KESKUSTELUT > RISTIKOT > NÄYTTÖJEN JA TULOSTIMIEN VÄRIONGELMAT

4629. Näyttöjen ja tulostimien väriongelmat

Henry Haapalainen27.2.2009 klo 01:24
Meidän firmassa on viimeisen päälle modernit työkalut, tietokoneet, näytöt, ohjelmat ja tulostimet. Silti joudumme pyytämään lehtien kansista reprosta paperitulosteet, koska näyttömme ja tulostimemme värit eivät anna oikeaa kuvaa.

Soitin Tampereen Punamustan reproon Lea Kärkkäiselle ja kysyin, minkälainen tulostin meidän pitäisi hankkia, että nämä ongelmat poistuisivat. Vastaus oli, että sellainen tulostin on olemassa, mutta se on niin kallis, että heilläkin se on liisattuna.

Kysyin sitten että mitä vaikuttaa, kun käyttää noita kalliimpia valokuvapapereita. Vastaus oli että ei mitään. En uskonut ja kokeilin. Säädin kaikki tulostimen ominaisuudet huipputason tulostukseen, ja kone raksutti yhtä sivua yli kymmenen minuuttia. Tulos oli sellainen ettei muutosta paljain silmin huomannut.

Sen jälkeen kysyin Lealta, miten näyttöjä ja tulostimia voidaan kalibroida näyttämään värit oikein, ja mitä se maksaisi. Lea vastasi että se on höpö höpöä. Jos sellainen olisi mahdollista, koneet olisi kalibroitu jo ennen myyntiin laittamista.

Pari johtopäätöstä:

Alan ammattilaisilla on näistä asioista virheellinen käsitys.

Ihmisiä kusetetaan ostamaan kalliita valokuvapapereita.
2. jpq27.2.2009 klo 03:45
Yksi pohdinta oletko varma ettei Lea yrittänyt sinua saada tilamaan jatkossakin heiltä noita malli vedoksia. On valitettavasti kierojakin bisness ihmisiä en syytä tässä ketään.
ps. tiedät että kalibrointi laitteita on olemassa? jos niin on ja tiedän että jotkut saa hyviä tuloksia niillä. tässä halvan testi:
TESTI:http://www.tietokone.fi/lukusali/artikkelit/ 2006tk13/pika_colorvision.htm
3. Jukkis27.2.2009 klo 08:29
Googleen hakusanoiksi

näytön kalibrointi

niin löytyy lisää tommoisia jpq:n mainitseman kaltaisia systeemejä.
4. Henry28.2.2009 klo 00:31
Siksi halusin tuon tekstin kirjoittaa, koska minulla on ollut virheellisiä käsityksiä, jotka olen saanut laitteiden myyjiltä ym. ammattilaisilta.

Tässä on kuitenkin kysymys ongelmasta, joka liittyy ammattimaiseen käyttöön. Me pyydämme paperivedoksen vain kannesta, ei kaikista sivuista. Juuri äskettäin jouduimme tekemään uudelleen sekä Helpon Kirpun että Lasten Kirpun kannet. Näyttivät päätteellä ja tulosteina hyviltä, mutta kirjapainosta tullessaan olisivat aiheuttaneet pettymyksen.

Kyllähän kalibrointilaitteita voi kuka hyvänsä netistä ostaa, jos semmoisin uskoo. Minä uskon mieluummin huippuammattilaisen sanaan.
5. Nauroin itseni tärviölle28.2.2009 klo 01:35
"Meidän firmassa on viimeisen päälle modernit työkalut, tietokoneet, näytöt, ohjelmat ja tulostimet. "

- - -

"Kyllähän kalibrointilaitteita voi kuka hyvänsä netistä ostaa, jos semmoisin uskoo. "

Vähän niin kuin:
"Voi kun olis viulu, voi kun olis viulu, voi kun olis viulu..."
Ja sitten kun se viulu on:
"Voi kun osais soittaa."
6. jpq28.2.2009 klo 13:11
Henry: haapalainen minä taas ihmisiin jotka saaneet parempaa tulosta noiden avulla.
7. jpq28.2.2009 klo 18:37
ja jaa miksikö tavallisella ihmisellä tuskin syytä puhua paskaa minkään takia (eli aika kiertoa jos joku heidät maksanut) ja kun ns järkeviltä vaikuttavatkin ihmiset saa tuloksia. He jotka tuntuvan tajuavan ettei täydellistä saa.
8. Jukkis28.2.2009 klo 22:41
Tällainen näytön ja tulostimen värien sovittaminen on ihan harrastelijakuvaajien perushommaa. jpq:n tapaan minullakin on havaintoja siitä, että hyvin onnistuu.

Mutta tosiaan ne on harrastelijoita, eli varmaankin tekevät asian väärin kun kerta huippuammattilaiset sanoo, että se on mahdotonta ja höpö höpöä.

Hiukka edelläolevissa viesteissä hämää se että ensin "näyttömme ja tulostimemme värit eivät anna oikeaa kuvaa" ja sitten seuraavaksi "Näyttivät päätteellä ja tulosteina hyviltä, mutta kirjapainosta tullessaan olisivat aiheuttaneet pettymyksen". Että siis missä se ongelma nyt sitten loppujen lopuksi on?
9. Ari28.2.2009 klo 23:19
Niin minullakin tuli tuossa heti alkuun mieleen että eiköhän tuo kalibrointivirhe voi olla itse asiassa juuri tuolla painotalon päässä. Vai voiko miljoonat näyttöpäätteet ja tulostimet olla kalibroitu väärin ja yksi painotalo tekee oikeaa värilaatua samasta tiedostosta? ;)
10. Henry1.3.2009 klo 00:46
Nyt kadun kirjoittamaani lisäselvitystä.
11. jpq1.3.2009 klo 13:09
Jukkis: ei oma kohtaisia mutta valokuvaus palstoja olen esimerkiksi seurannut. ja sellaisten ihmisten kirjoituksia jotka tuntuvat muista teksteistään päätellen olevan järkeviä.
Henry: toivotaan että ongelmasi ratkeaa oli se missä vain kohtaa.
12. Henry2.3.2009 klo 01:26
Ei ongelma ole ratkennut, mutta syy on varmistunut. Ongelmaan ole halpaa ratkaisua. Sitä pitää vielä odottaa vuosi tai pari. Modernin kirjapainon värit ovat varmasti oikeat. Samaan tulokseen reproissa päästään vain laitteilla, joitten ostamiseen niillä ei ole varaa. Siksi laitteet pitää liisata.

Tämän kerroin jo ensimmäisessä tekstissäni, eikä siihen ole lisättävää. Minusta tämä oli tärkeää uutta tietoa.
13. jpq2.3.2009 klo 02:32
Mikä ongelman syyllinen sinusta on?
14. Jukkis2.3.2009 klo 10:17
Ei tässä nyt oikein selvinnyt, mikä se ongelma lopulta on. Minä ymmärsin, että ongelmana on saada firmassa näytön ja tulosteen värit vastaamaan tosiaan. Tuon aikaansaaminen onnistuu valokuvaharrastajalta kotona erinomaisesti kohtuuhinnalla, mutta kai tässä nyt sitten on joku muu ongelma kyseessä. Ilmeisesti ristikkolehden kansi on nin haasteellinen kohde, että ne systeemit, joilla harrastajakuvaajan valokuvien käsittelyn ja tulostamisen yhteydessä värihommat sujuu ilman ongelmia, ei ollenkaan riitä näiden haastellisten ristikkolehtikansien käsittelyyn.

Ja kun en osaa oikein hahmottaa, miten tämä firma-repro-kirjapaino -ketju menee, niin eipä tässä kannata tätä asiaa enempää spekuloida.
15. Henry2.3.2009 klo 13:01
Kirjoitanko tosiaan noin vaikeaselkoisesti? Ongelma on saada tietää ennakkoon miltä valmis painotyö tulee näyttämään. Ongelman syytä en tiedä, enkä sitä Lea Kärkkäiseltä kysynyt. Pitää jossain vaiheessa kysyä, onko hänellä siitä käsitystä.
16. Jukkis2.3.2009 klo 13:33
No juuri tällaisten ongelmien välttämiseksi näytön ja printterin kalibrointi pitää tehdä. Ja kun kalibrointi tehdään oikein joka paikassa, niin sitten saadaan samanlaista jälkeä joka paikassa. Esitetyn perustella näyttää siltä, että ongelman syy on se että firman näyttöä ja/tai printteriä ei ole kalibroitu.

Pari miljoonaa paikkaa lisätietojen hankkimiseen:
google.fi/search?q="color+management"
17. Henry3.3.2009 klo 01:30
Siis Jukkis on ratkaissut ongelman, jota alan ammattilaiset eivät vielä osaa.
18. jpq3.3.2009 klo 01:59
Henry: mitä ilmeisemmin moni muukin ja valokuvaajiakin on joukossa joten. järjellä ilmeisesti parit yliopistolliset sairaalat kun kuvaus kohteissa väreillä väliä puhun sairaalavalokuvaajista. (ainakin Kuopiossa ja Helsingissä taisi noita olla). Niissä kuvissa tärkeä ehkä joskus tärkeinkin osa informaatiosta on todellakin väreissä.
ps. oikeasti toivon että asia hoituu.
19. MM5.3.2009 klo 08:46
Liekö sitte vaan ihan ääliömäistä tuuria, mutta omilla vermeilläni päkerretyt eri aikakauslehdissä julkaistut väriteelmykset ovat toistuneet painettuinakin aivan samanlaisina mitä omilla monitoreillanikin, vaikkei laitteeni ole mitään viimeisen päälle modernia luxusrautaa. Ja kaikki laitteetkin ovat vaihtuneet moneen kertaan vuosien saatossa.

Tietenkin näyttöjä pitää aina uutena aluksi pikkaisen trimmata.
Itse "kalibroin" näyttöni ensin ihan "korvakuulolta" ilman mitään apulaitteita niin, että musta on pikimustaa ja valkoinen vitivalkeaa, hienosäätöön haen sitten netistä jonkun testikuvasivuston, esim.
-www.leuku.fi/index.php?kuvank_ruutuk

Läppärin ja kakkosnäytön säädöissä vähän oikaisen laittamalla ne päänäytön vierelle rinnakkain ja vertaamalla päänäyttöön, kun molempiin olen ensin avannut verrokiksi saman kuvan.

Tulostimia en ole erityisemmin kalibroinut muuten kuin valoisuusarvoja muuttamalla. Tulostimen asetuksissa on jossain kohta jolla voi valita automaattisen näytönmukaisen väriprofiilin, jolloin paperitulostekin on ainakin minulle ollut tarpeeksi lähellä monitorin näyttämää. Riippumatta siitä onko tulostin ollut mustesuihku tai laser. Eikä paperilaaduillakaan ole väreihin ollut juurikaan vaikutusta.

Onhan noissa kuvankäsittelyohjelmissa kaikissa jonkinmoisia "color settings/management"teja joilla kaikkia asetuksia voi säädellä, muttei oma ymmärrykseni kovinkaan pitkälle niitten muljaamiseen riitä. Pääsääntöisesti ne oletusarvot joita asennusohjelma tarjoaa, ovat olleet toimivia.

Kummassakin ohjelmassani (Corel Draw & PhotoShop) käytän samaa Pantonen väripalettia, ja kuvia työstän aina vain RGB-tilassa. Reprolta olen vielä saanut PhotoShopin asetuksiin saman icc-väriprofiilin ja niitten arvot, mitä itse käyttävät. Vasta ihan lopullisen valmiin teelmän värierottelen CMYK:ksi, josko tilaaja sellaisena työn haluaa.

Voipi olla että joku ammattilainen noita sepustuksiani lukee säälien/nauraen, mutta tuon kummoisempia temppuja en ole tehnyt, jotta värit ovat ovat toistuneet samoina näytöilläni, tulosteena ja painettuna.
20. Jukkis5.3.2009 klo 09:34
Sä oot MM sitten vissiin liisannut semmoisen älyttömän kalliin erikoistulostimen, jollaisen ostamiseen reproilla ei ole varaa?
21. MM5.3.2009 klo 09:50
Heh, eiku ihan leuhkasti ostaa päräytin tilipäivänä Kodin Anttilasta, plussakortilla 199:-
22. kp5.3.2009 klo 10:17
MM selostukseen lisään. Sitten jos pdf:n tekee niin eps ensin ja sitten siitä pdf
23. Jukkis5.3.2009 klo 10:31
Ihan vaan uteliaisuudesta: "eps ensin ja sitten siitä pdf". Miksi?
24. MM5.3.2009 klo 11:44
Tuskin ainakaan kp:ltä tuohon Jukkiksen kysymykseen vastausta koskaan tulee.
Vaikka kp:lle on neuvottu Oulusta PDF:n teko kädestä pitäen, niin mikään "ainoa oikea" tiedostomuoto se ei ole. Toki ihan kelpo ja yleisesti käytetty, mutta silti vain yksi formaatti kymmenien muiden joukossa.
Itse en PDF-formaattia käytä juuri lainkaan.
25. Henry6.3.2009 klo 12:35
En ole ainakaan vielä semmoista näyttöä tai tulostinta nähnyt, jossa punainen, sininen ja vihreä näkyisivät yhtä kirkkaina kuin ne ovat valmiiksi painetussa lehdessä. Musta ja valkoinen kyllä näkyvät oikein. Ongelma on vielä suurempi jos käytetään liukuvärejä. Niissä näyttö ja tulostin valehtelevat eniten. Esimerkiksi liuun jyrkkyys on ihan erilainen painetussa tuotteessa.
26. kp6.3.2009 klo 13:01
MM miten sitten IS-nettiristikko?
27. MM6.3.2009 klo 13:44
Niin mitä siitä IS-nettiristikosta, kp?
28. kp6.3.2009 klo 13:57
eikö se pidä panna pdf muotoon?
29. MM6.3.2009 klo 13:58
Miksi pitäis?
30. kp6.3.2009 klo 14:05
sano sinä?
31. kp6.3.2009 klo 14:08
siis miksei?
32. MM6.3.2009 klo 14:34
Lue ylempää tekstini 5.3.2009 klo 11:44
33. Eki6.3.2009 klo 16:30
Tuolla sätissä kari sanoi kaimalleen kämäräiselle, että "kysy MM:ltä, me teemme samalla tavalla!". Ette sitten taida tehdä. Vai koskiko asia vain ukkojen nokkien venytyksiä?
34. jpq6.3.2009 klo 16:53
Henry: et taida käyttää samaa paperia kuin ne painossa?
ps. valokuva tulostimet taitaa päästä lähimmäksi kun haetaan kirkkaita värejä. ja onko lehti neliväri painettu? jos siinä erikoisia muisteita niiden esitys cmykinä (jolla monet joskaan ei kaikki kuten kalliit valokuva tulostimet eivät toimi) ei onnistu.
ps. heiton suuruus olisi kiintoisaa nähdä. joten voisi arvioida missä ongelma on.
35. Henry10.3.2009 klo 00:50
Ei ole lisättävää siihen mitä olen kirjoittanut. Ehkä jotkut nyt osaavat katsoa näyttönsä ja tulostimensa värejä eri tavoin kuin ennen.
36. jpq10.3.2009 klo 02:54
Henry: mä en väitäkkään että saisin säätämättä näyttöäni samat värit kuin paperille.
37. MM10.3.2009 klo 08:41
Eipä ole minullakaan lisättävää entisin höpinöihini.
Ikäväähän se olisi, jos harkiten ja vaivalla tällätyt näytöllä kauniisti liukuvat värit ja sävyt sitten painettuina olisivatkin jotain ihan muuta.
38. Henry11.3.2009 klo 01:26
Liukuvärien virheet koskevat ainakin CorelDraw-ohjelmaa. Muista ei ole tietoa.
39. jpq12.3.2009 klo 03:09
Henry: ohjelma toki vaikuttaa asiaan ja myös tuli teoria joka aihettaa joskus ongelmia painossa mäkki ja työn tekijällä pc ja painon tarvii tietää kummalla tehty. ps. harmillinen ongelma sinulla ja oikeasti uskon kyllä ratkaistavissa ilman mitään älyttömän kalliita investointeja hyvinkin pitkälle. ja jonkun ohjelman pdf tms talletuksesshan esim. oli niin jos aineisto painolle niin ei läpinäkyviä värejä eikä liukuvärejä kait pitänyt käyttää tuosta en muista enempää.
40. Henry13.3.2009 klo 02:23
Ei tämä ole vain minun ongelmani, eikä siihen nykyisin laittein ole ratkaisua olemassa.
41. jpq13.3.2009 klo 02:54
Henry: jaa eikö mä olen kyllä kuullut pelottavankin monesta jotka saa värit oikein. Vastaavissa tilanteissa toki myönnän että en ole ammattilainen alalla mutta koska listalla jotka ovat asian tietääkseni ratkaiseet on ammattilaisiakin tosin en tiedä onko ongelmassasi jotain esim. Corel Draw spefistä. Ja jos oikeasti ei ole niin tympeää en tarkoita etten uskoisi sinua tuntu vaan oudolta. Toki yksi asia jonka myönnän että olen nähnyt kaksi samoin (käyttäjän säädettävissä olevalta osin) näyttöä joiden kuva oli täysin erivärinen.
42. Ari13.3.2009 klo 08:15
Olisko kuitenkin osaltaan syynä myös se mihin kellonaikaan niitä tulosteita vertailette? Olette näemmä yökyöpeleitä.

Muutenkin kuin huumorilla:
Katselkaa tulosteita päivänvalossa keinovalon sijaan niin näette tulosteen todellisen värin ja ehkä aivotkin toimivat silloin virkeämmin ja paremmin.
Kuten kaikki varmaan on huomannut, jotkin lampputyypit (mm. jotkin katuvalot) näyttävät vain pienen osan kaikista väreistä.
43. MM13.3.2009 klo 16:31
Persoonallinen mielipide Henryllä.
44. jpq13.3.2009 klo 17:23
Ari: aivan. ja kirjapainossa toivotaan on luonnonvalo lamput tietyssä tilassa kuten kuulemma kuuluisi.
45. Henry14.3.2009 klo 01:28
Olisi pitänyt jättää tämä keskustelu aloittamatta. Olin tyhmä.
46. jpq14.3.2009 klo 21:51
Henry: miten niin et tyhmä etkä mitään muutakaan sellaista en voi mitään mutta eikö saa olla eri mieltä? (kiva jos olisi tilaisuus olisi nähdä miten iso ongelmasi on ja siis omin silmin ei käy kenenkään muun kuvaamana ilmiö koska eri ihmiset näkevät todella eri lailla) jos tätä mieltä olet ettei saa niin sitten olet ymmärtämätön joka vielä ihan eri asia kuin tyhmä. Tyhmyyteen auttaa kirjat erilailla.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *