KESKUSTELUT > RISTIKOT > -IS-RISTIKOT

4643. -is-ristikot

tonimikael4.3.2009 klo 02:19
jpq tuossa etusivulla kyselee KÄÄNTIKSIEN perään, Libero puhui toisaalla HISTIKSESTÄ, onhan meillä KOVIS, PEHMIS, KESKIS, ...

Kuka nuo nimet on keksinyt? Iltisläinen joku? Eki?

Ei ole ihme, että tollaisten ristikoiden sanastokin alkaa lipsua puhekielen ja slangin puolelle... :)
2. Matti4.3.2009 klo 08:17
Minusta sanis on paljon kivempi kuin kryptis.
3. Purkka-Pekka Putelius4.3.2009 klo 10:33
Onhan meillä sitten vielä kovahko perjantai ristikko joka on tietenkin PE...

Joten onhan näitä moneksi, kukahan näitä keksii?
4. Matti4.3.2009 klo 16:33
Syysristikko on tietenkin syvis.
5. iso S4.3.2009 klo 17:03
Ratkotaan kesiksiä ootellessa kevikset ennen syviksiä, nehän eivät voi olla vaikeita. Matti lienee niin syventynyt silhiksiin ettei ole kiinnostunut siitä mitä mieltä ollaan sudiksista!
6. Matti4.3.2009 klo 18:24
Ennen keviksiä on tavikset.
7. PP4.3.2009 klo 19:46
Olen ratkonut koviksia, jotka ovat olleet pahiksia, jotkin jopa paskiksia. Varsinkin viitikset ovat minulle perskohtaisesti paskiksia, Jaskalle normaalipahiksia. Näitä ei kuitenkaan näy koskaan ristikkoniminä. Kolmepallosta pahempi kovis voisi aivan hyvin olla PASKIS! Sitten voisi täällä kertoa, oliko Pitkälän paskis kovaa kamaa vai löysä revitys. :-)
8. Matti4.3.2009 klo 21:07
Eikö paskis ole pikemminkin kehnosti laadittu ja sen vuoksi hankala ristikko?
9. Marco Poloinen4.3.2009 klo 21:17
Nyt on kyllä pakko peesata Mattia ja olla (varmaan ekakerran) eri mieltä kuin PP. On se tuo paska kuitenkin niin yleisesti huonon synonyymi, ettei sitä huvikseenkaan viitsisi liittää Pitkälän & Kumppanien tuotteisiin. Jos kovista kovempi pitää olla, niin olkoon vaikka "hirvis".
10. Matti4.3.2009 klo 22:34
Jossakin vieraskielisessä sudokukirjassa luokittelu oli neliportainen: easy, medium, hard ja nasty. Häijis ei kuitenkaan oikein toimi.
11. PP4.3.2009 klo 22:44
Hyvä pojat! Minulle paskis on kyllä erittäin kiperä ja hyvin laadittu, joka ei ärräpäittä tokene. Kirjoitan ristikon laitaan paskis, kun olen pinnistäen ja aikaa kohtuuttomasti kuluttaen saanut viimein valmista. Mutta huonossa ristikossa samassa paikassa lukee tyhmä, typerä tai vain piirrän ison nollan! Esim. kp:n ristikkoa tai aulista en ole koskaan sanonut paskikseksi, mutta sitä useammin olen sanaa käyttänyt Simbergistä, Viitamäestä, Pitkälästä jne. Paskis on minulle pirullisen ja pottumaisen synonyymi.

Tuo aikaisempi kirjoitukseni syntyi spontaanisti, kun olin juuri saanut Iisakin avoristikon ratkottua. Kulutin siihen kolme tuntia, se oli minulle jostakin syystä tällä kertaa todella paskis!!

Älkää nyt vain ihan tosikoiksi ryhtykö. Huumorilla heitin ja siksi jääköön. Nautin paskiksista edelleenkin, koska sanana se on minun kategoriassani 'ylikylän hevonen'!!
12. Jaska4.3.2009 klo 22:55
Eki käyttää Viitamäen koviksista laatusanaa viheliäinen. Pesonen: kurja, kehno, surkea, kelvoton. Mitä siitä sanotte, Matti ja Marco Poloinen?
13. Eki4.3.2009 klo 23:04
Entäs toinen merkitys: hyvin epämiellyttävä, tukala, hankala. Päätä särkee ja on viheliäinen olo. On viheliäistä ajaa pimeällä.
14. RA4.3.2009 klo 23:13
Minusta hyvä sana kuvaamaan kovistakin kovempaa olisi HAKSIS.
15. Matti4.3.2009 klo 23:31
Minusta viheliäiseen sisältyy myös merkitys häiritsevä, mielenrauhaa jäytävä, piikki lihassa. Siis hyvä laatusana kovistakin kovemmalle.
16. Matti4.3.2009 klo 23:33
Kehnolle, virheitä vilisevälle ristikolle sopiva määre olisi HÖPSIS.
17. RA4.3.2009 klo 23:38
Eikäkö HAUSKIS! Ristikothan ovat AINA iloinen asia.
18. PP4.3.2009 klo 23:59
Fonetiikasta aikoinaan opin termit höllä ja tiukka (vokaali). Pehmis voisi olla HÖLLIS ja kovis TIUKKIS. Höllis voisi myös olla LÖYSIS ja ylitiukkis vaikka SITKIS.
19. Mäkis-Tartti5.3.2009 klo 00:00
Jos rankataan "kovistakin kovempi" neljänneksi vaikeusasteeksi, niin jatkumohan voisi olla MAMIS > TAVIS > PAHIS > MAHIS. Mamis vastaisi pehmistä, tavis keskistä ja pahis kovista; MAHIS puolestaan olisi tuossa letkassa johdettu lähinnä 'mahdottomuudesta', mutta olisi se myös tulkittavissa 'madollisuuksien rajoissa olevaksi'. Mahis voisi siis esim. pahalla päällä olevan Team Katalimen kosto ihmiskunnalle.

"Tavis" vain tuntuisi olevan jo muussa käytössä: olen kuullut sitä nimitystä tavuristikoista.
20. a5.3.2009 klo 00:02
Vielä yksi: PÄHKIS (kova pähkinä purtavaksi ja toisaalta ihan pähkähullu, siis ratkaisija, joka siihen ryhtyy...tai laatija)
21. Mäkis-Tartti5.3.2009 klo 00:16
[Anteeksi, piti olla 'mahdollisuuksien', ja lisäksi piti olla 'olla': "Mahis voisi siis olla ---".]
22. tonimikael5.3.2009 klo 00:45
Me puhutaan Ekin kaa usein VIITIKSESTÄ, niin eikö mun ristikko vois olla PITKIS? Ja kun mun sukunimi on oikeesti huijausta ja säälittävä yritys kohottaa rypevää itsetuntoa, kun niin lyhyitä ollaan kaikki, että eikö oikea nimitys kuitenkin olis PÄTKIS. Meidän perheessä muuten Piia on oikeasti ihan hulluna Pätkikseen. Vai liioittelenko vain..?
23. RA5.3.2009 klo 01:01
OK... VIITTIS (ehdottomasti kaksi T-kirjainta!) PITKIS, KYTTIS, EKIS, PALLIS, SIMPPIS (huumoria, heh!), KÄMIS, PIHIS, AURIS, AULIS, ... mitä vielä?

Yleisnimitykset: PEHMIS, KESKIS, KOVIS, MAHIS, HAKSIS
24. Marco Poloinen5.3.2009 klo 01:19
Viimeiseen asti totisena ja toistoa välttäen: PIKIS, LETKIS, TOSIS, KARSIS ja KAUHIS
25. Mäkis-Tartti5.3.2009 klo 01:32
Sanaseppo-lehdessähän on aina joskus mahisten yms. tuolla puolen lopussa JASKIS. (Saisi olla useamminkin, en minä sillä!)
26. RA5.3.2009 klo 01:42
Olisko tuossa nyt integroinnin paikka: PP:n ehdottama paskis ja jaskis = JA PASKIS.
27. Jaska5.3.2009 klo 12:52
Mäkis-Tartti, älä hullua yllytä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *