KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > RISTIKKOKLISEE-KETJUN LOPETUS

4765. Ristikkoklisee-ketjun lopetus

Miimu19.4.2009 klo 10:40
Tänne voi purkaa tuntojaan Ristikkokliseestä ja sen lopetuksesta (ja mahdollisesta jatkumisesta).

Ärsyttäviä-pieniä-asioita ketjussa käsittääkseni kerrotaan pienistä ärsyttävistä asioista. Näyttää, että Ristikkokliseestä esitetyt mielipiteet eivät ole monellekaan PIENIÄ, joten jatketaan täällä.

Tässä pohjustusta keskustelulle:
2. Miimu19.4.2009 klo 10:41
Lähettäjä: Miimu 18.4.2009 klo 17:04

Ärsyttää, kun huomaa, ettei ole muuta tekemistä kuin lukea tätä sivustoa.. ;-(

Seki ärsyttää, kun jotaki tänne kirjottaa niin sitten sitä lainataan Ristikkokliseessä.. . Kohta ilkeä mitään tänne laittaa! :-(

Lähettäjä: Marco Poloinen 18.4.2009 klo 17:19

Tämmöistä se on, nykyajan tiedonvälitys. Miloinkahan ollaan Iltiksen etusivulla? Toisaalta, aika tasaisestihan tuo kliseehomma jakautuu itsekunkin sepustuksiin. Joten eikö lie parasta ottaa huumorilla (ja välillä sotkea mukana). Itse pidän kliseeketjua vähän niinkuin AKK:n halpisversiona... ;-)

Lähettäjä: Miimu 18.4.2009 klo 17:26

Olen täysin samaa mieltä MM:n kanssa.

Ristikot/Anteeksipyyntö:

Lähettäjä: MM 7.4.2009 klo 22:52

Jaha, siis älyn säilän säihkettä on se, että papukaijaparvi toistaa kilpaa otteita muiden kirjoituksista?

Lähettäjä: Marco Poloinen 18.4.2009 klo 17:47

Ei se nyt ihan älykkyyden huippua minustakaan edusta, mutta tuottaa joskus tuurillaan tahatonta komiikkaa, kun sattuu löytymään peräkkäin toisiinsa passaavat tekstit. Tahallaanhan siinä ei ole tarkoitus ketään pilkata, kunhan pelleillään.

Lähettäjä: Miimu 18.4.2009 klo 17:58

Ai ei vai? Mukavahan se olisi noin ajatella....

Ristikkokliseessä on se vaara, ettei osa sivulla kävijöistä uskalla minkäänlaista kommenttia tänne laittaa, kun pelkää että sitä irvitään Ristikkokliseessä. Vakiporukka varmaan jo karaistunut, mutta uudet kirjoittajat tuollainen säie kyllä karkottaa tai ainakin nostaa entisestään kynnystä kommentoida. Mutta jos täällä oikeasti halutaan vaan pitää keskinäistä kivaa, niin mikäpä se siinä...
3. Miimu19.4.2009 klo 10:42
Lähettäjä: Hemuli 18.4.2009 klo 19:23

Ärsyttää, että sama henkilö, joka taannoin ehdotti koko sivujen sulkemista nyt ilmeisesti (?) aiheutti kliseeketjun loppumisen.

Lähettäjä: PP 18.4.2009 klo 19:37

Ärsyttää ihmisten huumorintajuttomuus ja heikko itsetunto.
Ärsyttää kliseeketjun lopettaminen. Ärsyttää se, että minua ärsyttää!! Älkää ihmeessä lukeko kliseeketjua, jos se kerran ärsyttää, lukekaa vaikka kp:n monologia, se ei varmastikaan ärsytä ketään!

Lähettäjä: iso S 18.4.2009 klo 19:38

Ärsyttää että joillakin kirjoittajilla on ilmeisenä tavoitteena ärsyttää ja joillakin lukijoilla ihmeellinen kyky ärsyyntyä silloinkin kun kirjoittajan ei ole ollut tarkoitus ärsyttää.

Erityisesti ärsyttää kun heitellään hämäräperäisiä väitteitä ilman todisteita ja osoitetta (kuten minä äsken) ja sitten väärät ihmiset luulevat olevansa oikeasti maalitauluna ja ärsyyntyvät ja oikeat ihmiset eivät edes tajua että heistä on kyse.

Erittäin erityisesti ärsyttää kun mennään henkilökohtaisuuksiin ja heitellään tosia tai vääriä väitteitä ihmisistä. Sietämättömän erityisesti silloin kun itse sattuu tietämään tai luulemaan että ne "totuudet" ovat liian vilkkaan mielikuvituksen tuotetta.

Ärsyttää kun jotkut kirjoittavat tänne kun luulevat että heillä on asiaa ja jotkut kirjoittavat vaikka tietävät ettei ole. Sitten se vasta ärsyttääkin jos joku kirjoittaa ihan oikeaa asiaa ja olisin voinut tehdä sen itse jos vain olisi tullut mieleen. Mutta kun ei tule edes puoleen.

Ärsyttää kun ärsyttää.
4. Miimu19.4.2009 klo 10:43
Lähettäjä: Miimu 18.4.2009 klo 19:41

Ärsyttää, kun ovat niin tosikoita, etteivät tajua... RA pelleilee, jatkakaa vaan.

Lähettäjä: Miimu 18.4.2009 klo 19:49

Ärsyttää, kun taisin tulkita väärin RA:n Ristikkokliseen lopetuksen...

Ärsyttää sekin, että kaikkia ärsyttää. Varon jatkossa esittämästä minkäänlaista mielipidettä mistään. Olen vissiin niin ärsyttävä...

Lähettäjä: turutar 18.4.2009 klo 20:16

Miksi tuhlata aikaansa ja energiaansa jostain ärsyyntymiseen, kun siitä on harvoin hyötyä? Parempi käyttää ne miettimällä omia puutteellisuuksiaan, tai, mikä vielä suositeltavampaa, positiivisista asioista nauttimiseen.

Ristikkoklisee-säikeestä löytynee saman verran älyn säilän säihkettä kuin muistakin säikeistä, ja varmaan joitakuita ärsyttääkin juuri omien vähemmän hiottujen lausahdusten ikuistuminen sinne. Mutta koska sitaattien alkuperää ei ole mainittu, niin väliäkö sillä? Tuskinpa kukaan kliseitä lukeva alkaa etsiä alkuperäistä.

Lähettäjä: Miimu 18.4.2009 klo 20:27

Ärsyttää kun tämä on Ärsyttäviä-pieniä-asioita - ketju, eikä sitten saisikaan mikään ärsyttää...

"Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa" - vanha viisaus.
5. Miimu19.4.2009 klo 10:44
Lähettäjä: RA 18.4.2009 klo 20:38

Ei ärsytä mikään. Muutama sana Ristikkoklisee-säikeestä ja sen lopetuksen taustasta:

Ihan hyväntahtoiseksi, pilke silmässä kootuksi kokoelmaksi erilaisia lausahduksia tarkoitin tuon Ristikkosäikeen. Itseironiaksikin. Idea syntyi kuunnellessa itsenäisyyspäiväjuhlinnan lomassa tehtyjä haastatteluja.

Minusta säikeen ydin ja huumori oli juuri siinä, ettei lainauksen laittaja kertonut, laittoiko pätkän siksi, että se oli niin osuvasti sanottu vai siksi, että se oli hänen mielestään jotenkin hölmösti sanottu. Molempiahan peräänkuulutettiin. Lausahdusten arvottaminen fiksuihin/tyhmiin jäi lukijalle. Jos nyt sellaista halusi harrastaa. Jossain vaiheessa kuvittelin jopa, että lainatuksi tuloa hinguttaisiin. Heh.

Koska hyväntahtoiseksi sanailoitteluksi tarkoitettu idea on aiheuttanut paljon pahaa mieltä ja on ollut jopa estämässä muihin säikeisiin kirjoittamista, idea on kääntynyt itseään vastaan. Loppu.
6. Miimu19.4.2009 klo 10:45
Lähettäjä: PP 19.4.2009 klo 09:30

Eipä haihtunut ärsytys yhden yön aikana. Olen joka aamu lukenut edellisillan säikeiden sanomaa ihan toisella tavalla kuin tänä aamuna. Tänä aamuna siitä puuttui mauste. Ei enää voinut lukea etsien jotakin mukavaa siteerattavaa. Oli paljon tylsempää.

Kliseeketju toi yhdelle pahan mielen ja kymmenille muille, siteeratuille ja siteeraajille, hyvän ja iloisen mielen. Siksi en ymmärrä RA:n sanomaa " paljon pahaa mieltä ja on ollut jopa estämässä muihin säikeisiin kirjoittamista". Koskeeko tämä vain yhtä kommentoijaa vai onko ollut joitakuita muitakin?

Useimmiten en edes katsonut, kenen teksti oli kyseessä. Oli vain niin mukavasti sanottu tai sopi muuten jonon jatkoksi. Mollata en ole halunnut ketään enkä sitäpaitsi olisi voinutkaan, nehän olivat sitaatteja toisten lausumista. Vilpittömällä mielellä leikimme ja haluaisimme edelleenkin leikkiä.

Ideahan on mitä mainioin eikä pieni pääparkani pysty ymmärtämään tuollaista pikkusieluisuutta. Ei vaan kerta kaikkiaan pysty. Ei kaiken tarvitse aina olla niin perin juurin asiallista ja hiottua tosikkotekstiä. Niille, jotka sellaisesta pitää, ehdotan luettavaksi vaikka lakitekstin kapulakieltä ajanvietteekseen.

Miksi yleensä sellainen, jolle ei kelpaa säikeistön sisältö, itse kirjoittelee täällä?
7. Miimu19.4.2009 klo 10:46
Lähettäjä: Miimu 19.4.2009 klo 10:09

Ärsyttää, kun minusta tehdään syyllinen Ristikkoklisee-ketjun lopettamiseen.

En usko, että minulla on niin paljon vaikutusvaltaa, että ketju katkesi juuri minun mielipiteeni takia. Chatin puolella ainakin olen aistinut, että ketju aiheuttaa närkästystä. Ja edelleen uskon, että Ristikkokliseen vuoksi moni kirjoitus on jäänyt kirjoittamatta.

Lähettäjä: pelaaja 19.4.2009 klo 10:31

Todella ärsyttävää, kun ei voi ymmärtää, miten joku voi käsittää edesmenneen kliseilyn mollaamishaluksi ? Että voikin olla muka noin erityisen arkoja ihmisiä ? Vai mitä ihmettä se nyt onkaan.
Jos olisin osannut, niin olisin kirjoittanut itse Hemulin, iso S:n ja PP:n tätä asiaa koskevat kommentit vaikka kahteen kertaan.
8. Miimu19.4.2009 klo 11:00
Lähettäjä: Eki 19.4.2009 klo 10:4

Ärsyttää, kun pahan mielen jakaminen nettikeskustelussa on niin paljon helpompaa kuin hyvän mielen. Tämä on "ärsyttävä iso asia" sillä hetkellä, kun on uppoutunut tähän maailmaan ja tilanne jatkuu ja jatkuu, mutta onhan se "ärsyttävä pieni asia", jos sitä vertaa koko elämään.

Ja mikä siinä onkaan, että toiset ovat ärsyttävämpiä kuin toiset, nimiä mainitsematta tietenkin - silloin kuka tahansa voi halutessaan ottaa itseensä. Mikäs sen "mukavampaa" kuin jaettu ärtymys.

En tiedä, kuka uskoo, mutta näitä sivuja ei perustettu ainakaan ärsyttämään ketään, mistään pahemmasta puhumattakaan.
9. Miimu19.4.2009 klo 11:02
Toivoisin RA:lta kommenttia aiheeseen - hänhän Ristikkoketjun lopettamisesta päätti.
10. RA19.4.2009 klo 11:10
Kommenttini löytyy tästä(kin) säikeestä 10:44.
11. Miimu19.4.2009 klo 11:11
Mm. PP syyttää minua ketjun lopettamisesta. Perustuiko säikeen lopetus pelkästään minun mielipiteeseeni?
12. jupejus19.4.2009 klo 11:37
Mitäpä tuosta kuka tuon kliseen aloitti ja mistä syystä loppui - ja joutihan tuo jo loppuakin ; )
Syyllistämisen tarve on vielä vähäisempää minnekään suuntaan.

Ei tuohon mitään sellaista sanallista kekseliäisyyttä tai kirjoittajan ilmaisuvoimaa enää uutta ilmaantunut. Alussa vähän jotain oli, mutta loppua kohden pelkkää vanhojen lauseenpätkien toistelua.

Sikäli että saattoihan tuo innoittaa lukemaan muita kirjoituksia, jos löytäisi uutta mielenkiintoista toistettavaa, mutta saattoi se palvella niinkin, ettei tarvinnut muuta lukeakaan kuin kliseen, niin näki, oliko viime päivinä kirjoitettu mitään mielenkiintoista jollain säikeellä ; )
13. PP19.4.2009 klo 11:48
Miimu: En tietääkseni ole maininnut nimeäsi kertaakaan. Lukisitko uudelleen ennenkuin käytät niinkin rankaa sanaa kuin 'syyttää'. Ehkä itselläsi on nolo olo. Tämä on viimeinen kommenttini tähän asiaan.
14. Miimu19.4.2009 klo 11:51
"Kliseeketju toi yhdelle pahan mielen ja kymmenille muille, siteeratuille ja siteeraajille, hyvän ja iloisen mielen."

Käsitin sitten varmaan väärin yllekirjoitetun kommentin. Kommentoi kuitenkin vielä, ketä tarkoitit tuolla "yhdellä", niin en syytä sinua enää syyttelystä.
15. Miimu19.4.2009 klo 12:39
Omasta mielestäni en ole marttyyri. Jos minusta väännetään väkisin syntipukkia ja kun reagoin siihen, minut leimataan herkkänahkaiseksi. Sitä ei oikeudentajuni sulata.

Kun saan vastauksen seuraaviin kysymyksiin, on tämä aihe osaltani käsitelty.

Lähettäjä: PP 19.4.2009 klo 09:30
"Siksi en ymmärrä RA:n sanomaa " paljon pahaa mieltä ja on ollut jopa estämässä muihin säikeisiin kirjoittamista". Koskeeko tämä vain yhtä kommentoijaa vai onko ollut joitakuita muitakin?"

Lähettäjä: Miimu 19.4.2009 klo 11:11
"Perustuiko säikeen lopetus pelkästään minun mielipiteeseeni?"
16. Vilijonkka19.4.2009 klo 13:10
Miimu, ei perustunut vain sinun mielipiteeseen. Jouduit vain täsmälleen siihen miksi kukaan muu ei ole kliseesäiettä kommentoinut. Henkilökohtaisesti en kokenut mollaamista, mutta voin ymmärtää, että moni koki. On eri asia olla tarkoittamatta mollaamista ja kokea tuleensa mollatuksi.
Yritin moneen kertaan ymmärtää säikeen hauskuutta, mutta en onnistunut. Olen kokenut ja koen nytkin, että säikeestä ei voi ilmaista mielipidettään, koska tulee sisäpiirin leimaamaksi, vähintään huumorintajuttomaksi.
17. Miimu19.4.2009 klo 13:27
Kiitos Vilijonkka.

Olen pitkään yrittänyt vieroittaa itseäni tältä sivustolta; heikkona ihmisenä en ole onnistunut. Täällä on kuitenkin paljon mukaviakin säikeitä (esim. uusi Käännösiskelmiä), joten olen jatkanut sivuilla käyntiä. Ikävä kyllä, en ole osannut pitää turpaani tukossa. Nyt on siis niin, että tämä sivusto aiheuttaa minulle enemmän mielipahaa kuin mielihyvää; kaikenlaiset addiktiot rajoittavat elämää. Heti tämän jälkeen laitan Ylläpidolle sähköpostia, että estää IP-osoitteeni pääsyn tänne rajoitetuksi ajaksi. Muuten en vapaudu tästä. Teen elämäni suhteen muitakin muutoksia - tämä on vain yksi niistä.

"Nimeni on Miimu, olen sanaristikot.netisti ja muutenkin nettiriippuvainen."
18. jupejus19.4.2009 klo 15:05
Sanoisin Miimulle, että ei ainakaan kannattais tällaisten asioiden takia kytkintä nostaa. Nämähän on keskustelusivuja.

Saahan täällä sanoa mielipiteensä oli se sitten asiasta tai asian vierestä. Eikä noita porttikieltojakaan ole vissiin ylläpidon taholta jaettu, vaikka on menneet jutut joskus joillain aivan toiseen metsikköönkin.

Jos Kliisee-säiettä on nyt kirjoitettu 15 erää, niin jos tuosta jotain sanoo, niin ei kai se niin vaarallaista ole. Jos Klisee tuntuu tarpeelliselta ei kai mikään estä sen jatkamista. (Sehän jatkúu kun kirjaa otsikkoon klisee 16.) Ja jos siitä joku haluaa ilmaista mielipiteen, niin onko sekään nyt niin kliiseettä kaatavaa.

Sisarellista veljeyttä hyvät kanssakeskustelijat puolin ja toisin. Turhista pidä alkaa kelkkoja kääntämään eri suuntiin.
Sopu sijaa antaa ja erimieliset mielipiteet keskustelun kulkuun sijaa vielä enemmän.
19. Jondalar19.4.2009 klo 15:52
Ristikkokliseet olivat mukavia luettavia ja parhaimmillaan siteeraajat löysivät herkullisia keskustelevia lauseita. Kyllä niitä lukiessa nauru meinasi monesti karata.

Ei ne olleet ilkeyksissään siteerattuja, oikeasta yhteydestä eri keskusteluun leikatut lauseet muuttuivat hullunkurisiksi.

Se, joka tällaisesta ottaa herneen nenään, voi keittää rokan, jossa ei herneen tarvise kaveria kaihota.
20. Marco Poloinen19.4.2009 klo 16:09
Aion kokeeksi heittää törpöllisen (meilläpäin myös ruttuinen tms. purkki) bensaa laineille, joten "olokeehan kahtoen" sytkäreittenne kanssa. ;-)

"Kahenlaesta ilimoo" on varmaan ihan aidosti ollut olemassa ko. säikeen tiimoilta. Joitakin on ärsyttänyt, ehkä joku on jättänyt sen vuoksi jotain kirjoittamatta - ehkä sen ensimmäisenkin viestin. Erilaisiahan me olemme, rohkeus ajatuksiensa ilmaisemiseen vaihtelee, samoin huumorikäsitys.

Toisaalta taas kliseeketju on antanut hyvän mahdollisuuden erillisessä ja rajatussa ympäristössä tarkastella asioihin usein liittyvää tahatontakin komiikkaa, jota varsinkin taitavasti yhdisteltynä syntyy hyvinkin asiallisen näköisistä tarpeista. On ollut mahdollista opetella/harjoitella olemaan ottamatta itseään tai toisiaan aina niin vakavasti.

Siihen, että nimitin kliseeketjua AlkuKirjoitusKetjun halpisversioksi, sisältyi lähinnä pari pointtia: "Halpis" siksi, että kirjoituksia ei tarvinnut keksiä (eikä useimmiten kirjoittaakaan) itse, vaivaa ja taitoa edellytti vain sopivan etsiminen ja löytäminen. AKK:n siksi, että samoin kuin siinä kirjoittajan, myöskään kliseeketjussa tekstit eivät kertoneet oikeastaan juuri koskaan lainaajan/koostajan todellisista mielipiteistä. Tietyt kirjaimet, sujuvuus ja hupaisuus, siinä olennaisimmat reunaehdot.

(Olen yhden kerran onnistunut itsekin väärinkäsityksestä johtuen vetämään kliseeketjusta herneen nenääni. Ja ihan niinkuin täällä jotkut viisaat ovat "riita-asioista" neuvoneet, selvitellyt sen sivuston ulkopuolella suoraan asianomaisen kanssa).

Eräs asia on minusta tässä yhteydessä tarpeellista ottaa esille. Niin mahdollisten UUSIEN, tälle sivustolle kirjoittamista aikovien ja kenties sivuston sisäistä pelleilyä tms. pelkäävien tai vieroksuvien - kuin ENTISTEN, ronskimmasta huumorista tykkäävien tai tykkäämättömien TULISI MUISTAA, että joka ainoa tänne kirjoitettu kirjain on julkisesti esillä. Jokainen Telluksen asukas, jolla on nettiinpääsymahdollisuus, voi halutessaan lukea (ja lainata ainakin yksityisesti) mitä hyvänsä tänne kirjoittamaamme.

Ainakin minusta tuon edelläolevan tiedon aiheuttamaa alastomuutta on ihan hyvä harjoitella kestämään täällä "omassa pienessä turvallisessa piirissä". Ristiriitaistako? Taitaapa olla :-)
21. Miimu19.4.2009 klo 16:17
Se, että haluan pois sivustolta, ei johdu tästä jupakasta. En ole muuttanut mielipidettäni ko. asiasta, enkä koe tarvetta nolosteluun tai anteeksipyyntöihin. Uskon, että toin esille monia kiusanneen asian.

Tämä oli vaan viimeinen niitti sille, että tajusin, että minun täytyy alkaa elää oikeaa elämää. Olen oikeasti viimeinkin tajunnut olevani nettiriippuvainen. (Käyn toki muillakin sivustoilla, kuin täällä;-) Tästä kierteestä pois pääsemiseksi, minun täytyy ottaa kovat konstit käyttöön.

Mukavaa kevättä ja kesää kaikille!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *