KESKUSTELUT > RISTIKOT > PASSELI PELIKAANI

4790. Passeli Pelikaani

Eki3.5.2009 klo 23:02
Uuden lehden nimi on nyt julkistettu. Etusivulle ilmestyi juuri artikkeli Passelista Pelikaanista. Ensimmäinen numero ilmestyy 15.5.
2. ratkoJA3.5.2009 klo 23:30
Haa, tämä oli vähän odotettavissa. (Tosin mielessäni siinti hieman vaikeampi "Keskis-Pelikaani".) Ihan kelpo idea, jonka voisi luulla myyvän, tosin itselleni se ei ole suunnattu.

Nyt kun Pelikaanitarjonta kallistuu yhä enemmän helpohkon puolelle, olisiko kenties oikea aika korvata Punaisen helpohko alkupää keskiksillä, ja näin tasapainottaa kaikkien Pelikaanien tehtävien vaikeusastejakaumaa? :)
3. Eki3.5.2009 klo 23:35
Joo, pohditaan tuota. Onhan siinä riskinsä, jos lehteä muutetaan.
4. Hemuli3.5.2009 klo 23:54
Hiukan keljuttaa, kun ne viimeiset visaiset ja aina vain visaisemmat kai siirtyvät unholaan? Niitten tähden minäkin olen peräti tilannut lehteä - vaikka joittenkin visaisten kanssa on tuskailua riittänyt vaikka muillekin jakaa.

No, maailma on täynnä tärkeämpiäkin asioita.

ratkoJAn ehdotus on hyvä. Mahtaisiko kukaan luopua Punaisesta, jos se hieman vaikeutuisi? Tuskinpa.

Onnea Passelille!
5. Henry4.5.2009 klo 01:29
Joo, toivotetaan onnea. Mutta varsinkin nyt taantumaan aikana ihmiset pyrkivät säästämään pennosiaan. Jos netistä löytyy valtavasti samantasoisia ilmaisristikoita, ennuste ei ole hyvä.
6. ö4.5.2009 klo 13:13
Paljonkohan nettiristikoita mahdetaan ratkoa? Ainakin minulla ne ovat jääneet lähes kokonaan syrjään.

Passeli Pelikaani on hyvä nimi. Se herättää myönteisiä mielikuvia.

Tiedän kuinka vaikeaa tuotteille ja yrityksille on keksiä nimiä. Nytkin pitäisi keksiä eräälle kalatuotesarjalle nimi eikä yhtään säteile. Ehkä PASSELI KALA tai SOPEVA SIIKA.
7. Rafflesia4.5.2009 klo 14:03
No voihan! Muutaman vuoden näillä palstoilla hiljaiseloa viettäneenä täytyy todeta, että tässä on nyt aihe, jolla minutkin sai hereille. Punainen Pelikaani on suosikki, mutta Paksun tilaajana olen myös ollut monta vuotta. Alkupään helpot ovat olleet pakkopullaa, kuten Punaisessakin, mutta nyt siis koko uusi lehti täynnä sitä samaa? Huoh. Ei taida meikäläisen tilaus jatkua enää tämän kauden jälkeen – jos siis Passeli tulee Paksun tilaajille jatkossakin, tästä en ole nähnyt mainintaa missään. Reilusti toivotan kuitenkin onnea uudelle lehdelle uusien ristikkofanien kalastelussa! Itse taidan vihdoinkin alkaa kokeilemaan niitä kuuluisia koviksia…

Kannatan ratkoJAn mielipidettä, Punaisen helppojen korvaaminen keskitasolla olisi hyvä ajatus!
Juu, ja en siis ole kilpailevan enkä minkään muunkaan firman edustaja vaan ihan valtion palveluksessa. =)
8. jpq4.5.2009 klo 14:05
henry: ja mistä niitä löytyy? ja minä tiedän "iso kasa" ihmisiä jotka eivät nettiä edes käytä ainakaan ristikoiden takia.
ja vanhoista ristikkoarkiston tehtävistä ei saa palkintoja edes.
9. jpq4.5.2009 klo 14:19
ja jaaha syntymäpäiväni osuu samaan kun passelin pelikaaninkin.
10. Eki4.5.2009 klo 14:54
Eka Passeli menee Paksun tilaajille. Tilauksen saa luonnollisesti keskeyttää, mutta siitä kustantaja tiedottaa tarkemmin.
11. Haloo4.5.2009 klo 15:01
Kuullostaa ihan passelilta paketilta (nimeä ja hintaa myöden), mutta ensin pitää nähdä tietenkin tuotos.

Lehti oli muutos siihen paksun ristikkospesiaalin suuntaan, jota itse kaipailinkin. Kumminkin Paksun vaikenevia sivuja tulee ikävä, kai? (... pitää olla ottamatta liian ehdotonta kantaa ennen lehden näkemistä... Muuten jää mielikuvien orjaksi)
12. tonimikael4.5.2009 klo 15:15
Niin. Muuten lehti pysyi kait ennallaan. Vaikenevat vain vaikenivat. ;)

Onnea ja menestystä uudelle lehdelle!
13. Eki4.5.2009 klo 15:46
Kyllä muutos oli tosiaan ristikkospesiaalin suuntaan, mutta lopussa on 4 ei-kuvaristikkoa 2 sivulla ja tavuristikoita on vain yksi eikä aukeamia lainkaan, ainakaan tällä kertaa. Sisäsivut eli 16 sivua on tosi täyttä tavaraa laidasta laitaan.
14. kp4.5.2009 klo 16:55
nyt se sekoittuu tuotteeseen Passeli, joka on firmoille suunnattu taulukkolaskenta ohjelma :) mutta haitanneeko mittää
15. Jukkis4.5.2009 klo 17:36
Onkin odotettavissa yhteydenottoja yrityksiltä Pelikaanien kustantajan suuntaan: "Nämä Passelin uuden version taulukkolaskentapohjat ei kyllä oikein sovellu meidän firman tarpeisiin. On ne kyllä nätimpiä kun edellisessä versiossa, kuvat on kivoja. Mutta tarkempia käyttöohjeita kaipaisimme."
16. Eki4.5.2009 klo 18:42
Muut Passeli-tuotteet pohdittiin heti, kun lehden nimi tuli esille keskusteluun. Todettiin, että eivät haittaa. Tämä Passeli-nimi on otettu vastaan uskomattoman positiivisesti. Toivottavasti se näkyy myynnissä eli että se on myös oikeasti kaupallisesti hyvä nimi, ei vain kuvitelmissa.
17. jpq4.5.2009 klo 18:55
kp: se toinen (eli se ohjelma) vaihtakoon nimensä epäsopiva nimelle.:)
18. Henry5.5.2009 klo 02:00
Olen ollut yrittäjä lähes neljän vuosikymmenen ajan. Tiedän aika paljon siitä miten markkinat toimivat. Ilmaistarjonta tappaa kaupallisen myynnin.
19. Eki5.5.2009 klo 02:19
Valtaosa tämän sivuston ristikoista julkaistaan ilmaisjakelulehti Metrossa. Sen saa napattua sadoista myyntipisteistä ympäri pääkaupunkiseutua ilmaiseksi eli sen saa helposti muutenkin muin netistä. Ristikon koko on 10x18 ruutua eli alle puolikas sivua. Se on helppo välipala, joka saa janoamaan lisää, itsekkäästi ajatellen samanlaista eli Pelikaani-ristikoita. Uskon siis, että se pieni hävikki, jonka se ehkä aiheuttaa kilpailijoilleni, tulee plussana itselle.

Ristikkolehtien pahin kilpailija ovat aikakauslehtien ristikot. Moni ostaa mieluummin sellaisia. Kun näissä lehdissä on usein paksuja liitteitäkin, ne syövät vielä lisää ristikkolehtien myyntiä. Sieltä sitä syytä löytyy, jos ristikkolehdet eivät myy.
20. Eki5.5.2009 klo 02:52
Siirsin pari vikaa kommenttia säikeeseen 4791, jonne ne mielestäni kuuluvat.
21. ö5.5.2009 klo 09:22
Eki on varmaan oikeassa. Tuskin ristikkojen kysyntä kokonaisuudessaan on laskussa?
22. ö5.5.2009 klo 09:25
Vielä kerran tulee aika, jolloin näemme Pelikaanissakin sudokun?
23. Eki5.5.2009 klo 09:42
Krypto Pelikaanissa oli kerran liite. Se oli kustantajan hankkima ja taittama ja ilmestyi lehden väliin niin, että näin sen vasta painosta tultua. Piti olla takuuvarmaa kamaa. Joku oli kehitellyt oman sudokugeneraattorin. Ohjelmassa oli kuitenkin joku ihan pieni vika, jonka takia kaikki sudokut eivät olleet yksiselitteisiä. Nyt ohjelma lienee korjattu mutta toistaiseksi Pelikaaneissa ei muita sudokuja ole ollut.
24. ö5.5.2009 klo 12:31
Enpä minä oikeastaan sudokuja pelikaaneihin kaipaa.

Arvostan enemmän monipuolista sanaristikkotarjontaa.
25. jpq6.5.2009 klo 01:38
Henry: sanotaan ilmais tarjonta syö jos tarjolla vastaavaa
tai parempaa. mutta koska netissä ei ole kun tiettyjä ilmaiseksi
ja niistä ei saa kait yleensä palkintoja niin en näe ongelmaa. Sama juttu valokuvissa,ja kirjasinlajeissa ei ne kovin hyviä yleensä ilmaisena ole tai mikään mukaan. jotkut ohjelmat on ok.
Eki: pois pelikaaneista konelaaditut... eli en pidä ajatuksesta. Tosin en välitä sudokuista enkä muutenkaan juuri nykyisin ehdi ratkoa niin minun komenttiin voi ohittaa kynäh suhdauksella.
26. jpq6.5.2009 klo 02:28
konelaaditut siis ne jotka kokonaan koneen käsialaa.
27. ratkoJA6.5.2009 klo 16:26
Ei kai sellaisia Pelikaaneissa harrastetakaan. Puhuitte liitteen sudokuista?
28. Jukkis6.5.2009 klo 16:57
Jos sudokuja lehteen laitetaan, niin toivottavasti koneella tehtyjä, eli jollain netin generaattorilla suollettuja. Älytöntähän tuollaisten laatimisesta olisi jollekin maksaa, mieluummin annetaan sekin raha laadukkaiden ristikkojen laatijoille.
29. Matti6.5.2009 klo 17:59
Periaatteessa olen Jukkiksen kanssa sudokujen laadinnasta samaa mieltä. Mutta jotain herkkää on kyllä ++juhin Pirkka-lehteen laatimissa sudokuissa, kun niissä numeroruudut muodostavat kivan symmetrisen kuvion. Niitä on hauska katsella, vaikka ei ratkokaan.
30. Jukkis6.5.2009 klo 18:11
No jos haluaa katsella kivoja kuviota, symmetrisiä taikka ei, niin kyllä esim. fraktaalit on jonkin verran kivemman näköisiä kuin muutama 9 kertaa 9 -ruudukkoon lätkäisty numero.
31. Matti6.5.2009 klo 22:46
Mitähän tuohonkin nyt sanoisi. Kenelle tämän joutuu selittämään, sille tätä on turha selittää.
32. Pete7.5.2009 klo 19:05
Kyllä ainakin itse ratkaisen Metrosta ++juhin sudokun aina kun lehti käsiin sattuu, sen sijaan Ekin ristikkoon en viitsi edes koskea. Vaikka symmetrisyys tai kiva kuvio antaakin lisäarvoa, niin pääpaino on kuitenkin se, että käsinlaadituissa sudokuissa ratkaisupolkukin on järkevä. Konelaadutuissa näkee, että helpoissa saatetaan antaa puolet numeroista valmiina ja vaikeissa on yksi (yli)vaikea vaihe muuten helpossa tehtävässä. Sama kuin aukion yksipalloisessa ristikossa yksi kulma vihjeytetään koviksen tasoiseksi.

Myös Metron sudokusta vastausruudut saa täyteen yleensä vasta kun sudoku on muutenkin ratkennut, joskus IS:n konelaadittua täyttäyssä pystyi vastausrivin täyttämään lähes suoraan muuta tehtävää edes täyttämättä.
33. kp9.5.2009 klo 15:08
kaikista kivoin symmetrinen kuvio sudokussa on se, ettei sudokossa ole numeroita.
34. Matti9.5.2009 klo 16:06
Olkaamme valaistut.
35. Eki11.5.2009 klo 19:13
Saimme lämpimäiset tänään. Loppuviikosta pitäisi olla lehtipisteissä.
36. Pena11.5.2009 klo 19:28
No miltäs näyttää uunituore?
37. Eki11.5.2009 klo 19:46
Ei se vielä pahalta näytä. Itse on sille sokea. Vähän piti ahtaa tavaraa ekalle aukeamalle. parin numeron jälkeen on väljempää.
38. HT13.5.2009 klo 11:43
Paksu Pelikaani kummittelee vielä tänään tulleen Taloustaito-lehden Toukokrypton palkintovaihtoehtona.
39. Eki13.5.2009 klo 12:19
Totta, sinne jäänyt ilmoittamatta.
40. Henry14.5.2009 klo 01:19
Tuntuu hyvältä idealta, että sivumäärää on supistettu ja hinta on alle kahden euron.
41. jpq14.5.2009 klo 01:40
Henry: millä tavoin.
Eki: ja sitä paitsi olet jäävikin minusta siltä osin mitä olet ulkoasun ja/tai laadinnan tehnyt. Paitsi jos kyse painon osuuden onnistumisesta...
42. Henry15.5.2009 klo 02:06
En ymmärrä jpq:n kysymystä. Kun Paksu Pelikaani ei kaupallisesti toiminut, pitää kokeilla jotain jotain uutta. Ja nyt kokeillaan.
43. eeva15.5.2009 klo 12:14
nyt se tuli postin mukana,passeli. luvattiin meille paksun tilaajille jotain infoo,en oo saanu. toihan on halvempi, eli miten jo maksetun tilaushinnan käy?entä jos en tykkääkkää tästä uudesta?
44. Eki15.5.2009 klo 12:31
Kustantaja on luvannut tiedottaa, en nyt sitten tiedä, millä tavalla ja koska. Otan selvää.

Lehtiä saa tietysti enemmän, koska uusi on ohuempi ja halvempi. Jos ei tykkää, sitten tilauksen saa keskeyttää.
45. kp15.5.2009 klo 13:11
tuleekohan tuosta vielä ongelma?
46. Eki15.5.2009 klo 13:16
Ei ole ensimmäinen kerta, kun lehti on vaihtanut nimeä, tyyliä, kokoa tai ilmestymisaikataulua. Tiedän yhden kustantajan, joka on viime vuosina tehnyt sitä enemmän kuin ahkerasti.
47. Tuulia17.5.2009 klo 18:24
Voihan Passeli !! Arvontaan riittää kuusikirjaiminen vastaussana. Aita ei ole nyt edes matalalla, vaan se on suorastaan kaivettu maahan...
48. Kasperi17.5.2009 klo 18:50
Yhtään ristikoa en ole vielä täyttänyt uudesta Passelista, mutta pelkäänpä että liian helppoja ovat meikäläiselle.
Olen erittäin pahoillani, mutta minusta tuntuu, että peruutan tilaukseni...
Ei kai ole pienintäkään mahdollisuutta, että Punaisen kohtalokin on vaakalaudalla?

Olen muuten eri mieltä noista sivujen reunavärityksistä, minä pidän värillisistä versioista... Pelikaanit ovat ehkäpä olleet 'ylellisemmän' näköisiä, oikean lehden näköisiä.. Kun reunaväritys viedään, lehti näyttää nipulta niitattuja A4-kopioita.
Mutta jos se lehden säilymisen pelastaa, niin painakaa vaikka uusiopaperille ilman värejä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *