19:14
Tuleeko korpikuusen kyyneleisiin myös se ruudun alalaidassa oleva astia?
85. pelaaja16.5.2009 klo 19:14
Ja myös pelkän kans.välisen haun mukaan siinä juomassa on mangoa ja raspberryä eli hyvältä varmaan maistuu. Tämän mainoksen sanon siksi, että joskus aikojen alussa jostain syystä hain kuuklesta tietoja itsepintaisesti suomenkielisiltä sivuilta. Eivätkä kaikki nimet jne. tietenkään sieltä löytyneet. Sitä vaan, että jos joku muukin sattuu olemaan yhtä itsepintainen hakujen suhteen.
86. aatra16.5.2009 klo 19:16
Kiitti Katti ja Owlie, ihan oikein oli juomat näköjään. Eipä silti ole Suomen Alkossa tullut törmättyä tuohon juomaan. Enkä varmaan muutenkaan pitäisi koko hedelmäisestä vodkasta... Vanhassa vara parempi!
87. pelaaja16.5.2009 klo 19:18
Aurinkosade,
jo vain, on sillä lailla sivistyneempää..
88. marjuko16.5.2009 klo 19:28
Lapsi lammikossa? Ihan totta? Hii ja haa.

Pitkät sanat koossa, muutama ruutu harkintaan. Huh. Kamala! Onneksi lyhyissä sanoissa oli auttavasti helppoutta että pääsi jotenkin konttaamaan eteenpäin. Aulikselle kiitos tästä reteestä ristikkomaastomahayksilöyöryömintäharjoitussessios ta.
89. Owlie16.5.2009 klo 19:34
Tsot, marjuko,
Rakkaalla lapsella on monta nimeä.
Tarjoathan tuota 8-lonkeroistasi ketjuun ;-)
90. marjuko16.5.2009 klo 19:42
Owlie,
ei noin pieniä ilkeä mihinkään ketjuihin tyrkyttää...
Mutta tunne on aito ja syvä ;-)
91. Matahari16.5.2009 klo 19:46
Liityn päivittelijöiden joukkoon. Joku perustavaa laatua oleva vika täytyy ihmisessä olla, että kauniin kevätpäivän tuhraa mielettömien sanojen kimpussa! Kuitenkin - parasta se on ollut, kun se on työtä ja tuskaa ollut. Sen verran epävarma olen, etten taida ihan ensimmäiseksi uskaltaa rynnätä ketään auttamaan.
Ilokseni huomasin, että Aulis oli ongelmaan ratkaisuksi pannut sen, mikä tuntui ainakin minua vaivaavan. Taitaa mies tuntea pappenheimilaisensa.
92. putko16.5.2009 klo 19:59
Kohtuullisuuden ja tasapuolisuuden nimessä. Joskus helpompi, joskus demonistinen. Tietty itseä jurppii, mutta "ammattilaisillekin" tekemistä.
Siis OK tämä, mutta ei toivottavasti joka kerta.
93. otv-a16.5.2009 klo 20:45
pelaajalle ja Mataharille kiitos, en kerro mistä, mutta nyt on joka ruudussa jotain. vielä hienosäätö puuttuu.
94. Tamara16.5.2009 klo 21:38
En ole saanut pitkiä sanoja kuvan alle ja muutakin puuttuu mm. oikean ylänurkan kuvasta tuleva sana. Mitähän kuvassa tapahtuu? Tuleeko siitä korpikuusen kyyneleitä -asiasta ensin astia ja sitten juoma puhekielellä? Alkaako virustauti kirjaimella, joka on nimessäni kolmantena?
En jaksa kysyä enempää. Rupean pian seuraamaan euroviisukisaa!
95. putko16.5.2009 klo 21:47
tamara
Kysyin aikaisemmin, onko ylänurkan kuvass meri. Saan löytyy, mutta risteävien kanssa murheita.
Minulle tulee ensin astia ja siten asia
Virustauti alkoi minullakin ensin kolmannellasi, nyt ei. (Se B on aika paha kirjain toisena).
Mutta siis kaikki esitetty vielä työn alla

Se osmium (kaikille luonnontieteilijöille tuttu aine), Mutta mitä muuta siis?
96. Hemuli16.5.2009 klo 22:18
Tamara,
se nouseva on suunnilleen yhtä kevyttä kuin sinun ehdottamasi.
putko,
mikä B?
Osmiumista olisi hyvä tietää jotain erityistä.
97. Aksu16.5.2009 klo 22:19
putko,
et ole kuukelista tutkinut alkuainetta?
98. Aksu16.5.2009 klo 22:43
Palasin sorvin ääreen ja luulen, että olen hieman edistynyt.
Tässä yksi kaino kysymys: vasemmalla reunalla on naudan edessä joku vempele. Se voisi olla vaikkapa vanhanaikainen vessapöntön vesisäiliö, vaan onko se kuitenkin ylösalaisin oleva maatyöläisen työkalu?

pelaaja, häpeäkseni tunnustan, että t-paitaani en ole vielä onnistunut sovittamaan. Harjoitukset siis jatkuvat.
99. TJV16.5.2009 klo 22:53
Että jääkiekkoselostajan tyylillä tekis mieli sanoa "hellurei".
Mut ei sit voi, kun tuli alussa luvattua, että periksi ei anneta.

putkon B:tä minäkään en tajua, mutta ei pidäkään. Olin myös
aluksi sienitaudissa, ehkä vähän Tamaran lailla. Hemulin kevyt
oli ollut jo ennen mielessä, mutta kerran toisin kirjoitettu usein
johtaa väärille jäljille, etennii, kun aukkoja löytyy enemmän,
kuin Sandels ehtisi katsella. -No, jotakin pientä muuta puuhaa
on toki riittänyt, eikä ajatukset aina ole pitkiä aikoja pysyneet
Auliksen assosiaatioissa.
100. Hemuli16.5.2009 klo 22:57
Aksu,
on se se kalu.
Huvittavaa: minä suunnilleen aloin tällä sanahirvityksellä!
101. Aksu16.5.2009 klo 23:02
Kiitos tuesta, Hemuli!
Kalun yläpuolinen osa on yhä vain hakusessa.
102. otv-a16.5.2009 klo 23:27
katti ym. marvinin tuntijat(?), onko se kakkulapää varmasti oikein? ei tule mulle tolkkua.
103. Aksu16.5.2009 klo 23:33
otv-a,
sainpahan juuri selville tämän kinkkisimmän kohdan, ja siihen kakkulapää istuu ihan kunnolla.

Jouduin vaihtamaan virustaudin ja samalla myös juridisia.
Nyt ihmettelen vihjettä JUURETON. Pitkästä vaakasanasta MAUSTEISTA voisi saada ehkä muutakin.
104. otv-a16.5.2009 klo 23:45
Aksu,
tällä kerralla en haluaisi millään uskoa sinua. mulla on kummallisella marvinilla pystysanat kutakuinkin ymmärrettäviä sanoja.
juureton on aluksineen mullakin aavalla merellä.
105. Hemuli16.5.2009 klo 23:55
Aksu ja otv-a,
En minäkään panisi pahakseni, jos keksisin MAUSTEISTA-vihjeeseen jotain älyperäisempää.
Minun JUURETTOMASSANI oli kyllä juuret, mutta ne jätettiin maahan.
106. Aksu16.5.2009 klo 23:58
Huh, pää on jo ihan pyörällä teijän JUURETON-vinkeistä.
Miulle se on tällä hetkellä enemmänkin naaditon, juuri niin: naaditon.
107. Owlie17.5.2009 klo 00:01
JUURETON on reilun kuukauden kuluttua ajankohtainen, mikäli Nykästä on uskominen. ALUKSISTA oli putkon kanssa juttua eilen. Sanasta tuli mieleen hulvaton, naisvetoinen englantilainen TV-sarja.

MARVIN: samannimisiä löytyy rilleillä ja ilman.
108. Aksu17.5.2009 klo 00:05
ALUKSISTA tuli miulle mieleen Juicen kappale Anne Pohtamon Amerikan episodista.
109. Owlie17.5.2009 klo 00:09
Jaah, Aksuli,
Vieläkö hakusessa "pöntön" yläpuolinen?

Kommenttiisi 00:05 pakko sanoa: Never heard of.
110. Aksu17.5.2009 klo 00:10
Kiitos, Owlie!
Piipahdin Nykäsellä, sieltähän se JUURETON löytyi. Oli päässyt miulta taas unohtumaan!
111. Aksu17.5.2009 klo 00:14
Owlie,
ALUKSIA löytyy Vuokilalta.

Luulisin, että olet kuullut Juicen laulun Anne ja Jack!
112. otv-a17.5.2009 klo 00:19
täytynee huomenna, siis tänään kääntyä nykäsen ja vuokilan puoleen naapurikaupungissa.
113. Owlie17.5.2009 klo 00:20
Jaah, Aksu,
Sanon taas kerran, että en omista yhtään ristikkohakuteosta. Minun ALUKSIA löytyivät Nykysuomen sivistyssanakirjasta ja sitten kattelin niitä engl. Wikipediasta.

Juu, olen kuullut joskus ammuvainaan aikoina, mutta en muista siitä mitään.
114. Aksu17.5.2009 klo 00:29
Owlie,
kyllä tämä taitaa vielä iloksi muuttua. Kävin ALUKSENI tarkistamassa myös Nykäseltä. Tarkistan Nykäseltä aina, kun joku siitä yhtään vihjaa.

Vuokila on sen vuoksi hyvä opus, että se on yksissä kansissa eikä se paina paljon. Siksi Vuokila onkin aina käden ulottuvilla.
115. otv-a17.5.2009 klo 00:32
alus löytyi otavan isosta v.1962 ym. muista sivistyneistä kirjoista. juureton varmistamatta. ja se murheenkryyni marvin kiusaa.
116. pelaaja17.5.2009 klo 08:35
Aksu,
ajattelin t-paidalla sitä Marvinin kieppeillä olevaa ainesosaa mutta nythän se sulla jo on. Ilmankos vinkki ei istunut, koska sulla oli sittenkin eri tauti ja juridinen yhdyssana.
Joo, Anne ja Jack lehdessä pussas ja siinä jne.
Se kolmas pysty on aika erikoinen toistosana, vähän kuin tappiohäviäjä. Siis jos olen sen 'oikein' laittanut.
117. mömmö17.5.2009 klo 08:36
Ottaapa koville, reunat selvitetty, mutta ne pitkät---
melko keskeltä puuttuu kaksi:
SÄILYKE ja SAAN ÄT PATJOJA.
Jälkimmäiseen olisi hyvä alku, mutta ei siitä saa patjoja millään.
Voisiko joku auttaa.
118. Potter17.5.2009 klo 08:53
mömmö:
Kyllä se sinun SAAN ÄT, PAJOJA on varmaankin oikein. Sellaisen löytää Nykäsestä ja sen on kansanrunoudessa patja. En kyllä ole tuollaisesta koskaan kuullut.
119. katti17.5.2009 klo 08:57
Potter:

Kiitti valaistuksesta! Ihmettelinkin, mistä moinen sana. Mutta Kantelettaressahan tuo sitten on.
120. katti17.5.2009 klo 09:02
En voi olla vielä päivittelemättä noita yhdyssanoja: lähes ainoa normaali on se nutturamummeli. Lyhyetkin yhdyssanat ovat outoja kuten LAATUYRITYS. Ei kovin elävää kieltä! Melkoinen kuriositeetti tämä ristikko!
121. mömmö17.5.2009 klo 09:22
Kiitos Potter!
Siellähän se on! Ei vaan tullut mieleen katsoa, oli siis oikein.

Onnea ylioppilaiden äideille! Meikäläinen jännittä pääseekö vahin lapsenlapsi jatko-opinnoihin.
Jään odottelemaan ja miettimään noita pitkiä hirvityksiä!
122. Eeva17.5.2009 klo 10:09
Luin näit teidän vihjeitä,nyt olen vielä enemmän sekasin tän hirviön kanssa!
123. Rapu17.5.2009 klo 11:51
No, huh sanon minäkin. Koville on ottanut.
Tänä aamuna vasta selvisivät pääkuvan pitkät pystyt ja niitä risteävät pitkät vaakasanat.

Tyhjää on kuitenkin ylhäällä, se 11 kirjaiminen vaaka ja yläoikealla on se kuva, jota joku muukin on kummastellut.
En saa tolkkua mitä siinä tapahtuu. =(
Voisko jo tässä vaiheessa pyytää pientä avitusta?
124. Jondalar17.5.2009 klo 12:04
Olikohan menossa kylppäriremontti yläkuvassa.
125. Aurinkosade17.5.2009 klo 12:08
Rapu,
Pyytäjä ei ole ruikuttamassa apua!
126. Rapu17.5.2009 klo 12:17
Kiitti Jondalar ja Aurinkosade!
Apua olin ruikuttamassa siinä ylärivillä, mutta vähän eri asiasta olikin näköjään kyse. Ja kylppäriremppa lähti käyntiin.
Loppua ei vaan näy.=) Varmaan tietokanta, Helli ja Ex-jumala pitäisi tarkistaa... palaillaan.
127. Rapu17.5.2009 klo 12:40
Nyt pitäis olla kunnossa.
Helli täyttyi viimeisenä. Vaikka täällä on jo ristiäisistä vihjattukin, niin se piilokirjain ei vaan tahtonut selvitä. Ihan hauska vihjehän se sitten olikin, kun se Ahaa lopultakin tuli.
128. jammi17.5.2009 klo 14:52
Liena, kiitos avustasi. Nyt on ristikko täynnä.
Tämä ristikko oli mielstäni tosi hyvä. Monien moittimat "kökkösanat" eivät minua haitanneet; niiden ratkominen oli parasta hupia!
129. Tamara17.5.2009 klo 14:53
Kun ei aukea niin ei aukea. Tuskailen yhä pitkien sanojen sekä vastaavien poikkisanojen kanssa. Virustauti on yhä hukassa. Entä viittaako harmonikkanimi erisnimeen? Mikä lienee SEKAISIN ja mitä on sen oikealla puolella olevassa kuvassa? En sitä HELLI-sanaakaan tajua, vaikka vain piilokirjain puuttuu.
130. Tamara17.5.2009 klo 15:03
En myöskään keksi HUULILLA-kohtaan mitään. Voiko joku antaa pikkuvinkkejä tähän tai edellä kysyttyihin?
131. Aksu17.5.2009 klo 15:09
Tamara,
tässä pari pientä vihjettä:
- ajattele Helli-sanasta muutakin kuin naista.
- Harmonikkanimi on erisnimi, mutta eka kirjaimenhan tiedät.
132. toinen taata17.5.2009 klo 15:25
tamara

1 yleisnimi ko taudeista
2 lankamäärät sekaisin
3 tuhkis
4 liittynee kastetilaisuuteen
133. otv-a17.5.2009 klo 15:51
juureton on hyvä sana, täytyy painaa mieleen.
on jätettävä oikutteleva marvin ja lähdettävä reissuun. saas nähdä, onko herra antanut itselleen uuden nimen sillä aikaa.
134. Rapu17.5.2009 klo 17:36
otv-a,
Marvinilla lähes samanlainen sukunimi kuin blondilla naispuolisella elokuvatähdellä. Kakkulat on herralla googelin kuvahaussa, kunhan nimi on kohdillaan.

tamara,
Helliä voi ajatella näinkin: mikä se Helli on? ja siihen lisäät synonyymiverbin imperatiivissa. 4+5.
135. putko17.5.2009 klo 18:09
TJV
Siitä virustaudista. On yksi joka alkaa sillä kolmannella kirjaimella(M), mutta siinä on se B neljäntenä. Ei varmaan oikea.

Vanhana luonnontieteilijän olen kyllä katsonut osmiumin googlesta ja muusta. Ei vain löydy sopivaa sanaa. (Mutta se on minun murheeni).

Lähinnä halusin varmistaa, että jotain Johanna Osmium nimistä laulajaa tai muuta julkkista ei ole olemassa
136. pelaaja17.5.2009 klo 18:12
putko,
huomasitko siinä hakiessasi osmiumin superlatiivin
137. TJV17.5.2009 klo 18:13
putko,

ei se taida olla oikea, vaikka tauti onkin. Englanninkielisessä
Wikipediassa luonnontieteen ongelma selviää.
138. Hemuli17.5.2009 klo 18:16
putko,
jos on (Johanna Osmium ), niin ei hänestä tässä ole kyse. Jos olet vanha luonnontieteilijä, tiedät vissiin, mitä erityistä osmiumissa on. Minä EN tiennyt...
139. Tsot17.5.2009 klo 18:17
pelaaja ja toinen taata,
on vasta sunnuntai.
140. mömmö17.5.2009 klo 18:21
Toinen taata
vihjeesi virustaudista ja vihje 3 auttoivat minuakin, kiitos.
Säilykekin aukeni ja mutamia alkuja ja loppuja pitkiksiin olen saanut.
141. putko17.5.2009 klo 18:23
katti

jos se täti on se tavallisin, niin mikä ihmeen kumma se lintu on
142. putko17.5.2009 klo 18:27
pelaaja
En huomannut. Nyt on aika ajatella uudelleen, kiitos.
Ps jompikumpi iridium tai osmium on painavinta, mitä maan päältä (alta) löytyy. Toivottavasti tämä ei ole liian paljastavaa
143. katti17.5.2009 klo 18:28
putko:

Rajuin vastakohta linnulle vois olla elefantti.
144. pelaaja17.5.2009 klo 18:38
Tsot,
juu, on taaskin sunnuntai ja nyt taisin arvata, mistä kaukaa tuo kannustus tuli. Mutta ok ja otapa sinäkin sinetit sormiin. Tylsä yksin sinetöidessä.
145. putko17.5.2009 klo 18:46
Katti
Siitä linnusta. Jos sen kuvan mukaan (varmistettu) sana alkaa kärmeksellä, niin seuraavaksi kirjaimeksi sopisi pohjoissuomalainen kunta. Mutta kun sen en keksi porukkaa, joka alkaisi sillä. Sensijaan se tavallisin nutturäpään porukka alkaa "pallolla". Onko siis viulisti ei tavallinen
146. !17.5.2009 klo 18:49
Käärmeksellä, pohjoisen kunnalla tai pallolla! Eikö olisi jo sama vaikka sanoisitte kirjaimet toisillenne suoraan.
147. putko17.5.2009 klo 19:04
!
Vielä on sunnuntai. Olen joskus lipsauttanut pahasti. Niin että yritän välttää. Mutta kyllähän ne kärmekset kai aika selviä. Jos se lintu alkaa SIR olisi helpompaa kuin jos SOR (linnun suhteen) taase n SOR sen naisen suhteen. Että jos tiedätte, vahvistakaa jompikumpi tai kumotkaa (Tai jos on liian aikaista, niin myöhemmin).
Idea on, että olen täysin tiltissä ja monesti pieni apu auttaa eteenpäin
148.  katti17.5.2009 klo 19:09
Luota naiseen :)
149. vaari17.5.2009 klo 19:52
tarkistaisin tuleeko aluksista mieleen apinalaji?!
150. marjuko17.5.2009 klo 20:12
vaari,
tulee mieleen pienet apinat ;-)
151. liena17.5.2009 klo 20:41
Taidan olla aika avulias ja vastaan, vaikka minulta ei varsinaisesti kysyttykään.
Olen vain käymässä tällä sivulla, joten käyn vasta huomenna sanojen kimppuun; siis tuon keskustan.

Putkolle,
että se tauti on yks rokko
152. liena17.5.2009 klo 20:45
Jäi kesken kirjoitteluni tekstin hypähdettyä ennen aikojaan.

Putkolle lisää, että
Osmiun ei ole kevyttä, ja pelaaja vastasi siihen hyvin.

Ei etsitälinnun nimeä ja se "sir" ei sovi tätiin ainakaan minulla. Luulen, että laidat on minulla oikein.
153. Aksu17.5.2009 klo 20:46
putko,
älä usko lienaa!
154. TJV17.5.2009 klo 20:48
Aksu,

eikös sentään osittain?
155. Aksu17.5.2009 klo 20:51
TJV,
voihan se niinkin olla. Mie näet sain rokkotartunnan enkä siitä ihan vähällä luopunut. Mutta pakko oli.
156. mömmö17.5.2009 klo 20:59
Nyt alkoi ratketa, sain mielestäni hyviä ratkaisuja, mutta alimmasta pitkiksestä en saa kunnon sanaa, varsinkaan alkuosasta
Myös toiseksi alin UNHAPPY HOURS, oli ensin parempi,mutta piti muuttaa ja muodostui huono sanahirviö.

Joko saisi vihjeitä näihin ?
157. Rapu17.5.2009 klo 21:06
mömmö,
Toiseksi alimpaan laitoin itsekin aluksi vähän isompia, mutta näitä otetaankin murheeseen.. Taitaa ollakin sinulla sillai. =)
158. Rapu17.5.2009 klo 21:12
mömmö,
vielä, että katso sitä kirjoitusta sen alimman alkuun.

Itse voisin pyytää neuvoa siihen, mistä harmonikkamerkin saisi varmistettua. Googlesta ei löydy. Voisiko sittenkin olla jotain pielessä?
159. Aksu17.5.2009 klo 21:18
Rapu,
harmonikka löytyy googlen ensimmäiseltä kuvasivulta.
160. Seitenvitonen17.5.2009 klo 22:06
Ajoittaisien pitkällisohimosuonipullotusten jälkeen kiitos 21.06 Ravun vinkin alkoi täyttyä.
Enää mietityttää keskitaitoksesta oikealla JUURETON.
Muistuttaneeko kriikunaa?
161. vaari17.5.2009 klo 22:29
en minäkään löydä harmonikkaa googlesta(en osaa hakea?)
162. Seitenvitonen17.5.2009 klo 22:39
vaari,

Haeppa käytetyt soittimet/ hanurit
163. vaari17.5.2009 klo 22:49
kiitos marjuko ja 75: Olipa hankala haku pelimannillekin!? Välillä tämä säie on hankalampi hiffata kuin itse ristikko. Auliksia täälläkin?!:) (75:lle, kyllä muistuttaa!)
164. Tamara18.5.2009 klo 00:09
Tekee jo mieli luovuttaa tämän ristikon kohdalla! Vaikka kuinka yritän ja luen välillä täältä ohjeita, niin en pääse puusta pitkään. Auki ovat mm. hedelmävodkajuomia - en tunne alaa, mausteista - onko oudoista mausteista kyse, kuva ATON-sanan vieressä, poeettiset jutut etc. Aluksetkin ovat hukassa - viitataanko tässä alustoihin? Mikä likainen astia sen alapuolella on?

Näin osaamattoman ihmisen kannattaisi jo lopettaa!
165. bo18.5.2009 klo 00:40
Hieno ristikko,ratkaisemiseen meni yli tunti.Kyllä Aulis osaa...
166. mömmö18.5.2009 klo 01:33
En saanut unta ja nousin miettimään.
Ensin kiitos avulle, se unhappy hours oli sitten oikein, ajattelin kyllä koko ajan jotain pientä palavaa.
Alimman vihje ei sytyttänyt, luin kyllä tekstin.
Tamaralle: haepa hedelmäjuomaan jonkun aiemmin antamien mangon ja rasberryn ja vodkan avulla, niin minä löysin.
Mauste on aivan tuttu, minäkin olen kasvattanut.
Kuvastakin on annettu vihje eli tuhkis.
Alukset on laivoja, mutta englantilaisia, löysin Isosta tietosankirjasta, kun joku kysyi, liittyykö apinaan.
Astia on varmaan sinullakin keittiössäsi ja musta sen reunassa on tosi sitkeää, harvoin vain tuossa astiassa.
Poettinen juttu on vaikeampi, käännä kuitenkin poettinen suomeksi, niin saat yhden yhdyssanan osan, pudotukselle on synonyymi, käytetty kilpailuissa.
Älä hellitä, kyllä se siitä!
167. mömmö18.5.2009 klo 01:36
Keksinpä viimeisen eli alimman sanankin, oli väär alkukirjain.
ELÄKÖÖN, ristikko valmis!
168. putko18.5.2009 klo 08:02
pelaaja
Osmium. Sana nyt selvä. Ihmettelen (tai en!) omaa sokeuttani. Kiitos
169. marjuko18.5.2009 klo 08:09
Seitenvitonen eilen 22:06,
juurettoman saa tekemällä ja se on ihan perussuomalainen ilmiö.
170. marjuko18.5.2009 klo 08:28
Aksu,
minun Vuokilani (1997) ei ole enää yksissä kansissa: selkä pahasti vammautunut ja kansi kiinni n. ½ sentin pituudelta. Takakansi kolhuilla mutta sitkeästi paikallaan ja vain yksi lehti irti. On siis pari kertaa tullut vilkaistua. Ollut rekisteröimättömässä parisuhteessa kahvikupin kanssa. Ei kuitenkaan hedelmävodkajuoman. Mutta kukapa tietää vaikka sillä voideltuna olisi säilynyt ehyenä. Ei hätää, teippirulla ostettu.
171. Joskus voittanut18.5.2009 klo 08:54
Tää laatija on varmaankin "yliesierikoissuurlevikkeisenviikonloppunume-
ronajanvietesanaristikonlaatijamestari"
172. TJV18.5.2009 klo 10:44
Paljonhan noita löytyi googlesta vodkasekoituksia ja
aurinkolaseja (myös kolmella eri vokaalilla; mutta samaa siis
piti olla). Ja paljon piti nettiä käyttää. Itse asiassa vielä
hiukan kesken, mutta katsellaan, kun keritään. Katsotaan
ehkä vielä suurennuslasin kanssa, onkohan nää nuorille
suunnattuja?
173. mummeli18.5.2009 klo 19:50
onpas tämä nyt tuskallisen vaikeaa. Parikymmentä vuotta olen 99,9% näistä ristikoista täyttänyt, lähettänyt ja saanut voittojakin yli 20 kertaa, mutta nytkö se dementia iski, kun ei täyty niin ei... Olen yrittänyt lukea näitä säikeitä, eikä siltikään aukene... tai oikeastaan ristikostani on yli puolet tyhjää, vain vasen laita on täynnä. Saisinkohan apua ensiksi vaikka tuohon yläkeskelle: KAIVOKSESTA tai KOTIELÄIMILLE.?
174. Aurinkosade18.5.2009 klo 20:04
mummeli
Kaivoksesta tulee neliosainen yhdyssana, alkaa tavallisella metallilla. Ajattele vaikka Kiirunaa. Kotieläimille taasen annetaan "kasvileikkaukset".
175. Tupu18.5.2009 klo 20:07
Ah ja voi, mökillä viikonloppu ja nyt silmäilin taas tyhjiä ruutuja. Kävin tällä sivulla, sain vihjeen sieltä toisen täältä. Nyt se on täysi.
Kiitos kaikille vinkkaajille, en ehtinyt itse kysellä, kun sain jo vastauksia. En olisi mm hoksannut niitä vanhoja soittimia kuukelista hakea. Siis siinäkin on opittavaa. Se purjelaiva on vielä tarkistettava, oudolta kuulostaa. Mutta huomenna vaan tarkistamaan.
Kiitollisena keskustelijoille.
176. Rapu18.5.2009 klo 20:23
Kiitos vielä Aksulle ja seitenvitoselle siitä hanurista=)
Väärinhän se olisi minulla mennyt, koska kuurnan pinnalle olin laittanut järeämpää katetta. Nyt ok=)

Mummeli,
kotieläimille katkottiin ennen viikatteella (nykyisin koneilla) tällaista onneakin tuottavaa syötäväksi.
Kaivoksesta louhitaan myös tällaista kiveä ja sitä sitten kuskataan maanpinnalle "kuormaparteittain".
Ota tuosta nyt sitten selvää... en pysty parempaan.=)
177. liena18.5.2009 klo 20:45
Otin ristikon esiin ja katsoin, olisiko opastusta pitkiin sanoihin, mutta en näin hätäisesti vilkaisemalla huomannut mitään uutta. Sama keskus takkuilee, että pitää ottaa aikaa enemmän. Saan jonkun sanan, mutta kun se ei mallaa toisten kanssa, niin...

Aksu,
että pidän vieläkin siitä rokosta kiinni, että siitäkö kiikastaa?
Mutta kun kielsit Putkoa uskomasta lienaa, niin se sor/sir on oikein kuitenkin.
Mikä hiton virustauti se voi olla, sano se, Aksu.
178. Aksu18.5.2009 klo 21:00
liena,
pidä vain rokostasi kiiinni, jos ihan välttämättä tahdot. Nalkkiin jäät. Vaikka en voimasanoista pidä yhtään, niin kerron kuitenkin, että kyse on nimenomaan virustaudista.
179. Joskus voittanut18.5.2009 klo 21:39
Toi korpikuusenkyyneleet tuottaa viel kyyneleit, et tuleeko siihen ensin
astia ja sit vast se aine? Toi hienoa siinä on kans vähän erikoinen,mut
sopii jotenkn jos järjestys on tuo minkä edellä mainitsin.
180. Tamara18.5.2009 klo 21:44
En antanut periksi! Sain hyviä vihjeitä, kuten sen tuhkiksen ja aluksen tarkistin Nykäsen vierasperäisistä sanoista. Nyt vasta ymmärrän sen "pienet apinat" -vihjeen. Vähän vielä puuttuu, mutta aion sitkeästi tehdä. Ellen vieläkään pääse maaliin, niin kysyn lisää ohjeita. Kiitokset tähänastisista!
181. Tamara18.5.2009 klo 22:19
Sitä hedelmävodkajuomaa en kyllä mistään löydä vaikka itkisin - en ole kuitenkaan vielä itkenyt. Myös Marvin on hukassa. Ja se liki suomalainen sukunimi. Näiden myötä kaksi pitkää pystysanaa odottaa vielä löytymistään.
182. Jondalar18.5.2009 klo 22:21
Virustauti on Nykäsessä sanan "virustauti" selityksissä.
183. Aksu18.5.2009 klo 22:25
Tamara,
hedelmävodkajuoma löytyy erään nimimerkin antamilla lisävinkeillä. Lado vain sanoja googleen!
184. putko18.5.2009 klo 22:43
tamara
samassa tilanteessa, hedelmäjuoma ja marvin puuttuu (Vaikka kuinka miinustelisi, mitään ei löydy). Mutta huomenna päivä uusi

lienalle
usko aksua

Joka päivä hiukan uutta, apuja yms. Sinniä

tupu
laivasta. En ollut koskaan kuullutkaan, mutta istuu kuin apina
185. Hemppa18.5.2009 klo 22:45
Muuten olis täynnä, mutta alh. vas. pystyyn on vihje IRANIA. Löysin Google mapsista vain M-kirjaimeen päättyvän paikan, mutta mielestäni viimeiseksi kirjaimeksi pitäisi tulla L, että se sopii vaakas. lähtevään pitkään sanaan. Mitä muut ovat saaneet k.o. kohtaan?
186. Aksu18.5.2009 klo 22:49
Hemppa,
oikeassa olet kirjaintesi kanssa. Löysin Iranin vuoilta kyseisen paikan.
187. Aksu18.5.2009 klo 22:50
- siis vuorilta.
188. Aksu18.5.2009 klo 22:58
Hemppa,
kirjoita paikan sekä maan nimet peräkanaa ja suorita
haku kaikkialta internetistä. Ei siis kuva- eikä karttahakua. Ja tutki sitten tuloksia.
189. 018.5.2009 klo 23:03
Se HEDELMÄVODKAJUOMIA pitää kirjoittaa yksikössä
googleen ja kuvahaussa löytyy heti.
190. Hemppa18.5.2009 klo 23:04
Kiitos Aksu. Löytyi. Nyt pitäisi olla koko ruudukko O.K.
191. Jaska18.5.2009 klo 23:23
Hieman lisäfaktaa Aulis-utameille (on ollut Auliksella monta kertaa ennenkin, huomautti PP). Kyseinen paikka sijaitsee Kaspian meren etelärannikkoa reunustavassa Elburs-vuoristossa, upeista maisemistaan kuulussa provinssissa Mazanderan, n. 200 km Teheranista koilliseen. Googlen karttapisteestä 7 kilometrin säteellä (suur - - - l?) 11239 asukasta.
192. Tamara18.5.2009 klo 23:58
Kun kirjoitin googleen hedelmävodka ja valitsin kuvahaun, sain kuvia hedelmävaaoista! Hedelmävodkajuoma-sanaa google ei tunne lainkaan!
193. 019.5.2009 klo 00:23
Tamara. Kun sinulla on sana siihen HEDELMÄVODKAJUOMAT,
niin kirjoita se pelkästään googleen (yksikössä), niin
kuvahausta selviää se heti.
194. Tamara19.5.2009 klo 00:40
Sain juoman ja Marvinin. Nyt mietin sanaa kuurnan pinnalle -kohtaan!
Hyvää yötä!
195. 019.5.2009 klo 00:50
Hyvää yötä.
196. mömmö19.5.2009 klo 07:19

Tamara
Kuurnalla on toinenkin merkitys kuin hämäläinen juoma katso esim Nykäsestä.
197. mömmö19.5.2009 klo 07:31
"joskus voittanut"
Astia tulee ensin ja HIENOA antoi Aurinkosade hyvän vihjeen 16.5 klo 16.53.
198. putko19.5.2009 klo 11:28
Hiukan saanyt lisää selville. Pyytäisin vahvistusta mielestäni oikein keksimilleni sanoille (ettei tarvitse hakat turhaan päätä seinään)

Oikealla ylhäällä polvillaan oleva naisenkuva. Liittyykö juomaan

Tämän vieressä kasvojen kuva. Onko kyseessä nimi vai muuta

Siitä vasemmalle streot. Onko se se yleisin merkki

Kiitos (n. 30 ruutua vielä tyhjänä)
199. marjuko19.5.2009 klo 11:40
putko,
1. kyllä
2. muuta
3. on
200. Anneli19.5.2009 klo 13:17
Huh,täynnä on!Vaan mietityttää ristikon oik.yläkulman tienoilla oleva vihje EX-AUTO.Sain siihen nimen,joka melkein kuin Saapasmaa,liekö oikein?
201. Aksu19.5.2009 klo 13:28
Anneli,
katselepa googlesta ex-autojasi.
202. EJlo19.5.2009 klo 14:02
Hain ensin "ohjeitten" mukaan hedelmävodkajuomia yksikössä Googlesta, mutta eihän niitä sieltä löytynyt. Tämän jälkeen tuli tarkennus että sana, joka vastaukseksi tulee, pitää olla yksikössä. Koska mulla oli vain toinen kirjain selvillä niin laitoin huvikseni siihen hedelmän (monikossa), jonka mehun kanssa vodkasta tehtiin aikanaan erittäin suosittuja paukkuja. Se mehu taas yksikössä antaa kuvahaulla tietenkin hyviä kuvia ko hedelmästä. Saapa nyt nähdä josko jatkossa saan sen avulla niitä pystysanoja auki.
Nousee varhain; Onko yhdyssanan loppuosa udunomaista ilmiötä?
203. mömmö19.5.2009 klo 14:20
Ejlo
Nousee varhain, on lähinnä saastetta
204. Aksu19.5.2009 klo 14:21
EJlo,
oikeassa olet. Kuka nousee varhain, laittaa varmaan kahviveden tulelle, eikö vain.
205. Owlie19.5.2009 klo 15:04
EJlo ja Aksu,

Mikähän addiktien sisätiloissa nousee varhain? ;-)
206. jokha19.5.2009 klo 15:17
lasiponu!?
207. apua19.5.2009 klo 15:49
Epätoivo iski jälleen! Vielä tässä vaiheessa, tätäkin keskustelua niin ja näin seuranneena, totean olevani ulalla pokaalikuvan alapuolisten ja viereisten pystysanojen kanssa. Samalla tietysti vaakasanat hangoittelevat vastaan.

Yllätyksekseni en näemmä osaa ollenkaan sommitella tällaisia tuhottoman pitkiä sanoja. Paljon ei lohduta se, että toki tajuan sanojen olevan tekemällä tehtyjä ja, oikeastaan siis, kieleemme kulumattomia.

Tyhjää on vielä niin paljon, etten kehtaa kyselläkään. Onneksi joku silloin tällöin vielä kysyy, ja joku toinen vastaa. Voi hempuran hempura!
208. jokha19.5.2009 klo 16:04
nimimerkki apua sen sanoi. Tekemällätehtyjä. Melkein meni maku koko hesarin ristikoista.
209. Matahari19.5.2009 klo 16:46
apua,
Kuvasta lähtevät pystysanat ovat ihan aika normaaleja. Koskevat kuvan oleellisimpia elementtejä, naisen (kadehdittavaa!) ominaisuutta, asua ja mistäs niitä pokaaleja yleensä jaetaan. Vasemman puoleiseen pystysanaan Owlie antoi jo oivan vihjeen, oikean puoleisesta tehdyissä on pehmeä öisin pyöriskellä.
Jokohan saan moitteita liiasta.
210. Juho19.5.2009 klo 18:27
Puhtaaksikirjoitusvaiheen jälkeen on helppo todeta tämänkertaisen vaivannaön
olleen aika palkitsevaa. Lopputulos oli pitkästä aikaa jopa looginen, vaikka pitkät
sanayhdistelmät vaivalloisesti kypsyivätkin.
211. Anneli19.5.2009 klo 19:49
Aksu:
Kiitos,kuvahaulla ko.auto löytyikin!
212. putko19.5.2009 klo 19:57
alkaa ikä painaa. Anderson ei meinannut löytyä, mutta onhan se ollut alle vuoden sisään.
Ja niitä saariakin on lähes tarpeen mukaan
Naisen kuva oli naamasta. Muuten olisin tuntenut helpommin

Mutta siis se alakeskusta!!
213. apua19.5.2009 klo 20:03
Matahari,

kiitoksia ystävällisyydestäsi (klo 16:46), ja aivan turhaan pelkäsit paljastaneesi "liikaa". En nimittäin yhtä ainoata sanaa ole saanut apusi jälkeenkään sommitelluksi valmiiksi asti.

Tajuan kyllä, että nainen on aika timmisssä kunnossa, että hänen vaatetuksensa on tilanteeseen sopiva, ja että pokaali lienee annettu voittosuorituksen perusteella. Mutta kun täsmällinen kysyminen ei käy, tähän se nyt uhkaa jämähtää, voi ketala.
214. pelaaja19.5.2009 klo 20:10
apua,
voi sinnuu, kun MELKEIN jo kirjoitit vastauksetkin. Ihan oikeilla jäljillä olet. Hiukan vaan hiontaa niihin sanoihisi.
215. putko19.5.2009 klo 20:27
ennen tunneleita.

Kyllä sillä kymmenen pistettä ja papukaijamerkki

Muutama puuttuu vielä, mutta minusta toisinaan tällaiset "erilaiset" ovat riemukkaita (Varsinkin sitten, kun ne saa ratkottua (ainakin suurinpiirtein)
216. Rapu19.5.2009 klo 20:29
apua,
laulussakin sanotaan jotensakin näin: olen kundi x, joka itseään trimmaa ja ei älyllä loista. Tämä siis siihen pääkuvan ekaan pitkään vasemmalta.
Sorgen, jos tuli liian selvä vihje.=( Auttaisi todennäköisesti moneen vaakaankin, jos saisit tästä yhden varman pystyn.
217. putko19.5.2009 klo 20:41
Täysi, ei virheetön

Mielestäni tämä lähenee laadintaa. Vihje ei riitä, vaan sanat on saatava kohdalleen.

Onneksi on kouluvuosi lopussa ja parin työpäivän uhraaminen ei haittaa, vaan palkitsee

Tsemppiä kaikille. Apuja saa tarvittaessa
218. Tuu19.5.2009 klo 22:03
villiä vipinää ja kuumia vihjeitä satamäärin! Pähkäilin yksin niin pitkään kuin suinkin, mutta täällä käytyäni kyllä muutin joitakin kirjaimia. Ihmettelen ylhäällä olevaa saaren alkuosaa. Sopiiko minulle muodostunut lähes palmikkotyttöetuliite saareen? Jaksaako joku vielä vastata, vai ovatko kaikki jo ihan yliohipoisvoipuneita?
219. 019.5.2009 klo 22:09
Tuu. Oikeassa olet.
220. Masa19.5.2009 klo 22:26
Tervehdys ! Vasta eilen kimppuun kävin ja totesin että ompa sanoja ihan persiasta (=iranista). Keskikohdassa ongelmia ?. Joku lupaili vielä avittaa. Jos vaikka näihin pystyihin : Ongelma ja sen vieressä solmio ja toisella puolen vati jossa mustaa ?? Jos näihin sais vinkkejä niin pääsisin noissa järjettömän pitkissä vaakasanojen loppuosiin. Kiitos.
P.S. Kertokaa joku joka viitsii lähettää näitä vastauksia, miksi ? Tuskin raha (20) voi olla syynä ? IS jakaa 1000 euroa iisistä.
221. Matahari19.5.2009 klo 22:33
Masa, joskus aiemmin sanoin, että ongelman ratkaisuna oli minua ( muitakin) vaivannut "sairaus", joka on aika kohtalokas näissä hommissa. Solmiota minä harvoin pukimissani käytän, sulle vois sopiakin.
222. mummeli19.5.2009 klo 22:36
Kiitoksia Aurinkosateelle ja Aksulle. Sainkin jo aika paljon täytettä. Vielä riittää pähkäilyä.
223. 019.5.2009 klo 22:42
Masa. Vertaa IS-ristikon vaikeusastetta esim. tähän.
IS-ristikko on tosi helppo ja tarvitsee saada ainoastaan
yhdeksän kirjainta oikein. Luulen että vastauksia
lähetetään mieletön määrä. Tuhat euroa houkuttelee.
Tekstarien lähettäjäthän sen maksaa.
224. Masa19.5.2009 klo 23:59
Matahari
Kiitos, se kohta OK. Vielä pahempi on : Kuurnan pinnalle. Onko kuurna tässä astia ,jossa juomaa tehdään ?? Ei se silti auta !

0 : Ymmärrän tuon. Unohdetaan IS. Kysyn uudestaan :
P.S. Kertokaa joku joka viitsii lähettää näitä vastauksia, miksi ? Tuskin raha (20) voi olla syynä ?
225. Tamara20.5.2009 klo 00:11
Ristikon valmiiksi saaminen tuottaa hyvänolontunteen. Raha ei voi olla motiivina, koska se raha niin harvoin sattuu omalle kohdalle. Minäkin rauhotuin heti kun sain viime yönä ristikkoni täyteen. Yksi vaakasuunnan virheellinen sana häiritsi pitkään, enkä sen vuoksi löytänyt oikeita pitkiä pystysanoja.
Masa, kuurna ei tässä ole astia. Sitä likaista astiaa joku jo minulle aiemmin selitti. Katso 18.5. klo 1.33.
Tsemppiä! Pystyt kyllä ratkaisemaan, koska minäkin onnistuin!
226. 020.5.2009 klo 00:17
Masa. Kuurna on myöskin vene. Tässä haetaan sen
synonyymiä ja millä aineella sitä voi käsitellä.
Tuskin kukaan lähettää 20 euron takia.
227. SMH20.5.2009 klo 07:40
Sadepäivä pilasi maalaustyöt. Olen yrittänyt ratkaista tätä aina maalaustöiden tauolla. Vasen ja oikea reuna ovat valmiit. Pitkät sanat keskellä ovat vielä lähes ratkaisematta. Tänään aion lukea käydyt keskustelut ja katsoa saanko sieltä lisävihjeitä. Tämä ristikko on aiheuttanut paljon keskusteluja, taitaa rikkoontua maaginen 255 raja!
228. mary20.5.2009 klo 07:53
[En ole koskaan lähettänyt täytettyjä ristikoita, ratkominen tuottaa mielihyvää ja on eräänlainen addiktio, helpot ristikot ei kiinnosta. Omin ja googlen voimin pyrin täyttämään ja jos totaalisesti jumittaa, kurkin tänne palstalle, hakuteoksia en omista. Täynnä on ja hyvältä tuntuu. Pitkä vkl edessä :]
229. Joskus voittanut20.5.2009 klo 08:31
Masa. Juu laskepas kuinka paljon parempi mahdollisuus sul on
voittaa se 20€ Hesarista ku 1000 Iltiksestä.IS menee paljon
enemmän vastauksia ku tähän.Tosi on et 9 kirjainta on helppo
saada helposta ristikosta oikein, jos ne yleensä oikein täytyy
olla täs HS-ristikossakaan.Tästä etsitään 10 voittajaa ja IS
yksi.
230. työmies20.5.2009 klo 08:43
Hyvä Aulis !
Pitkästä aikaa ristikkoheurekaa,
oikeaa Brio-onnistumisen riemua, kun
palikat on kohdallaan.
Hedelmävodkajuomassako se juju !
231. apua20.5.2009 klo 09:33
työmies,

Kysyä ruikutan, miten sen hedelmävodkajuoman selvitit? Keskialhaalla omat sanani yhä vain takkuavat, ehkä em. juoman saanti edes ristikkoon oikein auttaisi?
232. Aksu20.5.2009 klo 09:37
apua, äläpä ruikuta!
Säikeellä on annettu kylliksi vihjeitä, mitä sanoja (in English) kannattaa tarjota Googleen. Oletko malttanut lukea?
233. masa20.5.2009 klo 10:17
Aksu,
Pakko ruikuttaa täälläkin. Vaikka on 2 eka kirjainta ja niitä sanoja in english tarjottu, niin se vaan löydy, kärsivällisyys ei riitä penkomaan satoja sivuja , vieläkö annat lisävinkkiä ? Nyt on jo keskiviikko !

mary : Olen ihan samanlainen ristikon täyttäjä kuin Sinä
234. marjuko20.5.2009 klo 10:19
Masa,
eilen 23:59 kysyit, miksi näitä vastauksia lähetellään. Arvelisin, että meissä - monissa - asuu pikkuinen peluri. Ei kai kukaan lottoakaan tosissaan. Jos isolla työllä aikaansaadun ratkomuksen jättää lähettämättä, on totaalisesti pikkupelin ulkopuolella. Vuoden postimerkit (jos kirjekuoret jättää laskuista pois) maksavat sen 40 €. Rahaahan se on. Mutta mutta... Turhempaankin menee. Viime vuonna voitin 2x20 €, kesä- ja elokuussa, joten kohta olen omillani ;-D
235. Aksu20.5.2009 klo 10:23
masa,
jos siulla on juoman eka kirjaimet, niin ota työmiehen vinkistä loput kirjaimet. Nyt Auliksen pullo pitäisi löytyä kuukelilla.
236. TJV20.5.2009 klo 11:42
Voihan olla, että joku on jo aikaisemmin ihmetellyt keskikohdan
kravatista alas pystyyn tulevan sanan viidettä kirjainta. Eilen
muuten valmistui ja kirjain sopii ja kuuluu tuohon sanaan, mutta
en ymmärrä risteävän sanan neljänneksi viimeisenä tuota.
Sen tahtoisin vaihtaa, mutku.
237. katti20.5.2009 klo 12:39
TJV

Hm, mulle so kirjain sopii hyvin kaikkiin suuntiin. Onkohan sulla HUULILLA oikein, vai mistä kiikastaa.
238. Seitenvitonen20.5.2009 klo 12:42
TJV,
Minkä sanan sait keskialapystyvihjeeseen HUULILLA?
Itse jouduin vaihtamaan E.o. rahakkeiden viimeisen sanan.
239. Tuu20.5.2009 klo 12:56
0, kiitos vahvistuksesta.
TVJ, kravatista alas tulevan sanan 5. kirjain on Sulla oikea. Mietihän vielä vaakasanan loppua. Määrää kuvaa tässä hieman rahvaanomaisempi ja kauemmin kansan suussa elänyt sana kuin Sinulla (luullakseni) nyt siinä on.
Masa,
minulla ja varmaan monella muullakin on "henkilökohtainen" kilpasuhde Lehtoon: kun hän on ristikon tehnyt, niin minähän ratkaisen! Ja ratkaisuriemun lisäksi palkinto on nimi galleriassa - vaikka aika harvoin olen siellä omani nähnyt.
240. mamma20.5.2009 klo 13:11
Voi, että on hankalia kuvastapystyyn lähtevien loppuosat. Oikeanpuoleinen ja keskimmäinen ovat vielä auki (siis 5 viimeistä kirjainta). Olisin kiitollinen pienestä vinkistä!
241. mamma20.5.2009 klo 13:11
Voi, että on hankalia kuvastapystyyn lähtevien loppuosat. Oikeanpuoleinen ja keskimmäinen ovat vielä auki (siis 5 viimeistä kirjainta). Olisin kiitollinen pienestä vinkistä!
242. mamma20.5.2009 klo 13:11
Voi, että on hankalia kuvastapystyyn lähtevien loppuosat. Oikeanpuoleinen ja keskimmäinen ovat vielä auki (siis 5 viimeistä kirjainta). Olisin kiitollinen pienestä vinkistä!
243. mamma20.5.2009 klo 13:53
Varmaan on ongelma suuri kun pitää kolmeen kertaan lähettää!!!
244. Masa20.5.2009 klo 14:38
marjuko: Onneavoitoista.Niinhän se on,että lottoan joka viikko enkä ole 3v. edes 4 oikein saanut. Peliä ja jännitystä tässä haetaan.
Aksu: kiitos, juoma ja koko keskiosa Ok.
Tuu: Olen 20v. näitä ratkonnut ja vaikka täällä aina puhutaan 'Auliksesta', niin EI näitä 1 'Lehto' ENÄÄ yksin laadi, Uskokaa nyt jo ihmeessä !!!!
Eikun taas viheriöille ja sit vielä oikean laidan kimppuun !!
245. marjuko20.5.2009 klo 14:51
TJV,
se sinun ongelmakirjaimesi sopii minusta ihan hyvin paikkaansa: siitä syntyvä sanahan korvaa haetun monikon. Oletko varma, että huulillasi tehdään oikeita asioita?
246. mummeli20.5.2009 klo 15:43
Ravulle kiitokseni . Ja monille muillekin. En vieläkään saanut täyteen, mutta yrittelen vielä....
247. TJV20.5.2009 klo 16:05
No pitkäänpä sain miettiä, kunnes porukalla neuvomanne
vei perille (jotakin muuta olen sentään häärännyt lisäksi).
Se monikkojuttu kiikasti ja sen myötä "huulilla".

Masa voi uskoa tai uskotella laatijan persoonasta. Aulis se on,
kunnes toisin todistetaan. Eki 15.5. 09:27 jo ihmetteli aakeeta
laakeeta, mikä on tämän ristikon erikoisuus. Ei kai noin pitkien
rakojen kanssa kovin helposti synny laatimuskaan, ilman jonkin verran väännettyjä ratkaisusanoja. Että minulle kelpaa hyväksyvällä hyrinällä, kunhan ei ihan heti toistu.
248. 020.5.2009 klo 16:09
Masa. Mistä päättelet, että Aulis Lehto ei yksin laadi
näitä ristikoita? (N. 15 vuotta olen näitä täyttänyt)
249. 020.5.2009 klo 16:25
Aulis Lehto on suht. nuori. Muistaakseni n. 55 v.
Korjatkaa, jos olen väärässä.
250. mamma20.5.2009 klo 16:42
Nyt on kaikki valmista, onneksi keksin loput, joita hätäpäissäni kyselin.
251. HT20.5.2009 klo 17:09
0: tottapa arvelusi osuu lähelle, koska Hesarin jutussa 14.1.2001 Lehdon iäksi mainittiin 47 vuotta. Samaisesta artikkelista kävi ilmi, että Hesari aloitti Lehdon ristikkojen julkaisemisen helmikuussa 1979.
252. mummeli20.5.2009 klo 18:52
En tiedä kuka Hesarin ristikoita laati v. -60 tai -61, jolloin eka kertoja yrittelin näitä täytellä. Ainakin ne olivat sivun kokoisia ja melko mukavan kinkkisiä, kun opiskeluaikaan kämppäkaverini kanssa niitä ratkoimme. Hän vasenkätisenä istui minun vasemmalla puolellani etteivät kätemme ja kynämme menneet ristiin. Sitten en moniin vuosiin nähnytkään Hesaria. Nyt sitten olen parikymmentä vuotta näitä pähkäillyt ja lähetellyt. ..Taisinpa juuri keksiä viimeisetkin sanat tähän ristikkoon!!! Tiukoille otti.
253. Eki20.5.2009 klo 19:21
Osmo Kaila teki ristikot tuolloin.

Kyllä Aulis Lehto tekee kaikki Hesarin nykyristikot, alusta loppuun.
254. 020.5.2009 klo 19:26
HT. Pitkä rupeama. Helmikuussa tuli 30 v täyteen
pelkästään HS-ristikoiden laatijana.
255. 020.5.2009 klo 19:29
Kiitos Eki tiedosta. Masa vaikutti aika varmalta.
Tulipa se asia nyt korjattua.
256. Masa20.5.2009 klo 19:39
0
Aikaisemmin(monta vuotta sitten) kun herra Lehto laati näitä yksin oli viikkoristikossakin 'Laatinut Aulis Lehto' , kuten vieläkin kuukausiliitteen ristikossa, jonka hän laatii. Mietipä 0 vaikka sitä !

Herra Aulis Lehto voisi itse korjata , jos olen saanut väärää tietoa.

So what, joka tapauksessa nämä ovat loistavaa ajanvietettä aivoille ja Te täällä mukavan lunkia porukkaa !
Ratkonnan Iloa kaikille !
257. putko20.5.2009 klo 20:52
jostain olen kuullut, että hesarilla on aina ollut vain yksi laatija kerrallaan. Nyt on mainittui Osmo Kaila ja Aulis Lehto. Olisiko jollain tälle vahvistusta/laajennusta
258. Jondalar20.5.2009 klo 20:55
Tilasin Helsingin Sanomat ensi kerran vuonna 1972 kun valmistuin Oulussa ammattiini ja töitä hain. Muutin Helsinkiin 20.2.1973 ja siitä asti olen ollut Hesarin tilaaja. Intiön kasarmin sotkussa ratkottiin munkkikahvin ääressä porukassa ristikoita, aika hyvä taisi olla Kalevassa. Oivalsin vinkit melko näppärästi ja niin sain kipinän.

Silloin 36 vuotta sitten Hesarin ristikon reunassa taisi olla teksti: laatinut Osmo Kaila. Mutta sitten tapahtui muutos. Ristikot muuttui niin vaikeiksi, että aluksi ei muuta valmista tullut kuin monikon loppukirjan ja jokunen hajakirjain. Aulis Lehto oli aloittanut.

Se oli aikamoinen haaste, tarvittiin ratkaisijalta asenteen muutos. Vaati hirmuisen työn saada edes yksi Auliksen laatimus ratkaistuksi. Silloin ei ollut tietsikkaa eikä apukirjoja. Mutta innokas kauppias oli saanut minut ostamaan Spectrumin, siinä pelastus. Hankalinta oli etsiä tuntemattomaan sanaan ensimmäistä kirjainta (piilo). Kahlasin aakkoset läpi; ja tyydytys ja ilo oli nautinnollinen kun viimein sain ristikon aivan täyteen.

Siitä syntyi traditio, kaikki Hesarin ristikot oli ratkaistava, muutoin jäi kalvamaan. Helpoimmat ratkesi noin tunnissa. Ristikko oli lauantain lehdessä, ratkaisu keskipäivällä kiikutettu postiin. Voittoja tuli 80 -luvulla aika mukavasti.

Uusin oli vaikea, sain kuitenkin lauantaina valmiiksi. Upeaa on se, että Aulis yllättää ja tarjoaa uusia ansoja alati.
259. liena20.5.2009 klo 20:55
Nyt on vihjeitä annettu niin runsaasti, että varmaan kaikki on saaneet ristikon täyteen.
Kävin minäkin taas sivulla, että sain apua minäkin...

Siitä vodkajuomasta on kyselty kovasti, eikä kai kaikki ole vieläkään jyvällä, mutta muistan nähneeni Alkossakin sellaisen putelin - siis valmiin sekoituksen. Vai oliko se jonkun muun maan "alkossa", en ole varma.
Siihen on annettu valtavasti vastauksia, että pitäisi kyllä selvitä.

Tämä oli tosi kinkkinen - etten sanoisi kelju - noitten pitkien sanojen kanssa. Siellä jo joku kielsi apua ruikuttamasta, että samaa olen mieltä.

Hyvät pyhät kaikille!
260. kp20.5.2009 klo 20:58
kossuvotka? vai salmiakkivotka?
261. katti20.5.2009 klo 21:01
Mukava kuulla, että Aulis on vielä noinkin nuori! Olen jo ehtinyt surra, että mitä sitten, kun Auliksesta aika jättää. Uusintoja menneiltä vuosikymmeniltä?
262. liena20.5.2009 klo 21:05
kp,
ei kossua, ei salmiakkia. Etsi hedelmästä!
263. 67.20.5.2009 klo 21:16
Lopultakin valmis! Pipoani kohotan viikonlopun aikana ratkoneille.
Tällä kertaa vihjeistä oli vähemmän apua - en niitä ymmärtänyt.
Pääkuvan alapuoli täytyi jäljentää avolehtiölle - ristikko oli jo lukukelvoton. Olipa haastava tehtävä, kiitos laatijalle!
264. Eki20.5.2009 klo 21:28
Kailan ja Lehdon välissä oli 1-2 vuoden jakso, jolloin ristikot teki joku vai oliko peräti pari yrittäjää, mutta ne eivät oikein täyttäneet hyvän ristikon kriteerejä.

Olin Kailan kanssa yhteydessä 70-luvulla, koska hän piti SK:n ristikkopalstaa. Hän kertoi, ettei lähtenyt Hesarista omasta tahdostaan vaan sai potkut.
265. HT20.5.2009 klo 21:28
putko: Kailasta ei siirrytty suoraan Lehtoon. Säikeessä 1533 "Osma Kailan muistolle" 16.4.2005 Eki kirjoitti:

"Osmo hoiti Hesarin ristikot 70-luvun lopulle asti. - - - Välissä ne ristikot teki joku aivan onneton räpeltäjä, ehkä useampikin, mutta sitten 80-luvun alussa puikkoihin astui Aulis Lehto. Itsekin paikkaa kärkyin, mutta se meni monella tavalla oikealle miehelle."

Ja tuossa siis lienee sellainen pieni epätarkkuus, että Lehto taisi aloittaa jo helmikuussa 1979.
266. pelaaja20.5.2009 klo 21:52
Mielenkiintoista tietoa. Mutta onko kenelläkään käsitystä, milloin ja miksi laatijan nimi jätettiin HS-ristikoista pois ?
Itse aloitin 80-luvun puolivälissä ja silloin laatijan nimi oli näkyvillä ja iskostui todellakin tajuntaan. Eikö nimen puuttuminen ole aika harvinaista kuitenkin.
267. 020.5.2009 klo 21:59
pelaaja. Kuukausiliitteessä on. Tunnistaa kyllä samaksi
laatijaksi.
268. pelaaja20.5.2009 klo 22:08
0,
joo-o, kk-liitteessä se näkyy ja taisi näkyä Nyt-liitteessäkin vaan jostain syystä ei Hesarissa itsessään. No, en ole tullut kysyneeksi Hesarilta kuitenkaan vaikka just sieltähän selityksenkin voisi saada :-)
269. 020.5.2009 klo 22:30
pelaaja. Näihin tietoihin on tällä hetkellä tyytyminen :-)
270. Matti21.5.2009 klo 00:06
Kun Aulis täytti 50v, TAPAHTUI-ristikossa asia sai oman teemarivinsä.
271. Masa21.5.2009 klo 00:15
Jos nim.merkki Eki on Erkki Vuokila , niin uskon häntä ja 'luotettava' lähteeni on ollut väärässä. Vuokila on itse Guru , hänelle nostan hattua ja arvostan hänen ylivertaisia laatijan kykyjä. Ehdoton Suomen ykkönen väheksymättä mitenkään herra Lehtoa. Olisi vaan hienoa, jos Lehto tulisi jossain esiin kuten Vuokila on ollut eri medioissa.
272. 021.5.2009 klo 00:31
Masa. Olen ymmärtänyt, että nimim. Eki on
Erkki Vuokila ja siksi uskoin mitä hän kertoi.
273. Eki21.5.2009 klo 00:38
Minä katsoin ajokorttiani ja siellä luki tosiaan Vuokila Erkki. En minä Aulikselta tätä ihan suoraan ole kysynyt, mutta mikään asia keskusteluissamme ei ole viitannut siihen, että hän käyttäisi "haamukirjoittajia". Ei mikään tässä maailmassa kuitenkaan ole niin varmaa, että siitä päänsä pantiksi antaisi.

Ihan laatimista ja ulkoasua tutkimalla en myöskään näe mitään syytä epäillä varamiehitystä.
274. EJlo21.5.2009 klo 08:20
Kyllä minun Googleni on ihmeellinen. Laitoin ylhäällä olleitten ohjeitten mukaan hauksi "mango+raspberry+vodka". Tulos oli + - nolla. Kun nyt viimein sain pystysanoihin ilmeisesti oikeat muodot ja uusin tuon aiemman ritirimpsun lisäten siihen + ja saadun sanan yksikössä niin tulihan siihen jopa kuva pullosta, jolla tuo "japanilta" kalskahtava nimi. Tässä siis ainakin minun piti saada sana ratkaistua ja vain tarkastus jäi kuukkeliin. Oikotietä en siis löytänyt vaikka ohjeet oli hyvät.

Mainittakoon tässä että Aulis Lehto´sta oli sivun mittainen haastattelu pari-kolme Sanaseppolehteä sitten. En löytänyt ko numeroa tähän hätään. Täällä on siis aika paljon säikeen käyttäjiä, jotka eivät kuulu Sanaseppoihin. Ovatkohan edes tietoisia tällaisesta harrastuksensa yhdistyksestä?
275. apua21.5.2009 klo 08:31
Heipä hei,

uskomatonta mutta totta. Kirjaimet ovat nyt lopulta paikoillaan, sen jälkeen kun 19.5.2009 klo 15:49 lähetin hätäviestini. Tuskallisen taistelun jälkeen, jossa apua antoivat mm. Matahari, pelaaja, Rapu, 0, työmies, Aksu, etc. lopulta kökkösanat ja muut jujut löysivät paikkansa ruudukolla. Kiitoksia, kiitoksia teille.

Toki minulle kävi huono tuuri siinä, että apuvihjeiden sijaan palstalaiset ryhtyivät herkistelemään oman ristikkoelämänsä historioita.

Niinpä, samaan tyyliin kuin monasti aikaisemmin en saanut lainkaan täsmävihjeitä. Onneksi aika monella muullakin oli vaikeuksia alakeskustassa. Edestakaisin heitettyjen kysymysten ja hajavastausten takaa näköjään lopulta löytyi se oikea sanaverkko, vaikka sananäkökykykin oli kovilla.

Tosi pöyristyttäviä kökkösanoja nuo monet pitkät olivatkin, ei siis enää samaa, PLEASE!
276. liena21.5.2009 klo 11:42
Ello,
kuule, en voi olla sekaantumatta vastaukseesi siitä vodkajuomasta, koska juuri sillä ilmoittamallasi haulla - plussa muutettuna eng.kieliseksi sidesanaksi - se löytyy ihan ensimmäisenä. Kokeilin sitä googleen, ja täytyy tunnustaa, että "google on tosiaan ihmeellinen".
Itsellä tuo juoma muistui jostakin "hamasta" mieleeni, vaikka en vodkaa käytäkään.
277. EJlo21.5.2009 klo 12:25
liena
Täällä on vain hyvä että "sekaantuu" muitten asioihin.
Olen huomannut että turhan usein haen Googlelta ratkaisua ainoastaan kotimaiselta puolelta. Ei siis tullut myöskään mieleen tuo ilmeisesti and-sanan käyttö. Sain nyt kuitenkin pakerrettua siihen itselleni ihan oudon sanan, jota hyvin epäuskoisena lähdin tsekkaamaan ja sain sen mainitsemani varmistuksen kuvan kera. Vaikka on tullut kaiken maailman vodkia kokeiltua sekä idässä että lännessä, niin tuo nimi oli kyllä uppo-outo.
278. Jondalar21.5.2009 klo 12:36
Vodkajuomalle sain yllättävän helposti vahvistuksen. Nimi tuli risteävistä sanoista melkein valmiiksi ja tarjosin googleen arvauksen ja näkäräinen löytyi.

Unhours haki paikkaansa vähän aikaa. Mieleen tuli tarjoiluaika, tai tarjoiluastia, tarvittiin näkäräisen synonyymi.

Ristikkoni ei paljon tuhraudu koska muotoilen ajatuksissa ja kirjoitan vasta sitten kun sanat asettuvat kohdalleen.

Huolimattomuusvirheitä sattuu ja muutama korjausliimalappu pitää laittaa. Bellan avulla hoksasin ostaa Tiimarista korjausteippirullan. Hyvä ostos.
279. jokha21.5.2009 klo 12:45
Sain ristikon valmiiksi kiitos siitä vihjeille, joita moni on tällä säikeellä antanut. Silti olen sitä mieltä, että Auliksen syntymät, lasten lakkiaiset ja kaikenlaiset tilastot voitoista kuuluvat ihan muualle.
Kaikenkaikkiaan oli pitkään aikaan hesarin huonoin!
280. 021.5.2009 klo 14:48
jokha. Samaa mieltä siitä, että huono oli. Varsinkin
vaakayhdyssanat ja niistä surkein ENNEN TUNNELEITA.
281. 021.5.2009 klo 14:56
Oli vielä yksi tosi huono pystysana LAADUKKAITA!
282. Jukkis21.5.2009 klo 15:49
Höh? Vihjeestä LAADUKKAITA tulee yhdyssana, joka kuvaa tismalleen sitä asiaa, jota se yrittääkin kuvata. Suomen kieli on mainio kieli.

Kökköyttä tässa ristikossa edustaa esim. vihjeistä IRANIA, TIETOKANTA ja KUIVAUSKAAPPI tulevat pakkorakotyyppiset sanat.

Tämä oli pitkään aikaan paras HS-ristikko, oli ilo noita mainioita yhdyssanarakennelmia hahmotella.
283. 021.5.2009 klo 15:54
Smak sak. Näinhän se on, että niin monta mieltä, kuin
on miestä. Lähinnä yhdyssanoista oli kyse.
284. apua21.5.2009 klo 17:35
jondalar 12:36,

eikö olekin kumma, että keskustelun elävyys on vähentynyt, kun nimimerkki Bella ei enää näy mukana?

0 15:54,

tarkoitat siis "smack" sak. Ja heti mihmetyttää, miten tuo tulisi suomennettuna monistaa ristikkoon - jos vaaditaan samaa kuin viimeiseltä sukunimeltä, johon kuulemma keskelle oikeasti voisi pistää vaikka kolme (3) T:tä peräjälkeen.
285. Vivian21.5.2009 klo 17:46
Mielestäni hyvä ristikko. Vaikka pitkät yhdyssanat olivat kuinka kökköjä, niiden kehittely oli hauskaa. Minusta nämä ovat todella mukavaa ratkottavaa verrattuna joihinkin käsittämättömiin kirjainjonoihin, joille aina löytyy Kiinan periferiasta selitys. Tämä on viitseliään laatijan tuotos ja arvostan tällaista kokeilevaa asennetta. Tätä pystyi tekemään suurelta osin ilman kuukkelia, mikä on hyvä juttu.

Mukaan mahtui tietenkin kehnojakin vihjeitä; Jukkiksen mainitsemat IRANIA, KUIVAUSKAAPPI ja TIETOKANTA olivat todella vaatimatonta laadintaa ja edustavat juuri niitä sekalaisia kirjainjonoja, joille löytyy kyllä jostakin joku selitys. Ehkä niitä kuitenkin on siedettävä muutama per ristikko. Mutta oli hieno ristikko!
286. 021.5.2009 klo 17:50
apua. Tarkoitin smak sak (ruotsiksi ja tarkoittaa
makuasia)
287. marjuko21.5.2009 klo 18:01
Jukkis,
puolustan nyt 0:n mielipidettä LAADUKKAISTA: kyllähän se, niin kuin sanoit, vastaa asiaa mitä se yrittää kuvata, mutta naisnäkökulmasta katsottuna keskimmäinen sana on harvinainen. Sitä yhdistelmää voisi sanoa KÖKÖKSI.

Sen sijaan IRANIA, TIETOKANTA ja KUIVAUSKAAPPI, olkootkin täytetyyppisiä, johtavat kunnon sanoihin: Iranista löytyy tuo paikka, tuonniminen tietokanta on olemassa ja tuonnimistä kuivauskaappia markkinoi tunnettu kodinkonevalmistaja. MEIDÄN tietokantammehan tässä vain karttuu, eikö niin? Onko se sitten turhaa? ♥
288. 021.5.2009 klo 18:07
apua. Emmerdale vähän sotki.
SMAK SAK (ruotsia) ja suomeksi käännettynä MAKUASIA.
Näin se menee :-)
289. katti21.5.2009 klo 18:33
apua:

Ei varmaan johdu Bellasta, samat tyypithän täällä luuraavat.

Mutta heti tulee kylmää vettä niskaan, jos ei pysy vain ja ainoastaan asiassa, mikä tekee keskustelusta aika kuivakasta.
290. Matahari21.5.2009 klo 19:20
katti,
Tasan samaa mieltä kanssasi keskustelusta. Muistelen vähän kaiholla viime kesäisiä jutusteluja.
Ainahan voi hypätä yli, jos ei kiinnosta. Ehkä kuitenkin aiheita, joita varten on oma säie, voisi välttää.

Jos joku näissä jutuissa joskus häiritsee, on "väärin sammutettu" -tyyppiset kommentit, jos vihje ei ole virheellinen sekä ohjeet mistä ja miten saa puhua ja mistä ei. Ainakin minut se välillä karkoittaa. Tämähän on hauska harrastus, eikä ymmärtääkseni kenellekään elämää suurempi asia.
Uuden Auliksen onnellisessa odotuksessa pitää vielä yö viettää.
291. Vilijonkka21.5.2009 klo 20:14
Olen samaa mieltä kuin Katti ja Matahari. Muistelen että Hemulikin jossakin säikeessä kaipasi aikaempia aikoja. Muistelen että itsekin jokus kerroin esim. mitä kirjaa olin lukemassa. Enää ei tulisi mieleenikään kertoa muuta kuin ristikkoasiaa. Eikä enää sitäkään. - Aika entinen ei ehkä koskaan palaa. Onkohan lause jostakin itkelmästä!
292. katti21.5.2009 klo 20:58
No, voimmehan me palata vanhoihin hyviin aikoihin ja olla välittämättä, jos tulee karttakepistä sormille. Leikkimieli ja suvaitsevaisuus ovat terveen aikuisen merkkejä - miksi pieni hauskuus pitäisi kieltää?
293. Taata21.5.2009 klo 21:04
Älkää välittäkö muutamasta kiusanhengestä, joiden päämääränä on vain aiheuttaa hämminkiä ja pilata yleistä ilmapiiriä säikeessä.
294. marjuko21.5.2009 klo 21:09
Kyllähän tässä jutellessa jokainen panee persoonaansa likoon enemmän tai vähemmän, ei sitä voi välttää. Tämä ei ole koneellista tekstinsyöttöä ilman piirteitä kirjoittajasta. Sille altistutaan vapaaehtoisesti; joskus sitten tulee pyyhkeitä, mutta niin se peli menee. Täytyy vain koettaa sietää oma typeryys ja toisten fiksuus!
295. Ylläpito21.5.2009 klo 21:09
Samaa mieltä edellisten kanssa. Tosin ei kommentoijien tarvitse sinällään olla tahallisia ilmanpilaajia, ovatpahan vain eri mieltä säikeen hengestä. Mielipiteethän sallitaan, ilkeys on ikävää.
296. 021.5.2009 klo 21:09
Ans kattoo, miten Aulis Lehto tervehtii meitä aamulla!
297. Jondalar21.5.2009 klo 21:21
On ahdasmielinen ja itsekäs vaatimus pysyttää kirjoittelu koskettamaan vain ristikkovihjeitä. Siis ei sallita muuta tarinaa kuin vastaus avunpyyntöön, niin että kaikki varmasti saavat ristikkonsa täytetyksi. Kuinka suuren kunnian taidoistaan itsekukin kehtaa ottaa, kun vaikeimmat kohdat on selvitetty muilta kyselemällä, sitä voisi pohtia.
298. -21.5.2009 klo 21:49
0: Ilmainen sanakirja kertoo: "Yhtään käännöstä ei löytynyt sanalle smak sak sanakirjassa ruotsi - suomi." Löytyy kylläkin smaksak = makuasia.
299. 021.5.2009 klo 22:25
:- Smaksak on oikein, mutta ei siihen kuulu c-kirjainta.
300. Jukkis21.5.2009 klo 22:35
Marjuko, en ihan ymmärrä tuota, kun sanot että LAADUKKAITA-vihjeestä tulevan kolmiosaisen yhdyssanan keskimmäinen sana on "naisnäkökulmasta katsottuna harvinainen". Miten ihmeessa sitä voi pitää harvinaisena mistään näkökulmasta? Minun miesnäkökulmastani siinä ei ole mitään harvinaista.
301. Jukkis21.5.2009 klo 22:44
Ai niin, Marjuko, kai olet huomannut, että tuon keskimmäisen sanan kanssa risteävän sanan vihje on LIKI SUOMALAINEN SUKUNIMI? Jos siihen panee suomalaisen sukunimen, niin outo (ja harvinainen) sanahan siihen pystyyn tulee. Ihmettelin sitä aikani itsekin.
302. 021.5.2009 klo 23:24
Jukkis. Tämä ei ollut minulle osoitettu, mutta ymmärrän
Mitä Marjuko tarkoitti. Sillä pehmeällä sanalla on ollut
kauan toinen sana, kuin tässä yhteydessä käytetty.
Se on pidempi sana.
303. Hemuli22.5.2009 klo 07:08
Kun löysin tämän säikeen, PP usein kertoi pitkästikin luontohavainnoistaan, samoin Jondalar. Owliella oli kymmenen puheenvuoron raja, mutta kun hänen teki mieli puhua välillä "asiattomuuksia", hän pani sanottavansa hakasulkeisiin - merkiksi siitä, että kannanotto ei ollut tiukkaa ristikkoasiaa.
Potter ja Pattikas heittivät huulta. Teimme treffejä Mataharin kanssa. Mataharin nimimerkkiä selviteltiin perusteellisesti. Helsinkiläiset uhkailivat tavata toisiaan Hakaniemen torilla tai hallissa. Sukujuhlista oli mainintoja.
Olin ihastuksissani, kun joku muu luki samaa kirjaa kuin minä. Minusta silloin oli kodikasta. Ja vaikka säikeen tunnelma sitten joksikin ajaksi pilaantui, ei syy mielestäni ollut tämmöinen kepeä asian sivusta lörpöttely.
Vaikka en pidäkään liika suorista vihjeistä enkä kenenkään mollaamisesta ainakaan satunnaisnimimerkkiä käyttäen, olisin iloinen, jos täällä taas alkaisivat useammat kukkaset levitellä tuoksujaan.
304. marjuko22.5.2009 klo 10:40
Jukkis,
se keskimmäinen sana on kyllä ihan suomea, harvemmin nähty sen viimeisen sanan yhteydessä. Se siinä vähän hassutti. Ja LIKI suomalainen sukunimi ei tietysti ole suomalainen muuten kuin kirjoitusvirheen kanssa, mutta löysin Google Earthista mm. erään joen, joka kai kelpaa perusteluksi - täytesana, jos mikään! Mutta ei tieto jokeen kaada eikä kaadu.
305. marjuko22.5.2009 klo 11:08
Jukkis,
enpäs huomannut ykkösviestiäsi. Naisnäkökulmalla tarkoitin sitä, että naiset ehkä useammin suorittavat tämäntapaisia materiaalihankintoja ja siinä yhteydessä ovat oppineet käyttämään keskimmäisenä sanana varsinaista kasvin nimeä. Toki nyt haettu sana on kasvin ja siis myös materiaalin synonymi. Mutta sitä käytetään ehkä enemmän muissa yhteyksissä, pyöreän ja pehmeän vastineena tai vaikkapa silloin, kun symbolisesti kuvataan jotakuta, jota on ylihuollettu ja siinä kasvatettu.

Sinun miesnäkökulmasi saa täyden oikeutuksen. Hyvä, että vähän höykytit. Ei ollut tarkoitus viisastella.
306. [marjuko]22.5.2009 klo 11:16
[anteeksi kirjoitusvirhe edellä: synonymi p.o. synonyymi]
307. Umu22.5.2009 klo 11:41
Vihdoinkin valmis, kauan kesti, mutta hauskaa oli. Kökkösanoista huolimatta tällainen päihittää läpikirjoitettavat ristikot. Pitäisiköhän lähettää siitäkin huolimatta, että virheitä saattaa vielä olla.
308. Joskus voittanut22.5.2009 klo 12:15
Mun miälest toi "kökkö" sanana on ihan kökkö.((Nykäsen
mukaan se on kuhilas eli kyäs!
309. Jondalar22.5.2009 klo 12:49
Kökkö kirjoista katsomatta tuntuisi tarkoittavan: kyhäelmä, epäkurantti, huonosti tehty, törkykasa. Kuhilas alias kyäs on hyvä kökkö. Pellolla voisi olla tilapäisruiskökkörivejä mustanaan. Mikä olisi huonolle ristikkosanalle hyvä nimi.
Ehkä TIETOKANTA oli kuhilas, tai ehkä ei.
310. Kielonen22.5.2009 klo 12:51
kökkö1*A
1. adj., ark. typerä, hölmö, yksinkertainen, kömpelö. Ihan kökkö mainos.
2. subst., murt. kasa, keko, möykky, kokkare tms.
311. putko22.5.2009 klo 15:02
EIkö se RUben Stiller saanut potkut yleisradiosta sanottuaan johtoa kökkötraktoreiksi. Siitä jäi luulo minulle, että kökkö tarkoittaa myös lantaa. Se kuhilas (eli auliksen kyäs) oli uusi
PS
Kiitokset "kieloselle". Kakkosmerkitystä käytän itsekin
312. otv-a25.5.2009 klo 23:25
Rapu,
kotona taas ja kun koneen avasin, vihjeesi marvinista 17.5. 17:36 selvitti kaiken! lukea täytyy silti säie loppuun siitä eteenpäin.
313. otv-a26.5.2009 klo 00:12
huh, olipas paljon tarinaa ja sen vierestäkin.
hyvä ristikko, kun näin pitkään kieltä kirvoitti.
314. SMH30.5.2009 klo 10:46
Ehdin lukea edelläolevista kommenteista ja vihjeistä vähän yli puolet, sain muutamia vinkkejä mutta en yhtään valmista pitkää (yhdys)sanaa. Otin ristikon mukaan mökille ja siellä vihdoinkin alkoivat pitkät sanat aueta. Marvinin ja hedelmävodkat tarkistin nyt aamulla kotona googlelta. Täyteen tuli kun en antanut periksi,
Tämä oli vähän liian vaikea ristikko näin kevättöiden aikaan. Tämä sopisi hyvin tuonne sydäntalvelle, jolloin ei ole noita ulkotöitä.
315. auliksen ystävä5.6.2009 klo 20:18
Ristikkoni täyttyi vajaassa puolesssa tunnissa. Helppo oli
316. Juho5.6.2009 klo 20:36
auliksen ystävä, ratkaisuhan tuli jo tänä aamuna, vai?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *