KESKUSTELUT > RISTIKOT > KÄÄNTIKSET

4640. Kääntikset

jpq3.3.2009 klo 17:51
Missä noita lähinnä näkyy?
kuka laatii ?
ja kauanko laadinta kestää ?
ja onko kolmikirjaimiset sanat kielletty ?
kuka ideoinnut tehtävän ?
2. Eki3.3.2009 klo 19:07
Kääntiksiä on Iltiksessä ja Pelikaaneissa, lähinnä nykyisin.

Minä lienen laatinut pääosan, Iisakeissa ja Sanoma Magazinesilla on jotkut tehneet myös.

Muutamasta minuutista muutamaan tuntiin.

Kolmikirjaimisia en yleensä ole käyttänyt, mutta mikäpä ne varsinaisesti kieltää.

Sain idean laatia näitä käydessäni USA:ssa ja nähdessäni näitä sikäläisissä lehdiss. Pyysin luvan simpukkakuvion käyttöön.
3. jpq3.3.2009 klo 19:41
Aika hyvi nettä kuvio vaatii luvan noh kohteliastahan se on aina pyytää lupa.
ps. kuvio minusta jonkun tason spiraali. ja minustakaan ei mikään 3 kiellä mutta kun muissa alan tehtävissä ne pannassa yleensä. noh oudointa on tässä viime aikoina ollut Grawikon lehdne ristikko jossa ratkaisu sana kryptossa olikin kuvan vasemmalla puolella.
4. kp3.3.2009 klo 19:49
ns. käärme sama ja sen oon tehnyt ainakin 20v sitten
5. jpq3.3.2009 klo 19:55
kp: kp=kroisos pennonen ? :) ps. oikeasti kiinnostaa kuka kukin on.
6. Eki3.3.2009 klo 19:56
Kun tein Pelikaaniin käärmeen, niin oliko se kp:n keksintö?
7. kp3.3.2009 klo 19:59
en oo sitä väittäny nyt on käärme hävinny tullut ympyrä tilalle
mutta on ihan sama
8. Eki3.3.2009 klo 21:51
Ulkoilmassa aivot toivat minulle oikean muistoksen. Käärme piirrettiin Veikko Nurmen kirjaan Sanaristikoiden maailma, joka ilmestyi 1987. Veikko siis oli löytänyt sanaketjun idean ulkomailta ja ehdotti, että se tehtäisiin tähän kirjaan käärmeen muotoisena. Ulkoasun teki Reima Mäkinen.

En sitä sitten kovin paljon käyttänyt, mutta kun USA:ssa 1992 näin simpukan mallisen sanaketjun, innostuin siis siitä ja aloin sitä käyttää uudessa Mustassa Pelikaanissa ja Punaiseen valikoitui vaikeampi versio eli käärme.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *