KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-KOVIS 21.3.

4690. IS-kovis 21.3.

Jaska22.3.2009 klo 00:26
Ensin vähän epäröin koko ratkontaa, kun oli tuo tosikkovaroitus annettu. Tartuin kuitenkin rohkeasti sarvesta härkää. Aikamoinen sonni siinä pääkuvassa pullisteleekin. Naurattava. Ja sen lauseita erittäin onnistuneesti kuvaava. Se vaakaan lähtevä lyö jopa luovan mielipuolisuuden mestarit Viitamäen ja Pitkälän laudalta!

Enempää tätä ei oikein voi ruotia liikaa paljastamatta. Ratkokaa itse. Ei ole liian vaikeakaan, kun keskittyy olennaiseen!
2. Juha N22.3.2009 klo 01:57
Hauskinta aikoihin! Kiehtoo kuvitella kuinka Eki on vienyt sanoituksen PA Manniselle sanoen: "Tekaises tuohon pääkuva, varmaan nyt jotain keksit..."

No ei vaineskaan, varmaan laatijalla oli jo valmis ehdotelma puhekupliksi :)

Sitä paitsi jos Eki olisi haluamalla halunnut vaikeuttaa kuvittajan urakkaa, olisihan pääkuvalauseiden pisimmän sanan ensimmäisen ja kolmannen kirjaimen voinut vaihtaa toisiin... Siinä sitä olisikin ollu kuvittamista!

Tuo pisin sana lienee muuten ollut Ekillä mielessä jo pitemmän aikaa. Nyt tuli viimein "luonteva" tilaisuus sijoittaa se ristikkoon.

Ratkonta lähti liikkeelle noista pääkaupungeista, niiden alkuosista. Ensimmäinen sana jonka ristikkoon kirjoitin oli alemman pääkuvalauseen kolmas sana.

Vaikeusaste oli mielestäni kolme miinus. Mihin syynä pitkään takunnut keskusaukio jossa neljä vaikeaa vaakasanaa PELI, PUHALTAJALTA, FRENDIN UUSI SARJA (jota en ole kuullut mutta joka lopulta lunttaamatta loksahti paikalleen, lienee oikein), ILONA KOTONA. Vasen alakulma oli myös vaikea, MUISTOSANKARILLE-sanan loppuosan takia. Ristikon ainoa pakkorakosana.
3. lp22.3.2009 klo 12:18
Virkistävän hauska, kiitos Eki!
4. ha26.3.2009 klo 09:10
Olen samaa mieltä Juha N:n kanssa, että vaikeusaste oli kolme miinus. Kovasti teetätti töitä, mutta valmiiksi tuli.
5. Libero26.3.2009 klo 21:15
Ratkoin ristikon lauantai-iltana, mutta jätin kommentin lähettämättä. Riskeeraan nyt kuitenkin.

Vihje PÄÄKAUPUNKEJA (16, 16) kaikkine seuraamuksineen oli parasta. Oli ilo saada ratkoa sellaista. Keskipaikkeilla oli hyvä vihje 160 (8). Kuinka ollakaan, siitä syntyi kaupunkien kanssa ristiin hyvä vastaussana. Vihjeen PUHALTAJALTA (8) vastaussanaa ei tarvinnut etsiä, kiitos puhaltajan. Omalla logiikallani sanoisin saman -lla-loppuisena, mutta lieneekö -lta ammattimaisempi ilmaisu?

Vasemmassa alakulmassa sain pienen sotkun toimeksi. Sijoitin KORKEALTA-kohtaan mielessä pyörineen ajankohtaisen sanan. Ei ollut se. Myös vihjepiirrosheppa touhusi lopuksi jotain muuta kuin aluksi ehdotin. Tämä oli ristikon hankalin paikka minulle. Toiseksi hankalin oli piirrosvihje oikealla ylhäällä. Kasvusto näytti silmissäni kovin harvalta ja korkealta ollakseen vastaussana.

Pääkuvan monivivahteinen juoni paljastui yllättävän helposti. Hupaisa piirros ei suoranaisesti naurattanut, muttei sen puoleen itkettänytkään. Kuvassa oli kuitenkin paljon asiaa: paljon se lupasi ja paljon antoi. Siitä tulleet svengaavat ratkaisulauseet olivat herkkupaloja, voi hyvä isäntä sentään! Ja kivaa kieputtamista 14-kirjaimisessa...

Vaikkei tätä ristikkoa pitänyt ottaa ollenkaan tosissaan, niin minua miekkosen puhekupla jäi hivenen vaivaamaan. Olisi edes hiukan sekoillut sanoissaan hän.
6. masa14.4.2009 klo 11:31
Nyt kun ratkaisu on jo tiedossa niin viitsiikö joku vielä kertoa miten vihjeestä 160 tulee se --- UÄO loppuinen sana ???
Olisin tosi kiitollinen koska tämä on eka kerta kun joudun kysymään ratkaisua.
7. RA14.4.2009 klo 11:39
160 > HUIPPUÄO, missä ÄO on lyhenne sanasta älykkyysosamäärä; älykkyystesteissä 160 erittäin korkea tulos
8. masa14.4.2009 klo 15:47
RA : Tosi paljon kiitoksia !!! Taidat kuulua ao ryhmään ? Mä oon vaan aivan tavallinen Jäppinen , en edes YO !
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *