KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-PLUSKOVIS 21.2.

4617. IS-Pluskovis 21.2.

Pekka Harne21.2.2009 klo 16:21
Eipä ollutkaan Ekin 2,5-palloinen niin helppo kuin miltä ensin vaikutti. Vasen yläkulma ja koko alalaita vaativat muita alueita enemmän päänvaivaa.
2. Jaska21.2.2009 klo 19:27
Joskus todella outoa ratkojan ailahtelu kovisten ristiaallokossa räpiköidessä. Minulta meni tähän normaali keskisaika, pallotus olisi voinut olla 2. Vain kerran on 2½ täyttynyt tätä nopeammin. Pidinkin tätä tarkoituksellisesti hieman löysennettynä "pehmokoviksena." Olisipa lohdullista olla väärässä tulkitsemalla Pekka Harneen "päänvaiva" tavanomaista vaikeammasta tai edes normaalin ristikon aiheuttamaksi tilapäiseksi rytmihäiriöksi.

Oliko tavallista helpompi / vaikeampi / normaali 2½ sinun mielestäsi?
3. kari kämäräinen21.2.2009 klo 20:05
Huomattavasti tavallista vaikeampi.
4. 21.2.2009 klo 20:23
Outoa. Laatijat kertovat ristikon vaikeudesta laatijoille. Varsin sisäpiiriläistä. Lauantai-iltis on jäänyt ostamatta viime aikoina tarkoituksella.
5. RA21.2.2009 klo 21:08
Normaali Ekin 2½
6. Eki21.2.2009 klo 21:16
Kirjoittipa laatija tai ei, jos hän on ratkonut ristikon, hän lienee aivan yhtä arvokas kommentaattori kuin "tavallinen ratkoja". Muut ovat enemmän tai vähemmän arvottomia ja kirjoittavat enemmän itsestään kuin ristikosta.

Tämä ristikko oli tosiaan "normaali". Pääkuva edessä, siitä sanat ja menox. Aukeaa edessä (alakulmasta lähtien kohti korkeuksia ja vasenta yläkulmaa), joten suht helppo laatia 6:n keskiarvolla. Pari pientä sanallista yllätystä kuitenkin ratkojille ryydiksi, puolivahingossa.

Mielenkiintoista lukea, että vaikeusastearviot heittelehtivät aika paljonkin.
7. Matti22.2.2009 klo 01:27
Haa, valmista tuli, ja yhdellä sessiolla. Arvioin aika tavalliseksi kakspuoloseksi, ehkä hivenen helpommaksikin.

Nykyisin aika harvoin tartun IS-kovikseen. On ollut sellaista takkuamista. Mutta kuten totesin, nyt täyttyi ihan mukavasti.

URISTA oli kai se yllätys - kiva! INFOÄHKYN SYITÄ ihmettelin. Vai onko kategoriaa Sievisiä>Jani. Vähän masentavaa oli havaita, miten naapurimaan lähihistoria oli jo päässyt painumaan unhoon.
8. Libero22.2.2009 klo 20:59
Vasemmassa yläkulmassa oli minua kohtaan suosiollisia vihjeitä niin monta, että odotin niitä olevan ristikossa kauttaaltaan. Rutiiniluonteiseksi arvioimani tehtävä vaati kuitenkin melkoista terästäytymistä erityisesti keskipaikkeilla ja siitä alaspäin.

Vaakaan ja pystyyn viitannut vihjeruutu hämäsi. Siinä oli neljä sanaa omanlaisessaan muodostelmassa, jonka tulkitsemisessa oli liikkumavaraa: pystysana oli vähällä jäädä muotoa vaille. Askaroin varmaan puoli tuntia ylivoimaisesti parhaan vihjeen kimpussa tietämättä, että se olisi 30 minuutin kuluttua mielestäni paras. Ajanhaaskuusta ei voi puhua, koska samat minuutit olivat käytössä myös toisaalla.

Pääkuva ei alkanut elää ensinkään eikä oikeanpuoleinen alakulma senkään vertaa. Tämä ahdinko liittyi muun muassa siihen, että yksi oikeista vastaussanoista eksyi väärään kohtaan ja juuttui siihen. Näin käy usein, mutta tällä kertaa haahuilin kohtuuttomasti, ennen kuin huomasin virheen.

Vihjeet SUHTEELLINEN (10), EI LÄHIPUBI? (8), -TULI (4) ja PIENELLÄ NAINENKIN (5) olivat mukavia. ANNA ABREU (11) tuotti tässä asiayhteydessä ihastuttavan vastaussanan, jonka ilmaantumista jännäsin. Palkollisvihjeestä en innostunut, vaikka sävy lienee ollut leikkisä.

Olin eilisiltana huonossa ratkomisvireessä. Siitä huolimatta teki hyvää paneutua useisiin pitkähköihin pystysanoihin, jotka minusta olivat ristikon sokeri, suola, pippuri ja kirveli. Kirveli, kun kehittelin infoähkyynkin mitä merkillisimpiä syitä. Ei olisi hevillä uskonut...

Vaikeusaste joka tapauksessa osui kohdallani nappiin. Esimerkiksi viime tiistain keskikseen verrattuna tämä ristikko oli selvästi vaikeampi.
9. pirjo22.2.2009 klo 21:28
Sitä kivempaa, mitä enemmän on palloja! Tuntuu siltä joskus, että IS:n ristikoita on tarkoituksella kevennetty, että tienattaisiin vastauspuheluista enemmän... Tietääkö muuten kukaan, saako sama soittaja lähettää monta tekstaria/ristikko?
10. RA22.2.2009 klo 21:48
Liberon mainitsema 'vaakaan ja pystyyn' -vihjeruutu lienee:
NEGATIIVINEN
URISTA
LÖYTYY VERBI

Mainiosti rakennettu vihje. Tajusin sen ensin vain toiseen suuntaan, en kerro kumpaan. Veikkaan kuitenkin, ettei tuo urista-sana ihan sattumalta tuohon keskelle ole osunut?

Ristikon alareunassa on 14-kirjaiminen pääkuvasana. Vaikka oikea sana alkoi hahmottua jo varsin nopeasti pystysanojen avulla, en meinannut millään uskoa kirjainrakenteen vuoksi, että "tulee se siihen".
11. Eki22.2.2009 klo 21:57
Koviksia on yritetty vähän keventää, että ne olisivat sopivia vähän isommalle porukalle kuin kouralliselle. Kyse on elinkamppailusta. Jos teemme liian vaikeita koviksia, voivat ne helpommatkin kovikset jäädä saamatta ja tilalla on ehkä toinen pehmis tai jotain ihan muuta. Positiivista vastakaikua pitää lehteen tulla, että saadaan jatkoaikaa. Näin ollen pirjon epäilys puheluista tienaamisesta ei pidä paikkansa. Puhelinvastausten määrää tuskin on rajoitettu. Eiköhän sieltä arvota yksi oikein vastannut kaikien joukosta.
12. pirjo22.2.2009 klo 22:22
Kiitos kommentista, Eki!

Maanantain ristikkoliitteessä on kuitenkin niin monia tehtäviä, ja useimmat tosi helppoja - ne toki suotakoon aloittelijoille aivojumpaksi, mutta kyllä olisi ihan kohtuullista mielestäni, että kerran viikossa (tai edes kerran kuussa) olisi vähän kinkkisempi tehtävä. Ja sellainen sopisi mielestäni parhaiten viikonlopun lehteen, silloin on aikaa paneutua.

En ole mikään mestari, ja esim. tämänkertainen tuotti ihan mukavasti päänvaivaa ja ahaa-elämyksiä. Aikaisemmin sitä tapahtui mielestäni useammin, mutta voihan se tietysti johtua siitäkin, että olisin ratkojana "kehittynyt" ;D
13. Keltis23.2.2009 klo 13:30
Minulla alkoi vasemmasta yläkulmasta heti aukeamaan, ja sainkin yläosan valmiiksi tosi nopeasti, luulin jo, että nyt tullee ennätysnopea ratkonta.
Mutta sitten, pääkuvan ylälaidasta alaspäin oli täyttä tuskaa. Lopputuloksena oli vuoden hitain 2½-palloinen.

Itse pidin -IÄKÄS PALKOLLINEN- vihjettä yhtenä parhaana.
-URISTA LÖYTYY VERBI-, en ehkä täysin ymmärtänyt?
14. Seppo23.2.2009 klo 14:26
Tuo URISTA LÖYTYY VERBI selkenee, kun otat lähtökohdaksi Raamatusta löytyvän paikannimen.
15. iso S23.2.2009 klo 17:01
Ilmoittaudun (taas) ylivaikeiden kannattamisen vastustajaksi siinä mielessä että nautin enemmän kohtuudesta. En silti ole kieltämässä kinkkisemmistä nauttimista muilta, toteanpa vaan että onneksi on ne taloudelliset realiteetit. Tässäkin alkoivat veren hyytymistekijät iskeä peliin alaosassa.

Yläosassa minulle ei tullut Lontoosta mieleen muuta kuin sumu ja sekin on siellä katoavaa kansanperinnettä. Sen kanssa poikittainen "koolla on väliä" ei valkaissut tilannetta ja jälkimmäisen kanssa poikittainen "videovuokraamosta?" toi minulle yllättävän ratkaisun. Lieneekö konkreettinen tai kuvaannollinen, pitää käydä joskus videovuokraamossa.

"Iäkäs palkollinen" kelpaa minulle oikein hyvin, onhan siinä sellaiset elementit joita tämäntyyppiseen vihjeeseen ehdottomasti kaipaan, jopa visaisissakin. Muuten mennään mielivallan puolelle. Sen sijaan "-tuli" ei vastaa minun makuani. Samanhenkinen vihje on valitettavasti runsastunut erään yleisen ratkaisusanan yhteydessä.

Alaosa lähti laukeamaan puoliksi arvaamalla. Ylempi kuvasta lähtevä sana jää minusta toteennäyttämättä. Hanki vaikuttaa koskemattomalta.

"Urista löytyy verbi" on ok vaikka peruste selvisikin minulle vasta nyt tämän luettuani. Ennen sitä olin aivan rähmälläni tuon kohdan kanssa. Täysiä pisteitä ei heru; hyvä yllätys on sellainen että sen hoksaa suht heti ja ilman erikoistietoja kun sana on valmis mutta ei ennen sitä. Nyt tuli hämäläismallinen vuorokauden viive.

Laatimus kiitettävä, vihjeistä hieman mielipidesäröä. No, nyt viime tipassa siitä piilokirjaimellisesta "Lontoosta mieleen" tuli parempi selitys mieleen. Alkuperäisessä perustelussanikin jouduin kulkemaan vieraan kielen kautta. Nyt voisin hymyilla valkohampain.
16. Libero23.2.2009 klo 19:13
RA mainitsi, ettei urista-sana ihan sattumalta ole keskelle osunut. Saiko kommentistani sellaisen käsityksen, että minä olisin pitänyt sitä sattumana? Ei kai.

Jätin vihjeruudun sisällön tarkoituksellisesti kirjoittamatta, koska en jaksanut miettiä, miten olisin saanut URISTA-sanan täsmälleen oikeaan paikkaan eli tässä säikeessä kuvitteellisen tuplaruudun keskikohtaan! Tämä neljän sanan juttu ravitsi sisikuntaani joka suunnasta aivan kuin hyvä kirja tai hyvä elokuva. Että jotkut osaavat pieneen tilaan mahduttaa noin paljon...

Kuten iso S fiksusti osoittaa, tykkään ristikoissa vääristä asioista. Tällainen tyriminen on mahdollista vain tavalliselle ratkojalle. Hymyilyä.

Kun vertasin tätä ristikkoa viime tiistain keskikseen, niin maanantaikeskistä tietysti tarkoitin. Olen pitänyt edelleen tiistaita ratkomispäivänä, mistä syystä lipsahti.
17. RA23.2.2009 klo 19:21
Libero, ei toki saanut sellaista käsitystä. Ajattelin, että jos Ekiltä oli lipsahtanut vahingossa.
18. Eki23.2.2009 klo 19:25
Ehkä lipsahti, ehkä ei.
19. TAM23.2.2009 klo 19:36
Sanoisin 2 ja 1/2. Harvoin saa täyteen yhdellä istumalla.
20. Matti23.2.2009 klo 20:25
Sisältyykö tuohon URISTA jotakin enemmänkin? Muitakin assosiaatioita? Seppo antoi niin kryptisen vihjeen, että olin onnellinen, että olin jo löytänyt ratkaisun. Muuten pyörisin vieläkin lähdeteosten keskellä :-)
21. RA23.2.2009 klo 20:34
Ei URISTAan liity välttämättä mitään Sepon vihjaamaa. Minusta sen vihjeen voi tulkita muutenkin. Ilman ainuttakaan lähdeteosta.
22. RA24.2.2009 klo 10:54
iso S: "... Ylempi [pää]kuvasta lähtevä sana jää minusta toteennäyttämättä. Hanki vaikuttaa koskemattomalta."

Eikös juuri tuon kohdan hangesta kuulukin olla koskematon, kun pääkuvasana on se mikä on? Luulen, että erinäiset viranomaistahot ovat vain onnellisia, ettei hangessa näy jalanjälkiä.
23. RA24.2.2009 klo 10:54
iso S: "... Ylempi [pää]kuvasta lähtevä sana jää minusta toteennäyttämättä. Hanki vaikuttaa koskemattomalta."

Eikös juuri tuon kohdan hangesta kuulukin olla koskematon, kun pääkuvasana on se mikä on? Luulen, että erinäiset viranomaistahot ovat vain onnellisia, ettei hangessa näy jalanjälkiä.
24. Eki24.2.2009 klo 11:01
Jäljet ovat siinä missä kuvaaja.
25. Jaska24.2.2009 klo 11:21
Kuvaaja on siis jälkijättöinen?
26. Keltis24.2.2009 klo 14:54
Vihdoinkin tajusin tuon -URISTA-. (Hämeen hitain)
Sepon vihje avitti, vaikka olisihan se pitänyt tajuta muutenkin!?!

Jos se oli Ekiltä lipsahdus, niin hyvin oli lipsahdettu.
27. ihmettelijä24.2.2009 klo 15:11
Jos teemme liian vaikeita koviksia, voivat ne helpommatkin kovikset jäädä saamatta ja tilalla on ehkä toinen pehmis tai jotain ihan muuta. Positiivista vastakaikua pitää lehteen tulla, että saadaan jatkoaikaa. -kuka mahtoikaan olla se joka sanoi tuon vuosia sitten?
28. Eki24.2.2009 klo 16:11
Minä olen sitä ainakin moneen kertaan sanonut, mutta tuskin olen ainoa vatvoja.
29. pirjo24.2.2009 klo 20:59
Palataan nyt sitten vielä tuohon kovis-vähemmän kovis -asetelmaan. Olen kyllä sitä mieltä, että jos IS:n viikossa on kaksikinkymmentä ristikkoa ym. tehtävää, niistä yksi voisi olla aika vaativa, ja loputkin monentasoisia.

Kun ajattelee, miten suuret joukot ratkojia osallistuu näihin SM-skaboihinkin, ei kyse ole mistään muutamasta fanaatikosta, vaan tosi harrastajista ja uskollisista vastausten lähettäjistä (siis tekstareita).

Ja nyt kun IS on ottanut käyttöön tämän maksullisen tekstarivastauksen, se on ihan OK, saahan siinä vastavuoroisesti isompia palkintoja.

Mutta en usko ollenkaan, että mikään lehti lahjoittaa kellekään mitään ristikoita tms. - onhan se aina osa lehden taloudellista suunnittelua ja levikinedistämistä, ei mitään ylimääräisiä bonuksia jonkun muun kuin lukijan ja ratkojan omalla kustannuksella. Eikä tämä ole mitään negatiivista vastakaikua, vaan ihan vaan faktaa.

Alunperinkin kysyin vain, voiko samaan tehtävään vastata useammalla tekstarilla (jolloin voiton osumismahdollisuudet, samoin kuin lehden saama korvaus kasvaisivat...).
30. ihmettelijä26.2.2009 klo 16:48
ei saa tietystikään yks per asiakas
31. Ylläpito26.2.2009 klo 18:13
juu yks nimimerkki per asiakas
32. nyt kyllä höyryt nousee26.2.2009 klo 19:00
tämä alalaita, olipa laatija tehnyt varsinaisen ansan, kun nämä kolme pitkää kaksiosaista pystysanaa voivat loppuosaltaan olla ihan mitä vain. niinpä alaosa kuvavihjesanoineen on kyllä ihan selvästi kolmoistasoa. ratkaisematta jää.....
33. kp26.2.2009 klo 19:36
ai ai
34. RA26.2.2009 klo 19:48
Jos ottaa vihjeet huomioon, niin ei ne kolme pystyä yhdyssanaa voi olla ihan mitä vain.
35. ö26.2.2009 klo 19:55
Niin ja vaakasuoraankin pitäisi tulla jotain järkevää.
36. RA26.2.2009 klo 20:06
Tuosta "voi olla ihan mitä vain" tuli mieleen, että joissakin ristikoissa vihjeet tosiaankin ovat sellaisia, että niistä voi tulla ihan mitä vain. Tai lähes mitä vain. Eli vihje on tyhjä tai yliyleinen. Tässä ristikossa ei mielestäni ole tyhjiä vihjeitä.

Tyhjistä vihjeistä esimerkkinä vaikkapa miesten, poikien, tyttöjen ja naisten päät.
37. se sama26.2.2009 klo 20:16
viisastelkaa vaan, kun olette fiksumpia. ei silti tarvi vähätellä huonompiaan.
38. ihmettelijä27.2.2009 klo 16:05
kovistakin voi kovistella :) eipä taida pitkäikäinen olla :)
39. Eki27.2.2009 klo 16:12
Kari, hymiö tarkoittaa edelleenkin sitä, että lause on pelkkä vitsi?
40. ihmettelijä27.2.2009 klo 16:48
ai :)
41. ihmettelijä27.2.2009 klo 16:48
ai :)
42. ihmettelijä27.2.2009 klo 16:48
ai :)
43. Eki27.2.2009 klo 17:02
Tämä lienee nerokkainta koviskeskustelua aikoihin. Mutta kuten kp itsekin sanoi: siinä täytyy olla jotakin, kun se noin paljon puhuttaa.
44. kp28.2.2009 klo 12:13
ai ai
45. Seppo28.2.2009 klo 13:30
Siinä on kirjoittajalla sana hallussa, ehkä joskus myöhemmin joku toinenkin sana...
46. kummallista1.3.2009 klo 12:42
no jos täällä mollataan niitä, jotka eivät ole ratkaisseet sitä alalaitaa, niin ei tuo kp:aan vaikuta ihan täysjärkiseltä ?!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *