KESKUSTELUT > RISTIKOT > SANASEPPO 1/2009

4694. Sanaseppo 1/2009

ratkoJA23.3.2009 klo 17:17
On sitä jo odotettukin, näihin aikoihinhan sen ilmeisesti pitäisi jo tulla. Mikä on lehden tilanne, RA?
2. RA23.3.2009 klo 17:57
Lehden tilanne on lähes täydellinen. Jutut ovat koossa ja ristikotkin (melkein). JOS kaikki menee kuten unelmissa JA JOS samanaikaisesti ei satu mitään ihmeitä (lähes jokakertaisia), Sanaseppo on jäsenillä luvatusti tämän kuun loppuun mennessä.

Ratkonnan SM-kisojen aikatauluista johtuen varsinainen SM-kisanumero on vasta KesäSeppo (nro 2). Julkaisemme silloin mm. kaikki välieräristikot ja finaaliristikon. Ja tietysti tulokset.

Tässä 1-numerossa on kuitenkin jo Ristiin rastiin -henkilökuvat SM-kisojen "hovitoimittaja" Hese Hyvärisestä ja SM-kisojen suojelijasta Marjatta Leppäsestä.

Ja paljon muuta. Mm. RISTIKOITA!
3. Lars23.3.2009 klo 19:58
Onkos se tämä ykkösnumero joka tulee niille jotka rastitti halunsa toisessa SM-osassa, vai vasta KesäSeppo?
4. Eki23.3.2009 klo 20:58
Tämänhetkisen tiedon mukaan postitetaan tämä ykkösnumero. Pohdimme hallituksen kesken viikonloppuna myös kirjamessuilta yli jääneen painoksen lähettämistä (luvattiin siis näytenumero, ei täsmällisemmin), mutta uskomme, että saaja on iloisin, jos saa tuoreen numeron.
5. Lars24.3.2009 klo 08:54
Näin hyvä, jos vaikka näytteen nähtyään tilais........
6. Aspe 12324.3.2009 klo 12:19
... liittyis ... muuten ei tule enempää
7. Marianna31.3.2009 klo 12:32
Sieltähän se tulikin. Näillä ohjeilla Houtskariin kyllä pääsee.
8. RA31.3.2009 klo 12:42
Marianna, he! :-D
9. RA1.4.2009 klo 12:38
Sanaseppo-lehdessä on RISTIKON TAKAA -sarja, jossa julkaistaan ristikko ja vieressä juttu "ristikon takaa". Jutussa laatija kertoo ristikkonsa synnystä, laatimisen ja vihjeityksen aikaisista mietteistään.

Sanasepossa 4/2008 ristikkonsa takaa kertoivat Antti Skyttä laatijana ja Paavo Joensalo ulkoasun toteuttajana. Jutussa Paavo kertoi, että hänellä on tapana kätkeä jokaiseen ristikkoon johonkin sopivaan kuvaan Antin ja hänen nimikirjainyhdistelmä ASK&PJ.

Hauska pieni idea ja mukava tieto! Suorastaan pakko oli ekana tsekata, mistä se nyt tässä tuoreessa 1/2009 -ristikossa löytyy.

Vähän kuin Richard Scarryn Luru Luteen metsästystä!
10. Maikki1.4.2009 klo 12:43
Missähän koko lehti luuraa. Ei ole näkynyt täällä Suomen suurimmassa kaupungissa!
11. Eki1.4.2009 klo 13:13
Minulle tuli vasta tänään.
12. Timppa1.4.2009 klo 13:21
Pitäisikö teillä olla kaikki heti nyt? Maakuntaan tuli jo eilen! :)
13. Jukkis1.4.2009 klo 15:08
Minua on aina ihmetyttänyt noissa "Kirjeestä toiseen" -jutuissa se, että olisiko tosiaan ihan mahdoton juttu kysyä ristikoiden laatijoilta selvityksiä noissa lukijapalautteissa esille tulleisiin ristikoiden epäselvyyksiin. Nytkin siellä lukee että "L--- -vihjeessä viivat taisivat kuvata liikettä, eli L meni ohi (LOHI), tosin tästäkään en ole varma". Ja toisessa kohdassa todetaan, että ristikon yhdessä kohdassa"... ei kuitenkaan tainnut olla kaikki ihan kohdallaan?"

Voisi kuvitella, että laatija osaisi antaa selityksen, jos häneltä asiaa kysyttäisiin.
14. RA1.4.2009 klo 15:22
Olet oikeassa, Jukkis. Skarpataan jatkossa.
15. Eki1.4.2009 klo 15:25
Joo, on minullakin usein lukiessa tullut tuo fiilis ja Hyvönenhän on sinne lisäyksiään tehnyt ainakin ennen. Aina se kuitenkin unohtuu, kun lehdestä hallituksen tai toimituskunnan kesken puhutaan.

Nyt se lienee kuitenkin päätoimittajan muistivihossa.
16. iso S1.4.2009 klo 16:33
Yhdessä Sanasepon artikkelissa riippumaton ratkaisija etsi todisteita siitä että ristikoiden julkaisijoilla on salaliitto jonka tarkoitus on jäytää yhteiskunnan kivijalkaa viemällä ajatukset pois työnteosta. Nyt saatiin lisäviitteitä tästä kun Eki lipsahti paljastamaan että päätoimittaja on muistivihollinen!
17. kola2.4.2009 klo 13:46
Omituinen haju vaan pistää nenään lehden avatessa, vähän kuin härski tali.
18. RA2.4.2009 klo 15:04
Sanasepon painosta vastaava Uudenmaan keskuspaino / Tuomo Sajaniemi vakuuttaa, että haju (mitä mielleyhtymiä se itse kenessäkin sitten herättääkin) tulee vain painomusteesta.

Sajaniemen mukaan ei ole mahdollista, että esim. toimituskunnan tai laatijoiden tuoksahdukset tai ominaishajut olisivat siirtyneet lehteen ja säilyneet sivuilla.
19. Tapsa2.4.2009 klo 22:49
Saneseppo 1/2009 ristikon takaa-ristikkoon on jäänyt yksi vihjevirhe, jossa vihjeessä on yksi l-kirjain liikaa. Pahoittelen.
Yritän olla Yhdessä Ykin kanssa tarkempi jatkossakin, koska yhteistuotantoamme joudutte ainakin toistaiseksi kestämään.
Tapsa
20. -2.4.2009 klo 22:53
Jospa sitten kerrot, mikä vihje ja miten se on oikein?
21. RA2.4.2009 klo 23:16
Veikkaan Tapsan tarkoittavan noin ristikon keskellä olevaa vihjettä PIILOILLE (5)??

Jos, niin kyllä minusta tuo ällällinen vihjeversiokin on ihan selitettävissä ja ymmärrettävissä. Ilman ällää toki helpompi.
22. T.Avis3.4.2009 klo 08:18
Onko sivujen 11 ja 26 tarkoituskin olla kokonaan valkoisia?
23. JTak3.4.2009 klo 09:00
Tänne tulleessa lehdessä sivut 11 ja 26 eivät ole valkoisia. Ensimmäisessä on ohjeita kesäpäiville matkustaville ja toisessa on Hyvösen kirjainpalapeli.
24. RA3.4.2009 klo 10:34
T.Avis, tilaa uusi lehti Riitta Rustarilta
siht"ÄT"sanasepot.fi
25. T.Avis3.4.2009 klo 11:37
Kiitos! Jotain virhettä epäilinkin.
26. tumpz6.4.2009 klo 15:28
Eipä nyt näy saapuvaksi uusinta Sanaseppo-julkaisua. Onkohan Suomen Posti - Finlands Itella tyrinyt vai missä vika?
27. RA6.4.2009 klo 15:37
tumpz,
jossakin on varmasti vika, koska suurimmaksi osaksi Sanaseppo 1/2009 oli jäsenillä maanantaina 31.3.

Missä vika, sen selvittämiseksi ota yhteyttä Rustarin Riittaan:
siht"ÄT"sanasepot.fi
tai 09-874 2034 (vain iltaisin)

- SM-ristikoiden yhteydessä näytenumeron tilanneille lehteä tuskin on ehditty vielä postittaa
28. ++juh6.4.2009 klo 15:49
Lehden olisi pitänyt tulla niin seuran jäsenille kuin näytenumeron SM-kisassa pyytäneille tiistaina 31.3. Nimet ja osoitteet olivat näet samassa postituslistassa.

Eli jos lehti ei ole tullut perille, niin sähköpostia sihteerille.
29. RA6.4.2009 klo 15:55
++juh, oltiinko ME kerranKIN noin nopeita?
30. Miimu6.4.2009 klo 18:26
Joskus 90-luvulla SM-kisojen aikaan (varmaan 1999) ruksasin haluavani Sanaseppo-lehden näytenumeron - ei oo näkynynnä tähän päivään mennessä... Vähänkö oon katkera vieläkin! :o)
31. pösilö9.4.2009 klo 13:22
RA ! keräilet ristikkovihreitä. Olisiko sinulla sellaisia nyt ihan käden ulottuvilla- s 17 Keskusvarastossa näyttäisi ylälaidassa olevan ylimääräinen vihje.
Samoin vihje KUITUJA antaa ratkaisusanan, jonka olen tähän asti mieltänyt etikkahapon suolaksi.
32. Eki9.4.2009 klo 13:29
Piip-kuituja ainakin on. En tiedä, voiko niitä piippejä itsessään kutsua kuiduiksi.
33. pösilö9.4.2009 klo 13:50
Ei todellakaan voi.
34. Eki9.4.2009 klo 14:08
Näin varmaan on.
35. YS ry9.4.2009 klo 14:19
Tarkemmin sanottuna kyseessä on etikkahapon anioni, joka tietysti esiintyy etikkahapon suolojen nimen loppuosanakin. Tai etikkahaposta johdettujen tai sitä apuna käyttäen valmistettujen kuitujen nimessä alkuosana. Mutta ilman loppuosaa 'kuitu' se ei todellakaan ole mikään kuidun nimi.
36. RA9.4.2009 klo 14:33
Sen yläosan ylimääräisen vihjeen huomasin minäkin. Tuota KUITUJA-juttua en ratkoessa tullut miettineeksi. Sehän tuli siihen itsestään.

Mutta virheitä mitä virheitä. Kokoelma karttuu.
37. Lauri Kultti9.4.2009 klo 17:28
Lehti olisi muuten valmis, mutta etukansi ei oikein aukea (voisi kuvitella, että jos etukansi ei aukea, niin koko loppulehden tekeminen olisi mahdotonta. Mutta ehkäpä avasinkin lehden takakannen kautta!!!) Tosin kaksi kohtaa jo mainitun s. 17 ylälaidan lisäksi jäi oudoksuttamaan.

S. 22 oikeassa ylälaidassa vihje POJIKSI VENYTETYT ALUEET. Jotenkin minusta tuntuisi luontevammalta POJISTA VENYTETYT ALUEET tai ALUEIKSI VENYTETYT POJAT. Mitenkäs muiden kielikorva sanoo?

Lisäksi s. 32 vasemmassa alakulmassa vihje TYYRIS VENEAINES. Kyllä siihen sana lutviutui, mutta aika outo sellainen. Lieköhän minulla jotain väärin vai tuleeko siihen jollain muullakin outo sana?

(Oli muuten taas kerran sellainen tilanne, että piti parista muustakin omituisuudesta mainita, mutta tätä kirjoittaessa ne lakkasivat olemasta omituisuuksia, koska ne tajusin. Aika usein ennenkin on käynyt näin. Olisikohan hyvä taktiikka vaikeaa ristikkoa ratkoessa simuloida tällainen keskustelupalstalle kirjoittamistilanne ja ihmetellä, kun kaikki ongelmakohdat ratkeavat kuin itsestään?? :) )
38. Eki9.4.2009 klo 17:47
Ratkoin tuon kannen kokeeksi ja meinasin tosissani juuttua alareunaan. Käytin jopa vähän dopingia (apuvälineitä) löytääkseni ratkaisun.

Muistaakseni Juha mainitsi ottaneensa kanteen hienoisia vaikutteita jostakin Laurin tehtävästä, että ei olisi pitänyt siellä päässä pykiä.
39. Leppis9.4.2009 klo 17:47
s.22 Pojiksihan siinä on alueet venytetty. Pojista ei ole venytetty alueita, ei myöskään poikia venytetty alueiksi.
40. Lauri Kultti9.4.2009 klo 19:26
Johan kansi ratkesi. Minun ongelmakohtanani oli kello kahden tienoilla. Olin laittanut vihjeisiin LAARDI ja KALVAA ihan kelpo sanat, mutta loppuvaiheessa (kello 22-23 tienoilla) jäi homma väkisin kaksi kirjainta vajaaksi. Kuinka ihmeessä äkkäsin korjata kahdeksan tuntia aiempia virheitäni, vaikka kaikki sanat sopivat hyvin vihjeisiin? No, aikomillani sanoilla yhdeksännen minuutin kirjain EI KUULUNUT kahteen sanaan!! Ja hölmöyksissäni ajattelin ensin, että ehkäpä Juhalle oli sattunut kömmähdys!!!! Olinpa naiivi. Tosin vaikka tämä nyt näyttää valmiilta, niin vähän hämäräksi jää, mitä tarkoittaa ohjeessa "... kellon ympäri kaksi tuntia." Vai onko viimeinen sana huumorilla ja ilman vihjettä? Jos on, niin kieltämättä aika hauska.
41. RA9.4.2009 klo 20:38
Pasi Leppänen, s. 22: Minun korva sanoo samoin kuin Laurin eli tuo POJIKSI VENYTETYT ALUEET kuulostaa siltä, että jotain aluetta pitäisi venyttää ja vastaussanan tulisi olla poikia. Nythän se on päinvastoin: Kun poikia vähän venyttää, saa vastaussanaksi alueet.

Jukka Hätinen, s. 32: TYYRIS VENEAINES oli alultaan mullekin outo, mutta näkyypä tarkoittavan samaa kuin 'runko'
42. Marco Poloinen9.4.2009 klo 21:05
Mitähän te LK ja RA oikein olette piirustelleet siihen s. 22 ristikkoon? En tiedä, onko Leppis = laatija, mutta joka tapauksessa yhdyn hänen mielipiteeseensä, samoin kuin ristikon vihje-ratkaisusana- asetelmaan. En omasta ratkaisustani mitenkään saa RA:n selostuksen mukaista käsitystä. Olisko pystysanoissa sitten jotain eroavaisuuksia?
43. Jaska9.4.2009 klo 21:07
Huh, mikä helpotus. Se kannen alaosa olikin siis oikeasti vaikea! Puhisin kai tunnin sen kanssa ennen valaistumista. Muuten oli kyllä lehden arvion mukaista keskistasoa. Nyt tekee mieli napostella jotain pikkunälkään, koska PP valitteli perin sitkeäksi. Minulla on terävät hampaat. Joten saisikohan sen pääsiäiseksi pureskelluksi. Tuskin?
44. Tuomas L.9.4.2009 klo 21:10
Nyt vasta kiinnitin huomiota tuohon POJIKSI VENYTETYT ALUEET -kohtaan. Itselläni on ratkaisu, joka sopii vihjeeseen, eli ratkaisusana tarkoittaa juuri poikia. Toisaalta KUORELLINEN -vihjeen ratkaisusta jäi vähän epävarma fiilis, ja nyt luulen, että Laurilla ja RA:lla on siinä eri alkukirjain kuin minulla. Silloin vihjeen logiikka tosiaan vaikuttaa väärältä.

Siinä minun ajattelemassani (kasvikuntaa) on kyllä tietääkseni jossain mielessä kuori, mutta ehkä siinä toisessakin (enemmänkin eläinkuntaan liittyvää) voi ehkä myös olla. Mitä lienee tarkoitettu?
45. RA9.4.2009 klo 21:13
Mitäkö on piirusteltu? Laurista en tiedä, mutta minä olin piirustellut siihen väärän sanan!

Neljännen kirjaimen vaihdolla kaikki on nyt selvää ja kirkasta ja Pasin vihje tietysti OK.
46. RA9.4.2009 klo 21:14
Juuri noin kuin Tuomaskin tuossa yllä jo ehti kirjoittaa.
47. Marco Poloinen9.4.2009 klo 21:15
Siinäpä se ero varmaan on. Uskon kyllä, että on tarkoitettu juuri sitä kasvikunnan tuotetta, jossa on ihan oikeasti kuori, joka poistetaan ennen ihmisravinnoksi käyttämistä.
48. Leppis9.4.2009 klo 22:15
Juuri näin on ajateltu
49. Jaska10.4.2009 klo 00:21
Pikkunälkä on tyydytetty, olisi kyllä ollut tarpeita isompaankin. 90 prosenttia täyttyi tunnissa, loppu hikistä pähkäilyä. Lopulta ei auttanut muu kuin yrittää slavata, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä. Yritin näet epätoivoisesti etsiä kuusikirjaimista miljoonakaupunkia, joka olisi sopinut pariin risteävään! Olen ennenkin mennyt retkuun näiden kelvottomien vihjesijoittelujen takia. Kipuun sentään löytyi apu googlesta.

Vasen alakulma tökki pahiten, se oli puhtaasti oivalluksen puutetta. Syy siis sepässä eikä sydessä. Mutta minä silti syttä syytän! Ja tuomitsen mitä ankarimmin. Tuomiosta voi valittaa. Se kumotaan, jos joku aikanaan selittää minulle ymmärrettävästi, miten noin 100:sta
selittyy ratkaisusanansa.

Varsin kyseenalaisena pidän lisäksi pääkuvaideaa. Lauseet kyllä ratkesivat suht. helposti risteävien avulla. Mutta kyllä niihin pitää saada jotain vinkkiä myös itse pääkuvasta. Olen ymmärtävinäni, että toimitus on jotenkin yrittänyt pelastaa tilannetta ideaan viittaavalla (tosin onnahtavasti) ristikon nimellä.

Niin, ja se poikien venyminen. Pidän epäloogisena. Siis heikkoutena. Hyvääkin toki löytyy. Mutta ei tästä useista mainioista koviskikoista huolimatta voi kiitettävää antaa. Kasiin on Pasin tyytyminen.
50. Jaska10.4.2009 klo 00:26
Joo, tajusinkin melkein saman tien kirjoitettuani tyhmyyksiä sen noin 100:sta. Ei ihme, että kisatkin menivät plörinäksi. Hyvä vihje, ja numerokin nousee niin että heilahtaa. 8½.
51. RA10.4.2009 klo 00:33
Jaska, sanopa hieman toisin "NOIN 100:STA". Jos et voisi sanoa "noin sadasta", niin mitä sanoisit?
52. RA10.4.2009 klo 00:35
Zori! Päivitys vain unohtui.
53. Jaska10.4.2009 klo 00:37
Palaan vielä pääkuvalauseeseen. PP ystävällisesti selitti minulle pöljälle sen idean. Kyllä nyt rehellisesti sanottuna hävettää. Vedetään syyte kiiruusti pois ja tarjotaan hyvitykseksi puolta pojoa lisää. Siis 9. Jos tuo Leppänen sattuisi olemaan salanimi, niin arvosana hilautuu vieläkin ylemmäksi. Miikka siihen joka tapauksessa jää sen kuusikirjaimisen miljoonkaupungin ansiosta...
54. Marco Poloinen10.4.2009 klo 00:47
Jaska, ettet vain vieläkin joutuisi ylentämään sitä arvosanaasi; se miljoonakaupunki ei taida olla kuusikirjaiminen...
55. Jaska10.4.2009 klo 00:55
Se oli huono dzoukki. Minä toisaan pähkäilin sitä kuusikirjaimisena täysin sokeana yläpuolella olevalle lihavoidulel vihjeelle "luettava." Nelikirjaimisen paikalle yritin keksiä jonkin hyönteisen onnitellen laatijaa siitä, että oli osannut välttää attan!
56. Marco Poloinen10.4.2009 klo 01:01
Sori, olit näemmä selittänyt asian ylempänä, en vain ollut skarppina. Mutta ko. sijoittelua lukuunottamatta minustakin ihan tolkun kovis!
57. PP10.4.2009 klo 09:29
Pikkunälkään oli hyvä ristikko, Marcon sanoin, ihan tolkun kovis. Teetti tytöllä työtä oikein olan takaa. Syy oli ihan itsessäni. Länttäsin alkuun lähes varmaksi teoksen naisen ja SAARELLA. Nainen oli väärä ja saarella oleva niin epäselvästi kirjoitettu, että luin kaiken aikaa keskikirjaimen väärin. Paikka oli tuttu, olen useammankin kerran käynyt, joten sikälikin anteeksiantamaton virhe. Siinä sitten oli sotku valmis ja käärme ötkötti olla teillä tuntemattomilla. PULLA PERÄSSÄ hyrähdytti ja KIERTÄÄ KIERTÄÄ oli hyvä. Minäkin venytin pojat aloiksi ensin, vasta täältä huomasin virheeni.

Muuten onkin kaikki valmiista, paitsi Simbergin (s. 27) lounaiskulmassa on vielä pieni valkea tontti. Täytyy vielä vetää myssy korville. No, kansikin on näköjään aloittamatta. Epäilen kykyjäni, kun näyttää tekijämiehillekin panneen hanttiin. Aulis oli tänään vanha, mutta Mirja SK:ssa näyttää vaikealta, joten askartelua kyllä piisaa muun toimen ohella.
58. Lauri Kultti10.4.2009 klo 10:40
Oipas tämä taas kerran mainio opetus! Itse niin usein tuon esiin, että yleensä (lähes aina), kun on löytävinään ristikosta virheen tai epäjohdonmukaisuuden, niin kannattaa mennä itseensä ja miettiä omia ratkaisusanojaan ja omaa ajatteluaan/logiikkaansa. Ja niin vain tuo POJIKSI VENYTETYT ALUEET pääsi yllättämään. Kyllähän se nyt on ilmiselvä, kun Tuomas sitä kommentoi (ja RA perään). Tässä lienee jotain yleispätevää, että virhettä etsii helposti ensin muista ja vasta viime kädessä itsestään. Vaikka luulisi tämän harrastuksen jo opettaneen hieman pahasta tavasta pois.

Pääkuvien lauseet taas olivat mielestäni sillä lailla ainutlaatuiset (ja onnistuneella tavalla!), että alempi ei oikeastaan auennut ilman ylempää. Itse ainakin sain alemman ensin kasaan, ja täytyy myöntää, että ihmetys oli vielä tuossa vaiheessa suuri. Mutta ylempi lausehan selvitti alemman logiikan ja huumorin. Onkohan tällaista rakennetta (tai ideaa tms.) ollut aikaisemmin? Tykkäsin kovasti. Toisaalta sopinee vain vaikeisiin ristikoihin? Ehkä.
59. Eki10.4.2009 klo 10:47
IS:n Ristikkoextrassa kokeiltiin alkuun (nykyisten Pehmiksen ja Keskiksen paikalla) ristikkoparia, jossa vasemman helpomman ratkomalla sai runsaasti vinkkejä visaisempaan. Idea ei ollut yleensä samanlainen kuin aiemmin vaan aina uusiutuva.

Se oli työläs eikä välttämättä ratkojalle niin hauska homma kuin luultiin, ja kun siihen vaikeampaan joka tapauksessa tuppaa tulemaan vähän ratkaisuja, päätettiin palautteen vähäisyyden takia siirtyä tavallisempaan pariin.
60. RA10.4.2009 klo 11:03
Juupa. Samoja latuja kuin Lauri kuljin minäkin tuossa Pasin (s.22) ristikossa. Alaspäin lähtevä pääkuvalause ratkesi ensin ja tuntui täysin käsittämättömältä. - Tuli tosin mieleen, että vaikka vaakasanakin olisi ratkennut ensin, niin olisiko niinkään päin osannut sitten odottaa, mitä toisessa lauseessa on. Todella hyvä ja hauska idea!

Ja juupa juu. Kyllähän sitä monesti epäilee, että ristikossa on virhe. Useimmiten ei ole. Heh.
61. Eki10.4.2009 klo 11:06
Tuo kansi oli minulle semmoinen, että kun Juha oli epäillyt kolmen arvoiseksi viidestä (vaikeudeltaan), niin alku meni tosi helposti ja luulin koko homman ratkeavan hetkessä, mutta sitten oli kaksi kynnystä, jotka piti ylittää. Tehtävä on hieman hankala hahmottaa ja merkinnästähän ei tiedä, kumpaan ketjuun mikäkin sanojen välikohta kuuluu.
62. Jaska10.4.2009 klo 12:22
Seuraavatkohan kaikki palkintoarvontoihin osallistuvat tätä säiettä? Tuskinpa vaan. Väärin venytettyjä ratkaisuja siis lähetettäneen. Jos niitä ei eroteltaisi ennen arvontaa oikeista, niin voittohan saattaisi kaatua tuohon virheeseen. Mutta ne kai erotellaan?
63. ++juh10.4.2009 klo 12:56
Kansitehtävässä on yksi 120-minuuttinen sanajono, joka kiertää kaksi tuntia (kierrosta) kellotaulun ympäri. Toisen tunnin sanat siis limittyvät ensimmäisen tunnin sanojen kanssa.
64. Eki10.4.2009 klo 12:59
Sanoin väärin, "kummassa ketjussa" = "kummalla kierroksella", kuten Juha sanoi.
65. Marco Poloinen10.4.2009 klo 19:41
Sivun 20 Ekin ja Helin "SS-joukot" on varmaan aiheellista lykätä ruotimisen osalta palautuspäivän jälkeiseen aikaan. MUTTA ihan uteliaisuuttani haluan kysyä, olitko Eki laatiessasi/laadittuasi sitä mieltä, että se tulee asettumaan Sanaseppo- asteikolla yhden kirjan ja kahden lampun vaikeustasolle? Entäpä arviosi vaikeusastearvioasetelmasta nyt valmiissa lehdessä verrattuna esim. edellä käsiteltyyn "Pikkunälkään"- ristikkoon? Muidenkin arvioita lukisin ihan mielelläni...

Em. liittyy omatoimikoulutusohjelmaan, jonka tarkoituksena on saavuttaa vaikeusastearvioinnissa kisällikirjaan vaadittava taso. Jaskan edustamalle mestaritasolle taitoni ja itseluottamukseni tuskin tulee koskaan riittämään. ;-(
66. Eki10.4.2009 klo 20:20
Oman ristikkoni arvelin osuvan suunnilleen tuohon, ei ainakaan helpompaan kastiin. Pikkunälkää en ole kokeillut, joten en pysty vastaamaan.
67. RA10.4.2009 klo 20:26
Minusta SS-joukot ja Pikkunälkään olivat hyvin samantasoisia. Pikkunälässä ehkä lamppu liikaa ja Ekin SS-joukoilla lamppu liian vähän.

Mutta mitäpä sanotte Haapa-ahon Jarin Kyllä lähtee -ristikosta (s.12). Onko 3 kirjaa liikaa arvioitu tiedon tarpeeksi?
68. Lauri Kultti10.4.2009 klo 20:45
En muista, että tuo Marco Poloisen kyselemä Ekin ja Helin s. 20 olisi kovin kummoisia ongelmia tuottanut. Oikean yläkulman viisikirjaimista pystysanaa, jossa toinen piilokirjain, mietin aika pitkään. Ihmettelin, kumman piilokirjaimen siihen laitan. Lopulta tajusin vihjeen idean (lue: vaimo tajusi sen ensi silmäyksellä!).

Ja kyllähän se alempi SS-kohta otti vähän enemmän aikaa, mutta ei niin paljon, että mitenkään ihmettelisin ristikon vaikeusluokittelua.
69. RA10.4.2009 klo 21:33
Vielä kirjoista ja lampuista. Haapa-ahon Jarin ristikossa laadinta ja suurin osa vihjeistä on Jarin. Minun osuuteni on ollut lähinnä puhtaaksipiirtäminen. Muutaman vihjeen olen vaihtanut. - Jari itse hämmästyi, että ristikolle oli merkattu peräti kolme kirjaa.

Yleisemmin:
Pitäisikö kirjojen määrää arvioida tarkemmin sen mukaan, millaisen vihjeen kautta mikäkin sana selviää? Tarkoitan sitä, että vastaussanahan voi olla hyvinkin harvinainen ja se voidaan vihjeittää:

- suoraan tietopuolisesti, jolloin vihjeestä on tiedettävä ratkaisusana - kuten tässä Jarin ristikossa ylhäällä NY:SSA (5) tai oik.kesk. INTIAANI (4) tai vas.alh. ROMASSA (5)

- jonkun kikan kautta niin, että sana (kirjaimet) selviää, vaikka ei olisi mitään hajua, mistä on asiana kysymys - kuten tässä Jarin ristikossa oik.ylh. KIVINEN NURIN (4) tai pääkuvan alla RATINASTA PÄÄKAUPUNKI! (6)
___

Elikäs, jos vihjeitys on suoraa, niin tulisiko kirjojen määrän nousta ja jos vihjeitys perustuu oivaltamiseen, niin tulisiko kirjojen määrän automaattisesti tippua?
70. Marco Poloinen10.4.2009 klo 21:43
Olen aika pahasti jälkijunassa ratkomisen suhteen, joten s.12 ristikkokin on vielä nykäisemättä. Epäilyttävän julmalle kyllä tuommoinen kirjamäärä arviorivillä näyttää. Eiköpähän tuo omakin arvio lähiaikoina valmistune.

Onhan se tuo ratkontahomma melko vireystilariippuvaista hommaa, joskus lähtee, toisinaan sitten taas ei. Silti tuo arvioero noiden mainitsemieni ristikoiden välillä (juuri noin päin) tuntui vaikealta hyväksyä. Itselläni "Pikkunälkään" meni lähes tuosta vaan, mutta "SS-joukot" tuotti jommoisia ongelmia suht tasaisesti pitkin matkaa. RA:n arvio noiden kahden välisestä suhteesta tuntuisi aika sopivalta.
71. Jaska10.4.2009 klo 21:51
Arviointi on vaikeaa vain viidellä symbolilla. Jos tietopuoliset ja oivallusvihjeet ovat koeratkojan mielestä tasan, niin symbolointihan menee arpomiseksi 3-2 tai 2-3. Miksei symboleja voi olla maksimissaan parillinen määrä, niin että tasapelikin on mahdollinen? Siis per ristikko 1-6 kpl arviona pehmis - keskis - kovis sekä tiedolle että oivallukselle.
72. Marco Poloinen10.4.2009 klo 22:36
Kyllähän nuo meikäläisen ratkomiset taitaa heittää häränpyllyä koeratkojan (ja varmaan monen muunkin) arvioihin verrattuna. Reilu vartti pahemmin hätäilemättä meni "Kyllä lähtee"- ristikkoon, eikä "kirjavihjesanat" pahemmin jarrutelleet. Tuntuu, että vähintään yksi kirja pitäisi arviosta vähentää ja loputkin jakaa tasaisemmin. Mutta sitten tulee Jaskan yllä esille ottama ongelma vastaan. ("SS-joukkoja" pakersin varmaan lopulle pari tuntia - molemmat arvioitu "nelipallosiksi" ?!)
73. Marco Poloinen10.4.2009 klo 22:38
... eikun kolmehan se SS-joukot oli...
74. ratkoJA11.4.2009 klo 00:11
Määkin oon sitä mieltä että kirjoja on RAn ristikossa yksi liikaa. Tässä suurin osa tietopohjaisista vihjeistä/ratkaisusanoista on joko ristikoista tutuksi tulleita tai kikkaillen vihjeytettyjä. Suht sujuvasti täyttynyt ilman googlea, muutama aukio jumissa tiedon puutteen takia - vrt. Joulusepon vastaavaan ristikkoon, joka ei ottanut millään täyttyäkseen ilman googlea ja googlellakin jumitti.
75. RA11.4.2009 klo 00:22
Sivun 12 ristikko Kyllä lähtee on - siis - Haapa-ahon Jarin ristikko mitä suurimmassa määrin.

[21:33: Minun osuuteni on ollut lähinnä puhtaaksipiirtäminen. Muutaman vihjeen olen vaihtanut.]
76. Marco Poloinen11.4.2009 klo 00:48
Sivun 12 ristikosta vähennetyn kirjan voisi minusta lisätä s. 19 "Vetää veteläksi"- ristikon kohdalle. Sen tietovihjeet tuntuvat työläämmin ratkeavilta. Muuten hyvä ja selkeä ratkaisulausetta myöten. Yksi hoksaamaton yhteys ylänurkassa jäi vielä mietityttämään.
77. RA11.4.2009 klo 01:43
Marko-Juhani Kunnarin (s. 19) Vetää veteläksi -ristikossa oikean ylänurkan DUIT ON TYÖTÄ! (7) vaatii kyllä vetelämpää tiukempaa ajattelua. Jostain syystä tulee Skytän Antti mieleen.
78. Maikki11.4.2009 klo 01:49
Ja juuri sitä kohtaa olen pohtinut koko päivän. Piilokirjain vielä hukassa, tai sitten olen muutenkin hakoteillä.
79. RA11.4.2009 klo 01:55
Maikki, taidat olla muutenkin hakoteillä... Just tuossa kohtaa, jos kaikki muu on oikein, niin piilokirjainta tuskin tarvitsee arvuutella.
80. Maikki11.4.2009 klo 01:58
Kiitos, yritän parantaa!
81. Maikki11.4.2009 klo 02:01
Voiko siinä olla 16. viimeinen?
82. RA11.4.2009 klo 02:05
Heh. Eipäs nyt mennä "koukkukirjain"- ja "se pyöreä kirjain" -linjalle. ;-D
83. Maikki11.4.2009 klo 02:10
OK!
84. PP11.4.2009 klo 11:08
Vetää veteläksi: RA:n Skyttä-viittaus sai oivalluksen aikaan! Sitähän se on, että miettii päänsä puhki, että miksi tuo sana ja sitten se on suoraan luettavissa.

Minulla on tapana heti ratkonnan jälkeen merkitä sivun alareunaan kommentteja. SS-joukoissa lukee: Helppo. Enpä tainnut tykätä. Pikkunälkään: Huhhuh! Kyllä lähtee: Höh? 10 min. Mihin kirjoja tarvittiin? etc.

Useimmat jäävät ilman kommenttia tai saavat helppo-merkinnän tai kysymysmerkin. Olen huomannut, että se, mikä minulle on hyvinkin helppo, teettää Jaskalla töitä ja päinvastoin. Olemme kaikki niin erilaisia ja kuten Marco Poloinen tuolla edellä sanoi, "joskus lähtee, toisinaan sitten taas ei".

Taas oli kaikentasoista tarjottavaa lehdessä. Onneksi ei kuitenkaan tämän aamun HS-ristikon kaltaisia (Olin heittää koko ristikolla harakkaa, kun en saanut nimistä selvää ja tappelin helpon ristikon kanssa melkein kaksi tuntia). Dopingin käytön hyväksyn kyllä. Kun en jotakin tiedä, haluan tietää. Mutta koskaan en ennen tätä aamua ole tuntenut tarvetta tietää, kuka on Aaronin pojanpoika ja uskon, etten vastaisuudessakaan tuota tietoa tarvitse. - Tämä oli sivuhyppy, mutta katsottakoon se Sanaseppo-lehden kehumiseksi.

Letkeä-tavuristikosta (s. 25) en ole huomannut mitään mainintaa. Se oli taas piristävä poikkeus ja hauskasti vihjeitetty. Pidin vihjeistä A1., PIENI ISO III, PALJON PUHUVALLA?, VÄHÄN HIRVEÄ! Kauan askartelin vasemman alanurkan vinttikaivon kanssa ennen kuin kolahti. Kolahdusta odottaa vielä Simbergin vasen alakulma.
85. PP11.4.2009 klo 11:22
Se kolahdus sitten tuli! PUTKISSAKIN oli se hämäys, johon taas jälleen (monennenkohan kerran?) sorruin.
86. pösilö13.4.2009 klo 19:58
Kateeksi käy kun joku on selättänyt SS:n parissa tunnissa.
Itse vaimon kansa olemme juuttuneet ristikon kanssa asemasotaan.
Ylemmistä ässistä lähtevät ratkaisusanat ovat ihan siansaksaa, vaikka risteävät ovat mielestämme niin loogisia ja ainuita oikeita!
Eikös TUKIKOHTAPAIKKA olekin Japanissa, sama saari, mistä karate on kotoisin?
Ja SIUNATTU löytyyy kirkon kellarista?
LÄÄKE auttaa närästykseen ja kun MENETETTÄVIÄKIN on menetetty sataprosentisesti, niin sitten ollaan ihan PA?
Menikö metsään?
87. Eki13.4.2009 klo 20:03
Odotelkaa ISOA ahaata!
88. avakum zahov14.4.2009 klo 01:54
No joo, sitä odotellessa pienempi ahaa, eli pikku kommentti Simbergin Tummanpuhuvaan (s. 27). Siellä yläkulmassa lähellä mustaa pääruutua on vihjeenä "viitan kaltainen", mutta tarjottu ratkaisu ei kai kuitenkaan hirveästi muistuta viittaa, vaan kyseessä on käsittääkseni kymmenen sentin levyinen kangaskaistale. Jos esim. naispappi menisi suorittamaan työtehtäviään pukeutuneena pelkästään tällaiseen "viittaan", kyseessä olisi skandaali joka varmastikin noteerattaisiin iltalehtien palstoilla... Muuten ihan kelpo ristikko, ei siinä mitään.
89. PP14.4.2009 klo 08:32
Viitan kaltaisella on toinenkin merkitys kuin tuo avakum zahovin mainitsema kirkollinen asuste. "Suurimman osan Rooman historiaa tooga oli suosittu vaate erityisesti miesten keskuudessa naisten käyttäessä xxxxxx." Se oli siis kaapu tai viitta ja kangastakin siinä oli riittävästi peittämään naisen koko kropan kaulasta varpaisiin.
90. Marco Poloinen27.4.2009 klo 00:02
Olen pitemmän aikaa pyöritellyt pöydän kulmalla Tapion ja Riitan s. 25 Letkeää ja aina silloin tällöin tuijotellut vasemman alakulman seitsemää tyhjää ruutua. Tänään kyllästyin ja pistäydyin viimein googlen tykönä...

... ja sen operaation seurauksena sain ruudut täyteltyä. Edelleenkään en ihmeemmin ihmettele jumittumistani. +MARSKI- jutun avautumisen mahdollistava viisaus on jostain syystä jäänyt pääkoppaani muodostumatta. Ja vaikka myönnän mielikuvitukseni olevan rajoittunut, piirrosvihjeessä toteutunut taiteilijan vapaus on kyllä sitä luokkaa, ettei oikea ratkaisusana pilkahtanut kertaakaan mielessä ennen kolmannen tavuruudun täyttymistä!

Alkaahan tuo pikkuhiljaa jo hymyilyttää... ;-)
91. RA27.4.2009 klo 00:39
Marco, kyllä minä sitä vasemman alakulman piirrosta ihan Googlen kuvahaullakin ensin mallailin ja kieli keskellä suuta, tussi vapisten piirtelin. Harhautus ei ollut tahallinen.

Se +MARSKI-vihje nyt oli muuten vaan tyhmä tai sanoisko huonoa huumoria. Mutta se ratkaisusana on sen verran semmoinen, ettei musta-valkoristikossa ole helppo keksiä sille vihjettä. Aika helposti menisi samanlaiseksi kuin piirtää naisen naama ja sitten pistää ratkojat miettimään, että mikäköhän naisen nimi tuohon tulee.

Että näillä selityksillä saisko jonkun sortin synninpäästön?
92. Marco Poloinen27.4.2009 klo 00:50
Sait sen synninpäästön jo siinä vaiheessa kun rupesi hymyilyttämään, vaikka yritin kyllä kovasti olla vihainen...

Se poikkivarren asento oli se, joka hämäsi eniten. Nyt, kun sitä uusin silmin katsoo, ja uudesta perspektiivistä, niin voihan se olla vaaterissa... voi voi...
93. Marco Poloinen27.4.2009 klo 01:08
[... vihainen po. riemastunut...]
94. PP27.4.2009 klo 12:03
Marco Poloinen: Onko tuo vaaterissa oleva se vasemman nurkan vinttikaivo?
95. RA27.4.2009 klo 12:10
Juu, siitä samasta täysin selkeästä ja suorasta kuvasta Marco(kin) vinoilee. En ole tuommoista itse koskaan käyttänyt, joten kaipa sen käytössä ollessaan pitäisi olla vaaterissa? Vai?

Siitä +MARSKIsta vielä sen verran, että kaipa Marco huomasit ne alleviivaukset?
96. Marco Poloinen27.4.2009 klo 12:38
No peijakas! Totta kai huomasin, mutta katsoin (joka kerran) hatarasti. Siis en pannut merkille, että 'tundralla' ei ole koko pituudeltaan alleviivattu. Muuten vain tehosteviivoiksi arvelin.

En ole minäkään tuommoista - enkä minkäänlaista - "vinttikaivoa" käyttänyt, mutta arvelen tuon tietyn asennon olevan käytön kannalta täysin oleellista. Jopa siinä määrin, että nykyaikaisissa versioissa uskon olevan systeemin, joka kaikista vaikuttavista voimista huolimatta automaattisesti pyrkii pitämään asennon just jullilleen. Saattaahan se käyttäjä silti lauleskella, että "ylämäki, alamäki, ylämäki, alamäki, yhdessä kulkien..."
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *