KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKKOLEHTIMARKKINOIDEN MURROS

4791. Ristikkolehtimarkkinoiden murros

Eki4.5.2009 klo 13:44
On kerrottu/väitetty pari asiaa.

Toinen että Rautakirja todennäköisesti lopettaa monen ristikkolehden jakamisen lähitulevaisuudessa.

Toinen että netissä julkaistavat ristikot tappavat ristikkolehtiä jo vuoden sisään.

Jos ensimmäinen tapahtuu, luulisi jäljelle jääville olevan tarjolla lisää markkinoita, siis lisää hyvinvointia ja ikää. Silloin ehkä toinen väite ei toteutuisi, siksikään.

Kuten useampikin täällä on todennut, nettiristikoilla ei pysty tyydyttämään kummoistakaan ristikkonälkää eikä kyse ole samanlaisen tuotteen kuin ristikkolehti tarjoamisesta. Vertaus lehtien nettisivujen irtonumeromyyntiä syövään vaikutukseen ei toimi tässä asiassa. On kyse aivan eri tehtävistä.

Jos tämä sanaristikot.net jotenkin söisi ristikkolehtien myyntiä, se mielestäni kohdistuisi muihin kuin Pelikaaneihin. Se joka täällä ratkoo ristikoita ja tykkää niistä, todennäköisesti hakee lisää samanlaista ja täältäkin voinee päätellä, että tällöin kannattaa hankkia Pelikaaneja. Jos ei tykkää näistä, sitten ei olisi pitänytkään hankkia Pelikaaneja. En usko, että yhdenkään lehden myynti on merkittävästi laskenut näiden sivujen takia (tai IS:n tai IL:n nettiristikon takia).

Mitä muuta ristikkomarkkinoilla on tapahtunut tai tapahtumassa? Mielestäni tässä asiassa on turha ryhtyä kinaamaan mistään, kunhan kuunnellaan toinen toisiamme ja tarvittaessa vastaillaan maltillisesti.
2. jpq4.5.2009 klo 13:59
Minä vaikka tietokoneita tykkään laadinassa käyttää niin ratkonnassa luulen että olen perinteisen kannalla vaikka en juuri ratko en ehdi...
Ja jostain syystä kun kävin tässä kerran divarissa ja katselin niiden nettisivultakin ei yhtään Pelikaania,mielestäni ei yhtään kyllä Kirppuristikkon tuotosta ja oli vain yksi Seuran ristikot lehti.
ps. tämäkin tarkoittanee jotain.
3. jpq4.5.2009 klo 14:00
ja samaa mieltä ei kinata. Olemme kaikki aikuisia ja näemmä ehkä eri asioita.
4. Eki4.5.2009 klo 15:02
Rautakirjan myymättä jääneet lehdet viedään silputtaviksi. Niiden ei siis pitäisi päätyä divareihin. Useimpia lehtiä ei divareihin myydä muutenkaan, koska divarit jos mitkä syövät sillä tavalla irtonumeromyyntiä.
5. ratkoJA4.5.2009 klo 16:09
Itse olen ainakin löytänyt melkeinpä kasoittain vanhoja Pelikaaneja divarista. Tavallaanhan se syö myyntiä, jos ratkottava kelpaa tuoreudesta riippumatta, tosin uunituoreessa, palauttamiskelpoiset palkintotehtävät sisältävässä Pelikaanissa on oma viehätyksensä.

Lehtihän menettää periaatteessa arvoaan palkintoajan umpeuduttua. Halvat vanhat Pelikaanit voisi melkeinpä rinnastaa siihen, että Pelikaaneja julkaistaisiin uudelleen, tuskinpa niistä silloinkaan pyydettäisiin täyttä myyntihintaa.

Lehtien silppuaminen on aika turhaa. Niitähän voisi ehkä varastoida ja myydä myöhemmin tai myydä edelleen divareihin, jolloin divarit eivät pahemmin söisi voittoa? En tietenkään tiedä rajoittaako Rautakirja moisten järjestelyjen tekemistä.
6. Maikki4.5.2009 klo 16:09
Takavuosina antikvariaateista sai ainakin Sylvin ja Matin helppoja, sekä Iisakkeja. Nykyään niitä ei enää tarjota niin innokkaasti kuin ennen, mutta joitakin sitkeitä kauppiaita löytyy vieläkin. Korostan vielä sitä, että palautusaika oli jo mennyt ohitse. Ei syönyt irtonumeromyyntiä, vaan kenties toi uusia harrastajia alalle.
7. Eki4.5.2009 klo 16:23
Löysin joskus 70-luvun hesalaisesta divarista Iisakkeja ja se oli Iisakille järkytys. Joissain oli vuoto, koska hän itse ei ollut lehtiä sinne myynyt. Näin on myös, jos Pelikaaneja löytyy. Olen minäkin niitä joskus nähnyt satunnaisia määriä.

Kun ristikkolehtien palautusprosentti on kymmenen luokkaa, yhdeksän kymmenestä ei välttämättä piittaa palkinnoista. Osa ehkä ostaessaan ajattelee lähettävänsä, mutta se lopulta jää.

Jos lehtiä ei todistetusti silputtaisi, siitä voisi aiheutua monia ongelmia ja palautuksista suuria kustannuksia. Mutta enpä tuosta systeemistä halua tätä enempää sanoa.
8. Henry4.5.2009 klo 16:38
RatkoJalle. Kustantaja voi lunastaa palautuvat lehdet Rautakirjan lähettämöstä, mutta hinta on nykyisin niin kova että lunastaminen ei kannata.
9. kp4.5.2009 klo 17:50
jos lehdet viedään silputtavaksi miksi näen niitä kasottain divareissa?
10. ratkoJA4.5.2009 klo 18:03
Ahaa, nyt ymmärrän sen kannattamattomuuden.

kp: Divarissa oli parin vuoden takaisia Pelikaaneja. Ne ovat varmaankin kertyneet sinne vähitellen yksityishenkilöiltä, jotka jostain syystä jättivät ostamansa lehden täyttämättä. Ei niitä siellä mitenkään massoittain vaikkapa yhtä tiettyä lehteä ollut, vaan paljon lehtiä sieltä täältä.
11. Antti Skyttä4.5.2009 klo 18:38
Nykyisin ovat varsin suosittuja televisiosarjojen tuotantokausien uudelleenjulkaisut DVD -bokseina. Miltäs tuntuisi Pelikaanien kohdalla vastaava?

"Nyt yksissä kansissa Punaisen Pelikaanin koko ensimmäinen ja toinen tuotantokausi!!!"
12. ratkoJA4.5.2009 klo 18:41
Ihan hyvältä mainoslauseelta tuo kuulostaisi. :D

(Itseäni kiinnostaisi tosin enemmän visaisten tai laatijakohtainen kokoelma!)
13. Eki4.5.2009 klo 18:43
Siis ratkoJAlle: "Nyt yksissä kansissa Punaisen Pelikaanin ensimmäisen ja toisen tuotantokauden parhaat!!!"
14. jpq4.5.2009 klo 18:54
ratkoJA: sairasta tuo silppuaminen näinä aikoina kun puhutaan luonnon suojelusta. ps. vanhoja lehtiähän nämä ovat mitä katselin.
ps. hyvä tietää jos noita näkyy isommin mutta minä vain hyödyn jos tuonne eksyy vanhoja kryptolehtiä. Ihan oppimateriaaliksi tietysti.
15. jpq4.5.2009 klo 18:55
näissä on vieläpä paljon samaa numeroa näissä mitä olen nähnyt.
16. JTL4.5.2009 klo 19:26
Aku Ankka-tyyliset yhden laatijan kokoelmat kiinnostaisivat kovasti! Olisipa hienoa saada kätösiinsä The Best of T.Pitkälä tai Viitamäen Visaisimmat tms.
17. kp4.5.2009 klo 19:43
ehei ihan uusia maalattuja vain. siis merkattu punaisella maalilla.
18. kp4.5.2009 klo 19:45
edellinen on tarkoittu kommentiksi tähän
Lähettäjä: ratkoJA klo 18:03
19. Eki4.5.2009 klo 19:51
Divarista löytyvät lehdet ovat äärimmäisen harvoin täyttämättä jääneitä itse ostettuja. Kyllä ne tulevat jotakin toista kautta isompina erinä.
20. ratkoJA4.5.2009 klo 22:35
No joo, onhan sekin tietenkin mahdollista. Mutta minkähänlainen taho sitten moisen takana voisi olla? Niin no ei Rautakirjan valvova katse varmaan kaikkialle ylety.

kp:n kommentin merkitys meni minulta ihan ohi.
21. jpq5.5.2009 klo 00:17
JTL: ja Erkin erikoiset. ps. tämä vois oikeasti kiinnostaa noh
en ole tutustunut laatijoiden tuotantoon kamalasti.
Eki: niin aivan varmasti tulee noita niin isoja eriä ja smaaa numeroa.
ratkoJA: totta puhuen en syytä kyllä ketään monesti ns luotto tahokin voi vuottaa sen jälkeen kun saavuttaa luottamuksen.
ps. oikeasti harmillista se hävitys koska monelle meistä kelpaa vanhatkin ja joskus jopa paremmin.
22. Henry5.5.2009 klo 01:47
Viimeisten parinkymmenen vuoden aikana on löytynyt ainakin kaksi tapausta, joissa Rautakirjan lähettämön työntekijät ovat jääneet kinni varastelusta. Tietysti heidän työsuhteensa on päättynyt.
23. Eki5.5.2009 klo 02:51
Alla olevat viestit kuuluvat enemmän tähän säikeeseen. Lisäisin vielä, että esim. pelkästään IS:n maanantailiitteessä saa hintaan 1,20 kuusi sivua huolella tehtyä ratkottavaa ja vielä päälle mahdollisuuden voittaa 1500 euron palkinnot. Täältä nettisivulta saa 6-7 pienehköä ristikkoa viikossa ja monelle netinkäytön hinta niiden yhteydessä on helpostikin tuo 1,20 viikossa ja voi voittaa lähinnä STTK:n muistolahjan.

Lähettäjä: Henry 5.5.2009 klo 02:00

Olen ollut yrittäjä lähes neljän vuosikymmenen ajan. Tiedän aika paljon siitä miten markkinat toimivat. Ilmaistarjonta tappaa kaupallisen myynnin.

Lähettäjä: Eki 5.5.2009 klo 02:19

Valtaosa tämän sivuston ristikoista julkaistaan ilmaisjakelulehti Metrossa. Sen saa napattua sadoista myyntipisteistä ympäri pääkaupunkiseutua ilmaiseksi eli sen saa helposti muutenkin kuin netistä. Ristikon koko on 10x18 ruutua eli alle puolikas sivua. Se on helppo välipala, joka saa janoamaan lisää, itsekkäästi ajatellen samanlaista eli Pelikaani-ristikoita. Uskon siis, että se pieni hävikki, jonka se ehkä aiheuttaa kilpailijoilleni, tulee plussana itselle.

Ristikkolehtien pahin kilpailija ovat aikakauslehtien ristikot. Moni ostaa mieluummin sellaisia. Kun näissä lehdissä on usein paksuja liitteitäkin, ne syövät vielä lisää ristikkolehtien myyntiä. Sieltä sitä syytä löytyy, jos ristikkolehdet eivät myy.
24. PP5.5.2009 klo 07:39
Wikipedia kertoo Metron Suomen levikistä:

Metro ilmestyy Suomessa 14 kaupungissa:

Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Hämeenlinna, Järvenpää, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi. Lahti, Mäntsälä, Riihimäki.
Tampere, Turku, Vantaa. - Suunnitteilla: Oulu.

Tuon mukaan alueeseen kuuluu myös Tampere, Turku ja Oulu (in spe), joiden en ainakaan suosiolla katso kuuluvan pääkaupunkiseutuun.
25. Ritu5.5.2009 klo 07:51
Vähän aiheen ulkopuolelta. Minulle tehtiin viimeksi eilen mielenkiintoinen kysymys ristikoihin liittyen. Meillä on kahvilassa joka päivä iltapäivälehdet luettavana. Asiakas tiedusteli, että voisiko ostaa luettujen iltapäivälehtinen ristikot minulta 0.50 eurolla viikossa. Jouduin kieltäytymään, koska tuollaista oikeuttahan minulla ei ole.
26. Eki5.5.2009 klo 09:45
En ole ilmeisesti vielä tottunut siihen, että nuo ristikot ovat Metrossa eivätkä Uutislehti 100:ssa, joka sulautui Metroon. Metrohan ilmestyy myös maailmalla, joissakin metropoleissa.
27. kp5.5.2009 klo 10:05
metrohan on jokaisessa suurkaupungissa. on maanalainen.
28. -5.5.2009 klo 11:27
kp on jokaisessa säikeessä. on riesa.
29. Henry5.5.2009 klo 11:52
En tunne semmoista lainkohtaa, joka estäisi ketään myymästä ostamansa lehden sivuja, jos joku haluaa niistä maksaa.
30. välihuom5.5.2009 klo 11:53
Metro-lehdestä vielä: sen jakelu on päättynyt Turussa ja Tampereella tämän vuoden maaliskuussa.
31. Eki5.5.2009 klo 11:57
Näin katselin tuolta Metrolive-sivuilta. Lahdessa näkyy vielä olevan jaossa.
32. Ritu6.5.2009 klo 17:51
Henry: Juu, tokihan sitä oman lehtensä voi antaa tai myydä kelle vaan. Tässä tapauksessa lehdet ovat kuitenkin erään kauppaketjun omaisuutta, eivät minun.
Minullekin kyllä sopisi se, että joku ostaisi lehden normaalihinnalla ja myisi minulle ristikot 50 sentillä. Siinä säästäisi mojovan summan vuodessa. Tehdäänkö diili? :D
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *