KESKUSTELUT > RISTIKOT > PAKSU PELIKAANI

4669. Paksu Pelikaani

Henry14.3.2009 klo 01:51
Tuoreessa Paksussa Pelikaanissa Erkki kertoo, että Paksu on Pelikaaneista vähiten myydyin. Tekstistä tulee käsitys että jopa lopettamista harkitaan. Pitihän meidänkin lopettaa Rasti (aiemmin Ruustinna). Kilpailutilanne ei ole enää mielekäs.

Rautakirjakin on huomannut sen, ja on luotu uusi myyntipalkkion hinnoittelujärjestelmä, jossa heikosti myytyjen lehtien jatkaminen on tehty mahdottomaksi. Lähiaikoina ristikkolehtiä tulee katoamaan aika liuta.
2. kp14.3.2009 klo 07:42
elämä on.......dna halpa
3. Eki14.3.2009 klo 10:17
Tein pääkirjoituksen tilanteessa, jossa asiaa juuri tiiviisti pohdittiin.

Entiseen tapaan jatkamisen puolesta puhuva seikka oli, että Paksun konsepti on hyvä ja se täydentää Mustan ja Punaisen väliin jäävää aukkoa. Me kaikki tekijät myös pidimme lehteä hyvänä.

Tappiota tekevälle lehdelle kannattaa kuitenkin tehdä jotakin radikaalia. Sellaiseen on nyt päädyttykin. Jatketaan uudella nimellä ja uudella konseptilla, jolle kaikki osapuolet ovat antaneet siunauksensa ja paljon parempaan menestykseen uskotaan. En halua vielä kertoa enempää.

Pelikaanien tekeminen on kovaa puuhaa. Olen sitä yhden tarinankin vääntänyt tämän saitin artikkeleihin. En voi väittää, ettei lopettaminenkin olisi käynyt usein mielessä. Leipä on paljon leveämpää muilla sektoreilla. Pidän kuitenkin Pelikaaneja tärkeänä osana ristikkolehtitarjontaa. Niissä on omat laatijat/piirtäjät ja takana paljon osaamista. Ne poikkeavat kaikista muista ristikkolehdistä. Lisäksi ne ovat keskenään erilaisia, joten ne on suunnattu osaksi eri rarkojapiireille. Fanaattisia asiakkaita on jokaisella rutkasti. Ristikkolehtien määrän huima kasvu on tietenkin jyrsinyt kaikkien leipää, mutta ei se Pelikaaneihin ainakaan pahimmin ole puraissut. Jatkamme hyvillä mielin.

Paksu täyttää 15.5. jo 15 vuotta. Nuorin lehtemme Krypto Pelikaani on 14-vuotias. Olemme luoneet kaikki neljä lehteä pysyvälle pohjalle (siltikin vaikka nyt yksi muuttuu radikaalisti). Varsinkin nyt sudokuaikana ovat monet tehtävälehdet aloittaneet, nopeasti muuttaneet ilmestymistään ensin tiiviimmäksi, sitten väljemmäksi ja loulta kadonneet kokonaan tai pikemminkin muuttuneet ihan toisenlaiseksi. Lehtiähän ei toistaiseksi ole juurikaan lopetettu, on vain haettu uutta menestyvämpää konseptia. Vaikken kilpailijoille pahaa haluakaan, en ole pahoillani, jos alustuksessa kerrotun mukaisen pudotuspeli käydään. Tietysti toivon, että markkinoilla säilyisin mahdollisimman monipuolinen kirjo ja kaikille ihmisille olisi riittävästi mieluisaa ratkottavaa.
4. Eki14.3.2009 klo 10:19
Jospa kerrankin vähän mainostaisi, kun on tämmöisen foorumin perustanut. Jos haluatte vanhanmuotoisen Paksun, ostakaa tämä juuri ilmestynyt kakkosnumero! Osa sen lukuisista tehtävätyypeistä tulee ainakin toistaiseksi katoamaan Pelikaaneista.
5. Haloo14.3.2009 klo 14:20
Saako tiedustella mihin suuntaan lehti muuttuu? Enemman perinteiseksi ristikkolehdeksi, joka on vaikeustasoltaan mustan ja punaisen valimaastossa? Oisko se vaikka Sininen Pelikaani sitten?

Nimi on ollut niin metsassa jo 10 vuotta etta se olikin aika muuttaa!

Mutta laajaa tehtava kirjoa tulee ikava, vaikka osa tehtavista oli rehellisyyden nimissa marginaalisia ja ehka jopa pakkopullaa.

Sanaristeista opin tosin pitamaan (vaikka kahden ensimmaisen kokeilun jalkeen ne vaikuttivat tosi helpolta "pakkopullalta"), mutta oudot rakenteet viehattivat lopulta.

Tassapa uuden vois olla uuden aiheen juurta: Mitka ex-paksun pelikaanin tehtavatyypit olivat sinulle antoisimpia? Mita jaisit kaipaamaaan, mitka saivatkin menna?

Minulle paras "paksu" oli ristikkoextra (vaikka silloin lehdessa olikin liikaa tavuristikoita!)
6. Eki14.3.2009 klo 14:24
Kerron sitten, kun suunnitelmat vahvistuvat. Nimeä ei haluttu muuttaa silloin, kun 44 sivua muuttui 36 sivuksi, mutta nyt oli pakko, eikä se edes harmita, sillä mielestämme löysimme hyvän uuden nimiehdokkaan.

Kyllä saa kertoa lempitehtäviään, ehdottomasti. Voihan olla, että joku siirtyy toiseen lehteen suosionsa ansiosta.
7. kp14.3.2009 klo 17:08
ehkä nimi olisi ohuempi pelikaani
8. Eki14.3.2009 klo 17:12
Ehkä ei.
9. kp14.3.2009 klo 17:15
untuvikko pelikaani
10. Eki14.3.2009 klo 17:29
On nimi. En kerro vielä mikä.
11. Eki14.3.2009 klo 17:33
Kiitos kuitenkin avustavan käden ojentamisesta.
12. Henry15.3.2009 klo 01:43
Taisteluahan tämä on. Ja vilpittömästi toivon, että karsintaa tapahtuu eniten niitten lehtien piirissä, jotka vain yrittävät rahastaa tekemättä työtä. Ainakin kaikki sudoku-lehdet kuuluvat siihen ryhmään.
13. Taata15.3.2009 klo 02:15
Sudokutarjonta näyttää lehtipisteissä taas lisääntyneen vuodenvaihteen jälkeen, mutta muut japanilaisperäiset edelleen vähissä. Seuraan suurten markettien lehtipisteitä.
14. qwer15.3.2009 klo 17:36
Oka-kahvia myytiin 50-luvulla
15. Matti15.3.2009 klo 18:18
Ja siihen aikaan Ruotsissa myytiin Gevalia-kahvia.
16. kp15.3.2009 klo 18:20
50 luvulla oli atta pulveria
17. jpq15.3.2009 klo 18:24
Eki: onko se silti pelikaani enempää en halua tietää kun tarkkailen kauppamme ristikkolehtiä. Mitä tehtävätyyppejä katoaa ? pitää seuravan kerran kun menen kauppaan katsoa paksua pelikaania jos löytäisin.
Henry: jaa kaikkiko? kyllä osan tekee tietääkseni ihminen. Minä en myöskään tykkää siitä että kone tekee koko tehtävän.
18. -15.3.2009 klo 18:25
Meillä oli kyllä Ata-pulveria!! Tapettiinko attapulverilla kusiaisia?
19. Eki15.3.2009 klo 18:25
Pulverin nimi oli Ata.

Uusi Pelikaani ilmestyy 15.5. Kyllä minä varmaan siitä jotain kerron sitä ennen.
20. ?15.3.2009 klo 18:26
Tosi fiksua käyttää vihjettä ex-aineita sanalle atat.
21. jpq15.3.2009 klo 18:29
paksu täyttää muuten synttäreilläni vuosia. ps. sivumäärä ei tosiaan oikeuta nimenvaihtoa. Mutta jos sisältö vaihtuu se minusta taas velvoittaa toisin eräät lehdet eivät tehneet silloinkaan kuten Katso ja siitä olen näreissäni se minusta vähän kuin tietynlainen rahastus käytetään sasavutettua maintetta siis. Toki taiteilija saa vaihtaa tyyliään siinä ei koske tämä sääntö.
22. Libero15.3.2009 klo 22:24
On kaunista jälkeä tämän kakkosnumeron keskiaukeamalla. Seppo I. Lahden tavuristikossa on nyt huikean hyvä esimerkki pääkuvasta, jossa tunnelma, värit ja lukuisat yksityiskohdat ovat sopusointuisesti kohdallaan. Ilmeisesti kyseessä on valokuva, vaikka taidokkaasta maalauksestakin se kävisi. Ratkaisulauseiden sävy sävyyn väritetyt tavuruudut hivelivät silmiä. Kiitos koko näkymästä!

Sivulla 24 olevassa tavuristikossa – Pallonen & Mäkinen – on vasemman yläkulman piirrosvihjeissä kiintoisa mutta tarpeettoman tuntuinen yksityiskohta: Yhdysvaltojen pikkulippu! Mitä mahtanee markkeerata?
23. kp16.3.2009 klo 09:10
aiai
24. Eki16.3.2009 klo 09:19
Ensin atta, sitten aiai... mitä meinaat?
25. kp16.3.2009 klo 10:11
tarpeettoman tuntuinen yksityiskohta: Yhdysvaltojen pikkulippu! Mitä mahtanee markkeerata?

totesinpa vaan tuohon. ai ai
26. Eki16.3.2009 klo 10:24
Okei. Mulla on ehdotus mitä se tarkoittaa siellä. Miten kp, mitä luulet itse? Oletko jo ratkonut rstikon?
27. Jaska16.3.2009 klo 17:29
Mökki sijaitsee Yhdysvalloissa?
28. kp16.3.2009 klo 19:10
en oo tehny enkä pysty
29. uhhu16.3.2009 klo 22:17
Lippuhan näyttää noin kolme metriä korkealta!
30. ++juh17.3.2009 klo 12:23
Libero,

vtxoa.com/forums/picture.php?albumid=820&pictureid =4792
31. maatu17.3.2009 klo 19:35
Kauheata Eki, kun puhut lopettamisesta! Jos sinä pistät pillit pussiin, minä alan erakoksi ja häivyn ihmisten ilmoilta johonkin luolaan suremaan. Olen niin addiktoitunut haastaville ristikoille, etten osaa kuvitella elämää ilman Pelikaaneja (paksu ja punainen). Jos paksua muutatte, älkää, please, ainakaan helpompaan suuntaan! Meille vaikeita rakastaville ei muutenkaan ole tarpeeksi tavaraa. Meitä ihmisiähän on tietenkin moneen lähtöön, mutta mitenkään en voi ymmärtää, ettei joku ole huomannut miten ihanaa on pähkäillä tosi vaikeaa tehtävää. Minä ainakin nautin suunnattomasti, kun ensin ei ymmärrä mitään (paitsi ehkä pari t-kirjainta, jotka nekään eivät ole satavarmoja), mutta kokemuksesta tietää, että kyllä kaikki selviää, kun on sitkeä. Yhtään ruutua en jätä tyhjäksi. Mikä euforia, kun keksii.
Toivotan Pelikaaneille ja vaikealle Kirpulle pitkää ikää :)
32. ratkoJA17.3.2009 klo 20:15
Punaisen Pelikaanin alkupään helppojen karsiminen ei olisi hullumpi idea, koska lehteä ostetaan sen vaikeiden ristikoiden vuoksi, alkupään helppojen ratkomista tuskin kukaan erityisesti odottaa vaikka ne ihan kivoja välipaloja voivat ollakin. Niille on kuitenkin omat lehtensä.
33. kummeksija17.3.2009 klo 20:20
kaikki turhat lehdet pois :)
34. Lara17.3.2009 klo 21:35
Minä (25v) ja äitini (55v) olemme "Paten" pitkäaikaisia ratkojia, ja Patesta juttelemme joka puhelinkeskustelussa; Pate on ystävämme. Olimme aivan kauhuissamme pääkirjoituksesta -- että jos Pate lakkaisi olemasta! Pate on parasta ristikkotarjontaa, joten toivomme kovasti, ettei muutos vaikuttaisi erinomaisiin "viimeisiin visaisiin" ristikoihin. Krypto ja sanakäärmeet eivät niin kovin tärkeitä ole, mutta tavalliset, vähän keskivertoa vaikeammat kuvaristikot sekä piilosanat ovat kaikkein parhaimpia. En tiedä onko palautteella enää tässä vaiheessa vaikutusta lopputulokseen, mutta yrittää ainakin voi.
35. RA17.3.2009 klo 21:45
Olen ostellut(tilannut) ja ratkonut ristikkolehtiä laidasta laitaan. Liekö mennyt ohi, mutta onko tarjolla yhtään ns. KESKIS-lehteä?

Tarkoitan lehteä, jossa ei olisi yhtään tosi helppoa eikä yhtään tosi kovista, vaan koko lehti täynnä keskisvirityksellä laadittuja ristikoita.

Olisikohan sellaiselle tilaa? Minä ainakin tykkäisin.
36. Libero17.3.2009 klo 22:26
++juh kello 12.23: Kiitokset!
37. Jaska18.3.2009 klo 16:31
Numerossa 2 viettivät Viitamäki ja RA/TL jälleen sadismin riemujuhlaa. Mahtavatko edes kuulla ratkojien tuskanhuutoja noin niinku sielunsa korvilla. Mutta parkkiintunut selkänahkani kesti kuin kestikin tuntikausien pieksännän! Väsähtäneiden julmurien ei auttanut kuin lopettaa tältä erää!

Pitkälä vaikutti noihin verrattuna lähinnä kaikkien filantrooppien isoäidiltä, kunnes ristikko oli yhtä ruutua vailla valmis. Siinähän se nyt vasemmassa alakulmassa edelleen ammottaa autiuttaan eikä tuijotuksesta parane. Vaakasanaan on sopivahko ehdokas, mutta pysty jää silläkin täysin pimeäksi. Mitä olen tietysti itsekin. Kun siis luovutan?

Pikkuisen teki myös tiukkaa eräs just sellainen Pitkälän vihje. Sen ratkaisusana ei mielestäni ole vihjeen kanssa sovussa, vaikka kiistämättä soinnukas onkin? Molemmat kriteerit olisi täyttänyt esim. maantiedollinen vihje.
38. lp18.3.2009 klo 17:03
Paksun Pelkaanin erikoistehtävät ovat mukavia välipaloja, jos vaikea ei ala aueta. En tosin välitä valintakryptosta enkä anagrammeista. Esim sokkelo ja palindromiputki olivat uudessa numerossa leppoisan helppoja, ykkösen palindromiputken "teline ja teline" ovat sen sijaan jumittuneet. Olisi kiva jos jossain pelikaanissa olisi edelleen näitä pieniä erikoisuuksia.
39. RA18.3.2009 klo 17:37
Kiitos Jaska, tuo oli kuin vaskesta korvilleni! :-D
40. Lauri Kultti18.3.2009 klo 19:17
Rupesin tuota Jaskan mainitsemaa vasenta alakulmaa Pitkälästä katselemaan, koska muistin, että ristikko on kuitenkin valmis. Ja olihan siellä marginaalissa kysymysmerkki (, mikä minulla tarkoittaa, etten ymmärrä merkattua kohtaa). Jaskalla lienee sama sana ongelmana. Mutta, mutta...kyllä tämä keskustelupalsta on hyvä homma, koska aivan siinä samassa keksinkin vastaussanan ja ratkaisusanan logiikan!!

Jaska: se vihjehän on kaksiosainen. Myös vastaussana kannattaa ajatella kahdessa osassa.

RA/TL on niin pahasti kesken, etten viitsi sitä edes tämän enempää tässä vaihteessa kommentoida.

Viitamäki valmistui tänään. Se oli siitä erikoinen, että minulla ainakin alapuoli ratkesi melko normaalisti, mutta yläpuoli tuntui ylivoimaiselta. (Jos ristikon on tehnyt, ei liene vaikea arvata, missä kohtaa on se vedenjakaja, joka minulla jakoi ristikon helpompaan alapuoleen ja vaikeampaan yläpuoleen!!) On siellä oikeassa yläkulmassa kuitenkin vielä kaksi pystysanaa, joiden kohdalla logiikka odotuttaa aukeamistaan.
41. heh18.3.2009 klo 19:46
Tämän voisi vaikka pistää vuoden ristikkokuvaksi. Vain kissa puuttuu.

vtxoa.com/forums/picture.php?albumid=820&pictureid
=4792
42. Jaska18.3.2009 klo 20:19
Lauri Kultin oivallus sytytti minunkin lamppuni. Kiitos! AH, CB, IB, -44!
43. jpq19.3.2009 klo 00:55
maatu: pitää yrittää opetella tekemään vaikeita kryptoja ainoa vaan etten tiedä minne pistää kun toinen taho haluaa pieniä josta vaikea tehdä vaikeaa ja toiseen käy isot mutta toive helppoja ,ja helpohkoja. Mielessä kyllä idea mutta se pitää saada kannattamaan enkä puhu uudesta ristikkolehdestä.:)
44. JTak19.3.2009 klo 10:35
Pääseekö muuten jostain ihmettelemään Rautakirjan myyntitilastoja ristikkolehtien osalta?
45. Kravattimies20.3.2009 klo 03:21
Ristikkolehtiä on myynnissä arviolta 124. Ei myyntitilastoa, mutta ostetuimmat.

-http://www.lehtipiste.fi/
46. PP20.3.2009 klo 15:02
Huomasin HS-ketjusta, että Hemuli kamppailee TL/RA-ristikon kimpussa ja muistin, että omat vaatimattomat kommenttini lehdestä ovat kertomatta. Aloitin PuPen ko. ristikosta, koska jostakin käsittämättömästä syystä pidän noista heidän tuotoksistaan. Olen oppinut yhtä kieron ajattelutavan kuin näissä ristikoissa ja sen takia se ei tuottanut suurempia vaikeuksia. Hauskoja vihjeitähän taas riitti, LAUANTAIT EIVÄT NÄIN SIKAISIA?, MELKEIN KUURATILA, LIIKKUA ITELLALLA, KOKIN PERIN POHJIN jne. vain muutaman mainitakseni.

Toni Pitkäkä s. 30 jäi nyt kyllä pahasti alakynteen Viitiksen rinnalla. Myös minulla oli kauan epäselvä vasemman alanurkan ylläpuhuttanut sana, mutta Lauri Kultin kaksiosaisuusmaininta auttoi ymmärtämään. TUNGOKSESSA, liekö lapsus? KASVATUSAINE, ISKUKYKYISELLÄ?, PILKKEELLINEN hauskoja vihjeitä.

Viitamäen (s. 31) ala- ja yläosa täytyivät aika mukavasti, mutta keskiosassa jumittui. Kävin pörriäisestä läpi koko pärinärepertuaarin, mutta ehkä opin sieltä jotakin, ainakin sen, että herhiläinen on sukunimeltään Vespa. Lisäksi sotkivat muutamat ovelat sananalut ja -loput. Ehdottomasti paras vihje oli yläoikean tilastopyörylä.

Uskomattomasti Mirja Hietamäki sai taas tuntumaan siltä, että ristikoiden paikka oli vaihtunut. Vaikeampi s. 26 oli minusta helpompi kuin s. 6:n helppo, jossa oli ensin vaikeaa löytää vastaussanojen yhteyttä kuvaan.

Nyt teen vielä Malojen anagrammiristikon ja sitten ei muuta kuin odottamaan lisää kivaa ratkottavaa.
47. maatu20.3.2009 klo 17:12
Aina pakko aloittaa TL/RA:sta, jotenkin se kiehtoo!? Oli se vaikea, mutta niin piti ollakin. Olipa ihana olo, kun jokaisessa ruudussa oli kirjain. Pitkälän ja Viitamäen "säästän"! Alkujuttuja voi tehdä jonkin aikaa ja sitten kun ei ole enää mitään muuta, ei edes Hesarin Aulista: Ah!
48. Hemuli20.3.2009 klo 20:36
Minulla on selkeä viha - rakkaus -suhde noidin mainittuihin tavuristikkoihin. Tykkään niistä tosi paljon, mutta ne ovat minulle MELKEIN ylivoimaisia. Edellinen PuPe:n ristikko täyttyi ähkien, tästä uudesta puuttuu vielä paljon. Aamun kiukunpuuskassani sain mm. tuon LIIKKUA ITELLALLA -kohdan ympäristöineen, ja olin aika pollea! PP:n luettelemista hauskoista vihjeistä on KOKIN PERIN POHJIN vielä salaisuus.

Minäkin toivon, ettei PAKSU uudistamisen jälkeen tulisi helpommaksi. Jos minä saisin määrätä, jättäisin pois kaikenmoiset kryptot ja haarikkaat. Myöskään anagrammiristikon ratkonnasta en saa kummempaa iloa. Aikaa tuokin vei, mutta se ei hykerryttänyt. Sisään ja ulos tässä muodossa on kovin mekaaninen.
Toivottavasti tavuristikot, muutkin kuin puheena oleva, säilyvät - niissä olen heikoin - , samoin piilosanat ja avoristikko.
49. Henry21.3.2009 klo 01:18
Jos Erkki joutuu lakkauttamaan Paksun Pelikaanin, se ei tarkoita että sama lehti voisi jatkaa jollain uudella nimellä. Jos ei tarjota jotain selkeästi uutta, Rautakirja voi torjua sen. Näistä olen keskustellut Rautakirjan henkilöstön kanssa.

Pitäisiköhän vielä uudestaan miettiä, oliko järkevää tarjota tuhansia ilmaisia ristikoita netissä.
50. Eki21.3.2009 klo 10:28
Menneellä viikolla ei postissa tullutkaan enää Oho! vaan Hot Now. Lehti oli pantu täysin uusiksi "lukijoiden toiveiden mukaan", mm. ristikko, krypto ja sudoku jäivät julkkisjuttujen jalkoihin. Epäilemättä Aller toivoo, että vanhat tilaajat eivät peruuta tilauksia ja uusia tulee rutkasti.

Kun perustimme 20 vuoden kryptolehtivapaan ajan jälkeen Krypto Pelikaanin vuonna 1995, Rautakirja ei uskonut asiaan ja vaati koenumeron. Se meni hyvin ja lehti saatiin jakeluun. Pitkään oli vain kaksi kryptolehteä ja se jäljessä tullut Iisakin kryptot ja pulmat sisälsi aika paljon ei-kryptojakin ollen silti paljon ohuempi.

Ehdotin sitten, että toisimme toisen kryptolehden, joka sisältäisi pelkästään tavallisia helpohkoja kryptoja. Rautakirjasta kiellettiin ja sanottiin, että on aivan hullua tuoda kilpailija omalle lehdelle. Sen jälkeen on uusia kryptolehtiä tullut kymmenkunta ja lähes kaikki ovat tuon ehdotukseni kaltaisia. Olisikohan mm. yhdellä julkaisijalla jo viisi eri kryptolehteä.

Paksun seuraaja on Rautakirjalla pohdittavana. Haluaisin tosiaankin tehdä keskitasoisen lehden, mutten usko, että sille annetaan mahdollisuutta. Kun helpot myyvät, sellaisia pitäisi tulla lisää ja lisää. Luulisi, että olisi tilaa lehdelle, jonka kaltaista ei ole eikä kuitenkaan ole järjen mukaan ihan pienen piirin lehti.

En ole mistään huomannut, että tämä sivusto olisi vaikuttanut lehtien myyntiin negatiivisesti ja että nettiratkonta olisi muodostunut buumiksi. Pelikaanin tehtäviähän en lopulta ryhtynyt täällä julkaisemaan. Muutamat asiakkaamme saavat lisäarvoa julkaisemalla ristikkonsa myös netissä.
51. jupejus21.3.2009 klo 14:32
Tuo tuo kyllä koko ristikkolehtimyynnin omaan valoonsa. Ne tahot, jotka tuottavat ristikkolehtiä, eivät voi sitten paljonkaan määritellä, mitä tuottavat. Kannattavuus sanelee ehdot ristikkolehden tuottajille. Ja mikä tuottaa, sen määrittää taas ne tahot, jotka lehtiä myyvät eli tukkurit.

Sitä en tiedä, mikä on tuo suhde. Onko se, että joku Rautakirja esimerkiksi ostaa tietyn prosenttimäärän lehtituotannosta, joita se myy edelleen - vai saako esim. joku Rautakirja provikkaa kaikesta mitä joku lehtifirma myy, sellaistakin mikä menee ohi kioskimyynnin eli suoraan tilauksista.

Täälläkin on verrattu musiikkia ja lehtiä, niin sama juttuhan on musiikinkin suhteen. Radio soittaa levy-yhtiöiden 'vaati..toivomuksesta tiettyjä kappaleita joka päivä kuukauden ajan ja siten saadan ns. kuuntelelijoiden 'ihannekappaleet', joita sitten myydään levy-yhtiöiden toimesta kuukauden suosittuimpina hitteinä. Eikös se jotenkin noin mene.

Kyse ei ole ollenkaan siitä, miellyttävätkö levyt kuuntelijoita. Joka päivä sama levy korville, kyllä enemmän on kärsimys kuin korvia hivelevää musiikkia. Sitten ylekin pitää joitain harvinaisia radio-ohjelmia, kuten kadonneen levyn metsästys, joilla näytetään, että kuuntelijoita palvellaan toiveiden mukaisesti.

Ristikkolehtien tason nähtävästi sitten määrittelee tukkuporras, joka laskee vaan kylmästi markkinoinnin mukaan. Mitä halvalla saa, se yleensä on helppoa tuottaa ja edullisinta markkinoida. Ristikkolehtiä myyvillä välikäsillä ei tarvitse olla minkäänlaista kiinnostusta sisältöön, muuten kuin markkinointimielessä. Pitää olla kaunista ja kiiltävää.

Tulevaisuudessa tuskin tullaan näkemään esim. käsinlaadittuja ristikoitakaan, koska ne eivät ole kaupallisen näköisiä. Markkinoinnissa on 'helposta' tehty myyntivaltti ja sen turvin kilpaillaan. Kuka saa mehukkaimman ristikkolehden maukkaimmilla kuvilla niin tulee pärjäämään kilpailussa. Kyse ei ole ollenkaan siitä, mitä ratkojat todellisuudessa haluavat.

Täälläkin on kohdistettu toivomuksia ristikkolehtien tuottajille, minkälaisia ristikoita he haluaisivat. Kohde voi olla sikäli väärä, että toiveet pitäisi osoittaakin tukkureille, jos niillä siellä portaissa olisi mitään vaikutusta.
Yksi keino olisi tietenkin nousta barrikadeille banderollein ja julisteiden. "Vaadimme vaikeita ristikoita!". "Emme huoli mitään lällärikamaa!"
52. Taata21.3.2009 klo 17:05
Ekin harmituksen ymmärtää.

Pelikaanien kustantajaa en muista, mutta toimitus lienee tälläkin hetkellä tässä Tiernakaupungin naapurikunnassa, vaikkakin Ekin pajassakin Helsingissä jotain tehdään.

Kustantajallakin lienee jotain sanottavaa tässä sopassa?
Voisitko Eki hieman valottaa tätä asiaa vai onko liian kuuma peruna? Olen joskus muistaakseni kuullut kustantajan nimen ja jos en aivan väärin muista, niin sen osoite olisi ollut ennen toinen. En valitettavasti nyt ehdi itse etsiä tietoja.
53. Eki21.3.2009 klo 18:38
Pelikaanien kustantaja vaikuttaa tällä hetkellä ihan varsinaisessa Tiernakaupungissa ja on toki tässä neuvottelussa päätekijänä.

Jos ne Pelikaanit Taatalle asti tulivat, sieltä se kustantajan nimikin näkyy ja monta muuta tietoa.
54. Haloo22.3.2009 klo 01:02
Tássápá oma tehtává rangking (paksu 04/2008 tássá kásillá):

Sanahaarakas: Mukava alkupala (aloitan Paksun ratkomisen aina tástá) joten tehtávátyyppi saa minulta Plussan.

Sanaristit: toinen mukava alkupala. Kuten aiemmin sanottua, opin tehtávátyypistá tykkáámáán alkukammoksunnan jálkeen. Plussa

Valintakrypto: Jáá aina viimeiseksi tehtáváksi (jos teen ollenkaan). Tosi pakkopullaa minulle! Mekaaninen ratkoa eiká tarjoa ahaa elámyksiá, --> Joutaa Kryptopelikaaniin. Miinus

Krypto: Joutaa kryptopelikaaniin. Teen jos teen. Miinus

Piilosanat: Kaksijakoiset fiilikset. Yleensá teen námákin lopuksi kun perusristikot ovat valmiit. Mutta tehtávátyyppiná mukava. Neutraali

Sisáán ja ulos: Pakkopullaa. Tehtává tyyppi ei vaan kolahda minuun. Miinus

Sokkelo: Támán olen kokenut mukavana erikoisuutena. Plussa

Palindromiputki iktupimordnilaP: Jos ei ala heti aueta jommasta kummasta páástá niin játán tehtáván váliin (Sisáán ja ulos tehtáváán verrattavissa oleva ratkontakokemus). Miinus

Tavuristikot: Liikaa! Varsinkaan vaikean tavuristikon ystává en ole. Mielestáni tehtávátyyppi on jo alkuasemasta johtuen "vaikeahko" (Yksi tavu = 1-5 kirjainta), joten en náe kovinkaan suurta mieltá sitá vaikeuttaa vielá vihjeiden osalta. (Opin "vihaamaan" vaikeita tavuristikoita jo Viitapirun niitá pelikaaneihin tehtaillessa). Miinus (varsinkin vaikean tavuristikon suhteen)

Sanaristikot: Yes, námá on syyná minká takia lehden ostan (Helpoista vaikeisiin). ISO PLUSSA

Tietenkin laatijoissa on suosikkeja ja inhokkeja, mutta en láhde niitá tarkemmin ruotimaan. Monipuolinen laatijakaarti on rikkaus.
55. Henry22.3.2009 klo 01:24
Lehtibisneksessä ja Rautakirjassa on nyt kiehumisvaihe. Kukaan tällä sivustolla ei ole kysynyt, mistä oikeasti on kyse.

Selvitän kuitenkin vähän taustoja. Rautakirjan toiminnassa oleellinen osa ovat kuljetuskustannukset, ja kun polttoaineiden hinnat nousivat pilviin, jotain oli tehtävä. Luotiin uusi hinnoittelujärjestelmä, jossa on monia vaikuttavia tekijöitä, kuten esimerkiksi myyntimäärä, myyntipisteitten määrä, lehden palautusprosentti ym. Muutoksilla pyrittiin tekemään heikosti kaupaksi käyvien tuotteiden välitys entistä kalliimmaksi, joittenkin kohdalla mahdottomaksi.

Nyt polttoaineiden hinnat ovat taas laskeneet, ja toimenpiteet ovat yhtä myöhässä kuin turha veroale Suomen puunmyyjille. Mutta eihän tämmöisiä voida perua. Päätetty mikä päätetty.
56. Marco Poloinen22.3.2009 klo 01:45
Julmetulta näyttää lukumäärälleen tuo Lehtipisteen ristikkolehtilista. Varmaan puolet riittäisi pitämään valikoiman riittävänä. Tässä markkinataloudessa vain kustantajien kilpailun rajoittamiseen tähtäävistä neuvotteluista taitaa saada kartellisyytteen.

Mitenkäs muuten Lehtipiste, eikös se ole jonkin sortin monopoliasemassa? Vai onko muita kanavia?
57. Marco Poloinen22.3.2009 klo 01:50
Siis tarkoitin nimenomaan irtonumeromyyntiä.
58. Henry22.3.2009 klo 18:08
Rautakirjalla on monopoliasema.
59. Eki29.3.2009 klo 12:12
Uuden lehden pitää olla painossa kuukauden kuluttua. Elämme jännittäviä aikoja. Olen piakkoin lähettämässä Paksuun tehneille Pelikaani-laatijoille tarkempaa selvitystä. Muut kuulevat sen täällä hieman myöhemmin.
60. jpq29.3.2009 klo 12:28
Ristikkolehtiä on todellakin paljon ja todella monen näköisiä. Osa houkuttelee ulkoasullaan ja osa ei. Enempää en kerro ei olisi korrektia. Vinkkinä monissa asioissa hieman erilainen maku.
Laatijan ja ratkojan komentti: enempi kryptoja lehtiin. Eniten kiinnostava tehtävä tyyppi kummassakin mielessä. ja sitten eräät erikoisuudet ja tavuristikot mutta ainakaan vielä en ole niitä laatinut. meinasin kirjoittaa tehnyt olisi käsitetty toisinpäin.
61. Henry2.4.2009 klo 00:58
Kun ensimmäinen Onnen ristikot tuli, seurasin sen myyntiä useissa lehtipisteissä. Ja sehän myi todella hyvin. Silloin ajattelin että Kolmiokirjan entinen työntekijä tuntee jotkin asiat paremmin kuin minä. Olin yllättynyt koska kannet olivat aika pliisuja. Nyt myynti onkin pahasti repsahtanut.

Ensimmäistä Helppoa Kirppua myytiin lähes 11.000 kappaletta. Tuommoiseen lukuun ei ole koskaan sen jälkeen päästy, vaikka lehti on sen jälkeen kehittynyt valtavasti.

Näitten esimerkkien valossa uusi lehti-idea voi myydä hyvin, mutta jatko saattaa olla kivikkoista.
62. Eki2.4.2009 klo 01:05
Ahaa, sinä Henry kyllä kerrot asioita mutta et vastaa minun kysymyksiini? Voihan pannahinen!

Jos olisin ilkeämielinen, esittäisin nyt taas kysymyksen/kysymyksiä.
63. Tapsa2.4.2009 klo 23:14
Pitäisi kai pyytää Rautakirjan pomoihmisiä neuvottelupöydän ääreen, ja keskustella, mitä lehtiä pitäisi olla jakelussa, ja mitkä lehdet Rk "teilaa".
Lehtihyllystä löytyy mitä erilaisin valikko niin myyvistä, kuin myymättömistä lehdistäkin, riippuen kioskista. Itse junaratkojana seuraan rautatieasemilla, ja niiden lähistöillä olevien lehtipisteiden valikoimaa, ja voisin kyllä siihen neuvottelupöytään tuoda oman aika vahvan kantani tarjonnasta. Tuntuu, että monissa paikoissa ei ole edes yritystä saada myytyä vaikeampaa ristikkolehteä, kun hyllyssä on vain ...helpot, ...iisit, ...välinpitämättömät, ja sitten kaksi hyllyriviä sudokuja!!!
Eihän näitä laaturistikoita saa muuta kuin tilaamalla (joka toki tulee halvemmaksi, ja jää Rk:n myyntivoitto pois välistä.
64. Henry3.4.2009 klo 00:12
Luonteeseeni ei ilkeämielisyys sovi. Enkä sellaisia tekstejä kirjoita.
65. RA3.4.2009 klo 00:32
Henry hyvä, jos et ilkeämielisyyttäsi, niin hyvää hyvyyttäsikö sitten heittelet väitteitä, joiden totuuspohjaa et viitsi tarkistaa. Et etukäteen. Etkä jälkikäteen.

Nimim. Jotain edelleen hampaankolossa varkaaksi syytetty

(MUTTA: Ei turhaan jatketa tästäKÄÄN.)
66. Eki3.4.2009 klo 01:04
Oltiin tässä Saken (myös Vuokila) kanssa just vielä hommissa. Nyt lähti poika perheensä luo. Kyllä meille tuosta Henryn kommentista aika hauska keskustelu kehkeytyi, kun muistimme nämä seuraavat ei-ilkeämieliset kommentit. Eivät ne kyllä aina ole naurattaneet.

"Vuokilan porukka on käsittämättömän kateellista, ilkeämielistä ja tietämätöntä."

"Vuokilan porukalla en tarkoittanut Sanarisin laatijoita, tarkoitin Vuokiloita, heitä jotka näitä sivuja moderoivat. Siellä se ongelma on ollut."

Myöhemmin adjektiivilistaan lisättiin vielä epärehellinen.

Lisäksi syytettiin varkaudesta ja pitkän ketjun yhdessä kohdassa lyhyesti mainittiin, että anagrammiristikko ei sitten ollutkaan oma keksintö. Siinä se varkauskuittaus. Vai oliko?

Lisäksi on liuta kummallisia ei-ilkeämielisiä väitteitä, kuten että Sakari Vuokilan puhelimesta soitettiin Kari Päivärintana esiintyen. Se oli niin ilkeämielistä, että Henry lähti koko sivustolta joksikin aikaa. Olisi ollut kiva saada todiste siitä. Sehän olisi ollut helppo toimittaa.

(MUTTA: Ei turhaan jatketa tästäKÄÄN.)

Enkä edes kysy, löytyykö hyllystä Sanaristikoiden maailma.
67. qwertsu3.4.2009 klo 18:16
Tein tänään nopean laskutoimituksen Prisman lehtihyllystä. Lokeroita, joissa oli ristikoita ja sudokuja oli noin 100 kappaletta. Mukana oli jokin ruotsalainen lehtikin. Perin harvassa olivat sellaiset lokerot, joissa olisi ollut allekkain sama lehti.
Oli mm. kolme Pelikaania ja yksi Helppo kirppu myynnissä. Yksi lokero kullekin riitti näille.
Mutta täällä molemmat päätoimittajat jaksavat kinastella ja pilata ilmaa, väittelemällä, kummallako on parempi arsenaali.
Pienet on piirit. Prosenttilaskutaitoisena totean asian.
68. Eki3.4.2009 klo 18:52
Henry syyttää, väittää, perääntyy, inttää ja vaikenee. Minä perustelen, yritän hakea asioiden taustoja ja odotan vastakommentteja. Jos se on osaltani kinastelun ylläpitämistä ja ilman pilaamista, sitten on pakko olla vain hiljaa.

Pahus, oliko minun taas pakko olla eri mieltä kommentoijan kanssa. Olen minä kumma tyyppi. Jaa mutta qwertsuhan se vain olikin.

Mielestäni en ole tehnyt numeroa lehdistäni enkä ole yrittänyt väittää niistä muuta kuin mitä ne ovat. Moni tykkääkin niistä ja se on mukavaa. Jos ei tykkää, ei kannata ostaa.
69. qwertsu3.4.2009 klo 19:06
Erkillä oli väärinpäin: "Jos ei tykkää, ei kannata ostaa". Ristikkolehdissä on päinvastoin. Ei voi tykätä, ennen kuin on ratkonut. Sehän on näiden tulokkaiden ongelma.
70. Eki3.4.2009 klo 19:16
Minulla on ollut pääkirjoituksessa: "Jos et tykännyt tyylistä, kannattaa kokeilla toisen kustantajien lehtiä." Olen tietoinen, että makuja on monia. Muutkin päätoimittajat lienevät tietoisia. Ohjataan asiakkaat mieliristikoittensa äärelle. Siitä hyötyvät pitkän päälle kaikki.

Ok, olen utopisti.
71. qwertsu3.4.2009 klo 19:43
Onhan se hyvä, kun Eki kirjoittaa pääkirjoituksissaan: "Rakas ystävä"
Kenen kanssa Eki on rakas ystävä? Täältä katsoen ei kenenkään.
72. -3.4.2009 klo 20:15
Sokeakin vielä (qwer).
73. werkku3.4.2009 klo 20:46
Kirjoitti Erkin hyvä sponsori ( - )
74. Eki3.4.2009 klo 21:38
sponsori = rahoittaja, taloudellinen tukija, kustantaja, takaaja.
75. Jukkis2.5.2009 klo 09:53
Laitan tähän, kun tässä näyttäis olevan käsitelty myös Paksu Pelikaani 2/2009:ää eikä sille numerolle omaa säiettä ole.

Nimittäin tuo koko aukeaman anagrammiristikko on kenties älyttömin ristikko, mitä Pelikaanilehdissä on tullut nähtyä. Eihän tommoisessa ole mitään järkeä. Puolen sivun kokoisena ehkä olisi jotenkin ymmärrettävissä tuollainen, mutta että kokonainen aukeama. Huh.
76. kp2.5.2009 klo 10:29
tämä on ensimmäinen suora haiseva vastalause, jonka näen. alkaako linjat rakoilla? :)
77. Eki2.5.2009 klo 10:30
Koskapa tuossa on hymiö, se ei kaivanne asiallista vastausta.
78. kp2.5.2009 klo 10:40
ei niin se oli kyssä noin leikillinen.
79. kp2.5.2009 klo 10:45
aloin olla kyllä utelias. mikähän on tuohon asiallinen vastaus?
80. Jukkis2.5.2009 klo 10:47
Minä olen kyllä tällä saitilla vuosien mittaan ilmaissut aika monta vastalausetyyppistä mielipidettä Pelikaanilehtien ristikoista. Kas kun on käynyt ilmi, että niihin mielipiteisiin ei vastata esim. kutsumalla esittäjää rikolliseksi tai häiriköksi.
81. kp2.5.2009 klo 10:47
mutta ei kiusata enempää
82. Eki2.5.2009 klo 10:50
Noinhan tuo menee. Jos vastataan heti asiallisesti, niin sitten sanotaan, että tsoukkihan tuo oli, ei kannata ottaa niin vakavasti. Suosittelen hymiöiden vähentämistä, jos kuitenkin haluaa heti asiallisia vastauksia!

Pelikaaneja on saanut haukkua ja on haukuttu täällä silloin, kun on ollut aihetta. Kaikilla on ollut vapaa sana, tosin mielellään sellaisilla, jotka ovat lehden nähneet ja sitä ratkoneet. Jos haukutaan haukkumisen vuoksi, se on vain tyhmää.

Oikeastaan tuo Jukkiksen kommentti oli kehu, jos tuo oli historian älyttömin ristikko.
83. kp2.5.2009 klo 10:54
?
84. kp2.5.2009 klo 10:56
on tosi positiivinen mies jos ihan haukunnasta (hau hau) kuulee positiivista. mutta ihan hyvä. -näin ankeassa maailmassa.
85. Eki2.5.2009 klo 10:59
Jos lehtiä on tehty 15 vuotta ja tuo on älyttömintä, ei tässä ihan paskoja lehtiä ole tehty.

Ja nyt oli kp:nkin kommentti mukavan positiivinen. Otapa semmoinen asenne muutenkin. Ja lue näitä kommentteja, että saat sen oikean käsityksen asiasta. Tuo "muita haukutaan, Ekin tallin ristikoita kehutaan" on niin kaukana totuudesta kuin vain voi olla.
86. RA2.5.2009 klo 11:01
Muistelen, että kun Sanaseppo-lehdessä oli anagrammiristikko, se jakoi ratkojia poikkeuksellisen selvästi puolesta tai vastaan. Toiset "rakastivat" - toiset pitivät tylsyyden huippuna.
87. Jukkis2.5.2009 klo 11:05
No minä en ole Pelikaaneja täytellyt kuin ehkä 6 vuotta, ja kyllä tuo aukeaman anagrammihomma oli ilman muuta suurin plääh-kokemus sinä aikana. Pitihän se tehdä, kun ei kehtaa ainoana tyhjäksikään jättää.
88. kp2.5.2009 klo 11:10
kieltämättä vaikea laatia. sen verran kokemusta on.
89. Eki2.5.2009 klo 11:13
Tuo aukeaman anagrammiristikko oli siis vielä piilokirjaimeton. Toisaalta, se ei ehkä ole tälle tehtävätyypille paras mahdollinen muoto, piilokirjaimilla tekee hommaan hieman enemmän haastetta.
90. kp2.5.2009 klo 11:20
piilokirjaimilla tekee hommaan hieman enemmän haastetta.
helpottaa siis laatimista.
91. Marco Poloinen2.5.2009 klo 11:58
Eki tuossa yllä: "... vapaa sana, tosin mielellään sellaisilla, jotka ovat lehden nähneet ja sitä ratkoneet". Periaatetta pidän hyvänä ja yleensä olen sitä noudattanut. Seuraavassa lausumani perustuu kuitenkin Sanasepossa olleeseen ja pariin muuhun aiemmin vastaan tulleeseen anagrammikkoon:

"Kun on yhden nähnyt, on kaikki nähnyt". Se on olo, joka minulle ko. tehtävätyypistä tulee. Uskon (ja tiedänkin), että tuollaisen laatiminen voi olla hyvinkin antoisaa, mutta ratkominen on minustakin puuduttavan yksitotista hommaa. Hoksaamisesta saatava ahaa- elämys jää syntymättä tai ainakin vajaaksi. Tietää, että nimenomaan noista tarpeista se sana tulee, kunhan aikansa väkertää. Muistuttaa vähän krypton "täyttelyä".

Valitettavasti ajoittainen vihjeiden hupaisuus ei minulle riitä kompensoimaan perusongelmaa. Toisaalta uskon, että enemmän anagrammisuuntautuneilla aivoilla varustetut ratkojat saavat tehtävästä enemmän irti, vaikkapa nopeuskisana.

Itse kyllästyin Sanasepon anagrammikkoon kolmasosan ratkonnan jälkeen ja epäilen, että seuraavan vastaantulevan "kehtaan jättää" täyttämättä, vaikka se olisi lehden ainoa.
92. Jaska2.5.2009 klo 12:54
Juuri niin kuin MP totesi, a. on hyvä konsti testata nopeuttaan (minulla joskus kyllä hitauttaan). Onhan noissa joskus myös kaksikin vaihtoehtoa puntaroitavana (voisi kai olla kolmekin pitemmissä sanoissa), joten ei ratkonta aina ihan suoraa kirjoittamista ole näinkään tottuneille ratkojille kuin me.

Kummasti sitä vaan menee näissä a-vihjeissä joskus retkuun, kun ne ovat perinteisessä koviksessa!
93. Marco Poloinen2.5.2009 klo 13:59
Eihän minullakaan ole mitään anagrammia vastaan sinänsä, ainoastaan sen esiintymistä yksinomaisena ja etukäteen selvänä vihjeenä. Piilosanoissa ja "perinteisissä" koviksissakin se (anagrammivaihtoehdon) hoksaaminen on nautittavin osa prosessia. Loppu on enemmän tai vähemmän tekniikkaa tai jotain...
94. Eki2.5.2009 klo 15:09
Tuossa Marco pohti omalta kantiltaan hyvin syitä siihen, ettei hän välitä anagrammiristikosta lainkaan. Esim. monelle kryptoharrastajalle ehkä anagrammiristikko menee mukavan erilaisena välipalana. Tai sitten sellaiselle, joka vain sattuu tykkäämään tuollaisista tai haluaa ratkoa kaikenlaisia erikoisuuksia.

Tässäkin tapauksessa voi sanoa, että näitä on julkaistu niin vähän, että ratkojat ovat ehkä saaneet äänensä läpi.
95. ratkoJA2.5.2009 klo 18:39
Yhdyn edellisiin mielipiteisiin, että anagrammiristikot ovat turhan mekaanisia eivätkä tarjoa juurikaan ahaa-elämyksiä. Vaikutelmaa tehostaa vielä se, että ne ovat Pelikaaneissa ulkoasultaankin aika monotonisia. (Tätä uusinta koko aukeaman tuotosta en ole tosin nähnyt, mutta oletan sen olevan samanlainen kuin aiemmat)

Ainakin Kirpuissa olen nähnyt anagrammiristikko, jossa on tavalliset vihjeet joiden ratkaisusanat pitää vielä vääntää anagrammeiksi toimii paljon paremmin. Se on ovela ja tarjoaa haastetta, kun pitää tietää enemmän kuin yhden vihjeen ratkaisusana ennen kuin voi yrittää laittaa mitään paperille. Tätä voitaisiin kokeilla Pelikaaneissakin.
96. Eki2.5.2009 klo 19:18
Jätetään se Kirppuihin. Pelikaanien monipuolisuus saa kovan kolauksen Paksun muuttuessa uudeksi lehdeksi.
97. Jukkis29.5.2009 klo 17:46
Tästä voi jo varmaan kysyä, kun PaPe 2/2009:n palautusaika umpeutui maanantaina.

Mitä ihmettä tuli Lähteenmäki-Asikaisen tavuristikossa s. 29 vihjeestä, jossa on puhekuplan sisällä "HEITÄN VERET SEINÄÄN"?

Miksi Pitkälän ristikossa s. 30 tuli vihjeestä
-AUTOILIJA
+ -VALO
että SUNE?

Mitä ihmettä tuli Viitamäen ristikon s. 31 vasempaan reunaan, eli tähän:
drzf55.googlepages.com/pape.2009.2.31.osa.gif
Sikäli kun nuo minun laittamat siinä on oikein.
98. Seppo29.5.2009 klo 18:03
SUnnuntaiautoilija ja NEonvalo>SUNE
S.31 SURRR, TSIIKAUS, USEA, LIRI ja RIKI
Tavuristikko on minulta jo autuaasti unohtunut, toivottavasti nuo edellä olevat muistan oikein :-)
99. RA29.5.2009 klo 18:09
Oikein muistettu! Ja tavuristikkoon (s.29) sana
SE-PEL-VAL-TI-MO
100. Jukkis29.5.2009 klo 18:15
No mitä sitten tuli tavurustikon vihjeestä
KATK.
HAKK.
NOST.
KARS.
MITT.

Tuosta tulevan sanan eka tavu on tuon verijutun vika tavu eli MO.
101. RA29.5.2009 klo 18:24
MOTO

Lyhenne MOniTOimikoneesta; "Hakkuukone eli harvesteri on metsätraktori, joka tekee kaikki hakkuun työvaiheet kaadosta pinoamiseen. Puhekielessä hakkuukoneesta käytetään myös nimitystä moto (monitoimikone)."
102. Jukkis29.5.2009 klo 18:34
Aha. Tuo MOTO nyt rupeaa jo lähentelemään Auliksen parhaita "kaikille kirjainsarjoille löytyy selitys" -tyyppisiä hätäratkaisuja.

Noi kaksi muuta kysymääni sen sijaan on ärsyttävän selviä, nyt kun ne tietää.
103. Ari29.5.2009 klo 18:39
Jukkis, MOTO on yleisesti käytössä oleva lyhenne joten en pitäisi sitä hätäratkaisuna.
104. Jukkis29.5.2009 klo 18:47
Yleisesti käytössä missä? Metsäkoneurakoitsijoiden keskuudessa varmaankin, mutta kerro joku kirja tai nettisivu, jossa on listattu yleisesti käytössä olevia lyhenteitä ja jossa tuo on mukana.
105. RA29.5.2009 klo 19:04
Tuo yllä oleva (18:24) sitaateissa oleva pätkä oli Wikipediasta.

En tiedä mistä (ei mitään yhteyttä metsäalaan), mutta itselleni tuo moto=metsätraktori oli sillä lailla tuttu, etten edes epäröinyt sanan huonoutta tai vihjeitystä.

Pesonenkin näkyy sanan tuntevan: turpa, kuono, lyödä motoon, saada motoonsa. Tämä moto-sanan merkitys selvisi itselleni juuri äsken Pesosta selatessa.
106. Ari29.5.2009 klo 19:41
Jukkis, eikö se mene niin päin että ensin lyhenteet tai nimitykset tulevat käyttöön ja sitten vasta tilastoihin?
_http://fi.wikipedia.org/wiki/Hakkuukone
107. Jukkis29.5.2009 klo 20:08
Kyllä minäkin tiedän vaikka kuinka monta lyhennettä, jotka minulle on ihan selviä ja jotka on tietyn joukon keskuudessa yleisessä käytössä ja löytyy selitettynä Wikipediasta, mutta ei se tarkoita sitä että ne olisi kovin kelvollisia ristikkosanoja.

No, tämä kaikki urputus on vaan seurausta siitä kun ottaa aivoon kun tuon tavuristikon vasen reuna meni aika pipariksi. Nyt alan jo rauhoittua.
108. Marco Poloinen29.5.2009 klo 20:14
Jonkun sortin ammattislangistahan MOTOssa on kysymys. Tyyppinä, jolla on joitakin yhteyksiä metsäalaan, väittäisin että motokuskien lisäksi kaikki muutkin metsäammattilaiset tuntevat termin. Myös suurin osa vähän vaille miljoonasta Suomen metsänomistajasta (joista yli puolet kaupunkilaisia) tietää mistä on kyse, ainakin jos on myynyt puuta viimeisten 10-15 vuoden aikana.

[Moton nimittäminen metsätraktoriksi sotkee kyllä jonkin verran käsitteitä. Yleensä metsätraktorilla tarkoitetaan ajokonetta, joka kerää moton valmistaman puutavaran metsästä ja kuljettaa ja pinoaa sen tien varteen. Metsätraktorin (myös järeän maataloustraktorin) kuormaimeen on kyllä kehitelty erilaisia hakkuupääversioita, joilla siitä on mahdollista värkätä moton "kevytversio".

Wikipedian (harvesteri-)juttu on ilmoituksensakin mukaan tynkä, eikä kovin asiantuntevasti laadittu. Ei se moto esim. pinoa niitä pöllejä, tiputteleepahan vain kasoihin, joista ajokone kuormaa kyytiinsä. Muuten se kyllä on hieno osoitus perinteisen korkean teknisen osaamisen ja vaativan tietotekniikan yhdistämisestä. Eikä kenestä hyvänsä poropeukalosta tule kuunaan kunnon motokuskia.]
109. Juhani Heino30.5.2009 klo 17:20
Itse en ole millään tavalla metsätöiden kanssa tekemisissä, mutta MOTO oli silti tuttu sana.
Turpa-merkityksenkin olen kuullut, mutta se oli vain passiivisessa sanavarastossa, nyt muistutettiin taas.
110. RA30.5.2009 klo 18:24
Vaikka olisin MOTOlle tuon turpa-merkityksen tiennytkin / tullut katsoneeksi Pesosesta, niin tuskinpa olisin sen pohjalta vihjettä tehnyt. Vai? Olisiko ollut yleisemmin tiedossa?
111. Jaska30.5.2009 klo 18:56
Lienee vain vanhemman polven yleisessä tiedossa.

Arvataan nyt sitten, että vihjeesi olisi ollut PUOLET PUHELIMESTA. Mainio vihje!
112. RA30.5.2009 klo 18:58
Ei minusta :-(
113. RA30.5.2009 klo 19:29
Tarkoitan, että tottahan sanan MOTO voisi vihjeittää lukemattomilla eri tavoilla:
-RISTI
-CROSS
-RIIKKA
- jne.

Sepä onkii sitten makuasia, mikä on hiono vihje!

Minusta ratkojana parhaat vihjeet ovat semmosia, mitkä sentään jotenkin suoraan - tai vaikka pikkumutkan kautta - liittyvät ratkaisusanaan. Vaikka toisaalta, onhan nuo kikka- ja täydennysvihjeetkin ihan ok. Että varmaan molempi parempi ja milloin mitenkin jne.
114. Yrjö Laatta30.5.2009 klo 19:53
On ilmestynyt uusi tuttavuus nimeltä Riitta Asikainen pelikaanilehtiin. Liekö laatija, vaiko kuvittaja? Kovasti on robustia fonttia hänellä. Kirvesmiehen laatimalta tuntuu. Vielä, kun ei saa ensimmäiseen tavuunkaan mitään, on syytä perua kaikki pelikaanien jatkotilaukset.
Muutenkin, jos saa täyteen vain puolet ristikkolehdestä, onko viisasta jatkaa ja maksaa omaishoitajani nimelle tulevaa lehteä? Bisnesajattelu on on sanarisilta kadonnut. Vanhalla formaatilla vain jatketaan. Varaa näyttävän on olevan.

Nimimerkkiäni vähän öklöttää nämä paremman puolen kirjoitukset.
115. Marco Poloinen30.5.2009 klo 19:59
Oliskohan tuo naamavärkki-moto alunperin lähtöisin muoto-sanasta. Ainakin ennen oli joku suutuksissaan "muoto mustana". Muistelen myös kuulleeni jonkun saaneen "muotoonsa". Muotoiluna ja mottaamisenahan nyrkillä suoritettavaa kasvohierontaa myös pidetään.

Kotus varmaan tietää, en vain ymmärrä sen etymologisen tietokannan käytön päälle :-(
116. Matti30.5.2009 klo 20:05
Itselleni ovat tuttuja sanonnat vetää muotoon ja vetää motoon. Siis vetää köniin. Onko köni jotain?
117. Marco Poloinen30.5.2009 klo 20:18
Eipä löydy kovin helposti merkitystä suoranaisesti köni-sanalle. Erilaiset sanakirjat tuntevat kyllä köniin-sanan, jolla tarkoitetaan turpiinsa tai selkäänsä saamista.
118. HT30.5.2009 klo 20:28
Heikki Paunosen Stadin slangin suursanakirjan mukaan moto ("kasvot, naama") on ollut käytössä etupäässä viime vuosisadan kolmen ensimmäisen vuosikymmenen aikana, muoto (niinikään "kasvot, naama") siitä eteenpäin. Kummankin kohdalla mainitaan sanonnat antaa/vetää/saada m(u)otoon.

Paunosen kirjassa tunnetaan motolle myös nenä-merkitys (1940-1950-l).

Näkyy moto olevan Nykäsessäkin. Liekö kokenut uuden nousun, kun on päässyt Pesoseenkin.
119. Libero13.6.2009 klo 18:36
Siivosin äsken näyttöön kertynyttä sälää. Löysin Paksun kakkosnumeroon liittyneen ihmetykseni (15.3. kello 22.24).

Lehti tiukkuu nyt nostalgiaa niin, että rintaa raastaa. On pelkkää luksusta palata sivulla 24 olevaan piirrokseen, joka ei taannoin vaikeuttanut ratkomista mitenkään. Yhdysvaltojen lippu vaikuttaa tässä yhteydessä siinä määrin irralliselta, että tahtoisin yhä tietää, miksi piirtäjä on pitänyt sitä tarpeellisena.

Yksityiskohta on kaikessa käsittämättömyydessään hauska, kunnes selviää, että siihen tulee suhtautua vakavasti.

Koska asiaa ei auta edes se, että odottaisin seuraavaa Passelia, jossa viimeisen Paksun ratkaisut kait ilmestyvät, niin kertoisiko joku jo vastauksen?
120. uhhu14.6.2009 klo 14:27
Yhdysvaltojen lippu on WTC-tornien raunioilla.
121. Libero14.6.2009 klo 17:57
uhhu, kiitos. Ei edes käynyt mielessäni. Pohdin tilannetta aivan toisesta perspektiivistä.

Piirrosvihje olisi toiminut ilman lippuakin. Siitä syystä se jäi vaivaamaan. Reima Mäkisellä ei ole tapana piirtää merkityksettömiä elementtejä vihjeisiin. Otaksuttavasti uhhun ajatus käy yksiin piirtäjän ajatuksen kanssa.
122. Reima Mäkinen15.6.2009 klo 13:32
(Valitettavasti ei ole tuota lehteä käsillä.) Tuho on minusta aika vaikea piirtää. Ei voi näyttää ensin tuhoutumatonta versiota. Uhhun tulkinta WTC-raunioista mukailee ajatustani. Ylipäätään tässä maailmassa on koko ajan vähemmän ja väjhemmän konkreettista ja enemmän virtuaalista. Melkein kaikki työkin on nykyään saman näköistä tietokoneen ääressä istumista... Eli konkreettisesta tuhosta tulee mieleeni juuri tulipalo tai joku tommoinen WTC (jonka raunioita olen jopa käynyt pällistelemässä). Toki pienempään tilaan olisin varmasti piirtänyt jonkun pienimuotoisemman tuhon.
Turhia tai merkityksettömiä elementtejä voi yrittää välttää, mutta aina sinne jotain lipsahtaa. Lippu on kuitenkin jo sen luokan symboli että se ei lipsahda.
123. Libero15.6.2009 klo 20:22
Reima Mäkinen:

Olit piirtänyt tuhon oivallisesti. Ymmärsin, ettei lippu ollut vihjeeseen epähuomiossa lipsahtanut. Se, etten pystynyt näkemään oikeita mittasuhteita – lipun pienuutta suhteessa raunioitten suuruuteen – johtui omasta lähestymistavastani. Tulkitsin piirrosta valloittajan ja miehittäjän näkökulmasta. Silti tiesin kaiken aikaa, että olin hakoteillä.

Olet itse käynyt WTC:n raunioilla, mikä on järkyttävän konkreettista. Sitä suuremmalla syyllä piirrosvihje yksityiskohtineen oli varteenotettava ja vakava. Käsitän asian nyt täydellisesti ja olen vastauksestasi kiitollinen.

On tässä maailmassa sentään jotakin todellista: sinä siellä tietokoneen ääressä et ole minulle virtuaalihahmo enkä minäkään täällä tietokoneen ääressä ole virtuaalinen. Eläkäämme tässä luottamuksessa! Paljon terveisiä.
124. moi moi28.10.2009 klo 08:10
vittu kun ne ristikot on helppoja siis oikeesti ... mut silti kivoja teen joka päivä varmaan yhen ristikon ainakin ..... siis ne on niin kivoja .. :D
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *